Stond in het regeerakkoord, er werd over gesproken maar het lijkt er nu toch echt van te komen. Het aantal koopzondagen wordt beperkt, of liever: de naleving van de wet wordt scherper in de gaten gehouden. Dat lijkt me onzinnig, om de volgende redenen:quote:Nieuwe kabinet wil aantal koopzondagen beperken
Sinds de winkels op toeristische plaatsen iedere zondag open mogen zijn, noemt één op de vijf gemeenten zichzelf een toeristische trekpleister. Het nieuwe kabinet wil hier een einde aan maken.
Almere heeft de hele stad tot toeristisch gebied verklaard. Daarom mogen de winkels er 52 zondagen per jaar open zijn. Een gevonden argument natuurlijk. Misschien dat er alleen wat mensen naar de uitbreiding van het stadshart door Rem Koolhaas komen kijken, zegt fractievoorzitter Frits Huis van oppositiepartij Leefbaar Almere.
Volgens de Winkeltijdenwet mogen gemeenten maximaal twaalf koopzondagen per jaar toestaan. Een vijfde van alle gemeenten in Nederland omzeilt dat maximum door (een deel van) hun gemeente tot toeristisch gebied te bestempelen, waardoor de winkels elke zondag open mogen zijn, zo bleek oktober vorig jaar in de evaluatie van de Winkeltijdenwet. Die evaluatie sprak van een onelegante oplossing.
Het nieuwe kabinet wil een rem op het aantal koopzondagen. In het regeerakkoord staat dat het oneigenlijk gebruik van de toerismebepaling aan banden gelegd moet worden. Hoe dat precies zal worden ingevuld, is nog onduidelijk.
Ik zie niet in hoe het een het ander uitsluit.quote:Op vrijdag 12 oktober 2007 17:51 schreef Dagonet het volgende:
Niets mis met een inperking van het aantal koopzondagen, door zoveel mogelijk mensen een gezamenlijke vrije dag in de week te laten delen bevorder je dingen als teamsporten en sociale contacten.
Dat doet de lokale overheid tenslotte al om alles een koopzondag te laten zijn zodat je moet werken als je in een winkel werkt.quote:Op vrijdag 12 oktober 2007 17:53 schreef Zwaardvisch het volgende:
[..]
Ik zie niet in hoe het een het ander uitsluit.
Buiten dat lijkt het me niet aan de overheid om te bepalen hoe je je vrije tijd doorbrengt, of dat nu direct of indirect is.
Winkels kunnen ook meer personeel aannemen of niet open gaan op zondag.quote:Op vrijdag 12 oktober 2007 18:02 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Dat doet de lokale overheid tenslotte al om alles een koopzondag te laten zijn zodat je moet werken als je in een winkel werkt.
Maar die verhouding kun je prima onderling regelen met je baas. Zowat alle mensen die ik ken, bijvoorbeeld, werken in het weekend bij maar gaan ook gewoon naar een sportclub of eten met hun vriendin. Het een hoeft het ander niet uit te sluiten.quote:Op vrijdag 12 oktober 2007 18:02 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Dat doet de lokale overheid tenslotte al om alles een koopzondag te laten zijn zodat je moet werken als je in een winkel werkt.
Daar kiest de werknemer van die winkel dan toch zelf voor.quote:Op vrijdag 12 oktober 2007 18:02 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Wat een CDA argument zeg.quote:Op vrijdag 12 oktober 2007 17:51 schreef Dagonet het volgende:
Niets mis met een inperking van het aantal koopzondagen, door zoveel mogelijk mensen een gezamenlijke vrije dag in de week te laten delen bevorder je dingen als teamsporten en sociale contacten.
Niet helemaal mee eens... Teamsporten vinden hier (jaja, het katholieke Zuiden) op zaterdag plaats. Ik hang morgen van drie tot tien in de sporthalquote:Op vrijdag 12 oktober 2007 17:51 schreef Dagonet het volgende:
Das dan simpel. Zowel zaterdag als zondag mag men niet winkelen, want men moet sociaal doen!quote:Op vrijdag 12 oktober 2007 18:14 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Niet helemaal mee eens... Teamsporten vinden hier (jaja, het katholieke Zuiden) op zaterdag plaats. Ik hang morgen van drie tot tien in de sporthal
Alleen mag je helaas zondag niet sportenquote:Op vrijdag 12 oktober 2007 18:02 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Kleinere middenstanders willen juist helemaal niet open op zondag, maar worden gedwongen mee te doen. Het zijn de grote eenheidsworst landelijke ketens die er het meeste belang bij hebben.quote:Op vrijdag 12 oktober 2007 17:50 schreef Zwaardvisch het volgende:
2) Voor kleinere toeristische gemeentes is het van belang dat de voorzieningen op peil blijven. Kleinere zelfstandigen verliezen daar steeds meer terrein aan de winkels in de grootstad, doordat de inwoners met de auto al snel in de stad zijn. De middenstand moet dus de kans krijgen extra omzet te draaien op zondag, zodat eventuele verliezen gecompenseerd kunnen worden.
quote:Vorige maand kondigde Almere een uitgebreide enquête aan over het aantal koopzondagen. Want ook niet alle ondernemers lijken er gelukkig mee. In het voorjaar vond een meerderheid een maximum van twintig wel genoeg. Maar in de praktijk blijken steeds meer winkels iedere zondag mee te doen, naar alle waarschijnlijkheid ook uit angst omzet te verliezen aan de concurrenten.
Trouwquote:Dat is kenmerkend, want de winkelbranche is niet onverdeeld enthousiast over de koopzondag. Met name kleine winkeliers zijn blij met inperking, die maakt dat ze niet steeds in de race mee hoeven te doen en geen dag rust hebben. Maar de grote bedrijven mopperen. Minder koopzondagen, zeggen die, kost hen behoorlijk wat omzet.
quote:Slager Cor verhoef slaakt een zucht van verlichting. Dit kabinet pakt eindelijk de koopzondag aan. "Het is voor ons gewoon niet vol te houden", zegt hij. Zijn slagerij staat in Almere, de stad die beroemd en berucht is om zijn wekelijkse zondagsopening.
Almere heeft zichzelf uitgeroepen tot toeristisch gebied. Daardoor mogen de winkels volgens de Winkeltijdenwet 52 zondagen per jaar open zijn.
Maar Verhoef houdt de deuren van zijn slagerij op deze dag gesloten. "Elke zondag open kan ik niet bolwerken. Ik heb de financiële ruimte niet om extra personeel aan te nemen, dus zou ik zelf elke dag moeten werken. Maar ik heb ook rust nodig."
BN/De Stemquote:Uit de 'evaluatie winkeltijdenwet' uit 2006 van het ministerie van Economische Zaken blijkt dat vooral grootwinkelbedrijven profiteren, maar die laten goedkope oproepkrachten werken. Voor kleine zelfstandigen heeft de zondagsopening grote nadelen, aldus het rapport. Een meerderheid van de winkeliers vindt het uitzonderlijk moeilijk om personeel te krijgen op zondag. Vakbonden zien het liefst alle koopzondagen verdwijnen.
Lees: kleinere zelfstandigen in kleinere toeristische gemeenten. Die vallen er precies tussenin, en hebben wel degelijk baat bij een vrije regeling.quote:Op vrijdag 12 oktober 2007 18:19 schreef Zelva het volgende:
[..]
Kleinere middenstanders willen juist helemaal niet open op zondag, maar worden gedwongen mee te doen. Het zijn de grote eenheidsworst landelijke ketens die er het meeste belang bij hebben.
[..]
[..]
Trouw
Wat voor dorp woon jij dat je niet naar een shoarmaboer kan?quote:Op vrijdag 12 oktober 2007 18:22 schreef OFfSprngr het volgende:
Hoe vaak hebben jullie gehad om 2uur nachts dat je thuis komt (meestal later) van uitgaan en je wilt thuis nog een biertje drinken of een broodje eten en alles is dicht? Alleen tankstations mogen blijkbaar 24uur open zijn en die hebben nu een ongelovelijke monopolie daar op waar je normaal een een euro of 2 voor betaald kost bij de lokale olieboer 3x zo duur!
Dus je wilt een vrije dag verplichten om zo het sporten te bevorderen?quote:Op vrijdag 12 oktober 2007 17:51 schreef Dagonet het volgende:
Nou leg maar uit dan, wantquote:Op vrijdag 12 oktober 2007 18:23 schreef Zwaardvisch het volgende:
Lees: kleinere zelfstandigen in kleinere toeristische gemeenten. Die vallen er precies tussenin, en hebben wel degelijk baat bij een vrije regeling.
Omdat kleinere zelfstandigen geen personeel hebben dat zulke uren wil werken en zo nog meer omzet mislopen.quote:Op vrijdag 12 oktober 2007 18:22 schreef OFfSprngr het volgende:
Als een winkel op een bepaalde tijd open wilt zijn waarmee ze naar eigen inzicht geld kunnen verdienen is daar niets mis mee, wil je om 10uur avonds open tot 8uur ochtends op een zondag?, geen probleem! als jij er je geld mee kan verdienen en je personeel wilt zulke uren werken WAAROM NIET?!
Doen we alles toch lekker in grote ketens en niet meer in leuke kleine winkeltjes? Elke binnenstad dezelfde tien winkels 24 uur per dag openquote:Op vrijdag 12 oktober 2007 18:32 schreef Zelva het volgende:
[..]
Omdat kleinere zelfstandigen geen personeel hebben dat zulke uren wil werken en zo nog meer omzet mislopen.
Ja, precies en dan over een paar jaar alleen nog maar grote ketens in de binnenstad. Lijkt me fantastisch.quote:Op vrijdag 12 oktober 2007 18:37 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Doen we alles toch lekker in grote ketens en niet meer in leuke kleine winkeltjes? Elke binnenstad dezelfde tien winkels 24 uur per dag open
Als we dan ook nog dezelfde indeling houden van station, plein ervoor, winkels eromheen en in elke stad dezelfde volgorde én zelfs de schapindeling hetzelfde houden dan is het ook nog eens een stuk gebruiksvriendelijker en niet alleen voor onze blinde medemens maar nooit meer zoeken waar wat ligtquote:Op vrijdag 12 oktober 2007 18:39 schreef Zelva het volgende:
[..]
Ja, precies en dan over een paar jaar alleen nog maar grote ketens in de binnenstad. Lijkt me fantastisch.
Ach, omdat de kleine ondernemers zo stom zijn te pogen te concurreren met de grote ondernemingen, zonder daar enige meerwaarde tegenover te zetten, moeten we maar medelijden met ze hebben? Ga toch weg. Wat krijgen we hierna, subsidie voor kleine ondernemers omdat ze zo zielig zijn?quote:Op vrijdag 12 oktober 2007 18:32 schreef Zelva het volgende:
[..]
Omdat kleinere zelfstandigen geen personeel hebben dat zulke uren wil werken en zo nog meer omzet mislopen.
Weet je hoe duur bier is in de shoarmatent?quote:Op vrijdag 12 oktober 2007 18:29 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Wat voor dorp woon jij dat je niet naar een shoarmaboer kan?
En gooi dan ook meteen alle supermarkten 24 uur per dag open, ik draai ploegendiensten en ik wil ook gewoon boodschappen kunnen doen als ik uit m'n nachtdienst kom natuurlijk.
Mensen mogen zelf wel bepalen of ze op zondag willen voetballen of in de avonduren willen squashen of zaalvoetballen. Daar hoef jij niet over te beslissen. Voor sommige mensen is de koopzondag juist een reden om sociaal te doen.quote:Op vrijdag 12 oktober 2007 17:51 schreef Dagonet het volgende:
Dat kleine winkeltjes die het moeten hebben van toevallig langskomende consumenten (die 'gezellige, leuke, kleine winkeltjes in die gezellig smalle straatjes) niet op dag open willen, dat is hun keuze. Misschien omdat ze liever niet op zondag werken maar wel gewoon maandag open zijn. Genoeg redenen, maar is dat een reden om de grote winkels te verbieden om open te gaan? Dat de overheid regels omtrent waar winkels geconcentreerd moeten zijn lijkt me duidelijk, en regels gemaakt worden om overlast of veiligheid te voorkomen/verbeteren (openingstijden bv), maar de dag waarop je open mag zijn bepalen lijkt me geen enkele nut voor de maatschappij als geheel hebben. En vooral wanneer bepaalde (vooral die kleine) avondwinkeltjes wel op zondag open mogen....quote:Op vrijdag 12 oktober 2007 18:37 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Doen we alles toch lekker in grote ketens en niet meer in leuke kleine winkeltjes? Elke binnenstad dezelfde tien winkels 24 uur per dag open
Ik bepaal zelf wel hoe ik mijn vrije tijd indeel.quote:Op vrijdag 12 oktober 2007 17:51 schreef Dagonet het volgende:
Je kan altijd een baan kiezen met andere werktijden. Of een andere functie.quote:Op vrijdag 12 oktober 2007 18:38 schreef Bommenlegger het volgende:
Het is toch makkelijk om boodschappen te doen wanneer JIJ wilt.
Dat er daardoor mensen moeten werken die die dag ook wat anders wilden doen met hun gezin, maakt dan niet uit he.
6 dagen in de week open, en nog niet genoeg...
Het is toch makkelijk dat jij 24/7 water en stroom hebt, of dat er 24/7 iemand komt om je huis te blussen of je van een hartstilstand komt redden. Die mensen werken ook altijd, willen ook best wel eens wat anders doen met hun gezin. Ga je dan ook voorstellen dat de brandweer alleen van 9 tot 5 werkt, en we in het weekend de water- en stroomtoever maar laten draaien en als het fout gaat wordt het maandag om 9 uur weer opgelost?quote:Op vrijdag 12 oktober 2007 18:38 schreef Bommenlegger het volgende:
Het is toch makkelijk om boodschappen te doen wanneer JIJ wilt.
Dat er daardoor mensen moeten werken die die dag ook wat anders wilden doen met hun gezin, maakt dan niet uit he.
6 dagen in de week open, en nog niet genoeg...
Idd, maar bepaalde groepen in dit kabinet leggen graag het hele land hun verplcihte zondag rustdag opquote:Op vrijdag 12 oktober 2007 19:39 schreef Autodidact het volgende:
Mensen mogen zelf wel bepalen of ze op zondag willen voetballen of in de avonduren willen squashen of zaalvoetballen. Daar hoef jij niet over te beslissen. Voor sommige mensen is de koopzondag juist een reden om sociaal te doen.
Wat een volslagen onzinnige vergelijking weer. Die mensen werken niet elk weekend omdat de concurrerende grootbrandweerdienst ook open is en ze zo omzet dreigen mis te lopen.quote:Op zaterdag 13 oktober 2007 10:50 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Het is toch makkelijk dat jij 24/7 water en stroom hebt, of dat er 24/7 iemand komt om je huis te blussen of je van een hartstilstand komt redden. Die mensen werken ook altijd, willen ook best wel eens wat anders doen met hun gezin. Ga je dan ook voorstellen dat de brandweer alleen van 9 tot 5 werkt, en we in het weekend de water- en stroomtoever maar laten draaien en als het fout gaat wordt het maandag om 9 uur weer opgelost?
Die diensten kunnen die kleine winkels toch ook draaien?quote:Op zaterdag 13 oktober 2007 13:59 schreef Zelva het volgende:
[..]
Wat een volslagen onzinnige vergelijking weer. Die mensen werken niet elk weekend omdat de concurrerende grootbrandweerdienst ook open is en ze zo omzet dreigen mis te lopen.
Sterker nog, ze werken helemaal niet ieder weekend, ze draaien diensten.
Dat kunnen mensen die in winkels werken ook. Als ze op zondag werken kunnen ze maandag vrij krijgen. En zoals ub40_bboy al zegt, als ze failliet gaan omdat ze zondags niet open kunnen en een grotere winkelketen wel dan heeft het kleine bedrijf geen bestaansrecht omdat ze niks leveren wat een grote keten niet levert. Zo simpel werkt de markt.quote:Op zaterdag 13 oktober 2007 13:59 schreef Zelva het volgende:
[..]
Wat een volslagen onzinnige vergelijking weer. Die mensen werken niet elk weekend omdat de concurrerende grootbrandweerdienst ook open is en ze zo omzet dreigen mis te lopen.
Sterker nog, ze werken helemaal niet ieder weekend, ze draaien diensten.
http://www.nd.nl/Document.aspx?document=nd_artikel&id=102058quote:DEN HAAG – Burgers krijgen in het regeringsvoorstel om koopzondagen aan banden te leggen, een belangrijke rol. ,,Als zij geen klachten indienen, is het dus akkoord. Dan is er geen sprake van oneigenlijk gebruik van de toerismebepaling in de wet.’’ Dat zegt minister Maria van der Hoeven (Economische Zaken) vandaag in een interview met het Nederlands Dagblad.
Ik vind het een beetje een raar verhaal. Burgers en bedrijven kunnen een toeristisch gebied verklaren als zij daar (massaal) klachten toe indienen van een eerder dus niet bepaald toeristisch gebied en kerken moeten van zich laten horen om het weer niet-toeristisch verklaard te krijgen terwijl als men niet van zich laat horen er automgisch mee akkoord gaat.quote:Op zondag 21 oktober 2007 11:13 schreef sigme het volgende:
http://www.nd.nl/Document.aspx?document=nd_artikel&id=102058
Me dunkt? Lijkt me niet al te christelijk betuttelend, wel? Kan Paars nog een puntje aan zuigen..
Gemeenteraad verklaard iets toerisch gebied en geschikt voor zondagsopening, burgers (van dat gebied) kunnen ertegen protesteren.quote:Op zondag 21 oktober 2007 12:00 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Ik vind het een beetje een raar verhaal. Burgers en bedrijven kunnen een toeristisch gebied verklaren als zij daar (massaal) klachten toe indienen van een eerder dus niet bepaald toeristisch gebied en kerken moeten van zich laten horen om het weer niet-toeristisch verklaard te krijgen terwijl als men niet van zich laat horen er automgisch mee akkoord gaat.![]()
Als je het al op zo'n spastische manier wilt doen waarom dan niet vragenformulier bij de daar wonende mensen en je hebt heel dat bureacratische klachtengebeuren niet nodig.
Maar of een klacht gegrond is mogen ze vast zelf bepalen. Je kan niet van te voren definities maken van welke klachten wel of niet gegrond zijn.quote:Op zondag 21 oktober 2007 12:08 schreef sigme het volgende:
Er komt dus een bezwaarmogelijkheid tégen koopzondag bij: uit te oefenen door de burger.
De gemeente krijgen (moreel) meer vrijheid tot het gebruik van de 'toeristenbepaling', aangezien er een maatstaf is gedefinieerd (geen klachten bewoners).
Calvinistisch kutlandquote:Het nieuwe kabinet wil een rem op het aantal koopzondagen. In het regeerakkoord staat dat het oneigenlijk gebruik van de toerismebepaling aan banden gelegd moet worden. Hoe dat precies zal worden ingevuld, is nog onduidelijk.
Of je doet gewoon niet zo moeilijk en je laat bedrijven lekker zelf beslissen of ze 2 dagen per week of 24/7 willen open zijn scheelt ook weer een hoop gezeik.quote:Op zondag 21 oktober 2007 12:00 schreef Boze_Appel het volgende:
Ik vind het een beetje een raar verhaal. Burgers en bedrijven kunnen een toeristisch gebied verklaren als zij daar (massaal) klachten toe indienen van een eerder dus niet bepaald toeristisch gebied en kerken moeten van zich laten horen om het weer niet-toeristisch verklaard te krijgen terwijl als men niet van zich laat horen er automgisch mee akkoord gaat.![]()
Als je het al op zo'n spastische manier wilt doen waarom dan niet vragenformulier bij de daar wonende mensen en je hebt heel dat bureacratische klachtengebeuren niet nodig.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |