Waarom staan al die vooroordelen over homo's, vrouwen, andersgelovigen en ongelovigen dan uberhaupt in de bijbel, als je toch iedereen moet liefhebben, zoals je jezelf liefhebt?quote:Op donderdag 4 oktober 2007 21:40 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Hallo, het belangrijkste gebod is 'hou van een ander zoals je van jezelf houdt'. Daar valt weinig aan te interpreteren volgens mij.
Er zijn genoeg mensen die de bijbel hebben bestudeerd en er allemaal een andere visie over hebben.quote:Op donderdag 4 oktober 2007 21:41 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Nee daarvoor moet je de bijbel bestuderen.
Welke vooroordelen boyv.quote:Op donderdag 4 oktober 2007 21:44 schreef boyv het volgende:
[..]
Waarom staan al die vooroordelen over homo's, vrouwen, andersgelovigen en ongelovigen dan uberhaupt in de bijbel, als je toch iedereen moet liefhebben, zoals je jezelf liefhebt?
"God punishes Eve, and all women after her, with the pains of childbirth and subjection to men."quote:
Belachelijk!!quote:Op donderdag 4 oktober 2007 22:07 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Ja en verderop in de bijbel staat dat je van elkaar moet houden, voor elkaar moet zorgen, etc. ik weet zo gauw niet meer uit mijn hoofd welke verzen. Het is echt niet zo ernstig als jij het hier wil doen voorkomen, selectief lezen is ook een kunst.
Eigenlijk wel. De kerk representeert het Christendom.quote:Op donderdag 4 oktober 2007 21:28 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Krijgen we dat riedeltje weer.
Nee, als de bijbel zegt 'hou evenveel van een ander als van jezelf' betekent dat niet dat je een afkeer van homo's moet hebben, vrouwen moet onderdrukken en andere vooroordelen moet hebben. Dan heb je het niet helemaal begrepen. Wat christenen doen is niet altijd hetzelfde als wat het christelijke geloof nou eigenlijk werkelijk inhoudt. Is die sprong nou zo moeilijk te maken? Men beoordeelt het christendom vaak op wat 'de kerk' doet. Dat is toch niet logisch?
De interpretatie van miljoenen en miljoenen christenen, is dus tot op de dag van vandaag nog steeds verkeerd?quote:Op donderdag 4 oktober 2007 22:36 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Hij moet juist niet zo selectief lezen maar álles lezen, je begreep me verkeerd. Dan blijken de feiten toch iets anders te liggen.
Heb je ook iets om dit mee te onderbouwen ofzo, beetje loze uitgangspunten. Waar doel je op.quote:Op donderdag 4 oktober 2007 22:55 schreef boyv het volgende:
[..]
De interpretatie van miljoenen en miljoenen christenen, is dus tot op de dag van vandaag nog steeds verkeerd?
Laat ik het zo zeggen, het grote deel van evangelisch Amerika, heeft het dus verkeerd?
De 10 geboden misschien????? Gods WET?quote:Aan de hand waarvan bepaal jij dan wat goed of slecht is? Het slaat echt nergens op dat jij zo even denkt te kunnen zeggen wat het christendom precies inhoudt en wie het goed doet en wie niet. De bijbel is op zoveel manieren te interpreteren en schaamteloos op allerlei manierengeinterpreteerd door de geschiedenis heen, dat er geen logica meer in zit.
Hij doelt op het feit dat jij doet suggereren dat jij vind dat je de bijbel op de enige juiste manier intepreteerd, terwijl er in Amerika alleen al miljoenen mensen zijn die het anders intepreteren. Dat weet ik niet, maar dat zegt boyv dan hequote:Op donderdag 4 oktober 2007 23:02 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Heb je ook iets om dit mee te onderbouwen ofzo, beetje loze uitgangspunten. Waar doel je op.
[..]
Dus dat is het enige stukje bijbel wat telt? Overigens heb ik het idee dat de God van de bijbel zelf zo nu en dan die 10 geboden op verschillende manieren intepreteerd. Moord mag niet volgens 1 van de geboden, toch? Maar hij moord wel ff de hele wereldbevolking uit, op 2 na, tijdens die zogenaamde vloed....ik zie dat vast verkeerd he?quote:De 10 geboden misschien????? Gods WET?
Ja dat verdient een topic op zich en dat is er al: 'wat is het ware christendom'. Er zijn veel rare doctrines in de wereld die absoluut niet bijbels zijn, geen kwestie van interpretatie. Maar ik heb geen zin in deze discussie hier, is veel te offtopic.quote:Op donderdag 4 oktober 2007 23:09 schreef Semisane het volgende:
[..]
Hij doelt op het feit dat jij doet suggereren dat jij vind dat je de bijbel op de enige juiste manier intepreteerd, terwijl er in Amerika alleen al miljoenen mensen zijn die het anders intepreteren. Dat weet ik niet, maar dat zegt boyv dan he
Nee natuurlijk niet.. maar zij vormen wel de absolute grenzen. De bijbel is het handboek van het leven. De grens naar kwaad wordt bepaald door de wet lijkt me, de tien geboden. En ja God doodt mensen verschillende keren. Maar daarvoor is het dan ook God, de schepper en koning van het universum, als Hij besluit te doden dan is dat rechtvaardig. Wij mensen kunnen daar niet over oordelen.quote:Dus dat is het enige stukje bijbel wat telt? Overigens heb ik het idee dat de God van de bijbel zelf zo nu en dan die 10 geboden op verschillende manieren intepreteerd. Moord mag niet volgens 1 van de geboden, toch? Maar hij moord wel ff de hele wereldbevolking uit, op 2 na, tijdens die zogenaamde vloed....ik zie dat vast verkeerd he?
In ieder geval niet met universele waarden nee. Was hier niet al over gediscusseerd in het vorige deel? Waar uiteindelijk geconcludeerd werd, althans door mij dan, dat wij elkaar niet gingen begrijpen?quote:Op donderdag 4 oktober 2007 20:36 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Ho nu niet op de evolutionaire toer gaan. We hebben het over 'goed' en 'kwaad'. Volgens jou zijn die termen dus niet te definiëren?
Oh weet ik echt niet meer.quote:Op donderdag 4 oktober 2007 23:13 schreef Semisane het volgende:
[..]
In ieder geval niet met universele waarden nee. Was hier niet al over gediscusseerd in het vorige deel? Waar uiteindelijk geconcludeerd werd, althans door mij dan, dat wij elkaar niet gingen begrijpen?![]()
Ik ben het met je eens, dat de discussie, "wat is het ware christendom", of beter "wat is het ware geloof" Tamelijk offtopic is, om maar niet te zeggen onzinnig.quote:Op donderdag 4 oktober 2007 23:13 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ja dat verdient een topic op zich en dat is er al: 'wat is het ware christendom'. Er zijn veel rare doctrines in de wereld die absoluut niet bijbels zijn, geen kwestie van interpretatie. Maar ik heb geen zin in deze discussie hier, is veel te offtopic.
Dus God stelt absolute grensen, maar breekt die grensen zelf wel?quote:[..]
Nee natuurlijk niet.. maar zij vormen wel de absolute grenzen. De bijbel is het handboek van het leven. De grens naar kwaad wordt bepaald door de wet lijkt me, de tien geboden. En ja God doodt mensen verschillende keren. Maar daarvoor is het dan ook God, de schepper en koning van het universum. Das wel ff iets anders dan een mens. Kleine kinderen hebben thuis ook niet evenveel te zeggen en te doen als hun ouders.
Het enige wat Hij verbroken heeft is gij zult niet doden. Maar God is vanaf dag 1 duidelijk geweest over de straf voor zondigen. Verder is Hij de schepper van leven en heeft dus ook het recht om het weer af te nemen. Wij hebben nergens recht op.quote:Op donderdag 4 oktober 2007 23:19 schreef Semisane het volgende:
Dus God stelt absolute grensen, maar breekt die grensen zelf wel?
Valt allemaal wel mee, maar is ook weer erg offtopic he.quote:Nou ja ook eigenlijk niet gek dat jij dat gelooft, gezien je opvattingen over de schepping, wat een grove schending is van de natuurkundige wetten die, als God werkelijk het Universum en alles heeft geschapen, ingesteld zijn door dezelfde schepper. Waar ik dus mee bedoel dat die schepper diezelfde natuurkundige wetten behoorlijk moet schenden, als die zulke wonderen moet verrichten
Alleen het doden he. Al uitgelegd.quote:Maar wat ik me afvraag is, waarom dan die wetten? Als hij blijkbaar ze toch niet belangrijk genoeg vind om zelf zich er aan te houden?
[..]quote:Op donderdag 4 oktober 2007 23:23 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Het enige wat Hij verbroken heeft is gij zult niet doden. Maar God is vanaf dag 1 duidelijk geweest over de straf voor zondigen. Verder is Hij de schepper van leven en heeft dus ook het recht om het weer af te nemen. Wij hebben nergens recht op.
[..]quote:Valt allemaal wel mee, maar is ook weer erg offtopic he.
Tja...als jij dat enkel als "Het enige" / "Alleen" ziet, dat kan, maar ik zie dat als een inconsequentie, die totaal niet past bij een entiteit die zogenaamd "Alwetend/omniscience" en "Almachtig/omnipotent" is.quote:Alleen het doden he. Al uitgelegd.
Tja maar een God die zijn eigen wetten overtreed is toch niet serieus te nemen? Snap jij dat niet?quote:Op vrijdag 5 oktober 2007 00:04 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Is het nou echt zo moeilijk om te accepteren dat er regels zijn en dat er aan het overtreden van die regels bepaalde straffen verbonden zitten? Waar wetten overschreden worden moet rechtgesproken en vervolgd worden. Als God mensen doodt wegens hun zonden is dat terecht en rechtvaardig. Men roept het over zichzelf uit.
Het gaat toch om een straf?? Niet om willekeurig doodslaan. Dat is heel wat anders.In de wetten van het oude testament komt de doodstraf ook voor. De enige straf voor zondigen is de doodstraf, het is niet anders. Dat is echter wat anders dan moord met voorbedachte rade oid.quote:Op vrijdag 5 oktober 2007 00:51 schreef Semisane het volgende:
[..]
Tja maar een God die zijn eigen wetten overtreed is toch niet serieus te nemen? Snap jij dat niet?
Ik verwacht namelijk dat de wetgever ook zelf die wetten handeerd....maar wellicht is dat te veel gevraagd?
Een engel in 1 klap vernietigen is een stuk intelligenter. Dan is het probleem meteen verholpen. Met zijn zondeval en het eropvolgende lijden heeft God bewezen niet helemaal onvoorwaardelijk van zijn schepping te houden.quote:Op donderdag 4 oktober 2007 17:59 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Er was een crisis situatie. God werd niet meer begrepen op het niveau van zijn creatie, aangezien 1 engel, Lucifer, jaloers werd en aanbeden wilde worden als God. Er was dus duidelijk een probleem. God kan dan 2 dingen doen, die engel in 1 klap vernietigen of een intelligente oplossing bedenken. Deze intelligente oplossing is de mens.
Blijkbaar niet. Je ziet wat een zootje wij er vooral de religieuze machthebbers er van hebben gemaakt. Moorden in naam van God.quote:De mens is op aarde om de crisissituatie te verhelpen. Wij zijn een soort minigoden op aarde, we zijn naar het evenbeeld gemaakt van God, met heerschappij, creativiteit, het vermogen tot het voortbrengen van leven. Dit zijn eigenschappen die de engelen niet hebben. Omdat wij naar het evenbeeld gemaakt zijn van God, zijn wij ook de creatie die Gods karakter en heerschappij het beste zullen kunnen begrijpen als we dat willen.
Beetje raar. Eerst maakt God een paradijs. Vervolgens plaatst hij een boom met vruchten die onvermijdelijk tot de zondeval leidt. God verzint daarvoor een straf: de wereld waarin we nu leven. En vervolgens zeg jij dat we dus God nodig hebben om het leven aangenaam en gelukkig te maken? Wat je dus in feite zegt is dat ik mijn katten een luizeleventje geef, ze vervolgens in een kleine kooi zonder eten stopt en ze vervolgens voor de voeten gooi 'zie je wel, dat je mij nodig hebt voor een fijn leventje'quote:Uiteindelijk is de enige conclusie die we kunnen trekken dat God nodig is om het leven aangenaam en gelukkig te maken.
De doodstraf is toch niet probleemoplossend. Zo verwijder je slechts een persoon die deel uitmaakt van 'het probleem', maar pak je het niet bij de oorzaak aan. De oorzaak van het probleem zal een bepaalde gedachte of ideaal zijn, die in strijd is met het woord van god. Als almachtige god, zou je die gedachte of idealen dan toch makkelijk kunnen weerleggen met al je kennis? Of moet je dan meteen maar laten zien dat je zo almachtig bent dat je geen tegenspraak dult? Lijkt wel een dictatuur zo.quote:Op vrijdag 5 oktober 2007 00:53 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Het gaat toch om een straf?? Niet om willekeurig doodslaan. Dat is heel wat anders.In de wetten van het oude testament komt de doodstraf ook voor. De enige straf voor zondigen is de doodstraf, het is niet anders. Dat is echter wat anders dan moord met voorbedachte rade oid.
Je maakt telkens van die rare aannames. Zonder kwaad is er wel degelijk ruimte voor een 'ik hou niet van jou' en 'ik vind een ander leuker' en een 'ik vind dat je de kinderen niet helemaal netjes opvoedt, ik wil van je scheiden' . Dat kan allemaal zonder haat plaatsvinden. Wel met verdriet, maar in een wereld zonder kwaad mag de gescheiden vader de kinderen wel zien en neemt de moeder de kinderen niet mee onder een trein.quote:Op donderdag 4 oktober 2007 18:20 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Hoe kon God ruimte laten voor liefde zonder ook ruimte te laten voor het potentieel voor slechte dingen? God zou robots kunnen hebben geschapen die niets meer zouden doen dan tot in de eeuwigheid "ik hou van jou, ik hou van jou" zeggen. Maar dergelijke schepsels zouden niet in staat zijn om een werkelijke liefdesrelatie aan te gaan.
Weer die rare nergens op gebaseerde aanname. Niet lief hebben is per definitie helemaal niet slecht. Je hebt ook nog zoiets als de neutrale stand. En als jij onder liefhebben elke vorm van altruisme/naastenliefde verstaat, dan bestaan er een heleboel gradaties van liefde en kun je dus wel degelijk onderscheid maken tussen een beetje liefde en een totale liefdevolle overgave.quote:De Bijbel zegt dat God een echte liefdesrelatie met Zijn schepping wil aangaan. Liefde is niet echt tenzij je het vermogen hebt om niet lief te hebben. Eén van God's eigenschappen is alwetendheid. God wist dat er in een wereld met keuzes veel kwaad zou bestaan - er voor kiezen om niet lief te hebben is per definitie slecht. Maar, zo'n wereld zou ook echte liefde mogelijk maken.
Er moet helemaal niks. God heeft het zo bedacht. Hij zet ons in een positie waarin we moeten zondigen waardoor hij ons kan chanteren. Als ik dat zou doen zou ik branden in de hel maar van God accepteer je zulk gedrag? Belachelijk! Het is een sadistische terrorist.quote:Op vrijdag 5 oktober 2007 00:04 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Is het nou echt zo moeilijk om te accepteren dat er regels zijn en dat er aan het overtreden van die regels bepaalde straffen verbonden zitten? Waar wetten overschreden worden moet rechtgesproken en vervolgd worden. Als God mensen doodt wegens hun zonden is dat terecht en rechtvaardig. Men roept het over zichzelf uit.
Dat vind ik een beetje ziek om te geloven, eigenlijkquote:Op vrijdag 5 oktober 2007 00:04 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Onzin, doodstraf is enkel een excuus om moord met voorbedachte rade, legaal te maken. Heeft, lijkt me, weinig met straf te maken, althans als je straf ziet als een methode om iemand iets te laten leren...toch?quote:Op vrijdag 5 oktober 2007 00:53 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Het gaat toch om een straf?? Niet om willekeurig doodslaan. Dat is heel wat anders.In de wetten van het oude testament komt de doodstraf ook voor. De enige straf voor zondigen is de doodstraf, het is niet anders. Dat is echter wat anders dan moord met voorbedachte rade oid.
Dit maakt het nog enger, dat iemand zulke waanbeelden heeft, terwijl hij wel eerst op het rechte pad was. Griebel de indroctinatie werkt echt.quote:Op vrijdag 5 oktober 2007 01:12 schreef Knipoogje het volgende:
Je verhalen maken mij in ieder geval duidelijk dat je elke onduidelijkheid in de Bijbel of in het verhaal van God met een berg aannames moet verklaren om je onzekerheid weg te nemen. En later in dit topic maak je de prachtige veelzeggende opmerking "dat je geen andere keuze hebt". Kortom, je probeert jezelf te overtuigen en laat niemand je meer op een andere gedachte brengen. Wat toch raar is, want je heb volgens mij ooit gezegd dat je vroeger niet geloofde. Je hebt je dus laten overtuigen en je vervolgens voorgenomen om nooit meer tot een ander oordeel te komen. Slimme manier om zieltjes te winnen. Vang ze in een net waar ze zichzelf niet meer uit kunnen redeneren omdat er simpelweg geen keuze meer is.
Uiteraard. Wat hadden de eerstgeborenen in Egypte ook alweer misdaan? Vooral zij die slechts zeer recentelijk geboren waren?quote:Op vrijdag 5 oktober 2007 00:53 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Hoe goedertierend is deze God!quote:Looft den HEERE, want Hij is goed; want Zijn goedertierenheid is in der eeuwigheid;
[...]
Dien, Die de Egyptenaren geslagen heeft in hun eerstgeborenen; want Zijn goedertierenheid is in der eeuwigheid.
quote:De HEERE is een krijgsman; HEERE is Zijn Naam!
Ik heb nu al 3 x uitgelegd hoe de situatie was. In klap vernietigen zou vrije keuze niet respecteren. Maar ik hou op met op jou reageren want je herhaalt toch alles heel de tijd.quote:Op vrijdag 5 oktober 2007 00:55 schreef Knipoogje het volgende:
[..]
Een engel in 1 klap vernietigen is een stuk intelligenter. Dan is het probleem meteen verholpen. Met zijn zondeval en het eropvolgende lijden heeft God bewezen niet helemaal onvoorwaardelijk van zijn schepping te houden.
[..]
Blijkbaar niet. Je ziet wat een zootje wij er vooral de religieuze machthebbers er van hebben gemaakt. Moorden in naam van God.
[..]
Beetje raar. Eerst maakt God een paradijs. Vervolgens plaatst hij een boom met vruchten die onvermijdelijk tot de zondeval leidt. God verzint daarvoor een straf: de wereld waarin we nu leven. En vervolgens zeg jij dat we dus God nodig hebben om het leven aangenaam en gelukkig te maken? Wat je dus in feite zegt is dat ik mijn katten een luizeleventje geef, ze vervolgens in een kleine kooi zonder eten stopt en ze vervolgens voor de voeten gooi 'zie je wel, dat je mij nodig hebt voor een fijn leventje'
Doch, komt niet dan door Jezus in de hemel?quote:Op vrijdag 5 oktober 2007 10:35 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Het maakt helemaal niets uit als je in DIT leven sterft door de hand van God zoals met de eertsgeborenen. Als dat het hogere doel dient moet dat gewoon gebeuren. Er is nog altijd sprake van een HIERNAMAALS. Je kan er vanuitgaan dat de eerstgeborenen van Egypte daar allemaal in terecht komen, die hebben immers niemand wat misdaan.
Jezus bestond toen toch nog niet eensquote:Op vrijdag 5 oktober 2007 10:46 schreef Iblis het volgende:
[..]
Doch, komt niet dan door Jezus in de hemel?
Nou nee, ik ben in principe niet tegen jou, ben tegen niemand, ik probeer je gewoon te begrijpen, enkel ben ik daarvoor wel genoodzaakt om kritische vragen te stellen....zoals jij ook kritische vragen mag stellen tegenover mijn atheïsme. zelf noem ik me niet een atheïst, want dat zou suggereren dat ik een groepering aanhang, wat ik dus juist niet doe. Ik geloof enkel niet in supernatuurlijke entiteiten.quote:Op vrijdag 5 oktober 2007 10:47 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Moet ik het nou in me eentje tegen 6 man opnemen
Je begrijp zijn vraag niet...of je ontwijkt zijn vraag.quote:Op vrijdag 5 oktober 2007 10:48 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Jezus bestond toen toch nog niet eens![]()
Je kan het ook gewoon niet wíllen snappen natuurlijk.
Atheïsme is geen groepering. Het betekend alleen dat een bepaald individu geen religie aanhangt/ niet in God geloofd.quote:Op vrijdag 5 oktober 2007 11:06 schreef Semisane het volgende:
[..]
Nou nee, ik ben in principe niet tegen jou, ben tegen niemand, ik probeer je gewoon te begrijpen, enkel ben ik daarvoor wel genoodzaakt om kritische vragen te stellen....zoals jij ook kritische vragen mag stellen tegenover mijn atheïsme. zelf noem ik me niet een atheïst, want dat zou suggereren dat ik een groepering aanhang, wat ik dus juist niet doe. Ik geloof enkel niet in supernatuurlijke entiteiten.
Nou ja wat ik bedoel eigenlijk is dat gelovigen vaak willen denken dat atheïsme een "groepering" is, vergelijkbaar met _de_ Kerk, zeg maar...enkel alleen omdat ze atheïsme ook in het hokje geloven/religies willen zetten.quote:Op vrijdag 5 oktober 2007 11:22 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Atheïsme is geen groepering. Het betekend alleen dat een bepaald individu geen religie aanhangt/ niet in God geloofd.
Dat is precies wat gelovigen doen. Ze stellen dat Atheïsme en zelfs wetenschap (in ieder geval evolutie) alleen maar een ander geloof is.quote:Op vrijdag 5 oktober 2007 11:27 schreef Semisane het volgende:
[..]
Nou ja wat ik bedoel eigenlijk is dat gelovigen vaak willen denken dat atheïsme een "groepering" is, vergelijkbaar met _de_ Kerk, zeg maar...enkel alleen omdat ze atheïsme ook in het hokje geloven/religies willen zetten.
Snap je wat ik bedoel? ik hoop het, want na 15 uur werken en 4 uur slaap weet ik echt niet hoe ik het duidelijker moet zeggen.
Ja jouw vragen vind ik dan ook niet zo onzinnig als andere vragen.quote:Op vrijdag 5 oktober 2007 11:06 schreef Semisane het volgende:
[..]
Nou nee, ik ben in principe niet tegen jou, ben tegen niemand, ik probeer je gewoon te begrijpen, enkel ben ik daarvoor wel genoodzaakt om kritische vragen te stellen....zoals jij ook kritische vragen mag stellen tegenover mijn atheïsme. zelf noem ik me niet een atheïst, want dat zou suggereren dat ik een groepering aanhang, wat ik dus juist niet doe. Ik geloof enkel niet in supernatuurlijke entiteiten.
quote:Op vrijdag 5 oktober 2007 12:19 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ja jouw vragen vind ik dan ook niet zo onzinnig als andere vragen.
quote:Er bestaan geen domme (onzinnige) vragen, alleen domme (onzinnige) antwoorden.
Wat Iblis voor geniaal argument in zijn hoofd heeft is dat in de bijbel staat dat je niet tot de Here komt behalve via Jezus Christus. Aangezien die eerstgeborenen niet in Jezus Christus waren kunnen ze volgens hem dus niet in de hemel komen. Jezus bestond toen echter nog helemaal niet dus niemand kon nog in Jezus Christus sterven. Zoals al 100.000 keer langs is gekomen is het voor mensen die nooit met Jezus Christus in aanmerking komen onmogelijk om in Jezus Christus te sterven, dus die zouden dan volgens ongelovigen niet de hemel in kunnen. However:quote:Op vrijdag 5 oktober 2007 11:06 schreef Semisane het volgende:
[..]
Je begrijp zijn vraag niet...of je ontwijkt zijn vraag.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |