Ja. Een prijs die wordt overeengekomen door degene die hem betaalt en degene die hem ontvangt, terwijl zij in vrijheid en in een transparante markt tot die overeenkomst hebben kunnen komen, is per definitie de juiste prijs.quote:Op vrijdag 4 januari 2008 21:23 schreef EchtGaaf het volgende:
Vraagje : uitwassen bestaan dus niet in jou ogen ? De prijs is altijd de juiste
Nogmaals: er zijn grenzen. Ja, de staat mag heffen. Nee, de staat mag niet zonder meer iedere heffing doorvoeren. 100% belasting boven een bepaald inkomen is zonder meer in strijd met het recht op eigendom.quote:Op vrijdag 4 januari 2008 21:23 schreef sneakypete het volgende:
Dat in Nederland een nivillerend belastingstelsel is, bewijst toch gewoon dat het meer een nationale zaak is?
Je ziet het toch zelf tegenwoordig al? Topman krijgt veel salaris mee, publieke verontwaardiging en in bepaalde gevallen wordt de bonus daarna beperkt. De vraag is niet of het gebeurt, de vraag is meer of ons niveau van verontwaardiging niet veel lager ligt dan de marktprijs? Amerikaanse bedrijven lachen zich rot om de salarissen die topmannen hier meekrijgen.quote:Op vrijdag 4 januari 2008 21:29 schreef EchtGaaf het volgende:
Het principe van de wal en het schip, mag je hopen. Maar gebeurd dat ook:? Convergeert de vrije markt altijd naar een stabiele situatie ? Zo ja, dan is interventie van overheidswege nimmer nodig.
Zo lang er geen goed argument uit voort komt schuif je het terzijde. Het gezeik van de Nederlander houdt hoe dan ook nooit op. Dat wil niet zeggen dat Nederlanders daadwerkelijk veel te zeiken hebben, want zelfs de minima heeft het (zeker mondiaal gezien) wel erg goed.quote:Op vrijdag 4 januari 2008 21:23 schreef EchtGaaf het volgende:
Zelf als er een steeds grotere groep in de maatschappij zich gaat roeren en vraagtekens gaan zetten bij het functioneren van het systeem in zijn intrinsieke vorm.....
Ben ik het mee eens, de overheid moet de markt zo min mogelijk verstoren.quote:Op vrijdag 4 januari 2008 21:31 schreef Argento het volgende:
[..]
Ja. Een prijs die wordt overeengekomen door degene die hem betaalt en degene die hem ontvangt, terwijl zij in vrijheid en in een transparante markt tot die overeenkomst hebben kunnen komen, is per definitie de juiste prijs.
De overheid mag niet aan prijsvorming gaan doen. Sterker nog, het is de taak van de overheid om de markt zo vrij en transparant mogelijk te maken en te houden (kartelverboden, verbod van marktmacht) teneinde vrije prijsvorming te garanderen.
ZUCHT! Je begreep toch wat ik bedoelde... Lijkt jou dit soort technisch geneuzel behulpzaam bij de discussie?quote:Op vrijdag 4 januari 2008 21:28 schreef Zakje het volgende:
Dit is niet helemaal waar , als de Nederlandse delegatie een verdrag aanneemt en tekent dient het eerst geratificeerd te worden door de regering voordat het van kracht is, en die ratificatie kan heeeeeeel lang op zich laten wachten, zelfs uitblijven.
Je bent ene prima Marcel van Dam voor het zoeken naar de achterkant van het gelijk.quote:Op vrijdag 4 januari 2008 21:29 schreef DS4 het volgende:
[..]
Je weet dat je nu dus gewoon aan het discrimineren bent?
Help mij even met een voorbeeldquote:Je praat het afschaffen van mensenrechten goed.
Ja, graaien vind ik een vorm van misdragen. Je moet als een topman als geen ander weten wanneer je moet stoppen. En afvragen of je beloning inderdaad wel een beetje correspondeert met je prestaties.quote:En dan vind jij dat Groenink zich misdraagt?
Ja, populisme alleen leidt tot niets. Vertel het Verdonk en geertje dat maar.quote:Wat iets anders is dan je oren altijd maar laten hangen naar de meerderheid.
Wanneer schuif je een mensenrecht aan de kant ?quote:VOLMONDIG: JA! Zeker als je daar mensenrechten voor aan de kant wenst te schuiven.
Dat is natuurlijk iets totaal anders dan het afromen van beloningen waar een ambtenaar die in een maand nog niet doet wat een gemiddelde topman in een dag doet over heeft geoordeeld dat die "te hoog" zou zijn.quote:Op vrijdag 4 januari 2008 21:34 schreef sneakypete het volgende:
Eén ding wel; mijn mening is, dat op ethische gronden de overheid een minimum bestaansrecht moet kunnen garanderen aan iedereen. Dat mag best betaald worden door 'de rest'. Belastingen dus.
Misschien moet je even in je wetbundel kijken, ik zal het even citerenquote:Op vrijdag 4 januari 2008 21:32 schreef DS4 het volgende:
[..]
Nogmaals: er zijn grenzen. Ja, de staat mag heffen. Nee, de staat mag niet zonder meer iedere heffing doorvoeren. 100% belasting boven een bepaald inkomen is zonder meer in strijd met het recht op eigendom.
Vraagje : ook als de markt zwaar instabiel is in bedoelde sectoren : NOOIT interveniëren van overheidswege? Zelfs als bijna iedereen spreekt van een absurde situatie ?quote:Op vrijdag 4 januari 2008 21:31 schreef Argento het volgende:
[..]
Ja. Een prijs die wordt overeengekomen door degene die hem betaalt en degene die hem ontvangt, terwijl zij in vrijheid en in een transparante markt tot die overeenkomst hebben kunnen komen, is per definitie de juiste prijs.
De overheid mag niet aan prijsvorming gaan doen. Sterker nog, het is de taak van de overheid om de markt zo vrij en transparant mogelijk te maken en te houden (kartelverboden, verbod van marktmacht) teneinde vrije prijsvorming te garanderen.
quote:Op vrijdag 4 januari 2008 21:38 schreef DS4 het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk iets totaal anders dan het afromen van beloningen waar een ambtenaar die in een maand nog niet doet wat een gemiddelde topman in een dag doet over heeft geoordeeld dat die "te hoog" zou zijn.
Als je ruzie wil moet je mij met Marcel van Dam gaan vergelijken...quote:Op vrijdag 4 januari 2008 21:36 schreef EchtGaaf het volgende:
Je bent ene prima Marcel van Dam voor het zoeken naar de achterkant van het gelijk.![]()
Vrijheid van godsdienst?quote:Help mij even met een voorbeeld![]()
Ik bedoel vooral dat iemand die mensenrechten terzijde wenst te schuiven misschien eens in de spiegel moet kijken voordat hij de fouten van anderen gaat opsommen. Nog afgezien van het feit dat ik als medeaandeelhouder van ABN-Amro best tevreden was met 2007... en dus ook Groenink. Echt, het is hem gegund. 26 mio. Nounou, poehpoeh... Je moest eens weten hoe lang die man gewerkt heeft om op het eind een zilvervlootje binnen te krijgen.quote:Ja, graaien vind ik een vorm van misdragen. Je moet als een topman als geen ander weten wanneer je moet stoppen. En afvragen of je beloning inderdaad wel een beetje correspondeert met je prestaties.
Ik moet het jou ook meermaals vertellen. Want nogmaals: ik mis de feitelijke onderbouwing waarom Groenink teveel heeft verdiend. Is 3 mio. in de beste jaren nu echt teveel?quote:Ja, populisme alleen leidt tot niets. Vertel het Verdonk en geertje dat maar.
Indien het noodzakelijk is (denk b.v. aan het recht op vrijheid en de noodzaak voor gevangenisstraffen) of bij conflict met een ander mensenrecht (denk b.v. aan vrije meningsuiting vs. verbod op discriminatie).quote:Wanneer schuif je een mensenrecht aan de kant ?
Hoe komt het dat er vroeger geen of nauwelijks verontwaardiging was, terwijl CEO´s destijds ook riant werden betaald. Waren de salarissen destijds dan wel proportioneel ?quote:Op vrijdag 4 januari 2008 21:33 schreef FJD het volgende:
[..]
Je ziet het toch zelf tegenwoordig al? Topman krijgt veel salaris mee, publieke verontwaardiging en in bepaalde gevallen wordt de bonus daarna beperkt. De vraag is niet of het gebeurt, de vraag is meer of ons niveau van verontwaardiging niet veel lager ligt dan de marktprijs?
Waarom vertrekken Nederlandse CEO´s niet massaal naar de VS als het daar veel aantrekkelijker is?quote:Amerikaanse bedrijven lachen zich rot om de salarissen die topmannen hier meekrijgen.
NMA afschaffen ?quote:Ik schaar me niet in het rijtje personen die een overheid totaal af willen schaffen maar in dit soort gevallen gaat het om bedrijven die in een vrije markt opereren, waarin aandeelhouders rationele personen zijn, waarin consumenten altijd een keuze hebben en waarin er geen rare situaties zijn zoals bv. met het spoor (de combinatie met de infrastructuur maakt dit vraagstuk lastiger). Kortom, de overheid is niet nodig.
Ik denk dat je dat een beetje overdrijft. Welke persoonlijke risico´s lopen ze nu werkelijk effectief ? Welke risico lopen ze bij falen als ze van twee walletjes kunnen eten ? Ik doel dus op een gouden handdruk bij mislukking ? Hoeveel miljoen kreeg Paul Smits destijds van KPN mee, toen hij mislukte ?quote:Wat wel nodig is, is dat de gemiddelde Nederlander zich eens in gaat lezen in de voorgeschiedenis van topmannen. Je staat er nog van te kijken wat de gemiddelde Nederlander voor idee heeft bij het (voor)leven van een topman. Voor wat deze mensen op hebben moeten geven in hun leven bestaat eigenlijk geen prijs.
Dit voldoet bij mij echt aan "willekeurig".quote:Op vrijdag 4 januari 2008 21:42 schreef Zakje het volgende:
Ik neem aan dat jij de 100% belasting boven een bepaald inkomen dan ziet als ,,beroven'' , maar dan voldoet het nog steeds niet aan het bestanddeel willekeurig, aangezien deze mensen die jij als ,,beroofd'' aanmerkt dit worden omdat ze een bepaald (absurd hoog) inkomen hebben.
Het is Wendelin Wiedeking.quote:Op vrijdag 4 januari 2008 21:42 schreef gtotep het volgende:
wendekin topman Porsche verdiende vorig jaar 60mln.
de familie achter porsche betaalde dit met plezier, hij heeft 5mld voor hen verdient
het was dus eigenlijk maar een schijntje
Je snapt het niet?quote:Op vrijdag 4 januari 2008 21:50 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Hoe komt het dat er vroeger geen of nauwelijks verontwaardiging was, terwijl CEO´s destijds ook riant werden betaald. Waren de salarissen destijds dan wel proportioneel ?
[..]
Waarom vertrekken Nederlandse CEO´s niet massaal naar de VS als het daar veel aantrekkelijker is?
[..]
NMA afschaffen ?
[..]
Ik denk dat je dat een beetje overdrijft. Welke persoonlijke risico´s lopen ze nu werkelijk effectief ? Welke risico lopen ze bij falen als ze van twee walletjes kunnen eten ? Ik doel dus op een gouden handdruk bij mislukking ? Hoeveel miljoen kreeg Paul Smits destijds van KPN mee, toen hij mislukte ?
De pers had toen nog meer fatsoen.quote:Op vrijdag 4 januari 2008 21:50 schreef EchtGaaf het volgende:
Hoe komt het dat er vroeger geen of nauwelijks verontwaardiging was, terwijl CEO´s destijds ook riant werden betaald. Waren de salarissen destijds dan wel proportioneel ?
Er zijn er die dat doen. De broer van een van mijn beste vrienden krijgt in de VS in een goed jaar die 26 mio. In 1 jaar (dus niet zoals die Groenink 3 mio in een jaar). En geloof maar niet dat hij de top daar vertegenwoordigt.quote:Waarom vertrekken Nederlandse CEO´s niet massaal naar de VS als het daar veel aantrekkelijker is?
willekeurig zou het zijn als er mensen ,,at random'' de 100% belasting moeten betalen , zegmaar een groot bord met namen waar de belastingdienst dan dartpijltjes naar gooit om te bepalen wie de 100% moet betalen. Dat was echter niet het idee, het idee was dat mensen mensen die meer verdienen dan een vastgesteld bedrag de 100% moeten betalen, dan zit er dus een systeem in en is het niet meer naar willekeur,volgens mij danquote:Op vrijdag 4 januari 2008 21:53 schreef DS4 het volgende:
[..]
Dit voldoet bij mij echt aan "willekeurig".
Daar was ik al bang voorquote:Op vrijdag 4 januari 2008 21:47 schreef DS4 het volgende:
[..]
Als je ruzie wil moet je mij met Marcel van Dam gaan vergelijken...![]()
Heb ik toch nimmer bestredenquote:Vrijheid van godsdienst?
Ach wie zonder zonde is.....quote:Ik bedoel vooral dat iemand die mensenrechten terzijde wenst te schuiven misschien eens in de spiegel moet kijken voordat hij de fouten van anderen gaat opsommen.
Ik vrees dat je daarin niet representatief bent voor alle aandeelhoudersquote:Nog afgezien van het feit dat ik als medeaandeelhouder van ABN-Amro best tevreden was met 2007...
Het is en blijft een belachelijk hoog bedrag voor alles behalve een jubel prestatie...quote:en dus ook Groenink. Echt, het is hem gegund. 26 mio. Nounou, poehpoeh... Je moest eens weten hoe lang die man gewerkt heeft om op het eind een zilvervlootje binnen te krijgen.
[..]
Ach hoeveel mensen leven in hun beste jaren en de 50 k nooit zullen overschrijden. Belachelijk ? ja!quote:Ik moet het jou ook meermaals vertellen. Want nogmaals: ik mis de feitelijke onderbouwing waarom Groenink teveel heeft verdiend. Is 3 mio. in de beste jaren nu echt teveel?
Nee, ook een grens aan inkomen stellen is een vorm van willekeur.quote:Op vrijdag 4 januari 2008 21:57 schreef Zakje het volgende:
willekeurig zou het zijn als er mensen ,,at random'' de 100% belasting moeten betalen
Net zo min als jij en ik 100% representatief zijn voor wat op dit moment democratisch gekozen dit lapje grond bestuurt.quote:Op vrijdag 4 januari 2008 21:59 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik vrees dat je daarin niet representatief bent voor alle aandeelhouders![]()
[..]
Het gaat er maar net om hoe je de wet interpreteert, een grammaticale interpretatie zoals ik uiteenzette hierboven is misschien inderdaad niet optimaal voor het desbetreffende artikel. Als men de teleologische interpretatie toepast is het inderdaad ongehoord. Ik wilde alleen maar duidelijk maken dat je niet met wetsartikelen moet strooien als je niet 100% zeker bent van je zaakquote:Op vrijdag 4 januari 2008 22:01 schreef DS4 het volgende:
[..]
Nee, ook een grens aan inkomen stellen is een vorm van willekeur.
Hoe dan ook: afromen van inkomens is ongehoord. Geen enkele rechtstaat heeft zoiets. Dat is niet omdat de overheden in alle rechtsstaten zitten te pitten of alleen in NL zulke bedragen worden betaald.
Niettemin hebben we een volksvertegenwoordiging als onderdeel van een parlementaire democratie. Steeds meer partijen, van SP tot PVV!! komen in het geweer als het gaat om exorbitante zelfverrijking, ja bij private ondernemingen, , terwijl gewone werknemers amper profiteren van de economische groei. Het geld blijft achter in de torenhoge winsten, maar werknemer, topmanagers uitgezonderd, zien er bar weinig van terug...quote:Op vrijdag 4 januari 2008 22:01 schreef sneakypete het volgende:
[..]
Net zo min als jij en ik 100% representatief zijn voor wat op dit moment democratisch gekozen dit lapje grond bestuurt.
Lees nu nog eens goed wat ik schreef en wat jouw reactie daarop was...quote:
Je hoeft niet zonder zonde te zijn, maar een massamoordenaar die gaat fiepen dat iemand een sigaret opsteekt in een niet-roken zone...quote:Ach wie zonder zonde is.....
Kennelijk wel de meerderheid. En voor de goede orde: over het eindresultaat zal iedereen tevreden zijn geweest. De koersen hadden een leuke ontwikkeling. Ik heb daar ook wat centjes van gezien en dat mocht, maar bij Groenink was het ineens bijkans misdadig... Ik begrijp dat niet helemaal.quote:Ik vrees dat je daarin niet representatief bent voor alle aandeelhouders![]()
Ik heb hiervoor al eens wat feiten opgesomd. Hij deed het allesbehalve slecht en 3 mio op het eind van je loopbaan... Dat is niet extreem hoor.quote:Het is en blijft een belachelijk hoog bedrag voor alles behalve een jubel prestatie...
Het spijt mij voor ze. Maar dat een ander minder heeft is geen goed verhaal. Of moet ik bij de komende salarisonderhandelingen mijn werknemers gaan wijzen op de gemiddelde salarissen mondiaal gezien? Dan kan ik nl. nog rijker worden. HOERA!quote:Ach hoeveel mesnen leven in hun beste jaren en de 50 k nooit zullen overschrijden. Belachelijk ? ja!
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |