Levenslang voor Antwerpse racismemoordenaar
Door een onzer redacteuren
Antwerpen, 11 okt. De 19-jarige Belgische jongen die vorig jaar mei een 2-jarige peuter en haar Malinese oppas doodschoot op straat in Antwerpen, is vanmiddag veroordeeld tot levenslang. Dat heeft de rechtbank in Antwerpen besloten. De man, Hans Van T., werd ook veroordeeld voor poging tot moord op een 47-jarige Turkse vrouw.
De 19-jarige man werd gisteravond door de rechtbank volledig toerekeningsvatbaar bevonden. Een jury achtte ook bewezen dat hij handelde uit racistische motieven. Het is voor het eerst dat iemand in België is veroordeeld voor een racistische moord.
Jury en beroepsrechters van het Assisenhof in Antwerpen kwamen vandaag gezamenlijk tot de levenslange veroordeling. Van T. kan na tien jaar om vervroegde invrijheidsstelling vragen. Een rechter beslist daar dan over.
Van T. was vorig jaar op 9 mei van zijn internaat gestuurd vanwege roken. Hij kondigde vervolgens tegenover vrienden aan dat hij een twintigtal 'makakken' (buitenlanders) ging neerschieten. Hij hoopte daarna door een politieagent te worden doodgeschoten.
Tijdens het proces, waarin Van T. spijt betuigde maar uiteindelijk om professionele hulp vroeg omdat hij niets voelde, verklaarde de jongen dat zijn optreden een vergeldingsactie was voor pesterijen door een Marokkaanse jongen op zijn middelbare school.
Twee dagen na zijn ruzie op het internaat schoor Van T. zijn haar grotendeels af, kleedde zich in een lange zwarte jas en legerlaarzen en kocht in Antwerpen een jachtgeweer.
Als eerste schoot hij een 47-jarige Turkse vrouw neer die op een bankje een boek zat te lezen. Daarna schoot hij de 24-jarige Malinese oppas Oulematou Niangadou in de rug en vervolgens de 2-jarige Luna Drowart, met wie Niangadou op straat liep. Beiden stierven.
Vervolgens stuitte Van T. op een politieman. Hij riep dat de agent hem door het hoofd moest schieten, maar die schakelde de jongen uit met een gericht schot in de buik.
De moorden leidden tot een heftig debat over de vraag of het extreemrechtse Vlaams Belang daar indirect voor verantwoordelijk was. Premier Verhofstadt legde direct na de schietpartij een verband met extreemrechts. Minister De Gucht van Buitenlandse Zaken beschuldigde zelfs de kiezers van het Vlaams Belang. „Als je daarvoor stemt, ben je eigenlijk ook verantwoordelijk voor wat die partij aanricht in de maatschappij”, zei hij.
Zelf ontkende de 19-jarige man tijdens het proces dat hij een racist was. Op de dag voor de moorden was hij van zijn internaat gestuurd, omdat hij de regels had overtreden door op zijn kamer te roken. Daarop besloot hij dat hij dood wilde, zei hij. „Ineens was dat plan er, het bleef maar hangen. Ik had een zekere dood voor ogen. Ik dacht: straks ben ik er toch niet meer.”
Zelden schryf ik wat ik wil, en nooit wat 'n ander wil.