abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_53576415
quote:
Op zaterdag 29 september 2007 18:52 schreef Heero87 het volgende:
[..]
Ben ik dan echt zo slecht ingelicht?
Zoals Joost-mag-het-weten zegt: het is inderdaad vrij duidelijk wie achter deze column zit.
De waarheid heeft zijn rechten : bij mijn weten moet je voor een regering geen meerderheid in beide taalgroepen in het nationaal parlement hebben, wel een taalpariteit in die regering zelf.
Maar goed, als ik zie welke leugens mensen als mevrouw Delacroix-Rolin kan wijsmaken aan de buitenlandse pers die klakkeloos de Franstalige pers volgt ("de mensen van Rode zijn tweetalig en Vlaanderen vervlaamst de gemeente ") dan moet dit ook wel een keer kunnen.
  zaterdag 29 september 2007 @ 21:28:25 #27
94668 Joost-mag-het-weten
Voor Vorst, Vlaming & vr R
pi_53576639
quote:
Op zaterdag 29 september 2007 21:19 schreef zuiderbuur het volgende:

[..]

De waarheid heeft zijn rechten : bij mijn weten moet je voor een regering geen meerderheid in beide taalgroepen in het nationaal parlement hebben, wel een taalpariteit in die regering zelf.
Maar goed, als ik zie welke leugens mensen als mevrouw Delacroix-Rolin kan wijsmaken aan de buitenlandse pers die klakkeloos de Franstalige pers volgt ("de mensen van Rode zijn tweetalig en Vlaanderen vervlaamst de gemeente ") dan moet dit ook wel een keer kunnen.
Ik vind het eigenlijk erger dat een buitenlands politicus die zelf al ettelijke keren voor extreem-rechts amerika presidentskandidaat was bij de republikeinen zich zo slecht laat inlichten. Maar goed, gezien andere van z'n columns en uitspraken liet hij zich zelfs niet eens goed inlichten over de holocaust ed ...
Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
"Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
"Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
"Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
pi_53577177
Nu op Koefnoen een persiflage van België.

Je kunt hem nog wel op uitzendinggemist terugzien vermoed ik.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_53578253
En we hebben weer een formateur. Zoals verwacht heeft de koning opnieuw Yves Leterme aangeduid.
  zaterdag 29 september 2007 @ 22:53:19 #30
158930 Jurgen21
Rechtse christenhond
pi_53578310
quote:
Op zaterdag 29 september 2007 21:54 schreef Klopkoek het volgende:
Nu op Koefnoen een persiflage van België.

Je kunt hem nog wel op uitzendinggemist terugzien vermoed ik.
HIj was fijn
Pugna Pro Patria
  zaterdag 29 september 2007 @ 23:08:30 #31
pi_53578637
quote:
Koning benoemt Leterme opnieuw als formateur

za 29/09/07 - De koning heeft Yves Leterme (CD&V) opnieuw benoemd als formateur. Dat heeft het Paleis meegedeeld. Eerder vandaag had de koning Herman Van Rompuy ontlast van zijn verkenningsopdracht.

Koning Albert ontving vanavond Yves Leterme (CD&V) in zijn buitenverblijf in Ciergnon, in de Ardennen.

De koning belastte Leterme met de vorming van een nieuwe regering en Leterme aanvaardde de opdracht, klonk het in een mededeling van het Paleis.

Eerder vandaag had de koning Herman Van Rompuy (CD&V) ontheven uit zijn taak als verkenner.

Van Rompuy (foto) had na een maand onderhandelen zijn eindverslag voorgelegd en daaruit bleek dat er voldoende vooruitgang is geboekt om de onderhandelingen te hervatten onder leiding van een formateur.

Van Rompuy mag tevreden zijn
De verkenningsmissie van Herman Van Rompuy lijkt geslaagd. Zijn koninklijke opdracht bestond erin om de oranje-blauwe partijen weer aan de onderhandelingstafel te krijgen.

Van een echt akkoord tussen de partijen is er geen sprake. Maar na de gesprekken vanmorgen zou er voldoende bereidheid zijn om ermee door te gaan.

Ook al blijven de tegenstellingen groot, er is nu eenmaal geen alternatief voor de oranje-blauwe partijen. Vanmorgen leek het nog alsof oranje-blauw op sterven na dood was.

De therapeutische gesprekken hebben blijkbaar voor een wonderbaarlijke genezing gezorgd.
  zondag 30 september 2007 @ 09:17:31 #32
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_53583273
quote:
Die Pat weet het altijd mooi neer te zetten en ondertussen een beetje te stoken..
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_53584255
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  zondag 30 september 2007 @ 12:38:15 #34
pi_53586030
quote:
Waarom is iemand in Brussel met een accent dat ze alleen in Antwerpen spreken laten kwabbelen zo grappig ?
pi_53589541
quote:
Op zondag 30 september 2007 12:38 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:

[..]

Waarom is iemand in Brussel met een accent dat ze alleen in Antwerpen spreken laten kwabbelen zo grappig ?
Zooo slecht geacteerd?:@
Ik denk dat een persiflage over iets door buitenstaanders eigenlijk alleen maar grappig is voor buitenstaanders.
pi_53594844
quote:
Op zondag 30 september 2007 14:42 schreef zuiderbuur het volgende:

[..]

Zooo slecht geacteerd?:@
Ik denk dat een persiflage over iets door buitenstaanders eigenlijk alleen maar grappig is voor buitenstaanders.
Dat hoort bij een persiflage slimpie. Dat stuk wat later komt met een Brusselmans look-a-like is nog grappiger.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_53595726
quote:
Op zondag 30 september 2007 17:30 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Dat hoort bij een persiflage slimpie. Dat stuk wat later komt met een Brusselmans look-a-like is nog grappiger.
Weet ik wel, ik vind het gewoon niet grappig. Er zit gewoon niks spitsvondigs in.
Je kan net zo goed een paar minuten doen "België, huh, ja : kaka kaka kaka wat? daar hebben ze ook pipi kaka ....."

zondag 30 september 2007 @ 18:21:14 #38
pi_53595738
quote:
Op zondag 30 september 2007 17:30 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Dat leek zelfs niet op Brusselmans en als Oost-Vlaming spreekt die al helemaal niet met een Antwerps accent ...
pi_53596387
Als Nederlanders Vlaams proberen na te bootsen, dan is dat vrijwel altijd Antwerps/Brabants. Terwijl er eigenlijk niet iets is als hét Vlaams.
pi_53597724
quote:
Op zondag 30 september 2007 18:44 schreef Heero87 het volgende:
Als Nederlanders Vlaams proberen na te bootsen, dan is dat vrijwel altijd Antwerps/Brabants. Terwijl er eigenlijk niet iets is als hét Vlaams.
Nou dan is dat toch prima? In Nederland kennen wij het ABN (nee, niet die bank die jullie in stukjes willen knippen), dat is het standaardaccent.

Als België zo'n standaardaccent niet kent kun je 'ons' daar ook niet op aanvallen.

Owja, zou het misschien in de genen zitten misschien daar vele Antwerpenaren vroeger naar het protestantse Holland zijn gevlucht....
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_53598280
quote:
Op zondag 30 september 2007 19:41 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Nou dan is dat toch prima? In Nederland kennen wij het ABN (nee, niet die bank die jullie in stukjes willen knippen), dat is het standaardaccent.

Als België zo'n standaardaccent niet kent kun je 'ons' daar ook niet op aanvallen.

Owja, zou het misschien in de genen zitten misschien daar vele Antwerpenaren vroeger naar het protestantse Holland zijn gevlucht....
Als Antwerpenaar ben ik de laatste om het jullie te verwijten hoor.
pi_53599798
quote:
Op zondag 30 september 2007 19:41 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Er is geen standaardaccent hoor, ik ken bijvoorbeeld Noord-Brabanders of Limburgers die soms zelfs niet eens te verstaan zijn. Vl en Nl hebben dezelfde standaardtaal, en allebei meerdere accenten.
Herman Brusselmans die een fout Vlaams accent spreekt is dus gekker en geforceerder dan dat hij ABN zou spreken.
Dat is dus wat ik bedoel : het is een persiflage door buitenstaanders en dan ook voor buitenstaanders.
Als je in Orlando als Europeaan bijvoorbeeld Epcot bezoekt, dan voel je je ook gek omdat jij niet past tussen die Amerikanen die daar hun eigen vooroordelen komen bevestigen.
Jij zal waarschijnlijk dezelfde kritiek dan weer hebben o^p de Kampioenen in het "Hollands"
Daar zie je dan weer dat alle Vlamingen het leuk vinden en dat Nederlanders het een verdraaid beeld vinden.
quote:
Ik val jou niet aan, tenzij jij meespeelt in dat programma, waar ik voorlopig niet van uitga.
quote:
Niet enkel naar Holland, overal! En niet alleen omdat het protestants was, maar gewoon omdat het er door de oorlog gezelliger was voor hen, er zijn zelfs katholieke plaatsjes "verprotestantst" in het huidige Nederland door de binnenstromende Vlamingen (en in hun kielzog kwamen er trouwens ook katholieken mee )
pi_53601036
quote:
Op zondag 30 september 2007 20:54 schreef zuiderbuur het volgende:

[..]

Er is geen standaardaccent hoor, ik ken bijvoorbeeld Noord-Brabanders of Limburgers die soms zelfs niet eens te verstaan zijn. Vl en Nl hebben dezelfde standaardtaal, en allebei meerdere accenten.
Zoek maar eens op wat Algemeen Beschaafd Nederlands is. Dat is het accent wat geleerd moest worden op scholen. Was ooit ingevoerd om de eenheidsstaat te promoten/bestendigen.

Tegenwoordig is dat een taboewoord omdat allerlei provinciaaltjes huilen (wel terecht imo) dat met die term wordt gesuggereerd dat andere accenten niet beschaafd zijn.
quote:
Herman Brusselmans die een fout Vlaams accent spreekt is dus gekker en geforceerder dan dat hij ABN zou spreken.
Nou, ik probeerde eigenlijk te zeggen dat als Vlaanderen ook een standaardaccent zou hebben dat het dan netjes zou zijn om dat accent na te doen bij persiflages. Maar dat hebben jullie dus niet hoor ik nu.
quote:
Dat is dus wat ik bedoel : het is een persiflage door buitenstaanders en dan ook voor buitenstaanders.
Als je in Orlando als Europeaan bijvoorbeeld Epcot bezoekt, dan voel je je ook gek omdat jij niet past tussen die Amerikanen die daar hun eigen vooroordelen komen bevestigen.
Tsja, Florida is natuurlijk één groot opgeblazen pretpark.
quote:
Jij zal waarschijnlijk dezelfde kritiek dan weer hebben o^p de Kampioenen in het "Hollands"
Daar zie je dan weer dat alle Vlamingen het leuk vinden en dat Nederlanders het een verdraaid beeld vinden.
Ik vind het wel redelijk geslaagd eigenlijk, ik herken de onbeschoftheid wel. Alleen hoor ik een Rotterdams, semi-Haags en Amsterdamse accenten door elkaar Dat is dan weer wat minder als je volkse (daarmee bedoel ik: benedenmodaal) Nederlanders na wilt doen.
quote:
Niet enkel naar Holland, overal! En niet alleen omdat het protestants was, maar gewoon omdat het er door de oorlog gezelliger was voor hen, er zijn zelfs katholieke plaatsjes "verprotestantst" in het huidige Nederland door de binnenstromende Vlamingen (en in hun kielzog kwamen er trouwens ook katholieken mee )
Sinds wanneer is oorlog gezellig? Toen dat speelde van die weggevluchte Antwerpenaren was er een oorlog met Spanje en dat was niet bepaald gezellig.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_53601356
quote:
Zoek maar eens op wat Algemeen Beschaafd Nederlands is. Dat is het accent wat geleerd moest worden op scholen. Was ooit ingevoerd om de eenheidsstaat te promoten/bestendigen.

Tegenwoordig is dat een taboewoord omdat allerlei provinciaaltjes huilen (wel terecht imo) dat met die term wordt gesuggereerd dat andere accenten niet beschaafd zijn.
Daarom hebben ze de term Algemeen Beschaafd Nederlands afgeschaft en veranderd in Algemeen Nederlands.
pi_53603978
Op Brusselmans en Gert na vond ik de imitaties nog redelijk geslaagd.
Vergelijkbaar met dat "FC de Kampioenen" stukje.
De "reporter ter plaatse" had een herkenbaar accent en ook de poging tot Goedele kwam in de buurt.
Of dit grappig is of niet is een persoonlijke mening natuurlijk. En de "onjuistheid" van accenten heeft in dit
geval meer te maken met onkunde van de acteurs.
pi_53604649
quote:
Op zondag 30 september 2007 21:33 schreef Klopkoek het volgende:
Uiteraard, maar niet elke Nederlander spreekt dat. En het verschil is dat men op de VRT heel streng (bijna geobsedeerd) is als het op de uitspraak aankomt. Op de Nederlandse televisie zie je dan "mowrgen gaat de tweejde kamewr"....
Deze is ook leuk:

[/quote]
Eigenlijk is dat wel het punt, he . Ook in Vlaanderen moet je nu "Algemeen Nederlands" zeggen. Ik vind het niet onbeschaafd als je dialect praat, wel als je enkel dialect praat.
quote:
Nou, ik probeerde eigenlijk te zeggen dat als Vlaanderen ook een standaardaccent zou hebben dat het dan netjes zou zijn om dat accent na te doen bij persiflages. Maar dat hebben jullie dus niet hoor ik nu.
Natuurlijk niet. Alleen domineert het Brabants bij de Vlamingen en het Hollands bij de Nederlanders.De grens tussen Vlaanderen en Nederland scheidt dialectologisch verwanten.
quote:
Ik vind het wel redelijk geslaagd eigenlijk, ik herken de onbeschoftheid wel. Alleen hoor ik een Rotterdams, semi-Haags en Amsterdamse accenten door elkaar Dat is dan weer wat minder als je volkse (daarmee bedoel ik: benedenmodaal) Nederlanders na wilt doen.
Wel er even op wijzen dat de Kampioenen ook gewoon onbeschoft is, Hollands of niet. Echt plat vermaak over een paar semivoetballers en hun vrouwen die de hele tijd op café zitten.
quote:
Sinds wanneer is oorlog gezellig? Toen dat speelde van die weggevluchte Antwerpenaren was er een oorlog met Spanje en dat was niet bepaald gezellig.
Nou zei ik toch, het was beter voor hen in het Noorden. Niet alleen Antwerpen, ik herinner me schattingen dat in bepaalde streken in Oost-Vlaanderen twee derden van de bevolking dood of gevlucht was.
pi_53604761
quote:
Uiteraard, maar niet elke Nederlander spreekt dat. En het verschil is dat men op de VRT heel streng (bijna geobsedeerd) is als het op de uitspraak aankomt.
Dan ook enkel in de informatieprogramma's hé.
In series, quizjes etcetera wordt er net zo goed heel vaak (semi)dialect gepraat.
pi_53604942
quote:
Op zondag 30 september 2007 23:33 schreef zuiderbuur het volgende:

[..]

Uiteraard, maar niet elke Nederlander spreekt dat. En het verschil is dat men op de VRT heel streng (bijna geobsedeerd) is als het op de uitspraak aankomt. Op de Nederlandse televisie zie je dan "mowrgen gaat de tweejde kamewr"....
Deze is ook leuk:
[afbeelding]
Haha, hoe heb je die zo snel gevonden?

Toch zijn ook op de Nederlandse televisie bepaalde accenten ondervertegenwoordigd. Het is allemaal Amsterdams, ABN (dat is 'Haarlems' --> daar komt Witteman vandaan) en Goois (met zo'n rollende r --> Sacha de Boer) wat de klok slaat.

Limburgs of dat taaltje wat ze in de Achterhoek spreken zullen ze niet zo snel toelaten

Maar wat maakt het allemaal uit, zolang het verstaanbaar is vind ik het best.

edit:
Owja, dat zinnetje 'mowrgen gaat de tweejde kamewr', daarmee doel je zeker op Ferry Mingelen? Nou, die praat eerder erg bekakt en elitair dan plat Nederlands

[ Bericht 9% gewijzigd door Klopkoek op 30-09-2007 23:58:17 ]
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_53611254
Ik vind ze op de Vlaamse VRT toch echt wel beter spreken dan op de Nederlandse tv ... Sommige klanken kloppen helemaal niet volgens hoe ze geschreven zijn, zie inderdaad het 'klokhuismaaisje' .
  maandag 1 oktober 2007 @ 11:03:41 #50
130955 Floripas
Blast from the past
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')