quote:Op vrijdag 5 oktober 2007 23:22 schreef Knipoogje het volgende:
En daarom ben ik atheist. Ik voedt mijn kinderen op door ze lief te hebben. Door ze bij te brengen dat ze hun kinderen ook lief moeten hebben. Ik dreig niet met hel en verdoemenis als ze iets fouts doen. Ik schenk ze liefde en bedek fouten met de mantel der liefde. En dat stelt mij boven God die dat niet doet. Die keihard en eeuwig straft en iedereen de keus geeft, maar van 2 keuzes maar 1 realistische keus geeft.
De God waar ik gelukkig niet in geloof. Een hele zorg minder
Ho, je had het eerst over de interpretatie van het woord "letterlijk", en nu over de interpretatie van de bijbel.quote:Op zaterdag 6 oktober 2007 01:21 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Je bent er van bewust dat de vertaling is gebaseerd op de interpretatie van iemand anders?
En wat dacht je ervan dat het leven in de oceanen pas na de vegetatie op het land komt, en na de vogels? En pas de dag daarna het leven op het land. Daar klopt geen snars van.quote:Op maandag 8 oktober 2007 10:52 schreef jdschoone het volgende:
1: Een begin, waarin er niks was.
2: Vorming van hemel en aarde (aarde was woest, levenloos).
3: Begin van leven, eerst simpele levenssoorten (vegetatie), daarna andere dieren en uiteindelijk (helemaal aan het einde) de mens.
De weergave is niet juist. Verre van. Maar ik heb wel een idee hoe iemand een idee zou kunnen krijgen om dit zo op te schrijven. Degene denkt: Beesten moeten eten, dus het is wel handig om eerst de vegetatie te doen, zodat de beesten kunnen eten. En aangezien de mens het belangrijkst is, de dieren op het land het meest van nut zijn (koeien, kamelen), mogen die het laatst komen. Als toefje. Dat levert dus de vogels en de vissen om ertussen in te doen.quote:Hoe kon een jood, duizenden jaren geleden, onthoud dat het geen geoloog was, het voor elkaar krijgen om deze juiste weergave op te tekenen?
Oke, en hoe moet het dan gelezen worden volgens jou? Zodra je het niet letterlijk neemt, pas je je eigen moraal toe. En het is toch juist het moraal van God dat je zoekt?quote:Op vrijdag 5 oktober 2007 23:32 schreef VonHinten het volgende:
[..]
"Een hoop onzin" wordt al wat minder onzin als je het op de manier leest zoals het bedoeld is. Dus niet als een wetenschappelijk boek. Zo hebben de schrijvers het niet bedoeld. Dit verkeerd lezen wordt door zowel christenen als niet-christenen gedaan.
Welkom terugquote:Op maandag 8 oktober 2007 10:52 schreef jdschoone het volgende:
Zo, daar ben ik weer. Een aantal maanden niet meer gepost, een beetje te druk met werk en studie, nu het wat rustiger op werk is kan ik van de vrije tijd gebruik maken om weer het altijd voortdurende en interessante debat aan te gaan dat hier wordt gevoerd.
Zeitgeist gezien? De bijbel is een allegaartje van verschillende soorten oude en verzonnen "kennis" waarvan de oorsprong en het realisme discutabel is. Je kan net zo goed zeggen dat het vage gebrabbel van Nostradamus voorspellingen zijn omdat je een en ander op een bepaalde manier kan interpreteren.quote:Nu is mijn vraag aan diegene die zich zozeer tegen het scheppingsverhaal keren, dat ze zeggen dat er helemaal geen logische grond is voor het geloof hierin; hoe kan dit? Hoe kon een jood, duizenden jaren geleden, onthoud dat het geen geoloog was, het voor elkaar krijgen om deze juiste weergave op te tekenen?
Op dag 3 komt er inderdaad overal vegetatie, dag 5 de dieren in zee/lucht, dag 6 de dieren op het land. Planten waren inderdaad ook de eerste dingen in de zee en op het land (met utsluiting van bactiereen en algen). Daarna volgde de groetere zeedieren en uiteindelijk die op het land. Als ik me niet vergis heb je wel gelijk dat er dieren in de zee waren voordat er planten aan land waren, maar de lijn van creatie klopt grotendeels wel, in erg simpele woorden gesteld.quote:En wat dacht je ervan dat het leven in de oceanen pas na de vegetatie op het land komt, en na de vogels? En pas de dag daarna het leven op het land. Daar klopt geen snars van.
Volgens mij komen de vogels niet uit de zee gevlogen, maar zijn die volgens de recenste opvattingen uit landdieren geëvolueerd. En waarom zou je bacterieën en algen even uitsluiten?quote:Op maandag 8 oktober 2007 11:59 schreef jdschoone het volgende:
[..]
Op dag 3 komt er inderdaad overal vegetatie, dag 5 de dieren in zee/lucht, dag 6 de dieren op het land. Planten waren inderdaad ook de eerste dingen in de zee en op het land (met utsluiting van bactiereen en algen). Daarna volgde de groetere zeedieren en uiteindelijk die op het land. Als ik me niet vergis heb je wel gelijk dat er dieren in de zee waren voordat er planten aan land waren, maar de lijn van creatie klopt grotendeels wel, in erg simpele woorden gesteld.
Nou, we zouden ons eens kunnen afvragen wat de kans is dat God überhaupt bestaat. En of alwetendheid van God zo lekker spoort met een foute volgorde vertellen, eerst zeggen dat er licht is, en dan pas dat er sterren zijn, suggereren dat er dieren in de lucht kunnen komen voordat er landdieren zijn. Er is ook zoiets als consistentie. Verder valt nog op te merken dat er diersoorten en bacterieën zijn die pas geëvolueerd zijn nadat de mens al was geëvolueerd. Evolutie is geen serieel, sequentieel proces zoals de Bijbel het voorstelt. Er vinden vinden splitsingen plaats, en die takken gaan parallel verder. Het hele idee dat er een vaste verzamelingen dieren geschapen is, is onzin. Je soorten zo discretiseren is fout.quote:En natuurlijk zit er een logica achter, maar dat is in principe een vrij recente logica. Waarom zouden vliegende dieren niet belangrijker zijn dan landdieren, of vissen? In principe moeten we oppassen om de gedachtegang proberen te raden, wat jij zegt kan evenzeer waar zijn als dat God hem het Genesisverhaal heeft voorgehouden. We zullen uit andere bronnen moeten putten om het een of het andere aan te tonen.
Mijn punt is dat de bijbel dingen zegt of "voorspellingen" doet waar we helemaal niet mee kunnen tenzij je in God geloofd. Het is dan ook nutteloos om ongelovigen de waarde van de Bijbel uit te leggen.quote:Op maandag 8 oktober 2007 11:59 schreef jdschoone het volgende:
[..]
Op dag 3 komt er inderdaad overal vegetatie, dag 5 de dieren in zee/lucht, dag 6 de dieren op het land. Planten waren inderdaad ook de eerste dingen in de zee en op het land (met utsluiting van bactiereen en algen). Daarna volgde de groetere zeedieren en uiteindelijk die op het land. Als ik me niet vergis heb je wel gelijk dat er dieren in de zee waren voordat er planten aan land waren, maar de lijn van creatie klopt grotendeels wel, in erg simpele woorden gesteld.
En natuurlijk zit er een logica achter, maar dat is in principe een vrij recente logica. Waarom zouden vliegende dieren niet belangrijker zijn dan landdieren, of vissen? In principe moeten we oppassen om de gedachtegang proberen te raden, wat jij zegt kan evenzeer waar zijn als dat God hem het Genesisverhaal heeft voorgehouden. We zullen uit andere bronnen moeten putten om het een of het andere aan te tonen.
Leuk te zien dat jij er nog bent, Papierversnipperaar. Ik herinner mij nog prima jou visie of geloof en de bijbel. Het is interessant dat je een aantal opmerkingen maakt van het type “De bijbel zegt niets over…” en dan vervolgens zelf aangeeft dat de bijbel er wel over spreekt. Inderdaad, de bijbel geeft wel voorspellingen, de bijbel geeft wel een tijdsindeling en de bijbel zegt wel wat over hoe het een en ander is ontstaan. Of dit waar is, is een hele andere vraag natuurlijk
quote:Op maandag 8 oktober 2007 12:11 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Mijn punt is dat de bijbel dingen zegt of "voorspellingen" doet waar we helemaal niets mee kunnen tenzij je in God geloofd. Het is dan ook nutteloos om ongelovigen de waarde van de Bijbel uit te leggen.
Vogels zijn volgens de gangbare theorieën geëvolueerd uit dinosauriërs inderdaad. Recentelijk zijn er weer wat fossielen ontdekt die hier extra bewijs voor leveren.quote:Op maandag 8 oktober 2007 12:07 schreef Iblis het volgende:
[..]
Volgens mij komen de vogels niet uit de zee gevlogen, maar zijn die volgens de recenste opvattingen uit landdieren geëvolueerd. En waarom zou je bacterieën en algen even uitsluiten?
"15 Behold now behemoth, which I made with thee; he eateth grass as an ox.quote:Op maandag 8 oktober 2007 12:29 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Ik vind het toch jammer dat er in de bijbel niets staat over dino's en bacteriën.![]()
Maar ja, dinosauriërs gelijktijdig met mensen? (made with thee) Dat is toch wel typisch. Ik kan er ook wel een nijlpaard in zien, die draait z'n staart rond. En naalden van de cederboom staan ook zo in rondjes. Maar, valt je niet op dat de beschrijving wel weer ontzettend algemeen is? Er had natuurlijk even kunnen staan wat de lengte was, hoe de ogen op de kop stonden, of het beest 's ochtends lang in de zon licht om op te warmen zoals koudbloedigen doen, maar nee.quote:Op maandag 8 oktober 2007 12:44 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
"15 Behold now behemoth, which I made with thee; he eateth grass as an ox.
16 Lo now, his strength is in his loins, and his force is in the navel of his belly.
17 He moveth his tail like a cedar: the sinews of his stones are wrapped together.
18 His bones are as strong pieces of brass; his bones are like bars of iron.
19 He is the chief of the ways of God: he that made him can make his sword to approach unto him.
20 Surely the mountains bring him forth food, where all the beasts of the field play.
21 He lieth under the shady trees, in the covert of the reed, and fens.
22 The shady trees cover him with their shadow; the willows of the brook compass him about.
23 Behold, he drinketh up a river, and hasteth not: he trusteth that he can draw up Jordan into his mouth.
24 He taketh it with his eyes: his nose pierceth through snares."
Een gigantische vegetariër met een flexibele staart zo groot als een 'cedar' boom. Ik kan hier wel een dino in zien eigenlijk.
Hoe zie jij precies dat de mens de kroon op de schepping is? Een andere user hanteerde het idee dat de mens de dominante soort op aarde was, maar die dominantie valt bijvoorbeeld in het niets bij de tijdspanne waarin dinosauriërs de aarde domineerden.quote:Op maandag 8 oktober 2007 12:39 schreef jdschoone het volgende:
De vraag is welke gedachtegang je aanhoudt. In de eerste plaats blijft een bacterie een bacterie, of deze nu nylon eet of niet. Als we het hebben over wat voor een soort dieren er vroeger en later op het toneel verschijnen dan stemt de lijn grotendeels in met de huidige kennis die we bezitten. In de bijbel zit daar ook een bepaald punt achter, om inderdaad aan te tonen dat de mens de kroon op de schepping is. Nu is het ook zo dat de mens, vanuit een heleboel opzichten, inderdaad de kroon op de schepping (of evolutie) is.
Evolutie stelt ook simpelweg niet dat er zomaar 'hele nieuwe phyla worden geïntroduceerd'. Phyla worden achteraf door mensen gedefinieerd over een hele boom van generaties individuen, waarvan we meestal bovendien verre van volledige kennis hebben aangezien fossilisatie maar beperkt plaatsvindt. Het zou eerder zo zijn dat als je over vijf miljoen jaar zonder de huidige classificatie te kennen een nieuwe zou maken, deze indeling anders zou zijn. Termen als rijk, orde, familie, klasse zijn namelijk niet duidelijk gedefinieerd. Het enige dat met zekerheid gesteld kan worden is dat de taxonomische classificaties in oplopende volgorde een steeds groter deel van de evolutionaire boom zullen omvatten.quote:Dat dieren zich nog steeds verder aanpassen aan een veranderende omgeving is duidelijk, maar dat is net even iets anders dan zeggen dat er nog steeds hele nieuwe phyla worden geïntroduceerd, en de bijbel spreekt wel in dat soort termen.
Binnen de groep mensen die niet geloven in de Bijbel als God's woord heerst dan weer de opvatting dat het vrij logisch is dat het verhaal vrij absurdistisch is, omdat de schrijver inderdaad niet de huidige wetenschappelijke kennis had.quote:Bovendien is het ontzettend belangrijk om in te zien dat de schrijver van Genesis, volgens de meeste tradities Mozes, of in ieder geval een jood die meer dan 3500 jaar geleden leefde, geen moleculaire geneticus was, nog een fysicus, nog een geoloog, en het zou ook helemaal geen nut hebben als God hem de biochemische samenstelling van alle wezens zou vertellen. In de geloofstraditie zegt God wat nodig en goed is voor de mens om te weten.
Zolang een verhaal vermakelijk is, lijkt het mij al niet nutteloos.quote:Ik ben het absoluut met je eens dat het scheppingsverhaal niet volledig is. Maar het is ook niet volledig nutteloos.
En de vleesetende dino"s? En de vliegende? En de kleintjes? En de dino's in de zee?quote:Op maandag 8 oktober 2007 12:44 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
"15 Behold now behemoth, which I made with thee; he eateth grass as an ox.
16 Lo now, his strength is in his loins, and his force is in the navel of his belly.
17 He moveth his tail like a cedar: the sinews of his stones are wrapped together.
18 His bones are as strong pieces of brass; his bones are like bars of iron.
19 He is the chief of the ways of God: he that made him can make his sword to approach unto him.
20 Surely the mountains bring him forth food, where all the beasts of the field play.
21 He lieth under the shady trees, in the covert of the reed, and fens.
22 The shady trees cover him with their shadow; the willows of the brook compass him about.
23 Behold, he drinketh up a river, and hasteth not: he trusteth that he can draw up Jordan into his mouth.
24 He taketh it with his eyes: his nose pierceth through snares."
Een gigantische vegetariër met een flexibele staart zo groot als een 'cedar' boom. Ik kan hier wel een dino in zien eigenlijk.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |