Ik heb geen absolute waarheid, dus ik kan die ook niet aan iemand opdringen. Ik vraag hetzelfde van andere mensen en soms kost dat heel veel moeite.quote:Op maandag 1 oktober 2007 21:55 schreef Averroes het volgende:
en jij hebt niet het gevoel dat je de waarheid kent of voelt je niet superieur over gelovigen?
Er is geen waarheid, goed en slecht zijn slechts termen die ons zijn opgelegd vanuit de maatschappij. Geen enkele mening is correct, de absolute waarheid bestaat niet.quote:Op maandag 1 oktober 2007 21:55 schreef Averroes het volgende:
en jij hebt niet het gevoel dat je de waarheid kent of voelt je niet superieur over gelovigen?
Nee, maar er zijn wel dingen die in onze eigen ogen de absolute waarheid zijn.quote:Op maandag 1 oktober 2007 22:04 schreef Ps2K het volgende:
[..]
Er is geen waarheid, goed en slecht zijn slechts termen die ons zijn opgelegd vanuit de maatschappij. Geen enkele mening is correct, de absolute waarheid bestaat niet.
Dat is niet correct, als de waarheid correct zou zijn dan zou het een feit zijn en geen aangenomen waarheid.quote:Op maandag 1 oktober 2007 22:06 schreef Averroes het volgende:
[..]
Nee, maar er zijn wel dingen die in onze eigen ogen de absolute waarheid zijn.
Zoals?quote:Op maandag 1 oktober 2007 22:06 schreef Averroes het volgende:
[..]
Nee, maar er zijn wel dingen die in onze eigen ogen de absolute waarheid zijn.
Heel simpel voorbeeld. Iemand is Christen en gelooft dat god bestaat. Dat God bestaat is geen feit maar kan voor hem toch een absolute waarheid zijn.quote:Op maandag 1 oktober 2007 22:07 schreef Ps2K het volgende:
[..]
Dat is niet correct, als de waarheid correct zou zijn dan zou het een feit zijn en geen aangenomen waarheid.
Heej dat is mijn religie, niet mijn religie aanvallen ja.quote:Op maandag 1 oktober 2007 22:12 schreef descendent1 het volgende:
^
Stelletje spamhoerige- mede Zwollenaren; dit is een serieus topic ja!![]()
![]()
Waarom lijkt het bestaan van een God je niet waarschijnlijk?quote:Op maandag 1 oktober 2007 22:12 schreef descendent1 het volgende:
bladiebla
Dan is dat een geloof, maar geen absolute waarheid. Mensen die het toch als absoluut aannemen zijn gevaarlijke gekken met slechts een doel voor ogen: Totale uitroeing van andersdenkenden, zij het door geweld, deportatie of door een goddelijk medium.quote:Op maandag 1 oktober 2007 22:10 schreef Averroes het volgende:
[..]
Heel simpel voorbeeld. Iemand is Christen en gelooft dat god bestaat. Dat God bestaat is geen feit maar kan voor hem toch een absolute waarheid zijn.
cyborg baby jezus rekent wel met hem afquote:Op maandag 1 oktober 2007 22:17 schreef beelz het volgende:
[..]
Heej dat is mijn religie, niet mijn religie aanvallen ja.
De geest van John Wayne Gacy zij met uquote:Op maandag 1 oktober 2007 22:23 schreef Ps2K het volgende:
[..]
cyborg baby jezus rekent wel met hem af![]()
Ik heb geen aanwijzingen, laat staan bewijs voor een God. Ik ga er dus niet vanuit dat er een God is en ik vind het vreemd om je leven in te richten naar iets waar geen aanwijzingen voor zijn.quote:Op maandag 1 oktober 2007 22:19 schreef Averroes het volgende:
[..]
Waarom lijkt het bestaan van een God je niet waarschijnlijk?
Misschien heb je geen aanwijzingen omdat je niet zoekt. Of zoekt op de verkeerde plekken.quote:Op maandag 1 oktober 2007 22:36 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ik heb geen aanwijzingen, laat staan bewijs voor een God. Ik ga er dus niet vanuit dat er een God is en ik vind het vreemd om je leven in te richten naar iets waar geen aanwijzingen voor zijn.
Hebben we het hier over een antropomorfische god of een goddelijke essentie?quote:Op maandag 1 oktober 2007 22:37 schreef Averroes het volgende:
[..]
Misschien heb je geen aanwijzingen omdat je niet zoekt. Of zoekt op de verkeerde plekken.
Is dat van belang dan? Kies maar.quote:Op maandag 1 oktober 2007 22:38 schreef Monolith het volgende:
[..]
Hebben we het hier over een antropomorfische god of een goddelijke essentie?
Misschien heb je honger omdat je niet hebt gegeten. Of je het te weinig gegeten.quote:Op maandag 1 oktober 2007 22:37 schreef Averroes het volgende:
[..]
Misschien heb je geen aanwijzingen omdat je niet zoekt. Of zoekt op de verkeerde plekken.
Waarom zou ik zoeken? Mijn wereld is ook compleet en mooi zonder God.quote:Op maandag 1 oktober 2007 22:37 schreef Averroes het volgende:
[..]
ALS God bestaat dan is hij overal, hem dan nog zoeken is futielquote:Op maandag 1 oktober 2007 22:37 schreef Averroes het volgende:
[..]
Wat doet je denken dat ik gelovig ben? Dat heb je me dacht ik nergens horen zeggen.quote:Op maandag 1 oktober 2007 22:46 schreef beelz het volgende:
[..]
Misschien heb je honger omdat je niet hebt gegeten. Of je het te weinig gegeten.
Met andere woorden: Draai er niet omheen en geef een normaal antwoord grefo.
Nee dat is een eigenschap die jij hem toedeelt. Als je niet weet of hij bestaat hoe kun je hem dan die eigenschap geven?quote:Op maandag 1 oktober 2007 22:52 schreef Ps2K het volgende:
[..]
ALS God bestaat dan is hij overal, hem dan nog zoeken is futiel
Dat is de omschrijving uit de bijbel en de koran...quote:Op dinsdag 2 oktober 2007 07:38 schreef Averroes het volgende:
[..]
Nee dat is een eigenschap die jij hem toedeelt. Als je niet weet of hij bestaat hoe kun je hem dan die eigenschap geven?
Beetje the atheïst wager dus?quote:Op dinsdag 2 oktober 2007 09:17 schreef Viking84 het volgende:
Dergelijke topics zijn al eerder langs geweest, maar goed, hier ga ik dan weer.
Ik noem mezelf agnost, omdat ik van mening ben dat wij als mens niet in staat zijn het bovennatuurlijke te beschrijven. Dat blijkt wel weer uit het concept van God. God is zo antropomorf, omdat wij God zelf geschapen hebben. Dit geeft maar weer aan hoe bekrompen de menselijke geest is. Je zou me ook nog atheïst kunnen noemen in de zin dat ik niet in goden geloof. Maar dat wil niet zeggen dat ik totaal niets moet hebben van het bovennatuurlijke. Eigenlijk vind ik het niet zo zinnig om daar uitspraken over te doen. In ieder geval laat ik mijn huidige leven niet bepalen door wat ik denk dat er na dit leven zal gebeuren. Ik probeer een goed mens te zijn voor zowel medemens als dier en daar moet degene die er in het hiernamaals is, als er al iemand is en áls er al een hiernamaals is, het maar mee doen. Het leven is tenslotte al ingewikkeld genoeg.
Je gelooft niet. Probeert goed te leven voor jezelf en voor anderen. En als er dan toch op de één of andere marnier een hiernamaals blijkt te zijn dan heb je goed geleeft en zou je daar in mogen. Zoniet dan heb je alsnog een mooi leven gehad.quote:
Ja, eigenlijk wel, ja. Als er een hiernamaals is, dan vind ik dat iedereen die anderen geen schade berokkent heeft daar thuishoort. Hopelijk is de beheerder van het hiernamaals met mij eensquote:Op dinsdag 2 oktober 2007 15:44 schreef Averroes het volgende:
[..]
Je gelooft niet. Probeert goed te leven voor jezelf en voor anderen. En als er dan toch op de één of andere marnier een hiernamaals blijkt te zijn dan heb je goed geleeft en zou je daar in mogen. Zoniet dan heb je alsnog een mooi leven gehad.
Een beetje een iets-ist dus?quote:Op dinsdag 2 oktober 2007 16:35 schreef motorbloempje het volgende:
Ik weet niet hoe ik mezelf moet noemen.
Omdat ik niet inzie waarom het leven per se zin zou moeten hebben (als in voorbereiding op een hiernamaals, reincarnatie oid) Wij mensen maken onszelf veels te belangrijk; terwijl we in mijn ogen net als dieren vervangbare mini-entiteitjes zijn op een aarde die daar vol van is. (we zijn gewoon dieren andersgezegd).quote:Op maandag 1 oktober 2007 22:19 schreef Averroes het volgende:
[..]
Waarom lijkt het bestaan van een God je niet waarschijnlijk?
Grappig dat je daarmee komt, want daar zit ik ook mee. Vaak zou ik maar liever een dier zijn, dan hoef je ook niet na te denken over al die ingewikkelde kwestiesquote:Op dinsdag 2 oktober 2007 17:13 schreef descendent1 het volgende:
Wij mensen maken onszelf veels te belangrijk; terwijl we in mijn ogen net als dieren vervangbare mini-entiteitjes zijn op een aarde die daar vol van is. (we zijn gewoon dieren andersgezegd).
Dit lees ik wel vaker. De eerste keer dat ik het zag staan was ik erg verbaasd. Ik had nooit iets anders meegekregen als dat juist de religieuzen enige nederigheid proberen te ontwikkelen, terwijl je in het materiele leven, en vooral het westerse het ego-leven juist wat sterker zou moeten maken om erin mee te komen/slagen.quote:Op dinsdag 2 oktober 2007 17:13 schreef descendent1 het volgende:
Wij mensen maken onszelf veels te belangrijk
Het werkt indirect. Als er een almachtig wezen is dat ons heeft gecreëerd zijn we dus belangrijk en bijzonder. Als je alleen maar een dier bent stel je niets voor.quote:Op woensdag 3 oktober 2007 08:58 schreef Causa het volgende:
[..]
Dit lees ik wel vaker. De eerste keer dat ik het zag staan was ik erg verbaasd. Ik had nooit iets anders meegekregen als dat juist de religieuzen enige nederigheid proberen te ontwikkelen, terwijl je in het materiele leven, en vooral het westerse het ego-leven juist wat sterker zou moeten maken om erin mee te komen/slagen.
quote:Op dinsdag 2 oktober 2007 07:32 schreef Averroes het volgende:
[..]
Wat doet je denken dat ik gelovig ben? Dat heb je me dacht ik nergens horen zeggen.
En snel een beetje.quote:Op maandag 1 oktober 2007 22:43 schreef SpecialK het volgende:
TS trapt af.
Dat snap ik niet?quote:Op woensdag 3 oktober 2007 09:09 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Het werkt indirect. Als er een almachtig wezen is dat ons heeft gecreëerd zijn we dus belangrijk en bijzonder. Als je alleen maar een dier bent stel je niets voor.
De dieren zijn toch net zo goed gemaakt door dat wezen? Waarom zouden die dan niets voorstellen?quote:Op woensdag 3 oktober 2007 09:09 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Het werkt indirect. Als er een almachtig wezen is dat ons heeft gecreëerd zijn we dus belangrijk en bijzonder. Als je alleen maar een dier bent stel je niets voor.
Niet iedere religieus is van zijn arrogantie bevrijd.quote:Op woensdag 3 oktober 2007 10:25 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
De dieren zijn toch net zo goed gemaakt door dat wezen? Waarom zouden die dan niets voorstellen?
Dieren zijn zich daar niet van bewust dus die krijgen daar niet meer zelfvertropuwen van.quote:Op woensdag 3 oktober 2007 10:25 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
De dieren zijn toch net zo goed gemaakt door dat wezen? Waarom zouden die dan niets voorstellen?
Je voelt je toch belangrijk als je het idee hebt dat iemand (ouders, partner) je belangrijk vind, van je houd? Hoe belangrijk voel je je dan als er een God is die helemaal speciaal voor jou de hemel en de aarde geschapen heeft en zijn eigen zoon voor jou aan een kruis heeft laten spijkeren?quote:
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |