abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 14 oktober 2007 @ 19:49:22 #101
11803 Vivi
Computer off. Life on.
pi_53931107
Natuurlijk is dat niet het goede voorbeeld, maar dat ook is een instinctieve reactie (van sommigen) denk ik.
Yppy, weet jij hoe ze die man dat geleerd hebben?
Ik adem in en kalmeer. Ik adem uit en glimlach.
  zondag 14 oktober 2007 @ 19:50:39 #102
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_53931138
quote:
Op zondag 14 oktober 2007 19:48 schreef S_oepstengel het volgende:
Niet dat ik wil goed praten wat Oxy heeft gedaan, maar sommige reacties verbazen me echt.
Mij niet, dit is wel het OUD forum, waar emoties al snel in fysiek handelen worden verwoord.

Ik vraag me wel af hoe de reacties waren als iemand met het Syndroom van Down dat kind een schop had gegeven, of ze die ook het ziekenhuis in zouden meppen.
[KNE]-Mod
  zondag 14 oktober 2007 @ 19:50:59 #103
2651 svann
night-hawk
pi_53931151
quote:
Op zondag 14 oktober 2007 19:30 schreef tries het volgende:
Als moeder van een autistische zoon, vraag ik mij af, of jullie wel goed beseffen, want dit allemaal voor Oxy betekent... Natuurlijk is het niet goed te praten, dat er een reactie terug gegeven wordt... maar ik denk, dat jullie half niet weten, wat autisme in houdt... Stel dat een kind, die zou doen bij een verstandelijk gehandicapte, dan zou iedereen er wel "begrip" voor kunnen hebben.... maar bij een autist niet? Autisme is een onzichtbare handicap, en moeilijk genoeg. Niet alleen voor de mensen zelf, maar ook voor de omgeving.... en het maakt mij alleen maar bang voor de toekomst van mijn zoon, als hier al zo gereageerd wordt.... Misschien is dit niet de juiste plek om hier zo te reageren, maar ik wilde het wel even kwijt...
Dit lijkt me een uitstekende plek om dat even te zeggen.

Uiteraard is dit voor zowel Oxy als de peuter een vervelende ervaring, en ook voor hun ouders.
Voor de peuter een van de ervaringen die hij opdoet waardoor hij een meer gepaste afstand tot vreemden zal aanhouden.
Voor Oxy een aanleiding om jullie te vragen een beetje op te letten dat jullie kinderen niet te veel aan haar gaan zitten op een meet (waar ze verder blijkbaar van geniet).

Beseffen degenen die zo afkeurend doen wel dat in paniek raken van iets heel wat anders is dan iets niet leuk vinden?
Plotseling worden vastgeklampt is wat anders dan op een meet even door een kindje te worden aangeraakt.
seek electricity                     Fok!Team Kiva micro-kredieten == Doe mee met $25! == topic
  zondag 14 oktober 2007 @ 19:55:36 #104
11803 Vivi
Computer off. Life on.
pi_53931247
Houd toch op, alsof een dreumesje van 2 wat aan je been zit te vergelijken is met een gorilla die je vastgrijpt ofzo.
pi_53931266
Ik kan me iig goed voorstellen dat je terugmept als ouder zijnde.
  Jubileum moderator zondag 14 oktober 2007 @ 19:56:28 #106
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_53931268
Ik kan wel merken dat jullie weinig ervaring hebben met autisme. Echt jongens, ze kunnen er echt niks aan doen. Het gaat instinctief, het gaat ongewild en het gebeurd in een split second. Tenminste, zo gaat het bij Eva. Eva heeft een hele grote ruimte om zichzelf heen, een soort Eva aura. Kom je daar in zonder waarschuwing kun je een klap, schop, of gil verwachten. We proberen haar dat wel te leren, dat ze anders moet reageren maar je doet haar echt pijn als je ineens zo in haar ruimte komt. Niet pijn zoals wij dat kennen, maar pijn in haar hoofd, een inbreuk in haar gevoel.
Ik kan me voorstellen dat dat voor Oxy ook zo was. Ik vind het heel erg knap dat je het kan benoemen, en dat je ook inziet dat dit soort reacties gevaarlijk zijn.
Zoals Yppy al zei, er zijn andere manieren te leren maar dat moet je dan wel ontzettend vaak oefenen.
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
  zondag 14 oktober 2007 @ 19:57:39 #107
1762 YPPY
Yppiaans
pi_53931298
quote:
Op zondag 14 oktober 2007 19:55 schreef Vivi het volgende:
Houd toch op, alsof een dreumesje van 2 wat aan je been zit te vergelijken is met een gorilla die je vastgrijpt ofzo.
Ik kan me goed voorstellen dat dit hetzelfde is voor Oxy.

En ik weet zeker hoe die man dat geleerd heeft, want ik was de docente.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
  zondag 14 oktober 2007 @ 19:58:52 #108
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_53931328
quote:
Op zondag 14 oktober 2007 19:56 schreef _Ingrid_ het volgende:
Ik kan me iig goed voorstellen dat je terugmept als ouder zijnde.
Ja, hoewel je kind dat misschien nog meer schade doet.
Maar ik mag toch hopen dat je dat niet doet als je snel duidelijk wordt gemaakt dat de betreffende persoon autistisch is.
[KNE]-Mod
pi_53931406
quote:
Op zondag 14 oktober 2007 19:58 schreef ThE_ED het volgende:

[..]

Ja, hoewel je kind dat misschien nog meer schade doet.
Maar ik mag toch hopen dat je dat niet doet als je snel duidelijk wordt gemaakt dat de betreffende persoon autistisch is.
Dat weet ik niet.
  zondag 14 oktober 2007 @ 20:04:49 #110
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_53931492
quote:
Op zondag 14 oktober 2007 20:02 schreef _Ingrid_ het volgende:

[..]

Dat weet ik niet.
Fijn om te weten dat we nu ook al mensen met psychische stoornissen in elkaar mogen schoppen.
[KNE]-Mod
pi_53931553
Oxy, ik vind het heel knap dat je het hier hebt verteld. Ik kan me voorstellen dat je je rot voelt.

Verder kan ik me voorstellen dat je als ouders van de peuter heel kwaad wordt maar je kunt mensen met autisme echt niet op dezelfde manier beoordelen als andere mensen. Natuurlijk is het belangrijk dat Oxy een andere manier aanleert om met dit soort situaties om te gaan. Ze geeft echter zelf al aan dat ze dat wil gaan doen.
Ik vind de reacties hier ook wel erg fel. Ik sluit me daarbij helemaal aan bij, o.a., Belana. Het is zo makkelijk om een oordeel te vellen zonder eigenlijk te weten hoe dit soort processen werkt. Het is namelijk heel denkbaar dat het voor Oxy inderdaad voelde alsof ze door een gorilla werd vastgegrepen. Diverse zintuigelijke ervaringen zijn voor autisten anders of heftiger dan voor anderen. Zo'n heftige ervaring roept dan een heftige reactie op.
  zondag 14 oktober 2007 @ 20:08:03 #112
11803 Vivi
Computer off. Life on.
pi_53931560
quote:
Op zondag 14 oktober 2007 20:04 schreef ThE_ED het volgende:

[..]

Fijn om te weten dat we nu ook al mensen met psychische stoornissen in elkaar mogen schoppen.
Nee natuurlijk "mag" dat niet. Maar ook mensen die niet autistisch zijn kunnen emotionele (schrik) reacties vertonen.
  zondag 14 oktober 2007 @ 20:08:37 #113
11803 Vivi
Computer off. Life on.
pi_53931570
quote:
Op zondag 14 oktober 2007 19:57 schreef YPPY het volgende:

[..]

Ik kan me goed voorstellen dat dit hetzelfde is voor Oxy.

En ik weet zeker hoe die man dat geleerd heeft, want ik was de docente.
Hoe dan?
  zondag 14 oktober 2007 @ 20:09:37 #114
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_53931598
quote:
Op zondag 14 oktober 2007 20:08 schreef Vivi het volgende:

[..]

Nee natuurlijk "mag" dat niet. Maar ook mensen die niet autistisch zijn kunnen emotionele (schrik) reacties vertonen.
Als je doorgaat nadat is aangegeven dat betreffende persoon autistisch is is er niet echt meer sprake van een schrikreactie. Ik kan me best voorstellen dat je een klap/schop oid uitdeelt als eerste reactie (Hoewel.. alsof dat iets oplost.) maar als je aangeeft dat je gewoon doorgaat lijkt me raar.
[KNE]-Mod
pi_53931599
quote:
Op zondag 14 oktober 2007 20:04 schreef ThE_ED het volgende:

[..]

Waar zeg ik in elkaar schoppen?
  zondag 14 oktober 2007 @ 20:13:29 #116
11803 Vivi
Computer off. Life on.
pi_53931684
quote:
Op zondag 14 oktober 2007 20:09 schreef ThE_ED het volgende:

[..]

Als je doorgaat nadat is aangegeven dat betreffende persoon autistisch is is er niet echt meer sprake van een schrikreactie. Ik kan me best voorstellen dat je een klap/schop oid uitdeelt als eerste reactie (Hoewel.. alsof dat iets oplost.) maar als je aangeeft dat je gewoon doorgaat lijkt me raar.
Dat zou ik ook niet doen hoor. (Wel willen misschien )
  zondag 14 oktober 2007 @ 20:13:50 #117
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_53931694
quote:
Op zondag 14 oktober 2007 20:09 schreef _Ingrid_ het volgende:

[..]

Waar zeg ik in elkaar schoppen?
Je zegt in ieder geval dat je het nog zo net niet weet of je zou stoppen als je weet dat die ander een stoornis heeft.
Dat is geen spontane reactie ter verdediging meer hoor.
[KNE]-Mod
  zondag 14 oktober 2007 @ 20:14:49 #118
1762 YPPY
Yppiaans
pi_53931722
quote:
Op zondag 14 oktober 2007 20:08 schreef Vivi het volgende:

[..]

Hoe dan?
Herhaling, herhaling, herhaling en alles herhalen. Het was puur conditioneren en oefenen. Steeds een rollenspel doen en bij alles wat er gebeurde moest hij zeggen "ik ben boos". Dat was voor collega's het signaal uit de weg te gaan en hun mond te houden. Hij kreeg daardoor de tijd rustig te worden. Was ook wel met veel hulp van zijn werk, anders was het niet gelukt.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
*OUD heilige*
pi_53931790
quote:
Op zondag 14 oktober 2007 20:13 schreef ThE_ED het volgende:

[..]

Je zegt in ieder geval dat je het nog zo net niet weet of je zou stoppen als je weet dat die ander een stoornis heeft.
Dat is geen spontane reactie ter verdediging meer hoor.
Nouja, ligt eraan hoe mijn dochter er aantoe is.

Ik ken iemand waarbij haar zoon door iemand met pdd nos oid flink in elkaar getrapt is, omdat ze tijdens het fietsen tegen elkaar aan vielen. Dat werd afgedaan als hij kan het niet helpen, hij is autistisch.
Nou, ik denk dat ik dan wel zou meppen/schelden of wat dan ook hoor. Dan verschuil je je er gewoon achter vind ik.
  zondag 14 oktober 2007 @ 20:19:33 #120
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_53931848
quote:
Op zondag 14 oktober 2007 20:17 schreef _Ingrid_ het volgende:

[..]
Dat werd afgedaan als hij kan het niet helpen, hij is autistisch.
Hoezo "afgedaan".
Als het zo is, is het zo.

Ik zou hem als ouder ook van mijn kind aftrappen, maar excessief geweld is echt niet nodig. (En strafbaar!)
[KNE]-Mod
  zondag 14 oktober 2007 @ 20:22:31 #121
11803 Vivi
Computer off. Life on.
pi_53931903
quote:
Op zondag 14 oktober 2007 20:14 schreef YPPY het volgende:

[..]

Herhaling, herhaling, herhaling en alles herhalen. Het was puur conditioneren en oefenen. Steeds een rollenspel doen en bij alles wat er gebeurde moest hij zeggen "ik ben boos". Dat was voor collega's het signaal uit de weg te gaan en hun mond te houden. Hij kreeg daardoor de tijd rustig te worden. Was ook wel met veel hulp van zijn werk, anders was het niet gelukt.
Oke, interessant
Wat deed hij voor werk btw? Lijkt me niet iets waar hij veel met klanten in aanraking kwam wrs
pi_53931917
quote:
Op zondag 14 oktober 2007 20:19 schreef ThE_ED het volgende:

[..]

Hoezo "afgedaan".

Ik zou hem als ouder ook van mijn kind aftrappen, maar excessief geweld is echt niet nodig. (En strafbaar!)
Zomaar een kind in elkaar schoppen, dat is geen excessief geweld dan?
  zondag 14 oktober 2007 @ 20:23:25 #123
11803 Vivi
Computer off. Life on.
pi_53931922
quote:
Op zondag 14 oktober 2007 20:19 schreef ThE_ED het volgende:

[..]

Hoezo "afgedaan".

Noodweer exces
  zondag 14 oktober 2007 @ 20:23:45 #124
1762 YPPY
Yppiaans
pi_53931927
Nee, geen klanten. Het was een soort van sociale werkvoorziening. In het vrije bedrijf had hij het niet gered. Wij hadden maar een beperkte tijd natuurlijk, dus het was al super dat het op het werk zoveel beter ging.
*OUD heilige*
  zondag 14 oktober 2007 @ 20:24:13 #125
1762 YPPY
Yppiaans
pi_53931935
quote:
Op zondag 14 oktober 2007 20:23 schreef _Ingrid_ het volgende:

[..]

Zomaar een kind in elkaar schoppen, dat is geen excessief geweld dan?
Waar heb jij het nu over? Een ander topic?
*OUD heilige*
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')