Daarom haalde ik je post ook niet aan.quote:Op woensdag 10 oktober 2007 14:07 schreef jdschoone het volgende:
In de eerste plaats is dit natuurlijk geen echte reactie op de vragen die ik stel in mijn vorige post.
Aha. Maar ik dacht dat het idee een beetje was dat God met z'n toverstokjes schudde en toen de Big-Bang tevoorschijn toverde. Sterker nog, als je Genesis leest dan zou je daarop op kunnen maken dat God 6 dagen achter elkaar de toverstokjes hanteert. En toen was er licht. En toen waren er sterren. En toen was het gevogelde er, en het leven in de zee. En toen de landdieren.quote:Maar om antwoord te geven op je vraag, wat jij noemt zou even wonderbaarlijk zijn als dat wij met een toverstokje een auto konden toveren. Maar zo komen auto’s niet tot bestaan. De appearance of design by een auto komt omdat deze ook daadwerkelijk ontworpen is. Bij het universum ook, aldus het argument.
Dat is heel simpel. Het design argument spreekt niet over genesis. We hebben dat boek nu verlaten en kijken objectief naar de wereld. Problemen daarmee?quote:Op woensdag 10 oktober 2007 14:22 schreef Iblis het volgende:
[..]
Daarom haalde ik je post ook niet aan.
[..]
Aha. Maar ik dacht dat het idee een beetje was dat God met z'n toverstokjes schudde en toen de Big-Bang tevoorschijn toverde. Sterker nog, als je Genesis leest dan zou je daarop op kunnen maken dat God 6 dagen achter elkaar de toverstokjes hanteert. En toen was er licht. En toen waren er sterren. En toen was het gevogelde er, en het leven in de zee. En toen de landdieren.
Nu nemen we Genesis niet meer letterlijk, en het grote tovermoment is nu op het moment van de Big-Bang gekomen, maar dat blijft net zo goed zwaaien met de toverstokjes! Ik zie ook niet in hoe het design argument dit fundamenteel verandert.
Ik heb wat van je post gelsezen en je blijft in hetzelfde kringetje ronddraaien.quote:Op woensdag 10 oktober 2007 14:07 schreef jdschoone het volgende:
[..]
In de eerste plaats is dit natuurlijk geen echte reactie op de vragen die ik stel in mijn vorige post.
Het punt is, dat jij stelt dat er niet getoverd wordt, althans, niet op de manier van Genesis. Maar er wordt nog steeds getoverd, want God tovert nu de oerknal tevoorschijn. Waarom wel de oerknal tevoorschijn toveren, maar niet in een keer de aarde? Waarom moet God ueberhaupt construeren en bouwen alsof z'n almacht onvolledig is? Ik snap dat niet. Dus ook al wijst het bewijs (volgens jou) naar een ontwerper, dan blijf ik nog steeds met twee punten zitten:quote:Op woensdag 10 oktober 2007 14:36 schreef jdschoone het volgende:
[..]
Dat is heel simpel. Het design argument spreekt niet over genesis. We hebben dat boek nu verlaten en kijken objectief naar de wereld. Problemen daarmee?
Sgreif dan beethur!quote:Op woensdag 10 oktober 2007 10:32 schreef Haushofer het volgende:
Ech waar, sterruv med die taalferbeturingen
Ik meen me te herinneren, laatst zoiets gelezen te hebben. Dat een groep berekeningen had uitgevoerd met varianten van de waarden van natuurconstanten. Daaruit voorspelden ze de eigenschappen van de bijbehorende heelallen. Iets van een paar duizend combinaties hadden ze doorgerekend, en daarvan waren er een paar honderd geschikt voor het ontstaan van leven.quote:Op dinsdag 9 oktober 2007 17:11 schreef Haushofer het volgende:Wat als er een verzameling universa is, en waarbij in 1 van de zoveel universa leven mogelijk is? Dan is de kans op leven weer statistisch te bepalen, als elk universum dezelfde wetten van statistiek kent. Dan is leven gewoon een kwestie van kans maal pogingen, en met een willekeurig kleine kans op leven kun je altijd opperen dat er wellicht een willekeurig grote verzameling universa is, waardoor leven erg waarschijnlijk wordt.
Niet alleen: ook naar de mensen en stammen die in het OT op last van god over de kling gejaagd werden door de joden.quote:Op donderdag 11 oktober 2007 00:27 schreef Ali_Kannibali het volgende:
'De bijbel leidt vooral tot veel vervolging en bloedvergieten'.
Ik neem aan dat je daarmee naar de katholieke inquisitie verwijst waarin vooral protestanten de zak waren?
Nou, om nog es een aardige eigenschap te noemen van de snaartheorie die voor veel hoofdbrekens zorgt:het voorspelt de mogelijkheid van iets in de orde van 10500 verschillende mogelijke universa. Ik ben erg benieuwd hoe je daarvan gaat beredeneren of er leven mogelijk is.quote:Op donderdag 11 oktober 2007 00:20 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Ik meen me te herinneren, laatst zoiets gelezen te hebben. Dat een groep berekeningen had uitgevoerd met varianten van de waarden van natuurconstanten. Daaruit voorspelden ze de eigenschappen van de bijbehorende heelallen. Iets van een paar duizend combinaties hadden ze doorgerekend, en daarvan waren er een paar honderd geschikt voor het ontstaan van leven.
Kan alleen niet meer vinden, waar ik dat nou gelezen heb. En waar dat onderzoek gedaan was.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |