abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_53644398
De wet van de aantrekking, oftewel de Law of Attraction (LOA) is dankzij de hype rondom The Secret binnen no-time bekend geworden in Nederland. Het principe luidt kortgezegd: "je word wat je denkt. 'The Law Of Attraction' betekent 'de aantrekkingswet'. Alles wat je op dit moment ervaart in je leven heb je gecreëerd met je gedachten en je gevoelens. Door te denken en te voelen zijn de mensen, omstandigheden en gebeurtenissen die bij dit gevoel 'hoorden' door jou aangetrokken."

Nu is deze gedachte eigenlijk oude wijn in nieuwe zakken, er zijn al vele boeken voor The Secret over dit verschijnsel geschreven. Ik heb het vooral gehaald een aantal jaren geleden uit Handboek Spiegelogie van Willem de Ridder. Desalniettemin merk ik wel dat er een bepaalde kern van waarheid in zit. Ik zelf leef altijd al met de overtuiging dat "alles uiteindelijk wel goed komt" en soms maak ik weleens iets concreets mee, waarvan ik echt denk dat dit wel met die aantrekkingswet te maken moet hebben. Zoals afgelopen week:

Ik loop door de stad en bedenk op een gegeven moment bij mezelf dat ik weleens wat mensen van vorige jaar (examenjaar) weer eens zou willen tegenkomen. Ik was die hele gedachte alweer vergeten totdat ik de dag daarna in de bus iemand van vorige jaar tegenkwam. Om vervolgens op het perron en in de trein een aantal oud-klasgenoten (afzonderlijk van elkaar) tegen te komen. Terwijl elke week rond die tijd met de trein ga, en datzelfde traject maar nooit iemand tegenkom. Dat was wel vrij apart als je dat achteraf beseft. Het kan toeval zijn, maar ik zie het toch wat anders

Post hier ook jouw ervaringen met dit principe, om er zo een gezellig positief topique van te maken
Kritische kanttekeningen, en bedenkingen over het materialisme en Amerikaans gehalte van The Secret zijn hier niet relevant.
  woensdag 3 oktober 2007 @ 11:34:34 #2
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_53664131
Een discussie over het wel of niet onzin zijn van LOA kan worden gevoerd in: The skeptic's corner #5
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen komedie.
Vrijheid
pi_53672791
quote:
Ik loop door de stad en bedenk op een gegeven moment bij mezelf dat ik weleens wat mensen van vorige jaar (examenjaar) weer eens zou willen tegenkomen. Ik was die hele gedachte alweer vergeten totdat ik de dag daarna in de bus iemand van vorige jaar tegenkwam. Om vervolgens op het perron en in de trein een aantal oud-klasgenoten (afzonderlijk van elkaar) tegen te komen. Terwijl elke week rond die tijd met de trein ga, en datzelfde traject maar nooit iemand tegenkom. Dat was wel vrij apart als je dat achteraf beseft. Het kan toeval zijn, maar ik zie het toch wat anders
Dat maak ik dus ook té vaak mee. Zo zat ik laatst een film te kijken. Op het moment dat de film afliep dacht ik "verveling, wat zal ik es gaan doen" .. en op dát moment gaat mn telefoon over; een maat belde of ik weer es wat wou gaan doen die avond, en hij belt eigenlijk nooit uit zichzelf. En gisteren nog. Ik had met een vriendin afgesproken en die zou 's avonds komen. Ik wist niet hoelaat ze zou komen dus ik bel, en ja hoor, op het moment dat ze opneemt komt ze net aan.
Oh ja, ik heb ook vaak dat ik op de trein zit te wachten, op het moment dat ik dan uit verveling es ga kijken in de richting waar de trein vandaan zou moeten komen, dattie er aan komt! En ik heb het twee keer meegemaakt dat ik gewoon ontspannen wachtte op de trein en toen dacht 'nu komtie eraan' en dattie ook nog kwam!
Normaal gesproken zie ik dit als puur toeval..maar voor dit topic wil ik wel in meer geloven
pi_53673390
quote:
Op dinsdag 2 oktober 2007 16:53 schreef Urquhart het volgende:

Vorige week heb ik bijna exact hetzelfde gehad. Ik stapte uit de trein op weg naar mijn ouders (die trein neem ik dus wel vaker), en ik moest opeens denken aan een oud-klasgenoot van me waar ik vaak mee op trok. Ik had hem in geen tijden meer gezien. 5 Minuten later fietst ie me voorbij . Helaas te snel om hem aan te spreken maar toch mooi hoe je op die manier mensen kan aantrekken.
pi_53674390
dat van die oude klasgenoten is me trouwens een tijd terug ook overkomen. Toen kwam ik er ook meteen 3 tegen die week
  donderdag 4 oktober 2007 @ 16:34:26 #6
17635 mvdlubbe
het is al ijdelheid
pi_53695615
Het omgekeerde heb ik trouwens ook best vaak, dat je ergens alleen bent en werkelijk niemand tegenkomt die je al kent.
12. Hoe vaak ben je bang dat je leven zonder internet vervelend, leeg en onplezierig zal zijn?
  vrijdag 5 oktober 2007 @ 00:12:14 #7
69415 Buschetta
Jouw IP toevallig ?
pi_53709880
hehe, klopt zeker in mijn geval....

mijn hele leven hangt aan elkaar van toevalligheden. Heb nog nooit ergens naar gezocht want het komt altjjd wel aanwaaien....

Soms wel freaky.
pi_53820406
Ik geloof er wel in. er is een site waar je een wens op kunt plaatsen en met anderen die in de LOA geloven hem kan doen uitkomen: www.universalwishes.com. ook leuk om eens te kijken wat anderen zoal wensen.
pi_53821518
Hm, ik heb alleen dat ik ergens dingen denk of heb gedacht die ik dan later zeg of kan zeggen. Soort van actie - reactie waardoor ik automatisch iets zeg/reageer, waarvan ik later denk 'hé, dit wou ik eigenlijk zeggen of dacht ik aan/heb ik even aan gedacht' ofzo. De laatste weken is mij dit herhaaldelijk opgevallen, gebeurt dit meer en meer. Best vaag.

pi_53821760
quote:
Op woensdag 3 oktober 2007 18:16 schreef sjarreltje het volgende:

Ik wist niet hoelaat ze zou komen dus ik bel, en ja hoor, op het moment dat ze opneemt komt ze net aan.
Of dat je zelf net klaar bent en denkt 'nu kan het'... tring. Kan ook dat de ander dan goed aanvoelt overigens
quote:
Oh ja, ik heb ook vaak dat ik op de trein zit te wachten, op het moment dat ik dan uit verveling es ga kijken in de richting waar de trein vandaan zou moeten komen, dattie er aan komt! En ik heb het twee keer meegemaakt dat ik gewoon ontspannen wachtte op de trein en toen dacht 'nu komtie eraan' en dattie ook nog kwam!
Normaal gesproken zie ik dit als puur toeval..maar voor dit topic wil ik wel in meer geloven
Hm, ik zit weleens in tegenovergestelde richting en staar altijd naar buiten en dit valt mezelf ook op, ik kijk dan net in de trein en zie dat er dan een trein voorbij rijdt. Terwijl ik hem niet zag aankomen, ook denk ik er niet aan, ik wend alleen mijn gezicht niet meer naar buiten, en trein raast voorbij.

Of, das gewoon grappig, aan je neus zitten, een beweging maken ofzo, en dat het stoplicht dan op groen springt, dan lijkt het net of jij dat doet
pi_53827663
quote:
Op dinsdag 9 oktober 2007 20:35 schreef sweetgirly het volgende:

[..]

Of dat je zelf net klaar bent en denkt 'nu kan het'... tring. Kan ook dat de ander dan goed aanvoelt overigens
[..]

Hm, ik zit weleens in tegenovergestelde richting en staar altijd naar buiten en dit valt mezelf ook op, ik kijk dan net in de trein en zie dat er dan een trein voorbij rijdt. Terwijl ik hem niet zag aankomen, ook denk ik er niet aan, ik wend alleen mijn gezicht niet meer naar buiten, en trein raast voorbij.

Of, das gewoon grappig, aan je neus zitten, een beweging maken ofzo, en dat het stoplicht dan op groen springt, dan lijkt het net of jij dat doet
Dat met het stoplicht dat lukt me in Nijmegen tegenwoordig bewust. Maar dat lijkt me meer een geval van timing aangezien ik daar vaak langs kom .
Met het wachten op de trein is het me één keer gebeurd dat ik me uit pure verveling en wanhoop (ik zat al een kwartier een krantje te lezen) mn ogen dicht deed en me helemaal ontspande. Op het moment dat ik mn ogen open deed en naar links keek zag ik de trein vanachter de bomen tevoorschijn komen. Heul freaky
  woensdag 10 oktober 2007 @ 08:01:55 #12
17635 mvdlubbe
het is al ijdelheid
pi_53830331
Goed voorbeeld van de LOA, sjarreltje!
Alle mensen in die trein (en de trein zelf) zijn natuurlijk vooruit gewarped om aan jouw wensen te voordoen!
12. Hoe vaak ben je bang dat je leven zonder internet vervelend, leeg en onplezierig zal zijn?
  woensdag 10 oktober 2007 @ 11:55:46 #13
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_53835141
quote:
Op woensdag 10 oktober 2007 08:01 schreef mvdlubbe het volgende:
Alle mensen in die trein (en de trein zelf) zijn natuurlijk vooruit gewarped om aan jouw wensen te voordoen!
Je bent verdwaald, lubje. Skeptics corner is een ander topic .
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen komedie.
Vrijheid
pi_53843865
Ik zie het meer als meaningful coincidenses. Soms kan het goed zijn weer even terug in de tijd te duiken en vaak kom ik dan oude bekenden tegen, waarmee ik het dan over vroeger heb. Ik zie het dus eerder dat je krijgt (qua ervaringen) wat je nodig hebt op dat moment, dan dat je het zelf helemaal kunt creëren. Maar uiteindelijk lijkt het me wel dat je in dit proces actief kunt meespelen en zelf ook richting kunt gaan geven aan je leven.
Ware Wijsheid Liefdevolle Vrede
Peaceful Warrior "What are you?" "This Moment"
pi_53845584
quote:
Op woensdag 10 oktober 2007 08:01 schreef mvdlubbe het volgende:
Dat zal natuurlijk niet werken als ik een camera in die bocht klaar zet om de gewarpte trein te flitsen .. eigenlijk is het allemaal gewoon wishful thinking en niet bepaald iets waar je je leven aan moet vertrouwen. Maar wel geinig om mee te maken. En dan heb ik in de trein wat om over te filosoferen
pi_53849609
Een ervaring die ik vaak heb is als ik de krant zit te lezen en tegelijk iemand op de radio iets vertelt dat dan op hetzelfde moment als ik een woord lees de persoon op de radio hetzelfde woord uitspreekt.
Het komt vaker voor dan ik voor mogelijk houd.
  donderdag 11 oktober 2007 @ 08:07:11 #17
79143 Darkwolf
To the moon I howl
pi_53855460
quote:
Op woensdag 3 oktober 2007 11:34 schreef jogy het volgende:
Een discussie over het wel of niet onzin zijn van LOA kan worden gevoerd in: The skeptic's corner #5
Wel of geen onzin: het is een Universele wet. Een mechaniek. Een systeem. Daar kun je lang of kort over discussieren maar het is er. Of je nu wilt of niet!
pi_53862107
quote:
Op donderdag 11 oktober 2007 08:07 schreef Darkwolf het volgende:

[..]

Wel of geen onzin: het is een Universele wet. Een mechaniek. Een systeem. Daar kun je lang of kort over discussieren maar het is er. Of je nu wilt of niet!
Nee, er zijn mensen die er in geloven dat dit hun leven beheerst. En voor die mensen (en de mensen die wel beter weten) moet je gewoon naar het hoekje der sceptici
  maandag 15 oktober 2007 @ 08:04:16 #19
79143 Darkwolf
To the moon I howl
pi_53941668
quote:
Op donderdag 11 oktober 2007 13:31 schreef sjarreltje het volgende:
Nee, er zijn mensen die er in geloven dat dit hun leven beheerst. En voor die mensen (en de mensen die wel beter weten) moet je gewoon naar het hoekje der sceptici
Je zegt nee maar haalt een andere stelling aan dan wat ik daarnet zei.
Ja het is er, nee het hoeft niet je leven te beheersen inderdaad.
pi_53950451
quote:
Op maandag 15 oktober 2007 08:04 schreef Darkwolf het volgende:

[..]

Je zegt nee maar haalt een andere stelling aan dan wat ik daarnet zei.
Ja het is er, nee het hoeft niet je leven te beheersen inderdaad.
Ik bedoel dat als het een systeem is, dan zou dat systeem volgens een methode moeten werken en dus zou het te beinvloeden moeten zijn. En dát lijkt me onzin. Mja, daar is dit topic niet veur
pi_53951230
quote:
Op donderdag 11 oktober 2007 08:07 schreef Darkwolf het volgende:

[..]

Daar kun je juist wel over discussieren want het is helemaal niet zeker of het er is of niet. Daar is geen bewijs voor. Komt er nog bij dat het grotendeels is gebaseerd op persoonlijke ervaring wat het helemaal lastig maakt.

Afgelopen weekend was bij Rondom10 nog een discussie over the Secret. Voor de liefhebbers:
http://www.uitzendinggemist.nl/index.php/aflevering?aflID=5688554&md5=1fecb1b4829ead1280ffa1effc22ab6a
Overigens vond ik het een verschrikkelijke discussie, maar dat ligt volgens mij meer aan de irritante presentator .
pi_53957684
Dank voor de tip
  dinsdag 16 oktober 2007 @ 09:50:09 #23
17635 mvdlubbe
het is al ijdelheid
pi_53963242
quote:
Op maandag 15 oktober 2007 17:44 schreef Geartsjuh het volgende:

[..]

Daar kun je juist wel over discussieren want het is helemaal niet zeker of het er is of niet. Daar is geen bewijs voor. Komt er nog bij dat het grotendeels is gebaseerd op persoonlijke ervaring wat het helemaal lastig maakt.

Afgelopen weekend was bij Rondom10 nog een discussie over the Secret. Voor de liefhebbers:
http://www.uitzendinggemist.nl/index.php/aflevering?aflID=5688554&md5=1fecb1b4829ead1280ffa1effc22ab6a
Overigens vond ik het een verschrikkelijke discussie, maar dat ligt volgens mij meer aan de irritante presentator .
Wát een afgrijselijke 'discussie'. Echt een debat hollandse stijl. Harder brullen als je gelijk wilt hebben, onzin blaten als opponenten de waarheid zeggen. Prachtig!
En wat een nare wijven, die twee die voor de secret waren.
- Dat je meer deelt als je meer hebt lijkt me niet per definitie waar
- De video The Secret gaat écht over materiële rijkdom, niet over tevreden zijn met wat je hebt
- Het gaat letterlijk over 'het universum', daar is niets metaforisch aan.
- Ratelband is een nare man.
- 'Mensen zijn frequenties' is geen juiste benadering van 'mensen' en 'frequenties'.
- 'E NER GIE TREKT GE LIJK GE STEM DE E NER GIE AAN' is geen waarheid, ook niet als je het 10 keer zegt
- 'Als jij een appel wilt zien, zie je een appel en zie ik een banaan' is ook niet echt een argument .
- Je leven is niet het avondeten van morgen.

[ Bericht 2% gewijzigd door mvdlubbe op 16-10-2007 09:59:54 ]
pi_54082398
Op lowlands dacht ik er aan dat het leuk zou zijn als ik wat muntjes zou vinden, drie seconden later lagen er een paar voor me op de grond.

Of als je mensen weer eens wilt zien. Heb wel een paar keer gehad dat ik die dan in de dagen daarna tegen kwam.
  FOK!fotograaf maandag 22 oktober 2007 @ 08:01:14 #25
18921 freud
Who's John Galt?
pi_54083277
Mwoah, komende zaterdag fotografeer ik de top van de dance dj's in nederland, heb afgelopen zomer ook grote jongens voor de cam gehad, en ben net een leuke meid tegen gekomen waar wel een wel erg verdacht perfecte match mee is.

Of het LOA is of niet, wel voor mijn gevoel dingen waar ik aan op heb gestuurd.
Ik nuf je seuk!
Ik hier?
If it's free, you're the product!
  maandag 22 oktober 2007 @ 08:12:14 #26
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_54083320
Gisteren was er op Ned 2 ook een discussie over The Secret, heeft iemand dat nog gezien?
Niet meer actief op Fok!
pi_54101738
Jaren geleden, had ik een tijdje dat ik kreeg wat ik wilde..
Ik woonde net in mijn flatje en dacht op een avond, weet je wat?
Ik wil een vierkante witte tafel met zo'n blok eronder als eettafel..
Ik ga 2 weken later op bezoek bij een vriendin en zie, zowaar die tafel staan bij de vuilnis, nog zo goed als nieuw..
Ik denk wtf heey
Ok vriendje gebeld en tafel opgehaald, ding was echt perfekt en bijna nieuw nog?
Nou goed veel plezier van gehad.
Diezelfde tijd dacht ik weer, ik wil een tv kastje, die en die kleur met zulke deuren, maar eigenlijk vond ik dat glas niet zo geweldig, scherpe randjes e.d.
anyways, ga savonds wandelen, en wat zie ik wederom bij de vuilnis?
Ja hoor mijn tv kastje zonder glazen deurtjes, die waren eruit
In prima staat verder, nou goed maar meegenomen.
Veel plezier van gehad!
Nou goed diezelfde tijd had mijn toenmalige vriend zijn wasmachine kapot.
We gaan wandelen en bij de vuilnis staat, jawel een wasmachien..
ik zo van roflolcopter enzo driedubbelsaltolol..
meenemen..die is voor jou!
Ik had mijn portie al gehad nml wist ff niets meer te bedenken..
Dat vriendje zegt nee die is kapot joh!
Lama...ok..zeg ik zo nadenkend..
we wandelen verder..en verdomd,..eindje verderop staat er weer een wasmachine bij de vuilnis..
Ik zeg eh hallo! Deze moet je nemen hoor die is goed!
We kijken erin..washandje lag er nog in zelfs..
HIj heeft hem opgehaald en de wasmachien heeft het nog jarennnnnnn gedaan!
Ben nog verbaast hierover..
Laatst met de loterij ik maar secret denken etc..maar nee hoor niets gewonnen
Dus het werkt niet altijd...maar waarom niet?
//Jij bent een user waar er meer van zouden moeten zijn, zhe devilll // Ik dacht dat je schreef Hitler ofzo//Huillie is mine!
pi_54790056
Van de week weer zoiets. Ik vroeg me al een paar keer af hoe het met een oude vriend zou gaan. Ik had hem al een hele tijd niet gesproken en niet gezien. Toen een aantal dagen een paar keer over gedacht.
Ongeveer een weekje later loop ik in een supermarkt, voel ik ineens iemand tikken op m'n schouder en jahoor is het die betreffende oude vriend. Het kan gewoon toeval zijn, maar toen viel wel weer van alles op z'n plaats.
pi_54798257
haha zoiets had ik ook wel eens, maar dan op MSN, sommige mensen die ik al een aantal maanden of jaren niet gesproken heb, verwijder ik dan.. mee dat ik ze verwijder, beginnen ze ineens tegen me te praten, diezelfde dag of de dag erna ofzo, best wel raar.
Tis em al vaak overkomen, op een gegeven moment heb ik expres een paar mensen gewist, en hupla.. beginnnen ze te praten lolz
  vrijdag 23 november 2007 @ 12:28:12 #30
8372 Bastard
Persona non grata
pi_54799380
Heb ook een paar voorbeelden kom er later op terug
The truth was in here.
pi_54806891
Ik heb er bizar veel ervaringen mee. Zoveel dat ik liever 'toeval' de reden geef dan de LOA.
pi_54828119
quote:
Op vrijdag 23 november 2007 18:59 schreef Blaxje het volgende:
Ik heb er bizar veel ervaringen mee. Zoveel dat ik liever 'toeval' de reden geef dan de LOA.
Hehe ken het 'probleem'. Maar dan vraag ik me altijd af of ik deze gebeurtenissen diep van binnen niet zelf heb gewild. Omdat ik best veel bewuste momenten heb, ben ik het voor mezelf gaan analyseren hoe dat nou eigenlijk werkt. En ik heb meer en meer het idee dat je het tot een bepaalde maat zeker wel kunt sturen.

Mijn probleem met de hele LOA theorie, is dat het mijn idee hieromtrent niet geheel accuraat weergeeft. Daarom vind ik deze quote uit de OP zo mooi:
quote:
Nu is deze gedachte eigenlijk oude wijn in nieuwe zakken, er zijn al vele boeken voor The Secret over dit verschijnsel geschreven. Ik heb het vooral gehaald een aantal jaren geleden uit Handboek Spiegelogie van Willem de Ridder. Desalniettemin merk ik wel dat er een bepaalde kern van waarheid in zit.
Precies wat Urquhart hier schrijft, daar gaat het voor mij om. Er zit m.i. idd een kern van waarheid in, maar het is voor mij slechts een klein onderdeel van het geheel van aspecten die ons leven kunnen beinvloeden. Zo ook het 'toeval' wat jij ter sprake brengt. Ik weet inmiddels niet meer wat ik me bij 'toeval' moet voorstellen, omdat het leven vaak vreemder werkt dan fictie. Dus ook mbt 'toeval' is voor mijn gevoel niets onmogelijk. Ik vind het iig altijd erg toevallig dat je de situatie kunt beinvloeden in de door jouw gewenste richting. Erg aparte ervaringen.

Ik denk dat ik gewoon niet zo hou van het definieren van datgene wat ik ervaar in mijn leven. Ik laat het liever in het midden wat het proces is achter oorzaak of gevolg. LOA zie ik dan weer als een goede poging om kennis bij het grote publiek te brengen. Maar daardoor gaat er m.i. veel specifieke kennis verloren, die je m.i. daarnaast nodig hebt om jezelf verder te kunnen ontwikkelen. Luister altijd naar je eigen intuitie wat betreft boeken als bv. The Secret. Neem alleen datgene aan waarvan jij het gevoel hebt dat het je verder op weg helpt. De rest kan misschien geschikt zijn voor elke andere lezer, maar als jij het niet kunt implementeren in je eigen leven dan is die kennis wellicht niet voor jou bedoeld.

Iedereen heeft zijn eigen pad te bewandelen in het leven en LOA helpt ons daarbij. Maar de ware leidraad ben jezelf. Dus probeer niet alleen buiten jezelf naar antwoorden te zoeken op grote levensvragen. Laat je hart spreken en bedenk dat het een reis is. Een reis in het onbekende. Veel plezier!
Ware Wijsheid Liefdevolle Vrede
Peaceful Warrior "What are you?" "This Moment"
pi_57266114
De laatste tijd weer de nodige zaken tegengekomen die onder de categorie "LOA-ervaringen" geschoven kunnen worden.
Ik was de laatste tijd druk bezig met mijn rijbewijs, en op een gegeven moment begon het mij op te vallen dat op tv, in de krant op de radio...overal ging het over rijbewijzen en rijexamens
En nu dat weer eenmaal achter de rug is, helemaal niets meer.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')