abonnement bol.com Unibet Coolblue
  vrijdag 28 september 2007 @ 19:17:45 #1
94668 Joost-mag-het-weten
Voor Vorst, Vlaming & vr R
pi_53551341
quote:
"Tegengestelde meningen over B-H-V"

vr 28/09/07 - Over de splitsing van de kieskring Brussel-Halle-Vilvoorde staan de Franstaligen en de Vlamingen lijnrecht tegenover elkaar. Dat blijkt uit verklaringen van FDF-kopstuk Olivier Maingain en CDH-voorzitster Joëlle Milquet.

Ze zeggen allebei dat een splitsing van de kieskring alleen maar mogelijk is wanneer er een uitbreiding van Brussel komt.

Vannacht hebben de oranje-blauwe voorzitters nog niet gepraat over Brussel-Halle-Vilvoorde. Maar dat belet de Franstaligen niet om straffe verklaringen af te leggen over de kieskring.

FDF-voorzitter Maingain wil een zware prijs voor de splitsing, namelijk de uitbreiding van Brussel.

CDH-voorzitster Milquet (foto) wil niet onderdoen voor Maingain. Het gaat om een standpunt van alle Franstalige partijen, zegt ze. Zo weten de Vlamingen weer dat Brussel-Halle-Vilvoorde een harde noot wordt om te kraken.

Morgenvoormiddag zitten de oranje-blauwe onderhandelaars weer samen over de staatshervorming. De Vlamingen vinden de toezeggingen van de Franstaligen te vaag.

Verkenner Herman Van Rompuy (CD&V) zet de onderhandelaars volop onder druk. Wellicht morgennamiddag brengt hij zijn eindverslag naar de koning.
In navolging van
Belgische Politiek: Op weg naar de verkiezingen
10/06: Belgische verkiezingen #1: de spanning stijgt ...
Belgische verkiezingen #2 - Op naar rooms-blauw?
Belgische politiek #4 Non non en nog eens non !
Belgische Politiek #5; de waalse nonnen blijven komen
Belgische Politiek #6 Noooooooon, rien de rien
Belgische politiek #7 La poupee qui fait non non non...
Belgische politiek #8: L'Union fait la farce!
Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
"Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
"Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
"Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
  vrijdag 28 september 2007 @ 19:20:10 #2
94668 Joost-mag-het-weten
Voor Vorst, Vlaming & vr R
pi_53551423
quote:
Kim Gevaert lokt ongewild discussie uit

vr 28/09/07 - Op de site van Kim Gevaert is deining ontstaan, omdat de sprintster de anti-separatistische petitie Red-de-Solidariteit getekend heeft. "Kim had niet de bedoeling een politiek standpunt in te nemen", zegt haar manager.

Kim Gevaert heeft haar handtekening gezet onder de Red-de-Solidariteit-petitie en dat is blijkbaar niet in goede aarde gevallen bij sommige Vlamingen. Boze Vlamingen reageerden zich af op het forum van Gevaerts webstek.

Gevaert wil nu de discussie beëindigen. "Kim wil niet uitgespeeld worden als boegbeeld van deze campagne."

"Het is wel zo dat ze een groot voorstander is van solidariteit en verdraagzaamheid", laat haar manager Evert Maeschalck weten.

Gevaert, die met de Belgische estafetteploeg brons pakte op het WK in Osaka (foto), wil zich nu opnieuw concentreren op het sportieve.
Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
"Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
"Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
"Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
pi_53551500
tvp'tje
pi_53551748
tvp
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_53552211
Een aantal linkse flaminganten neemt het niet dat België met concepten als "solidariteit" en "verdraagzaamheid" gaat lopen :
pi_53553253
De zeldzame gele kikker in België!
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
  † In Memoriam † vrijdag 28 september 2007 @ 20:34:20 #7
31818 Barbaaf
Awesomely sprightly
pi_53553522
Toffe Vlaamse Politiek
quote:
Op vrijdag 28 september 2007 08:40 schreef Oma het volgende:

[..]

Lachen om Ollanders blijft het favoriete vermaak van den Vlaming, of niet?

Hoe triest...
En vice versa natuurlijk
Ooit schreef oh-oh het volgende:Management en beleid en zo, dat kan elke debiel leren.
  vrijdag 28 september 2007 @ 22:18:39 #8
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_53556278
Hoe zit het eigenlijk met de Vlamingen? Hebben die liever een onafhankelijk Vlaanderen of een volledig België?
Proud to be American. Hier woon ik.
"Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
  vrijdag 28 september 2007 @ 22:31:04 #9
94668 Joost-mag-het-weten
Voor Vorst, Vlaming & vr R
pi_53556559
quote:
Op vrijdag 28 september 2007 22:18 schreef maartena het volgende:
Hoe zit het eigenlijk met de Vlamingen? Hebben die liever een onafhankelijk Vlaanderen of een volledig België?
1 Vlaming op 2 wil splitsing België

Bijna één Vlaming op de twee wil dat België splitst, en twee op de drie denken dat het vroeg of laat zo zal eindigen. Dat blijkt uit een peiling van Het Laatste Nieuws. De Vlamingen vinden het goed dat de Vlaamse partijen niet toegeven.

Vertrouwen in Leterme en De Wever

Het vertrouwen in Yves Leterme, dat even wat afbrokkelde, is weer intact. Leterme krijgt de expliciete steun van 70 procent van de ondervraagde Vlamingen. Andere kandidaat-premiers, zoals Didier Reynders en Herman Van Rompuy, halen niet eens 10 procent. Ook N-VA-voorzitter Bart De Wever geniet groot vertrouwen. Hij wordt door de ondervraagden gezien als de beste onderhandelaar. De Franstalige politici zijn minder graag gezien. Joëlle Milquet krijgt niet eens 1 op 10, Didier Reynders 4.

CD&V/N-VA en Open Vld houden in deze peiling stand. De socialisten betalen daarentegen het gelag van hun interne ruzies met een historisch dieptepunt van nog geen 14 procent, terwijl Lijst Dedecker in de lift zit.
Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
"Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
"Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
"Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
pi_53556629
De redacteurs van Het Laatste Nieuws hebben blijkbaar een vreemd soort wiskunde gehad, want voor hen is 46% één op twee.
  vrijdag 28 september 2007 @ 22:35:41 #11
94668 Joost-mag-het-weten
Voor Vorst, Vlaming & vr R
pi_53556662
quote:
Op vrijdag 28 september 2007 22:34 schreef Heero87 het volgende:
De redacteurs van Het Laatste Nieuws hebben blijkbaar een vreemd soort wiskunde gehad, want voor hen is 46% één op twee.
Als je gaat afronden volgens de wiskundige regels wél. Trouwens op zo'n peilingen zit altijd een foutenmarge van een paar procent hé
Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
"Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
"Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
"Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
pi_53556840
quote:
Op vrijdag 28 september 2007 22:35 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:

[..]

Als je gaat afronden volgens de wiskundige regels wél.
Percentages afronden? We werken hier niet met kommagetalen hé. 4% verschil, dat zijn wel bijna 200.000 mensen. Die rond je niet zomaar af. Die titel plakt Het Laatste Nieuws er enkel op omdat die de meeste aandacht lokt. Dat wordt nog eens geïllustreerd door het feit dat nog steeds 49% mensen pro België waren volgens die poll, een cijfer dat volgens mij nog steeds veel dichter bij "één op twee" ligt dan 46%
quote:
Trouwens op zo'n peilingen zit altijd een foutenmarge van een paar procent hé
Zowel naar onder als naar boven.


Ik kan me daar zó aan ergeren, aan die stemmingmakerij door de media. Aan beide kanten van de taalgrens. Ik denk dan ook aan dat gedoe rond de zus van De Wever, de fratsen van Le Soir met de opsomming van de zogezegde eisen van CD&V-NVA, of het plotse gezeur over Waalse vlaggen in Knokke. Totaal onnodige agitatie die het steeds moeilijker om nog een deftige communautaire discussie te voeren in dit land.

[ Bericht 15% gewijzigd door Heero87 op 28-09-2007 22:48:12 ]
pi_53558233
quote:
Op vrijdag 28 september 2007 22:18 schreef maartena het volgende:
Hoe zit het eigenlijk met de Vlamingen? Hebben die liever een onafhankelijk Vlaanderen of een volledig België?
meeste Vlamingen willen gewoon een behoud van Belgie ondanks versch polls die nu verschijnen ... Doe zo'n poll in een rustiger, politiek landschap en je zal zien dat minimum zo'n 80% vd Vlamingen het behoud van Belgie wil. Ikzelf ben ook voor behoud van Belgie MAAR met meer Vlaamse bevoegdheden. Voor mijn part mogen we zelfs naar het Amerikaans systeem van versch staten. Vlaanderen & Wallonie elk een eigen regering en enkel federale regering voor buitenlands beleid bvb. Naar de buitenwereld toe zijn we nog steeds Belgie, maar eigenlijk zijn het twee onafhankelijke landjes overkoepeld door één staat.
pi_53558998
Mensen zijn gewoontedieren. In het stenen tijdperk was ook 80% van de mensen kei tevreden met hun grot bij wijze van spreken Het is wel zo dat politieke discussies in Belgie (en dat is eigenlijk de schuld van de partijen die liever achterkamerpolitiek doen) vaak boven de hoofden van de mensen is gevoerd, waardoor die zoiets heeft van "Moet dat nu allemaal".

Oh ja. Ondanks het feit dat de media de boel zogezegd ophitsen heb ik -ik heb het misschien gemist- nog bitter weinig uitgelegd gezien op tv of in de krant wat Wallonie de Vlaamse burger elk jaar kost. Als vader doorkrijgt dat hij en zijn typisch gezinnetje met 2 kinderen hele procenten van het gezinsinkomen gewoon kwijtspelen dan zou er bij meer mensen een belletje gaan rinkelen.

Het financiele vind ik persoonlijk dan nog niet eens het ergste. Ik moet toegeven dat ik pas echt voorstander van meer Vlaams zelfbestuur ben geworden toen ik uit mijn veilige provinciestad ben vertrokken en met open geest en vol enthousiasme op Franstalige arrogantie ben gebotst, als regel, niet als uitzondering.
  zaterdag 29 september 2007 @ 00:06:27 #15
94668 Joost-mag-het-weten
Voor Vorst, Vlaming & vr R
pi_53559068
quote:
Op zaterdag 29 september 2007 00:04 schreef tupolev141 het volgende:

Oh ja. Ondanks het feit dat de media de boel zogezegd ophitsen heb ik -ik heb het misschien gemist- nog bitter weinig uitgelegd gezien op tv of in de krant wat Wallonie de Vlaamse burger elk jaar kost. Als vader doorkrijgt dat hij en zijn typisch gezinnetje met 2 kinderen hele procenten van het gezinsinkomen gewoon kwijtspelen dan zou er bij meer mensen een belletje gaan rinkelen.
met open geest en vol enthousiasme op Franstalige arrogantie ben gebotst, als regel, niet als uitzondering.
Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
"Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
"Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
"Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
pi_53559415
Dat gezeur over die transfers altijd. Elk land heeft zijn rijke regio's die de armere regio's moeten ondersteunen. Daarom ben je een land. Zonder solidariteit heb je eigenlijk gewoon geen land meer. In Vlaanderen zijn er ongetwijfeld ook regio's die onevenwichtig veel uit de pot krijgen tegenover andere regio's.

Waar ik wél voor ben, is een betere organisatie en vooral transparantie van de transfers. Want het is duidelijk dat er nu in bepaalde gevallen to-taal onzinnige en belachelijke dingen mee gebeuren.
pi_53562927
Ik heb dan ook 4 topics geleden gezegd dat ik niks tegen transfers en solidariteit heb Alleen in dit geval wel, want hier dienen ze niet alleen om het welvaartspeil van regios uit te vlakken maar vooral hebben ze een socialistisch politiek systeem helpen recht houden dat economisch rampzalig is gebleken voor Wallonie.
pi_53564352
quote:
Op zaterdag 29 september 2007 00:04 schreef tupolev141 het volgende:
Mensen zijn gewoontedieren. In het stenen tijdperk was ook 80% van de mensen kei tevreden met hun grot bij wijze van spreken Het is wel zo dat politieke discussies in Belgie (en dat is eigenlijk de schuld van de partijen die liever achterkamerpolitiek doen) vaak boven de hoofden van de mensen is gevoerd, waardoor die zoiets heeft van "Moet dat nu allemaal".
Zo zou België ook kunnen eindigen : geen spectaculair overname van het Vlaams Parlement door Vlaams Belang en de onmiddellijke totale onafhankelijkheidsverklaring, maar de onmogelijkheid gewoon om nog een regering te maken.
quote:
Het financiele vind ik persoonlijk dan nog niet eens het ergste. Ik moet toegeven dat ik pas echt voorstander van meer Vlaams zelfbestuur ben geworden toen ik uit mijn veilige provinciestad ben vertrokken en met open geest en vol enthousiasme op Franstalige arrogantie ben gebotst, als regel, niet als uitzondering.
De transfers zijn voor mij ook niet het ergste.
quote:
Op vrijdag 28 september 2007 19:47 schreef zuiderbuur het volgende:
Een aantal linkse flaminganten neemt het niet dat België met concepten als "solidariteit" en "verdraagzaamheid" gaat lopen :
[afbeelding]
Mijn excuses , klik anders gewoon op de link
quote:
Op vrijdag 28 september 2007 20:34 schreef Barbaaf het volgende:
Toffe Vlaamse Politiek
[..]
En vice versa natuurlijk
Dat vond ik nogal lichtgeraakt, eigenlijk was Joris zijn quote niet eens beledigend, als je dan ziet dat er hier topics als "de belg ontwikkelt zich niet" en dergelijke staan... Gelukkig voel ik me geen Belg en bijgevolg dus ook niet beledigd.
Maar on topic : de verfransing van Vlaanderen blijkt een actueel probleem, als je ziet welk wetsvoorstel de PS-fractie heeft gedaan , ik citeer:
quote:
Overeenstemming
Concreet willen de Franstalige socialisten dat de grenzen van het Brussels gewest in overeenstemming worden gebracht met "de socio-economische, taalkundige en culturele realiteit". De partij gaat er daarbij van uit dat de zes faciliteitengemeenten - Linkebeek, Drogenbos, Sint-Genesius-Rode, Wemmel, Kraainem en Wezembeek-Oppem - de facto aan die criteria voldoen.

Volkstelling
Voor de andere gemeenten van Halle-Vilvoorde moet een speciale volkstelling bepalen of ze bij Brussel worden gevoegd. Cumulatief moet tien procent van de inwoners van die gemeenten verklaren dat ze het Frans in administratieve zaken willen gebruiken, moet tien procent van de actieve bevolking in Brussel werken en moet tien procent van de leerplichtige kinderen in Brussel naar school gaan. Overigens zou volgens het voorstel ook Voeren terug deel uitmaken van de provincie Luik.
pi_53565065
Het Laatste Nieuws heeft vandaag een goeie analyse van wat er zoal gebeurt als Vlaanderen onafhankelijk wordt. Een aantal punten die een een aantal weken terug aanhaalde, komen er oa. in terug:
quote:
STAATSSCHULD

Bittere pil voor Wallonië

Ongeveer 250 miljard euro schuld. Die loodzware last vormt ongetwijfeld de grootste discussies bij de boedelscheiding. Dat er onderhandeld moet worden staat vast. Maar dat is alles. De meest extreme standpunten lijken weinig kans te maken. Aan de ene kant luidt dat : «Wie eruit trekt, betaalt alles.» Giuseppe Pagano, hoogleraar in Bergen en close met Elio Di Rupo opperde het ooit. Aan de andere kant zei Jef Vuchelen onlangs: «Als Wallonië en Brussel samen verdergaan als België, nemen ze alle activa en passiva over.»

Het zal uiteindelijk iets worden wat daartussenin ligt. Volgens economisten ten noorden en ten zuiden van de taalgrens bestaan er enkele eenvoudige criteria om de schuld te splitsen. De bevolkingscijfers bijvoorbeeld. In dat geval neemt Vlaanderen 57,9% van de schuld over, Wallonië 32,4% en Brussel 9,7%. Andere mogelijkheid is het aandeel in het bbp van elke regio. Dan betaalt Brussel meer, zo'n 20%, Vlaanderen 55% en Wallonië 25%. Er kan ook gekeken worden naar wie welk aandeel in de schuld draagt. De Leuvense economist Paul Van Rompuy maakte ooit zo'n rekensom. Volgens hem moet Wallonië dan 80% van de Belgische schuld op zich nemen.

Vlaanderen - de regio zelf is nu bijna schuldenvrij - kan op het eerste gezicht die schuldenlast aan. Maar wat daarbij vaak over het hoofd wordt gezien, is de nieuwe fiscale toestand die na een afscheuring zal ontstaan. Om te beginnen kan er op het gebied van vennootschapsbelasting een opbod ontstaan. En volgens de Europese regels wordt de loonbelasting geheven in het land waar u werkt, tenzij de lidstaten dat onderling anders regelen. In principe zullen de dik tweehonderdduizend Vlaamse pendelaars (momenteel ongeveer 8% van alle Vlaamse jobs) die in Brussel werken in de toekomst dan daar belasting betalen. Vlaanderen zal dus zeker belastinginkomsten kwijtspelen.

Vooral voor Wallonië wordt de schuldverdeling sowieso een zoveelste bittere pil om te slikken. Daarom opperen economisten in het zuiden dat er nog andere (meer «ethische» zeggen ze) verdeelsleutels mogelijk zijn. De Naamse professor Robert Deschamps pleit voor een verdeling van de schuld die alle deelstaten met een gelijkaardige handicap aan hun onafhankelijk bestaan laat beginnen. Al naargelang de berekeningen zou Wallonië maar 12% schuld moeten dragen of... zelfs geld terugkrijgen van Vlaanderen!

Eén ding is zeker. De onderhandelingen over de schuld mogen niet te lang duren. Momenteel geniet ons land van een hoge kredietwaardigheid. Onzekerheid over wie wat in de toekomst zal afbetalen, zal dat ondermijnen. «Indien men er echt niet uit geraakt», zegt de Leuvense economist Dirk Heremans, «kan er een soort overkoepelend agentschap opgericht worden dat de schuld beheert tot ze afbetaald is. De oude regio's zullen daar aan bijdragen naar draagkracht. Vandaag zal Vlaanderen meer moeten betalen. In de toekomst kan dat evolueren. Zo'n oplossing is technisch haalbaar, ze moet alleen de goedkeuring krijgen van de internationale monetaire instanties.» (EV)
quote:
SOCIALE ZEKERHEID
VERGRIJZING TREFT VOORAL VLAANDEREN


Via de sociale zekerheid (pensioenen, ziekte en invaliditeit, kinderbijslag, werkloosheidsuitkeringen, bestaansminimum: voor 3/4 gefinancierd via sociale bijdragen en voor de rest via inkomsten uit de BTW), gebeurt een aanzienlijk deel van de financiële transfers. De totale omvang correct becijferen, is niet makkelijk. Recente berekeningen van de Vlaamse Gemeenschap komen uit op 3,7 miljard euro: 2,1 miljard euro vloeit naar Wallonië, 1,6 naar Brussel. Henri Capron (ULB) hanteert andere cijfers: 2,3 miljard euro transfers uit Vlaanderen, 2,1 miljard naar Wallonië en 0,2 miljard naar Brussel.

Op zich staat niks een opsplitsen van de sociale zekerheid in de weg. De nieuwe staten organiseren gewoon een nieuw systeem. Voor Wallonië betekent het opstappen van Vlaanderen dat de sociale uitkeringen met 15 à 20% zullen dalen. Of het voor Vlaanderen zelf zo'n goeie zaak is en de uitkeringen omhoog kunnen, valt nog te bezien. De sociale bijdragen van de Vlaamse pendelaars die in Brussel werken, is Vlaanderen zeker kwijt. De EU hanteert namelijk het «werklandbeginsel»: je betaalt rsz waar je werkt.

Medisch toerisme

Maar er is meer. Wie zich in het buitenland laat verzorgen, valt onder de wetgeving (terugbetalingsregeling) van dat land. Nadien rekent die staat af met het land waar u woont. Nu al bestaat er daardoor een vorm van medisch toerisme binnen Europa. Binnen de nieuwe staten van het oude België zal dat, gezien de geringe afstanden, zeker het geval zijn. We zullen onze dokters of kliniek niet meer kiezen op basis van competentie of nabijheid, maar omwille van de verschillende terugbetalingstarieven. (Zelfs nu al - zonder enig financieel voordeel - komt in Brussel 20% van de patiënten in de ziekenhuizen uit een andere regio.) Wil een staat vermijden dat anderen komen «profiteren», kan hij kunstmatig wachtlijsten laten ontstaan om de mensen te ontmoedigen. De kosten qua administratie zullen zeker oplopen.

De Commisie voor de Studie van de Vergrijzing (CSV) zegt in haar meest recente rapport dat de budgettaire kosten van de vergrijzing zullen oplopen tot 4,4 % van het bbp tussen 2006 en 2030 en tot 6,2 % van het bbp tussen 2006 en 2050. De verwachte toename van de overheidsuitgaven voor pensioenen en gezondheidszorg samen bedraagt respectievelijk 5,8 % en 8,0 % van het bbp voor de periodes 2006-2030 en 2006-2050. De uitgaven voor werkloosheid, kinderbijslag, arbeidsongeschiktheid en brugpensioen zouden dalen. De cijfers van de CSV zijn gemiddelden voor België. De vergrijzing zal Vlaanderen meer treffen dan Wallonië en Brussel, omdat die een jongere bevolking hebben. Vlaanderen telt méér oudere inwoners die in hun loopbaan hogere salarissen hadden. Als Vlaanderen zijn eigen koers vaart, zal het die hoge pensioenkosten zelf moeten betalen. Binnen België zullen ze de transfers in evenwicht brengen. (EV)
quote:
NMBS en ZAVENTEM

MAKKELIJK OP TE DELEN, BEHALVE DE SCHULD

De liberale hervormingen die Europa het spoor heeft opgelegd, maken splitsen eigenlijk vrij makkelijk. Het aantal maatschappijen (Infrabel, NMBS-operator en NMBS-holding) wordt gewoon ontdubbeld of verdrievoudigd. Vanaf de volledige liberalisering van het spoor zullen de maatschappijen die de beste voorwaarden aanbieden om het even waar rijden. Niets sluit bijvoorbeeld uit dat de Fransen hier komen rijden - de SNCF lonkt al uitdrukkelijk naar de Vlaamse havens - of dat de Vlaamse operator op het Waalse net gaat rijden. Vlaanderen zal ook niet kunnen «verhinderen» dat bijvoorbeeld de trein uit Luik over stukken Vlaams spoor naar Brussel rijdt.

Belangrijkste probleem is ook hier de schuld. Er is nog 5,6 miljard «historische schuld» en 2,8 miljard «eigen» schuld, die vanaf dit jaar volgens de beheersovereenkomst niet meer mag toenemen. Bij het verdelen van die last zal natuurlijk gediscussieerd worden over hoe die tot stand kwam. Meteen zullen de onevenwichten binnen het Belgische spoor op tafel komen. Vandaag gebeuren de investeringen volgens de verdeelsleutel 60% voor Vlaanderen, 40% voor Wallonië. Een vorm van transfer, want de inkomsten komen voor 68% uit Vlaanderen. Er zijn natuurlijk minder Walen, dus per definitie minder reizigers. Anderzijds telt het veel uitgestrekter Waalse grondgebied 3.040 km spoor, Vlaanderen 2.946 km. Wallonië heeft een geografie die investeringen en onderhoud bovendien duurder maken. Het aantal stopplaatsen in het zuiden bedraagt 257, in Vlaanderen 250. Op personeelsvlak is er een politiek van absolute pariteit. Hoe dat allemaal in een verdeelsleutel voor de schuld vertaald wordt, weet niemand.

Kilometervergoeding

Na de scheiding lijken er weinig problemen in Vlaanderen. Er zijn niet alleen aanzienlijk veel meer reizigerskilometers in het noorden, meer dan 60% van het goederenverkeer is gelinkt aan de havens van Antwerpen, Gent en Zeebrugge. Veel van die traffic gaat nu via Namen en Athus richting Frankrijk. Vlaanderen zou kunnen kiezen om dat in de toekomst via Kortrijk te doen. De infrastructuurbeheerder krijgt namelijk een kilometervergoeding van de operator.

Na de splitsing kunnen wel enkele praktische problemen opduiken. De trein uit Luik zal nog altijd over een stuk Vlaams spoor naar Brussel rijden. Maar zal de Waalse spooruitbater die nog in Leuven doen stoppen? Indien niet, zullen de Vlaamse spoorwegen ook zo'n lijn moeten inleggen.

Voor de luchthaven van Zaventem - nu al grotendeels in handen van een Australische groep -verandert er niet veel. Ze zal Vlaanderen en Brussel blijven bedienen. Het conflict over de geluidsnormen wordt een conflict tussen staten. Europese normen en arbitrage zullen die zaak oplossen. Misschien wel makkelijker dan vandaag. (EV)
quote:
FEDERALE PATRIMONIUM

Boedelscheiding wordt heikele operatie

Bij de splitsing van Tsjechoslovakije werd een lijstje opgesteld van de «bezittingen» van de staat. De verdeling gebeurde volgens een dubbel principe. Alles wat zich op het grondgebied bevond van Tsjechië werd eigendom van Tsjechië, alles wat zich op het grondgebied bevond van Slovakije werd eigendom van Slovakije. Voor alle bezittingen waarop dit «territoriale» principe niet kon worden toegepast, hanteerde men bij de splitsing een verhouding 2/1, dezelfde als de verhouding tussen het aantal inwoners van Tsjechië en Slovakije. Internationale conventies over deze materie gaan in dezelfde richting.

Voor onze ambassades en andere buitenlandse bezittingen kan dit perfect. Maar wat doen we met de Koninklijke Muntschouwburg, het Paleis voor Schone Kunsten en het Nationaal Orkest van België? En met het Algemeen Rijksarchief, de Koninklijke Bibliotheek van België, het Studie- en Documentatiecentrum Oorlog en Hedendaagse Maatschappij, het Koninklijk Meteorologisch Instituut van België, het Koninklijk Belgisch Instituut voor Natuurwetenschappen, het Koninklijk Instituut voor het Kunstpatrimonium, het Koninklijk Museum voor Midden-Afrika, de Koninklijke Musea voor Kunst en Geschiedenis, de Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België, de Koninklijke Sterrenwacht van België en het Planetarium?
Voor sommige instellingen lijkt het verdelen op territoriale basis een goeie oplossing. Het Planetarium, het KMI. Het Algemeen Rijksarchief tot op zekere hoogte ook. Dat heeft gedecentraliseeerde depots in alle provinciehoofdplaatsen. Maar wat met de kunstcollecties uit de Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België? De federale kunstcollecties zijn goed voor bijna de helft van het roerend vermogen van de federale staat. Het Koninklijk Belgisch Instituut voor Natuurwetenschappen bevat een paar waardevolle symbolen. Zal Vlaanderen de mammoet van Lier recupereren? En Wallonië de iguanodons van Bernissart?

Nog een heikele operatie wordt de splitsing van de gigantische collectie van de Albertina, de Koninklijke Bibliotheek van België. Veel voorbeelden zijn er niet. De splitsing van de Leuvense universiteitsbibliotheek - die door twee oorlogsbranden qua omvang een pak minder omvangrijk was dan de Albertina vandaag - gebeurde op een absurde manier. Boeken met een even plaatsingsnummer gingen naar Louvain-la-Neuve, die met een oneven nummer bleven in Leuven. Bij de splitsing eind 1969 van de oude ULB in een Nederlandstalige (VUB) en Franstalige (ULB) universiteit werd die fout niet gemaakt. De bestaande collectie ging integraal naar de ULB. De VUB startte van nul en er kwam een systeem van wederzijds raadplegen. (EV)
quote:
FEDERALE POLITIE, GERECHT en LEGER
Zonder problemen op te splitsen


«Hiërarchische organisaties vallen het makkelijkst te splitsen», zegt criminoloog Brice De Ruyver, medearchitect van de politiehervorming. «De lokale politie en de politiezones blijven functioneren, de federale politie wordt verdeeld volgens objectieve criteria.» De Ruyver vreest wel dat de voordelen van de politiehervorming - geïntegreerd werken - voor een stuk verloren zullen gaan. De rechtbanken kunnen eenvoudig opgesplitst worden volgens arrondissement en taalrol.

De splitsing van het leger - ook hiërarchisch - is evenmin onoverkomelijk. Voor het onroerend goed kan het territoriale beginsel toegepast worden. Wat in Vlaanderen ligt, wordt Vlaams. De eenheden uit elkaar rafelen, kan gedeeltelijk op dezelfde manier. Vandaag bestaat het leger al voor een stuk uit eentalige Franstalige en Nederlandstalige brigades, verspreid over beide delen van het land. De luchtcomponent zit bijvoorbeeld in Kleine Brogel en in Florennes, de landcomponent in Leopoldsburg en in Marche-en-Famenne. Die brigades beschikken over hun eigen materieel.
Blijven enkele lastige punten. Tweetalige brigades, zoals de 15de Wing luchtvervoer of de Wing Heli in Bierset, zijn moeilijker te splitsen. Sinds de sluiting van de basis Brasschaat staan alle Agusta's op het militaire deel van de luchthaven bij Luik, maar het personeel bestaat daar voor 30% uit Nederlandstaligen en 70% Franstaligen.

Het Belgische leger telt vandaag 40.000 manschappen. Volgens de huidige plannen blijven daar in 2015 nog 28.000 soldaten van over. Vlaanderen kan met een beperkter leger toch een internationale rol spelen. Denemarken, een vergelijkbare NAVO-lidstaat, heeft een strijdmacht van 16.000 manschappen. Daarvan zijn er permanent ongeveer 2.000 in het buitenland actief. Zo'n gelijkaardig leger op de been houden zal het onafhankelijke Vlaanderen iets meer kosten dan vandaag. (EV)
quote:
«IN EUROPA moeten WE herbeginnen van nul»

Vlaanderen dat afscheid neemt van België en zijn eigen weg gaat. Kan dat zomaar? Zeker, maar de dag dat Vlaanderen opstapt, zet het zich de facto buiten de Europese Unie en moet het internationaal van nul herbeginnen. En wat wordt de rol van Brussel dan?

Erwin VERHOEVEN

Als Vlaanderen de deur van het Belgische huishouden definitief achter zich dichtklapt, gaat het niet om een scheiding maar een afscheuring. «Per definitie een illegale daad», noemt professor publiek recht Paul Van Orshoven het. De kans dat Vlaanderen in dat geval Brussel binnenhaalt, is - tenzij er grof geweld gebruikt wordt - uitgesloten. Sommige Vlamingen denken dat Brussel «eieren voor zijn geld» zal kiezen en als het er echt op aankomt bij het «rijke» Vlaanderen zal aansluiten. De groep achter het Warande-manifest (Manifest voor een Zelfstandig Vlaanderen in Europa) beweert bijvoorbeeld steevast dat Brussel slechts overleeft dankzij transfers uit Vlaanderen.

Olivier Willocx (afgevaardigd bestuurder van BECI, vertegenwoordiger van de Brusselse ondernemers) ziet dat anders. «Brussel is potentieel zeer rijk. Momenteel wordt 20% van het bbp in de hoofdstad 'gemaakt', het bbp per hoofd van de bevolking ligt er dubbel zo hoog als het Belgische gemiddelde, bijna dubbel zo hoog als in Vlaanderen. Brussel is de derde rijkste regio in Europa, Vlaanderen komt op de 27ste plaats. Eén derde van de nieuwe jobs in België wordt in Brussel gecreëerd.»

Willocx zegt dat het voor Brussel beter is dat Vlaanderen in de federatie blijft en dat er geen splitsing komt: «De Vlaamse administratie en bedrijven zullen misschien vertrekken, grote banken zeggen me dat ze zullen uitwijken naar Luxemburg en we weten niet wat de internationale instellingen en multinationals op middellange termijn zullen doen. Als de afscheiding er toch komt, rest Brussel alleen de optie het Hong Kong van Europa te worden. Het is perfect mogelijk van het huidige Brusselse gewest een fiscaal paradijs te maken en de concurrentie met Vlaanderen aan te gaan. De vennootschapsbelasting bedraagt vandaag bijna 34%, wij kunnen die doen dalen tot 12%.»

Lidmaatschap

Zo'n onafhankelijke enclave binnen de eigen landsgrenzen lijkt geen al te aanlokkelijk vooruitzicht voor de nieuwe Vlaamse staat. Een nog veel belangrijker probleem dat zich meteen zal stellen - de verdeling van de schuld even buiten beschouwing gelaten - is ons lidmaatschap van de EU en alles wat daarmee samenhangt.

Hendrik Vos (hoogleraar Europees recht in Gent): «Algemeen wordt aangenomen dat Europa en haar regelgeving vandaag voor 60 á 80% ons dagelijks leven bepaalt. De dag dat Vlaanderen opstapt, ontstaat er een gigantisch juridisch vacuüm, want de facto plaatst de nieuwe staat zich buiten de EU. Vanzelfsprekend zal Vlaanderen meteen zijn kandidatuur stellen. Maar het duurt zeker maanden, hoogstwaarschijnlijk zelfs jaren eer het zo ver is. Er moet een toetredingsprotocol worden afgesloten tussen de kandidaat-lidstaat en de EU en haar lidstaten. Elke lidstaat afzonderlijk moet er zich over uitspreken (indien de internationale gemeenschap een eventueel samengaan van Wallonië en Brussel als wettige 'erfgenaam' van het oude België erkent, onze ex-mede-Belgen ook, red.), eventueel zelfs bij referendum. In principe voldoet Vlaanderen aan de voorwaarden om lid te worden. Maar door de afscheuring zal het zich alvast niet populair maken bij landen die kampen met gelijkaardige spanningen tussen rijke en minder rijke regio's (Spanje, Italië, Groot-Brittannië, red.). Die zien dat ongetwijfeld als een 'slecht voorbeeld'.»

Om over de Europese Commissie zelf nog maar te zwijgen. De vraag hoe het juist zat, mocht Schotland zich afscheiden van het Verenigd Koninkrijk, is haar al eens gesteld in 2004. Het antwoord van Romani Prodi was heel kort, sec en duidelijk: «Wanneer een deel van het grondgebied van een lidstaat niet langer deel uitmaakt van deze staat, zullen de verdragen niet langer van toepassing zijn op dat deel van het grondgebied. Met andere woorden: een onafhankelijk geworden regio zou ten gevolge van haar onafhankelijkheid voor de Europese Unie een derde land (dus niet langer een lidstaat, red.) worden. De verdragen zijn vanaf de datum van haar onafhankelijkheid niet meer van toepassing op haar grondgebied.»

Professor Jan Wouters (International Law and International Organizations KUL): «De situatie zal complexer zijn dan gedacht. De Europese verdragen kennen een zeker gewicht toe aan België in de verschillende instellingen. Het verdwijnen van ons land zal die evenwichten beïnvloeden. De Europese basisverdragen moeten dan opnieuw gewijzigd worden.» En dat zoiets een tijdje kan duren, weten we ondertussen.

In afwachting kunnen overgangsmaatregelen genomen worden. Vos: «Maar dat wordt puur improviseren. In theorie liggen we uit de Euro. Dat kan natuurlijk geregeld worden. Maar wat met het geld dat we krijgen van Europa voor bijvoorbeeld de landbouw? Dat is alleen voor lidstaten. Niet-lidstaten kunnen wel subsidies krijgen, maar dat komt uit een andere pot. De Europese richtlijnen, gelden die nog? In principe niet. De rechtspraak van het Europees Hof ook niet. De juridische onzekerheid zal zeer groot zijn en daar houden ondernemers niet van. Er zal zeer veel druk uitgeoefend worden om dit scenario te vermijden.»

Opnieuw toetreden tot Europa zal bovendien een merkwaardig effect hebben op de situatie in de rand rond Brussel. Hendrik Vos: «Toetredingsonderhandelingen beginnen pas op het moment dat voldaan wordt aan een reeks voorwaarden, de zgn. Criteria van Kopenhagen. Daarin staat ook 'respect voor en bescherming van minderheden'. Toegepast op de situatie van de Franstaligen in de Vlaamse gemeenten rond Brussel kan de EU vanalles eisen. De Unie zal het vermoedelijk houden op wat de Raad Van Europa over minderheden zegt. Vlaanderen zal op z'n minst administratie, onderwijs, rechtspraak en cultuur in het Frans moeten toestaan en organiseren op zijn grondgebied. Dit zal een stuk verder gaan dan de huidige faciliteiten.»

Faciliteiten

Het kan Vlaanderen zelfs een stuk van zijn grondgebied (als we de huidige taalgrens als norm nemen) kosten, meent UCL-hoogleraar Philippe Van Parijs: «De Europese Raad kan ook besluiten om het zelfbeschikkingsrecht, waarop Vlaanderen zich beroept om af te scheuren, toe te passen op alle 'grensgemeenten' of gemeenten met sterke Franstalige aanwezigheid. De inwoners uit de faciliteitengemeenten en misschien enkele andere zouden wel eens kunnen kiezen om bij Brussel of wat rest van België aan te sluiten».

Hendrik Vos: «Ik denk niet dat de EU zich op zo'n glad ijs gaat begeven. Afscheuringen en splitsingen van landen vinden ze al maar niks. Aan het pushen van referenda voor grenswijzigingen zie ik de EU zeker niet beginnen.»

Jan Wouters: «Het . 'zelfbeschikkingsrecht van volken' is in het internationaal recht aan nogal wat beperkingen onderworpen. Een 'recht op onafhankelijkheid' wordt enkel voor kolonies en bezette gebieden aanvaard. Buiten die context zegt het internationaal recht dat het zelfbeschikkingsrecht zich via interne middelen moet ontplooien, bijv. door een federaal systeem.»

Heeft Vlaanderen - dat niet echt bezet wordt en evenmin een kolonie is - dan eigenlijk wel het recht om op te stappen?

Het Canadese Hooggerechtshof bepaalde in 1998 dat provincie Quebec het morele recht niet heeft om eenzijdig uit Canada te stappen. Maar hetzelfde gerechtshof voegde er aan toe dat de andere provincies verplicht zijn om - indien Quebec dit wenst - op een ernstige manier over een afscheiding te discussiëren. Gezien de Franstaligen in ons land op zowat alles «non» zeggen, kan je dat moeilijk «op een ernstige manier discussiëren» noemen. Opstappen lijkt dus wel moreel aanvaardbaar. Professor Jan Wouters nuanceert. «Het is van groot belang dat dit proces zich op een legitieme wijze voltrekt, met gebruikmaking van zo inclusief mogelijke democratische procedures.»

Laatste belangrijke vraag is wie van de nieuwe staten door de internationale gemeenschap beschouwd zal worden als de «erfgenaam» van het oude België. Als er al een erfgenaam zal zijn, want dat ligt niet voor de hand en echte regels zijn er niet. Tsjechië bijvoorbeeld heeft geprobeerd om zich door de internationale gemeenschap als de natuurlijke opvolger van Tsjechoslowakije te laten erkennen. Maar de rest van de wereld vond de idee maar niks. Bij het uiteenvallen van de Sovjetunie aanvaardde de internationale gemeenschap Rusland wél als erfgenaam.

Snel duidelijkheid

Jan Wouters: «Het was toen van groot belang dat er snel duidelijkheid kwam over de voortzetting door Rusland van de positie die de oude USSR innam. In de Veiligheidsraad bijvoorbeeld en in andere internationale regimes, zoals het non-proliferatieverdrag. Alle voormalige sovjetrepublieken gingen ermee akkoord dat Rusland de rol van USSR overnam. In het geval van Joegoslavië was dat internationaal belang er niet. De andere nieuwe staten betwistten bovendien het recht van Servië-Montenegro, dat zichzelf Joegoslavië bleef noemen, om dit te doen. De internationale gemeenschap heeft het nooit aanvaard, omdat er zich zo'n grote verandering had voorgedaan dat er geen sprake kon zijn van continuïteit met het oude Joegoslavië. Ook in het geval van België kun je niet meer spreken van continuïteit. Van een complexe federale staat zou dan worden overgegaan naar meer homogene onderdelen. Volgens mij zal geen van de nieuwe staten de positie van België voortzetten. Maar het is natuurlijk altijd uitkijken hoe de buitenwereld - de buurlanden, de EU, de VN, de grootmachten - met het nieuwe gegeven omgaat. De praktijk van de 'statenopvolging' in het internationaal recht is nogal grillig.»
Anders gezegd: de dag dat Vlaanderen opstapt, zal het internationaal helemaal van nul moeten herbeginnen.

Alles bij elkaar genomen: zullen we er toch nog maar eens een nachtje over slapen?
pi_53567067
De kansen van oranje-blauw lijken ondertussen verkeken. Van Rompuy wist deze week de Franstaligen te overtuigen voor een staatshervorming in vier fases, er lag ei zo na een akkoord op tafel, maar de verkenner werd terug gefloten door partijgenoot Leterme en de NVA wegens niet verregaand genoeg.

Van Rompuy trekt vanmiddag wellicht naar de koning voor zijn eindrapport en dus ontslag. Binnenkort komt er normaal gezien een nieuwe informateur/verkenner/watdanook die op zoek moet naar een nieuwe coalitievorm. Een tripartite met drievierde-meerderheid dus...

Er is wel nog een laatste vergadering bezig momenteel, maar die draait zo goed als zeker op een flop uit.
pi_53572121
Toch een verrassende wending. Van Rompuy heeft zijn opdracht teruggegeven aan de koning, die nu een formateur gaat aanduiden. Blijkbaar is er toch vooruitgang geboekt en is oranje-blauw nog steeds mogelijk.
pi_53572140
quote:
Koning gaat nieuwe formateur aanstellen

za 29/09/07 - De koning heeft Herman Van Rompuy ontlast van zijn verkenningsopdracht. Volgens Van Rompuy is er voldoende vooruitgang om de onderhandelingen te hervatten onder leiding van een formateur. Het is nog niet bekend wie dat zal zijn.

De verkenningsmissie van Herman Van Rompuy lijkt geslaagd. Zijn koninklijke opdracht bestond erin om de oranje-blauwe partijen weer aan de onderhandelingstafel te krijgen.

Volgens de mededeling van het paleis is er voldoende overeenstemming om de onderhandelingen te laten hervatten onder leiding van een formateur. En dat zal dan naar alle waarschijnlijkheid Yves Leterme zijn.

CD&V heeft immers altijd gezegd dat Leterme hun kopman is en de volgende premier zal worden. Niets sluit uit dat het ook een duobaan wordt waarbij iemand als Herman Van Rompuy het communautaire luik voor zijn rekening neemt.

Van een echt akkoord tussen de partijen is er geen sprake. Maar na de gesprekken vanmorgen zou er voldoende bereidheid zijn om ermee door te gaan.

Ook al blijven de tegenstellingen groot, er is nu eenmaal geen alternatief voor de oranje-blauwe partijen. Vanmorgen leek het nog alsof oranje-blauw op sterven na dood was.

De therapeutische gesprekken hebben blijkbaar voor een wonderbaarlijke genezing gezorgd.

vrtnieuws.net
  zaterdag 29 september 2007 @ 18:37:01 #24
94668 Joost-mag-het-weten
Voor Vorst, Vlaming & vr R
pi_53572569
quote:
Dé man van right-wing America ... Zal wel een lijntje met Van Hecke hebben zeker ?
Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
"Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
"Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
"Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
pi_53572855
quote:
Uit die column: Which means that half of the Walloons, 20 percent of Belgium's population
Ben ik dan echt zo slecht ingelicht?

Zoals Joost-mag-het-weten zegt: het is inderdaad vrij duidelijk wie achter deze column zit.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')