bronquote:De IPCC scenario's van begin dit jaar zijn nu al achterhaald als het gaat om het smelten van de poolkappen en groenland. Dat gaat veel sneller dan het Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC) verwacht, wat betekent dat de zeespiegel veel meer zal stijgen deze eeuw. Dat is de conclusie van een zojuist verschenen rapport van Carbon Equity. De enigzins partijdige club heeft een sterk verhaal, in het vergelijken van het daadwerkelijke smelten van de NoordPool met de verwachtingen van de IPCC:
Het IPCC zit er nu al zoveel naast in haar verwachting voor de Noordpool. Kunnen we de overige scenario's dan nog wel serieus nemen? Gaat het smelten van Groenland en de Zuidpool, waardoor de zeespiegel direct zal stijgen, niet veel harder dan het IPCC nu aanneemt?
Dat is geen goed nieuws.quote:Op maandag 15 oktober 2007 17:46 schreef BlaZ het volgende:
Dat is goed nieuws !
Niet zo gek veel, want die waren dat eigenlijk zo goed als allemaal vanwege politieke overweginingen. Zie http://www.sciencemag.org/cgi/content/full/306/5702/1686 en http://scienceblogs.com/strangerfruit/Oreskes2007.pdf.quote:En wat zegt dit over de positie van de klimaat-ontkenners?
Jammer dat het asfalt in de zomer daarvoor al gesmolten is.quote:Op maandag 15 oktober 2007 18:11 schreef TheOneAndOnly het volgende:
leuk, al die bangmakerij... hoeveel ijstijden etc zijn er al geweest?
maak me er niet zo druk om, als het nou nog wat meer opwarmt kunnen we mooi in de winter motor rijden...
Hoef je ook niet, accepteren is een betere remedie, dat verzacht de pijn.quote:Op maandag 15 oktober 2007 18:11 schreef TheOneAndOnly het volgende:
maak me er niet zo druk om, als het nou nog wat meer opwarmt kunnen we mooi in de winter motor rijden...
Die stenen van die hunnebedden kwam niet zomaar aanvliegen ofzo...quote:Op maandag 15 oktober 2007 18:11 schreef TheOneAndOnly het volgende:
Tuurlijk. TRU is verderop, gast.quote:Op maandag 15 oktober 2007 18:21 schreef Pikkebaas het volgende:
Ik geloof er geen zak van, allemaal propaganda om de gewone man klein te houden en onder controle van de staat.
Er is geen klimaat! Zo die zit.quote:Op maandag 15 oktober 2007 17:37 schreef Floripas het volgende:
[..]
En wat zegt dit over de positie van de klimaat-ontkenners?
Maar hoe bewijst dit dat de 'klimaatontkenners' ongelijk hebbenquote:
Precies want de modellen kloppen blijkbaar van geen kant met de metingen.quote:Op maandag 15 oktober 2007 18:33 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Maar hoe bewijst dit dat de 'klimaatontkenners' ongelijk hebben
Was lekker weer vandaag, niet?quote:Op maandag 15 oktober 2007 18:26 schreef Brupje het volgende:
[..]
Er is geen klimaat! Zo die zit.
En van mij mag het best 5 graden warmer worden op aarde.Maar dat duurt nog wel ff ben ik bang.
idd, mag ook wel na zo een kutzomerquote:Op maandag 15 oktober 2007 18:40 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Was lekker weer vandaag, niet?![]()
Klimaat != weer.quote:Op maandag 15 oktober 2007 18:37 schreef Brupje het volgende:
met modellen kun je uberhaupt niets bewijzen.Dat is net zoiets als bewijs leveren dat het volgende week gaat regenen. Zelfs dat kunnen we vaak niet juist VOORSPELLEN.
idd, het weer is relatief makkelijk te voorspellenquote:
Je kunt dijken niet oneindig verhogen.... Vroeg of laat zal het water gewoon via de onderkant (lees onder de dijk) door gaat lopen omdat het drukverschil te groot is. En je dan een communicerend vat gaat krijgen.quote:Op maandag 15 oktober 2007 19:34 schreef rashudo het volgende:
5 meter extra op de dijken, en je zit weer voor 100 jaar snor, ik zie het probleem niet.
Op de noordpool ligt veel olie, wat men nu dus makkelijker kan gaan opboren! Wat maakt het verder uit als de polen smelten, wat is het nut van bevroren polen ?quote:Op maandag 15 oktober 2007 18:01 schreef Floripas het volgende:
[..]
Dat is geen goed nieuws.
Hebben jullie geen statistiek gehad? Die polen smelten nog sneller dan verwacht!
Die arme ijsberen en penguinsquote:Op maandag 15 oktober 2007 20:08 schreef BlaZ het volgende:
smelten, wat is het nut van bevroren polen ?
Ik hoop dat de zeespiegel 14m stijgt, Lieshout aan Zeequote:Op maandag 15 oktober 2007 19:47 schreef Drugshond het volgende:
[..]
Je kunt dijken niet oneindig verhogen.... Vroeg of laat zal het water gewoon via de onderkant (lees onder de dijk) door gaat lopen omdat het drukverschil te groot is. En je dan een communicerend vat gaat krijgen.
Vroeg of laat zal Nederland gewoon onderlopen. Omdat het prijstechnisch niet meer rendabel en er geen redden aan meer is.
Inderdaad, wat heb je nu aan ijs? http://www.sciencepoles.org/index.php?s=2&rs=home&uid=625&lg=en bijvoorbeeld. En http://www.nature.com/news/2006/060102/full/news060102-5.html. Je weet wel, de conveyor belt. Details in vergelijking met wat olie, natuurlijk.quote:Op maandag 15 oktober 2007 20:08 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Op de noordpool ligt veel olie, wat men nu dus makkelijker kan gaan opboren! Wat maakt het verder uit als de polen smelten, wat is het nut van bevroren polen ?
Mwah, grosso modo klopt het wel wat de klimaatwetenschap te melden heeft, zie grafiek en link betreffende Hansen 1988.quote:Op maandag 15 oktober 2007 20:37 schreef Evil_Jur het volgende:
Ik snap het wel hoor, ze zijn met een onderwerp bezig dat zo groot en complex is dat het nauwelijks te overzien is. Dan is het heel moeilijk om een redelijke voorspelling te maken. Voor mij is dat echter een goede reden om hun voorspellingen, theorien en beweringen met een korreltje zout te nemen.
'de poolkappen zijn al tigduizend keer gesmolten, da's natuurlijk'.quote:Op maandag 15 oktober 2007 17:37 schreef Floripas het volgende:
[..]
bron
Dus het smelten gaat nog veel harder dan het IPCC nu aanneemt?![]()
En wat zegt dit over de positie van de klimaat-ontkenners?
Tof man. Met +5m heb je den haag als eiland, en amsterdam onder water. Whehehe.quote:Op maandag 15 oktober 2007 18:07 schreef Perrin het volgende:
Uit die PDF:
"The rapid loss of Arctic sea ice will speed up the disintegration of the Greenland ice sheet, and a rise
in sea levels by even as much as 5 metres by the turn of this century is possible."
Dus dan krijg je over een paar decennia wellicht echt Amersfoort aan Zee:
[ afbeelding ]
Mee eens, maar of het erg is?quote:Op maandag 15 oktober 2007 19:47 schreef Drugshond het volgende:
[..]
Je kunt dijken niet oneindig verhogen.... Vroeg of laat zal het water gewoon via de onderkant (lees onder de dijk) door gaat lopen omdat het drukverschil te groot is. En je dan een communicerend vat gaat krijgen.
Vroeg of laat zal Nederland gewoon onderlopen. Omdat het prijstechnisch niet meer rendabel en er geen redden aan meer is.
Liever een tsunami dan een kernoorlog. We beginnen gewoon een stukje landinwaards opnieuw te bouwen.quote:Op maandag 15 oktober 2007 21:39 schreef Mr_Memory het volgende:
[..]
Mee eens, maar of het erg is?
Het leven houd een keer op, de natuur is veel sterker dan de mens ooit zal zijn, zie onze / de historie.
De natuur heeft vele culturen verwoest, in de vorm van vulkanen, metorieten en tempratuur verschillen.
Ja ook voor deze wereld, houd het eens op, dat is niet tegen tehouden, opzich heb ik wel vrede mee.![]()
Tsja, het is dat of kolonisatie van andere planeten. 6 miljard mensen kunnen nou eenmaal niet allemaal welvarend leven op deze Aarde zonder milieugevolgen...quote:
Precies dat idee heb ik ook, liever dat de natuur zijn werk doet, dan één of andere nono die op de verkeerde knop drukt.quote:Op maandag 15 oktober 2007 21:52 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Liever een tsunami dan een kernoorlog. We beginnen gewoon een stukje landinwaards opnieuw te bouwen.
'Stalin of Hitler'.quote:Op maandag 15 oktober 2007 21:59 schreef Evil_Jur het volgende:
[..]
Tsja, het is dat of kolonisatie van andere planeten. 6 miljard mensen kunnen nou eenmaal niet allemaal welvarend leven op deze Aarde zonder milieugevolgen...
D'r is maar een Gore. D'r zijn honderduizenden paupers. Da's inderdaad best een beangstigend idee.quote:Op maandag 15 oktober 2007 22:03 schreef JohnDope het volgende:
En aan dit alles is de hard werkernde en milieubewuste burger de enige echte schuldige. Mensen als Gore die 23 keer meer energie verbruikt dan een gemiddelde Amerikaan en notabene uit het 1 na grootste vervuilende land van de Wereld komt valt helemaal niks te verwijten.
Mwoa, gezien dat de wereldbevolking de laatste 200 jaar met meer dan 5 miljard is gestegen, lijkt me dat nogal optimistisch.quote:Op maandag 15 oktober 2007 22:05 schreef gronk het volgende:
[..]
'Stalin of Hitler'.
Geboortecijfers zijn overal in europa aan het dalen. Ik kan me best voorstellen dat je in 2200 ofzo met 500 miljoen mensen op aarde zit. Zonder doemscenarios.
Zag je die kerel van IPCC toen Al Gore de Nobelprijs voor de Vredequote:Op maandag 15 oktober 2007 22:06 schreef gronk het volgende:
[..]
D'r is maar een Gore. D'r zijn honderduizenden paupers. Da's inderdaad best een beangstigend idee.
Wat een non sequitur. Bovenop Mount Everest vind je ook fossielen van zeeschelpdieren.quote:Op maandag 15 oktober 2007 21:37 schreef Dr.Nikita het volgende:
Dat het klimaat verandert is evident maar dat wij mensen daar invloed op hebben is flauwe kul. Gewoon een natuurverschijnsel.
De zeespiegel heeft weleens zuid-limburg bereikt in een ver verleden. In de mergelgrotten vindt men veel fossielen van zeeschelpdieren en die zijn er echt niet naar toegelopen destijds.
De welvaart is in die tijd *ook* ontzettend gestegen, Vroeger kregen vrouwen tien kinderen a) omdat dat een soort van pensioen/WAO was, b) omdat 'de pil' nog niet bestond en c) omdat je niet wist hoeveel kinderen de 18 zouden halen. Nu hoeft dat allemaal niet meer, en dat zie je dan ook in de geboortecijfers. Je ziet dat overal ter wereld. Als je 3, 4 generaties lang een vervangsratio hebt die rond de '1' ligt, dan zit je al op 500 miljoen mensen. FYI: duitsland zit nu onder de 1,5, als ik me goed herinner.quote:Op maandag 15 oktober 2007 22:08 schreef Evil_Jur het volgende:
Mwoa, gezien dat de wereldbevolking de laatste 200 jaar met meer dan 5 miljard is gestegen, lijkt me dat nogal optimistisch.
wel toevallig dat alles in de afgelopen 50 jaar dan net ietsjes sneller smelt dan in de 20.000 jaar daarvoor. What's next, roken heeft geen invloed op kanker, want vroeger stierven mensen ook?quote:Op maandag 15 oktober 2007 21:37 schreef Dr.Nikita het volgende:
Dat het klimaat verandert is evident maar dat wij mensen daar invloed op hebben is flauwe kul. Gewoon een natuurverschijnsel.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |