Dat kan ook alleen een Belg bedacht hebben he? In plaats van de kuilen te repareren lampen neerzetten zodat je de kuilen beter zietquote:Op dinsdag 9 oktober 2007 23:20 schreef Roellie80 het volgende:
Belgie heeft wel het enige 100% verlichte snelweg-netwerk ter wereld
niet 100%, als je bij valkenswaard richting lommel gaat dus in belgie, die weg waarop je rijd is 0% verlicht!quote:Op dinsdag 9 oktober 2007 23:20 schreef Roellie80 het volgende:
Belgie heeft wel het enige 100% verlichte snelweg-netwerk ter wereld
maar waarom de kwaliteit zo laag is, een verschil in wegenbelasting misschien?
lijkt mij vrij logisch
En ook Breda - Antwerpen is niet overal even netjes verlicht.quote:Op dinsdag 9 oktober 2007 23:31 schreef invine het volgende:
[..]
niet 100%, als je bij valkenswaard richting lommel gaat dus in belgie, die weg waarop je rijd is 0% verlicht!
Moet je hem ook nog uitleggen wat ie elke avond in bed moet doen? ok flauwquote:Op dinsdag 9 oktober 2007 23:30 schreef Mejoon het volgende:
Mijn vriend is een Belg en vraagt zich af waarom hier altijd maar dan ook echt altijd wegwerkzaamheden zijn die vaak overbodig zijn en voor files zorgen...volgens hem
quote:Op dinsdag 9 oktober 2007 23:40 schreef existenz het volgende:
[..]
Moet je hem ook nog uitleggen wat ie elke avond in bed moet doen? ok flauw
Nee schat, dat gat moet je vullen! Niet het licht aan doen!quote:
Alle zeg maar anders kan ik da toch nie goe zien!quote:Op dinsdag 9 oktober 2007 23:42 schreef existenz het volgende:
[..]
Nee schat, dat gat moet je vullen! Niet het licht aan doen!
![]()
Wat is daar mis meequote:Op dinsdag 9 oktober 2007 23:40 schreef existenz het volgende:
[..]
Moet je hem ook nog uitleggen wat ie elke avond in bed moet doen? ok flauw
He hij is half Engels ennuh woont in NL voor zn studie hoor..dus geen Belgengrappen over hemquote:Op dinsdag 9 oktober 2007 23:42 schreef existenz het volgende:
[..]
Nee schat, dat gat moet je vullen! Niet het licht aan doen!
![]()
Dat is dan ook geen snelweg.quote:Op dinsdag 9 oktober 2007 23:31 schreef invine het volgende:
[..]
niet 100%, als je bij valkenswaard richting lommel gaat dus in belgie, die weg waarop je rijd is 0% verlicht!
quote:Op dinsdag 9 oktober 2007 23:27 schreef Eindewege het volgende:
[..]
Dat kan ook alleen een Belg bedacht hebben he? In plaats van de kuilen te repareren lampen neerzetten zodat je de kuilen beter ziet![]()
quote:Op dinsdag 9 oktober 2007 23:27 schreef Eindewege het volgende:
[..]
Dat kan ook alleen een Belg bedacht hebben he? In plaats van de kuilen te repareren lampen neerzetten zodat je de kuilen beter ziet![]()
dude....quote:Op woensdag 10 oktober 2007 10:25 schreef Draganta het volgende:
Als je de A78 vanaf Heerlen helemaal naar Maasmechelen afrijd, zie je eerst een stukje slechte wegdek, en meteen bij Belgie een stuk goeie wegdek. Helaas wel maar voor even
Wanneer komen jullie nou bij Nederland, dan kunnen we dat fixen!
heb nooit gezegd dat het een snelweg isquote:Op woensdag 10 oktober 2007 02:16 schreef Daffodil31LE het volgende:
[..]
Dat is dan ook geen snelweg.
Maar gelukkig gaan de meeste lampen langs de snelwegen tegenwoordig om 0.00 uit. Dat rijdt een stuk relaxter.
Nee, maar de posting waarop je reageerde gaf dat wel aan...quote:Op woensdag 10 oktober 2007 13:33 schreef invine het volgende:
[..]
heb nooit gezegd dat het een snelweg is
ieder zijn ding natuurlijk, en het is maar wat je gewent bent!quote:Op woensdag 10 oktober 2007 14:03 schreef MMach het volgende:
Omdat er veel wegen zijn, en onderhoud veel geld kost. België is ook een traffiekland met veel zwaar verkeer wat onze snelwegen snel aan gort rijdt. Maar je hebt wel gelijk natuurlijk, de wegen hier zijn bij momenten barslecht. Dat zijn ze heus niet allemaal.
Die paar keren dat ik naar Nederland ben geweest was het echt genieten op de snelweg (voor zover er geen file was) wat kwaliteit van het wegdek betreft. Langs de andere kant vind ik de kleine wegen in Nederland veel kutter: ontzettend nauwe rijstroken (al is mijn vehikel wel iets breder dan normaal). Je hebt dan zo van die gebroken lijnen aan de zijkant, ongeveer 30 cm van de rand van het asfalt, fietssuggestiestroken neem ik aan, maar al het autoverkeer gaat erop gaan rijden om elkaar te kunnen kruisen. Laatst moest ik passeren langs Cadzand, via de kleinere wegen met 1 rijstrook in elke richting, en daar stonden kilometerslang na elkaar geparkeerde auto's, zodanig dicht bij de rand van het wegdek dat je nu pas echt last kreeg van die nauwe rijstroken. Hele kilometers was het dus aan een slakkegangetje auto's kruisen. Dan nog liever een slecht maar uitgebreid wegennet waar je plaats genoeg hebt.
Je hebt het ook over Cadzand, daar zijn de wegen ultra smal. Hier in Limburg (NL) hebben we daar nauwelijks last van.quote:Op woensdag 10 oktober 2007 14:03 schreef MMach het volgende:
Omdat er veel wegen zijn, en onderhoud veel geld kost. België is ook een traffiekland met veel zwaar verkeer wat onze snelwegen snel aan gort rijdt. Maar je hebt wel gelijk natuurlijk, de wegen hier zijn bij momenten barslecht. Dat zijn ze heus niet allemaal.
Die paar keren dat ik naar Nederland ben geweest was het echt genieten op de snelweg (voor zover er geen file was) wat kwaliteit van het wegdek betreft. Langs de andere kant vind ik de kleine wegen in Nederland veel kutter: ontzettend nauwe rijstroken (al is mijn vehikel wel iets breder dan normaal). Je hebt dan zo van die gebroken lijnen aan de zijkant, ongeveer 30 cm van de rand van het asfalt, fietssuggestiestroken neem ik aan, maar al het autoverkeer gaat erop gaan rijden om elkaar te kunnen kruisen. Laatst moest ik passeren langs Cadzand, via de kleinere wegen met 1 rijstrook in elke richting, en daar stonden kilometerslang na elkaar geparkeerde auto's, zodanig dicht bij de rand van het wegdek dat je nu pas echt last kreeg van die nauwe rijstroken. Hele kilometers was het dus aan een slakkegangetje auto's kruisen. Dan nog liever een slecht maar uitgebreid wegennet waar je plaats genoeg hebt.
Het gelijk is toch aan de Hollanders: in België vallen -ondanks het lage inwonertal- jaarlijks nog drie keer zoveel verkeersdoden dan in Nederland.quote:Op woensdag 10 oktober 2007 14:03 schreef MMach het volgende:
Omdat er veel wegen zijn, en onderhoud veel geld kost. <...>. Dan nog liever een slecht maar uitgebreid wegennet waar je plaats genoeg hebt.
Dat ligt niet alleen aan het wegdek... maar ook aan bijvoorbeeld de keuring van de auto's en hoe makkelijk het halen van een rijbewijs is.quote:Op woensdag 10 oktober 2007 15:28 schreef MREn het volgende:
[..]
Het gelijk is toch aan de Hollanders: in België vallen -ondanks het lage inwonertal- jaarlijks nog drie keer zoveel verkeersdoden dan in Nederland.
Die keuring is een discussie appart. Ik wil alleen toevoegen dat in belgië oldtimers geen APK keuring hoeven te hebben want dat is niet verplicht voor oldtimers. Kan je nagaan hoeveel rammelbakken er rondrijden die in nederland niet op de weg zouden mogen.quote:Op woensdag 10 oktober 2007 17:53 schreef MMach het volgende:
Dat blijkt idd te kloppen, die sterftecijfers. Autokeuring is in België overigens strenger dan in nl, daar is recent op GoT nog een vergelijking tussen gemaakt geloof ik. Naar ik gehoord heb is er bij een APK keuring geen trilbank (objectief schokdempers keuren) of remmentest-installatie, al kan dat wel verschillen van keurstation tot keurstation denk ik.
Daar hebben we dan ook 5 jaar last van mogen hebben.quote:Op donderdag 11 oktober 2007 00:14 schreef zakjapannertje het volgende:
al vind ik zelf dat de laatste tijd er veel verbeterd is bij Antwerpen, zoals signaleringsborden ed. op de Ring
ik gebruik gewoon tomtom kom je er gewoonquote:Op donderdag 11 oktober 2007 00:22 schreef MREn het volgende:
[..]
Daar hebben we dan ook 5 jaar last van mogen hebben.
Overigens vind ik de bewegwijzering in België toch nog altijd wat minder eenduidig dan in Nederland. Signaleringsborden zijn leuk in theorie (en hangen ook boven dik 80% van de Nederlandse snelwegen), maar het zou pas echt helpen als iedereen zich ook gewoon eens aan de aangepaste snelheden ging houden. Simulaties verwachten dan een afname van de filedruk met zo'n 75%. Maar ja de gemiddelde gebruiker denkt enkel aanzichzelf en rost zo snel mogelijk richting de staart van de voorstaande file en veroorzaakt daar door extreme vertraging (plotseling remmen) voor een golfbeweging in het achteropkomende autoverkeer waardoor daar ook weer een file ontstaat.
Slap geouwehoer, hoeveel vrachtwagens rijden denk je wel niet door Nederland. Op de snelwegen rond Rotterdam hebben ze daar helemaal geen last van.quote:Op donderdag 11 oktober 2007 00:01 schreef tupolev141 het volgende:
Komt nog bij dat de wegen zijn berekend op een bepaald tonnage en dat vrachtwagens standaard overbeladen rondrijden = spoorvorming. Bovendien is een muur van vrachtwagens ook slecht voor het wegdek omdat het niet meer kan 'opveren' nadat er een vrachtwagen overgereden is = spoorvorming. Een probleem vooral op het betonnen kanaal E313 en E314 van Antwerpen naar Duitsland.
Dat klopt, aan de snelweg kun je altijd de grens zien doordat er dan ineens 5 keer zoveel licht is _o-quote:Op dinsdag 9 oktober 2007 23:13 schreef invine het volgende:
ze zijn wel beter verlicht (wat ik persoonlijk niet fijn vind maarja dat ben ik).
en je hebt gelijk, belgische wegen zijn kut. als ik naar belgie rijd ga ik bij valkenswaard de grens over en je hoeft het bord met Belgie maar gepasseerd te zijn en BAM een kuil.. en dan maar te zwijgen over de mini invoegstroken en de borden waarop staat waar je heen moet (welke?).
Volgens mij zeur je niet en klopt het grotendeels wel (vast niet voor heel Belgie, althans dat zou ik niet wetenquote:Op dinsdag 9 oktober 2007 23:00 schreef firecow het volgende:
Zeur ik of is België gewoon heel erg achterstandig met onderhoud aan hun wegennet ?
Onder andere ja...maar in situaties waar het gebruik de capaciteit van een weg nadert, wil je zo veel mogelijk een homogeen verkeersbeeld, en dus moet iedereen 70 gaan rijden, dan heb je dus van die inhalende slakken geen last omdat iedereen ze zelfde snelheid rijdt.quote:Op donderdag 11 oktober 2007 09:27 schreef T42 het volgende:
maar dat remmen/file komt door mensen die te dicht achter hun voorganger rijden en mensen die ineens naar links gaan met 90kmh
Optische wegversmalling. Dat is een trucje om de snelheid omlaag te brengen. En het werkt, zoals je gemerkt hebt.quote:Op woensdag 10 oktober 2007 14:03 schreef MMach het volgende:
Je hebt dan zo van die gebroken lijnen aan de zijkant, ongeveer 30 cm van de rand van het asfalt, fietssuggestiestroken neem ik aan, maar al het autoverkeer gaat erop gaan rijden om elkaar te kunnen kruisen.
In het Luikse gedeelte van de Ardennen is het af en toe dramatisch. In de provincie Luxemburg (dus het Belgische gedeelte) is het wegdek dan weer prima.quote:Op donderdag 11 oktober 2007 10:18 schreef Marijkezwolle het volgende:
[..]
Volgens mij zeur je niet en klopt het grotendeels wel (vast niet voor heel Belgie, althans dat zou ik niet weten)
Dit jaar op de fiets op vakantie geweest, door de Belgische Ardennen, door Luxemburg en toen weer terug door Belgie. Wat een verschil in wegdek, huizen en mensen! Nu fietsten wij natuurlijk niet over de snelweg, maar het was echt huilen met de pet op... Doordat je best hard zo'n heuveltje af gaat is het echt goed opletten met alle gaten et cetera, ben bijna een keer gevallen door een enorm gat wat ik te laat zag...
![]()
In Luxemburg was het prima fietsen, alles goed onderhouden enzo, echt een enorm contrast (weg naar de grens Belgie/Luxemburg -> Belgie hobbels, grensbordje weg zo goed als heel...)
Al blijven de Ardennen prachtig, dus dat maakte wel veel goed
A15 bij Rotterdam krijgt anders elke 4-5 jaar een nieuwe rechterbaan en ieder jaar zijn er wel kleine reparaties. In Nederland hebben we er net zoveel last van, maar we doen er wat aan.quote:Op donderdag 11 oktober 2007 09:42 schreef Blik het volgende:
Slap geouwehoer, hoeveel vrachtwagens rijden denk je wel niet door Nederland. Op de snelwegen rond Rotterdam hebben ze daar helemaal geen last van.
Er zijn hele stukken waar geen verlichting is, en op de E17 gaat om 00.30 het licht uit !. De slechte kwaliteit is een gebrek aan onderhoud. Een snelweg gaat gemiddeld 10 jaar mee, dan moet er een nieuwe bovenlaag op. In NL gebeurt dat dus ook, men freest er 's-nachts een paar kilometer rijstrook uit, nieuw asfalt erin strepen erop en 0m 04.00 is de weg weer open. In B staan wat ventjes 's-nachts met een teerketeltje op een aanhangertje wat gaten te vullen. Dat is het verschil.quote:Op dinsdag 9 oktober 2007 23:20 schreef Roellie80 het volgende:
Belgie heeft wel het enige 100% verlichte snelweg-netwerk ter wereld
maar waarom de kwaliteit zo laag is, een verschil in wegenbelasting misschien?
lijkt mij vrij logisch
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |