Sja, waarom zou je een gratis inburgeringscursus doen en de taal leren als je toch je verdere leven een uitkering, subsidies, tolk en gratis zorg krijgt?quote:Allochtonen hebben geen zin in cursus
Inburgeraars ineens massaal ’schoolziek’
Sociale dienst luidt noodklok in brandbrief
door Sebastian Schramm
DORDRECHT, donderdag
Allochtonen in ons land proberen massaal onder de verplichte inburgeringscursus uit te komen door zich bij aanvang chronisch ziek te melden.
De sociale dienst Drechtsteden luidt in een brandbrief aan de regionale gemeenteraden de noodklok over de plotselinge hausse aan ’schoolzieken’.
Daarnaast stelt de dienst dat afspraken door veel inburgeringskandidaten niet worden nagekomen.
Vooral vrouwen met een werkende echtgenoot doen nauwelijks moeite om snel met hun verplichte inburgeringscursus te beginnen.
Uit onderzoek blijkt dat vrijwel alle andere grote steden in Nederland met dezelfde problemen kampen. Voor de inburgering dreigt daardoor al direct grote vertraging te ontstaan, omdat alle weigeraars door een GGD-arts moeten worden gekeurd.
In de Drechtsteden zijn sinds de invoering van de nieuwe wet in drie maanden honderd intakegesprekken gevoerd.
Volgens de sociale dienst beginnen vrijwel alle potentiele inburgeraars tijdens het eerste gesprek direct over hun slechte gezondheid die inburgering in de weg zou staan.
Slechts een fractie van de gesprekken heeft er (tot nu toe) toe geleid dat aan de daadwerkelijke inburgeringscursus kon worden begonnen. Het overgrote deel van de kandidaten staat namelijk niet te springen om onder meer de taal beter onder de knie te krijgen.
Dat is echter wel hard nodig volgens de brief, omdat het taalniveau slechter is dan verwacht. Daarom zijn er eerst extra taallessen nodig zijn om mee te kunnen doen.
De gemeenten in de Drechtsteden hebben inmiddels extra personeel aangenomen om dreigende achterstanden zo snel mogelijk weg te werken.
bron: papieren Telegraaf
Dat dus. Dit typeert wel weer de instelling van die goudzoekersquote:Op donderdag 11 oktober 2007 08:52 schreef tho_Omas het volgende:
Lui bergvolk. De staat geeft ze nog net geen kamelen.
quote:Op donderdag 11 oktober 2007 09:04 schreef Biancavia het volgende:
Oh ja, hij is wel op cursus geweest, maar daar kreeg hij ruzie met de moslims, omdat hij zelf van de islam is afgestapt.
So true.quote:Op donderdag 11 oktober 2007 08:50 schreef Dr.Nikita het volgende:
Sja, waarom zou je een gratis inburgeringscursus doen en de taal leren als je toch je verdere leven een uitkering, subsidies, tolk en gratis zorg krijgt?
Je vergeet wat voor kabinet er nu zit. De PvdA kijkt wel uit om z'n achterban op de vingers te tikken.quote:Op donderdag 11 oktober 2007 09:15 schreef AgLarrr het volgende:
Wie gaat er mee mensen uitzwaaien op schiphol?
quote:Op donderdag 11 oktober 2007 09:14 schreef FJD het volgende:
[..]
So true.
Vangnet vs hangmat. Misschien is het verstandig om nu alvast aan te geven dat iedereen verwacht wordt om over vijf jaar z'n uitkering opnieuw aan te vragen en dat daarbij een gesprek in het Nederlands verplicht is. Heb je vijf jaar om de taal te leren. Zolang je geen Nederlands spreekt is de kans wel erg klein dat je fatsoenlijk werk kunt vindenZie ook niet waarom je dan in godsnaam recht hebt op een uitkering
![]()
Idd, waarom hebben we Polen nodig als we genoeg mensen hier hebben zitten die niks doen? Je hoeft geen Nederlands te praten tegen de plantjes in de kassen, want een Pool kan ook alleen maar Pools spreken en doet toch zijn werk.quote:Op donderdag 11 oktober 2007 09:17 schreef michiel5 het volgende:
[..]
![]()
Uitkeringen sowieso afschaffen, voor iedereen, en gewoon schoffelen, er zit zat gras tussen de tegels.
En let op, als die Polen over een paar jaar ook recht op een uitkering krijgen, stoppen ze resoluut met werken en komt er weer een andere golf immigranten. Enzovoorts, enzovoorts, totdat heel Nederland één groot ghetto geworden is.quote:Op donderdag 11 oktober 2007 09:21 schreef nlboy het volgende:
[..]
Idd, waarom hebben we Polen nodig als we genoeg mensen hier hebben zitten die niks doen? Je hoeft geen Nederlands te praten tegen de plantjes in de kassen, want een Pool kan ook alleen maar Pools spreken en doet toch zijn werk.
Een vangnet is wel een vorm van beschaving die ik graag wil behouden.quote:Op donderdag 11 oktober 2007 09:17 schreef michiel5 het volgende:
Uitkeringen sowieso afschaffen, voor iedereen, en gewoon schoffelen, er zit zat gras tussen de tegels.
Om de vergrijzing op te vangen natuurlijkquote:Op donderdag 11 oktober 2007 09:23 schreef LXIV het volgende:
Waarom dit zo gebeuren moet is mij nog steeds niet helemaal duidelijk.
Als werkgever neem ik geen allochtonen aan die de taal niet spreken, zelfs geen toiletjuffouw. Niet dat ik iets heb tegen allochtonen (ben er zelf een) maar het is toch van het zotte dat je niet eens fatsoenlijk kan communiceren met je werknemer tenzij je een tolk erbij aanneemt. En dan nog, je zult er een paar bij hebben die ineens chronisch een ziekte hebben zoals in de OP wordt aangegeven. Veel te veel risico, je bedrijf kun je dan wel sluiten.quote:Op donderdag 11 oktober 2007 09:14 schreef FJD het volgende:
[..]
So true.
Vangnet vs hangmat. Misschien is het verstandig om nu alvast aan te geven dat iedereen verwacht wordt om over vijf jaar z'n uitkering opnieuw aan te vragen en dat daarbij een gesprek in het Nederlands verplicht is. Heb je vijf jaar om de taal te leren. Zolang je geen Nederlands spreekt is de kans wel erg klein dat je fatsoenlijk werk kunt vindenZie ook niet waarom je dan in godsnaam recht hebt op een uitkering
![]()
2x overquote:Op donderdag 11 oktober 2007 09:47 schreef FJD het volgende:
Ironisch, iemand die anderen aanvalt op hun taalkennis om vervolgens "ik vindt" te schrijven.
quote:Op donderdag 11 oktober 2007 08:50 schreef Dr.Nikita het volgende:
[..]
Wordt eens hoogste tijd om harde noten te kraken zoals 'wie niet werkt zal niet eten'
mwah, iets wat op zo'n manier door je strot gedouwd word zou ik geen cadeautje willen noemen en ook geen "krijgen", het word je opgedwongen ..quote:Op donderdag 11 oktober 2007 08:59 schreef LXIV het volgende:
Ze krijgen nota bene iets cadeau:
Je denkt niet dat het handig is voor de taalkennis van de kinderen als hun moeder de taal beheerst? Zodat thuis de taal van het land spreken in ieder geval een optie is? Zodat ze geholpen kunnen worden met hun huiswerk?quote:Op donderdag 11 oktober 2007 11:39 schreef Kingstown het volgende:
Foei....een vrouw die thuis blijft en voor de kinderen zorgt, terwijl haar man werkt....die mag idd niet meer eten!
Grapjasquote:Op donderdag 11 oktober 2007 11:39 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Vooral vrouwen met een werkende echtgenoot doen nauwelijks moeite om snel met hun verplichte inburgeringscursus te beginnen.
Foei....een vrouw die thuis blijft en voor de kinderen zorgt, terwijl haar man werkt....die mag idd niet meer eten!
quote:Op donderdag 11 oktober 2007 12:00 schreef Litpho het volgende:
[..]
Je denkt niet dat het handig is voor de taalkennis van de kinderen als hun moeder de taal beheerst? Zodat thuis de taal van het land spreken in ieder geval een optie is? Zodat ze geholpen kunnen worden met hun huiswerk?
quote:Op donderdag 11 oktober 2007 12:10 schreef Dr.Nikita het volgende:
[..]
Grapjas
Die werkende man zal dan vast wel een salaris hebben van minstens 3* modaal. Misschien 1 op de tienduizend maar zelfs dat betwijfel ik ten zeerste.
Met cadeau bedoel ik dat ze er niets voor hoeven te betalen. Of denk jij dat wanneer je naar Brazilië zou emigreren de staat jouw taalcursussen gaat betalen?quote:Op donderdag 11 oktober 2007 11:56 schreef moussie het volgende:
[..]
mwah, iets wat op zo'n manier door je strot gedouwd word zou ik geen cadeautje willen noemen en ook geen "krijgen", het word je opgedwongen ..
en ik moet eerlijk zeggen dat ik deze manier van protesteren tegen deze dwang erg geïntegreerd vind
quote:Op donderdag 11 oktober 2007 12:16 schreef LXIV het volgende:
[..]
Met cadeau bedoel ik dat ze er niets voor hoeven te betalen. Of denk jij dat wanneer je naar Brazilië zou emigreren de staat jouw taalcursussen gaat betalen?
Over een paar jaar zal minister-president Wilders die lapzwansen 's hard aanpakken. De huidige politici zijn te slap en te laf om de problemen aan te pakken.quote:Op donderdag 11 oktober 2007 08:50 schreef Dr.Nikita het volgende:
[..]
Sja, waarom zou je een gratis inburgeringscursus doen en de taal leren als je toch je verdere leven een uitkering, subsidies, tolk en gratis zorg krijgt?
Blijkbaar zijn het hoofdzakelijk zieke kneusjes die sinterklaas NL aandoen op hun wereldreis.
Wordt eens hoogste tijd om harde noten te kraken zoals 'wie niet werkt zal niet eten'
Tis heel simpel. Om in Nederland te mogen wonen, moet je voldoen aan een paar regels. Een van deze regels is een verplichte inburgeringscursus. Wil je niet deze regels in acht nemen, dan wil je hier blijkbaar ook niet wonen.quote:Op donderdag 11 oktober 2007 12:16 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Ik ben niet de grapjas, maar het onderzoek geeft het zelf aan....nu kan iedereen wel gaan gillen ipv goed lezen, maar deze echtparen betalen dus gewoon belasting en jij wilt de vrouw van werkende echtgenoten verbieden te eten....wie is hier nu de grapjas?![]()
Wat doet ze bij een eventuele scheiding? Linea recta terug naar Italië?quote:Op donderdag 11 oktober 2007 12:14 schreef Kingstown het volgende:
zij heeft idd geen zin om Nederlands te leren....wie doet ze daar nou kwaad mee?
Precies en dan nog vertikken mensen het om die cursus te doen. Ze proberen al meteen te genieten van de vrijheid van Nederland.quote:Op donderdag 11 oktober 2007 12:20 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Tis heel simpel. Om in Nederland te mogen wonen, moet je voldoen aan een paar regels. Een van deze regels is een verplichte inburgeringscursus. Wil je niet deze regels in acht nemen, dan wil je hier blijkbaar ook niet wonen.
Er zijn ook mensen die schoffelen omdat ze daar hun geld mee verdienen. Moeten die het veld ruimen voor uitkeringstrekkers?quote:Op donderdag 11 oktober 2007 09:17 schreef michiel5 het volgende:
[..]
![]()
quote:Op donderdag 11 oktober 2007 12:20 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Tis heel simpel. Om in Nederland te mogen wonen, moet je voldoen aan een paar regels. Een van deze regels is een verplichte inburgeringscursus. Wil je niet deze regels in acht nemen, dan wil je hier blijkbaar ook niet wonen.
wordt een taalcursus opgelegd door de overheid? nee. want dat hoeft ook helemaal niet. als je daar de taal niet spreekt krijg je geen foldertje in het nederlands.quote:Op donderdag 11 oktober 2007 12:16 schreef LXIV het volgende:
[..]
Met cadeau bedoel ik dat ze er niets voor hoeven te betalen. Of denk jij dat wanneer je naar Brazilië zou emigreren de staat jouw taalcursussen gaat betalen?
Wat loop je nou toch weer te huilen dan, zulke simpele logica is het toch gewoon, of niet soms? Als je hier wilt wonen moet je je houden aan wat regels, en nee dat zijn geen nazi-praktijken of weet ik veel welk ander achterlijk verband je weer gaat leggen nu je geen argumenten meer hebt, het zijn doodnormale regels die elke mongool kan opvolgen.quote:Op donderdag 11 oktober 2007 12:22 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Lang leve de vrijheid! benieuwd wanneer de Partij van de Vrijheid deze misstanden gaat aankaarten!![]()
quote:Op donderdag 11 oktober 2007 12:21 schreef Litpho het volgende:
[..]
Wat doet ze bij een eventuele scheiding? Linea recta terug naar Italië?
Ik ben met je eens dat deze maatregel betuttelend is, maar ik denk niet dat hij voor Nederlands Staatsburgerschap te ver gaat.
Vooral vrouwen van werkende echtgenoten ja. Want als 51% van de vrouwen weigert is dat de meerderheid, 'vooral'. Geef jij kost en inwoning aan de rest?quote:Op donderdag 11 oktober 2007 12:16 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Ik ben niet de grapjas, maar het onderzoek geeft het zelf aan....nu kan iedereen wel gaan gillen ipv goed lezen, maar deze echtparen betalen dus gewoon belasting en jij wilt de vrouw van werkende echtgenoten verbieden te eten....wie is hier nu de grapjas?![]()
Samen met Pim vrees ik dan voor hem.quote:Op donderdag 11 oktober 2007 12:19 schreef Ippon het volgende:
[..]
Over een paar jaar zal minister-president Wilders die lapzwansen 's hard aanpakken. De huidige politici zijn te slap en te laf om de problemen aan te pakken.
quote:Op donderdag 11 oktober 2007 12:26 schreef Dr.Nikita het volgende:
[..]
Vooral vrouwen van werkende echtgenoten ja. Want als 51% van de vrouwen weigert is dat de meerderheid, 'vooral'. Geef jij kost en inwoning aan de rest?
Dan zou wilders met z'n partij in z'n eentje meer dan de helft van alle stemmen moeten krijgen, want niemand wil met hem samenwerken. Zie jij dat gebeuren? Niet heel Nederland bestaat uit mensen met een IQ onder de 100quote:Op donderdag 11 oktober 2007 12:19 schreef Ippon het volgende:
[..]
Over een paar jaar zal minister-president Wilders die lapzwansen 's hard aanpakken. De huidige politici zijn te slap en te laf om de problemen aan te pakken.
dat zou ik wel eens in cijfers willen zien, hoeveel van deze huisvrouwen krijgen een uitkering...quote:Op donderdag 11 oktober 2007 12:01 schreef Dr.Nikita het volgende:
@mousie
Ik noem het eerder luiheid, oninteresse, geen enkele motivatie want ze krijgen het toch wel uit de grote onuitputtelijke ruif.
ik vrees wederom dat dat hele kleine groepje uitschot het verpest voor die enorme groep die het beste voor heeftquote:Op donderdag 11 oktober 2007 12:25 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Hij is Nederlands en zij is Italiaans en heeft ook geen interesse in het Nederlands staatsburgerschap....er zijn mensen die in een ander land gaan wonen, omdat hun partner daar vandaan komt....bij een (eventuele) scheiding zal ze ongetwijfeld terug naar Italië gaan, maar nee....we moeten iemand die ook nog eens vloeiend Engels spreekt en van niemand profiteert ook nog eens verplichten de Nederlandse taal te spreken....achterlijke regelgeving.
ja ik zag het! wat zielig.quote:Op donderdag 11 oktober 2007 12:33 schreef HeatWave het volgende:
[ afbeelding ]
het is ook niet nodig natuurlijk!.
Ok ok, dit is belgie, maar toch.
Ik zou ook cijfers willen zien van alle allochtonen met uitkering.quote:Op donderdag 11 oktober 2007 12:32 schreef Re het volgende:
[..]
dat zou ik wel eens in cijfers willen zien, hoeveel van deze huisvrouwen krijgen een uitkering...
verder vind ik idd het bovenstaande absurd, je moet je de taal van een land eigen maken
quote:Op donderdag 11 oktober 2007 12:32 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
ik vrees wederom dat dat hele kleine groepje uitschot het verpest voor die enorme groep die het beste voor heeft![]()
als de cursus ongewenst is, dan is het toch een peulenschil om even mee te doen en je van je beste kant te laten zien. ik denk eerder dat die kleine groep de grote groep is.quote:Op donderdag 11 oktober 2007 12:37 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Waarschijnlijk ja....maar dan verbaast het me niet dat die groep die verder nergens van profiteert of problemen veroorzaakt dergelijke ongewenste cursussen gaat saboteren zoals het artikel al aangeeft.
Mij verbaast het wel, je krijgt het GRATIS.quote:Op donderdag 11 oktober 2007 12:37 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Waarschijnlijk ja....maar dan verbaast het me niet dat die groep die verder nergens van profiteert of problemen veroorzaakt dergelijke ongewenste cursussen gaat saboteren zoals het artikel al aangeeft.
dus jij noemt iets wat je niet mag weigeren "op straffe van" een cadeau omdat je er niet (meer) zelf voor hoeft te betalen ? Heeft dit iets te maken met de hollandse handelsgeest .. knollen voor citroenen verkopen ?quote:Op donderdag 11 oktober 2007 12:16 schreef LXIV het volgende:
[..]
Met cadeau bedoel ik dat ze er niets voor hoeven te betalen.
als ik door de overheid verplicht word om de taal te leren voor ik besloten heb of ik mij definitief in het land wil vestigen verwacht ik dat wel ..quote:Of denk jij dat wanneer je naar Brazilië zou emigreren de staat jouw taalcursussen gaat betalen?
Ik zou het vrij normaal vinden wanneer ik besloot de rest van mijn leven in Brazilië te blijven, net als mijn kinderen, kindskinderen etc. om mijn tijd te investeren om de taal te leren. Wanneer diegene die thuisblijft de taal niet spreekt, zullen de kinderen het ook niet leren, wat weer allerlei problemen in het onderwijs veroorzaakt, etc. etc.quote:Op donderdag 11 oktober 2007 12:19 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Als jouw Braziliaanse vrouw werkt en jij gedwongen wordt om een taalcursus te volgen, terwijl je geen interesse hebt om Portugees te leren, dan ben je vast ook heel erg blij met dat cadeautje!![]()
Vandaar ook bij het aanvragen van een uitkering. Als je je prima kunt redden zonder de Nederlandse taal dan is dat geen wereldgroot probleem. Zeker niet als je ook nog eens vloeiend Engels spreekt.quote:Op donderdag 11 oktober 2007 12:25 schreef Kingstown het volgende:
We moeten iemand die ook nog eens vloeiend Engels spreekt en van niemand profiteert ook nog eens verplichten de Nederlandse taal te spreken....achterlijke regelgeving.
Lijkt me ook een heel normale gang van zaken. Je gaat naar een compleet andere samenleving, als je daar dan blijft wonen is het minste wat je kunt doen voor je nieuwe samenleving, al is het alleen maar als teken van respect.quote:Op donderdag 11 oktober 2007 12:46 schreef LXIV het volgende:
Ik zou het vrij normaal vinden wanneer ik besloot de rest van mijn leven in Brazilië te blijven, net als mijn kinderen, kindskinderen etc. om mijn tijd te investeren om de taal te leren.
Maar laten we nu niet doen alsof het hier gaat om hoog opgeleide expats die voor een paar jaar bij een in Nederland gevestigde multinational gaan werken. Dat is het probleem niet. Het gaat om niet-westerse, in het algemeen Turkse of Marokkaanse, vrouwen, die vaak al meer dan 15 jaar in Nederland wonen nog geen woord Nederlands spreken. Die zijn het probleem.quote:Op donderdag 11 oktober 2007 12:45 schreef Yildiz het volgende:
En wat als mensen nou bij een Engels sprekende International gaan werken? Is Engels spreken dan ook voldoende? Moet Nederlands per see?
Wat mij betreft niet. Er zijn zat bedrijven en organisaties waar Engels meer dan voldoende is.
Als je hier bij mijn werk geen engels kunt kom je er sowieso niet in...quote:Op donderdag 11 oktober 2007 12:45 schreef Yildiz het volgende:
En wat als mensen nou bij een Engels sprekende International gaan werken? Is Engels spreken dan ook voldoende? Moet Nederlands per see?
Wat mij betreft niet. Er zijn zat bedrijven en organisaties waar Engels meer dan voldoende is.
Daar wil ik ook niet vanuit gaan, maar die worden wel meegesleurd in de "oplossing van het probleem". Net zoals dokters uit Singapore die in Nederland willen promoveren, die worden aan alle kanten tegengewerkt door een arrogant schofterige IND. Dat moet niet de bedoeling zijn.quote:Op donderdag 11 oktober 2007 13:04 schreef LXIV het volgende:
[..]
Maar laten we nu niet doen alsof het hier gaat om hoog opgeleide expats die voor een paar jaar bij een in Nederland gevestigde multinational gaan werken. Dat is het probleem niet. Het gaat om niet-westerse, in het algemeen Turkse of Marokkaanse, vrouwen, die vaak al meer dan 15 jaar in Nederland wonen nog geen woord Nederlands spreken. Die zijn het probleem.
Deze vrouwen kunnen door hun taalachterstand niet integreren, niet werken en hun kinderen geen Nederlands bijbrengen. Het is in ieders voordeel wanneer zij gewoon Nederlands leren.
Het lijkt wel of men er gemakshalve al vanuit gaat dat over 30 jaar iedereen hier toch Arabisch of Turks spreekt.
1) Verplicht Nedelands bij het aanvragen van een uitkering.quote:Op donderdag 11 oktober 2007 13:07 schreef Yildiz het volgende:
Daar wil ik ook niet vanuit gaan, maar die worden wel meegesleurd in de "oplossing van het probleem". Net zoals dokters uit Singapore die in Nederland willen promoveren, die worden aan alle kanten tegengewerkt door een arrogant schofterige IND. Dat moet niet de bedoeling zijn.
De reden dat "iedereen" nu Nederlands moet leren is omdat er grondwettelijk niet gediscrimineerd mag worden. Net zoals oude (Nederlandse) vrouwtjes met enkel lagere school opeens moesten gaan inburgeren.quote:Op donderdag 11 oktober 2007 13:07 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Daar wil ik ook niet vanuit gaan, maar die worden wel meegesleurd in de "oplossing van het probleem". Net zoals dokters uit Singapore die in Nederland willen promoveren, die worden aan alle kanten tegengewerkt door een arrogant schofterige IND. Dat moet niet de bedoeling zijn.
Ik snap precies wat je bedoelt, en het is ook heel zonde dat die mensen daarom niet 'mee kunnen draaien', maar een simpele iedereen verplicht Nederlands lijkt me niet het juiste.
(En dan heb ik het nog niet over Limburgers die weigeren Nederlands te spreken, en daardoor mensen uit Brabant niet eens meer verstaan.)
Stuur ze maar een brief dat wanneer ze op een bepaalde datum/tijd niet bij de Sociale Dienst komen opdagen, ze gekort worden op de uitkering.quote:Op donderdag 11 oktober 2007 11:39 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Dat heet politieke correctheid.quote:Op donderdag 11 oktober 2007 13:14 schreef LXIV het volgende:
[..]
De reden dat "iedereen" nu Nederlands moet leren is omdat er grondwettelijk niet gediscrimineerd mag worden. Net zoals oude (Nederlandse) vrouwtjes met enkel lagere school opeens moesten gaan inburgeren.
Amerikaans staatsburger. Lijkt me dat hij zich prima kan redden zonder steun van de staat. Zie niet waarom hij dan Nederlands zou moeten leren. Zodra hij de Nederlandse nationaliteit aan wil nemen zal ook hij Nederlands moeten leren.quote:Op donderdag 11 oktober 2007 13:12 schreef Yildiz het volgende:
Kunnen mensen ook in Nederland wonen zonder staatsburgerschap? Ik noem even een leuke uitzondering; Brad Pitt? Zou hij bijvoorbeeld Nederlands moeten leren als hij hier zijn leven wil slijten?
Oef................quote:Op donderdag 11 oktober 2007 13:16 schreef EdvandeBerg het volgende:
[..]
Stuur ze maar een brief dat wanneer ze op een bepaalde datum/tijd niet bij de Sociale Dienst komen opdagen, ze gekort worden op de uitkering.
Wedden dat ze dan wel opeens:
-oppas voor de 14 kleine asociaaltjes kinderen kunnen regelen
-niet te 'ziek' zijn om inclusief familielid die nét iets minder beroerd Nederlands spreekt als tolk, aanwezig te zijn?
Volgens mij kwam ik het IELTS examen ook wel eens in het buitenland tegen als verplichting voor permanente immigranten. Dat is een wereldwijd identiek examen, waar dus geen lastige poespas meer bij komt kijken. Als mensen dan een 4 of een 5 scoren (Limited / Modest) zou het wat mij betreft genoeg zijn om hier te kunnen / mogen leven. De meeste mensen wereldwijd kunnen Engels, of kunnen dat gemakkelijk ergens leren. Nederlands leren is voor iemand in Singapore bijvoorbeeld een beetje lastig.quote:Op donderdag 11 oktober 2007 13:12 schreef Yildiz het volgende:
Kunnen mensen ook in Nederland wonen zonder staatsburgerschap? Ik noem even een leuke uitzondering; Brad Pitt? Zou hij bijvoorbeeld Nederlands moeten leren als hij hier zijn leven wil slijten?
Verplicht Nederlands of Engels voor een uitkering zie ik dan ergens nog wel zitten...
Tuurlijk. En jij dacht dat ze mensen die dat vertikken wegsturen?quote:
idd en al helemaal geen foldertjes meer in andere talen behalve engels en NLquote:Op donderdag 11 oktober 2007 12:20 schreef Scorpie het volgende:
[..]
noemde hij alle mensen apen ogf een bepaalde 'probleemgroep'. tuurlijk blijft het een krachtterm die best kinderachtig is. maar daar gaat de discussie niet over.quote:
mwah, voor mensen die uit een land komen met ander schrift komt er ook nog eens bij dat ze eerst ons alfabet moeten leren .. dus of je het geheel makkelijk kan noemen dan ?quote:Op donderdag 11 oktober 2007 13:21 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Volgens mij kwam ik het IELTS examen ook wel eens in het buitenland tegen als verplichting voor permanente immigranten. Dat is een wereldwijd identiek examen, waar dus geen lastige poespas meer bij komt kijken. Als mensen dan een 4 of een 5 scoren (Limited / Modest) zou het wat mij betreft genoeg zijn om hier te kunnen / mogen leven. De meeste mensen wereldwijd kunnen Engels, of kunnen dat gemakkelijk ergens leren. Nederlands leren is voor iemand in Singapore bijvoorbeeld een beetje lastig.
Daarnaast is Engels ook een gemakkelijke taal om te leren, dacht ik.
nee hij vroeg zich af waarom hij altijd geband etc. werd... denk dat hij meer die kant op moet zoeken dan zijn boodschap...quote:Op donderdag 11 oktober 2007 13:42 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
noemde hij alle mensen apen ogf een bepaalde 'probleemgroep'. tuurlijk blijft het een krachtterm die best kinderachtig is. maar daar gaat de discussie niet over.
In Afrika of het Midden-Oosten is het niet onmogelijk voor mensen om het Engels te leren. Nederlands leren gaat een stuk lastiger -daar moeten dan weer dure commissies voor ingesteld worden enzo-, vandaar dat ik Engels erbij zet. Als je op een gegeven moment een bepaald niveau van Engels hebt bereikt (en niveau 4 of 5 is gewoon normaal) dan kun je prima communiceren met medemensen. Lijkt me prima.quote:Op donderdag 11 oktober 2007 13:45 schreef moussie het volgende:
[..]
mwah, voor mensen die uit een land komen met ander schrift komt er ook nog eens bij dat ze eerst ons alfabet moeten leren .. dus of je het geheel makkelijk kan noemen dan ?
Tja dan verhuis je naar een land met hetzelfde alfabet. Niemand zegt dat emigratie makkelijk isquote:Op donderdag 11 oktober 2007 13:45 schreef moussie het volgende:
mwah, voor mensen die uit een land komen met ander schrift komt er ook nog eens bij dat ze eerst ons alfabet moeten leren .. dus of je het geheel makkelijk kan noemen dan ?
ooit, bij de rijksoverheid, heb ik inderdaad met handen en voeten moeten communiceren met een schoonmaker..quote:Op donderdag 11 oktober 2007 09:31 schreef Dr.Nikita het volgende:
[..]
Als werkgever neem ik geen allochtonen aan die de taal niet spreken, zelfs geen toiletjuffouw. Niet dat ik iets heb tegen allochtonen (ben er zelf een) maar het is toch van het zotte dat je niet eens fatsoenlijk kan communiceren met je werknemer tenzij je een tolk erbij aanneemt. En dan nog, je zult er een paar bij hebben die ineens chronisch een ziekte hebben zoals in de OP wordt aangegeven. Veel te veel risico, je bedrijf kun je dan wel sluiten.
waar haal jij dat "in het eerste jaar" vandaan .. als ik het goed begrijp gaat het hier over mensen die al jaren in NL wonen .. ?quote:Op donderdag 11 oktober 2007 14:36 schreef Gabry het volgende:
Tja, als ze al in het eerste jaar beginnen met bedriegen en te lui zijn om op te dagen voor een cursus die ter ondersteuning van hen dient, dan kan ik ze niet als een aanwinst beschouwen.
nog erger.quote:Op donderdag 11 oktober 2007 14:40 schreef moussie het volgende:
[..]
waar haal jij dat "in het eerste jaar" vandaan .. als ik het goed begrijp gaat het hier over mensen die al jaren in NL wonen .. ?
Je krijgt het direct aangeboden en een inburgeringscursus is niet iets wat nieuw is dit jaar. En het gaat om mensen die bij aanvang van de cursus er direct onderuit proberen te komen. Als ze hier enkele jaren zijn dan hadden ze de cursus allang achter de rug kunnen hebben.quote:Op donderdag 11 oktober 2007 14:40 schreef moussie het volgende:
[..]
waar haal jij dat "in het eerste jaar" vandaan .. als ik het goed begrijp gaat het hier over mensen die al jaren in NL wonen .. ?
als je maar net genoeg centjes verdient om te eten en je rekeningen te betalen is het volgen van een dure cursus niet het eerste op de lijst van prioriteiten, niet waar ?quote:
Dan zorg je dat je in je land van herkomst genoeg achter de hand hebt om ter plaatse een cursus Nederlands te volgen. Lukt dat niet dan blijf je thuis en emigreer je niet. Ik mag toch aannemen dat we van nieuwe Nederlanders op z'n minst een klein beetje zelfredzaamheid verwachten? Als je zo graag wilt emigreren naar Nederland dan zorg je maar dat je het ook financieel op orde hebt.quote:Op donderdag 11 oktober 2007 15:02 schreef moussie het volgende:
als je maar net genoeg centjes verdient om te eten en je rekeningen te betalen is het volgen van een dure cursus niet het eerste op de lijst van prioriteiten, niet waar ?
of uit een oorlogsgebied komtquote:Op donderdag 11 oktober 2007 15:09 schreef FJD het volgende:
[..]
Dan zorg je dat je in je land van herkomst genoeg achter de hand hebt om ter plaatse een cursus Nederlands te volgen. Lukt dat niet dan blijf je thuis en emigreer je niet. Ik mag toch aannemen dat we van nieuwe Nederlanders op z'n minst een klein beetje zelfredzaamheid verwachten? Als je zo graag wilt emigreren naar Nederland dan zorg je maar dat je het ook financieel op orde hebt.
ga je ajb eerst even inlezen wie er allemaal zo'n cursus moet doenquote:Op donderdag 11 oktober 2007 14:42 schreef Gabry het volgende:
[..]
Je krijgt het direct aangeboden en een inburgeringscursus is niet iets wat nieuw is dit jaar. En het gaat om mensen die bij aanvang van de cursus er direct onderuit proberen te komen. Als ze hier enkele jaren zijn dan hadden ze de cursus allang achter de rug kunnen hebben.
En al zouden ze hier allang zijn, dan mogen ze er nog niet voor kiezen om de boel te bedonderen. Ik overtreed toch ook geen wetten als ik 'geen zin' heb om mij daar aan te houden. Als je de boel wilt bedriegen ben jij wat mij betreft gezakt.
Over welke dure cursus heb je het?quote:Op donderdag 11 oktober 2007 15:02 schreef moussie het volgende:
[..]
als je maar net genoeg centjes verdient om te eten en je rekeningen te betalen is het volgen van een dure cursus niet het eerste op de lijst van prioriteiten, niet waar ?
Je zou denken dat dat zou motiveren tot een vaste vestiging.quote:Op donderdag 11 oktober 2007 15:14 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
of uit een oorlogsgebied komt
De hypothetische dure cursus Nederlands die je alvast zou kunnen volgen in het land van herkomst.quote:Op donderdag 11 oktober 2007 15:17 schreef Dr.Nikita het volgende:
[..]
Over welke dure cursus heb je het?
Ook de tweede alinea gelezen? Keur jij dat wel goed?quote:Op donderdag 11 oktober 2007 15:16 schreef moussie het volgende:
[..]
ga je ajb eerst even inlezen wie er allemaal zo'n cursus moet doen
http://www.hoemoetikinbur(...)moet_inburgeren.html
Voor de rest : de invoering van het basisexamen is idd niet van dit jaar maar van maart vorig jaar, de wet zelf is wel van dit jaar ..
je eerst informeren voor je klaar staat met je oordeel .. ideetje ?
die 2½ LOI cursussen die zo'n beetje het enige waren wat je kon vinden tot een paar jaar geledenquote:Op donderdag 11 oktober 2007 15:17 schreef Dr.Nikita het volgende:
[..]
Over welke dure cursus heb je het?
welke tweede alinea bedoel je ?quote:Op donderdag 11 oktober 2007 15:18 schreef Gabry het volgende:
[..]
Ook de tweede alinea gelezen? Keur jij dat wel goed?
idd overigens zijn dat vaak niet de onwelwillende (ondankbare) mensen, dat zijn veelal de economische "vluchtelingen"quote:Op donderdag 11 oktober 2007 15:18 schreef Litpho het volgende:
[..]
Je zou denken dat dat zou motiveren tot een vaste vestiging.
quote:
Over het bedrog.quote:En al zouden ze hier allang zijn, dan mogen ze er nog niet voor kiezen om de boel te bedonderen. Ik overtreed toch ook geen wetten als ik 'geen zin' heb om mij daar aan te houden. Als je de boel wilt bedriegen ben jij wat mij betreft gezakt.
nee op veel middelbare scholen en roc`s heb je al jaren avondcursussen die waarschijnlijk zwaar gesubsideerd wordenquote:Op donderdag 11 oktober 2007 15:19 schreef moussie het volgende:
[..]
die 2½ LOI cursussen die zo'n beetje het enige waren wat je kon vinden tot een paar jaar geleden
Dan ben je vluchteling dus heb je een aparte statusquote:Op donderdag 11 oktober 2007 15:14 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
of uit een oorlogsgebied komt
Boehoe ik moet investeren voordat ik mag emigreren. Pas op dadelijk verwachten we nog eigen initiatief van nieuwkomers.quote:Op donderdag 11 oktober 2007 15:19 schreef moussie het volgende:
die 2½ LOI cursussen die zo'n beetje het enige waren wat je kon vinden tot een paar jaar geleden
dus als jij al 30 jaar in een land woont, je bent al lang en breed genaturaliseerd, je hebt nog nooit een vlieg kwaad gedaan .. en dan word je ineens verplicht om de taal te leren .. dat vindt jij normaal ?quote:
okè, daar doen ze het niet omdat het niet te betalen is en in NL niet omdat het gratis is.quote:Op donderdag 11 oktober 2007 15:18 schreef Litpho het volgende:
[..]
De hypothetische dure cursus Nederlands die je alvast zou kunnen volgen in het land van herkomst.
ik heb de indruk dat het in het artikel zelf hoofdzakelijk gaat om oudkomers ..quote:Op donderdag 11 oktober 2007 15:23 schreef FJD het volgende:
Boehoe ik moet investeren voordat ik mag emigreren. Pas op dadelijk verwachten we nog eigen initiatief van nieuwkomers.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |