Een mens is beperkt in z'n intelligentie door de genen die hij meekrijgt. Als een robot volledig is, maakt het vrijwel geen fouten. En kan het zoals een computer doorgaan met uitvoeren totdat het klaar is.quote:Op donderdag 29 oktober 2009 22:49 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
29-10-2009
De dag dat de computer wint
[ afbeelding ]
Er komt een dag dat computers slimmer zijn dan mensen, zeggen aanhangers van de singularity theorie. De theoriewordt populairder.
..
(depers.nl)
They don't have a soul. We do. We will always be more creative and alive. Dit gaat boven intelligentie. Vaak is intuitie juist essentieel voor overleving. Met alleen intelligentie kom je er gewoon simpelweg niet.quote:Op donderdag 29 oktober 2009 23:35 schreef DennisMoore het volgende:
*grin* En zelfs in Asimov's verhalen weten de robots aan die Laws te ontsnappen...
Nee, we zijn straks overgeleverd aan de genade van de superieure wezens die we hebben voortgebracht.
Dat zijn ook slechts menselijke benoemde containerbegrippen natuurlijk.quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 09:15 schreef Darkwolf het volgende:
They don't have a soul. We do. We will always be more creative and alive. Dit gaat boven intelligentie. Vaak is intuitie juist essentieel voor overleving. Met alleen intelligentie kom je er gewoon simpelweg niet.
Time will tell...quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 09:20 schreef DennisMoore het volgende:
Misschien is 'creativiteit' gewoon heel snel trial & error random combinaties uitproberen en evalueren? En wat een 'ziel' is en of zoiets überhaupt bestaat, is iets wat we wellicht maar beter aan het domein van de religie kunnen overlaten. En met wat fantasie zou je intuïtie het OS kunnen noemen, of BIOS oid.
Dit valt dus te betwijfelen.quote:Nee, wat mij betreft zijn het strohalm-begrippen. Er zal principieel geen verschil zijn uit schakelingen opgebouwd uit neuronen of uit elektronische componenten.
Zoals The Terminator al eens zei tegen de jonge John Connor: "It's in your nature to destroy yourselves".quote:En tenslotte, dankzij die menselijke ziel, creativiteit en intuïtie hebben we onszelf al in steeds groter wordende wereldoorlogen gestort, en zijn we heel goed geworden in 't maken van Doomsday machines. Nee... da's goed voor het overleven.
En robots evolve to deceive one anotherquote:Op vrijdag 30 oktober 2009 23:41 schreef Kees22 het volgende:
Mijn idee over onze menselijke creativiteit en uniekzijn kalft gaandeweg af, naarmate er meer bekend wordt over dierlijk gedrag. Kraaien kunnen elkaar voor de gek houden, apenstammen die elkaar niet kennen ontwikkelen een verschillende cultuur, sommige olifanten hebben een soort zelfbesef, sommige dieren vertonen gedrag dat op moraal lijkt. Het menselijk zelfbewustzijn lijkt te bestaan uit constateringen en rationalisaties achteraf van ons gedrag.
quote:In a Swiss laboratory, a group of ten robots is competing for food. Prowling around a small arena, the machines are part of an innovative study looking at the evolution of communication, from engineers Sara Mitri and Dario Floreano and evolutionary biologist Laurent Keller.
Filmpjes willen we zienquote:Op vrijdag 30 oktober 2009 23:54 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
30-10-2009
De buitelende Barbapaparobot
Een Amerikaanse robot kan van vorm veranderen. In de toekomst moet hij kunnen kruipen door openingen, kleiner dan hijzelf.
quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 00:13 schreef koffiegast het volgende:
Dat laatste proberen ze te behalen door robots uit heel veel zeer kleine segmenten te bouwen die dan vervolgens als een geheel samenwerken om voort te bewegen/etc. met elke segment beetje zijn eigen specialiteit
quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 11:14 schreef Darkwolf het volgende:
[..]
Time will tell...
[..]
Dit valt dus te betwijfelen.
Al moet ik bij deze aan een grappig stukje denken uit I, Robot.
Detective Spooner legt dit begrip ook voor aan de bewust geworden robot met de vragen of hij dingen kan en begrijpt als het componeren van een klassiek stuk muziek of het schilderen van een kunst werk.
De robot antwoord en vraagt heel koeltjes terug: "No, I can't. Can you?"
Toch is het niet iets dat puur als strohalm-begrippen af gedaan kan worden, denk ik.
Detective Spooner heeft een punt... bepaalde delen van ons gevoel en intuitie gaat toch verder dan alleen en puur de verklaring van neuronen en chemische processen.
Hierbij denk ik aan de film A.I die ook stevig met dit idee speelt.
Zou een robot echt lief kunnen hebben? Maar dan ook echt?
Wederom, als jij "liefde" niet meer ziet als een chemisch proces en niets meer dan dat is het antwoord uiteraard "ja".
Hierin verschillen wij dan van mening.
[..]
Zoals The Terminator al eens zei tegen de jonge John Connor: "It's in your nature to destroy yourselves".
Maar ik kijk liever naar het grotere plaatje, daar onze creativiteit niet alleen door puur angst en honger naar macht word gedreven, maar ook voor daadwerkelijke expressie van Zelf en dit te willen delen ter inspiratie.
Het klinkt alsof je de mensheid al hebt opgegeven op deze vlakken en niet kan wachten totdat een perfectioneert robot imperium het allemaal beter gaat aanpakken.
gehugen is vrij simpel: je hersenen bestaan uit neuronen (soort van zenuw-cellen) die zich met elkaar verbinden. Als je iets onthoud, word er een verbinding gelegd tussen de neuronen. Word die verbinding vaak gebruikt (dus je herrinert je datgene vaak) dan word de verbinding steeds vaster, en word het zo langetermijn geheugen. vaak is het een verbinding tussen verschillende onderdelen van je geheugen. Zoals waar je je sleutels bewaart. Dat is een verbinding A: een visuele representatie van het woord sleutel, B: een plek in je huis, die als 'kaart' opgeslagen is, C een verbinding tussen die plek, en het woord sleutelquote:Op zaterdag 31 oktober 2009 20:04 schreef SlimShady het volgende:
Maar geheugen en gedachten zijn toch geen chemische processen? De kunstmatige emoties worden niet meer dan krampachtig wetenschappelijke bedenksels heb ik het idee.
Emoties zoals liefde en verdriet krijg je toch niet gevat in een nieuw wezen? En geloofwaardig? Think not.
quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 20:34 schreef Bensel het volgende:
Die coordinatie duurt echter een hele tijd om te krijgen, vandaar dat je pas bewust word in je kleuterperiode, aangezien dan je hersenen genoeg 'pathway's' heeft gecreerd om je gedachten te structureren. Daarbij is taal erg belangrijk, aangezien dat de informatie is die je gestructureerd kan laten denken in gedachten. Bewustwording vind al veel eerder plaats, als je hersenen de informatie die je binnen krijgt via je zintuigen aan elkaar koppelt.
Precies. Vaak zijn dingen veel wonderbaarlijker dan dat je je überhaupt kan voorstellen.quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 20:34 schreef Bensel het volgende:
Maakt het weten hoe een regenboog ontstaat (zonlicht refractie door waterdruppels) de regenboog minder mooi? Nee, ik verwonder me er juist des te meer door
Juist niet. Want mensen zijn dieren en ik eigen deze eigenschappen ook aan dieren en niet alleen dus aan mijn eigen ras.quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 15:17 schreef Buonissimo het volgende:
Dit gaat ook wat gepaard met een 'romantisering' (en een vleugje zelfverheerlijking) van het mens-zijn.
Leg dan eerst eens uit wat een ziel is en waar ie zitquote:
Ik zie geen onderbouwing voor deze stelling.quote:
We will always be more creative and alive. Dit gaat boven intelligentie. Vaak is intuitie juist essentieel voor overleving. Met alleen intelligentie kom je er gewoon simpelweg niet.
Waarom zou jouw ervaring met speelgoedrobots iets zeggen over de ontwikkeling van kunstmatige intelligentie en emotie ?quote:Het is meer uit eigen ervaring dat ik dingen heb gezien en meegemaakt dat een robot gewoon niet gaat kunnen in de toekomst. Hoe dan ook niet op het nivo als een echt met liefde gemaakt levend wezen.
Laten we het zo zeggen om toch on topic te blijven: voor mij persoonlijk staat het vast -totdat het tegendeel bewezen word- dat het bewustzijn verder rijkt dan alleen puur de hersennen.quote:Op maandag 2 november 2009 11:15 schreef _Led_ het volgende:
Leg dan eerst eens uit wat een ziel is en waar ie zit
Ik zie geen onderbouwing voor deze stelling.
Jij interpeteert mij verkeerd.quote:Waarom zou jouw ervaring met speelgoedrobots iets zeggen over de ontwikkeling van kunstmatige intelligentie en emotie ?
Ik ken deze man niet. Maar als dit het geval is dan doe je dat toch lekker?quote:Ik hecht persoonlijk meer waarde aan de mening van iemand met veel verstand van AI als Ray Kurzweil :
http://www.bol.com/nl/s/a(...)tml?_requestid=24260
Als je telepathisch bedoelt zie ik mensen dat ook niet doen. Ik zie wel mensen die imho een beetje in de war zijn en denken dat ze het doen, en mensen die zichzelf wijsmaken dat ze het kunnen omdat ze daarmee bepaalde andere minder frisse kanten van zichzelf legitimatie proberen te gevenquote:Op maandag 2 november 2009 12:40 schreef Darkwolf het volgende:
In de toekomst zie ik echt geen robot die kan communiceren met dieren, om maar een voorbeeldje te noemen!
Dat kun je zo vinden, maar zo werkt de wetenschappelijke methode niet; het is eerder een religieus gemotiveerde redenering. Binnen W&T zou het misschien toch wel prettig zijn om een wetenschappelijke argumentatie te hanteren in plaats van de discussie richting wellus-nietus-niveau te sturen.quote:Op maandag 2 november 2009 12:40 schreef Darkwolf het volgende:
[..]
Laten we het zo zeggen om toch on topic te blijven: voor mij persoonlijk staat het vast -totdat het tegendeel bewezen word- dat het bewustzijn verder rijkt dan alleen puur de hersennen.
Waar de ziel dan zit en hoe deze eruit zou moeten zien... geen idee.
Ik zou niets kunnen beschrijven met tekst waar jij je mee zou kunnen associëren.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |