abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_53927616
quote:
Op zondag 14 oktober 2007 17:03 schreef pberends het volgende:

[..]

Hoge accijnzen op brandstof zijn juist prettig. Het betekent dat consumenten en bedrijven zuiniger met brandstof omgaan, en dat wanneer de prijs van energie omhoog gaat de pijn veel minder hard gevoeld wordt.
Idd. Mocht de prijs echt dermate hoog worden dan kan de overheid beslissen om de accijns naar beneden te gooien. Kijk maar naar de VS waar de brandstof slecht miniem in prijs is gestegen. Daar wordt nu al geklaagd, die kunnen straks hun lol op.
  zondag 14 oktober 2007 @ 17:05:58 #27
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_53927617
quote:
Op zondag 14 oktober 2007 17:00 schreef gelly het volgende:
Nou, een hele simpele dan : benzine. Je bent van mening dat fabrikanten verhoogde produktiekosten niet doorberekenen in de kostprijs van hun produkt ofzo ? Kijk alleen al naar transportbedrijven die genoodzaakt zijn hun tarieven omhoog te gooien omdat het anders niet meer winstgevend is.

Psst: *loonkosten* zijn de belangrijkste component in de opbouw van de kostprijs van een product.

Kijk maar eens hoeveel het kost om een pakje van hier naar ergens anders te krijgen. Die prijs is de afgelopen tien jaar niet vertienvoudigd, ofzo.
I'm trying to make the 'net' a kinder, gentler place. One where you could bring the fuckin' children.
  zondag 14 oktober 2007 @ 17:06:35 #28
155158 Pascal86
Volvo for life
pi_53927626
quote:
Op zondag 14 oktober 2007 17:03 schreef pberends het volgende:

[..]

Hoge accijnzen op brandstof zijn juist prettig. Het betekent dat consumenten en bedrijven zuiniger met brandstof omgaan, en dat wanneer de prijs van energie omhoog gaat de pijn veel minder hard gevoeld wordt.
Ik probeer ermee te zeggen dat shell niet de gene is die de miljarden uit onze zak opstrijkt door benzine prijzen omhoog te gooien, wat veel mensen wel denken alleen maar omdat ze 80 euro voor een volle tank benzine betalen.
Because they will last that long.
pi_53927653
quote:
Op zondag 14 oktober 2007 17:00 schreef gelly het volgende:
Nou, een hele simpele dan : benzine.
Ja, maar ondanks dat de olieprijs inmiddels al een paar keer over de kop is gegaan is de stijging relatief beperkt gebleven. Hoef denk ik niet uit te leggen hoe dat komt.
quote:
Je bent van mening dat fabrikanten verhoogde produktiekosten niet doorberekenen in de kostprijs van hun produkt ofzo ? Kijk alleen al naar transportbedrijven die genoodzaakt zijn hun tarieven omhoog te gooien omdat het anders niet meer winstgevend is.
De tussenschakel is inderdaad wat duurder geworden, maar de producten die consumenten daadwerkelijk kopen zijn nog steeds goedkoop. Dus de consument heeft voorlopig geen enkele last van een hoge olieprijs.

Verder hebben transportbedrijven voornamelijk andere problemen: loonkosten.
  zondag 14 oktober 2007 @ 17:08:42 #30
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_53927665
quote]Op zondag 14 oktober 2007 17:06 schreef Pascal86 het volgende:

[..]

Ik probeer ermee te zeggen dat shell niet de gene is die de miljarden uit onze zak opstrijkt door benzine prijzen omhoog te gooien, wat veel mensen wel denken alleen maar omdat ze 80 euro voor een volle tank benzine betalen.
[/quote]

En in hoeverre is dat relevant voor dit topic?
I'm trying to make the 'net' a kinder, gentler place. One where you could bring the fuckin' children.
  zondag 14 oktober 2007 @ 17:10:23 #31
153070 Rock_de_Braziliaan
Stranger than fiction
pi_53927688
quote:
Op zondag 14 oktober 2007 16:30 schreef gronk het volgende:
Doe eens olieprijzen in euro's, als je wilt.
Scherp! +1
"I think I'm in a tragedy"
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=FZFG5PKw504[/youtube]
"In America today profit is privatized but risk is increasingly socialized"
  zondag 14 oktober 2007 @ 17:13:35 #32
155158 Pascal86
Volvo for life
pi_53927730
quote:
Op zondag 14 oktober 2007 17:08 schreef gronk het volgende:
quote]Op zondag 14 oktober 2007 17:06 schreef Pascal86 het volgende:

[..]

Ik probeer ermee te zeggen dat shell niet de gene is die de miljarden uit onze zak opstrijkt door benzine prijzen omhoog te gooien, wat veel mensen wel denken alleen maar omdat ze 80 euro voor een volle tank benzine betalen.
En in hoeverre is dat relevant voor dit topic?
[/quote]
Ik reageerde op deze reactie
quote:
en had shell de ontwikkeling naar alternatieve brandstoffen en -auto's niet opzettelijk tegengehouden om de olie maar zo lang mogelijk uit te melken?
Because they will last that long.
pi_53927782
quote:
Op zondag 14 oktober 2007 17:05 schreef gronk het volgende:

[..]

Psst: *loonkosten* zijn de belangrijkste component in de opbouw van de kostprijs van een product.

Kijk maar eens hoeveel het kost om een pakje van hier naar ergens anders te krijgen. Die prijs is de afgelopen tien jaar niet vertienvoudigd, ofzo.
Inderdaad. Ik heb het ook nergens over een vertienvoudiging van de prijs trouwens. Je kunt er vanuit gaan dat de loonkosten niet gaan dalen en ook niet veel gaan stijgen. Al zit zelfs straks heel Polen hier op een vrachtwagen. Wat wel gaat stijgen is de olieprijs. Op een gegeven moment moet een dienstverlener of fabrikant de prijzen wel verhogen omdat de kosten gerelateerd aan brandstof en energie een steeds groter deel van de kostprijs gaan uitmaken. Of de overheid gaat voor de groep ondernemers de accijns naar beneden gooien om te compenseren. Maar dat resulteert weer in een legere schatkist.
  zondag 14 oktober 2007 @ 17:16:32 #34
65394 Montov
Dogmaticus Irritantus
pi_53927784
Een beetje normaal discussieren mag ook wel, Pascal86 en gronk, en vooral het geflame mag achterwege worden gelaten.
Géén kloon van tvlxd!
pi_53927791
quote:
Op zondag 14 oktober 2007 17:08 schreef Fastmatti het volgende:

[..]

Ja, maar ondanks dat de olieprijs inmiddels al een paar keer over de kop is gegaan
Een paar keer over de kop ?
pi_53927805
Uit 2005
quote:
Door de hoge brandstofprijzen dreigen vele taxiondernemers ernstig in de problemen te komen. De ritprijzen liggen vast zodat de gestegen brandstofkosten niet in het taxitarieven doorberekend kunnen en mogen worden. De inkomstenpositie van de taxiondernemers wordt hiermee extra onder druk gezet.

De individuele taxiondernemer betaald de zelfde brandstofprijs aan de pomp als ieder ander in Nederland. Het enige voordeel dat hij heeft is dat de BTW voor hem aftrekbaar is. Door de sterk gestegen kosten raakt de rek eruit. Immers voor de taxibranche zijn afspraken gemaakt over de maximale hoogte van de tarieven. Hier kan niet van afgeweken worden.

De taxiprijzen variëren binnen een afgesproken vaste bandbreedte. Prijsstijgingen van de brandstof kunnen niet doorberekend worden en komen daardoor direct ten laste van de marge en raakt daarmee direct het inkomen van de taxiondernemer.

BOTAM is ongerust over deze negatieve ontwikkeling. De inkomsten van de taxiondernemers staat onder druk door toename van het aantal taxi’s in Amsterdam terwijl de consument steeds minder vaker van een taxi gebruik maakt. Daarnaast zijn de afgelopen jaren de kosten aanzienlijke zijn gestegen. Onderzoek laat zien dat de gemiddelde omzet per taxiondernemer tot de laagste van Europa behoort.
Door de stijging van de brandstofprijzen zal de inkomenspositie van de taxiondernemer verder wegzakken.

BOTAM pleit voor een algehele kostenverlaging van de brandstofprijzen. Hiermee wordt niet alleen de vervoersbranche geholpen maar iedereen hetgeen een positief effect zal hebben op het besteedbaar inkomen.

Indien Den Haag niet tot ingrijpt zal de vervoers- en transportbranche in ernstige problemen gekomen en de taxibranche in het bijzonder.
pi_53927876
quote:
Op zondag 14 oktober 2007 17:18 schreef gelly het volgende:
Uit 2005
[..]
Lees ik daar nu maximumprijzen. 'Misschien' is dat wel het probleem
pi_53928069
quote:
Op zondag 14 oktober 2007 17:21 schreef Fastmatti het volgende:

[..]

Lees ik daar nu maximumprijzen. 'Misschien' is dat wel het probleem
Ja, we hadden het over produkten en diensten die duurder werden dacht ik ... Dan zorgt die maximumprijs juist ervoor dat het niet duurder wordt maar dat ondernemers wel in de problemen komen.

Maar goed, misschien zijn de prijzen nu nog niet enorm gestegen, de komende jaren (decennia) zal de stijging exponentioneel zijn omdat olie steeds schaarser gaat worden. We zitten nu op een punt waar de olieproducenten de cijfers niet meer rooskleurig naar buiten kunnen brengen. De reserves worden minder en de afzet neemt toe. De balans is weg, zover die er al was. Want dit probleem was natuurlijk al jaren bekend. Als er niet snel wat gaat gebeuren is de wereld zoals we die nu kennen over 30 jaar niet meer aanwezig.
pi_53928149
Er zijn nog evenveel reserves als 30 jaar geleden. Probleem zit hem momenteel in de huidige productiecapaciteit, die is niet voldoende.
pi_53928193
.....
pi_53928217
quote:
Op zondag 14 oktober 2007 16:58 schreef Fastmatti het volgende:
Welk product is dan in de praktijk veel duurder geworden? Noem er is eentje dan. Zal je niet lukken trouwens, want de inflatie is redelijk laag.
  • Koolstof (grondstof voor alle nieuwe verkeersvliegtuigen
  • Plastics en daarmee auto's, huisraad, windmolens enz
  • Alle landbouwproducten en feitelijk dus bijna al het eten. Vervoer én productie is duurder geworden
  • Veel metalen die veel energie behoeven tijdens productie en daarmee zo'n beetje alles waar metaal in zit... alles dus. (Aluminium, platina, titanium, magnesium)
  • pi_53928334
    quote:
    Op zondag 14 oktober 2007 17:35 schreef Autoreply het volgende:

    [..]

  • Koolstof (grondstof voor alle nieuwe verkeersvliegtuigen
  • Je kan toch niet zeggen dat vliegen duur is.
    quote:
  • Plastics en daarmee auto's, huisraad, windmolens enz
  • Ook al niet duurder dan 30 jaar geleden.
    quote:
  • Alle landbouwproducten en feitelijk dus bijna al het eten. Vervoer én productie is duurder geworden
  • We hebben in de geschiedenis nog nooit zo weinig aan eten uitgegeven.
    quote:
  • Veel metalen die veel energie behoeven tijdens productie en daarmee zo'n beetje alles waar metaal in zit... alles dus. (Aluminium, platina, titanium, magnesium)
  • Electronica is nou niet echt heel duur.

    Nog maar een keer. Wat merkt de consument er nu echt van. De meeste producten zijn nog steeds goedkoop of worden goedkoper. Op zoch logisch, want loonkosten zijn het belangrijkste component, de olieprijs heeft maar een beperkte invloed.
    pi_53928349
    quote:
    Op zondag 14 oktober 2007 17:28 schreef gelly het volgende:
    Als er niet snel wat gaat gebeuren is de wereld zoals we die nu kennen over 30 jaar niet meer aanwezig.
    De wereld zal moeten overgaan op kernenergie icm een waterstofeconomie. Da's de enige techniek die op korte termijn (20 jaar oid) realistisch de energievoorziening van fossiele brandstoffen over kan nemen.
    Zonnecellen, biomassa (je moet de hele aarde 3 keer volbouwen met koolzaad oid om de wereld te voorzien van genoeg brandstof) en windmolens kunnen dat simpelweg niet...
    pi_53928616
    quote:
    Op zondag 14 oktober 2007 17:41 schreef Fastmatti het volgende:

    [..]

    Je kan toch niet zeggen dat vliegen duur is.
    Ow, jawel. CPM (kosten per kilometer vliegen) voor een vergelijkbare kist zijn 65% gestegen sinds '85. Dat luchtvaartmaatschappijen jaar op jaar verlies draaien en om de haverklap failliet gaan is een ander verhaal.
    quote:
    Ook al niet duurder dan 30 jaar geleden.
    Zeker wel. Hoogwaardige vezels zoals Kevlar zijn flink gestegen en ook nylon e.d. is duurder geworden, zelfs gecorrigeerd voor inflatie
    quote:
    We hebben in de geschiedenis nog nooit zo weinig aan eten uitgegeven.
    Klopt WIJ niet. Voor derdewereldbewoners zijn echter de Westerse prijzen niet meer te betalen omdat ze wel degelijk zijn gestegen...
    quote:
    Electronica is nou niet echt heel duur.
    Ik heb het niet over electronica. Wat dacht je van hoogwaardige onderdelen van van alles en nog wat. Fietsen, helmen, medische instrumenten, industriele katalysatoren, waterzuiveringsinstallaties. Die worden wel degelijk duurder en dat wordt rechtstreeks doorberekend.
    quote:
    Nog maar een keer. Wat merkt de consument er nu echt van.
    Alles. Alles wordt duurder en daardoor valt het niet zo op omdat het samenvalt met economische ontwikkelingen (ligt aan de Euro bijvoorbeeld. Fijn bij die Euro was dat alle alledaagse producten stegen terwijl loonintensieve producten (hypotheken, consultancy, dienstverlening in het algemeen) niet veel duurder zijn geworden..)
    pi_53928624
    dubbel
    pi_53928714
    quote:
    Op zondag 14 oktober 2007 17:41 schreef Autoreply het volgende:

    [..]

    De wereld zal moeten overgaan op kernenergie icm een waterstofeconomie. Da's de enige techniek die op korte termijn (20 jaar oid) realistisch de energievoorziening van fossiele brandstoffen over kan nemen.
    Zonnecellen, biomassa (je moet de hele aarde 3 keer volbouwen met koolzaad oid om de wereld te voorzien van genoeg brandstof) en windmolens kunnen dat simpelweg niet...
    pi_53928935
    quote:
    Op zondag 14 oktober 2007 17:57 schreef henkway het volgende:

    [..]

    Maar ook dat is een korte termijn oplossing, uranium is ook een schaars goed. Komt bij dat brandstof slechts een beperkt deel van de olieconsumptie is en dat een complete infrastructuur moet worden aangepast aan een alternatieve brandstof. Ik denk dat 20 jaar te kort is om dat allemaal door te drukken.
      zondag 14 oktober 2007 @ 18:10:46 #48
    66113 digitaLL
    Dammit guess what
    pi_53929002
    Onze welvaart hebben we o.a. te danken aan de energie-hefboom. We kunnen door goedkope energie te koppelen aan ons denkwerk en onze arbeid veel welvaart generen. Denk bijv aan computers, hijskranen en vrachtwagens. Als energie veel duurder wordt wordt deze "hefboom" kleiner. Dezelfde hoeveelheid stenen verplaatsen van a naar b met een kruiwagen of vrachtwagen maakt nogal een verschil in de hoeveel menselijke arbeid die nodig is.
    Als energie echt duur begint te worden kan het imo niet anders dan dat de welvaart terugloopt en er meer menselijke arbeid nodig is om eenzelfde hoeveelheid te generen.
    It is important to distinguish between a stupid person and a shit head. A stupid person simply can't process the information , a shit head is intelligent but his mind is full of garbage.
    pi_53929031
    Ja, tijd om weer een echt vak te leren
    pi_53929255
    quote:
    Op zondag 14 oktober 2007 18:10 schreef digitaLL het volgende:
    Onze welvaart hebben we o.a. te danken aan de energie-hefboom. We kunnen door goedkope energie te koppelen aan ons denkwerk en onze arbeid veel welvaart generen. Denk bijv aan computers, hijskranen en vrachtwagens. Als energie veel duurder wordt wordt deze "hefboom" kleiner. Dezelfde hoeveelheid stenen verplaatsen van a naar b met een kruiwagen of vrachtwagen maakt nogal een verschil in de hoeveel menselijke arbeid die nodig is.
    Als energie echt duur begint te worden kan het imo niet anders dan dat de welvaart terugloopt en er meer menselijke arbeid nodig is om eenzelfde hoeveelheid te generen.
    Jullie rekenen allemaal buiten de flexibiliteit van de menselijke geest, internetwerken zal gemeengoed worden als energie te duur is.
    Ik kan best internetwerken maar ik werk op fietsafstand en fiets ook dagelijks 20 km heen en 20 km terug.
    Verplaatsingskosten zullen nog duurder worden en opeens zijn er geen files meer.

    Staal zal vreselijk duur worden en vervangen door kunstvezelstructuren en ga zo maar door

    andere huizenbouw, meer appartementen met vier dubbel glas en allemaal op het zuiden en en opslag van een overschot aan warmte op het glas en collectoren in accu's en teruggaaf aan het interne warmtenet.
    Gewoon meer geavanceerde techniek
    De mens blijft leven zolang de zon schijnt

    [ Bericht 1% gewijzigd door henkway op 14-10-2007 18:35:41 ]
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')