Er is ook kans regen,hagel,sneeuw,geen wind, harde wind...met andere woorden dat kan je 6 dagen vantevoren niet zeggen.quote:Op maandag 4 januari 2010 08:08 schreef Pronzo65 het volgende:
Kans op sneeuwstorm in het weekend.
quote:Op zondag 3 januari 2010 17:44 schreef Falco het volgende:
[..]
al dat geroep om een elfstedentocht is afkomstig van cronische uitkeringtrekkersen a-sociale lamzakken die nog nooit een slag werk hebben gedaan. een normaal werkend iemand gruwt als hij zijn werk in die koude moet doen. laat het aub warm watergaan regenen, en laat al die schaatsfanaticinaar de noordpool vertrekken.
Aldus Sjors uit Dronten.
Wat een leven heb je dan..quote:Op zondag 3 januari 2010 18:19 schreef cocomotion het volgende:
[..]
Overdag tot -10 graden eind van de week.De NUONS, ESSENTS RWA zijn al aan het onderhandelen om de energie prijs met 100% te verhogen. Want ze moesten inkopen in juli 2009 en toen was het duur. Let op de vooruitzichten de energiedieven zullen ons aanpakken.
Wat een diepliggende frustratie.
Ik ben alleen maar reëel...quote:Op zondag 3 januari 2010 10:17 schreef OxygeneFRL het volgende:
[..]
Persoonlijk hoop ik dat jij eens goed in een wak schaatst met je negatieviteit hier.
Ik zeg niet dat hij niet doorgaat. Maar op dit moment is de kans zeer klein...quote:Op maandag 4 januari 2010 09:38 schreef OxygeneFRL het volgende:
[..]
Nou reageer dan niet in dit topic als je weet dat hij niet doorgaat.
quote:Op maandag 4 januari 2010 09:38 schreef OxygeneFRL het volgende:
[..]
Nou reageer dan niet in dit topic als je weet dat hij niet doorgaat.
De kans is klein door het gebrek aan ijs. Er zijn nog genoeg stukken open water hier, en het ijs dat er ligt is van slechte kwaliteit.quote:Op zondag 10 januari 2010 20:00 schreef The_S het volgende:
kans op de tocht is weer kleiner geworden door al die sneeuw?
Was de vorige Elfstedentocht ook niet pas eind januari/begin februari?quote:Op zondag 10 januari 2010 20:33 schreef Montov het volgende:
[..]
De kans is klein door het gebrek aan ijs. Er zijn nog genoeg stukken open water hier, en het ijs dat er ligt is van slechte kwaliteit.
prbleem is de sneeuw. Die zorgt voor een isolerende deken, waardoor grondwater nauwelijks afkoelt, en warm in sloten en kanalen komt, waardoor die veel moelijker bevriezen, en de kwaliteit van het ijs erg slecht isquote:Op zondag 10 januari 2010 21:24 schreef Q.E.D. het volgende:
[..]
Was de vorige Elfstedentocht ook niet pas eind januari/begin februari?
Als het flink blijft waaien vanuit het oosten kunnen we toch nog best kans maken op veel ijs?
Dat lijkt me sterk. De vorige Elfstedentocht was in 1997 en die winter stelde na 12 januari compleet niks meer voor.quote:Op zondag 10 januari 2010 21:24 schreef Q.E.D. het volgende:
[..]
Was de vorige Elfstedentocht ook niet pas eind januari/begin februari?
Bron: weer.nl - De doctrine van Postma nader bekeken.quote:Ruim de helft van de winter van 1956 zat er dus al op, toen er een recordkoude februari volgde. Volgens de doctrine van Postma zou dat dus niet kunnen, want de winter was immers tot op dat moment zacht verlopen!
Uiteraard is het omgekeerde ook voorgekomen en voor een voorbeeld hoeven we veel minder ver terug in de tijd te gaan. De winter van 1997 begon zeer koud. Sterker nog, op 12 januari 1997 was de vorstsom al opgelopen tot 288.8 punten. Slechts één winter sinds 1901 was tot die datum nog vorstrijker verlopen en dat was de legendarische winter van 1963, die op 12 januari al op 344.5 punten stond. Daar waar het in 1963 na 12 januari gewoon bleef doorwinteren, was in 1997 de koek plots op. De totale vorstsom van het hele winterseizoen kwam in 1997 namelijk op 326.6 punten uit, dus er kwamen minder dan veertig puntjes bij. Volgens de doctrine van Postma zou dat net zo goed onmogelijk zijn geweest dat de op één na strengste winter in een eeuw tijd zo plots als een nachtkaars zou uitgaan.
Dan zie ik het nog niet zitten omdat de waterstand nu al te hoog is en als dit dooit is de waterstand nog hoger.quote:Op zondag 10 januari 2010 22:28 schreef AlmightyArjen het volgende:
Ook komende week blijft het matig vriezen 's nachts. Maar door de sneeuw heb je extra strenge vorst nodig om de verplichte 15cm ijs te halen dus voorlopig zit het er nog niet in. Al kan al die vorst uiteraard geen kwaad! Maar voor een Elfstedentocht moet dit weer nog wel een paar weken aanhouden...
Voor de kwaliteit van het ijs zou het het beste zijn als er "even" dooi zou komen. nadeel is wel dat er dusdanig veel sneeuw ligt dat het wel vrij hard en lang moet gaan dooien voordat alle sneeuw weg is... Dus in dat scenario zou het februari op z'n vroegst worden dat er een Elfstedentocht zou kunnen komen...
Wat is dik genoeg? Voor de Elfstedentocht moet overal 15cm liggen, terwijl je al op een 10cm kan staan. En ik weet niet of de kwaliteit van het ijs een Elfstedentocht niet door kan laten gaan. Ik denk het haast niet. Ik denk dat men al lang blij is als hij überhaupt door kan gaan na 13 jaarquote:Op maandag 11 januari 2010 00:02 schreef Fredo55 het volgende:
Het ijs is hier (Zld) dik genoeg, kwaliteit is gewoon heel slecht.
Je kan er wel op schaatsen, maar naar mijn idee niet goed genoeg voor wedstrijden.
Veel ribbels en al dat ongein.
Ik hoop dat je dit sarcastisch bedoelt, toch?quote:Op maandag 11 januari 2010 10:40 schreef Deprater het volgende:
ik heb nog nooit zulk slecht ijs gezien, komt misschien door de opwarming van de aarde?
Ik zie ijs, broeikaseffect? haha effe ingekort.. jij bent echt domquote:Op maandag 11 januari 2010 10:40 schreef Deprater het volgende:
ik heb nog nooit zulk slecht ijs gezien, komt misschien door de opwarming van de aarde?
quote:'Rayonhoofden nog niet bij elkaar'
LEEUWARDEN - Volgens de Koninklijke Vereniging de Friesche Elf Steden komen de rayonhoofden voorlopig nog niet bij elkaar.
Echt niet'', benadrukt woordvoerster Immie Jonkman. ''Waar zijn er geen problemen? Op veel plekken ligt het water nog open, kijk maar naar bijvoorbeeld Barthlehiem.''
De woordvoerster wil niet zeggen waar de 22 rayonhoofden eventueel bij elkaar komen, als er een vergadering komt. ''We willen niet geheimzinnig zijn, maar we willen proberen de hype te temperen. Laat iedereen nu eerst gewoon genieten van het ijs dat er ligt.''
Toch begint het in Friesland ook al te kriebelen. In het cultureel centrum van Stiens hangt al een briefje: ''Als er een Elfstedentocht komt, zijn we gesloten.''
Maar als de rayonhoofden alleen al gaan overwegen om samen een kopje thee te gaan drinken was dat al breed uitgemeten in de diverse mediaquote:
idd, dan zou Henk Angenent bij DWDD hebben gezeten en Pauw&Witteman hadden Evert van Benthem laten overkomen...quote:Op maandag 11 januari 2010 18:42 schreef du_ke het volgende:
[..]
Maar als de rayonhoofden alleen al gaan overwegen om samen een kopje thee te gaan drinken was dat al breed uitgemeten in de diverse media.
En SBS zou zich omvormen tot een 24uurs Piet Paulusmazenderquote:Op maandag 11 januari 2010 19:00 schreef AlmightyArjen het volgende:
[..]
idd, dan zou Henk Angenent bij DWDD hebben gezeten en Pauw&Witteman hadden Evert van Benthem laten overkomen...
quote:Winter van 1985 had gelijkenis met huidige winter
Ad Vermaas heeft een voor de rubriek weerhistorie - in de komende Weerspiegel van februari - over de winter van 1985 geschreven. In stenostiijl het volgende:
25 jaar geleden. 1985. Steenkoude en sneeuwrijke periode in januari. Kurkdroge februari met stralend zonnige vorstperiode van 2 weken. Elfstedentocht 21ste. Lenteachtig begin en eind.
Van de drie wintermaanden in 1984-85 was januari met afstand de koudste. Dit, door een periode van 2½ week met volop (zeer) strenge vorst. Tijdens de eerste 10 dagen van die periode viel er veelvuldig (veel) sneeuw. In een aantal opzichten leek januari 1985 wel op de afgelopen januarimaand, zij het dat de kou destijds veel intenser was dan nu: in de Arctische lucht kwam het meerdere malen tot diepvriesminima. De sneeuw was er de oorzaak van dat een Elfstedentocht er, ondanks de strenge en langdurige vorst, toch niet in zat.
In de laatste januaridecade werd de vorst geruisloos opgeruimd. Rond de maandwisseling waren er dagen met temperaturen in de dubbele cijfers. De winter leek heel ver weg, maar na een zachte eerste februariweek kwam de vorst toch nog terug. Maar wel op een heel andere manier dan in januari. Ditmaal viel er alleen aan het begin van de vorstperiode sneeuw, en dat alleen nog maar in het zuiden. Vervolgens was er een combinatie van vorst en zon. Aanvankelijk stond er daarbij nog een straffe wind, maar toen die ging liggen waren er tal van heerlijke winterdagen, met veelal strenge (stralings)vorst in de nacht en overdag lichte vorst of temperaturen rond het vriespunt. Mede doordat het water nog koud was van de januarivorst, groeide de ijslaag snel. Toertochten volop en als climax op de 21ste dan toch nog de Elfstedentocht.
Eigenlijk 1 of 2 dagen te laat, want juist op de 21ste was de dooi ingevallen en kwam er water op het ijs. Maar ach, wat deerde het. Na 22 jaar werd De Tocht der Tochten weer verreden.
De hoop levend aan het houden?quote:
Volgens mij ligt er nog zoveel sneeuw daar, zelfs vannacht sneeuw.. maargoed duurt nog wel ff de winterperiode dus wie weetquote:Op woensdag 20 januari 2010 10:08 schreef AlmightyArjen het volgende:
Er is nog hoop: na het weekend begint het weer met vriezenIk hoop alleen wel dat dan die sneeuwrommel op/in het ijs weg is. En dat vraag ik me af...
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |