abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_74261816
quote:
Op zaterdag 31 oktober 2009 20:34 schreef Bensel het volgende:

Die coordinatie duurt echter een hele tijd om te krijgen, vandaar dat je pas bewust word in je kleuterperiode, aangezien dan je hersenen genoeg 'pathway's' heeft gecreerd om je gedachten te structureren. Daarbij is taal erg belangrijk, aangezien dat de informatie is die je gestructureerd kan laten denken in gedachten. Bewustwording vind al veel eerder plaats, als je hersenen de informatie die je binnen krijgt via je zintuigen aan elkaar koppelt.

En da's een manier die ze hier proberen. Een 'kind'-robot die door middel van allerlei prikkels via z'n zintuigen dingen moet gaan leren en uiteindelijk 'bewust' zou moeten worden.
pi_74266967
quote:
Op zaterdag 31 oktober 2009 20:34 schreef Bensel het volgende:

Maakt het weten hoe een regenboog ontstaat (zonlicht refractie door waterdruppels) de regenboog minder mooi? Nee, ik verwonder me er juist des te meer door
Precies. Vaak zijn dingen veel wonderbaarlijker dan dat je je überhaupt kan voorstellen.
XBL: Koning Stoma
PSN: Koning_Stoma
  † In Memoriam † zondag 1 november 2009 @ 23:46:25 #243
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_74301620

Niet super opzienbarend of spectaculair, hoewel ie kan springen, wel erg grappig.

Het lijkt op een gepimpte Kyosho Manoi PF01 (beide zijn van Tomotaka Takahashi).

maandag 2 november 2009 @ 11:05:43 #244
79143 Darkwolf
To the moon I howl
pi_74309056
quote:
Op zaterdag 31 oktober 2009 15:17 schreef Buonissimo het volgende:
Dit gaat ook wat gepaard met een 'romantisering' (en een vleugje zelfverheerlijking) van het mens-zijn.
Juist niet. Want mensen zijn dieren en ik eigen deze eigenschappen ook aan dieren en niet alleen dus aan mijn eigen ras.
Maar goed, dat is weer een andere discussie.
Het is meer uit eigen ervaring dat ik dingen heb gezien en meegemaakt dat een robot gewoon niet gaat kunnen in de toekomst. Hoe dan ook niet op het nivo als een echt met liefde gemaakt levend wezen.
  maandag 2 november 2009 @ 11:15:32 #245
31101 _Led_
Visje aaien niemand zeggen
pi_74309376
quote:
Op vrijdag 30 oktober 2009 09:15 schreef Darkwolf het volgende:

[..]

They don't have a soul. We do.
Leg dan eerst eens uit wat een ziel is en waar ie zit
quote:

We will always be more creative and alive. Dit gaat boven intelligentie. Vaak is intuitie juist essentieel voor overleving. Met alleen intelligentie kom je er gewoon simpelweg niet.
Ik zie geen onderbouwing voor deze stelling.
quote:
Het is meer uit eigen ervaring dat ik dingen heb gezien en meegemaakt dat een robot gewoon niet gaat kunnen in de toekomst. Hoe dan ook niet op het nivo als een echt met liefde gemaakt levend wezen.
Waarom zou jouw ervaring met speelgoedrobots iets zeggen over de ontwikkeling van kunstmatige intelligentie en emotie ?
Ik hecht persoonlijk meer waarde aan de mening van iemand met veel verstand van AI als Ray Kurzweil :
http://www.bol.com/nl/s/a(...)tml?_requestid=24260
zzz
  maandag 2 november 2009 @ 12:40:22 #246
79143 Darkwolf
To the moon I howl
pi_74312233
quote:
Op maandag 2 november 2009 11:15 schreef _Led_ het volgende:
Leg dan eerst eens uit wat een ziel is en waar ie zit
Ik zie geen onderbouwing voor deze stelling.
Laten we het zo zeggen om toch on topic te blijven: voor mij persoonlijk staat het vast -totdat het tegendeel bewezen word- dat het bewustzijn verder rijkt dan alleen puur de hersennen.
Waar de ziel dan zit en hoe deze eruit zou moeten zien... geen idee.
Ik zou niets kunnen beschrijven met tekst waar jij je mee zou kunnen associėren.
quote:
Waarom zou jouw ervaring met speelgoedrobots iets zeggen over de ontwikkeling van kunstmatige intelligentie en emotie ?
Jij interpeteert mij verkeerd.
Wat ik bedoel met veel te hebben mee gemaakt en te hebben gezien bedoel ik als mens zijnde, niet wat ik zelf ervaren heb met robots.
Dus alles wat niet wetenschappelijk verklaarbaar is (telepathie, werken met energie etc.)
Spiritueele robots zijn gewoon twee termen in een zin die niet samen horen.
Ze missen een essentie die niet te verklaren valt, maar wel wereldwijd word erkent.
quote:
Ik hecht persoonlijk meer waarde aan de mening van iemand met veel verstand van AI als Ray Kurzweil :
http://www.bol.com/nl/s/a(...)tml?_requestid=24260
Ik ken deze man niet. Maar als dit het geval is dan doe je dat toch lekker?
Mijn mening deel ik niet om jou of iemand te overtuigen hoor. Het is puur mijn mening en visie betreft hoe ver een robot kan komen betreft wat ons een levend wezen maakt.
In de toekomst zie ik echt geen robot die kan communiceren met dieren, om maar een voorbeeldje te noemen!
  maandag 2 november 2009 @ 12:43:37 #247
31101 _Led_
pi_74312321
quote:
Op maandag 2 november 2009 12:40 schreef Darkwolf het volgende:
In de toekomst zie ik echt geen robot die kan communiceren met dieren, om maar een voorbeeldje te noemen!
Als je telepathisch bedoelt zie ik mensen dat ook niet doen. Ik zie wel mensen die imho een beetje in de war zijn en denken dat ze het doen, en mensen die zichzelf wijsmaken dat ze het kunnen omdat ze daarmee bepaalde andere minder frisse kanten van zichzelf legitimatie proberen te geven
zzz
pi_74320575

This work presents a methodology to generate
dynamically stable whole-body motions for a humanoid robot,
which are converted from human motion capture data.
pi_74321174
quote:
Op maandag 2 november 2009 12:40 schreef Darkwolf het volgende:

[..]

Laten we het zo zeggen om toch on topic te blijven: voor mij persoonlijk staat het vast -totdat het tegendeel bewezen word- dat het bewustzijn verder rijkt dan alleen puur de hersennen.
Waar de ziel dan zit en hoe deze eruit zou moeten zien... geen idee.
Ik zou niets kunnen beschrijven met tekst waar jij je mee zou kunnen associėren.
Dat kun je zo vinden, maar zo werkt de wetenschappelijke methode niet; het is eerder een religieus gemotiveerde redenering. Binnen W&T zou het misschien toch wel prettig zijn om een wetenschappelijke argumentatie te hanteren in plaats van de discussie richting wellus-nietus-niveau te sturen.
  † In Memoriam † maandag 2 november 2009 @ 18:46:26 #250
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_74323401
Gevoel en emotie kan wellicht zoiets simpel zijn als een systeem van "straf en beloning" inbouwen. Daar berust ons gevoelsleven immers ook op.

De natuur straft nadelig gedrag met een negatief gevoel en beloont voordelig gedrag met een positief gevoel.

Dat is tegelijkertijd ook de motivatie van gedrag. Men wil de beloning.

Als je dieper kijkt is angst de grootste motivator. Alle gedrag dient zelfbehoud. En de drang tot zelfbehoud komt voort uit existentiėle angst.

Dus wat gebeurt er als we er in slagen een echt kunstmatig bewustzijn met vrije wil te scheppen maar zonder alle bagage die wij van de natuur hebben meegekregen?

Dat zal dan een soort ultieme boedist zijn ofzo? Een robot die niks doet omdat niks hem motiveert? Zoekt geen beloning en kent geen angst, dus er is niks om voor in beweging te komen.

Zolang een kunstmatig brein zich zal laten sturen door programmering kun je er straf en beloning in programmeren om gedrag te sturen. Wil je echter een brein met vrije wil dan is dat niet genoeg en moet het een gevoel voor zelfbehoud hebben.

En als dat lukt is het de vraag hoe ethisch het is kunstmatige intelligentie te creeeren dat doodsangst kent.
pi_74337560
quote:
Op dinsdag 27 oktober 2009 16:37 schreef DennisMoore het volgende:

Ze pikken onze banen in!

.

Natuurlijk minder sexy dan een Asimo.
Sexy als in ehm... 'interessant'.
Echt heel mooi stukje meet en regeltechniek.
  dinsdag 3 november 2009 @ 08:06:22 #252
79143 Darkwolf
To the moon I howl
pi_74339614
quote:
Op maandag 2 november 2009 17:24 schreef thabit het volgende:
Binnen W&T zou het misschien toch wel prettig zijn om een wetenschappelijke argumentatie te hanteren in plaats van de discussie richting wellus-nietus-niveau te sturen.
Zeur niet. Quote dan het stukje dat ik puur mijn persoonlijke mening over het onderwerp deelde en verder niet hier was om wie dan ook te overtuigen van mijn visie of mening.
Zoals je ziet ben ik dan ook niet verder op _LED_'s laatste (wat persoonlijkere gericht) argument in gegaan.
  dinsdag 3 november 2009 @ 08:11:29 #253
79143 Darkwolf
To the moon I howl
pi_74339659
quote:
Op zondag 1 november 2009 23:46 schreef NorthernStar het volgende:

Niet super opzienbarend of spectaculair, hoewel ie kan springen, wel erg grappig.

Het lijkt op een gepimpte Kyosho Manoi PF01 (beide zijn van Tomotaka Takahashi).

Er zijn niet veel robots (en zeker van dat formaat) die op deze snelheid zo vloeiend kunnen lopen.
Qua bewegingen is het dan ook zeker geen Asimo, maar het kan er mee door.

Een nieuwe Franse robot genaamd Nao is een stuk groter, maar alsnog merk ik dat het -vergeleken met robots als Asimo- het alsnog een lachtertje is qua bewegingen.
Het lijkt allemaal zo simpel, maar ik blijf mij verbazen hoe ook nieuwe bi-ped robots niet super vloeiend lopen.

Ze zijn gek genoeg al wel bezig met een project om deze als huishoud robot in te zetten.
En daarbij komt meteen het grote tweede euvel in robotics: batterij duur.
Nao mag misschien een Li-Polymer batterij pack hebben, maar gaat alsnog niet langer als 90 minuten mee.
pi_74339742

Och, dat doen we tzt met brandstofcellen.
En Nao is al een paar jaar oud geloof ik, en nog steeds niet op de markt. Volgend jaar?
  dinsdag 3 november 2009 @ 08:34:42 #255
79143 Darkwolf
To the moon I howl
pi_74339860
quote:
Op dinsdag 3 november 2009 08:22 schreef DennisMoore het volgende:

Och, dat doen we tzt met brandstofcellen.
En Nao is al een paar jaar oud geloof ik, en nog steeds niet op de markt. Volgend jaar?
Nao is niet een paar jaar oud. Althans, niet voor de buiten wereld, want hij is nog niet heel lang in het bezit van wat universiteiten e.d.
De boel is hoe dan ook weer uitgesteld voor Nao qua release buiten universiteiten en bepaalde instanties, dus dat is inderdaad weer -als het goed is- 2010 geworden.
En gezien de prijs kan je het dan alsnog wel shaken als gemiddeld consument.

De (Europese) consument kan beter wachten op de Genibo. Een opvolger van de Aibo. Bijna een directe rip-off, maar ach.
pi_74339932

Ah, leuk , die Aibo was best geavanceerd. Jįren geleden (2000 of 2001 denk ik) had m'n baas er eentje gekocht, liep rond op kantoor .
  dinsdag 3 november 2009 @ 16:46:20 #257
79143 Darkwolf
To the moon I howl
pi_74354604
quote:
Op dinsdag 3 november 2009 08:40 schreef DennisMoore het volgende:

Ah, leuk , die Aibo was best geavanceerd. Jįren geleden (2000 of 2001 denk ik) had m'n baas er eentje gekocht, liep rond op kantoor .
Genibo moet nog hard aan de weg timmeren wil het de ERS-7M3 gaan verslaan, maar deze is goed op weg.
Nog een paar modellen wachten en we hebben een nieuwe topper.
Welke had je baasje? Zelf heb ik de ERS-7M3!
pi_74354975
Geen idee welke hij had. Het beest had een roze balletje en kon pootjes geven. Meer weet ik er niet meer van .
  dinsdag 3 november 2009 @ 17:03:18 #259
31101 _Led_
pi_74355210
quote:
Op dinsdag 3 november 2009 16:56 schreef DennisMoore het volgende:
Geen idee welke hij had. Het beest had een roze balletje en kon pootjes geven. Meer weet ik er niet meer van .
O, dan weet ik het al, dat was een Aibo !
zzz
pi_74355895

Zeno: The robot based on Lord of the Rings AI

Zou in 2010 voor $300 te koop moeten zijn.
- spraakherkenning
- gezichtsherkenning
- via wifi verbonden met internet
- heeft een 3D mental model van de wereld
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')