abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_56360446
Mwoah, sommige artsen zijn nu al aan het mierenneuken bij het nakijken van tentamens bijvoorbeeld.
pi_56361823
quote:
Op vrijdag 25 januari 2008 20:44 schreef starla het volgende:
Nieuwe casus voor de liefhebbers:

Een 38-jarige man loopt tijdens zijn werk een snijwond aan zijn linkerarm op. In de loop van de week ontdekt hij een toenemende roodheid en zwellig van de wond. Een paar dagen later ontwikkelt hij koorts, koude rillingen en hevige lage rugpijn.

Op de SEH heeft hij 39.2C koorts, een erythemateuze en oedemateuze linker arm met aan de volaire zijde van de onderarm een circumscripte weekheid. Tevens is er kloppijn ter plaatse van de lumbale wervels. Zijn bloeddruk is 100/50 mmHg, met een hartfrequentie van 120 pm, leuco's zijn 21.

Wat is er aan de hand? Met welk aanvullend onderzoek bevestig je dit?

Wat doe je?
Oke, ik ga deze casus proberen..

Wat is er aan de hand?
Een staphylococcen aureus infectie, met een strooihaard in de lumbale wervel (wellicht een abces, osteomyelitis).

Met welk aanvullend onderzoek bevestig je dit?
Materiaal opsturen voor een kweek, bepalen van leukocytendifferentiatie, leukocytenaantal, CRP, BSE.

Wat doe je?
Starten met ceftriaxon, wanneer de kweek bekend wordt (en s.aureus uitkomt) starten met flucloxacilline.
pi_56362183
quote:
Op maandag 28 januari 2008 14:11 schreef Nuna het volgende:

[..]

Oke, ik ga deze casus proberen..

Wat is er aan de hand?
Een staphylococcen aureus infectie, met een strooihaard in de lumbale wervel (wellicht een abces, osteomyelitis).

Wel belangrijk om op te merken is dat het hier om een sepsis (infectiebron+koorts>38C+leuko>12+HF>90+lage RR) gaat, waarschijnlijk met S. Aureus. Er is inderdaad hematogene osteomyelitis in de lumbale wervelkolom.

Met welk aanvullend onderzoek bevestig je dit?
Materiaal opsturen voor een kweek, bepalen van leukocytendifferentiatie, leukocytenaantal, CRP, BSE.

Dif zal niet veel bijdragen, leuko is bekend, CRP en BSE is pro forma. Ook natuurlijk puskweek (abces onderarm) en bloedkweek. Niet onbelangrijk is X-LWK ivm osteomyelitis.

Wat doe je?
Starten met ceftriaxon, wanneer de kweek bekend wordt (en s.aureus uitkomt) starten met flucloxacilline.

Op hoge verdenking S. Aureus kun je beginnen met Flucloxacilline (goede dekking zowel stafylokokken als streptokokken) iv in hoge doses ivm osteomyelitis. Ook moet het abces geincideerd en gedraineerd worden.
I feel kinda Locrian today
  maandag 28 januari 2008 @ 14:48:20 #254
139820 mol_air
Jus ex injuria non oritur
pi_56362549
ben ik weer....

In Leiden hebben we wel scrubs.

En er was wel brand.

dus...;-)
pi_56380213
'Medicijnstudenten doen het 't meest'
Gepost door Jonas (Jonas.Z) - Bron: De Telegraaf
Gepubliceerd: dinsdag 29 januari 2008 @ 02:01
De Telegraaf brengt belangrijk nieuws voor alle aanstormende studenten; de studenten van de studie medicijnen zijn het meest seksueel actief. De krant beroept zich op het blad Varsity, dat weet te melden dat de gemiddelde student medicijnen in zijn leven acht sekspartners heeft gehad.

De liefde wordt vermoedelijk het minst bedreven onder Theologiestudenten, zij blijken gemiddeld slechts twee sekspartners te hebben gehad. De studies Politicologie en Geschiedenis doen het een stuk beter, daar gaat het respectievelijk om gemiddeld zeven en zes partners.

De cijfers zijn gebaseerd op een onderzoek onder duizend Engelse leerlingen aan de beroemde universiteit Cambridge. Daaruit bleek daarnaast dat vier op de tien studenten al eens een one-night-stand hadden gehad. Ervaring met SM beperkt zich tot één op de vier studenten.

Van de FP
pi_56383810
Waaaaa! Heb geen zin meer in studeren.

* gooit Kumar uit raam.
pi_56384609
quote:
Op dinsdag 29 januari 2008 10:44 schreef Crazykill het volgende:
Gepost door Jonas (Jonas.Z) - Bron: De Telegraaf
Gepubliceerd: dinsdag 29 januari 2008 @ 02:01
De Telegraaf brengt belangrijk nieuws voor alle aanstormende studenten; de studenten van de studie medicijnen zijn het meest seksueel actief. De krant beroept zich op het blad Varsity, dat weet te melden dat de gemiddelde student medicijnen in zijn leven acht sekspartners heeft gehad.

De liefde wordt vermoedelijk het minst bedreven onder Theologiestudenten, zij blijken gemiddeld slechts twee sekspartners te hebben gehad. De studies Politicologie en Geschiedenis doen het een stuk beter, daar gaat het respectievelijk om gemiddeld zeven en zes partners.

De cijfers zijn gebaseerd op een onderzoek onder duizend Engelse leerlingen aan de beroemde universiteit Cambridge. Daaruit bleek daarnaast dat vier op de tien studenten al eens een one-night-stand hadden gehad. Ervaring met SM beperkt zich tot één op de vier studenten.

[afbeelding]
Van de FP
Wat ik me dan afvraag, is dit een representatief topic? Noem eens wat nummers mensen!
pi_56404027
Haha! Hier begon vanochtend mijn college mee

En dan vooral de laatste zin ook: ''You must remember all these drugs, the names of which you've learnt from me or fuck 'em all and get a job in orthopedic surgery.''

En Repeat, jij eerst natuurlijk he

[ Bericht 39% gewijzigd door Nuna op 30-01-2008 10:23:44 ]
pi_56428213
quote:
Op dinsdag 29 januari 2008 10:44 schreef Crazykill het volgende:
[...]

Van de FP
We sparen ook allemaal SOA's toch?
"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
pi_56434649
quote:
Op woensdag 30 januari 2008 10:10 schreef Nuna het volgende:
Haha! Hier begon vanochtend mijn college mee [afbeelding]

En dan vooral de laatste zin ook: ''You must remember all these drugs, the names of which you've learnt from me or fuck 'em all and get a job in orthopedic surgery.'' [afbeelding]

En Repeat, jij eerst natuurlijk he [afbeelding]
zo werkt het niet natuurlijk. De bedoeling is: jullie vertellen het, ik lach maar vertel zelf niks.

pi_56490306
M'n broertje heeft een motortje gekocht, dus ik heb maar een donorformulier op z'n dartbord geprikt. Gaat dat grapje te ver?
"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
pi_56497035
Je bent nogal optimistisch dat je verwacht dat er nog organen over zijn, na een ongeluk met z'n motor
pi_56497113
quote:
Op zondag 3 februari 2008 12:38 schreef Spyronius het volgende:
Je bent nogal optimistisch dat je verwacht dat er nog organen over zijn, na een ongeluk met z'n motor
Met een beetje mazzel moet een hoornvlies-transplantatie erin zitten
I feel kinda Locrian today
pi_56504554
quote:
Op woensdag 30 januari 2008 10:10 schreef Nuna het volgende:
Haha! Hier begon vanochtend mijn college mee

En dan vooral de laatste zin ook: ''You must remember all these drugs, the names of which you've learnt from me or fuck 'em all and get a job in orthopedic surgery.''

En Repeat, jij eerst natuurlijk he
Haha, welke docent? De Amateur Transplants hebben nog wel meer leuke nummers, merkte ik. Deze is ook wel leuk.

[ Bericht 0% gewijzigd door dotKoen op 03-02-2008 18:08:47 (typo) ]
pi_56504925
quote:
Op zondag 3 februari 2008 18:03 schreef dotKoen het volgende:

[..]

Haha, welke docent? De Amateur Transplants hebben nog wel meer leuke nummers, merkte ik. Deze is ook wel leuk.
Hehe, die van Anesthesiologen is geweldig
If I'm sad, I stop being sad and be awesome instead. True story
  zondag 3 februari 2008 @ 22:16:41 #266
85514 ralfie
!Yvan eht nioj
pi_56510521
quote:
Op zondag 3 februari 2008 18:23 schreef MaxC het volgende:

[..]

Hehe, die van Anesthesiologen is geweldig
en waar...
  maandag 4 februari 2008 @ 00:31:44 #267
157826 Heinekenner
je bent wat je weet
pi_56516006
Net die uitzending gezien van Peter R. De Vries:

Joran vd Sloot: "Ze trilde eerst en was toen dood"

Iemand een DD over de doodsoorzaak?

Hartstilstand, tong ingeslikt?
haat het niet dan schaad het niet...
pi_56516089
quote:
Op maandag 4 februari 2008 00:31 schreef Heinekenner het volgende:
Net die uitzending gezien van Peter R. De Vries:

Joran vd Sloot: "Ze trilde eerst en was toen dood"

Iemand een DD over de doodsoorzaak?

Hartstilstand, tong ingeslikt?
Het is dus niet eens zeker dat ze dood was. Ze hebben een beetje gekeken zei ie
pi_56516150
maargoed lijkt me epileptische aanval door drank en drugs ofzo.
pi_56521825
Ik moet overigens wel zeggen dat ik wel enigszins twijfel aan de heteroanamnese van de heer Van der Sloot. Misschien had wat paracetamoxyfrusebendroneomycine haar wel kunnen redden (ja, weer de Amateur Transplants).
pi_56523369
Ik denk zelf aan overdosis drugs icm alcohol
If I'm sad, I stop being sad and be awesome instead. True story
pi_56536153
Colleges ethiek kunnen serieus leuk zijn als docenten dit soort uitspraken doen:
"Een politiek statement kan je maken door een bus op te blazen, maar dat is natuurlijk niet de meest elegante manier."
pi_56536901
quote:
Op maandag 4 februari 2008 22:24 schreef intoxicated het volgende:
Colleges ethiek kunnen serieus leuk zijn als docenten dit soort uitspraken doen:
"Een politiek statement kan je maken door een bus op te blazen, maar dat is natuurlijk niet de meest elegante manier."
. Helaas denk ik dat dit soort uitspattingen voor prof. Van Leeuwen al te veel zijn, maar goed, volgend cursusjaar pas weer ethiek, denk ik.
pi_56548048
Zo, morgen drie kwartier Tom & Jerry kijken in de MRI om onze grote vriend mol_air tevreden te houden
pi_56555185
Waar zal ik nou toch eens heengaan op vakantie jongens?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')