Klopt kip en ei enzo. 10% minder auto's op de weg scheelt al zo vreselijk veel in de files maar zelf wat bijdragen aan die oplossing is niet aantrekkelijk.quote:Op donderdag 18 oktober 2007 12:18 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Tja, als ze al carpoolend in file moetne blijven staan, dan nodigt dat niet echt uit nee.
EchtGaaf, zou je hier nog even op in willen gaan? En dan met name de laatste alinea. Dank.quote:Op woensdag 17 oktober 2007 18:59 schreef DS4 het volgende:
Je bent hoop ik toch wel in staat om in te zien dat een gezin bestaande uit één persoon totaal onvergelijkbaar is met een gezin bestaande uit 5 personen? Of niet?
Dus nogmaals: waarom is het eerlijk om een alleenstaande hetzelfde te geven als een compleet gezin. We geven een alleenstaande toch ook niet dezelfde uitkering?
En dan nog iets: vaak zie je dat bij tweeverdieners minimaal één van de personen dicht bij het werk woont. Die staat niet in de file. De persoon die jij dus de auto uit wil pesten stond dus al niet in de file. Hoe denk jij dan dat je files oplost? Zeker als die persoon die niet in de file stond omdat ze teveel tijd kwijt is met boodschappen, kinderen, enz. nu er geen auto meer is ophoudt met werken en wordt vervangen door iemand die WEL in de file moet staan?
Extra bezit nodigt ook uit tot extra gebruik van die auto en dwingt mensen niet langer om creatiever om te springen met alternatieven.quote:Op donderdag 18 oktober 2007 12:18 schreef FJD het volgende:
[..]
Het fileprobleem wordt veroorzaakt door het gebruik van de auto.
Vervolgens kom je met een maatregel om het bezit van de auto te bestraffen ipv het gebruik ervan.
Uiteraard, bezit resulteert in gebruik (daar koop je zo'n kreng immers voor) maar dan nog blijft het punt staan; er zijn immers veel betere en simpelere manieren om het gebruik te bestraffen (zoals meer accijns). De mensen behouden hun keuzevrijheid (ze kunnen nog steeds met de auto) en worden extra bestraft voor het gebruik ervan waardoor een individu minder vaak de auto zal pakken dan nu.quote:Op donderdag 18 oktober 2007 12:25 schreef EchtGaaf het volgende:
Extra bezit nodigt ook uit tot extra gebruik van die auto en dwingt mensen niet langer om creatiever om te springen met alternatieven.
Daarom zeg ik: mensen denken alleen aan hun eigen belangen binnen een korte termijn. Blijven de resultaten op korte termijn uit, dan is stappen ze dus weer in de auto .quote:Op donderdag 18 oktober 2007 12:20 schreef du_ke het volgende:
[..]
Klopt kip en ei enzo. 10% minder auto's op de weg scheelt al zo vreselijk veel in de files maar zelf wat bijdragen aan die oplossing is niet aantrekkelijk.
Gezinnen: ik onderken je punt. Een tussenoplossing zou kunnen zijn dat een gezin van 4+ bijvoorbeeld wel een tweede auto mogen. Etc. Anders worden grote gezinnen idd wel onevenredig getroffen.quote:Op donderdag 18 oktober 2007 12:25 schreef DS4 het volgende:
[..]
EchtGaaf, zou je hier nog even op in willen gaan? En dan met name de laatste alinea. Dank.
In Nederland zijn de accijnzen voor zowel op bezit van als het gebruik van de auto als een van de hoogste ter wereldquote:Op donderdag 18 oktober 2007 12:31 schreef FJD het volgende:
[..]
Uiteraard, bezit resulteert in gebruik (daar koop je zo'n kreng immers voor) maar dan nog blijft het punt staan; er zijn immers veel betere en simpelere manieren om het gebruik te bestraffen (zoals meer accijns). De mensen behouden hun keuzevrijheid (ze kunnen nog steeds met de auto) en worden extra bestraft voor het gebruik ervan waardoor een individu minder vaak de auto zal pakken dan nu.
Ik geloof niet dat je me begrijpt.quote:Je zou bijna denken dat dat een oplossing is waar we ons allebei in kunnen vinden
Ben ik niet voor. Wat je dan krijgt is dat werkgevers de onbetaalbare brandstof voor hun werknemers gaan vergoeden (direct dan wel indirect via een forse salarisverhoging) . Want werknemers zullen toch naar hun werkplek moeten.quote:Op donderdag 18 oktober 2007 13:08 schreef du_ke het volgende:
EG, je moet ook niet in kwartjes denken maar in euro's gooi 3 euro bij de literprijs op en kijk wat het effect is. Dat zal groter zijn dan van 12 keer een kwartje. Die 10 eurocent van Kok boeit niemand.
Dus... nog meer regeltjes...quote:Op donderdag 18 oktober 2007 12:55 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Gezinnen: ik onderken je punt. Een tussenoplossing zou kunnen zijn dat een gezin van 4+ bijvoorbeeld wel een tweede auto mogen. Etc. Anders worden grote gezinnen idd wel onevenredig getroffen.
Je tweede punt: heb je een bron dat je veronderstelling juist is? ik heb de indruk dat de beide partners flink moeten forensen.![]()
Stel dat jij gelijk hebt - quod non - dan blijft staan dat de persoon die in de plaats van die vrouw gaat werken toch ook naar het werk moet en het is niet logisch om aan te nemen dat de vervanger wel op steenwordp afstand woont.quote:Op donderdag 18 oktober 2007 12:55 schreef EchtGaaf het volgende:
Je tweede punt: heb je een bron dat je veronderstelling juist is? ik heb de indruk dat de beide partners flink moeten forensen.![]()
We wonen van de ontwikkelde landen ook zo ongeveer met het meeste aantal mensen op het kleinste stukje land. Vrij logisch dat de prijs daarvan omhoog gaat.quote:Op donderdag 18 oktober 2007 13:03 schreef EchtGaaf het volgende:
In Nederland zijn de accijnzen voor zowel op bezit van als het gebruik van de auto als een van de hoogste ter wereld![]()
Je vergeet om de cijfers van accijns en autogebruik te corrigeren voor de invloed van de stijgende welvaart. Iets wat in de jaren 90 onmiskenbaar aan de orde was.quote:Je kan de accijnzen nog zo hoog maken; de Nederlander laat zich hiermee niet uit de auto slaan! Dat is vaak genoeg gebleken. Ik roep maar even het kwartje van Kok in de herinnering. Dit heeft niet tot minder auto's en autogebruik geleidt. Integendeel.
Als de Nederlander zo ontzettend koppig is als jij beweert, waarom laat je ze dan niet gewoon in hun sop gaar koken?quote:Je kan de Nederlander allen uit de auto krijgen, als je het autobezit afpakt en zo te dwingen gebruik te maken van de alternatieven die er zijn.
Ja want een werkgever zit er echt op te wachten om voor een man of 1000 een euro of 3 extra per dag op te hoesten. De werkgever zal het autogebruik op kosten van de zaak alleen nog maar toestaan als het echt nodig is, tegen de rest van het personeel wordt gewoon gezegd "hier heb je een vergoeding zoek het zelf maar uit".quote:Op donderdag 18 oktober 2007 13:12 schreef EchtGaaf het volgende:
Ben ik niet voor. Wat je dan krijgt is dat werkgevers de onbetaalbare brandstof voor hun werknemers gaan vergoeden (direct dan wel indirect via een forse salarisverhoging) . Want werknemers zullen toch naar hun werkplek moeten.
Allemaal regeltjes van de overheidquote:Op donderdag 18 oktober 2007 12:55 schreef EchtGaaf het volgende:
Gezinnen: ik onderken je punt. Een tussenoplossing zou kunnen zijn dat een gezin van 4+ bijvoorbeeld wel een tweede auto mogen. Etc. Anders worden grote gezinnen idd wel onevenredig getroffen.
Het effect is hooguit maar beperkt. Zo beperkt dat het niet leidt tot de oplossing van het probleem. Of doorschieten zoals Duke dat doet . Zou niet mij idee zijn om genoemde redenen.quote:Op donderdag 18 oktober 2007 13:41 schreef FJD het volgende:
[..]
We wonen van de ontwikkelde landen ook zo ongeveer met het meeste aantal mensen op het kleinste stukje land. Vrij logisch dat de prijs daarvan omhoog gaat.
Je vergeet om de cijfers van accijns en autogebruik te corrigeren voor de invloed van de stijgende welvaart. Iets wat in de jaren 90 onmiskenbaar aan de orde was.
Kortom, dat kwartje heeft er misschien wel voor gezorgd dat het autogebruik minder hard groeide dan zonder.
Zachte heelmeester-stinkende wonden. Genoeg uitgelegd.quote:Als de Nederlander zo ontzettend koppig is als jij beweert, waarom laat je ze dan niet gewoon in hun sop gaar koken?
"Een klacht over files? Ja jij bent zo koppig om niet naar andere alternatieven te kijken, zoek het zelf lekker uit"
Was dat mijn idee?quote:Ja want een werkgever zit er echt op te wachten om voor een man of 1000 een euro of 3 extra per dag op te hoesten. De werkgever zal het autogebruik op kosten van de zaak alleen nog maar toestaan als het echt nodig is, tegen de rest van het personeel wordt gewoon gezegd "hier heb je een vergoeding zoek het zelf maar uit".
Overheid neemt haar verantwoordelijkheid niet omdat men te laf is om te kiezen. Dat is wat anders dan niet capabel zijn. De mogelijkheden zijn er wel. Maar ze vrezen de electorale gevolgen. Want politiek is wars daarvan. Ook begrijpelijk natuurlijk.quote:Allemaal regeltjes van de overheidJammer dat je op dit punt wel inziet dat de overheid niet capabel genoeg is om de juiste beslissingen te maken voor alle burgers op individueel niveau.
quote:Verder voorzie ik een levendige handel in adoptiekinderenJa maar schat als we er nog eentje bijnemen dan kan jij ook gaan werken met de auto
![]()
De vorige keer was "niet kiezen" ook kiezen. Dus eigenlijk kiezen ze wel.quote:Op donderdag 18 oktober 2007 14:01 schreef EchtGaaf het volgende:
Overheid neemt haar verantwoordelijkheid niet omdat men te laf is om te kiezen. Dat is wat anders dan niet capabel zijn. De mogelijkheden zijn er wel. Maar ze vrezen de electorale gevolgens. Want politek is wars daarvan.
Je neiging om selectief te shoppen bij theorieën en standpunten maakt het me lastig. Excuus daarvoorquote:En verder dan die dooddoeners kom je niet. Weet je nog?![]()
Wrom?quote:Op donderdag 18 oktober 2007 13:37 schreef DS4 het volgende:
[..]
Stel dat jij gelijk hebt - quod non - dan blijft staan dat de persoon die in de plaats van die vrouw gaat werken toch ook naar het werk moet en het is niet logisch om aan te nemen dat de vervanger wel op steenwordp afstand woont.
Want een werknemer neemt bereikbaarheid nu niet mee in de afweging om voor een werkgever te kiezen?quote:Op donderdag 18 oktober 2007 14:06 schreef EchtGaaf het volgende:
Dan is mijn maatregel ingevoerd. Zou het niet kunnen zijn dat werkgever dan een sollicitant uit de buurt aanneemt? Want bereikbaarheid speelt dan in het proces ook een rol mee?
Jij bent toch juist van mening dat mensen makkelijk vervangen kunnen worden? Niet voor niets gaf je pas geleden nog aan dat als we naar het eenverdienersmodel terug zouden keren dat dan de werkeloosheid opgelost zou kunnen worden omdat deze mensen dan direct de vrijgekomen banen op zouden kunnen vullen.quote:Op donderdag 18 oktober 2007 14:14 schreef EchtGaaf het volgende:
Zeker als DS4 suggereert dat vervanger wrs ook niet uit de buurt zal komen.
Ach als je overheidsingrijpen uit het verleden bekijkt dan snap jij toch ook wel dat de gemiddelde inwoner van Nederland een beetje de kriebels krijgt van het zoveelste plan om de overheid in te laten grijpen?quote:Of moet ik al je zuigpost nog verder gaan beantwoorden.Ik vind je maar cynisch te werk gaan. Geen aardigheid aan hoor.
![]()
Gelukkig maakt je eigen inbreng dat meer dan goedquote:Als jullie 2 hier over blijven dan kan het topic wmb dicht. Jullie inbreng nodigt niet echt uit tot een leuk en opbouwend debat.![]()
Bedoel je mij? Ik stelde een concrete vraag over hoe je dacht het plan ten uitvoer te brengen, daar ben ik nog steeds nieuwsgierig naar...quote:Op donderdag 18 oktober 2007 14:14 schreef EchtGaaf het volgende:
Zou het niet kunnen zijn dat mijn maatregel werkgevers ertoe dwingt daar nog meer rekening te houden dan het thans het geval is. Zeker als DS4 suggereert dat vervanger wrs ook niet uit de buurt zal komen.
Of moet ik al je zuigpost nog verder gaan beantwoorden.Ik vind je maar cynisch te werk gaan. Geen aardigheid aan hoor.
![]()
Als jullie 2 hier over blijven dan kan het topic wmb dicht. Jullie inbreng nodigt niet echt uit tot een leuk en opbouwend debat.![]()
Waarom zou die afweging dan anders zijn dan nu?quote:Op donderdag 18 oktober 2007 14:06 schreef EchtGaaf het volgende:
Dan is mijn maatregel ingevoerd. Zou het niet kunnen zijn dat werkgever dan een sollicitant uit de buurt aanneemt? Want bereikbaarheid speelt dan in het proces ook een rol mee?
Ik zeg ook niet dat ik direct voor ben maar het is wel een maatregel die echt werkt.quote:Op donderdag 18 oktober 2007 13:12 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Ben ik niet voor. Wat je dan krijgt is dat werkgevers de onbetaalbare brandstof voor hun werknemers gaan vergoeden (direct dan wel indirect via een forse salarisverhoging) . Want werknemers zullen toch naar hun werkplek moeten.
Wie betaalt dat Du_Ke? De consument! En het helpt de concurrentiepositie ook niet echt.![]()
Goed plan, in Den Haag lijkt men het hele begrip prijselasticiteit niet te kennen waardoor men denkt dat iedere cent verhoging een lineair effect heeft op vervoersvraag over de weg.quote:Op donderdag 18 oktober 2007 13:08 schreef du_ke het volgende:
EG, je moet ook niet in kwartjes denken maar in euro's gooi 3 euro bij de literprijs op en kijk wat het effect is. Dat zal groter zijn dan van 12 keer een kwartje. Die 10 eurocent van Kok boeit niemand.
Of dat "vergooi" was een grapje.quote:Op donderdag 18 oktober 2007 10:47 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Als jij zo doorgaat, dan diskwalificeer je je zelf als discussiepartner. Je mag het hartgrondig met mee oneens zijn maar dit nodigt niet uit. DWat vele anderen over mijn discussie(en dus ook argumentatie)vaardigheden denken bleek vorig jaar wel bij de award-verkiezingen en werd ik want ik werd vaak genoemd als beste debater. Ik werd bovendien gekozen tot beste nieuwkomer op dit subforum. Dat lukt was niet gelukt als jij gelijk zou hebben dat het mij ontbreekt aan argumentatievaardigheden. Dus wie is hier eigenlijk "wereldvreemd"?
Ik heb eigenlijk niet zoveel zin meer om zo met jouw in debat te gaan. Een opbouwend debat met jou blijkt niet mogelijk, dus ik vergooi besteed mijn energie liever aan anderen hier met wie ik wel een plezierig debat kan voeren.
Of verbazingwekkend scherp van EchtGaaf...quote:
Ja, dat ook.quote:Op vrijdag 19 oktober 2007 01:36 schreef DS4 het volgende:
[..]
Of verbazingwekkend scherp van EchtGaaf...![]()
Nadenken over, alternatieven, enz. Prima. Maar dat is wel even wat anders dan een verbod welke feitelijk de vrouw weer achter het aanrecht schopt.quote:Op vrijdag 19 oktober 2007 02:05 schreef Kees22 het volgende:
Ik ben het met hem eens, dat het autogebruik best wel omlaag kan en dat met name de mensen die klagen over files, maar eens na moeten denken over hun eigen autogebruik.
Alleen is het autobezit niet het probleem. Dat is het gebruik. En jammer genoeg bestaan de files grotendeels uit mensen die aan het werk zijn of naar het werk gaan (of er vanaf komen). Het vervangen van de vrouw in de file voor een man die thans thuis zit helpt dus geen donder. En daarnaast heb je een hoop nadelen die EchtGaaf terzijde schuift alsof het niets is.quote:Ooit was ik te gast bij een gezin met twee ouders en 1 zoon, met ieder een eigen auto op de oprit. Die klaagden over de files: "Iedereen heeft maar een auto!"
Ik denk dat hij helemaal geen punt heeft. Zijn voorstel werkt niet (en indien EchtGaaf daar anders over denkt moet hij dat onderbouwen, hij verkiest echter niet meer er op te reageren) EN kent veel nadelen.quote:Ik denk inderdaad, dat hij een punt heeft en zijn energie vergooit.
In dit geval heeft het denk ik meer met de "oplossing" te maken.quote:het lijkt aan dovemansoren besteed.
Tsja wij hebben met 4 mensen thuis ook gewoon 4 auto's. Toch niet meer als normaal als je allemaal moet gaan werken.quote:Op vrijdag 19 oktober 2007 02:05 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Ja, dat ook.
Ik ben het met hem eens, dat het autogebruik best wel omlaag kan en dat met name de mensen die klagen over files, maar eens na moeten denken over hun eigen autogebruik. In zoverre schept hij een aardig gedachtenexperiment. Ooit was ik te gast bij een gezin met twee ouders en 1 zoon, met ieder een eigen auto op de oprit. Die klaagden over de files: "Iedereen heeft maar een auto!"
Ik denk inderdaad, dat hij een punt heeft en zijn energie vergooit. Al heeft hij maar een half punt, het lijkt aan dovemansoren besteed.
Precies, dat is een punt: het volkomen normaal vinden dat je werk zo ver van je woning vandaan ligt, dat je er met de auto naar toe moet. Of dat je zo lui bent dat je niet kunt gaan fietsen. En dan mekkeren dat je in de file staat.quote:Op vrijdag 19 oktober 2007 11:56 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Tsja wij hebben met 4 mensen thuis ook gewoon 4 auto's. Toch niet meer als normaal als je allemaal moet gaan werken.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |