Ja, ik weet niet. Een jood die ageert tegen de multiculturele samenlevening is nogal lachwekkend.quote:
Een seculiere jood, welteverstaan. Verder dacht ik niet dat hij zich ergens beroept een geheel andere manier van leven, maar ik kan er overheen gelezen hebben.quote:Op zaterdag 13 oktober 2007 11:05 schreef gelly het volgende:
[..]
Ja, ik weet niet. Een jood die ageert tegen de multiculturele samenlevening is nogal lachwekkend.
Ja, een artikel uit Christen-democratische Verkenningen. Ik ben het blad kwijtgeraaktquote:Op vrijdag 12 oktober 2007 23:59 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Is dat soms dat artikel uit het CDA-krantje?
Wat ik trouwens een interessant boek vond was het boek van Woldring waarin hij het christen-democratisch denken uitlegd en dat verschilt echt wezenlijk van dat conservatieve gelul wat uit monden van Jaffe Vink en consorten komt.
quote:CDA kiest voor sociaal-conservatief
Van onze redactie politiek
DEN HAAG – Het CDA kiest voor een sociaal-conservatief profiel. In een interview met deze krant zeggen de twee ideologen van de partij, prof. dr. A. C. Zijderveld en fractiesecretaris H. Hillen, dat het proces daarnaartoe „onomkeerbaar” is.
De klap die het CDA bij de verkiezingen van 1994 opliep –de partij zakte toen van 54 naar 34 kamerzetels– noemen Zijderveld en Hillen achteraf een „vermomde zegen.” Het CDA heeft zich vanaf toen genoodzaakt gezien zichzelf te „herbronnen”, op zoek naar de oorspronkelijke ideologische drijfveren. „We komen van ver en hebben misschien nog een lange weg te gaan, maar de koers is zeker”, aldus Hillen.
Volgens de partij-ideologen was het CDA als bestuurderspartij te lang aan de macht. „Naar pogingen tot herbezinning had Lubbers geen oren. Die was druk bezig de tent te runnen en had in zijn torentje geen tijd voor theoretische reflectie. Hij heeft later ook gezegd dat dat fout is geweest”, zegt Zijderveld. Als gevolg daarvan raakte het CDA steeds meer van zijn ideologische wortels verwijderd en groeide de partij weg van haar „lange en belangrijke traditie.”
Twee fronten
Intern heeft het CDA momenteel vooral op twee fronten een strijd te voeren, legt Hillen uit. „Het CDA heeft in alle provincies gedeputeerden. Die willen dat het CDA zo snel mogelijk weer terug aan de macht komt, zodat zij weer direct met eigen ministers hun zaakjes kunnen regelen. Die hebben dus helemaal geen behoefte aan een ideologische discussie. En dan is er nog de generatie van de Hanny van Leeuwens, CDA'ers die in de jaren zestig en zeventig hebben bestuurd vanuit een solidariteitsgedachte waarin de staat centraal stond.”
Over de koerswijziging had Hillen „een paar jaar geleden” –onder het fractievoorzitterschap van Heerma– nog zijn twijfels. „Maar nu is het aan het gisten. De vernieuwing die door fractievoorzitter De Hoop Scheffer is mogelijk gemaakt, voltrekt zich vaak nog in kleine zaaltjes en informele kringen. Maar het proces is onomkeerbaar.”
Twee partijen
Hillen ziet in de Nederlandse politiek twee grote partijen ontstaan: de partij van de neo-liberalen, „waartoe ik zowel VVD als PvdA reken”, en een sociaal-conservatieve partij, „die bewezen waarden zal koesteren en uitdragen. Die partij zijn wij. Alleen al omdat wij traditioneel de grote bewaarderpartij zijn.”
Hillen en Zijderveld doen hun uitspraken in een gesprek met de Leidse rechtsfilosoof A. A. M. Kinneging.
Die heeft onlangs de Edmund Burke Stichting opgericht, die een platform wil bieden voor conservatieve gedachtevorming. Vertegenwoordigers van de ChristenUnie en de SGP verklaarden zich al eerder bereid aan die gedachtevorming een bijdrage te leveren. Ook het CDA wil graag meepraten. „Absoluut”, aldus Hillen. „Niet alleen om elkaar op te scherpen, maar vooral ook om de samenleving te overtuigen. De kleine onderlinge verschillen (tussen het CDA en de conservatieven, red.) zijn dan nog maar van weinig belang.”
Waarom zouden joden in het Nederland van 2007 blij moeten zijn met een multi-culturele samenleving waar moslims openlijk pleiten voor de herinvoering van de jodenjacht, gesteund door linkse partijen die het bestaansrecht van de staat Israël betwisten?quote:Op zaterdag 13 oktober 2007 11:05 schreef gelly het volgende:
[..]
Ja, ik weet niet. Een jood die ageert tegen de multiculturele samenlevening is nogal lachwekkend.
Niet als zij door haatzaaiende en -dragende moslims worden bedreigd in hun voortbestaan.quote:Op zaterdag 13 oktober 2007 16:13 schreef gelly het volgende:
Omdat zijzelf net zo goed onderdeel zijn van die multi-cultuur en bij gratie daarvan hier al tijden verblijven ?
De geschiedenis heeft ons geleerd dat niet moslims de grootste bedreiging vormen of hebben gevormd voor het joodse volk. Het waren lieden die net als jij van mening waren dat "vreemde elementen" niet in dit land thuis hoorden. En dat iets meer dan een halve eeuw geleden. In dit land.quote:Op zaterdag 13 oktober 2007 16:20 schreef Ippon het volgende:
[..]
Niet als zij door haatzaaiende en -dragende moslims worden bedreigd in hun voortbestaan.
Nee, het is gewoon de realiteit en het is altijd al de realiteit geweest. Een multi-culturele samenleving is niet links of rechts, het is er altijd al geweest. Als je liever in een mono-culturele samenleving woont ben je net een paar decennia te laat geboren, maar misschien kan je het in noord-Korea nog proberen.quote:De MCS is een naieve, linkse gedachte "waarin alle mensen lief zijn voor elkaar".
Maar de joden leven nu.quote:Op zaterdag 13 oktober 2007 16:38 schreef gelly het volgende:
[..]
De geschiedenis heeft ons geleerd dat niet moslims de grootste bedreiging vormen of hebben gevormd voor het joodse volk.
Ja, dankzij die linkse eikels die hen hielpen onderduiken. Mensen die opkwamen voor een minderheid en niet de mening deelden dat er in Nederland geen plek voor hen was omdat ze anders waren.quote:
Nee, door laagopgeleide gasterbeiders allemaal in 1 wijk te proppen, omdat het toch geen hond wat kon interesseren. Als je het over een maakbaarheidsideaal hebt dan moet je naar nu kijken, naar het integratiecircus en alles wat er bij komt kijken. En dat kan je moeilijk de linkse partijen verwijten.quote:Op zaterdag 13 oktober 2007 16:59 schreef MrX1982 het volgende:
De hedendaagse problemen zijn dan ook (voor een deel) terug te leiden tot dwang en kunstmatigheid vanuit oa de overheid. Alsof je een ideale wereld kunt maken.
Volgens Ippon kennelijk.quote:Op zaterdag 13 oktober 2007 17:08 schreef MrX1982 het volgende:
Als je mensen laat onderduiken ben je links?
Hedendaagse linkse partijen komen op mij nogal drammerig over om de multiculturele samenleving te laten slagen. Subsidie hier, aai over de bol daar.quote:Op zaterdag 13 oktober 2007 17:09 schreef gelly het volgende:
Nee, door laagopgeleide gasterbeiders allemaal in 1 wijk te proppen, omdat het toch geen hond wat kon interesseren. Als je het over een maakbaarheidsideaal hebt dan moet je naar nu kijken, naar het integratiecircus en alles wat er bij komt kijken. En dat kan je moeilijk de linkse partijen verwijten.
Werd dat ideaal maar nageleefd. Zou inderdaad ideaal zijn.quote:Ik snap ook niet waarom steeds het argument naar boven komt dat de multi-culturele samenleving een ideaal zou zijn. Ieder jaar staan we op 5 mei weer te vieren dat een ieder in dit land van zijn vrijheid kan genieten, en op 4 mei herdenken wij degenen die daar voor zijn gestorven. Vrij zijn om te zijn zoals je wil. Dat is het ideaal.
Deze samenleving is eenmaal een samenleving van meerder groepen met meerdere afkomstenquote:Op zaterdag 13 oktober 2007 17:18 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Hedendaagse linkse partijen komen op mij nogal drammerig over om de multiculturele samenleving te laten slagen. Subsidie hier, aai over de bol daar.
http://www.destentor.nl/binnenlandstn/article2007051.ecequote:Helft Nederlanders eens met Máxima over identiteit
AMSTERDAM (ANP) - Van de Nederlanders is 53 procent het eens met de uitspraken van prinses Máxima over de Nederlandse identiteit. Dat blijkt uit een opiniepeiling van Synovate/Interview NSS.
Máxima stelde vorige week dat de Nederlandse identiteit geen statisch begrip is. Een ruime meerderheid van 83 procent vindt dat leden van het Koninklijk Huis zich over mogelijk gevoelige thema's moeten kunnen uitspreken.
Je bedoelt dat ze net zo makkelijk kunnen overgaan tot het stenigen van overspelige vrouwen en homo's met hun hoofd naar beneden van flats afgooien?quote:
Nou zeg, daar heb je me ineens de identiteit te pakken hoor....quote:Op zondag 14 oktober 2007 12:32 schreef Ippon het volgende:
[..]
Je bedoelt dat ze net zo makkelijk kunnen overgaan tot het stenigen van overspelige vrouwen en homo's met hun hoofd naar beneden van flats afgooien?
Een wet is geen identiteit.quote:Op zaterdag 13 oktober 2007 15:43 schreef Yildiz het volgende:
Gezamelijk pijlers zijn inderdaad net zo subjectief als een gezamelijke identiteit. De een ziet met de 'gezamelijke pijlers vrijheid en keuze' vooral de vrijheid om anderen te schofferen, de andere weer om te kiezen uit 5 soorten zout in de supermarkt en nog iemand anders om te doen wat hij wil zonder anderen te schaden.
De wettelijke vrijheid om zo ongeveer alles te worden wat je wil is mogelijk iets wat we allemaal hebben, maar dat is meer vanwege dat de wet ons ertoe in staat stelt, een wet, die er democratisch gekomen is, waar een diverse geschiedenis aan vooraf gaat. Maar ieder maakt op zijn eigen manier daar weer gebruik van. Een wettekst zou ik nou niet zozeer onder de noemer Nederlandse identiteit zetten, maar het is wel iets waarmee elke persoon in Nederland zich kan onderscheiden ten opzichte van het buitenland. Een wettekst is over het algemeen wat minder subjectief, maar wel onderscheidend. Maar of dat juridische verschil nu die noodzakelijke identiteit is -omdat je anders niet zou kunnen bestaan om wat voor reden dan ook-, dat vraag ik me af.
En het mooie aan de wet is: hij geldt voor iedereen in Nederland. Of je er nu 10 tellen bent of 10 generaties, zwart, oranje, blank of blauw, geen enkel verschil.
Post em anders twee keer. Balkenende: Máxima onzorgvuldig geciteerdquote:
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |