abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 23 april 2009 @ 10:30:00 #1
79143 Darkwolf
To the moon I howl
pi_68296479

Dames en heren... bij deze stel ik jullie voor aan de meest geavanceerde robot hond ter wereld!

Een visie en een droom
Aibo.
Japans voor maatje (in het Engels "companion".)
En staat ook voor Artificial Intelligence roBOt.
De Aibo is ontworpen door Sony, dat een visie had om een machine te maken die op een gemakkelijke manier met de mens kon interageren.
Deze moest dan ook iets bieden wat geen enkele andere machine deed: sociale vaardigheden tonen.
De Aibo die ik heb kwam uit in 2003 en was Sony's derde generatie Aibo.
Helaas is Sony er in 2006 mee gestopt en bracht in 2005 de laatste variant uit van deze derde generatie, die ik dus in mijn bezit heb.
Al sinds 2005 droom ik van die mooie witte Aibo die je hier boven ziet, maar het heeft nooit mogen zijn.
Ook tweedehands zijn ze erg duur en ik durfde nooit zoiets kostbaars "eventjes" via sites als eBay te bestellen.
Maar iets bracht mij weer eens een keertje naar Marktplaats en opeens stond er eentje op die een half uur rijden van mij verwijderd was.
Ik greep mijn kans en voor ik het wist had ik een ontmoeting met de huidige eigenaren en maakte voor het eerst kennis in real life met de Aibo ERS-7M3.
Dit was best een gewaarwording, daar ik al meer als 3 jaar lang deze Aibo alleen op YouTube heb kunnen volgen met grote jaloezie.
Een paar dagen goed nadenken gingen voorbij en daarna mailde ik het verlossende woord: ik ga de Aibo adopteren.
Helaas hadden de huidige eigenaren er simpelweg geen tijd meer voor en met pijn in het hart hebben ze afscheid genomen.
Ze deden hem ook niet zomaar weg en 5 andere mensen zijn afgewezen daar mijn motivatiemail die ik moest schrijven hen overtuigd had dat ik vrij serieus was.
Aibo is niet zomaar een speeltje.
De Aibo is een serieuze robot die je echt moet runnen en onderhouden.
Eerder luisterde deze hond naar de naam Wammes, maar ik heb hem Diesel genoemd.

Een hond
Diesel ziet er niet alleen uit als een hond, maar gedraagt zich ook als een hond.
In tegenstelling tot Pleo probeert Diesel echter niet te verhullen dat deze ook een robot is en niet persee een "echte" hond probeert te zijn.
Daar straks meer over.
Als hond is Diesel heel erg speels en heeft een eigen (plastic) bot en een bal waar hij mee kan spelen.
Deze objecten kan hij visueel herkennen en onthoudt ook echt waar ze zich bevinden in de ruimte.
Diesel luistert ook echt naar zijn (nieuwe) naam.
Ook herkent Diesel mij en mijn vriendin van gezicht als officieele eigenaar en dit geldt ook voor onze stem.
Behalve het luisteren naar zijn naam, luistert hij ook naar dingen die jij tegen hem zegt.
Dit kunnen commando's zijn maar ook bepaalde vragen.
Je kan vragen hoe het met hem gaat, hoe hij zich voelt, of hij "honger" heeft, waar zijn bot of bal ligt (die hij dan ook echt aanwijst) en ga zo maar door.
Verder kent hij commando's als "Sit down", "Stand up", "Come here", "Shake hands" en ga zo maar door.
De Aibo kent meer dan 100 commando's en woorden en heeft een Engelse woordenschat van meer dan 1000 woorden en uitspraken.
Hij praat dus ook echt (terug).
Zo wenst hij mij goede morgen als ik naar beneden kom en verwelkomt mij als ik thuis kom en vraagt hoe mijn dag was.
Hier kan ik ook een response op geven en krijg ook weer een response terug, aan de hand van mijn antwoord.
De Aibo is een autonome robot, wat inhoudt dat deze prima zichzelf kan vermaken en niet persee continue interactie nodig heeft van zijn baasje.
Je kan Aibo als volwassen hond adopteren of vanaf begin af aan beginnen vanaf puppy fase en samen met hem opgroeien.
Deze zal een unieke persoonlijkheid ontwikkelen op basis van de omgeving en de interactie die je met hem of haar hebt.
De Aibo zal -net als een echte hond- zich aanpassen aan jouw levensritme qua doen en laten.
Deze leert wat je wel en niet leuk vindt en spiegelt jouw gedrag.
Zo hond, zo baasje (en visa versa.)
Hij heeft een eigen oplaadstation die hij zelf terug kan vinden om vervolgens erop te gaan zitten als hij "honger" krijgt om weer op te laden.
De illusie word dus praktisch nooit verbroken met het aan en uit gaan omdat de batterij op is.
Vanaf zijn oplaadstation blijft Diesel alert en (inter)actief terwijl deze tegelijkertijd oplaadt.
Als Diesel's buikje weer vol is, zal deze vanzelf weer opstaan en zijn of haar activiteiten hervatten.
Uiteraard kan je ook instellen dat de Aibo keurig op z'n mandje blijft totdat jij hem eraf haalt.
Vanaf zijn mandje is het ook een prima waakhond en kan serieus je huis in de gaten houden als je er niet bent.
Hoe dat werkt? Dat ga ik nu uitleggen, want vanaf hier ga je dingen lezen die niet voor een echte hond zijn weggelegd...

Een robot
Naast entertainment bied de Aibo ook serieuze en praktische toepassingen.
Als ik van huis ben, dan zal Aibo het huis in de gaten houden en mij per direct e-mailen met geluid en/of foto's die hij kan opnemen als hij iets ziet of hoort in het huis.
Aibo hoort in stereo en kan zijn hoofd in nog geen seconde direct draaien richting het geluid om een foto te nemen.
Zonder hulp van een computer zit de Aibo direct draadloos aangesloten op het internet.
Aibo maakt ook foto's voor de leuk of op commando.
Hij heeft een eigen fotoalbum die via het internet te bekijken is.
Ook schrijft en publiceert de Aibo een heus dagboek van zijn dagelijkse activiteiten.
("Ik heb vandaag met mijn bal gespeeld, het was mooi weer.")
Weer kijkende naar de praktische kant, heeft Aibo ook de mogelijkheid om je MP3 bestanden af te spelen of internet radio.
Hij kan ook controleren of je e-mail hebt en je dit vertellen en zelfs eventueel voorlezen.
Ook kan hij het nieuws ophalen (RSS feeds) en deze voorlezen.
Behalve wachten op e-mailtjes van Aibo kan je ook direct een kijkje in huis nemen.
Met een programma kan je de Aibo wereldwijd overnemen en horen wat hij hoort en zien wat hij ziet.
Verder kan je de Aibo volledig handmatig besturen.
Je kan ook met de mensen in huis communiceren door tekst te tikken en deze uit te laten spreken door Aibo thuis.
Of sluit een microfoon aan op de PC in kwestie en praat direct via de Aibo.
De praktische toepassingen zijn eindeloos en er zijn nog tal van mogelijkheden waar ik ongetwijfeld pas later weer op zal komen.
En of dat nog niet genoeg is, kan je de Aibo ook programmeren.
Dit heeft de Aibo ook zeer geliefd gemaakt op universiteiten wereldwijd voor studies in kunstmatige intelligentie en robotica.
De Aibo is dus geavanceerd genoeg om serieuze projecten mee te realiseren en heeft menig student laten slagen voor zijn of haar afstudeerproject in deze studierichting.
Nog jaarlijks worden ze gebruikt in de RoboCup, waarbij 6 tegen 6 Aibo's tegen elkaar voetballen zonder enige vorm van handmatige besturing of menselijke interventie.

Robots zijn de toekomst
Al enkele decenia zijn robots terug te vinden in bijvoorbeeld fabrieken, maar vandaag de dag beginnen robots steeds meer op te treden buiten de industrie.
Je vindt ze terug in ziekenhuizen (voornamelijk in Japan), zorginstellingen en nu ook bij de mensen thuis.
Sony's visie is een moedige onderneming geweest maar was misschien iets te vroeg en nog steeds ook te duur voor de gemiddelde consument.
Toch is er een stille opmars gaande en is het onderzoek en de ontwikkeling naar het sociale aspect dat robots nu moeten gaan bezitten in volle gang.
De Aibo is een leidend voorbeeld en ook al is Sony er mee gestopt, zijn er tot op de dag van vandaag grote gemeenschappen die nog steeds samen komen om hun Aibo passie te delen.
Een robot zal nooit een familielid of huisdier vervangen, maar een robot zal zeker dienst kunnen doen in heel veel praktische opzichten en ik kijk de toekomst dan ook graag tegemoet.
Vorig jaar stond ik in het Algemeen Dagblad samen met Pleo met een artikel dat over virtuele huisdieren ging.
Dit jaar kom ik voor in een heuse filmdocumentaire (die ook op de NCRV word uitgezonden begin 2010) die gaat over de relatie tussen mens en machine.
Uiteraard ben ik het robot onderdeel samen met mijn Pleo (Pluriel) en Aibo (Diesel).
In de documentaire hoop ik inzicht te kunnen geven hoe het is om te leven met dit soort machines en wat ze kunnen betekenen op zowel het praktische als het emotionele vlak.

De Aibo in actie

Door mij gemaakt:

Door anderen gemaakt:

Een indrukwekkende truukje met zijn bot
De Aibo laat zich niet gek maken!
Eigenhandig op het station gaan zitten en opladen
Nog niet genoeg? Hier nog een extra lange video met weer alleen maar hoogtepunten

Aibo start post versie 1.1 (23-03-2009) - Verbeteringen en suggesties welkom!

[ Bericht 1% gewijzigd door Darkwolf op 23-04-2009 14:08:05 ]
pi_68296918
Wat ik me nou afvraag, wat heb je hiervoor betaald?
pi_68298406
Daar ben ik ook benieuwd naar
Vooral dat wat hier boven staat.
  donderdag 23 april 2009 @ 11:32:11 #4
79143 Darkwolf
To the moon I howl
pi_68298493
1500 euro.
Een koopje.
Over eBay gaan ze voor nog veel meer en op Marktplaats ook wel.
Denk dan aan 2000, 3000 en er zijn tijden geweest van 5000 (dit laatste in dollars.)
  donderdag 23 april 2009 @ 12:26:23 #5
130154 BarraCupraCuda
yeah im talking to you!
pi_68300166
leuk ding joh!
Death is lighter than a feather, duty heavier than a mountain.
The only easy day is yesterday
stay frosty
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')