abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 4 oktober 2007 @ 10:39:11 #1
130955 Floripas
Blast from the past
pi_53687493
Er zullen altijd wel grammaticale structuren blijven die onhelder voor mij zijn (ik ben geen Nederlandse taal-kundige). Ik heb moeite met samenstellingen. "Ben je je zusje tegengekomen / tegen gekomen?"

Maar dit topic gaat over specifieke woorden die jij, taalliefhebber, standaard verkeerd schrijft, en waarom. Niet omdat spellingsconventies zijn veranderd, maar omdat er een kronkel in je hoofd zit.

Ik begin:

Agressie schrijf ik standaard als "aggressie". In mijn hoofd komt het namelijk niet van a-gredere, maar van ac-gredere.
Literatuur heet in mijn hoofd "litteratuur". Dat kwam me in Engeland nogal eens op hoongelach te staan. ("It's not litter, dear." ) Maar Latijn is toch "littera"? Dus "Litteratuur"? Niet eerlijk
  donderdag 4 oktober 2007 @ 10:41:42 #2
184899 Mike.Strutter
Am I The Only One?...
pi_53687531
Agressie is volgens mij ook een uitzondering aangezien het uit het Latijn komt en het daar wél met dubbel "g" gespeld wordt. Dat heb ik laatst nog in een topic mogen lezen.
pi_53687571
Ik kan mij even geen voorbeelden voor de geest halen... Als ik over een woord nadenk lukt het wel, maar stel dat ik even snel een lap tekst ga schrijven en lees dat later door, betrap ik mezelf soms nog op d/t foutjes
pi_53687575
Agressie en literatuur vind ik eigenlijk vanzelfsprekend. Ik denk dat vervelende woorden eerder in de "interessant"-sfeer liggen.

- Interessant
- Commissie
Baat 't niet, schaadt 't niet. Dus slikken, kreng.
  donderdag 4 oktober 2007 @ 10:45:43 #5
134533 donroyco
dus niet Donroyco
pi_53687605
Niet echt een bepaald woord, maar soms wel even nadenken of het nu zo of zo geschreven moet worden
Op maandag 29 september 2008 11:45 schreef HostiMeister het volgende:
Dat is zeg maar de Nederlandse taal op een vuige keukentafel voorover buigen en hem dan zonder glijmiddel anaal verkrachten. :'(
  donderdag 4 oktober 2007 @ 10:45:59 #6
130955 Floripas
Blast from the past
pi_53687610
quote:
Op donderdag 4 oktober 2007 10:44 schreef SuperHarregarre het volgende:
Agressie en literatuur vind ik eigenlijk vanzelfsprekend. Ik denk dat vervelende woorden eerder in de "interessant"-sfeer liggen.

- Interessant
- Commissie
Hee, wat grappig, die woorden zou ik nooit fout doen. "Com-mit-tere" en "Inter+esse".
  donderdag 4 oktober 2007 @ 10:47:18 #7
189400 Zens
Me, Myself and I
pi_53687637
Onmiddellijk zie je ook heel vaak verkeerd staan...
Reality can destroy the dream, why shouldn't the dream destroy reality?
  donderdag 4 oktober 2007 @ 10:48:29 #8
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_53687666
Floripas, hoe komt 't dat je zoveel relateert aan het Latijn? Ik neem aan dat Nederlands je moedertaal is. Dan heeft het woordbeeld van woorden als 'agressie' zich toch al gevormd voordat je de link met de oorsprong kon leggen?
The love you take is equal to the love you make.
pi_53687713
Sowieso is ook zo'n woord (ik weet niet of ik het nu goed schrijf.
Professor en interesse, abonnement en van dat soort woorden worden ook vaak fout geschreven
pi_53687722
quote:
Op donderdag 4 oktober 2007 10:45 schreef Floripas het volgende:

[..]

Hee, wat grappig, die woorden zou ik nooit fout doen. "Com-mit-tere" en "Inter+esse".
Gast, je hoeft niet zo te patsen dat je Latijn hebt gehad. Ik heb 't ook gehad en agressie en literatuur zijn oerdegelijke, Nederlandse woorden waarbij je zelfs in de uitspraak al hoort hoe je 't moet schrijven. Bij commissie en interessant ligt dat moeilijker.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Baat 't niet, schaadt 't niet. Dus slikken, kreng.
pi_53687736
administrator (als ik weer moet inloggen ergens) komt er meestal uit als admsitrator of adminstrator of zo
pi_53687768
Halt. Grammarzeit. Enzo.
  donderdag 4 oktober 2007 @ 10:54:04 #13
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_53687803
quote:
Op donderdag 4 oktober 2007 10:51 schreef SuperHarregarre het volgende:

[..]

Gast, je hoeft niet zo te patsen dat je Latijn hebt gehad. Ik heb 't ook gehad en agressie en literatuur zijn oerdegelijke, Nederlandse woorden waarbij je zelfs in de uitspraak al hoort hoe je 't moet schrijven. Bij commissie en interessant ligt dat moeilijker.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Uitspraak en spelling hebben een veel minder nauwe band dan jij vermoedt.
The love you take is equal to the love you make.
  donderdag 4 oktober 2007 @ 10:54:09 #14
184899 Mike.Strutter
Am I The Only One?...
pi_53687805
quote:

[..]

SPOILER
Ik heb zelf een aantal jaren Latijn gehad en het is gewoon een basistaal voor een hoop talen die zich in het verleden ontwikkeld hebben. Het zorgt er in mijn ogen voor dat je eerder woorden herkent want veel is gewoon afgeleid uit het Latijn/Grieks.
pi_53687835
Meer een typkronkel dan een hersenkronkel (want: ik corrigeer mezelf op tijd) maar deze woorden typ ik bijvoorbeeld steevast de eerste keer fout:

vynil (vinyl)
muzike (muziek)
relaese (release)
.:. "I've got feelings, just like you" .:.
  donderdag 4 oktober 2007 @ 10:55:55 #16
130955 Floripas
Blast from the past
pi_53687847
quote:
Op donderdag 4 oktober 2007 10:48 schreef Lienekien het volgende:
Floripas, hoe komt 't dat je zoveel relateert aan het Latijn? Ik neem aan dat Nederlands je moedertaal is. Dan heeft het woordbeeld van woorden als 'agressie' zich toch al gevormd voordat je de link met de oorsprong kon leggen?
Ik heb dat gestudeerd. Dat is niet patsen ermee, maar lexicografisch is dat type woorden in mijn hoofd nu eenmaal Latijns.
pi_53687849
Astma als Asthma.
pi_53687854
Hardtstikke

Doe ik altijd fout..
  donderdag 4 oktober 2007 @ 10:57:56 #19
130955 Floripas
Blast from the past
pi_53687896
quote:

[..]

SPOILER
Waar slaat dat op? Ik hoor niet aan "agressie" of er twee of één g in zit, hoor. Aan "literatuur" hoor ik het ook niet. Je hoort mensen ook zeggen: ka-PIE-te-len als er "kapittelen" staat.
  donderdag 4 oktober 2007 @ 10:58:56 #20
130955 Floripas
Blast from the past
pi_53687919
quote:
Op donderdag 4 oktober 2007 10:55 schreef Intxaurraga het volgende:
Astma als Asthma.

"Gothisch" in plaats van "Gotisch".
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar: