quote:Op zaterdag 6 oktober 2007 20:03 schreef zhe-devilll het volgende:
Nee,.. dat zijn geen mensen meer, kussen op de snufferd en klaar!
afvoeren!
quote:Natuurlijk zijn dat nog mensen! Wat een rare vreemde vraag is dit zeg![]()
quote:Op zaterdag 6 oktober 2007 20:16 schreef Iblis het volgende:
Zo'n heel vreemde vraag is het niet, het stelt fundamentele vragen over de essentie van menszijn, en wat ons van de dieren onderscheidt. Traditioneel beroept men zich daar op onze intelligentie, maar indien die verdwenen is?
quote:Op zaterdag 6 oktober 2007 20:19 schreef NanKing het volgende:
[..]
Ik vind het ook geen vreemde vraag, ik vind het wel vreemd dat hij in de TT iets anders vraagt dan in de OP.
quote:Op zaterdag 6 oktober 2007 22:07 schreef zhe-devilll het volgende:
Natuurlijk, bedoelde ik niet te zeggen, dat je deze mensen, maar een kussen op de snufferd moet gaan duwen, omdat ze ergens geen menswaardig leven meer zouden hebben.
Maar zulke gedachten krijg je wel, bij de vraagstelling zoals ts deze neerzet, alsof dit dan een oplossing zou zijn.
Kijk die mensen leven een leven, waarbij niemand naar binnen kan kijken.
Maar dit kan nu ook niet, je weet immers nooit wat een ander voelt of ervaart, je kunt wel meedenken!
Of meevoelen.
Zoals men zegt blijken geestelijk gehandicapte mensen heel gelukkig met hun leven.
Wie zegt dat dit niet het geval is bij dementerenden?
Ook al herkennen zij bekenden en familie niet meer, toch kunnen ze heel gelukkig zijn met het leven in herinnering.
Hierover kan en mag niemand een oordeel vellen lijkt mij.
quote:Op zaterdag 6 oktober 2007 22:09 schreef Iblis het volgende:
[..]
Daar heb je gelijk in, maar hetzelfde kun je zeggen over honden, katten, koeien, varkens, kippen. Wij kunnen er niet bij naar binnen kijken, maar ze kunnen wel heel gelukkig zijn. Waarom doden we zulke beesten dan wel en masse? Honden en katten laten inslapen is tamelijk gangbaar. De overige beesten worden domweg gedood om gegeten te worden.
Is dat geluk ander geluk?
quote:Op zaterdag 6 oktober 2007 22:12 schreef Averroes het volgende:
[..]
Die overige beesten dragen bij aan ons menselijk geluk. We behandelen dieren en mensen in deze samenleving nou eenmaal niet op hetzelfde vlak.
quote:Op zaterdag 6 oktober 2007 22:19 schreef Iblis het volgende:
[..]
En waarom doen we dat niet? Dat is juist het hele punt. Je kunt zeggen, dieren zijn minder, want het zijn dieren, en geen mensen. Dat is een onderscheid op basis van biologische soort. Vroeger is eenzelfde logica gebruikt om vrouwen onder mannen te stellen en om donkere mensen onder blanken te stellen. Uiterlijke kenmerken.
Intussen is echter bekend dat vrouwen net zo slim zijn als mannen, en dat donkere mensen ook een ziel hebben als witte mensen die hebben. De grens die we dachten die zo duidelijk was is geslecht.
Nu wat betreft dieren. We weten dat dieren ook emoties kunnen hebben, van sommige apen is bekend dat zelfs kunnen liegen. Er is oorlogsvoering, bedrog, prostitutie bij mens-apen waargenomen. Een zekere intelligentie is ook aanwezig.
Doch onderscheiden we ze. Waarom? Je kunt het alleen op uiterlijk doen. Dat is m.i. niet veel sterker dan wanneer je zegt: Negers zijn geen mensen. Negers zijn wél mensen, want ze zijn ook intelligent, kunnen ook pijn voelen, et cetera. Ze kunnen ook gelukkig zijn.
Welnu, dat geldt ook voor veel dieren. Maar voor alzheimerpatiënten en baby's gelden bepaalde zaken qua intelligentie en zelfbewustzijn niet die wel voor de meeste mensen gelden.
De vraag is dus: Waar baseer je de rechten van een mens op? Op uiterlijke kenmerken, of op kenmerken als intelligentie en zelfbewustzijn? Doe je dat laatste, dan kun je dieren niet zo snel afschrijven, maar moet je wel weer je hoofd breken over alzheimerpatiënten.
Dat is nu juist het punt dat ik probeer aan te stippen.
quote:Op zaterdag 6 oktober 2007 22:22 schreef zhe-devilll het volgende:
Ik zal je zeggen, het bidden voor het eten heeft een functie nml, danken voor datgeen je gaat eten, is ook bewustwording van hetgeen je gaat eten.
En ja ik ben dankbaar en denk inderdaad als ik vlees eet aan het dier dat hiervoor gedood moest worden en dan zend ik altijd een dankgebedje uit, voor dat dier dat nu in de hemelen is.
Ik heb respect voor dieren en voor mensen heel soms.
quote:Op zaterdag 6 oktober 2007 22:22 schreef zhe-devilll het volgende:
Ik zal je zeggen, het bidden voor het eten heeft een functie nml, danken voor datgeen je gaat eten, is ook bewustwording van hetgeen je gaat eten.
En ja ik ben dankbaar en denk inderdaad als ik vlees eet aan het dier dat hiervoor gedood moest worden en dan zend ik altijd een dankgebedje uit, voor dat dier dat nu in de hemelen is.
Ik heb respect voor dieren en voor mensen heel soms.
quote:Op zaterdag 6 oktober 2007 22:25 schreef Averroes het volgende:
[..]
We onderscheiden dieren van ons op basis van inteligentie. Er zijn geen dieren slimmer of ook maar gelijk aan ons gemiddelde inteligentie en daar rekenen we hun op af. Bij alzheimerpatienten doen we volgens mij juist het omgekeerde. Daar rekenen we af op uiterlijk. Ze zijn mensen en daarom behandelen we ze als mensen.
quote:Op zaterdag 6 oktober 2007 22:36 schreef Iblis het volgende:
[..]
En dat is dus een beetje raar, vind je niet? Er zijn wel degelijk dieren die slimmer zijn dan sommige mensen, maar ja, ze zien er anders uit. Zo waren er ook wel vrouwen die slimmer waren dan mannen, maar ja, ze zien er anders uit, dus maar niet toelaten tot de universiteit?
quote:Op zaterdag 6 oktober 2007 22:25 schreef Averroes het volgende:
[..]
We onderscheiden dieren van ons op basis van inteligentie. Er zijn geen dieren slimmer of ook maar gelijk aan ons gemiddelde inteligentie en daar rekenen we hun op af. Bij alzheimerpatienten doen we volgens mij juist het omgekeerde. Daar rekenen we af op uiterlijk. Ze zijn mensen en daarom behandelen we ze als mensen.
quote:Op zaterdag 6 oktober 2007 22:51 schreef Averroes het volgende:
[..]
Stel je een emancipatie van de dieren voor? Lijkt me een stuk moeilijker gezien we geen echte manier hebben om met hen te communiceren.
quote:Op zaterdag 6 oktober 2007 22:56 schreef Iblis het volgende:
[..]
Dat lukt met baby's ook niet zo lekker, en met sommige verstandelijk gehandicapten ook niet, en met dementerende bejaarden ook niet. En toch lukt het ons wel om redenen te verzinnen om hun rechten te geven.
quote:Op zaterdag 6 oktober 2007 22:54 schreef NanKing het volgende:
[..]
Hoe meet jij intellegentie bij dieren?
Wat maakt een dolfijn dommer dan een mens?
Dan nog een vraag, waarom moeten we dommere wezens als mindere behandelen?
Iemand die Alzheimer heeft en totaal de weg kwijt is, is misschien ook wel 'dommer' te noemen maar daar geven we alle zorg aan (althans dan proberen we).
quote:Op zaterdag 6 oktober 2007 23:15 schreef zhe-devilll het volgende:
Kijk wij weten niet hoe slim een dier is..daar zijn wij nml te dom voor!
![]()
quote:Op zondag 7 oktober 2007 03:17 schreef PvtRyan het volgende:
Een Alzheimer's patiënt is mens by virtue van de naasten. Die beschouwen hem/haar wel nog als mens en houden er ook nog van. Dus heb je de patiënt te behandelen als een mens, ongeacht of die patiënt uberhaupt nog bewust is van zijn bestaan. Als je die patiënt een spuitje geeft maakt het misschien niets uit voor hem/haar, maar het schaadt de nabestaanden, en dus is het onacceptabel.
quote:Vanuit dat standpunt kan je bijna alle ethische problemen oplossen vind ik. De behandeling van iets proberen te rechtvaardigen op basis van meetbare eigenschappen (uiterlijk, intelligentie) is iets wat je nooit zou moeten doen.
quote:Zodra je probeert te rechtvaardigen dat je een hond (of wat dan ook) minder mag behandelen omdat het dommer is kom je op een gevaarlijke slipperly slope terecht. Waarom zou je iemand met Down's dan niet minder mogen behandelen omdat ie dommer is dan de meeste anderen?
quote:Sowieso, als je toegeeft dat intelligentie een grond is waarop rechten gebaseerd kunnen worden, dan geldt dat voor alle soorten mensen en dan zou je een professor aan een universiteit beter moeten behandelen dan een schoonmaker van diezelfde universiteit.
quote:Op zaterdag 6 oktober 2007 22:57 schreef Averroes het volgende:
[..]
Omdat ze qua uiterlijk met ons overeen komen. Dat is kennelijk de factor waar we ze op afrekenen.
quote:Op zaterdag 6 oktober 2007 22:35 schreef Iblis het volgende:
[..]
Dieren hebben geen ziel, en gaan derhalve niet naar de hemel. Hun bestaan is beperkt tot het aardse, dat jij nu hebt verbroken, terwijl je weet dat de HERE je: “al het zaadzaaiende kruid gegeven, dat op de ganse aarde is, en alle geboomte, in hetwelk zaadzaaiende boomvrucht is; het zij u tot spijze!”. Heb je Jezus ooit dieren, d. behalve vis, zien eten in het NT? Ik dacht het niet. Goed, hij doodt die varkens bij het meer van Galilea dan wel.
Maar even zonder scherts, hoe weet je dat dieren naar de hemel gaan? Lijkt je dat wel okay als geruststelling nadat je ze zonder scrupules eet terwijl je ook zonder had gekund?
quote:Op zondag 7 oktober 2007 03:17 schreef PvtRyan het volgende:
Een Alzheimer's patiënt is mens by virtue van de naasten. Die beschouwen hem/haar wel nog als mens en houden er ook nog van. Dus heb je de patiënt te behandelen als een mens, ongeacht of die patiënt uberhaupt nog bewust is van zijn bestaan. Als je die patiënt een spuitje geeft maakt het misschien niets uit voor hem/haar, maar het schaadt de nabestaanden, en dus is het onacceptabel. Vanuit dat standpunt kan je bijna alle ethische problemen oplossen vind ik. De behandeling van iets proberen te rechtvaardigen op basis van meetbare eigenschappen (uiterlijk, intelligentie) is iets wat je nooit zou moeten doen. Zodra je probeert te rechtvaardigen dat je een hond (of wat dan ook) minder mag behandelen omdat het dommer is kom je op een gevaarlijke slipperly slope terecht. Waarom zou je iemand met Down's dan niet minder mogen behandelen omdat ie dommer is dan de meeste anderen? Sowieso, als je toegeeft dat intelligentie een grond is waarop rechten gebaseerd kunnen worden, dan geldt dat voor alle soorten mensen en dan zou je een professor aan een universiteit beter moeten behandelen dan een schoonmaker van diezelfde universiteit.
Dat doet de mens omdat hij graag de verantwoordelijkheid wil ontlopen voor wie hij is en wat hij uitdraagt. Het is heel makkelijk om te zeggen dat je dierenactivist bent, maar door het slechts te zeggen ben je het niet. Je wordt het naar mijn mening slechts als je er naar gedraagt en in de praktijk brengt. Iedereen is het er over eens dat de bioindustrie onethisch is en 'dieronwaardig' is; maar toch doen we er niets aan. Waarom niet? Gemakzucht: het is makkelijker om de verantwoording te ontlopen dan hem op je te nemen. Mauvaise foi, zoals Jean-Paul Sartre het zou noemen.quote:Op zondag 7 oktober 2007 10:30 schreef Iblis het volgende:
[..]
Het is niet zo dat ik niet zie hoe er nu (waarschijnlijk) geredeneerd wordt, het gaat erom dat ik me afvraag hoe consistent die redenaties zijn, en in hoeverre er niet dezelfde rare kronkels inzitten, maar op een ander punt, als de Chineze ouders die hun kind vermoorden.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |