Nee, want die hebben menselijk bewustzijn. We hebben nu de regel: vanaf 22 weken niet meer, dan beginnen neurologische bane zich te vormen, en dan heb je bewustzijn. Ook met mensen met syndroom van down, natuurlijk.quote:Op zondag 7 oktober 2007 23:32 schreef Evil_Jur het volgende:
[..]
Maar wanneer definieer je menselijk bewustzijn? Mogen zwakzinnigen, mentaal gehandicapten, en dementerenden bijvoorbeeld ook geaborteerd worden?
In de praktijk is het doorgaans dat de man niks van zich laat horen en de vrouw twee keuzen heeft.quote:Op zondag 7 oktober 2007 23:35 schreef Evil_Jur het volgende:
[..]
Dat is heel lullig ja, maar dat mannen ook verantwoordelijk zijn maakt de vrouw niet minder verantwoordelijk... Helaas is het heel wat moeilijker om mannen aan dergelijke verplichtingen te houden, maarja op andere gebieden hebben vrouwen weer een oneerlijk voordeel. Als de man bijvoorbeeld geen abortus wil, maar de vrouw wel, dan kan de man zijn kind doei zeggen.
Hoezo? Een koe heeft ook neurologische banen, en toont meer bewustzijn dan een Alzheimer patient, maar dat zien we toch ook niet als een gelijkwaardig bestaan?quote:Op zondag 7 oktober 2007 23:36 schreef Floripas het volgende:
[..]
Nee, want die hebben menselijk bewustzijn. We hebben nu de regel: vanaf 22 weken niet meer, dan beginnen neurologische bane zich te vormen, en dan heb je bewustzijn. Ook met mensen met syndroom van down, natuurlijk.
Niet gelijkwaardig, maar wel respectwaardig.quote:Op zondag 7 oktober 2007 23:40 schreef Evil_Jur het volgende:
[..]
Hoezo? Een koe heeft ook neurologische banen, en toont meer bewustzijn dan een Alzheimer patient, maar dat zien we toch ook niet als een gelijkwaardig bestaan?
Ik heb ook heel veel begrip voor de positie van de vrouw, maar voor de zoveelste keer: voor haar is het geen kwestie van leven en dood, voor het ongeboren kind wel.quote:Op zondag 7 oktober 2007 23:38 schreef Floripas het volgende:
[..]
In de praktijk is het doorgaans dat de man niks van zich laat horen en de vrouw twee keuzen heeft.Abortus. Wat de EO of wie dan ook zegt, zoiets gaat je niet in de koude kleren zitten. De meeste vrouwen hebben hier jaren last van, zo niet de rest van hun leven. De mannen niet. Het kind ter wereld laten komen. Daar gáát je economische positie.
Heb jij ook foto's van verkrachtingen van meisjes van 12 die van jou niet mogen aborteren?quote:Op zondag 7 oktober 2007 23:32 schreef rutger05 het volgende:
Misschien moeten de voorstanders van abortus eens foto's gaan bekijken van geaborteerden. Foto's liegen niet.
http://www.100abortionpic(...)ex.cfm?FirstPhoto=51
http://www.abortiontruth.com/pictures.html
http://www.abortiontruth.com/images/abortion/30.jpg
http://www.abortiontruth.com/images/abortion/35.jpg
Kijk, ik ben de wereldvreemde dwergjongen, dus mijn ervaringen zijn beperkt, maar volgens mij gaan de meeste abortussen gepaard met intensieve emotionele strubbelingen en is het zeker niet iets waar achteloos mee omgegaan wordt door de betrokken personen.quote:Op zondag 7 oktober 2007 23:40 schreef Evil_Jur het volgende:
Ik vind die grens voor menselijk bewustzijn nogal arbitrair, dus daarom moet er zo voorzichtig mogelijk mee omgegaan worden..
=> B&H.quote:Op zondag 7 oktober 2007 23:41 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Heb jij ook foto's van verkrachtingen van meisjes van 12 die van jou niet mogen aborteren?
Volgens mij zijn deze foto's te confronterend voor voorstanders.quote:Op zondag 7 oktober 2007 23:35 schreef Floripas het volgende:
[..]
Hai, vind je het erg om die even achter linkjes te plaatsen? Vrij onsmakelijk
Heb je overigens wel eens een geaborteerd varken gezien? Heeft hetzelfde uiterlijk.
Hoe zou ji jdenken op een verbod op abortus, maar dat de man dan gedwongen word voor een kind te zorgen, financieel? Ook als dat betekent dat de staat van iedere man een DNA-profiel heeft en de staat je dus aanwijst als vader?quote:Op zondag 7 oktober 2007 23:41 schreef Evil_Jur het volgende:
[..]
Ik heb ook heel veel begrip voor de positie van de vrouw, maar voor de zoveelste keer: voor haar is het geen kwestie van leven en dood, voor het ongeboren kind wel.
Daar heb je gelijk in, en abortus is ook niet iets om licht over te denken natuurlijk. Deze foto’s zijn echter van hetzelfde stramien als de PETA-campagnes met bloederige dieren, ze proberen direct op de emotie in te spelen om alle rationaliteit uit het debat te krijgen.quote:Op zondag 7 oktober 2007 23:32 schreef rutger05 het volgende:
Misschien moeten de voorstanders van abortus eens foto's gaan bekijken van geaborteerden. Foto's liegen niet.
Ik ben ook voor borstkankeroperaties, maar ik hoef er geen te zien.quote:Op zondag 7 oktober 2007 23:43 schreef rutger05 het volgende:
[..]
Volgens mij zijn deze foto's te confronterend voor voorstanders.
Deze foto's laten de gruwelijkheid van abortus zien. Zijn echte beelden van een abortus dan te erg voor voorstanders van abortus? Het is toch volgen hun weinig meer dan een simpele medische ingreep?
De foto's laten niets of minder keihard de realiteit van abortuspraktijken zien. Als je voor abortus bent dan moet je niet terugschrikken voor dergelijke foto's.
Ik heb ook gehoord dat mensenvlees naar varkensvlees smaakt, maar ik stel mensen niet gelijk aan varkens.
Nee, die heb ik niet, maar daar is wel onderzoek naar gedaan. Bij de het allergrootste gedeelte van de gepleegde abortussen is er geen sprake geweest van enig misbruik van de vrouw in kwestie.quote:Op zondag 7 oktober 2007 23:41 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Heb jij ook foto's van verkrachtingen van meisjes van 12 die van jou niet mogen aborteren?
Kip.quote:Op zondag 7 oktober 2007 23:43 schreef rutger05 het volgende:
Ik heb ook gehoord dat mensenvlees naar varkensvlees smaakt, maar ik stel mensen niet gelijk aan varkens.
Maar is dat een reden om abortus voor misbruikte vrouwen ook te verbieden?quote:Op zondag 7 oktober 2007 23:45 schreef rutger05 het volgende:
[..]
Nee, die heb ik niet, maar daar is wel onderzoek naar gedaan. Bij de het allergrootste gedeelte van de gepleegde abortussen is er geen sprake geweest van enig misbruik van de vrouw in kwestie.
De inhoud van 'freakonomics' ontging je dus blijkbaar?quote:Op zondag 7 oktober 2007 23:41 schreef Evil_Jur het volgende:
[..]
Ik heb ook heel veel begrip voor de positie van de vrouw, maar voor de zoveelste keer: voor haar is het geen kwestie van leven en dood, voor het ongeboren kind wel.
Aha en als dat er wel zou zijn moet ze het kind voldragen vind je?quote:Op zondag 7 oktober 2007 23:45 schreef rutger05 het volgende:
Nee, die heb ik niet, maar daar is wel onderzoek naar gedaan. Bij de het allergrootste gedeelte van de gepleegde abortussen is er geen sprake geweest van enig misbruik van de vrouw in kwestie.
Ik heb iets van een conservatieve regering gehoord in een bepaald land in Noord-Amerika die foto's van de Irakoorlog van lijkkisten niet gepubliceerd wilde hebben, omdat het te gruwelijk zou zijn.quote:Op zondag 7 oktober 2007 23:43 schreef rutger05 het volgende:
[..]
Volgens mij zijn deze foto's te confronterend voor voorstanders.
Deze foto's laten de gruwelijkheid van abortus zien. Zijn echte beelden van een abortus dan te erg voor voorstanders van abortus? Het is toch volgen hun weinig meer dan een simpele medische ingreep?
De foto's laten niets of minder keihard de realiteit van abortuspraktijken zien. Als je voor abortus bent dan moet je niet terugschrikken voor dergelijke foto's.
Allejezus du_ke ... we hebben een onderwerp gevonden waar het over eens zijn.quote:Op zondag 7 oktober 2007 23:46 schreef du_ke het volgende:
[..]
Maar is dat een reden om abortus voor misbruikte vrouwen ook te verbieden?
In de meeste gevallen zeker niet, dat bedoelde ik er ook niet mee. Ik doelde meer op het gemak waarmee abortus door voorstanders als een geweldige overwinning voor de vrouw wordt beschouwd. Daar zie ik een zekere achteloosheid in met betrekking tot de gevoeligheid en de complexheid van de kwestie.quote:Op zondag 7 oktober 2007 23:42 schreef Monidique het volgende:
[..]
Kijk, ik ben de wereldvreemde dwergjongen, dus mijn ervaringen zijn beperkt, maar volgens mij gaan de meeste abortussen gepaard met intensieve emotionele strubbelingen en is het zeker niet iets waar achteloos mee omgegaan wordt door de betrokken personen.
Dat is ook niet zo lastig hoor, gewoon wat vaker je gezonde verstand gebruiken.quote:Op zondag 7 oktober 2007 23:47 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Allejezus du_ke ... we hebben een onderwerp gevonden waar het over eens zijn.![]()
Ik vind deze vergelijkingen compleet mank gaan. Deze foto's tonen niet meer of minder de keiharde gruwelijke realiteit van abortuspraktijken zien. Het zijn niet zomaar foto's van een operatie. Als je bijvoorbeeld oorlogsbeelden laat zien dan zijn deze vaak ook gruwelijk.quote:Op zondag 7 oktober 2007 23:45 schreef Floripas het volgende:
[..]
Ik ben ook voor borstkankeroperaties, maar ik hoef er geen te zien.
Ik heb hou nooit gehoord over het bij bewustzijn castreren van biggetjes, maar ik hoef het geluid ook niet constant in een speaker voor jouw huis te laten horen.
En toch - van een verbod op abortus is doorgaans de vrouw de dupe. Tenzij je voorstander bent van een systeem zoals ik net voorstelde.quote:Op zondag 7 oktober 2007 23:45 schreef rutger05 het volgende:
[..]
Ja, en die hoef ik ook niet te zien. Afgeschoten ledematen.quote:Op zondag 7 oktober 2007 23:49 schreef rutger05 het volgende:
[..]
Ik vind deze vergelijkingen compleet mank gaan. Deze foto's tonen niet meer of minder de keiharde gruwelijke realiteit van abortuspraktijken zien. Het zijn niet zomaar foto's van een operatie. Als je bijvoorbeeld oorlogsbeelden laat zien dan zijn deze vaak ook gruwelijk.
Ik heb het boek nooit gelezen, ik weet alleen dat het onder andere over de positieve maatschappelijke gevolgen van abortus ging, dus licht aub even toe wat je bedoelt.quote:Op zondag 7 oktober 2007 23:47 schreef gronk het volgende:
[..]
De inhoud van 'freakonomics' ontging je dus blijkbaar?
Een zekere achteloosheid met betrekking tot de gevoeligheid en de complexheid is aan beide kanten te vinden. Alleen al de slogan ‘pro life’ is ervoor gemaakt om alle nuance weg te halen en de tegenstander als anti-life met alle suggesties van dien neer te zetten.quote:Op zondag 7 oktober 2007 23:48 schreef Evil_Jur het volgende:
[..]
In de meeste gevallen zeker niet, dat bedoelde ik er ook niet mee. Ik doelde meer op het gemak waarmee abortus door voorstanders als een geweldige overwinning voor de vrouw wordt beschouwd. Daar zie ik een zekere achteloosheid in met betrekking tot de gevoeligheid en de complexheid van de kwestie.
Zou jij blij worden van opengereten lichamen op auto-fora omdat autorijden ongelukken veroorzaakt? ...quote:Op zondag 7 oktober 2007 23:49 schreef rutger05 het volgende:
Ik vind deze vergelijkingen compleet mank gaan. Deze foto's tonen niet meer of minder de keiharde gruwelijke realiteit van abortuspraktijken zien. Het zijn niet zomaar foto's van een operatie. Als je bijvoorbeeld oorlogsbeelden laat zien dan zijn deze vaak ook gruwelijk.
Ik kan je uit ervaring van vriendinnen verzekeren dat abortus niet een achteloos middel is. Wellicht wordt het in het debat zo besproken, maar zelfs de meest pro-choice-vrouwen die ik ken gaat het niet in de kouwe kleren zitten.quote:Op zondag 7 oktober 2007 23:48 schreef Evil_Jur het volgende:
[..]
In de meeste gevallen zeker niet, dat bedoelde ik er ook niet mee. Ik doelde meer op het gemak waarmee abortus door voorstanders als een geweldige overwinning voor de vrouw wordt beschouwd. Daar zie ik een zekere achteloosheid in met betrekking tot de gevoeligheid en de complexheid van de kwestie.
Jij bekijkt dus liever nooit foto's of filmbeelden die naar zijn om te zien, maar die wel een indruk geven van de keiharde realiteit?quote:Op zondag 7 oktober 2007 23:50 schreef Floripas het volgende:
[..]
Ja, en die hoef ik ook niet te zien. Afgeschoten ledematen.
Jij hoeft ook bij je karbonaadje niet de slachtpartij van het varken te zien, wel?
Dat komt omdat je als mens daarbij denkt aan een levend wezen, terwijl dit in feite nog niet is. De potentie is daar. Je moet ook niet denken dat een arbortus is als een bezoekje aan de tandarts, de emotionele schade en schande is misschien wel evenredig aan de gruwelijkheid van het plaatje. Ieder moet daar vrij zijn om in te kiezen, tot een bepaalde ethische grens. En die ethische grens moet niet worden gesteld aan de hand van hoe gruwelijk het klompje cellen eruit ziet, maar hoe ver de ontwikkeling van het wezen is.quote:Op zondag 7 oktober 2007 23:49 schreef rutger05 het volgende:
[..]
Nee. Is dat erg?quote:Op zondag 7 oktober 2007 23:52 schreef rutger05 het volgende:
[..]
Jij bekijkt dus liever nooit foto's of filmbeelden die naar zijn om te zien, maar die wel een indruk geven van de keiharde realiteit?
Je beseft dat de foto's van jouw keiharde realiteit maar voor een paar % geldt ... mag ik hopen tenminste.quote:Op zondag 7 oktober 2007 23:52 schreef rutger05 het volgende:
Jij bekijkt dus liever nooit foto's of filmbeelden die naar zijn om te zien, maar die wel een indruk geven van de keiharde realiteit?
Volgens mij is er een onderzoek geweest naar vrouwen die abortus hebben laten plegen en daaruit kwam ondermeer naar voren dat veel van deze vrouwen later met psychische problemen te maken krijgen als gevolg van de gepleegde abortus.quote:Op zondag 7 oktober 2007 23:52 schreef Floripas het volgende:
[..]
Ik kan je uit ervaring van vriendinnen verzekeren dat abortus niet een achteloos middel is. Wellicht wordt het in het debat zo besproken, maar zelfs de meest pro-choice-vrouwen die ik ken gaat het niet in de kouwe kleren zitten.
Het is niet: 's ochtends naar de sauna, in de middag abortus en daarna naar Américain, of zo.
Mij wel ... geweldig.quote:Op zondag 7 oktober 2007 23:53 schreef Floripas het volgende:
Ik heb ooit bij een NGO gewerkt die iets deed met hondsdolheid. Ik daag je uit een filmpje uit te kijken met hondsdolheid. Het lukt je gewoon niet.![]()
Daarom zeg ik dus dat ik het over bepaalde voorstanders heb, niet per se over mensen die abortus laten plegen. Nogal logisch dat dat niet in de koude kleren gaat zitten.quote:Op zondag 7 oktober 2007 23:52 schreef Floripas het volgende:
[..]
Ik kan je uit ervaring van vriendinnen verzekeren dat abortus niet een achteloos middel is. Wellicht wordt het in het debat zo besproken, maar zelfs de meest pro-choice-vrouwen die ik ken gaat het niet in de kouwe kleren zitten.
Het is niet: 's ochtends naar de sauna, in de middag abortus en daarna naar Américain, of zo.
Natuurlijk. Een abortus is niet iets dat je tussen brunch en champagne laat plegen, als gezellig iets. Dat versterkt juist het punt: zoiets doe je ècht niet zo maar.quote:Op zondag 7 oktober 2007 23:54 schreef rutger05 het volgende:
[..]
Volgens mij is er een onderzoek geweest naar vrouwen die abortus hebben laten plegen en daaruit kwam ondermeer naar voren dat veel van deze vrouwen later met psychische problemen te maken krijgen als gevolg van de gepleegde abortus.
Ik staan een paar voorbeelden van websites bij en daar kun je foto's zien van geaborteerd menselijk leven in verschillende stadia van ontwikkeling. Erg confronterend en gruwelijk inderdaad.quote:Op zondag 7 oktober 2007 23:54 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Je beseft dat de foto's van jouw keiharde realiteit maar voor een paar % geldt ... mag ik hopen tenminste.
Er bestaan helaas ook nog vrouwen die meerdere malen abortussen laten plegen.quote:Op zondag 7 oktober 2007 23:56 schreef Floripas het volgende:
[..]
Natuurlijk. Een abortus is niet iets dat je tussen brunch en champagne laat plegen, als gezellig iets. Dat versterkt juist het punt: zoiets doe je ècht niet zo maar.
Kinderen die niet geaborteerd worden, hebben een redelijke kans om als 'ongewenst kind' op de wereld te komen. Ze zijn bijvoorbeeld 't kind van een tienermoedertje, die eigenlijk geen geld of tijd heeft om d'r kind op te voeden, die ook helemaal geen zin heeft dat een baby aan d'r tiet zuigt. Vader is vaak pleite, dus geen stabiele gezinssituatie. Kind heeft daardoor een hoog risico om problemen te krijgen met bonding in de eerste paar levensjaren en hoppa, d'r is weer een psychopatisch crimineeltje geboren.quote:Op zondag 7 oktober 2007 23:50 schreef Evil_Jur het volgende:
[..]
Ik heb het boek nooit gelezen, ik weet alleen dat het onder andere over de positieve maatschappelijke gevolgen van abortus ging, dus licht aub even toe wat je bedoelt.
Ik mag aannemen dat je dat wel weet zonder die foto's ooit te hebben gezien. Een vroege miskraam zou je ook helemaal van slag brengen? Het is nog niet levend.quote:Op zondag 7 oktober 2007 23:56 schreef rutger05 het volgende:
[..]
Ik staan een paar voorbeelden van websites bij en daar kun je foto's zien van geaborteerd menselijk leven in verschillende stadia van ontwikkeling. Erg confronterend en gruwelijk inderdaad.
Deze afbeeldingen zijn niet gruwelijk omdat het zomaar beelden zijn van een operatie, maar omdat deze duidelijk geaborteerd menselijk leven laten zien.quote:Op zondag 7 oktober 2007 23:58 schreef Monidique het volgende:
Als gruwelijke afbeeldingen argumenten zijn, iets niet te doen, dan kunnen we de chirurgenopleidingen wel afschaffen.
Niet dat ik Rutger's ongenuanceerde tactiek nou vind getuigen van veel respect voor het onderwerp, maar hij heeft wel een punt. De werkelijkheid zien, zeker als deze afschuwelijk is, is vaak voldoende om mensen nog eens goed te laten nadenken. Niet dat ze per se tot een andere conclusie zouden komen, maar het voegt wel wat toe.quote:Op zondag 7 oktober 2007 23:53 schreef Floripas het volgende:
[..]
Nee. Is dat erg?
Ik heb ooit bij een NGO gewerkt die iets deed met hondsdolheid. Ik daag je uit een filmpje uit te kijken met hondsdolheid. Het lukt je gewoon niet.![]()
Joh, er zijn mensen die vogelvoer over hun jongeheer strooien en dan hun lieve parkietjes loslaten. Er zullen altijd randgevallen zijn. En nee, dit is geen vergelijking.quote:Op zondag 7 oktober 2007 23:58 schreef rutger05 het volgende:
[..]
Er bestaan helaas ook nog vrouwen die meerdere malen abortussen laten plegen.
Waarom is het zo gruwelijk? Omdat hetgeen je ziet op een mens lijkt? Of omdat er een wezen met zelfbewust zijn onder gruwelijke pijnen gedood is? Wat is het dat het zo gruwelijk maakt? Is daar een rationalisering aan te koppelen. De foto's zijn niet fris, dat geef ik toe, maar is dat voldoende grond, is dat het argument?quote:Op zondag 7 oktober 2007 23:56 schreef rutger05 het volgende:
[..]
Ik staan een paar voorbeelden van websites bij en daar kun je foto's zien van geaborteerd menselijk leven in verschillende stadia van ontwikkeling. Erg confronterend en gruwelijk inderdaad.
Urhm, nou nee, niet erg confronterend. Zo is het leven gewoon.quote:Op zondag 7 oktober 2007 23:56 schreef rutger05 het volgende:
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |