abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_53546330
Aan ons huisje zit een steenput (of waterput of whatever dat je het wilt noemen).
Deze is daar gemaakt toen het huis werd gebouwd (eind jaren 50).

Nu toen we het huis kochten stak er nog een handpomp op maar ze trok geen water.
We hebben binnen alles gesloopt en ons er niet veel van aangetrokken maar deze week hebben we hem dan eens opengemaakt om te zien of deze nog werkte.

Eerst hebben we alle water eruit getrokken met een vuilwater pomp (toch een 1500-2000l water) en de dag nadien stond deze weer goed vol (zo een kuipenhalf)
De totale diepte die we kunnen zien is zo een 3kuipen, daaronder zit zand en als we er met een lange metalen staaf ingaan kunnen we er zo nog een meter of 3 in losse keitjes duwen.

Nu, als we het water eruit pompen met de pomp hangend in het midden dan is het water blond van kleur, het ruikt niet, dus daar ligt het niet aan, maar zuiver water is het ii geval niet, we zouden het water graag gebruiken voor toilet en wasmachine (scheelt toch op de waterfactuur), maar dit is enkel mogelijk natuurlijk als het water zuiver is.

Nu, wat kan die blonde kleur van het water veroorzaken? is de put kapot en onbruikbaar geworden? Of ... ?

Alle tips of info hierover zijn welkom want op het net is heel weinig te vinden en ken niemand in mijn kennisenkring die hier ervaring mee heeft.
Have no fear, exept when you're running out of beer
  vrijdag 28 september 2007 @ 15:53:12 #2
150815 Tha-CheF
guess who's back
pi_53546460
Zijn dat niet die dingen die vrouwen op hun benen hebben?

In Memphis, Tennessee, a woman is not to drive a car unless a man warns approaching motorists or pedestrians by walking in front of the car that is being driven.
  vrijdag 28 september 2007 @ 15:53:28 #3
150815 Tha-CheF
guess who's back
pi_53546463
Ohnee dat zijn andere putjes
In Memphis, Tennessee, a woman is not to drive a car unless a man warns approaching motorists or pedestrians by walking in front of the car that is being driven.
  vrijdag 28 september 2007 @ 16:03:29 #4
138259 nzw
incl fotoboek
pi_53546743
regenwater waarschijnlijk? Kijk eens of er een pijp ergens vanuit de dakgoot de grond in gaat.
tjaaaaaaaa... daar moet je boven staan!
pi_53546815
Nee regenwater kan niet, loopt geen enkele buis hiernaartoe daar zijn we heeeel zeker van
(daarom is het ook een steenput en geen regenput ...)
pi_53546930
Ik denk dat het gewoon grondwater is. Dat is vaak ook geelachtig van kleur. In ieder geval niet goed voor de was, geeft een soort van roestvlekken.
Ik spreek uit ervaring, tuin beregenen en was buiten hebben hangen = geen goede combi
En of je toiletpot er mooier van wordt als je het daarvoor gebruikt is ook maar de vraag.
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_53547104
ik zou eerst ff navraag doen of je niet toevallig illegaal bezig bent ivm oppompen van grondwater
- En zoals pijn ook een vorm van voelen is, laat kou me weten dat ik wist wat warmte was.
- Ik ben de reden voor wie voor zijn lijden reden zoekt!
- Those people who tell you not to take chances, they are all missing on what life is about.
pi_53547409
he illegaal bezig met oppompen van grondwater?

Die waterput ligt er al sinds 1957, staat ook op onze plannen en we worden hierop belast door de watermaatschappij als ik het goed voorheb (belgië), dus weinig illegaals aan hoor

Dat dit grondwater zover was ik ook al, daarom is dit ook een steenput, mijn vraag is eerder of de put hopeloos verloren is en totaal onbruikbaar, of we deze misschien op een of andere manier kunnen gebruiken (zou hem helemaal schoonmaken door erin te kruipen helpen?)

Of misschien door een filter op de buizen te stoppen?
pi_53547412
ik zou inderdaad eerst de kwaliteit van het grondwater navragen bij je gemeente. en kijken wat de regels zijn over waterputten ed.
Op zaterdag 27 januari 2007 23:12 schreef Broekpaling het volgende:
Jij moet vaker drank nuttigen, bij elke slok word je leuker. :D
pi_53547638
Bij de gemeente zijn we daar al voor langs geweest, voor nieuwe putten moet er vergunning aangevraagd worden, bestaande putten zie ik niet in wat er moet aangevraagd worden.

Kwaliteitscontrole is enkel als je het wilt gebruiken als drinkwater (wat wij niet van plan zijn)
We willen het enkel gebruiken voor toilet en wasmachine met apparte collectors erop zodat we zonodig deze nog kunnen overschakelen op leidingwater.

Achter onze woning is er niks, een natuurgebied met weiden, bosje en een natuurlijke vijver (tuin achter het huis is zo een 80m diep.)
pi_53547967
misschien dat zuiveren een optie is?
koolstof, omgekeerde osmose?
zal allemaal wel te duur zijn, maar even informeren kan nooit kwaad
je kunt het dan ook gewoon als drinkwater gebruiken

maar persoonlijk zou ik het aan tong80 proberen te verkopen
pi_53548568
mmm zuiveren ok, maar hoe? Mogen wij daar zomaar alles uitscheppen van zand en keitjes die er nu in liggen? (die keilaag van +-3 meter zal wel een reden hebben vermoed ik?)

Ik zal morgen als ik tijd heb eens wat foto's van de put maken en van het water hierin dat alles wat duidelijker wordt.

Zou jammer zijn mocht hij nietmeer werken.
  Moderator vrijdag 28 september 2007 @ 18:40:45 #13
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_53550391
Wij hebben ook een soort van put achter het huis en wij gebruiken hem alleen om in de zomer de tuin er mee te besproeien en heel soms om de auto mee te wassen (in dat laatste geval moet je de hele auto wel afzemen na het afspoelen )

Misschien is dat een idee ?
  vrijdag 28 september 2007 @ 18:54:10 #14
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_53550725
Zit er niet iets van mergel of zo in de grond?
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_53550879
@vonkenboer als we het niet zuiverder krijgen zullen we het wel daarvoor moeten gebruiken, jammer maar helaas

@Martijn_77 geen idee, heb nog niet zo diep gegraven :d
en vorige bewoners zijn dood, dus kunnen het ook nietmeer aan vragen jammer genoeg.

Pa zou hem willen helemaal leegtrekken en er dan inkruipen en al het zand eruit scheppen en de put dan zo paar dagen na mekaar telkens leegtrekken (hij denkt dat de blonde kleur van het fijne zand zou kunnen komen)
  vrijdag 28 september 2007 @ 19:06:12 #16
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_53550997
quote:
Op vrijdag 28 september 2007 19:01 schreef plastic het volgende:
Pa zou hem willen helemaal leegtrekken en er dan inkruipen en al het zand eruit scheppen en de put dan zo paar dagen na mekaar telkens leegtrekken (hij denkt dat de blonde kleur van het fijne zand zou kunnen komen)
Als dat het geval is zou het als je het door een filter laat lopen weg moeten zijn
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_53551169
quote:
Op vrijdag 28 september 2007 19:06 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]

Als dat het geval is zou het als je het door een filter laat lopen weg moeten zijn
zouden ze dat al met een koffie filter kunen testen?
pi_53551290
hey basp1, dat is een idee

Morgen eens een glaasje door een filtertje gieten en zien of het helder wordt en of er 'prut' in het filtertje blijft liggen, nog niet aan gedacht
  vrijdag 28 september 2007 @ 19:16:31 #19
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_53551304
quote:
Op vrijdag 28 september 2007 19:11 schreef Basp1 het volgende:

[..]

zouden ze dat al met een koffie filter kunen testen?
Dan het wel of een dicht geweven doek
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_53555524
Aan wat je omschrijft als diepten, opbouw van de put, de omgeving is het vrij duidelijk dat het hier om hangend regenwater gaat. Alle regen in de omgeving zakt langzaam de grond in en vormt hier een laag water die langzaam dieper zak. De onderkant van de punt is open (de keien) zodat het regenwater voordat het de diepere grondlagen in gegaan is. De laag zand in de put werkt als een grof filter voor het verwijderen van organisch afval. Je zou dit zand en evt grind kunnen vervangen. In de loop der tijd zal er vast via de put troep naar beneden gegaan zijn in al die jaren. Let er wel op dat het nieuwe zand niet meteen zal filteren, hierin moeten zich eerst bacteren moeten vestigen. Wat hierbij helpt om het flink luchtig te houden, dus het zand er heel losjes in doen.

Echt schoon en kleurloos water zul je nooit verkrijgen. Hiervoor zul je de put veel dieper moeten maken tot in het grondwater welke zich onder de 2de harde grondlaag bevind. Dit kan al gauw 20 tot 100 meter zijn.

Gebruik van het water uit deze put is niet bruikbaar voor de was tenzij je van gekleurde kleding houdt. Voor de tuin en WC is het wel goed bruikbaar. Met als voetnoot dat je voor de WC om deze na lange tijd van gebruik niet ook te laten verkleuren af en toe van het soda schoongemaakt moet worden. 1 maal per maand een lepel in de pot goien en een tijdje later doorspoelen voorkomt dit.

Zuiveren van het water of filteren over actievekool is niet te doen op deze schaal. Het biologishc zuiveren kost veel ruimte aan verschillende tanks en kost elektriciteit. Over koolstof filteren of chemisch zuiveren kost relatief veel aan grondstoffen en ook weer wate energie van de pomp(en). Voor een gesloten systeem als een aquarium of vijver werkt het veel beter omdat je het water een vrij onbepekrt aantal keren door het filter systeem kunt halen. Bij huishoudelijk gebruik heb je slechts 1 of enkele malen
pi_53559979
hey tnimble

hier kan ik wat mee, ben echt niet op de hoogte van zulke zaken.
Nu langs boven kon er (denk ik) vrij weinig troep in, was afgesloten door een grote zware betonnendeksel die er echt heeel goed op ligt, we hebben er zelf een deksel ingeslepen dat we het netjes kunnen afsluiten terug (morgen foto's!).

Jammer dat we het niet voor meer kunnen gebruiken, in de WC hou ik ook niet van gekleurd water eerlijk gezegd ziet er altijd wat vies uit, dus we zullen het idee maar laten varen en misschien er wel een buis in hangen en die doortrekken tot achter in de tuin voor later misschien toch een pomp aan te hangen.

Jammer dat de oorspronkelijke bewoners al dood zijn, anders konden we het aan hen vragen of ze wisten hoe diep die juist was en of die altijd zo troebel water gegeven heeft.
pi_53567169
Hmmm,

doordat het zo leuk weer was deze voormiddag geen foto's kunnen nemen, water viel echt met bakken uit de hemel en had geen zin om me camera naar de vaantjes te helpen.
Maar!! doordat het zo regende en met me pa nog eens de put aan het leegtrekken was (en een fles gevuld met dit water) zagen wij in de put langs een kant water instromen, dus niet opborrelen, maar er liep echt water erin, en dit waar de loden buis van de vroegere handpomp in de put gaat, dus waarschijnlijk is het gat daar ooit voor gemaakt is niet goed dicht meer en loopt er zo water en grond in de put!

Maandag gaan we die loden buis eruit halen (moest er toch uit) en dat gat toe maken (hopelijk is het ff een dag of 2 droog weer).
En dan paar keer de put leeg trekken en zien of het water klaarder wordt (we hebben nu een fles water om mee te vergelijken).
Hou jullie op de hoogte!
pi_53567321
Ondanks dat de oorspronkelijke bewoners naar de hemel zijn...

Zijn er geen kinderen of buren die meer weten van hoe het door hun werd gebruikt ?
pi_53567472
1 van hun dochters is ook al dood, de andere woont aan zee (zo een 150km van ons) en we hebben daar sinds de aankoop geen contact meer mee en hou ik het liefst ook zo

Buren, tjah, eene buur is 84 en heb ik al 2maand nietmeer gezien, komt zen bed nietmeer uit, andere buurvrouw heeft er geen idee van want ze heeft de afgelopen 30jaar nooit binnen gemogen ofzo bij haar buren (waren blijkbaar heeeeel toffe mensen :p )

Dus zijn wat op onszelf aangewezen hiervoor, nu ja met de uitleg van tnimble al wat wijzer geworden in de werking van steenputten (noemen jullie dit ook zo in nederland?) en hopelijk met het dichten van dat gat hebben we klaar water
pi_53589344
Na een nacht het water in een fles te laten staan was dit water klaar, nietmeer blond maar mooi zuiver, net als uit de kraan, ruikt ook niet, en heb er even van geproefd :p en smaakte naar euh ... water :p

op de bodem van de fles lag een kleine neerslag van gronddeeltjes, dus volgens mij als we dat gat kunnen localiseren en dichten en het nog eens goed leegtrekken van de put moet het probleem wel van de baan zijn, morgen zal ik van alles foto's posten
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')