Bron: TT-112quote:Minister Plasterk van Onderwijs ziet een aantal mogelijkheden om een miljard euro te vinden voor het verhogen van de lerarensalarissen. Morgen bespreekt hij die met minister Bos van Financiën.
Eén daarvan is het afschaffen van de basisbeurs voor studenten. Die is nu 233 euro per maand voor uitwonenden. Dat zou dan een lening moeten worden. Daarnaast overweeg Plasterk het colleggeld te verhogen.
De commissie-Rinnooy Kan heeft berekend dat een miljard nodig is om een groot lerarentekort te voorkomen. De minister moet dat geld in zijn eigen begroting vinden.
Het lerarentekort zat er al jaaaaaaaren aan te komen, maar toch doen ze er niks aan.quote:Op woensdag 17 oktober 2007 09:08 schreef HansvanOchten het volgende:
Dubieus verhaal, zonder salatis verhoging voor leraren geen les, zonder geld voor studie geen studenten
Dilemma's......
Gozer, het was maar een voorstel, schiet niet zo in de stress.quote:Op woensdag 17 oktober 2007 09:06 schreef maniack28 het volgende:
PANIEK
quote:Update 23.07 uur
Inmiddels heeft minister Plasterk aangegeven dat het slechts ging om een mogelijkheid. Hij heeft geld nodig om de leraren te betalen, maar vindt het afschaffen van de studiefinanciering "geen serieuze optie". Zijn ministerie zal nu andere financiële mogelijkheden onderzoeken.
Ja, daar komt ie nu mee...quote:Op woensdag 17 oktober 2007 09:11 schreef GateWayX het volgende:
[..]
Gozer, het was maar een voorstel, schiet niet zo in de stress.
[..]
Ik zie anders nog steeds vanmorgen:quote:Op woensdag 17 oktober 2007 09:11 schreef GateWayX het volgende:
[..]
Gozer, het was maar een voorstel, schiet niet zo in de stress.
[..]
Bron: http://www.nos.nl/nosjour(...)lasterk_plannen.htmlquote:Ronald Plasterk, minister van Onderwijs (Foto: ANP)
De studentenbonden zijn woedend over het idee van minister Plasterk om de basisbeurs voor studenten af te schaffen.
Volgens de studenten lopen daardoor de collegebanken leeg.
Plasterk probeert een miljard euro in zijn begroting te vinden, en afschaffing van de studiebeurs is één van de maatregelen die hij heeft laten doorrekenen.
De minister van Onderwijs is hard op zoek naar geld om de lerarensalarissen te verhogen. Hij heeft ongeveer een miljard euro nodig en die moet hij zelf bij elkaar zien te sprokkelen uit het budget voor onderwijs.
Basisbeurs
Plasterk denkt aan het afschaffen van de basisbeurs voor studenten. Uitwonende studenten krijgen nu nog 233 euro per maand. Dat zou dan ook een lening moeten worden.
Een andere optie is het verhogen van het collegegeld voor studenten. Vandaag praat Plasterk hierover met minister Bos van Financiën.
weet niet waar jij die onzin vandaan haalt dat tweede graads docenten overbetaald zijn.quote:Op woensdag 17 oktober 2007 09:12 schreef Klopkoek het volgende:
Wat ze moeten doen is het volgende:
- Weer groter onderscheid maken tussen eerste graads (onderbetaald in vergelijking met marktsector) en tweede graads leraren (overbetaald).
welke prestatie? je kan op 20.000 manieren prestatie in het onderwijs gaan meten maar geen een geeft een eerlijk beeld.quote:- Salaris op basis van prestatie ipv leeftijd.
Ken in ieder geval 1 beroepsgroep waar het verdomd moeilijk is om na je studie een 80%-100% baan te vinden en dat is het onderwijs. Dus dan is het de keus uit allemaal banen van 30-50% die niet met elkaar te combineren zijn of onder bijstandsniveau leven.quote:- Het startsalaris kan omlaag (dat ligt boven de marktsector), maar als men opklimt moet juist het salaris hoger worden en sneller stijgen dan nu het geval is (zodat ze een beetje in de pas met de marktsector lopen, dat is nu niet het geval).
volgens mij loop jij veel ste veel andere mensen na te blaten zonder dat je ook maar daadwerkelijk weet hoe het in elkaar zit en wat een leraar nou verdiend en doet. Als de hele VO in elkaar donderd door te kort aan docenten dan heb je helemaal geen hbo, universiteit meer nodig aangezien er dan geen studenten meer zijn. Je zal toch echt eerst onderaan de trap moeten beginnen voordat je de bovenste trede kan leggen.quote:Plasterk![]()
Bij voorkeur zou je dat niet doen, maar als het lerarentekort te groot wordt heeft dat natuurlijk ook nadelige gevolgen voor die kenniseconomie. En als het tekort heel erg groot wordt, maakt het denk ik voor de kenniseconomie ook niet zoveel meer uit of potentiële studenten met stufi gestimuleerd worden om te gaan studeren.quote:Op woensdag 17 oktober 2007 09:06 schreef maniack28 het volgende:
[..]
Bron: TT-112
OMG! In een land waar men een kenniseconomie wil, willen ze stufi gaan afschaffen om daarna die PABO-kutjes (die hun tentamens niet halen) meer te betalenIk weet niet hoor, maar als ze dit willen doorzetten is het laatste woord daar echt niet over gesproken.
(even voor mezelf sprekend, dan moet ik dus 300 euro per maand lenen... ik wil helemaal niet lenen, maar ik ben nu wel aan deze studie begonnen... ik neem aan dat ik dan bij wijziging van het beleid ook gewoon kan stoppen zonder dat ik alle gemaakte kosten in de voorgaande jaren hoef terug te betalen... )
Waarom zou je dit in een land met een kenniseconomie (of iig een gewenste kenniseconomie) studeren meer laten kosten/moeilijker maken voor de arme mensen?
Niet helemaal hetzelfde, doordat de basisbeurs niet gelijk is voor thuiswonende en uitwonende studenten.quote:Op woensdag 17 oktober 2007 09:15 schreef maniack28 het volgende:
[..]
Ik zie anders nog steeds vanmorgen:
http://www.nos.nl/nos/art(...)1C810523EDBAF7E.html
[..]
Bron: http://www.nos.nl/nosjour(...)lasterk_plannen.html
Wat dus op hetzelfde neerkomt, als hij het collegegeld met 3000 per jaar verhoogt moet je ook bijna 300 euro per maand bijleggen
tweede graads is niet overbetaald. Eerste graads is ontzettend onderbetaald. Salaris op basis van prestaties is bijkans onmogelijk. Ik kan wel 20 manieren verzinnen omdat te omzeilen.quote:Op woensdag 17 oktober 2007 09:12 schreef Klopkoek het volgende:
Wat ze moeten doen is het volgende:
- Weer groter onderscheid maken tussen eerste graads (onderbetaald in vergelijking met marktsector) en tweede graads leraren (overbetaald).
- Salaris op basis van prestatie ipv leeftijd.
- Het startsalaris kan omlaag (dat ligt boven de marktsector), maar als men opklimt moet juist het salaris hoger worden en sneller stijgen dan nu het geval is (zodat ze een beetje in de pas met de marktsector lopen, dat is nu niet het geval).
Plasterk![]()
Dat zeg ik! 14.gifquote:
Ach ja... dan naai je iedereen even hard, dat zou wel eerlijker zijnquote:Op woensdag 17 oktober 2007 09:28 schreef Petera het volgende:
[..]
Bij voorkeur zou je dat niet doen, maar als het lerarentekort te groot wordt heeft dat natuurlijk ook nadelige gevolgen voor die kenniseconomie. En als het tekort heel erg groot wordt, maakt het denk ik voor de kenniseconomie ook niet zoveel meer uit of potentiële studenten met stufi gestimuleerd worden om te gaan studeren.
[..]
Niet helemaal hetzelfde, doordat de basisbeurs niet gelijk is voor thuiswonende en uitwonende studenten.
Nog minder lessen per week? Die koters zitten al zo vaak thuis/op straat?quote:Op woensdag 17 oktober 2007 09:33 schreef Rock_de_Braziliaan het volgende:
[..]
tweede graads is niet overbetaald. Eerste graads is ontzettend onderbetaald. Salaris op basis van prestaties is bijkans onmogelijk. Ik kan wel 20 manieren verzinnen omdat te omzeilen.
De oplossingen liggen mijn inziens meer op de volgende vlakken:
- Het is bijna onmogelijk om een volledige betrekking te krijgen in het onderwijs. Bijna alle banen zijn maximaal voor 0,6 FTE. Daarmee trek je alleen maar ouwe knarren en herintredende zeikerige moeders aan.
- de klassen moeten kleiner. Maximaal 15 leerlingen in 1 klas.
- Minder lessen per week geven. Hierdoor kan je veel meer tijd besteden aan het voorbereiden van de lessen en het bewaken van de voortgang.
- Daarnaast is het creeeren van meer doorgroei mogelijkheden aan te raden of meer verbreding.
- Om mensen binnen te trekken is een salaris verhoging nodig. Alle capabele mensen trekken weg (lees jong en enthousiast)
Dat méén je niet?quote:Op woensdag 17 oktober 2007 09:10 schreef maniack28 het volgende:
[..]
(zuren en bases uit scheikunde geschrapt, behoud van impuls bij natuurkunde geschrapt... wtf?)
[...]
Gisteren Beauty & de Nerd gekeken.quote:OMG! In een land waar men een kenniseconomie wil, willen ze stufi gaan afschaffen om daarna die PABO-kutjes (die hun tentamens niet halen) meer te betalenIk weet niet hoor, maar als ze dit willen doorzetten is het laatste woord daar echt niet over gesproken.
Bron was 2e hand, heb het niet ergens geverifieerd, maar ik zal eens gaan zoeken vandaagquote:Op woensdag 17 oktober 2007 09:43 schreef Meneer_Storm het volgende:
[..]
Dat méén je niet?Bron? De examensites vereisen te registreren.
Nee de leerlingen niet minder lessen, de docenten. Een goede les geven heeft meer voor- en nawerk dan er nu voorstaat. Wil je de kwaliteit en het lesplezier van docenten en leerlingen verbeteren, dan is het verminderen van contacturen van docenten een goede aanzet.quote:Op woensdag 17 oktober 2007 09:38 schreef maniack28 het volgende:
[..]
Nog minder lessen per week? Die koters zitten al zo vaak thuis/op straat?
Je hebt 40 uur in een werkweek. Je geeft van half 9 tot 3 uur les (muv woensdag /of vrijdag tot 12 uur), dit maakt per week aan lesuren: 29,5 uur, dan heb je dus 10,5 uur om les voor te bereiden... das meer dan genoeg(en anders werken ze maar over, zoals iedere andere persoon in de maatschappij tegenwoordig ook doet).
Het kan best dat er een salarisverhoging nodig is, maar waarom moet dat dan ten koste van de studenten gaan?
Ja, laten we overwerken standaard maken.quote:Op woensdag 17 oktober 2007 09:38 schreef maniack28 het volgende:
[..]
Nog minder lessen per week? Die koters zitten al zo vaak thuis/op straat?
Je hebt 40 uur in een werkweek. Je geeft van half 9 tot 3 uur les (muv woensdag /of vrijdag tot 12 uur), dit maakt per week aan lesuren: 29,5 uur, dan heb je dus 10,5 uur om les voor te bereiden... das meer dan genoeg(en anders werken ze maar over, zoals iedere andere persoon in de maatschappij tegenwoordig ook doet).
Het kan best dat er een salarisverhoging nodig is, maar waarom moet dat dan ten koste van de studenten gaan?
Zou heerlijk zijn, zeker in het vmbo lijkt mij dit zeer nuttig. Om het een beetje haalbaar te houden zou ik zeggen 15 maximaal in BB en KB van het VMBO, 20 maximaal voor GL en TL van het VMBO en 25 maximaal voor HAVO en VWO.quote:Op woensdag 17 oktober 2007 09:33 schreef Rock_de_Braziliaan het volgende:
- de klassen moeten kleiner. Maximaal 15 leerlingen in 1 klas.
Graag meer lessen per week maar per les meer tijd voor voor- en nawerk. 18 minuten per les is niet echt veel zeker als er SE voor HAVO en VWO nagekeken moeten worden. Inplaats van minder les stel ik liever voor om minder te vergaderen en docenten lastig te vallen met andere taken dan de lesgevende taak naast de lesgevende taak. Daarbij mag onderwijsontwikkeling ook is normaal betaald worden inplaats dat je het maar in je eigen tijd allemaal doet.quote:- Minder lessen per week geven. Hierdoor kan je veel meer tijd besteden aan het voorbereiden van de lessen en het bewaken van de voortgang.
Ben zelf een voorstander van om studie verplicht te stellen voor docenten. Laat docenten maar hun kennis verbreden, elkaar helpen en verder komen en daarmee ook een mogelijkheid kunnen bieden om meerdere vakbevoegdheden te kunnen krijgen. Alles in het onderwijs moet wel vakoverstijgend worden. Je wordt opgeleid voor 1 vak maar ondertussen geef je er vier of vijf.quote:- Daarnaast is het creeeren van meer doorgroei mogelijkheden aan te raden of meer verbreding.
Veel mensen trekken ook in het begin weg omdat het zwaar is en amper nog uren te maken zijn voor een normaal salaris. Er zijn gelukkig nog een aantal mensen die in het onderwijs stappen en die het voor lief nemen dat ze de eerste een tot twee jaar onder bijstand leven of van hot naar her racen om nog op tijd bij de volgende les aan de andere kant van het land te zijn.quote:- Om mensen binnen te trekken is een salaris verhoging nodig. Alle capabele mensen trekken weg (lees jong en enthousiast)
je mag in het VMBO lesgevenquote:Op woensdag 17 oktober 2007 09:36 schreef Rock_de_Braziliaan het volgende:
Ik word overigens erg moe van mensen die denken dat je met de PABO iets meer mag doen dan op de basisschoo rondhuppelenl...
Moet je geen docent wordenquote:Op woensdag 17 oktober 2007 09:49 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Ja, laten we overwerken standaard maken.In die 10 uur zit ook het nakijken van tentamens, toetsen, projecten, werkstukken etc. Daarnaast nog je gewone lessen voorbereiden, je administratieve zaken bijhouden. Moeten ze dat allemaal maar in hun eigen tijd doen?
![]()
Ik zou best leraar willen worden na mijn studie,maar inderdaad, er is geen voltijdsbaan in te vinden. Dat zou eens moeten veranderen. Ik ga dus niet op 3 scholen werken om maar aan een normaal salaris te komen. Dan maar het bedrjifsleven in.![]()
Havo heeft nu weer wel zuren en basen, maar geen behoud van impuls. VWO heeft ze beide http://examen.kennisnet.nl/ (zal dus ofwel teruggedraaid zijn ofwel niet waar geweest zijn)quote:Op woensdag 17 oktober 2007 09:47 schreef maniack28 het volgende:
[..]
Bron was 2e hand, heb het niet ergens geverifieerd, maar ik zal eens gaan zoeken vandaag
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |