Dat moord niet wenselijk is, omdat het ten koste gaat van leven en we nou eenmaal waarde hechten aan leven lijkt me logisch. Je ziet ook vaak bij andere sociale dieren een systeem van repercussies t.o.v. bijvoorbeeld moord evolueert om dit te ontmoedigen. Niet wenselijk zijn en niet kunnen bestaan zijn twee verschillende zaken.quote:Op woensdag 3 oktober 2007 15:48 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dat is niet stompzinnig, dat is zoals het is. En daarom is er geen andere mogelijkheid. Moord en leven kunnen wel (tijdelijk) naast elkaar bestaan, maar het gaat altijd ten koste van leven. En daarom hoort het niet.
Ik zou ook wat meer moeite kunnen doen om Allah, Shiva en nog een hele rits andere goden te begrijpen. Ik heb er eigenlijk niet zo'n behoefte aan.quote:Je zou ook wat meer je best kunnen doen om Hem te begrijpen natuurlijk.
Omdat dat het enige rechtvaardige antwoord is op de daden van degenen die zelf voor god denken te kunnen spelen.quote:Op woensdag 3 oktober 2007 16:07 schreef Averroes het volgende:
[..]
Maar als god wil dat iedereen leeft waarom heeft hij de dood dan gecreeërd?
Nouja of het rechtvaardig is valt natuurlijk te betwisten. Hij zou ook andere straffen kunnen opleggen of hun vergeven voor het spelen van god. Hij hou toch van iedereen?quote:Op woensdag 3 oktober 2007 16:12 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Omdat dat het enige rechtvaardige antwoord is op de daden van degenen die zelf voor god denken te kunnen spelen.
Wat dóe je hier dan??quote:Op woensdag 3 oktober 2007 16:08 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ik zou ook wat meer moeite kunnen doen om Allah, Shiva en nog een hele rits andere goden te begrijpen. Ik heb er eigenlijk niet zo'n behoefte aan.
Hij vergeeft ze ook meteen als ze daar om vragen. God is voor ons gestorven, Hij heeft de prijs al betaald, het enige wat wij nog moeten doen is dat erkennen en om vergeving vragen. Dan ontlopen we onze straf.quote:Op woensdag 3 oktober 2007 16:14 schreef Averroes het volgende:
[..]
Nouja of het rechtvaardig is valt natuurlijk te betwisten. Hij zou ook andere straffen kunnen opleggen of hun vergeven voor het spelen van god. Hij hou toch van iedereen?
Nee we ontlopen de straf niet. We gaan namelijk nog steeds dood.quote:Op woensdag 3 oktober 2007 16:17 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Hij vergeeft ze ook meteen als ze daar om vragen. God is voor ons gestorven, Hij heeft de prijs al betaald, het enige wat wij nog moeten doen is dat erkennen en om vergeving vragen. Dan ontlopen we onze straf.
God belooft ons het eeuwige leven in de hemel. Daar is geen dood. Zij die de wederkomt meemaken worden gelijk meegenomen en sterven niet eens 1 keer.quote:Op woensdag 3 oktober 2007 16:19 schreef Averroes het volgende:
[..]
Nee we ontlopen de straf niet. We gaan namelijk nog steeds dood.
Wat voor garrantie heeft hij dat we daar niet voor god gaan spelen?quote:Op woensdag 3 oktober 2007 16:20 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
God belooft ons het eeuwige leven in de hemel. Daar is geen dood. Zij die de wederkomt meemaken worden gelijk meegenomen en sterven niet eens 1 keer.
Inhoudelijk reageren, zoals in het eerste gedeelte van m'n post, dat je voor het gemak maar even weglaat. Die laatste opmerking was bedoeld om aan te geven dat er uberhaupt weinig te 'begrijpen' valt aan het vermeende gedrag van een bovennatuurlijke entiteit waar je niet in gelooft. Wat er vanuit mijn optiek te 'begrijpen' valt is het afleiden van in de bijbel aan de christelijke god toegeschreven eigenschappen en daden. Die vind ik hopeloos inconsequent en tegenstrijdig.quote:
De rest gaat dus naar de hel? Dus je kan een massa moordenaar zijn, maar zolang je maar in god gelooft en vraagt of hij je wil vergeven dan vergeeft hij je en mag je de hemel in?quote:Op woensdag 3 oktober 2007 16:25 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Omdat alleen degenen die God wilden naar de hemel zullen gaan. Er zal afgerend worden met zonde, de duivel + metgezellen worden vernietigd.
En de mensen die niet stoppen met zondigen gaan dus naar de hel? Wie nog meer?quote:Op woensdag 3 oktober 2007 16:36 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Als jij een massa moordenaar bent, je bekeert, om vergeving vraagt, en stopt met moorden en zondigen en in lijn komt met God kan je inderdaad de hemel in ja. De bedoeling is dat je van je oude zondige leven afziet. Je kan dus niet zeggen 'ik geloof nu in God' en daarna lekker doorgaan met zondigen. Veel mensen willen dat graag, die zeggen 'met de komst van Jezus is er een einde aan de wet gekomen' maar dat is dus helemaal niet.
Mensen die 'God niet wilden'. Dat zijn voor mensen als Ali (tenminste hij lijkt met zijn vorige post te impliceren dat 'ongelovigen' naar de hel gaan) volgens mij niet alleen atheisten, maar ook joden, moslims, hindoes, etcetera. Ongeacht of ze hun hele leven in dienst hebben gesteld van het helpen van kinderen in Afrika of iets dergelijks blijkbaar. Een god die meer op heeft met moreel verwerpelijke mensen die in hem geloven dan met mensen die zich voorbeeldig gedragen, maar niet in die god geloven, hoef ik niet.quote:Op woensdag 3 oktober 2007 16:39 schreef Averroes het volgende:
[..]
En de mensen die niet stoppen met zondigen gaan dus naar de hel? Wie nog meer?
He is god dood.?! Dat zou eens tijd worden.quote:Op woensdag 3 oktober 2007 16:17 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Hij vergeeft ze ook meteen als ze daar om vragen. God is voor ons gestorven, Hij heeft de prijs al betaald, het enige wat wij nog moeten doen is dat erkennen en om vergeving vragen. Dan ontlopen we onze straf.
Dat schijnt ergens in de bijbel te staan ja. Maar dat word door het grootste deel van de Christenen niet letterlijk genomen. Anders zou geloven natuurlijk ook niet zoveel nut meer hebben.quote:Op woensdag 3 oktober 2007 19:36 schreef Lambiekje het volgende:
Hoe zit het nu precies met de hemel??! Er is toch maar plaats voor 144000 mensen. Het lijkt me dat al lang en breed vol zit. Dan is er maar plaats voor 0.0065% plaats voor alle christenen (2.2 mljd)?
Dat is dan ook selectief de bijbel lezen. Wel alles letterlijk nemen maar dat dan toevallig niet. Of is er een bijstelling gemaakt in de nieuwe uitgave...quote:Op woensdag 3 oktober 2007 19:42 schreef Averroes het volgende:
[..]
Dat schijnt ergens in de bijbel te staan ja. Maar dat word door het grootste deel van de Christenen niet letterlijk genomen. Anders zou geloven natuurlijk ook niet zoveel nut meer hebben.
Hij had ons vrije wil kunnen geven EN het vermogen om kwaad te doen uit onze hersencelletjes bannen. Dan is alles wat we doen vrije keuze.quote:Op woensdag 3 oktober 2007 15:14 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Zie jij een andere uitweg dan? Het is de enige manier waarop het universum succesvol kan werken, waarin succesvol gelijk staat aan GELUK.
Dat weet ik niet want ik weet niet wat God weet. Ik kan dus onmogelijk bepalen wie nou wat verdient.quote:Op woensdag 3 oktober 2007 16:39 schreef Averroes het volgende:
[..]
En de mensen die niet stoppen met zondigen gaan dus naar de hel? Wie nog meer?
Jezus is toch gestorven aan het kruis.quote:Op woensdag 3 oktober 2007 19:32 schreef Lambiekje het volgende:
[..]
He is god dood.?! Dat zou eens tijd worden.
Waarom nog bidden als die het niet eens meer kan horen.
Er is een probleem hoe kan ie nu dood zijn als ie niet bestaat of bestaan heeft.
]quote:Op woensdag 3 oktober 2007 19:36 schreef Lambiekje het volgende:
Hoe zit het nu precies met de hemel??! Er is toch maar plaats voor 144000 mensen. Het lijkt me dat al lang en breed vol zit. Dan is er maar plaats voor 0.0065% plaats voor alle christenen (2.2 mljd)?
Er was een crisis situatie. God werd niet meer begrepen op het niveau van zijn creatie, aangezien 1 engel, Lucifer, jaloers werd en aanbeden wilde worden als God. Er was dus duidelijk een probleem. God kan dan 2 dingen doen, die engel in 1 klap vernietigen of een intelligente oplossing bedenken. Deze intelligente oplossing is de mens.quote:Op woensdag 3 oktober 2007 20:33 schreef Knipoogje het volgende:
[..]
Hij had ons vrije wil kunnen geven EN het vermogen om kwaad te doen uit onze hersencelletjes bannen. Dan is alles wat we doen vrije keuze.
Zo werk het ook met muizen. Ik stop muizen in een paradijselijk wereldje vol kaas. Ze mogen alles doen wat ze willen. Vrije keus. Het enige wat ze niet kunnen doen is over de muur van de kooi heen klimmen. Dat is geen vrije keus lijkt het te impliceren. Maar zo werkt het bij ons ook. Wij kunnen ook niet zomaar van onze aardbol afwandelen.
En toch hebben we vrije wil.
Voordat Adam en Eva van de appel aten hadden ze ook vrije wil, maar toch geen kennis van goed en kwaad. Van moord, liegen en enge ziektes hadden ze geen benul. Kortom, vrije wil zonder vermogen tot moorden of stelen of liegen is nog steeds vrije wil. We kunnen ook niet vliegen immers.
Dus waarom heeft God toch het vermogen om elkaar uit te moorden aan ons gegeven terwijl dat helemaal niet nodig was voor vrije wil en terwijl hij wist wat voor ellende deze capaciteit ons zou geven na de onvermijdelijke zondeval?
Mooi verhaal, maar als God zo geweldig is kan ie zijn problemen wel zonder mij oplossen.quote:Op donderdag 4 oktober 2007 17:59 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Er was een crisis situatie.
Is God niet alwetend? Als hij dat was dan had hij toch kunnen voorzien dat de duivel zich tegen hem zou keren. Dan had hij hem gewoon niet kunnen scheppen.quote:Op donderdag 4 oktober 2007 17:59 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Er was een crisis situatie. God werd niet meer begrepen op het niveau van zijn creatie, aangezien 1 engel, Lucifer, jaloers werd en aanbeden wilde worden als God. Er was dus duidelijk een probleem. God kan dan 2 dingen doen, die engel in 1 klap vernietigen of een intelligente oplossing bedenken. Deze intelligente oplossing is de mens.
De mens is op aarde om de crisissituatie te verhelpen. Wij zijn een soort minigoden op aarde, we zijn naar het evenbeeld gemaakt van God, met heerschappij, creativiteit, het vermogen tot het voortbrengen van leven. Dit zijn eigenschappen die de engelen niet hebben. Omdat wij naar het evenbeeld gemaakt zijn van God, zijn wij ook de creatie die Gods karakter en heerschappij het beste zullen kunnen begrijpen als we dat willen.
Als er geen kwaad mogelijk was geweest, was er geen vrije keuze geweest, dan waren wij gedwongen om God te dienen omdat we niet van God af kunnen zien. Dat is misschien wel handiger, maar in een crisissituatie zal het geen groei of vooruitgang betekenen. Vroeg of laat komt dezelfde crisis dan weer om de hoek kijken, omdat de afwezigheid van God nooit ervaren is. Wij ervaren nu over het algemeen de afwezigheid van God omdat Satan (de gevallen Lucife dus) zijn gang mag gaan op deze aarde en zijn heerschappij hier mag vestigen. Op die manier kunnen wij allemaal zien hoe het zónder God is. Uiteindelijk is de enige conclusie die we kunnen trekken dat God nodig is om het leven aangenaam en gelukkig te maken.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |