abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_53687069
Minister van Wonen, Wijken en Integratie. Minister van recht voor zijn raap, daadkracht en nuancering. Wat een vrouw, wat een minister.

quote:
Ella Vogelaar groeide op in Sint Philipsland in de provincie Zeeland, waar haar vader een veeteeltbedrijf had. Als driejarige peuter maakte ze de watersnood van 1953 mee. Ze doorliep de HBS in Zierikzee. Ze studeerde van 1967 tot 1972 aan de Sociale Academie De Horst in Driebergen. Tijdens haar studententijd was Vogelaar actief lid van de Communistische Partij Nederland (CPN). Later werd ze lid van de PvdA.

Na haar studie was ze werkzaam als vormingswerker voor werkende jongeren. In 1980 stapte ze over naar de vakbond FNV, als bestuurslid voor de Algemene Bond voor Onderwijzend Personeel. Na het halen van het doctoraalexamen in onderwijskunde aan de Universiteit van Amsterdam werd ze in 1988 voorzitter van de ABOP. Van 1994 tot 1997 was ze vice-voorzitter van de FNV, vervolgens werkte ze als procesmanager voor het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid en als projectleider van de Taskforce Inburgering, die in 2000 werd ingesteld door minister Roger van Boxtel. Ze was tevens zelfstandig adviseur en voorzitter van de brancheorganisatie voor reïntegratiebedrijven. Daarnaast grossierde ze in nevenfuncties. Vogelaar was onder meer voorzitter van de Raad van Commissarissen van Unilever (als eerste vrouw bij een beursgenoteerde onderneming) en van de Novib. In 2005 bemiddelde zij succesvol in een conflict tussen het ministerie van VWS, de zorgverzekeraars en stakende huisartsen.

Op 22 februari 2007 werd Vogelaar beëdigd als minister zonder portefeuille voor Wonen, Wijken en Integratie. Op haar eerste dag als minister trok ze meteen de aandacht met de uitspraak dat de boerka op straat 'moet kunnen', maar dat het niet wenselijk is als deze een belemmering vormt bij het uitoefenen van je functie (zoals in het onderwijs of de zorg). Een maand later introduceerde ze een lijst van veertig probleemwijken die in de kabinetsperiode extra aandacht krijgen om problemen op het gebied van wonen, werken, leren, integreren en veiligheid op te lossen.

In een interview met het dagblad Trouw in juli 2007 stelt Vogelaar dat ze een christelijk-joods-islamitische cultuur meent te bespeuren in Nederland en geen moeite heeft met financiële steun aan religieuze islamitische instellingen. Ze verklaarde onder andere: "Eeuwen geleden kwam de joodse gemeenschap naar Nederland en nu zeggen we: Nederland is een land dat is gevormd door joods-christelijke tradities. Ik kan me voorstellen dat we een vergelijkbaar proces krijgen met de islam." De fracties van de VVD, de ChristenUnie en de PVV uitten kritiek op deze stellingname. Zo wees VVD-leider en historicus Rutte haar erop dat de notie van "joods-christelijke traditie" niets met joodse immigratie te maken heeft.
Een soort nieuwe Ien Dales maar dan met iets meer tact en wat vrolijker. Ik ben niet zo snel fan van een minister en dat ben ik nu natuurlijk ook niet, want we moeten altijd kritisch blijven. Maar deze minister heeft me tot nu toe wel enorm verrast door haar openheid, haar voortvarendheid en haar enorme drang om echt iets te doen. Ik bewonder ook haar grote realisme - zoals bijvoorbeeld met haar uitspraken over de islam. Ze snapt de geschiedenis en de toekomst en probeert daar op een positieve manier in te staan.

En ze is grappig en relativerend en niet snel op haar teentjes getrapt. Ik verdenk haar niet direct van politieke spelletjes. Eerder authenticiteit waardoor ze zichzelf blijft met soms alle naiviteit en onhandigheid van dien.

-edit- Alle nietszeggende bijdrages worden verwijderd en genote. Meningen zijn ok, mits normaal verwoord en onderbouwd. -edit-

[ Bericht 2% gewijzigd door Rock_de_Braziliaan op 10-10-2007 13:19:18 ]
pi_53687628
Nu al een cliche: Vogelaar is knettergek.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_53688670
quote:
Op donderdag 4 oktober 2007 11:14 schreef Jurgen21 het volgende:
Slechtste mnister in jaren. Volstrekt incompetent
pi_53688711
SCH heeft zijn OP onderbouwt, of je het er mee eens bent of niet is een tweede.
Vraag me af of de anti-Vogelaar brigade dit ook kan doen? (Gia, Jurgen 21)

Ik heb geen mening de ene of de andere kant op trouwens, zag haar een keer bij Pauw en Witteman, toen kwam ze sympathiek en genuanceerd over, maar volg haar te weinig om er een goede mening over te hebben.
The sky has changed.... Can you smell the sun?!
  donderdag 4 oktober 2007 @ 11:34:09 #5
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_53688717
quote:
en geen moeite heeft met financiële steun aan religieuze islamitische instellingen.
Dat zal vast niet haar eigen geld zijn.
pi_53688775
quote:
Op donderdag 4 oktober 2007 11:34 schreef ExtraWaskracht het volgende:

[..]

Dat zal vast niet haar eigen geld zijn.
Welke minister betaalt er dan wel iets uit eigen zak???
pi_53688779
Als je als minister gaat huilen omdat mensen moeilijk gaan doen over de toewijzing van budget ben je ongeschikt. Klaar uit.
  donderdag 4 oktober 2007 @ 11:37:17 #8
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_53688805
quote:
Op donderdag 4 oktober 2007 11:36 schreef SCH het volgende:

[..]

Welke minister betaalt er dan wel iets uit eigen zak???
Ik vermoed dat de christelijke ministers wel wat van eigen zak aan hun kerk geven of dat zij dat bv. aan het FNV doet.
  donderdag 4 oktober 2007 @ 12:16:23 #9
158930 Jurgen21
Rechtse christenhond
pi_53689730
quote:
Op donderdag 4 oktober 2007 11:36 schreef DrWolffenstein het volgende:
Als je als minister gaat huilen omdat mensen moeilijk gaan doen over de toewijzing van budget ben je ongeschikt. Klaar uit.
Inderdaad, daar is alles mee gezegd. Als dienaar van de Kroon ga je niet janken als je te weinig middelen van de MinFin krijgt. Dan ben je echt volstrekt incompetent.
Pugna Pro Patria
pi_53689801
quote:
Op donderdag 4 oktober 2007 12:16 schreef Jurgen21 het volgende:

[..]

Inderdaad, daar is alles mee gezegd. Als dienaar van de Kroon ga je niet janken als je te weinig middelen van de MinFin krijgt. Dan ben je echt volstrekt incompetent.
Je lult gewoon iemand anders na bij gebrek aan argumenten.

Maar lieverd, ik zal je even uit de droom helpen. Het is de gewoonte dat iedere minister probeert meer geld los te krijgen en niet erg tevreden is over het toebedeelde budget. Dat is altijd zo geweest en zal altijd zo blijven en duidt eerder op inzet en gedrevenheid. Het zou toch wat zijn als ministers heel snel tevreden zijn en achterover gaan leunen.

Ik vind het nou niet echt een sterk argument. Ze heeft het mooi toch maar voor elkaar gekregen en dat wijkenplan staat als een huis!
  donderdag 4 oktober 2007 @ 12:24:35 #11
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_53689931
Wereldvreemd, symptoombestrijding, symboolpolitiek, slecht gekleed, ruggegraatloos
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_53689988
Ik word steeds een grotere fan op deze manier
  donderdag 4 oktober 2007 @ 13:27:41 #13
66825 Reya
Fier Wallon
pi_53691374
quote:
Op donderdag 4 oktober 2007 11:33 schreef SCH het volgende:

[..]

Waarom, ik ben heel serieus. Ik vind het een echt goede minister. Ik heb hier ook nog geen tegenargumenten gezien trouwens.
Laat ik dan maar eens met een schot voor de boeg komen

Ik zet grote vraagtekens bij haar beleid tav de veertig 'probleemwijken'; ten eerste is er de selectie van deze wijken, die centraal geregisseerd was en waarbij de parameters vaag bleven. Je zou juist zeggen dat men op lokaal niveau beter zicht heeft op wat al dan niet een probleemwijk is. Ten tweede vind ik het wat onrechtvaardig dat veertig wijken hiervoor strikt afgebakend zijn, en wijken die erbuiten vallen ook op geen enkele manier binnen deze regeling vallen. Dat vind ik symboolpolitiek; beter kun je op lokaal niveau kijken waar concreet geld voor nodig is - in welke wijk dan ook - en daar geld naartoe sturen. Nu stop je miljoenen in een selectief aantal wijken waar een deel van dit geld elders wellicht veel beter tot zijn recht komt.

Daarmee kom ik op het laatste kritiekpunt, en dat is dat ik haar beleid zacht vind; welke concrete doelstellingen zitten nou aan deze zeshonderd miljoen gekoppeld? Wanneer er geen concrete - en afdwingbare - beleidsdoelen zijn, ben ik bang dat dit geld uiteindelijk opgaat aan zaken waarvan onduidelijk is of ze werkelijk effect sorteren.
pi_53695009
Dom wijfje.

Ik ben benieuwd hoe het over 10 jaar weer gesteld is met die wijken die "opgeknapt" worden. M.i. kun je daarna gewoon opnieuw beginnen. Geld over de balk gooien heet dat.

Niemand die mij wijs kan maken dat bepaalde cultuureigenschappen van mensen die opgegroeid zijn in landen waar huisvuil op straat dumpen of gewoon uit het raam flikkeren tot de normaalste zaken behoren dat dit onder een laagje verf weggestreken wordt.

En dan nog, uiteindelijk betalen de huurders van dezelfde wijken d.m.v. huurverhoging de geleden "verliezen" van de bouwverenigingen.
pi_53695082
quote:
Op donderdag 4 oktober 2007 16:06 schreef Gia het volgende:

[..]

Niks mis mee. Beide zo'n ministers.
Er zijn veel kwalificaties die bij me opkomen als ik aan Maria "Intelligent Design" v/d Hoeven denk, maar goede minister is er geen van. Daar zijn we sowieso niet bepaald mee gezegend op onderwijs de laatste 30 jaar. Ik had nog even hoop dat het met Plasterk eens anders zou worden, maar die stelt me tot nu toe nog erg zwaar teleur.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_53697220
geen fan.

Ik zag liever drs. C.I. Dales.

pi_53697808
quote:
Op donderdag 4 oktober 2007 17:21 schreef du_ke het volgende:

[..]

Hij beweert iets en ik vraag om enige onderbouwing dat moet kunnen toch?

Maar goed jij hebt er een bron van waaruit blijkt dat men in de vogelaar wijken het huisafval voornamelijk uit het raam gooit?
Geen woorden in de mond leggen zoals "voornamelijk", staat niet erg netjes.
Het gebeurt gewoon weleens.

Bron is eigen ogen als je een beetje bereisd bent door landen met minder ontwikkelde culturen. Lijkt mij voldoende.
  donderdag 4 oktober 2007 @ 18:06:42 #18
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_53698136
quote:
Op donderdag 4 oktober 2007 16:07 schreef Dr.Nikita het volgende:
Dom wijfje.
Vuile goelaggroupie, dat is het.
quote:
Ik ben benieuwd hoe het over 10 jaar weer gesteld is met die wijken die "opgeknapt" worden. M.i. kun je daarna gewoon opnieuw beginnen. Geld over de balk gooien heet dat.
Parlementaire enquete, en dan gaat mevrouw huilend verklaren dat ze verkeerd begrepen is en dat iedereen haar harder aan pakt omdat ze ene vrouw is.

Wat miens insziens nog bewezen dient te worden.
What are you going to do to me? You go fuck yourself - I say what I want.
- Oriana Fallaci 1929-2006
  donderdag 4 oktober 2007 @ 18:09:19 #19
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_53698203
quote:
Op donderdag 4 oktober 2007 17:21 schreef du_ke het volgende:
Maar goed jij hebt er een bron van waaruit blijkt dat men in de vogelaar wijken het huisafval voornamelijk uit het raam gooit?
Ja, ik woon er in eentje en zie het met eigen ogen. Wellicht heb je liever dat er een peperdure adviescommissie ingeschakeld wordt om daar dan ene rapport over te schrijven voor dat je het gelooft, maar toch is het echt zo.

Hoewel ik het liever gewoon een achterbuurt noem. Ik ga m'n eigen wijk toch niet naar dat takkewijf vernoemen?
What are you going to do to me? You go fuck yourself - I say what I want.
- Oriana Fallaci 1929-2006
pi_53698504
dit is toch die minister die:

• in een onderonsje met Bos de huurders in de provincie 3 miljard door de neus boorde om de kansenwijken in de randstad 'op te knappen'
  • de korting van de huurtoeslag toch doorzette ondanks een protest van de meerderheid in de kamer
  • graag een nederland ziet met een christelijk-joods-islamitische traditie en vind dat we de islam moeten 'omarmen'
  • inburgeringscursussen gratis wil maken voor iedereen

nee ok, dan weet ik dat ik hier weg kan blijven
  •   donderdag 4 oktober 2007 @ 19:57:02 #21
    43624 Martijn_77
    It was a good year
    pi_53701121
    quote:
    Op donderdag 4 oktober 2007 12:24 schreef Perrin het volgende:
    Wereldvreemd, symptoombestrijding, symboolpolitiek, slecht gekleed, ruggegraatloos
    Als je haar CV bekijkt zie je ook waarom die eerste drie punten er zo uitspringen. Ze heeft constant in die linkse wereldvreemde hoek gehangen
    Experience is what you get when you don't get what you wanted
    Take my advice ... I don't use it anyway...
    Een goede Fok! Search
    Een goede Fok! Search
      donderdag 4 oktober 2007 @ 20:05:09 #22
    38496 Perrin
    Toekomst. Made in Europe.
    pi_53701453
    Typische babyboomer zo te zien.. helaas hebben we met dit soort nog een jaar of 10 te maken tot ze echt allemaal afgetakeld zijn.
    And what rough beast, its hour come round at last,
    Slouches towards Bethlehem to be born?
    pi_53701797
    Superaardige vrouw. Maar haar beleid deugt van geen kant.
    "I reject your reality and substitute my own"- Adam Savage
    pi_53702809
    quote:
    Op donderdag 4 oktober 2007 17:53 schreef Dr.Nikita het volgende:

[..]

Geen woorden in de mond leggen zoals "voornamelijk", staat niet erg netjes.
    Het gebeurt gewoon weleens.

Bron is eigen ogen als je een beetje bereisd bent door landen met minder ontwikkelde culturen. Lijkt mij voldoende.
    Maar als ze dat in het buitenland doen (heb overigens in het voormalige oostblok meer weggesmeten afval gezien dan in de herkomstlanden van onze gastarbeiders maar goed, waarom dan niet in Nederland?
    Als het niet wil branden moet je beter stoken.
    pi_53712151
    quote:
    Op donderdag 4 oktober 2007 21:01 schreef du_ke het volgende:

[..]

Maar als ze dat in het buitenland doen (heb overigens in het voormalige oostblok meer weggesmeten afval gezien dan in de herkomstlanden van onze gastarbeiders maar goed, waarom dan niet in Nederland?
    Het spijt me voor je maar als je denkt dat je een Tokkie/kampbewoner/zigeuner/a-soos/cultuur/whatever door een laagje verf kan veranderen ben je niet alleen wereldvreemd maar net zo dom en knettergek als Vogelaar.
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')