FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / Waarom zijn die Belgische wegen zo klote ?
firecowdinsdag 9 oktober 2007 @ 23:00
Waaarom !

Het is echt niet normaal hoe slecht die wegen daar zijn.
Overal langs de kant van de weg zie je kapot gescheurde banden liggen.
Die sporen en gaten in het asfalt kan je bijna in zwemmen zo diep! Levensgevaarlijk met regen
Om over de knooppunten nog maar te zweigen... Ziek scherpe bochten kom je tegen waar overal de vangrail al aan gort is gereden. En de troep opruimen ?? Owneee waarom ? Laat maar lekker liggen, het is toch al 1 grote bende langs de snelweg dus waarom opruimen en opknappen ?


Bah wat een klote wegennet

Zeur ik of is België gewoon heel erg achterstandig met onderhoud aan hun wegennet ?
invinedinsdag 9 oktober 2007 @ 23:13
ze zijn wel beter verlicht (wat ik persoonlijk niet fijn vind maarja dat ben ik).

en je hebt gelijk, belgische wegen zijn kut. als ik naar belgie rijd ga ik bij valkenswaard de grens over en je hoeft het bord met Belgie maar gepasseerd te zijn en BAM een kuil.. en dan maar te zwijgen over de mini invoegstroken en de borden waarop staat waar je heen moet (welke?).
#ANONIEMdinsdag 9 oktober 2007 @ 23:20
Belgie heeft wel het enige 100% verlichte snelweg-netwerk ter wereld

maar waarom de kwaliteit zo laag is, een verschil in wegenbelasting misschien?
lijkt mij vrij logisch
Eindewegedinsdag 9 oktober 2007 @ 23:27
quote:
Op dinsdag 9 oktober 2007 23:20 schreef Roellie80 het volgende:
Belgie heeft wel het enige 100% verlichte snelweg-netwerk ter wereld
Dat kan ook alleen een Belg bedacht hebben he? In plaats van de kuilen te repareren lampen neerzetten zodat je de kuilen beter ziet
Mejoondinsdag 9 oktober 2007 @ 23:30
Mijn vriend is een Belg en vraagt zich af waarom hier altijd maar dan ook echt altijd wegwerkzaamheden zijn die vaak overbodig zijn en voor files zorgen...volgens hem
invinedinsdag 9 oktober 2007 @ 23:31
quote:
Op dinsdag 9 oktober 2007 23:20 schreef Roellie80 het volgende:
Belgie heeft wel het enige 100% verlichte snelweg-netwerk ter wereld

maar waarom de kwaliteit zo laag is, een verschil in wegenbelasting misschien?
lijkt mij vrij logisch
niet 100%, als je bij valkenswaard richting lommel gaat dus in belgie, die weg waarop je rijd is 0% verlicht!
existenzdinsdag 9 oktober 2007 @ 23:39
quote:
Op dinsdag 9 oktober 2007 23:31 schreef invine het volgende:

[..]

niet 100%, als je bij valkenswaard richting lommel gaat dus in belgie, die weg waarop je rijd is 0% verlicht!
En ook Breda - Antwerpen is niet overal even netjes verlicht.
existenzdinsdag 9 oktober 2007 @ 23:40
quote:
Op dinsdag 9 oktober 2007 23:30 schreef Mejoon het volgende:
Mijn vriend is een Belg en vraagt zich af waarom hier altijd maar dan ook echt altijd wegwerkzaamheden zijn die vaak overbodig zijn en voor files zorgen...volgens hem
Moet je hem ook nog uitleggen wat ie elke avond in bed moet doen? ok flauw
invinedinsdag 9 oktober 2007 @ 23:42
quote:
Op dinsdag 9 oktober 2007 23:40 schreef existenz het volgende:

[..]

Moet je hem ook nog uitleggen wat ie elke avond in bed moet doen? ok flauw
existenzdinsdag 9 oktober 2007 @ 23:42
quote:
Op dinsdag 9 oktober 2007 23:42 schreef invine het volgende:

[..]

Nee schat, dat gat moet je vullen! Niet het licht aan doen!

invinedinsdag 9 oktober 2007 @ 23:52
quote:
Op dinsdag 9 oktober 2007 23:42 schreef existenz het volgende:

[..]

Nee schat, dat gat moet je vullen! Niet het licht aan doen!

Alle zeg maar anders kan ik da toch nie goe zien!

existenzdinsdag 9 oktober 2007 @ 23:53
Ik krijg nu een



idee


Sorry Alexxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Mejoonwoensdag 10 oktober 2007 @ 00:18
quote:
Op dinsdag 9 oktober 2007 23:40 schreef existenz het volgende:

[..]

Moet je hem ook nog uitleggen wat ie elke avond in bed moet doen? ok flauw
Wat is daar mis mee
Mejoonwoensdag 10 oktober 2007 @ 00:21
quote:
Op dinsdag 9 oktober 2007 23:42 schreef existenz het volgende:

[..]

Nee schat, dat gat moet je vullen! Niet het licht aan doen!

He hij is half Engels ennuh woont in NL voor zn studie hoor..dus geen Belgengrappen over hem
Daffodil31LEwoensdag 10 oktober 2007 @ 02:16
quote:
Op dinsdag 9 oktober 2007 23:31 schreef invine het volgende:

[..]

niet 100%, als je bij valkenswaard richting lommel gaat dus in belgie, die weg waarop je rijd is 0% verlicht!
Dat is dan ook geen snelweg.

Maar gelukkig gaan de meeste lampen langs de snelwegen tegenwoordig om 0.00 uit. Dat rijdt een stuk relaxter.
T42woensdag 10 oktober 2007 @ 09:10
die wegen zijn zo slecht om auto's te weren
Flashwinwoensdag 10 oktober 2007 @ 09:11
quote:
Op dinsdag 9 oktober 2007 23:27 schreef Eindewege het volgende:

[..]

Dat kan ook alleen een Belg bedacht hebben he? In plaats van de kuilen te repareren lampen neerzetten zodat je de kuilen beter ziet
UncleFunkwoensdag 10 oktober 2007 @ 09:27
quote:
Op dinsdag 9 oktober 2007 23:27 schreef Eindewege het volgende:

[..]

Dat kan ook alleen een Belg bedacht hebben he? In plaats van de kuilen te repareren lampen neerzetten zodat je de kuilen beter ziet
Dragantawoensdag 10 oktober 2007 @ 10:25
Als je de A78 vanaf Heerlen helemaal naar Maasmechelen afrijd, zie je eerst een stukje slechte wegdek, en meteen bij Belgie een stuk goeie wegdek. Helaas wel maar voor even

Wanneer komen jullie nou bij Nederland, dan kunnen we dat fixen!
ASromawoensdag 10 oktober 2007 @ 13:03
quote:
Op woensdag 10 oktober 2007 10:25 schreef Draganta het volgende:
Als je de A78 vanaf Heerlen helemaal naar Maasmechelen afrijd, zie je eerst een stukje slechte wegdek, en meteen bij Belgie een stuk goeie wegdek. Helaas wel maar voor even

Wanneer komen jullie nou bij Nederland, dan kunnen we dat fixen!
dude....
invinewoensdag 10 oktober 2007 @ 13:33
quote:
Op woensdag 10 oktober 2007 02:16 schreef Daffodil31LE het volgende:

[..]

Dat is dan ook geen snelweg.

Maar gelukkig gaan de meeste lampen langs de snelwegen tegenwoordig om 0.00 uit. Dat rijdt een stuk relaxter.
heb nooit gezegd dat het een snelweg is
Daffodil31LEwoensdag 10 oktober 2007 @ 13:51
quote:
Op woensdag 10 oktober 2007 13:33 schreef invine het volgende:

[..]

heb nooit gezegd dat het een snelweg is
Nee, maar de posting waarop je reageerde gaf dat wel aan...
densmeewoensdag 10 oktober 2007 @ 14:00
3 weken geleden een goede kennis overleden door aquaplanning op een betonbaan in belgie
MMachwoensdag 10 oktober 2007 @ 14:03
Omdat er veel wegen zijn, en onderhoud veel geld kost. België is ook een traffiekland met veel zwaar verkeer wat onze snelwegen snel aan gort rijdt. Maar je hebt wel gelijk natuurlijk, de wegen hier zijn bij momenten barslecht. Dat zijn ze heus niet allemaal.
Die paar keren dat ik naar Nederland ben geweest was het echt genieten op de snelweg (voor zover er geen file was ) wat kwaliteit van het wegdek betreft. Langs de andere kant vind ik de kleine wegen in Nederland veel kutter: ontzettend nauwe rijstroken (al is mijn vehikel wel iets breder dan normaal). Je hebt dan zo van die gebroken lijnen aan de zijkant, ongeveer 30 cm van de rand van het asfalt, fietssuggestiestroken neem ik aan, maar al het autoverkeer gaat erop gaan rijden om elkaar te kunnen kruisen. Laatst moest ik passeren langs Cadzand, via de kleinere wegen met 1 rijstrook in elke richting, en daar stonden kilometerslang na elkaar geparkeerde auto's, zodanig dicht bij de rand van het wegdek dat je nu pas echt last kreeg van die nauwe rijstroken. Hele kilometers was het dus aan een slakkegangetje auto's kruisen. Dan nog liever een slecht maar uitgebreid wegennet waar je plaats genoeg hebt.
invinewoensdag 10 oktober 2007 @ 14:50
quote:
Op woensdag 10 oktober 2007 14:03 schreef MMach het volgende:
Omdat er veel wegen zijn, en onderhoud veel geld kost. België is ook een traffiekland met veel zwaar verkeer wat onze snelwegen snel aan gort rijdt. Maar je hebt wel gelijk natuurlijk, de wegen hier zijn bij momenten barslecht. Dat zijn ze heus niet allemaal.
Die paar keren dat ik naar Nederland ben geweest was het echt genieten op de snelweg (voor zover er geen file was ) wat kwaliteit van het wegdek betreft. Langs de andere kant vind ik de kleine wegen in Nederland veel kutter: ontzettend nauwe rijstroken (al is mijn vehikel wel iets breder dan normaal). Je hebt dan zo van die gebroken lijnen aan de zijkant, ongeveer 30 cm van de rand van het asfalt, fietssuggestiestroken neem ik aan, maar al het autoverkeer gaat erop gaan rijden om elkaar te kunnen kruisen. Laatst moest ik passeren langs Cadzand, via de kleinere wegen met 1 rijstrook in elke richting, en daar stonden kilometerslang na elkaar geparkeerde auto's, zodanig dicht bij de rand van het wegdek dat je nu pas echt last kreeg van die nauwe rijstroken. Hele kilometers was het dus aan een slakkegangetje auto's kruisen. Dan nog liever een slecht maar uitgebreid wegennet waar je plaats genoeg hebt.
ieder zijn ding natuurlijk, en het is maar wat je gewent bent!
Dragantawoensdag 10 oktober 2007 @ 15:00
quote:
Op woensdag 10 oktober 2007 14:03 schreef MMach het volgende:
Omdat er veel wegen zijn, en onderhoud veel geld kost. België is ook een traffiekland met veel zwaar verkeer wat onze snelwegen snel aan gort rijdt. Maar je hebt wel gelijk natuurlijk, de wegen hier zijn bij momenten barslecht. Dat zijn ze heus niet allemaal.
Die paar keren dat ik naar Nederland ben geweest was het echt genieten op de snelweg (voor zover er geen file was ) wat kwaliteit van het wegdek betreft. Langs de andere kant vind ik de kleine wegen in Nederland veel kutter: ontzettend nauwe rijstroken (al is mijn vehikel wel iets breder dan normaal). Je hebt dan zo van die gebroken lijnen aan de zijkant, ongeveer 30 cm van de rand van het asfalt, fietssuggestiestroken neem ik aan, maar al het autoverkeer gaat erop gaan rijden om elkaar te kunnen kruisen. Laatst moest ik passeren langs Cadzand, via de kleinere wegen met 1 rijstrook in elke richting, en daar stonden kilometerslang na elkaar geparkeerde auto's, zodanig dicht bij de rand van het wegdek dat je nu pas echt last kreeg van die nauwe rijstroken. Hele kilometers was het dus aan een slakkegangetje auto's kruisen. Dan nog liever een slecht maar uitgebreid wegennet waar je plaats genoeg hebt.
Je hebt het ook over Cadzand, daar zijn de wegen ultra smal. Hier in Limburg (NL) hebben we daar nauwelijks last van.
MREnwoensdag 10 oktober 2007 @ 15:27
Ach...België...
Maar ze gaan wel vooruit, tot een paar jaar terug lag er nog een fietspad op de vluchtstrook van die weg van Antwerpen naar Zeeuws Vlaanderen
MREnwoensdag 10 oktober 2007 @ 15:28
quote:
Op woensdag 10 oktober 2007 14:03 schreef MMach het volgende:
Omdat er veel wegen zijn, en onderhoud veel geld kost. <...>. Dan nog liever een slecht maar uitgebreid wegennet waar je plaats genoeg hebt.
Het gelijk is toch aan de Hollanders: in België vallen -ondanks het lage inwonertal- jaarlijks nog drie keer zoveel verkeersdoden dan in Nederland.
boegschroefwoensdag 10 oktober 2007 @ 15:51
quote:
Op woensdag 10 oktober 2007 15:28 schreef MREn het volgende:

[..]

Het gelijk is toch aan de Hollanders: in België vallen -ondanks het lage inwonertal- jaarlijks nog drie keer zoveel verkeersdoden dan in Nederland.
Dat ligt niet alleen aan het wegdek... maar ook aan bijvoorbeeld de keuring van de auto's en hoe makkelijk het halen van een rijbewijs is.

In belgië hebben ze de dure BPM niet die nederland opstrijkt bij nieuwe auto's. Dat schilt natuurlijk behoorlijk veel aan geld wat ze gebruiken voor het herstel van de wegen.
MREnwoensdag 10 oktober 2007 @ 15:57
Wegonderhoud is gewoon een kwestie van politieke keuzes, en niet zo zeer van BPM ed.

Verder speelt inderdaad mee dat de gemiddelde Belg niet kan rijden.
invinewoensdag 10 oktober 2007 @ 16:36
Ja het kan misschien een vooroordeel zijn maar de cijfers laat wel zien dat het klopt!
MMachwoensdag 10 oktober 2007 @ 17:53
Dat blijkt idd te kloppen, die sterftecijfers. Autokeuring is in België overigens strenger dan in nl, daar is recent op GoT nog een vergelijking tussen gemaakt geloof ik. Naar ik gehoord heb is er bij een APK keuring geen trilbank (objectief schokdempers keuren) of remmentest-installatie, al kan dat wel verschillen van keurstation tot keurstation denk ik.

Maar er is een dalende trend te merken, tegenwoordig zijn er meer vlaamse mannen die sterven door zelfmoord dan door een verkeersongeval
http://aps.vlaanderen.be/(...)eersdoden.htm#tabel2

en het verschil tussen België en Nederland:
http://aps.vlaanderen.be/(...)rkeersongevallen.htm

Of de oorzaak nu ligt bij 'Belgen die niet kunnen rijden' (wat eerder een vooroordeel is dan een staalhard bewijs) of het slechte wegennet, that I don't know. Er is wel een studie geweest dat het dragen van de gordel heeft bekeken en daaruit blijkt dat 4 op 10 vlamingen zijn gordel niet draagt in de bebouwde kom, en 1 op 4 niet op de snelweg. Dat (uiterst domme gedrag) alleen aanpakken zou al goed zijn voor een daling van 73 doden per jaar)

[ Bericht 6% gewijzigd door MMach op 10-10-2007 18:00:48 ]
boegschroefwoensdag 10 oktober 2007 @ 22:28
quote:
Op woensdag 10 oktober 2007 17:53 schreef MMach het volgende:
Dat blijkt idd te kloppen, die sterftecijfers. Autokeuring is in België overigens strenger dan in nl, daar is recent op GoT nog een vergelijking tussen gemaakt geloof ik. Naar ik gehoord heb is er bij een APK keuring geen trilbank (objectief schokdempers keuren) of remmentest-installatie, al kan dat wel verschillen van keurstation tot keurstation denk ik.
Die keuring is een discussie appart. Ik wil alleen toevoegen dat in belgië oldtimers geen APK keuring hoeven te hebben want dat is niet verplicht voor oldtimers. Kan je nagaan hoeveel rammelbakken er rondrijden die in nederland niet op de weg zouden mogen.

Maar nu raken we off-topic.
tupolev141donderdag 11 oktober 2007 @ 00:01
Ik rijd dagelijks in Belgie en Nederland, en ik zie toch echt net evenveel idioten in beide landen hoor. Blijft wel een feit dat de snelwegen in Nederland beter zijn, maar ze pompen er ook driedubbel zoveel geld in. Belgie heeft in sneltreinvaart zijn hele grondgebied volgelegd met snelweg in de jaren 60 en daarna is er 40 jaar geen onderhoud op gebeurd. Er is een inhaalbeweging bezig maar dat kost tijd en geld. Het zou al een stuk beter zijn als al het geld van de superboetes naar het wegennet zou gaan maar helaas.

Komt nog bij dat de wegen zijn berekend op een bepaald tonnage en dat vrachtwagens standaard overbeladen rondrijden = spoorvorming. Bovendien is een muur van vrachtwagens ook slecht voor het wegdek omdat het niet meer kan 'opveren' nadat er een vrachtwagen overgereden is = spoorvorming. Een probleem vooral op het betonnen kanaal E313 en E314 van Antwerpen naar Duitsland.
Nog een punt is dat wegen te snel weer worden opengesteld voor verkeer en het feit dat er bij de aanleg ook nu nog bespaard wordt op fundering.

Mijn broer werkt bij een wegenbouwfirma btw, en ik heb het er al met hem over gehad. Bottom line: De wegenbouwers zijn best in staat om schitterende wegen te bouwen, ze mogen alleen niet.
MREndonderdag 11 oktober 2007 @ 00:13
Terwijl juist wegen van beton en SMA erg slijtvast zijn, en zo 30-40 jaar mee kunnen. Heb je een ZOAB-laag, dan is die -ook met een ontwerplevensduur van 11 jaar- vaak na een jaar of 5 al toe aan reparatie.
Maar dat is wederom die politieke keuze die men maakt in de verschillende landen. ZOAB heeft namelijk wel prettige effecten qua geluidsproductie maar ook zichbaarheid bij slecht weer.
Besparen op fundering hoeft niet erg te zijn, als je het maar op de goede manier doet; je kan een relatief dure bitumenonderlaag wel kleiner maken, maar dan moet je wel een grotere verstevigde ondergrond hebben. Overigens is de deklaag nog altijd -relatief- het duurst.

Overbelading is eenvoudig tegen te gaan door extra controles. In Nederland liggen op diverse doorgaande vrachtroutes weegpunten op alle rijbanen icm kenteken-leessysteem zodat van elke passerende wagen de asdruk kan worden gemeten.
Overigens kan een enkel zwaar transport van 100t de levensduur van een weg al met 5 jaar verkorten.
zakjapannertjedonderdag 11 oktober 2007 @ 00:14
in Belgie wordt relatief veel gebruik gemaakt van de snelwegen door buitenlanders omdat Belgie in het centrum van een dichtbevolkt deel van Europa ligt, maar die buitenlanders betalen relatief veel minder aan de snelwegen dan de Belgen zelf, de Belgen worden zo niet erg geprikkeld om hun wegen zo goed mogelijk te houden, al vind ik zelf dat de laatste tijd er veel verbeterd is bij Antwerpen, zoals signaleringsborden ed. op de Ring
MREndonderdag 11 oktober 2007 @ 00:22
quote:
Op donderdag 11 oktober 2007 00:14 schreef zakjapannertje het volgende:
al vind ik zelf dat de laatste tijd er veel verbeterd is bij Antwerpen, zoals signaleringsborden ed. op de Ring
Daar hebben we dan ook 5 jaar last van mogen hebben.
Overigens vind ik de bewegwijzering in België toch nog altijd wat minder eenduidig dan in Nederland. Signaleringsborden zijn leuk in theorie (en hangen ook boven dik 80% van de Nederlandse snelwegen), maar het zou pas echt helpen als iedereen zich ook gewoon eens aan de aangepaste snelheden ging houden. Simulaties verwachten dan een afname van de filedruk met zo'n 75%. Maar ja de gemiddelde gebruiker denkt enkel aanzichzelf en rost zo snel mogelijk richting de staart van de voorstaande file en veroorzaakt daar door extreme vertraging (plotseling remmen) voor een golfbeweging in het achteropkomende autoverkeer waardoor daar ook weer een file ontstaat.
T42donderdag 11 oktober 2007 @ 09:27
quote:
Op donderdag 11 oktober 2007 00:22 schreef MREn het volgende:

[..]

Daar hebben we dan ook 5 jaar last van mogen hebben.
Overigens vind ik de bewegwijzering in België toch nog altijd wat minder eenduidig dan in Nederland. Signaleringsborden zijn leuk in theorie (en hangen ook boven dik 80% van de Nederlandse snelwegen), maar het zou pas echt helpen als iedereen zich ook gewoon eens aan de aangepaste snelheden ging houden. Simulaties verwachten dan een afname van de filedruk met zo'n 75%. Maar ja de gemiddelde gebruiker denkt enkel aanzichzelf en rost zo snel mogelijk richting de staart van de voorstaande file en veroorzaakt daar door extreme vertraging (plotseling remmen) voor een golfbeweging in het achteropkomende autoverkeer waardoor daar ook weer een file ontstaat.
ik gebruik gewoon tomtom kom je er gewoon

maar dat remmen/file komt door mensen die te dicht achter hun voorganger rijden en mensen die ineens naar links gaan met 90kmh
Blikdonderdag 11 oktober 2007 @ 09:42
quote:
Op donderdag 11 oktober 2007 00:01 schreef tupolev141 het volgende:

Komt nog bij dat de wegen zijn berekend op een bepaald tonnage en dat vrachtwagens standaard overbeladen rondrijden = spoorvorming. Bovendien is een muur van vrachtwagens ook slecht voor het wegdek omdat het niet meer kan 'opveren' nadat er een vrachtwagen overgereden is = spoorvorming. Een probleem vooral op het betonnen kanaal E313 en E314 van Antwerpen naar Duitsland.
Slap geouwehoer, hoeveel vrachtwagens rijden denk je wel niet door Nederland. Op de snelwegen rond Rotterdam hebben ze daar helemaal geen last van.

En het feit dat Belgie het enige totaal verlichte wegennet heeft ter wereld is leuk, maar die lampen zijn alleen in de avond aan. Zodra je midden in de nacht rijd is het merendeel van de lampen gewoon uit.
Fred_Bdonderdag 11 oktober 2007 @ 09:56
In West-Vlaanderen heb je diverse snelwegen zonder verlichting (o.a. Kortrijk-Ieper). Volgens mij is het geen beleid meer in België dat elke snelweg standaard verlicht moet zijn.
Catch22-donderdag 11 oktober 2007 @ 09:57
100% verlicht?

140% bedoel je. Wat een fucking lantaarnpalen daar zeg
vdvorstdonderdag 11 oktober 2007 @ 10:11
quote:
Op dinsdag 9 oktober 2007 23:13 schreef invine het volgende:
ze zijn wel beter verlicht (wat ik persoonlijk niet fijn vind maarja dat ben ik).

en je hebt gelijk, belgische wegen zijn kut. als ik naar belgie rijd ga ik bij valkenswaard de grens over en je hoeft het bord met Belgie maar gepasseerd te zijn en BAM een kuil.. en dan maar te zwijgen over de mini invoegstroken en de borden waarop staat waar je heen moet (welke?).
Dat klopt, aan de snelweg kun je altijd de grens zien doordat er dan ineens 5 keer zoveel licht is _o-
niet echt nodig nee,
Marijkezwolledonderdag 11 oktober 2007 @ 10:18
quote:
Op dinsdag 9 oktober 2007 23:00 schreef firecow het volgende:
Zeur ik of is België gewoon heel erg achterstandig met onderhoud aan hun wegennet ?
Volgens mij zeur je niet en klopt het grotendeels wel (vast niet voor heel Belgie, althans dat zou ik niet weten )

Dit jaar op de fiets op vakantie geweest, door de Belgische Ardennen, door Luxemburg en toen weer terug door Belgie. Wat een verschil in wegdek, huizen en mensen! Nu fietsten wij natuurlijk niet over de snelweg , maar het was echt huilen met de pet op... Doordat je best hard zo'n heuveltje af gaat is het echt goed opletten met alle gaten et cetera, ben bijna een keer gevallen door een enorm gat wat ik te laat zag...
In Luxemburg was het prima fietsen, alles goed onderhouden enzo, echt een enorm contrast (weg naar de grens Belgie/Luxemburg -> Belgie hobbels, grensbordje weg zo goed als heel...)

Al blijven de Ardennen prachtig, dus dat maakte wel veel goed
AcidBurnerdonderdag 11 oktober 2007 @ 10:23
ik ben blij dat jullie zo gek zijn op belgië ;-) makes me all fuzzy inside
MREndonderdag 11 oktober 2007 @ 11:54
quote:
Op donderdag 11 oktober 2007 09:27 schreef T42 het volgende:

maar dat remmen/file komt door mensen die te dicht achter hun voorganger rijden en mensen die ineens naar links gaan met 90kmh
Onder andere ja...maar in situaties waar het gebruik de capaciteit van een weg nadert, wil je zo veel mogelijk een homogeen verkeersbeeld, en dus moet iedereen 70 gaan rijden, dan heb je dus van die inhalende slakken geen last omdat iedereen ze zelfde snelheid rijdt.
Bovendien heeft een weg een hogere capaciteit als iedereen 70 rijdt dan als iedereen 120 zou rijden. Het is een paraboolvorm met op de top het optimum tussen snelheid en volgafstand.
Zoals ik eerder zei: je schiet er zelf niet veel mee op (en daarom worden die matrixborden ook en masse genegeerd), maar het is wel zo prettig voor het verkeer achter je.
Bebopdonderdag 11 oktober 2007 @ 12:04
quote:
Op woensdag 10 oktober 2007 14:03 schreef MMach het volgende:
Je hebt dan zo van die gebroken lijnen aan de zijkant, ongeveer 30 cm van de rand van het asfalt, fietssuggestiestroken neem ik aan, maar al het autoverkeer gaat erop gaan rijden om elkaar te kunnen kruisen.
Optische wegversmalling. Dat is een trucje om de snelheid omlaag te brengen. En het werkt, zoals je gemerkt hebt.
ultra_ivodonderdag 11 oktober 2007 @ 16:18
quote:
Op donderdag 11 oktober 2007 10:18 schreef Marijkezwolle het volgende:

[..]

Volgens mij zeur je niet en klopt het grotendeels wel (vast niet voor heel Belgie, althans dat zou ik niet weten )

Dit jaar op de fiets op vakantie geweest, door de Belgische Ardennen, door Luxemburg en toen weer terug door Belgie. Wat een verschil in wegdek, huizen en mensen! Nu fietsten wij natuurlijk niet over de snelweg , maar het was echt huilen met de pet op... Doordat je best hard zo'n heuveltje af gaat is het echt goed opletten met alle gaten et cetera, ben bijna een keer gevallen door een enorm gat wat ik te laat zag...
In Luxemburg was het prima fietsen, alles goed onderhouden enzo, echt een enorm contrast (weg naar de grens Belgie/Luxemburg -> Belgie hobbels, grensbordje weg zo goed als heel...)

Al blijven de Ardennen prachtig, dus dat maakte wel veel goed
In het Luikse gedeelte van de Ardennen is het af en toe dramatisch. In de provincie Luxemburg (dus het Belgische gedeelte) is het wegdek dan weer prima.
Freddonderdag 11 oktober 2007 @ 17:01
quote:
Op donderdag 11 oktober 2007 09:42 schreef Blik het volgende:
Slap geouwehoer, hoeveel vrachtwagens rijden denk je wel niet door Nederland. Op de snelwegen rond Rotterdam hebben ze daar helemaal geen last van.
A15 bij Rotterdam krijgt anders elke 4-5 jaar een nieuwe rechterbaan en ieder jaar zijn er wel kleine reparaties. In Nederland hebben we er net zoveel last van, maar we doen er wat aan.

Belgen hechten minder waarde aan de kwaliteit van het wegdek. Zowel van de snelwegen als van de lokale/regionale wegen. Nederland is sowieso een beetje doorgeslagen wat onderhoud aan de weg betreft. Van alle landen waar ik ben geweest met de auto heeft Nederland toch het beste wegdek.
area51vrijdag 12 oktober 2007 @ 07:40
quote:
Op dinsdag 9 oktober 2007 23:20 schreef Roellie80 het volgende:
Belgie heeft wel het enige 100% verlichte snelweg-netwerk ter wereld

maar waarom de kwaliteit zo laag is, een verschil in wegenbelasting misschien?
lijkt mij vrij logisch
Er zijn hele stukken waar geen verlichting is, en op de E17 gaat om 00.30 het licht uit !. De slechte kwaliteit is een gebrek aan onderhoud. Een snelweg gaat gemiddeld 10 jaar mee, dan moet er een nieuwe bovenlaag op. In NL gebeurt dat dus ook, men freest er 's-nachts een paar kilometer rijstrook uit, nieuw asfalt erin strepen erop en 0m 04.00 is de weg weer open. In B staan wat ventjes 's-nachts met een teerketeltje op een aanhangertje wat gaten te vullen. Dat is het verschil.
Useful_Idiotvrijdag 12 oktober 2007 @ 20:18
Dat is omdat de last op een as hier 13 ton mag zijn, in Nederland en de rest van Europa is dat slechts 10 ton.
Het wegdek slijt zo veel sneller omdat de slijtage in verband staat met de aslast tot de vierde. Het voordeel is dan wel dat er minder vrachtwagens rijden en dat files enigszins beperkt worden. Gewone auto's beschadigen het wegdek dus bijna niet, enkel vrachtwagens zijn de boosdoener.
tupolev141vrijdag 12 oktober 2007 @ 22:51
Heb trouwens ook gehoord dat de vroegere E313 indertijd gemaakt is uit betonplaten, die natuurlijk als tectonische platen begonnen te bewegen , omdat de snelweg voldoende sterk moest zijn om main battle tanks naar het Oosten te kunnen rijden voor een oorlog met de sovjetunie Weet niet of dat waar is. Die snelweg had dan ook geen spoorvorming, zelfs niet na +35 jaar, maar je verloor wel tijdelijk het contact met de weg bij elke voeg

Een paar jaar geleden hebben ze de hele snelweg opnieuw aangelegd, en jawel hoor. Ze waren nog niet bezig aan de laatste stukjes of de eerste hadden al sporen.
Blikvrijdag 12 oktober 2007 @ 23:59
quote:
Op donderdag 11 oktober 2007 17:01 schreef FredvZ het volgende:

[..]

A15 bij Rotterdam krijgt anders elke 4-5 jaar een nieuwe rechterbaan en ieder jaar zijn er wel kleine reparaties. In Nederland hebben we er net zoveel last van, maar we doen er wat aan.
Precies, dus hebben wij daar dus geen last van. Want wij houden ons wegdek bij...

Ze hebben daar rond Antwerpen een aantal jaar geleden heel de ringweg omgegooid en opnieuw aangelegd. Als je dat niet zou weten zou je denken dat het er al 20 jaar ligt. Zo goed zorgen ze daar voor de wegen...
StefanPzaterdag 13 oktober 2007 @ 05:03
Belgie is een derdewereldland.

De kwaliteit van de wegen is gewoon belabberd. Als je een weg maar drie centimeter dik maakt en goedkoop prutasfalt gebruikt, ja, dan kun je erop rekenen dat die weg over een paar jaar even pokdalig is als het gezicht van de vorige Belgische premier.
Joost-mag-het-wetenzaterdag 13 oktober 2007 @ 05:07
Om een simpel antwoord te geven aan de TS: Omdat onze wegenbelasting een schijntje is van wat jullie in Nederland betalen en wij ervoor kozen om met minder geld méér wegen aan te leggen. We hebben minder file's en betalen minder dan jullie. Al de rest is prietpraat. De wegen zijn goed genoeg. Op een betonweg voel je tenminste nog écht dat je rijdt ...
Blikzaterdag 13 oktober 2007 @ 11:26
quote:
Op zaterdag 13 oktober 2007 05:07 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
Om een simpel antwoord te geven aan de TS: Omdat onze wegenbelasting een schijntje is van wat jullie in Nederland betalen en wij ervoor kozen om met minder geld méér wegen aan te leggen. We hebben minder file's en betalen minder dan jullie. Al de rest is prietpraat. De wegen zijn goed genoeg. Op een betonweg voel je tenminste nog écht dat je rijdt ...
invinezaterdag 13 oktober 2007 @ 12:35
quote:
Op zaterdag 13 oktober 2007 05:07 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
Om een simpel antwoord te geven aan de TS: Omdat onze wegenbelasting een schijntje is van wat jullie in Nederland betalen en wij ervoor kozen om met minder geld méér wegen aan te leggen. We hebben minder file's en betalen minder dan jullie. Al de rest is prietpraat. De wegen zijn goed genoeg. Op een betonweg voel je tenminste nog écht dat je rijdt ...
kamustrazaterdag 13 oktober 2007 @ 12:46
Moesten jullie nu niet zo moeilijk doen, hadden wij nu een wegenvignet en dus meer inkomsten en betere wegen.
Het is gewoon jullie eigen fout !
boegschroefzaterdag 13 oktober 2007 @ 12:56
quote:
Op zaterdag 13 oktober 2007 05:07 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
Om een simpel antwoord te geven aan de TS: Omdat onze wegenbelasting een schijntje is van wat jullie in Nederland betalen en wij ervoor kozen om met minder geld méér wegen aan te leggen. We hebben minder file's en betalen minder dan jullie. Al de rest is prietpraat. De wegen zijn goed genoeg. Op een betonweg voel je tenminste nog écht dat je rijdt ...
En daardoor kunnen we duurdere auto's kopen waardoor wij nergens last van hebben
Daffodil31LEzaterdag 13 oktober 2007 @ 14:56
quote:
Op zaterdag 13 oktober 2007 05:07 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
Om een simpel antwoord te geven aan de TS: Omdat onze wegenbelasting een schijntje is van wat jullie in Nederland betalen en wij ervoor kozen om met minder geld méér wegen aan te leggen. We hebben minder file's en betalen minder dan jullie. Al de rest is prietpraat. De wegen zijn goed genoeg. Op een betonweg voel je tenminste nog écht dat je rijdt ...
Gewoon een hypdo-pneumatische Citroën kopen. Daarmee ga je zelfs ongemerkt met 90 over een drempel.
Joost-mag-het-wetenzaterdag 13 oktober 2007 @ 15:13
quote:
Op zaterdag 13 oktober 2007 14:56 schreef Daffodil31LE het volgende:

[..]

Gewoon een hypdo-pneumatische Citroën kopen. Daarmee ga je zelfs ongemerkt met 90 over een drempel.
Mijn buurman heeft er nog zo eentje. Die dingen blijven zelfs onveranderd rijden als je een lekke band hebt schijnt het ...
Daffodil31LEzaterdag 13 oktober 2007 @ 15:21
quote:
Op zaterdag 13 oktober 2007 15:13 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:

[..]

Mijn buurman heeft er nog zo eentje. Die dingen blijven zelfs onveranderd rijden als je een lekke band hebt schijnt het ...
Vraag dat maar aan De Gaulle. Die had zelfs twee lekke banden.

Nog leuker is het dat je dus "gewoon" op drie wielen kan verderrijden...
Heero87maandag 15 oktober 2007 @ 11:21
Het antwoord op de vraag is vrij simpel: omdat jullie Nederlanders met jullie snertcaravans elke zomer onze wegen komen kapot rijden. Maar als er dan gedacht wordt aan een vignet, ho maar.
Mastroiannimaandag 15 oktober 2007 @ 11:49
quote:
Op maandag 15 oktober 2007 11:21 schreef Heero87 het volgende:
Het antwoord op de vraag is vrij simpel: omdat jullie Nederlanders met jullie snertcaravans elke zomer onze wegen komen kapot rijden. Maar als er dan gedacht wordt aan een vignet, ho maar.
Als jullie wegen in orde zijn, zoals bijv. in Zwitserland, doen wij niet zo moeilijk over een vignet
Heero87maandag 15 oktober 2007 @ 12:23
quote:
Op maandag 15 oktober 2007 11:49 schreef Mastroianni het volgende:

[..]

Als jullie wegen in orde zijn, zoals bijv. in Zwitserland, doen wij niet zo moeilijk over een vignet
We hebben wel eerst geld nodig voor we die wegen kunnen verbeteren. Betaal dus eerst dat vignet, dan zorgen wij voor betere wegen. Misschien.
invinemaandag 15 oktober 2007 @ 13:37
quote:
Op maandag 15 oktober 2007 12:23 schreef Heero87 het volgende:

[..]

We hebben wel eerst geld nodig voor we die wegen kunnen verbeteren. Betaal dus eerst dat vignet, dan zorgen wij voor betere wegen. Misschien.
misschien... tsss belgen zijn niet te vertrouwen..
Kritskimaandag 15 oktober 2007 @ 21:44
quote:
Op zaterdag 13 oktober 2007 05:07 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
Om een simpel antwoord te geven aan de TS: Omdat onze wegenbelasting een schijntje is van wat jullie in Nederland betalen en wij ervoor kozen om met minder geld méér wegen aan te leggen. We hebben minder file's en betalen minder dan jullie. Al de rest is prietpraat. De wegen zijn goed genoeg. Op een betonweg voel je tenminste nog écht dat je rijdt ...
Je hebt helemaal gelijk, makker. Hulde voor u! Wij Nederlanders zijn gewoon verwend met die dure biljartlakens...
Kleffe_Dopdinsdag 16 oktober 2007 @ 00:44
quote:
Op donderdag 11 oktober 2007 17:01 schreef FredvZ het volgende:

[..]

Van alle landen waar ik ben geweest met de auto heeft Nederland toch het beste wegdek.
Met binnenweggetjes en al erbij gerekend zou je best eens gelijk kunnen hebben.

Maar de Franse tolwegen staan toch echt op een eenzaam niveau.
4/5 rijbanen dik over geweldig asfalt. Daar staat tegenover dat je er ook naar betaalt natuurlijk.
Joost-mag-het-wetendinsdag 16 oktober 2007 @ 00:47
quote:
Op dinsdag 16 oktober 2007 00:44 schreef Kleffe_Dop het volgende:

[..]

Met binnenweggetjes en al erbij gerekend zou je best eens gelijk kunnen hebben.

Maar de Franse tolwegen staan toch echt op een eenzaam niveau.
4/5 rijbanen dik over geweldig asfalt. Daar staat tegenover dat je er ook naar betaalt natuurlijk.
Al eens een gewone weg genomen in Noord-Frankrijk ? Zelfs de Belgen lachen daar de Fransen mee uit
Kleffe_Dopdinsdag 16 oktober 2007 @ 01:02
quote:
Op dinsdag 16 oktober 2007 00:47 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:

[..]

Al eens een gewone weg genomen in Noord-Frankrijk ? Zelfs de Belgen lachen daar de Fransen mee uit
Vandaar dat ik verwijs naar de tolwegen.
Joost-mag-het-wetendinsdag 16 oktober 2007 @ 01:19
quote:
Op dinsdag 16 oktober 2007 01:02 schreef Kleffe_Dop het volgende:

[..]

Vandaar dat ik verwijs naar de tolwegen.
Juist, maar dat is dus een afweging die je moet maken. In Frankrijk zijn de wegen klote, maar kun je onder betaling goede grote lange verbindingswegen nemen als je wil. In Nederland betaalt de Nederlander zelf via zijn dure wegentaks de goede wegen en rijden de buitenlanders er gratis op. En in België betaalt de Belg liever minder wegentaks en neemt ie het erbij dat de wegen dan wat slechter liggen , maar als men dan degenen die wel klagen over onze wegen als ze naar het zuiden of terug rijden tegemoet wil komen door een vignet in te voeren waardoor ze zelf dan maar voor betere wegen betalen , dan is het ook weer niet goed, tjah...
HaerdenCzaterdag 20 oktober 2007 @ 23:18
Belgie heeft altijd van die goei ideetjes ... ze hebben 4 jaar geleden het viaduct van vilvoorde vernieuwd (wegdek) ... de totale prijs was 3 keer wat vooropgesteld was en nog geen 6 maand later bleek dat ze fout matteriaal gebruikt hadden en de volledige bovenlaag kwam los ...
misteriksdinsdag 6 november 2007 @ 00:14
quote:
Op woensdag 10 oktober 2007 22:28 schreef boegschroef het volgende:

[..]

Die keuring is een discussie appart. Ik wil alleen toevoegen dat in belgië oldtimers geen APK keuring hoeven te hebben want dat is niet verplicht voor oldtimers. Kan je nagaan hoeveel rammelbakken er rondrijden die in nederland niet op de weg zouden mogen.

Maar nu raken we off-topic.
in belgie wordt de old-timer dan ook gebruikt om er op zondag rustig van te genieten en wordt in tegenstelling tot nederland NIET gebruikt voor dagelijks gebruik (uit -here we go again- economische redenen). Verder heeft Belgie een jonger wagenpark en is de standaard een 1.9 diesel tgo de daihatsu, panda', yarissen en oude opelvehicels in NL.
De oorzaak van hoger ongevalcijfer in Belgie is imo vooral door de mentaliteit in Belgie, waar m'n hardleers is om gediciplineerd en verantwoord te blijven in het verkeer ( te individualistisch) en vooral de ruimtelijke ordening , waardoor er door lintbebouwing per gemiddelde km misschien wel 20keer zoveel obstakels en maneuvers te overbruggen zijn tgo de nl-gewestwegen.