quote:
Op zondag 3 mei 2009 02:21 schreef koffiegast het volgende:Dat de mens in zijn doen langzamerhand wordt evenaard is een feit.
Ik denk wel dat dingen als gevoel, bewustzijn, qualia enzo veeeeeeeel te veel wordt toegeschreven dat alleen mensen enzo het kunnen. Als qualia/gevoel staat tot waarneming van de omgeving, dan zou een robot met een camera dat ook moeten kunnen, als je iets wilt over emoties en ervaringen dan kun je die bepaalde punten associeren met bepaalde gebeurtenissen. Bewustzijn vind ik al helemaal onbelangrijk, we weten amper wat het is of zou moeten zijn en iedereen loopt langs elkaar heen te praten, maar denkt wel dat er zoiets is. Het hele 'hoe maak ik deel uit van deze wereld' is niet anders dan de pc kunnen realiseren dat hijzelf in een omgeving deel uitmaakt als object en dat hij dit weet te verwoorden naar de manier zoals mensen dat telkens, op een vrijwel aangeleerde manier, zeggen.
True, bewustzijn is een vage term. Toch vind ik hem persoonlijk wel belangrijk. Zonder het bewustzijn zou een relatief belangrijk deel van het mens zijn weg vallen.
Hoewel dit bewustzijn en puur materiele proccesen hoogst waarschijnlijk twee kanten van dezelfde medaille zijn.
Dus met tijd en een beter begrip van onze hersenen horen we dit deel best bij een robot in te kunnen brengen. Hoewel ik vandaag de dag nog geen echt heel bevredigend antwoord erop heb gelezen.
quote:
Hetzelfde is met semantiek, er zijn zat mensen die schreeuwen dat computers nooit semantiek kunnen begrijpen en dit enkel baseren op de huidige maatstaven, dat computer vertalingen nog altijd gebrekkig zijn. Het punt is we leggen nooit semantiek uit. Het woord koe zegt jou en mij meer dan een pc, simpelweg omdat we ook weten waar koe naar verwijst, iets wat een pc zo goed als niet mee krijgt. Alleen is dit weer een soort ander semantiek dan hetgene, wat ik denk dat je bedoelt met symantische (semantische is het gewoon

), wat meer iets als het waarderen van een bepaalde gegeven/data wat ik weer verhaal op het idee dat het het systeem ergens aan doet herinneren, dus associatie met een gebeurtenis.
Symantiek,...lol behoorlijk ernstig

Ja het beroemde 'chinese kamer' argument heeft opzich wel wat. Zeker als je het betrekt op hedendaagse computers.
Maar ik denk dat uiteindelijk (als we maar lang genoeg blijven leven) een computer of robot best een semantische betekenis kan toekennen aan objecten, ideen, ect.
Momenteel kan een pc puur syntakties (daar heb ik dus die 'y' vandaan >.<) best een boom beschrijven.
Maar zal hierbij inderdaad niet het zelfde voelen als een mens.
In de toekomst zullen de hersenen van mensen misschien wel deels vervangen worden door stukken pc. En dan is het al snel de vraag wie het gevoel heeft. Het computerdeel het menselijke deel, allerbij? Dit zou opzich hele leuke data op kunnen leveren

quote:
Tenslotte, ik denk dat computers dingen als emotie, semantiek, etcetera. ook allemaal kunnen leren als we het ze netzo aanleren als kinderen die opgroeien. Ik geloof niet in iets als ziel, geest, god of uberhaupt iets dat opeens mysterieus een levend wezen in staat stelt dit te kunnen. Met andere woorden aangezien dit niet het geval is, zal een kind door ervaring in diens omgeving de semantiek zichzelf eigen maken, immers het heeft maar 6 zintuigen (zien, voelen, horen, proeven, ruiken en je balansgeval in je binnenste van je oor) en daarmee doet het het.
Als er al een god is heeft hij het universum zo gecreerd dat het hoogstwaarschijnlijk ook zonder zijn bestaan te verklaren is.
Semantiek zou bij een stuk computer met de zelfde eigenschappen als hersenen aan te leren moeten zijn. Net als bij mensen.
Een computer met een geestesoog, die zich dingen kan inbeelden, die emoties ervaart, een moraal heeft, conformistisch gedrag vertoond. Het is nu nog toekomst muziek, maar ik zie het niet als een onmogelijkheid.
Al met al stel ik hoge eisen voor ik het zie als menselijk. Maar tussen 30-200 jaar komt dat vast wel een keer goed.