abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_53890114
quote:
Nieuwe kabinet wil aantal koopzondagen beperken

Sinds de winkels op toeristische plaatsen iedere zondag open mogen zijn, noemt één op de vijf gemeenten zichzelf een toeristische trekpleister. Het nieuwe kabinet wil hier een einde aan maken.

Almere heeft de hele stad tot toeristisch gebied verklaard. Daarom mogen de winkels er 52 zondagen per jaar open zijn. Een gevonden argument natuurlijk. Misschien dat er alleen wat mensen naar de uitbreiding van het stadshart door Rem Koolhaas komen kijken, zegt fractievoorzitter Frits Huis van oppositiepartij Leefbaar Almere.

Volgens de Winkeltijdenwet mogen gemeenten maximaal twaalf koopzondagen per jaar toestaan. Een vijfde van alle gemeenten in Nederland omzeilt dat maximum door (een deel van) hun gemeente tot toeristisch gebied te bestempelen, waardoor de winkels elke zondag open mogen zijn, zo bleek oktober vorig jaar in de evaluatie van de Winkeltijdenwet. Die evaluatie sprak van een onelegante oplossing.

Het nieuwe kabinet wil een rem op het aantal koopzondagen. In het regeerakkoord staat dat het oneigenlijk gebruik van de toerismebepaling aan banden gelegd moet worden. Hoe dat precies zal worden ingevuld, is nog onduidelijk.
Stond in het regeerakkoord, er werd over gesproken maar het lijkt er nu toch echt van te komen. Het aantal koopzondagen wordt beperkt, of liever: de naleving van de wet wordt scherper in de gaten gehouden. Dat lijkt me onzinnig, om de volgende redenen:

1) De plaatselijke middenstand en de gemeenteraad zijn prima in staat om zelf te bepalen of de winkels in meer of mindere mate op zondag open moeten zijn. Haal je de druk vanuit het ministerie weg, dan komen dit soort ontwijk- en sluipregelingen binnen de gemeente ook helemaal niet voor. Laat de winkeltijden over aan de gemeenteraad; want hoewel het kabinet de bevolking natuurlijk liever ter kerke ziet gaan, denken de inwoners van een gemeente daar misschien heel anders over.

2) Voor kleinere toeristische gemeentes is het van belang dat de voorzieningen op peil blijven. Kleinere zelfstandigen verliezen daar steeds meer terrein aan de winkels in de grootstad, doordat de inwoners met de auto al snel in de stad zijn. De middenstand moet dus de kans krijgen extra omzet te draaien op zondag, zodat eventuele verliezen gecompenseerd kunnen worden.

3) Uit de evaluatie van de Winkeltijdenwet, die toenmalig staatssecretaris Van Gennip (Economische Zaken, CDA) in oktober vorig jaar naar de Tweede Kamer heeft gestuurd, blijkt dat gemeenten en politie de wet niet of nauwelijks handhaven. Zo omzeilde 20 procent van de gemeenten het wettelijk vastgelegde maximum van twaalf koopzondagen per jaar. Van de onderzochte gemeenten vond 53 procent dat het maximum moet worden afgeschaft. De wet lijkt dus een dead letter te zijn geworden, en dat geeft eens te meer aan dat dit soort dingen decentraal geregeld moeten worden, en de centrale overheid er zich buiten moet houden.
Vroeger dacht ik dat ik mijn vijanden het vuur aan de schenen moest leggen. Een misvatting, want dat doen ze zelf wel. Ik hoef enkel mijn vergrootglas maar op ze te richten en het begint te smeulen.
  vrijdag 12 oktober 2007 @ 17:51:53 #2
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_53890169
Niets mis met een inperking van het aantal koopzondagen, door zoveel mogelijk mensen een gezamenlijke vrije dag in de week te laten delen bevorder je dingen als teamsporten en sociale contacten.
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
pi_53890216
quote:
Op vrijdag 12 oktober 2007 17:51 schreef Dagonet het volgende:
Niets mis met een inperking van het aantal koopzondagen, door zoveel mogelijk mensen een gezamenlijke vrije dag in de week te laten delen bevorder je dingen als teamsporten en sociale contacten.
Ik zie niet in hoe het een het ander uitsluit.

Buiten dat lijkt het me niet aan de overheid om te bepalen hoe je je vrije tijd doorbrengt, of dat nu direct of indirect is.

[ Bericht 12% gewijzigd door Zwaardvisch op 12-10-2007 17:58:46 ]
Vroeger dacht ik dat ik mijn vijanden het vuur aan de schenen moest leggen. Een misvatting, want dat doen ze zelf wel. Ik hoef enkel mijn vergrootglas maar op ze te richten en het begint te smeulen.
pi_53890245
De "C" is weer in het kabinet
If everything isn't black and white, I say, 'Why the hell not?'
pi_53890381
Ja de christenen zitten in het kabinet en gelijk worden alle vrijheden teruggedraaid.
lollig
  vrijdag 12 oktober 2007 @ 18:01:06 #6
54884 Yi-Long
Snorloze Zeiksnor
pi_53890408
Ik zie liever dat winkels gewoon iedere dag van 9 uur smorgens tot 9 uur savonds open mogen zijn, en gewoon iedere week koopzondag. Zo verspreidt je een beetje die druktes op bijvoorbeeld zaterdagen, en creeer je meteen veel meer werkgelegenheid.

In HK zouden ze je absoluut uitlachen als je al om 6 uur je winkel zou dichtgooien, of op zondag zou dichthouden. Het is daar heerlijk geregeld met zeer lange openingstijden enzo. Geeft je veel meer rust en 'vrijheid' om lekker op je eigen tempo en tijden te winkelen enzo...

Ouderwetse luie gedoe hier in Nederland
  vrijdag 12 oktober 2007 @ 18:02:05 #7
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_53890435
quote:
Op vrijdag 12 oktober 2007 17:53 schreef Zwaardvisch het volgende:

[..]

Ik zie niet in hoe het een het ander uitsluit.

Buiten dat lijkt het me niet aan de overheid om te bepalen hoe je je vrije tijd doorbrengt, of dat nu direct of indirect is.
Dat doet de lokale overheid tenslotte al om alles een koopzondag te laten zijn zodat je moet werken als je in een winkel werkt.
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
pi_53890465
quote:
Op vrijdag 12 oktober 2007 18:02 schreef Dagonet het volgende:

[..]

Dat doet de lokale overheid tenslotte al om alles een koopzondag te laten zijn zodat je moet werken als je in een winkel werkt.
Winkels kunnen ook meer personeel aannemen of niet open gaan op zondag.
lollig
pi_53890499
quote:

[..]

Maar die verhouding kun je prima onderling regelen met je baas. Zowat alle mensen die ik ken, bijvoorbeeld, werken in het weekend bij maar gaan ook gewoon naar een sportclub of eten met hun vriendin. Het een hoeft het ander niet uit te sluiten.
  vrijdag 12 oktober 2007 @ 18:05:26 #10
156695 Tism
Sinds 24, Aug, 2006
pi_53890519
quote:

[..]

Daar kiest de werknemer van die winkel dan toch zelf voor.
....nachtrijder...Nachtzwelgje!
  vrijdag 12 oktober 2007 @ 18:06:24 #11
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_53890551
quote:
Wat een CDA argument zeg. Dat het nergens op slaat hoeft niet eens meer te worden toegelicht, zo zwak is het.
Winnaar Agnes Kant knuffel 2010.
Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
pi_53890652
Overheid moet zich niet overal mee bemoeien, als mensen gaan winkelen krijgen hun weer belasting
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_53890698
ieder zou voor zichzelf moeten en kunnen bepalen of zij op welke dag zij open zijn en van hoelaat tot hoelaat...
"There's big, then there's bigger, then there's oh my god its coming this way" - Bob Cicherillo
Where there is no more room in hell, the dead will walk the earth....
pi_53890701
Dit en van die paddo's etc etc.
Ik dacht dat de overheid zich meer op de achtergrond wilde houden.. men kan vast wel zelf bepalen of ze willen werken (en winkelen) op bepaalde dagen en tijden of niet.
  Licht Ontvlambaar vrijdag 12 oktober 2007 @ 18:14:52 #15
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_53890744
quote:
Niet helemaal mee eens... Teamsporten vinden hier (jaja, het katholieke Zuiden) op zaterdag plaats. Ik hang morgen van drie tot tien in de sporthal
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
  vrijdag 12 oktober 2007 @ 18:15:55 #16
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_53890771
quote:
Op vrijdag 12 oktober 2007 18:14 schreef Sjeen het volgende:

[..]

Niet helemaal mee eens... Teamsporten vinden hier (jaja, het katholieke Zuiden) op zaterdag plaats. Ik hang morgen van drie tot tien in de sporthal
Das dan simpel. Zowel zaterdag als zondag mag men niet winkelen, want men moet sociaal doen!

(dat winkelen voor veel mensen ook een sociale bezigheid is wordt dan maar vergeten.)
Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
pi_53890788
quote:

[..]

Alleen mag je helaas zondag niet sporten
  vrijdag 12 oktober 2007 @ 18:19:35 #18
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_53890864
quote:
Op vrijdag 12 oktober 2007 17:50 schreef Zwaardvisch het volgende:
2) Voor kleinere toeristische gemeentes is het van belang dat de voorzieningen op peil blijven. Kleinere zelfstandigen verliezen daar steeds meer terrein aan de winkels in de grootstad, doordat de inwoners met de auto al snel in de stad zijn. De middenstand moet dus de kans krijgen extra omzet te draaien op zondag, zodat eventuele verliezen gecompenseerd kunnen worden.
Kleinere middenstanders willen juist helemaal niet open op zondag, maar worden gedwongen mee te doen. Het zijn de grote eenheidsworst landelijke ketens die er het meeste belang bij hebben.
quote:
Vorige maand kondigde Almere een uitgebreide enquête aan over het aantal koopzondagen. Want ook niet alle ondernemers lijken er gelukkig mee. In het voorjaar vond een meerderheid een maximum van twintig wel genoeg. Maar in de praktijk blijken steeds meer winkels iedere zondag mee te doen, naar alle waarschijnlijkheid ook uit angst omzet te verliezen aan de concurrenten.
quote:
Dat is kenmerkend, want de winkelbranche is niet onverdeeld enthousiast over de koopzondag. Met name kleine winkeliers zijn blij met inperking, die maakt dat ze niet steeds in de race mee hoeven te doen en geen dag rust hebben. Maar de grote bedrijven mopperen. Minder koopzondagen, zeggen die, kost hen behoorlijk wat omzet.
Trouw
quote:
Slager Cor verhoef slaakt een zucht van verlichting. Dit kabinet pakt eindelijk de koopzondag aan. "Het is voor ons gewoon niet vol te houden", zegt hij. Zijn slagerij staat in Almere, de stad die beroemd en berucht is om zijn wekelijkse zondagsopening.

Almere heeft zichzelf uitgeroepen tot toeristisch gebied. Daardoor mogen de winkels volgens de Winkeltijdenwet 52 zondagen per jaar open zijn.

Maar Verhoef houdt de deuren van zijn slagerij op deze dag gesloten. "Elke zondag open kan ik niet bolwerken. Ik heb de financiële ruimte niet om extra personeel aan te nemen, dus zou ik zelf elke dag moeten werken. Maar ik heb ook rust nodig."
quote:
Uit de 'evaluatie winkeltijdenwet' uit 2006 van het ministerie van Economische Zaken blijkt dat vooral grootwinkelbedrijven profiteren, maar die laten goedkope oproepkrachten werken. Voor kleine zelfstandigen heeft de zondagsopening grote nadelen, aldus het rapport. Een meerderheid van de winkeliers vindt het uitzonderlijk moeilijk om personeel te krijgen op zondag. Vakbonden zien het liefst alle koopzondagen verdwijnen.
BN/De Stem
  vrijdag 12 oktober 2007 @ 18:22:42 #19
117776 OFfSprngr
Meest boze Punker van Fok!
pi_53890943
Als een winkel op een bepaalde tijd open wilt zijn waarmee ze naar eigen inzicht geld kunnen verdienen is daar niets mis mee, wil je om 10uur avonds open tot 8uur ochtends op een zondag?, geen probleem! als jij er je geld mee kan verdienen en je personeel wilt zulke uren werken WAAROM NIET?!

Hoe vaak hebben jullie gehad om 2uur nachts dat je thuis komt (meestal later) van uitgaan en je wilt thuis nog een biertje drinken of een broodje eten en alles is dicht? Alleen tankstations mogen blijkbaar 24uur open zijn en die hebben nu een ongelovelijke monopolie daar op waar je normaal een een euro of 2 voor betaald kost bij de lokale olieboer 3x zo duur!
You must learn to live with your own conscience, your own morality, your own decision, your own self. You alone can do it. There is no authority but yourself!
http://www.last.fm/user/OFfSprngr
.
.
pi_53890974
quote:
Op vrijdag 12 oktober 2007 18:19 schreef Zelva het volgende:

[..]

Kleinere middenstanders willen juist helemaal niet open op zondag, maar worden gedwongen mee te doen. Het zijn de grote eenheidsworst landelijke ketens die er het meeste belang bij hebben.
[..]

[..]

Trouw
Lees: kleinere zelfstandigen in kleinere toeristische gemeenten. Die vallen er precies tussenin, en hebben wel degelijk baat bij een vrije regeling.

Maar bovenal toont deze farce natuurlijk aan dat winkeltijden niet centraal horen te worden geregeld. De meesten gemeentes trekken er zich nauwelijks iets van aan en de wijziging pakt verkeerd uit voor de middenstand voor wie de regeling juist voordelig zou kunnen uitpakken.
  vrijdag 12 oktober 2007 @ 18:29:39 #21
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_53891107
quote:
Op vrijdag 12 oktober 2007 18:22 schreef OFfSprngr het volgende:
Hoe vaak hebben jullie gehad om 2uur nachts dat je thuis komt (meestal later) van uitgaan en je wilt thuis nog een biertje drinken of een broodje eten en alles is dicht? Alleen tankstations mogen blijkbaar 24uur open zijn en die hebben nu een ongelovelijke monopolie daar op waar je normaal een een euro of 2 voor betaald kost bij de lokale olieboer 3x zo duur!
Wat voor dorp woon jij dat je niet naar een shoarmaboer kan?
En gooi dan ook meteen alle supermarkten 24 uur per dag open, ik draai ploegendiensten en ik wil ook gewoon boodschappen kunnen doen als ik uit m'n nachtdienst kom natuurlijk.
pi_53891111
quote:
Dus je wilt een vrije dag verplichten om zo het sporten te bevorderen?

Ik maak graag zelf uit wanneer is wil sporten, wil werken en wil consumeren. Daar heb je echt geen overheid voor nodig...
  vrijdag 12 oktober 2007 @ 18:31:21 #23
39333 Zelva
pi_53891141
quote:
Op vrijdag 12 oktober 2007 18:23 schreef Zwaardvisch het volgende:
Lees: kleinere zelfstandigen in kleinere toeristische gemeenten. Die vallen er precies tussenin, en hebben wel degelijk baat bij een vrije regeling.
Nou leg maar uit dan, want

a) Als mensen graag op zondag uitgebreid wiillen winkelen, dan doen ze toch wel liever in de dichtsbijzijnde grote stad met zondagsopening dan in het centrumpje van een willekeurige gemeente.
b) Ook in de kleinere gemeentes is het grootste deel van het winkelbestand landelijke ketens. En dan ben je weer terug bij af, want kleine zelfstandigen worden op deze manier welhaast gedwongen zeven dagen per week te werken.
  vrijdag 12 oktober 2007 @ 18:32:35 #24
39333 Zelva
pi_53891175
quote:
Op vrijdag 12 oktober 2007 18:22 schreef OFfSprngr het volgende:
Als een winkel op een bepaalde tijd open wilt zijn waarmee ze naar eigen inzicht geld kunnen verdienen is daar niets mis mee, wil je om 10uur avonds open tot 8uur ochtends op een zondag?, geen probleem! als jij er je geld mee kan verdienen en je personeel wilt zulke uren werken WAAROM NIET?!
Omdat kleinere zelfstandigen geen personeel hebben dat zulke uren wil werken en zo nog meer omzet mislopen.
  vrijdag 12 oktober 2007 @ 18:37:14 #25
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_53891279
quote:
Op vrijdag 12 oktober 2007 18:32 schreef Zelva het volgende:

[..]

Omdat kleinere zelfstandigen geen personeel hebben dat zulke uren wil werken en zo nog meer omzet mislopen.
Doen we alles toch lekker in grote ketens en niet meer in leuke kleine winkeltjes? Elke binnenstad dezelfde tien winkels 24 uur per dag open
pi_53891297
Het is toch makkelijk om boodschappen te doen wanneer JIJ wilt.
Dat er daardoor mensen moeten werken die die dag ook wat anders wilden doen met hun gezin, maakt dan niet uit he.
6 dagen in de week open, en nog niet genoeg...
  vrijdag 12 oktober 2007 @ 18:39:58 #27
39333 Zelva
pi_53891331
quote:
Op vrijdag 12 oktober 2007 18:37 schreef Dagonet het volgende:

[..]

Doen we alles toch lekker in grote ketens en niet meer in leuke kleine winkeltjes? Elke binnenstad dezelfde tien winkels 24 uur per dag open
Ja, precies en dan over een paar jaar alleen nog maar grote ketens in de binnenstad. Lijkt me fantastisch.
  vrijdag 12 oktober 2007 @ 18:41:59 #28
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_53891378
quote:
Op vrijdag 12 oktober 2007 18:39 schreef Zelva het volgende:

[..]

Ja, precies en dan over een paar jaar alleen nog maar grote ketens in de binnenstad. Lijkt me fantastisch.
Als we dan ook nog dezelfde indeling houden van station, plein ervoor, winkels eromheen en in elke stad dezelfde volgorde én zelfs de schapindeling hetzelfde houden dan is het ook nog eens een stuk gebruiksvriendelijker en niet alleen voor onze blinde medemens maar nooit meer zoeken waar wat ligt
pi_53891405
Wat mij betreft worden al die winkeltijden vrijgegeven.
lollig
  vrijdag 12 oktober 2007 @ 18:43:40 #30
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_53891423
Ik wil gewoon vannacht boodschappen doen, ook op zondag. Stelletje christenfundi's moeten ophouden
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  vrijdag 12 oktober 2007 @ 18:57:04 #31
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_53891704
quote:
Op vrijdag 12 oktober 2007 18:32 schreef Zelva het volgende:

[..]

Ach, omdat de kleine ondernemers zo stom zijn te pogen te concurreren met de grote ondernemingen, zonder daar enige meerwaarde tegenover te zetten, moeten we maar medelijden met ze hebben? Ga toch weg. Wat krijgen we hierna, subsidie voor kleine ondernemers omdat ze zo zielig zijn?

Als een kleine ondernemer bestaansrecht wilt hebben moet hij dat verdienen door iets te bieden wat de grote concerns niet bieden. betere service bijvoorbeeld, of een specialistisch aanbod, of iets anders. Door winkels te verplichten bepaalde uren dicht te zijn help je ze uiteindelijk echt niet, het zal alleen langer duren voor de winkels die niet mee kunnen komen in de markt alsnog failliet gaan.
  vrijdag 12 oktober 2007 @ 19:20:32 #32
117776 OFfSprngr
pi_53892293
quote:
Op vrijdag 12 oktober 2007 18:29 schreef Dagonet het volgende:

[..]

Wat voor dorp woon jij dat je niet naar een shoarmaboer kan?
En gooi dan ook meteen alle supermarkten 24 uur per dag open, ik draai ploegendiensten en ik wil ook gewoon boodschappen kunnen doen als ik uit m'n nachtdienst kom natuurlijk.
Weet je hoe duur bier is in de shoarmatent?
You must learn to live with your own conscience, your own morality, your own decision, your own self. You alone can do it. There is no authority but yourself!
.
.
pi_53892787
quote:
Mensen mogen zelf wel bepalen of ze op zondag willen voetballen of in de avonduren willen squashen of zaalvoetballen. Daar hoef jij niet over te beslissen. Voor sommige mensen is de koopzondag juist een reden om sociaal te doen.

[ Bericht 4% gewijzigd door Autodidact op 12-10-2007 20:06:43 ]
pi_53893119
quote:
Op vrijdag 12 oktober 2007 18:37 schreef Dagonet het volgende:

[..]

Dat kleine winkeltjes die het moeten hebben van toevallig langskomende consumenten (die 'gezellige, leuke, kleine winkeltjes in die gezellig smalle straatjes) niet op dag open willen, dat is hun keuze. Misschien omdat ze liever niet op zondag werken maar wel gewoon maandag open zijn. Genoeg redenen, maar is dat een reden om de grote winkels te verbieden om open te gaan? Dat de overheid regels omtrent waar winkels geconcentreerd moeten zijn lijkt me duidelijk, en regels gemaakt worden om overlast of veiligheid te voorkomen/verbeteren (openingstijden bv), maar de dag waarop je open mag zijn bepalen lijkt me geen enkele nut voor de maatschappij als geheel hebben. En vooral wanneer bepaalde (vooral die kleine) avondwinkeltjes wel op zondag open mogen....
pi_53899451
quote:
Ik bepaal zelf wel hoe ik mijn vrije tijd indeel.
  zaterdag 13 oktober 2007 @ 05:28:54 #36
117776 OFfSprngr
pi_53902580
Eveneens dat de voetbal clubs waar je op zit echt niet gaan zeggen,.. "goh, laten we stemmen, zullen we met zn alle op zaterdag of op zondag spelen?"

Hoe fucking naïef.
.
.
  zaterdag 13 oktober 2007 @ 05:52:43 #37
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_53902595
quote:
Op vrijdag 12 oktober 2007 18:38 schreef Bommenlegger het volgende:
Dat er daardoor mensen moeten werken die die dag ook wat anders wilden doen met hun gezin, maakt dan niet uit he.
Je kan altijd een baan kiezen met andere werktijden. Of een andere functie.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
  zaterdag 13 oktober 2007 @ 10:50:21 #38
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_53903730
quote:
Op vrijdag 12 oktober 2007 18:38 schreef Bommenlegger het volgende:
Het is toch makkelijk dat jij 24/7 water en stroom hebt, of dat er 24/7 iemand komt om je huis te blussen of je van een hartstilstand komt redden. Die mensen werken ook altijd, willen ook best wel eens wat anders doen met hun gezin. Ga je dan ook voorstellen dat de brandweer alleen van 9 tot 5 werkt, en we in het weekend de water- en stroomtoever maar laten draaien en als het fout gaat wordt het maandag om 9 uur weer opgelost?
  zaterdag 13 oktober 2007 @ 12:00:57 #39
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_53904594
quote:
Op vrijdag 12 oktober 2007 19:39 schreef Autodidact het volgende:
Mensen mogen zelf wel bepalen of ze op zondag willen voetballen of in de avonduren willen squashen of zaalvoetballen. Daar hoef jij niet over te beslissen. Voor sommige mensen is de koopzondag juist een reden om sociaal te doen.
Idd, maar bepaalde groepen in dit kabinet leggen graag het hele land hun verplcihte zondag rustdag op
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  zaterdag 13 oktober 2007 @ 13:59:06 #40
39333 Zelva
pi_53906347
quote:
Op zaterdag 13 oktober 2007 10:50 schreef ethiraseth het volgende:

[..]

Het is toch makkelijk dat jij 24/7 water en stroom hebt, of dat er 24/7 iemand komt om je huis te blussen of je van een hartstilstand komt redden. Die mensen werken ook altijd, willen ook best wel eens wat anders doen met hun gezin. Ga je dan ook voorstellen dat de brandweer alleen van 9 tot 5 werkt, en we in het weekend de water- en stroomtoever maar laten draaien en als het fout gaat wordt het maandag om 9 uur weer opgelost?
Wat een volslagen onzinnige vergelijking weer. Die mensen werken niet elk weekend omdat de concurrerende grootbrandweerdienst ook open is en ze zo omzet dreigen mis te lopen.

Sterker nog, ze werken helemaal niet ieder weekend, ze draaien diensten.
pi_53906530
quote:
Op zaterdag 13 oktober 2007 13:59 schreef Zelva het volgende:

[..]

Wat een volslagen onzinnige vergelijking weer. Die mensen werken niet elk weekend omdat de concurrerende grootbrandweerdienst ook open is en ze zo omzet dreigen mis te lopen.

Die diensten kunnen die kleine winkels toch ook draaien?

En als kleine winkels op zondag niet kunnen concurreren met grote winkels dan kunnen ze dat op zaterdag en vrijdag ook niet. Dan verkopen ze gewoon slechte producten of diensten.
lollig
  zaterdag 13 oktober 2007 @ 15:47:05 #42
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_53908051
quote:
Op zaterdag 13 oktober 2007 13:59 schreef Zelva het volgende:

[..]

Dat kunnen mensen die in winkels werken ook. Als ze op zondag werken kunnen ze maandag vrij krijgen. En zoals ub40_bboy al zegt, als ze failliet gaan omdat ze zondags niet open kunnen en een grotere winkelketen wel dan heeft het kleine bedrijf geen bestaansrecht omdat ze niks leveren wat een grote keten niet levert. Zo simpel werkt de markt.
pi_54068106
quote:
DEN HAAG – Burgers krijgen in het regeringsvoorstel om koopzondagen aan banden te leggen, een belangrijke rol. ,,Als zij geen klachten indienen, is het dus akkoord. Dan is er geen sprake van oneigenlijk gebruik van de toerismebepaling in de wet.’’ Dat zegt minister Maria van der Hoeven (Economische Zaken) vandaag in een interview met het Nederlands Dagblad.
http://www.nd.nl/Document.aspx?document=nd_artikel&id=102058

Me dunkt? Lijkt me niet al te christelijk betuttelend, wel? Kan Paars nog een puntje aan zuigen..
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  † In Memoriam † zondag 21 oktober 2007 @ 12:00:52 #44
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_54068579
quote:
Op zondag 21 oktober 2007 11:13 schreef sigme het volgende:
http://www.nd.nl/Document.aspx?document=nd_artikel&id=102058

Me dunkt? Lijkt me niet al te christelijk betuttelend, wel? Kan Paars nog een puntje aan zuigen..
Ik vind het een beetje een raar verhaal. Burgers en bedrijven kunnen een toeristisch gebied verklaren als zij daar (massaal) klachten toe indienen van een eerder dus niet bepaald toeristisch gebied en kerken moeten van zich laten horen om het weer niet-toeristisch verklaard te krijgen terwijl als men niet van zich laat horen er automgisch mee akkoord gaat.

Als je het al op zo'n spastische manier wilt doen waarom dan niet vragenformulier bij de daar wonende mensen en je hebt heel dat bureacratische klachtengebeuren niet nodig.
Carpe Libertatem
pi_54068673
quote:
Op zondag 21 oktober 2007 12:00 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

Ik vind het een beetje een raar verhaal. Burgers en bedrijven kunnen een toeristisch gebied verklaren als zij daar (massaal) klachten toe indienen van een eerder dus niet bepaald toeristisch gebied en kerken moeten van zich laten horen om het weer niet-toeristisch verklaard te krijgen terwijl als men niet van zich laat horen er automgisch mee akkoord gaat.

Als je het al op zo'n spastische manier wilt doen waarom dan niet vragenformulier bij de daar wonende mensen en je hebt heel dat bureacratische klachtengebeuren niet nodig.
Gemeenteraad verklaard iets toerisch gebied en geschikt voor zondagsopening, burgers (van dat gebied) kunnen ertegen protesteren.

Vrijheid van gemeenten blijft ongewijzigd (tov rijk), burgers krijgen mogelijkheid om koopzondagen in hun wijk aan te vechten (tov gemeente).

Er komt dus een bezwaarmogelijkheid tégen koopzondag bij: uit te oefenen door de burger.
De gemeente krijgen (moreel) meer vrijheid tot het gebruik van de 'toeristenbepaling', aangezien er een maatstaf is gedefinieerd (geen klachten bewoners). Dus ze hoeven zich niet aan rijk te kunnen verantwoorden door 'toeristisch' zijn aan te tonen.
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  † In Memoriam † zondag 21 oktober 2007 @ 12:14:36 #46
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_54068751
quote:
Op zondag 21 oktober 2007 12:08 schreef sigme het volgende:
Er komt dus een bezwaarmogelijkheid tégen koopzondag bij: uit te oefenen door de burger.
De gemeente krijgen (moreel) meer vrijheid tot het gebruik van de 'toeristenbepaling', aangezien er een maatstaf is gedefinieerd (geen klachten bewoners).
Maar of een klacht gegrond is mogen ze vast zelf bepalen. Je kan niet van te voren definities maken van welke klachten wel of niet gegrond zijn.

Buiten dat klachtensysteem is het natuurlijk de omgekeerde weg die opzich wel past in de politiek van de laatste jaren. Je bent schuldig totdat je zelf je onschuld bewijst en de wet gaat door totdat je zelf bezwaar gaat maken.

Bezwaar maken bij een gemeente, afhankelijk van gemeente, is een heel traag en vervelend proces. Er moeten zich allerlei bezwaarklachtcommissies over buigen die er onafhankelijk op moeten toezien of het wel weer allemaal goed gaat, ed. En dat terwijl de oplossing zo simpel is. Geef gewoon de eigenaar van een winkel de vrijheid om zelf te bepalen wanneer hij zijn troep wil verkopen. Zo allejezus simpel is het.
Carpe Libertatem
pi_54068792
quote:
Het nieuwe kabinet wil een rem op het aantal koopzondagen. In het regeerakkoord staat dat het oneigenlijk gebruik van de toerismebepaling aan banden gelegd moet worden. Hoe dat precies zal worden ingevuld, is nog onduidelijk.
Calvinistisch kutland
I feel kinda Locrian today
pi_54068819
Kijk, B_A, ik vind het ook niet een geweldige oplossing, maar het geeft wél meer invloed van burger op politiek dan de huidige situatie, én meer invloed van lokale overheid tov landelijke overheid. op zich vind ik dat beide veranderingen die eerder positief dan negatief zijn.

En ik vind het niet getuigen van betutteling of van ggggggggggristelijkheid van dit kabinet, wat hier eerder massaal werd gesteld en bekritiseerd.
  zondag 21 oktober 2007 @ 16:36:12 #49
117776 OFfSprngr
pi_54072318
quote:
Op zondag 21 oktober 2007 12:00 schreef Boze_Appel het volgende:

Of je doet gewoon niet zo moeilijk en je laat bedrijven lekker zelf beslissen of ze 2 dagen per week of 24/7 willen open zijn scheelt ook weer een hoop gezeik.
.
.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')