abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 26 september 2007 @ 19:20:48 #1
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_53494289
quote:
Milieuheffing op vlees instemmend ontvangen

De milieuheffing van 85 cent per kilo op vlees is instemmend ontvangen. De plannen hiertoe van het burgerinitiatief 'Stop fout vlees' hebben de instemming gekregen van het Centraal Planbureau (CPB) en het Milieu- en Natuurplanbureau (MNP), twee belangrijke adviesorganen van de regering.
De uitkomsten van doorrekeningen van het CPB en het MNP worden woensdag aan de Tweede Kamer gepresenteerd. Dat schrijft de Telegraaf.

Uitvoerbaar
De adviesorganisaties hebben volgens de krant kunnen vaststellen dat de heffing uitvoerbaar is, maar wel een enorme administratieve rompslomp met zich meebrengt. Zo dient een biologisch kippetje nu eenmaal een minder hoge heffing te krijgen dan een bio-industriekip.

Oneerlijk voordeel
De adviesbureaus zijn wel kritisch over een ander onderdeel van het plan van Milieudefensie en Jongeren Milieu Actief (JMA). Boeren ontvangen in de plannen van de milieuorganisaties toeslagen voor milieukwaliteit en dierenwelzijn die worden gefinancierd uit de toeslagen. Die subsidie zou een oneerlijk voordeel zijn voor de boeren en dus in strijd met Europese Regels.

Burgerinitiatief
Het burgerinitiatief werd begin dit jaar, door middel van ruim honderdduizend handtekeningen, op de politieke agenda gezet. Zo stemde de Tweede Kamer in april in met de behandeling van het voorstel. Het was voor het eerst dat een voorstel direct uit de samenleving op de politieke agenda terecht kwam. De SP en de PvdA staan in ieder geval achter de intenties van het plan. Of ze daadwerkelijk de vleesheffing zullen steunen is nog niet duidelijk.
Bron

Dit kamer moet echt een halt toe roepen aan dit soort absurde milieutax en lastenverhoging voor de burgers. Maar aangezien de SP en de PvdA al voor zijn acht ik de kans groot dat deze toeslag er gaat komen.

Maar wanneer gaat kabinet nu eens in zien dat het echt veel te ver aan het doorslaan is.....?
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  woensdag 26 september 2007 @ 19:24:47 #2
158930 Jurgen21
Rechtse christenhond
pi_53494414
quote:
Op woensdag 26 september 2007 19:20 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]

Bron

Dit kamer moet echt een halt toe roepen aan dit soort absurde milieutax en lastenverhoging voor de burgers. Maar aangezien de SP en de PvdA al voor zijn acht ik de kans groot dat deze toeslag er gaat komen.

Maar wanneer gaat kabinet nu eens in zien dat het echt veel te ver aan het doorslaan is.....?
Dat plan komt er zeker niet door. CDA, VVD en CU/SGP hebben een uitgebreide achterban in de agrarische sector en zullen zeker niet instemmen met dwaze plannen als omschreven door TS. Ze zijn gewoon compleet doorgedraaid bij Milieudefensie. En dan die betweter Wouter van Eck
Pugna Pro Patria
  woensdag 26 september 2007 @ 19:26:28 #3
139330 TNA
For the stars that shine
pi_53494455
Er staat dat de SP en de PvdA er achter staan. Dat is nog iets anders dan per definitie voor zijn (overigens weet je het met de PvdA deze dagen nooit zeker ).

Anyway, er is bekend tot hoeveel CO2-uitstoot vleesproductie leidt, dus misschien is dit niet eens zo'n slecht plan. Het promoot ook gelijk het kopen van biologisch vlees en gaat de bioindustrie tegen. Als mensen zelf weigeren hun gedrag aan te passen mag het gestimuleerd worden, en bovendien kan het geld worden gebruikt voor het milieu.
pi_53494540
quote:
Op woensdag 26 september 2007 19:26 schreef TNA het volgende:
en bovendien kan het geld worden gebruikt voor het milieu.
Ja, inderdaad. Dat kan. Of beter: zou kunnen. Maar afgezien van het feit of je dat een goed doel moet vinden of niet zal dat niet gebeuren.
How beautiful they are - the trains you miss..
Would you like to watch tv? Or get between the sheets? Or contemplate a silent freeway?
The angle of the dangle is inversely proportional to the heat of the beat
  woensdag 26 september 2007 @ 19:30:23 #5
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_53494575
Hoeveel ton CO2 gaat die administratie kosten? En wordt de milieuheffing daadwerkelijk gebruikt om het milieu te verbeteren, zoals ook niet gebeurt met de milieuheffing op vliegtickets?
quote:
De heffing is uitvoerbaar, maar brengt wel een enorme administratieve rompslomp en fiscaal-juridische complicaties met zich mee, concluderen de adviesorganisaties. Een biologisch kippetje verdient nu eenmaal een minder hoge heffing dan een bio-industriekip. Ook worden problemen in de uitvoering verwacht. Zo wordt vlees gemengd met allerlei andere producten, bijvoorbeeld in babyvoeding,waardoor lastig te bepalen valt waarop de heffing van toepassing is. [..] bron
Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
  woensdag 26 september 2007 @ 19:45:14 #6
128976 dubidub
Fritür ist krieg!
pi_53494992
quote:
Op woensdag 26 september 2007 19:30 schreef Yildiz het volgende:
Hoeveel ton CO2 gaat die administratie kosten? En wordt de milieuheffing daadwerkelijk gebruikt om het milieu te verbeteren, zoals ook niet gebeurt met de milieuheffing op vliegtickets?
[..]
Let maar op, dat gaat nog gebeuren ook. Die 600k die we gaan bezuinigen op het ambtenarenapparaat gaat gewoon weer daarheen !
pi_53495782
Milieudefensie, gewoon geen loten meer kopen en die club verdwijnt vanzelf.. Heb het ongelooflijk goed met het milieu voor en ben een groot natuurliefhebber, maar die club heeft echt alle realiteit uit het oog verloren, dit zal zijn omdat ze miljoenen in kas hebben en daardoor denken dat ze almachtig zijn maar als ze zo doorgaan denk ik dat de grond onder hun voeten redelijk weg geslagen zal worden.
Minister Cramer: "Milieuvervuiling mag zolang je maar betaalt."
Minister Cramer: "Mensheid in 2100 grotendeels verdwenen."
Minister Cramer: "In 2050 40% van alle dier- en plantensoorten uitgestorven."
pi_53495964
Dit is echt Bullshit!
Leer werkwoorden vervoegen, vlerk!
  woensdag 26 september 2007 @ 20:47:13 #9
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_53496790
quote:
Op woensdag 26 september 2007 20:18 schreef Rosbief het volgende:
Dit is echt Bullshit!
Met jou naam kun je ook niet anders Ik ben benieuwd wat we dan als alternatief moeten gaan eten. Vleesvervangers? Die zijn gemaakt van soja en dat wordt de halve wereld overgevaren om het hier te krijgen, om maar niet tespreken van de impact op het milieu in het gebied waar het geproduceerd wordt.
pi_53496913
quote:
Op woensdag 26 september 2007 20:47 schreef Nobu het volgende:
Ik ben benieuwd wat we dan als alternatief moeten gaan eten. Vleesvervangers? Die zijn gemaakt van soja en dat wordt de halve wereld overgevaren om het hier te krijgen, om maar niet tespreken van de impact op het milieu in het gebied waar het geproduceerd wordt.
Je eet wat je wilt, en je compenseert de impact op het milieu. Een beetje je verantwoordelijkheid nemen enzo.
pi_53497348
Ik ben onvoorwaardelijk voor.
Vroeger dacht ik dat ik mijn vijanden het vuur aan de schenen moest leggen. Een misvatting, want dat doen ze zelf wel. Ik hoef enkel mijn vergrootglas maar op ze te richten en het begint te smeulen.
pi_53497752
Kunnen we niet gewoon de BTW verhogen naar 50%? Dan hoeven er niet zeshonderd verschillende heffingen te worden verzonnen.
  woensdag 26 september 2007 @ 21:18:56 #13
139330 TNA
For the stars that shine
pi_53497853
quote:
Op woensdag 26 september 2007 21:16 schreef Fastmatti het volgende:
Kunnen we niet gewoon de BTW verhogen naar 50%? Dan hoeven er niet zeshonderd verschillende heffingen te worden verzonnen.
  woensdag 26 september 2007 @ 21:34:14 #14
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_53498503
quote:
Op woensdag 26 september 2007 21:18 schreef TNA het volgende:

[..]

Niets grappigs aan, iedereen draagt al meer dan 40% van zijn loon af, verder is het alweer 19% BTW geworden, en komen er overal hele kleine heffingen om de hoek kijken wat het totaal, gok ik, wel op 50% brengt. En dan is het nog laag. Misschien wel 55% ofzo.
  woensdag 26 september 2007 @ 21:35:49 #15
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_53498570
quote:

[..]

Met jou naam kun je ook niet anders Ik ben benieuwd wat we dan als alternatief moeten gaan eten. Vleesvervangers? Die zijn gemaakt van soja en dat wordt de halve wereld overgevaren om het hier te krijgen, om maar niet tespreken van de impact op het milieu in het gebied waar het geproduceerd wordt.
De afstandsbelasting is al geopperd in de EU. Serieus. Producten van veraf zouden meer CO2 veroorzaken, en daar zou dan meer belasting op moeten. Dat fruit elders in de buitenlucht groeit en in Europa niet, telt natuurlijk niet.

Die wet is gelukkig finaal afgeschoten omdat iedereen vrij snel door had dat het niet meer dan verkapte importheffing en protectionisme was.
pi_53498663
Het wachten is op de ademtax. Bij elke uitademing stoot je CO2 uit namelijk.
pi_53499578
quote:
Op woensdag 26 september 2007 21:37 schreef Halinalle het volgende:
breng ze nou niet op ideeen...
  woensdag 26 september 2007 @ 22:06:31 #18
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_53500008
quote:
Op woensdag 26 september 2007 20:51 schreef Jan_Klaassen het volgende:

[..]

Je eet wat je wilt, en je compenseert de impact op het milieu. Een beetje je verantwoordelijkheid nemen enzo.
En jij hebt een briljant idee om dat te compenseren? Ga je de CO2 weer uit de lucht vangen? Zolang dat geld weer aan andere onzin wordt uitgegeven heb ik geen zin om daar voor te betalen
pi_53500109
quote:
Op woensdag 26 september 2007 21:05 schreef Zwaardvisch het volgende:
Ik ben onvoorwaardelijk voor.
Dat is meestal het probleem met domme mensen.

pi_53500294
quote:
Op woensdag 26 september 2007 22:08 schreef Pony-Lover het volgende:

[..]

Dat is meestal het probleem met domme mensen.

Man, R&P is om de hoek.
Vroeger dacht ik dat ik mijn vijanden het vuur aan de schenen moest leggen. Een misvatting, want dat doen ze zelf wel. Ik hoef enkel mijn vergrootglas maar op ze te richten en het begint te smeulen.
pi_53500541
quote:
Op woensdag 26 september 2007 22:13 schreef Zwaardvisch het volgende:

[..]

Man, R&P is om de hoek.
Leg maar eens uit waarom je voor bent kerel.

Onvoorwaardelijk ergens voor zijn is meestal een blijk van kortzichtigheid of domheid namelijk.

pi_53500562
quote:

[..]

Pssstttt, je hebt geen vleesvervangers nodig, ook al zou je helemaal geen vlees eten is dat dus geen probleem, maar met 2 keer per week vlees kom je echt aan alles wat je nodig zou kunnen hebben.

Soja trouwens wordt maar voor een heeeeeeeeeel klein deel gebruikt voor menselijke consumptie, een ruime 80% van de soja productie is er voor de bio-industrie, voor veevoer.

Ik ben heeeeeeeeeel erg voor een tax op bio-industrie shit, het is een hel voor dier, milieu en eerlijke handel en dient aangepakt te worden, als de consument dan zijn eigen macht niet wil gebruiken dit te veranderen dan maar een schop onder de kont en een verandering afdwingen.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_53500958
quote:
Op woensdag 26 september 2007 21:37 schreef Halinalle het volgende:
Nét even wat anders.
pi_53501132
quote:
Op woensdag 26 september 2007 22:06 schreef Nobu het volgende:
En jij hebt een briljant idee om dat te compenseren? Ga je de CO2 weer uit de lucht vangen? Zolang dat geld weer aan andere onzin wordt uitgegeven heb ik geen zin om daar voor te betalen
Je zou kunnen beginnen met ervoor te zorgen dat er een stuk minder CO2 in de atmosfeer terecht komt, dan hoef je dat er later ook niet meer uit te halen. Maar je hebt vast wel een excuus om daar ook niet voor te willen betalen.
pi_53501192
Ik ben ook voor. Alles wat ze verzinnen om het kopen van biologisch vlees te stimuleren heeft mijn zegen. Ze zouden nog veel verder moeten gaan en binnen 10 jaar alle bio-industrie en legbatterijen moeten opdoeken en vervangen voor biologische veehouderij. Maar fat chance met het CDA en de Christenunie in de regering.
pi_53501776
Wat een melkkoe weer. Pure staatskas-spekking, ik ben benieuwd hoeveel van de opbrengst daadwerkelijk besteed zal worden aan de verbetering van het milieu. Ik denk dat het bedrag nihil zal zijn.
pi_53508188
Milieudefensie heeft blijkbaar toch niet zo'n grote achterban:
http://www.stopfoutvlees.nl/page/poll

hihi
  † In Memoriam † donderdag 27 september 2007 @ 10:05:12 #28
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_53508292
quote:
Op donderdag 27 september 2007 10:00 schreef Terecht het volgende:

hihi
Carpe Libertatem
pi_53508796
"Mensen die tegen Israël zijn, zijn in werkelijkheid antisemieten." Doctor Martin Luther King - 1967
pi_53513179
quote:
Op woensdag 26 september 2007 22:33 schreef conleche het volgende:
Ik ben ook voor. Alles wat ze verzinnen om het kopen van biologisch vlees te stimuleren heeft mijn zegen. Ze zouden nog veel verder moeten gaan en binnen 10 jaar alle bio-industrie en legbatterijen moeten opdoeken en vervangen voor biologische veehouderij. Maar fat chance met het CDA en de Christenunie in de regering.
tof afrika toestanden
Jij snapt hopelijk wel dat er dan veel meer grond beschikbaar gemaakt moet worden voor veeteelt en dat dat ten koste van de bossen zal gaan
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_53513315
quote:
Op woensdag 26 september 2007 22:18 schreef Pony-Lover het volgende:

[..]

Leg maar eens uit waarom je voor bent kerel.

Onvoorwaardelijk ergens voor zijn is meestal een blijk van kortzichtigheid of domheid namelijk.

De enige manier om die dieren een beter leven te kunnen bieden is de prijs van vlees verhogen, omdat vlees nu eenmaal al onder de kostprijs geproduceerd wordt.
pi_53513338
geweldig zo'n poll, wat is democratie toch eerlijk..
Minister Cramer: "Milieuvervuiling mag zolang je maar betaalt."
Minister Cramer: "Mensheid in 2100 grotendeels verdwenen."
Minister Cramer: "In 2050 40% van alle dier- en plantensoorten uitgestorven."
pi_53514073
quote:
Op donderdag 27 september 2007 13:07 schreef Zwaardvisch het volgende:

[..]

De enige manier om die dieren een beter leven te kunnen bieden is de prijs van vlees verhogen, omdat vlees nu eenmaal al onder de kostprijs geproduceerd wordt.
Door er een heffing bovenop te doen, stijgen de verkoopsprijzen (de prijs die de boer ervoor vangt) niet automatisch, eerder andersom.

[ Bericht 1% gewijzigd door Halinalle op 27-09-2007 13:41:32 ]
pi_53514214
quote:
Op donderdag 27 september 2007 13:31 schreef Halinalle het volgende:

[..]

Door er een heffing bovenop te doen, steigen de verkoopsprijzen (de prijs die de boer ervoor vangt) niet automatisch, eerder andersom.
dit dus al met al een zinloze regel
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
pi_53514586
quote:
Op donderdag 27 september 2007 13:34 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

dit dus al met al een zinloze regel
Niet als het er voor zorgt dat mensen nog maar 120 kilo vlees per jaar eten in plaats van 130 kilo per jaar (per persoon, slechts een random figure).
pi_53514779
quote:
Op donderdag 27 september 2007 13:47 schreef Elseetje het volgende:

[..]

Niet als het er voor zorgt dat mensen nog maar 120 kilo vlees per jaar eten in plaats van 130 kilo per jaar (per persoon, slechts een random figure).
denk je dat van ¤0,85 /kilo mensen wakker liggen
Overiegsn gaat dit er alleen maar voor zorgen dat boeren nog goedkoper moeten gaan produceren wat de levensomstandigheden niet te goede zal komen
pi_53514836
quote:
Op donderdag 27 september 2007 13:53 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Overiegsn gaat dit er alleen maar voor zorgen dat boeren nog goedkoper moeten gaan produceren wat de levensomstandigheden niet te goede zal komen
Nee, je hebt gelijk. De heffing moet veel hoger.
pi_53515136
quote:
Op donderdag 27 september 2007 13:55 schreef Elseetje het volgende:

[..]

Nee, je hebt gelijk. De heffing moet veel hoger.
als dat geld niet naar biologische boeren gaat zoals nu voorgesteld dan schiet je er geen zak mee op
pi_53515508
Over die rompslomp, die is er nu ook al natuurlijk. Het lijkt me een beter idee om de EU-subsidies aan de bio-industrie af te schaffen, want dat zorgt voor een oneerlijk concurrentievoordeel ten opzichte van biologische boeren. Daarnaast zorgt dit ervoor dat boeren die ten koste van hun dieren onder de kostprijs gaan werken, daartoe niet verder financieel gecompenseerd worden door Brussel.
  donderdag 27 september 2007 @ 18:30:20 #40
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_53522677
quote:
Op donderdag 27 september 2007 13:53 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Het kost me nogal wat hoor, voor wat onzin. (Ik eet graag vlees .)
pi_53522946
quote:
Op donderdag 27 september 2007 13:03 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

tof afrika toestanden
Jij snapt hopelijk wel dat er dan veel meer grond beschikbaar gemaakt moet worden voor veeteelt en dat dat ten koste van de bossen zal gaan
Nee, er zal meer vlees moeten worden geimporteerd uit de landen met wat meer ruimte en ja, ik weet dat vervoer ook vervuilend is en ik weet ook dat er hier in Nederland dus bioindustrie-boeren zijn die dan wat anders moeten gaan doen, maar dat interesseert me minder dan het dierenwelzijn. Ik wil GVD niet meer langs zo'n vrachtwagendubbeldekker rijden in NoordBrabant waar die arme beesten op en in elkaar naar de slacht worden gereden terwijl ze hun ganse leven ook in en op elkaar hebben geleefd. Ik vind het NIET kunnen en ik ben geen vegetarier. Als een beest een lang en goed leven heeft gehad en het wordt humaan geslacht, dan heb ik er geen enkel probleem mee.
pi_53523119
quote:
Op donderdag 27 september 2007 10:00 schreef Terecht het volgende:

hihi
Hilarisch

90% van de bevolking is tegen maar de dictators in den haag zullen het er toch door drukken
alles voorde staatskas
pi_53523333
quote:
Op donderdag 27 september 2007 18:48 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Hilarisch

90% van de bevolking is tegen maar de dictators in den haag zullen het er toch door drukken
alles voorde staatskas
Typisch Nederland. Grote verontwaardiging over kistkalveren en varkensconcentratiekampen, maar als de prijs van een ons gehakt een euro stijgt, is het land te klein. !
  donderdag 27 september 2007 @ 19:10:47 #44
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_53523679
quote:
Op donderdag 27 september 2007 18:56 schreef Zwaardvisch het volgende:
Typisch Nederland. Grote verontwaardiging over kistkalveren en varkensconcentratiekampen, maar als de prijs van een ons gehakt een euro stijgt, is het land te klein. !
Ook typisch Nederland de macht van de heel hard schreeuwende milieumaffia
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_53523898
Weet je wat ik zo raar vind?

Als de groep mensen die consumenten wil verplichten extra geld voor te vlees betalen zo groot is, hoe kan het dan de groep consumenten die extra geld wil betalen voor vlees zo klein is?

Mensen willen gedwongen worden?
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_53524321
quote:
Op donderdag 27 september 2007 19:17 schreef sigme het volgende:
Weet je wat ik zo raar vind?

Als de groep mensen die consumenten wil verplichten extra geld voor te vlees betalen zo groot is, hoe kan het dan de groep consumenten die extra geld wil betalen voor vlees zo klein is?

Mensen willen gedwongen worden?
Mensen willen van hun schuldgevoelens af, behalve als het geld kost. Sowieso vind ik Nederland maar een rare eetcultuur hebben; een tv of een nieuw bankstel mag alles kosten, maar aan het avondeten mag geen cent te veel uitgegeven worden. Daar zijn we toch vrij uniek in.
pi_53524392
quote:
De milieuheffing van 85 cent per kilo op vlees is instemmend ontvangen.
Hebben ze elke week honderden kilo's eten over bij de voedselbank dat ze dit er graag door willen drukken Ga es deaud!
pi_53524408
quote:
Op donderdag 27 september 2007 19:32 schreef Zwaardvisch het volgende:

[..]

Mensen willen van hun schuldgevoelens af, behalve als het geld kost.
Nou, ze willen blijkbaar best dat het geld kost, als ze dan maar niet zélf kunnen kiezen tussen een lapje duurder verantwoorder vlees en een lapje goedkoper (u weet wel waarom, mevrouwtje) vlees.

Alstublieft meester, laat ons geen keuze: wij kiezen dat u de keuze van dat goedkopere lapje ontzegt door het goedkope lapje duurder te maken (niet beter).
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_53524463
quote:
Op donderdag 27 september 2007 19:36 schreef sigme het volgende:

[..]

Nou, ze willen blijkbaar best dat het geld kost, als ze dan maar niet zélf kunnen kiezen tussen een lapje duurder verantwoorder vlees en een lapje goedkoper (u weet wel waarom, mevrouwtje) vlees.

Alstublieft meester, laat ons geen keuze: wij kiezen dat u de keuze van dat goedkopere lapje ontzegt door het goedkope lapje duurder te maken (niet beter).
Wat is er op tegen het onder de kostprijs produceren van vlees te verbieden, als dat ten koste gaat van dieren? Ik ben het met je eens dat een simpele accijns daar niet helemaal de juiste weg voor is, maar het is een begin.

[ Bericht 0% gewijzigd door Zwaardvisch op 27-09-2007 19:46:40 ]
pi_53524684
quote:
Op donderdag 27 september 2007 19:38 schreef Zwaardvisch het volgende:

[..]

Wat is er op te tegen het onder de kostprijs produceren van vlees te verbieden, als dat ten koste gaat van dieren? Ik ben het met je eens dat een simpele accijns daar niet helemaal de juiste weg voor is, maar het is een begin.
Ten eerste blijft het staan dat het raar is dat er wel "voldoende" mensen het zichzelf & anderen via de politiek willen verplichten, maar dat er niet "genoeg" mensen zijn die het zonder dwang willen betalen.

Ten tweede - onder kostprijs produceren is niet mogelijk, onder kostprijs verkopen wel. Dat is niet flauw semantisch: iemand betáált dat. Uiteindelijk de consument en/of de belastingbetaler. Dus die is dat 'onder kostprijs'-gedeelte van de prijs al kwijt - en gaat het nu dubbel lappen.

Ten derde: een volstrekt fout instrument (accijns) is nooit de oplossing voor iets. Het instrument moet deugen wil er enige kans zijn het gestelde doel te bereiken. (Meestal geeft een fout instrument dan ook aan dat er eigenlijk een ander doel is dan het opgegeven doel).

Maar goed: ik zou dus niet weten waarom dit een begin is. Wat zou je willen beginnen? Dat mensen minder / beter vlees kopen? Dat ga je hier mee geen spat dichterbij brengen.
pi_53524882
0.85 per kilo is veel te weinig. Maar het is een prima begin, als dit er eenmaal is is het minder moeilijk om die tax langzaam omhoog te brengen naar een meer realistisch niveau. Tot de hele bioindustrie de nek om is gedraaid
Jesus saves but death prevails.
pi_53524953
quote:
Op donderdag 27 september 2007 19:44 schreef sigme het volgende:

[..]

Ten eerste blijft het staan dat het raar is dat er wel "voldoende" mensen het zichzelf & anderen via de politiek willen verplichten, maar dat er niet "genoeg" mensen zijn die het zonder dwang willen betalen.

Ten tweede - onder kostprijs produceren is niet mogelijk, onder kostprijs verkopen wel. Dat is niet flauw semantisch: iemand betáált dat. Uiteindelijk de consument en/of de belastingbetaler. Dus die is dat 'onder kostprijs'-gedeelte van de prijs al kwijt - en gaat het nu dubbel lappen.

Ten derde: een volstrekt fout instrument (accijns) is nooit de oplossing voor iets. Het instrument moet deugen wil er enige kans zijn het gestelde doel te bereiken. (Meestal geeft een fout instrument dan ook aan dat er eigenlijk een ander doel is dan het opgegeven doel).

Maar goed: ik zou dus niet weten waarom dit een begin is. Wat zou je willen beginnen? Dat mensen minder / beter vlees kopen? Dat ga je hier mee geen spat dichterbij brengen.
De prijskloof tussen biologisch vlees en bio-inudstrie vlees verkleinen zou volgens mij al een aardige opzet zijn. En de consument betaalt inderdaad dubbel voor vlees uit de bio-industrie, want zonder EG-subsidies zouden de meeste boeren helemaal niet kunnen draaien. Daardoor springen er toch weer nieuwe boeren in het gat, waardoor de productie van vlees nog sterker toeneemt, terwijl de vraag redelijk constant is. Daardoor kan de prijs van dit vlees ontzettend laag blijven, en zal de gemiddelde Nederlander nooit voor biologisch kiezen. Je kunt dus niet spreken van zoiets als een vrije markt met volledige mededinging, want de biologische boer zal dat gevecht altijd verliezen, hoeveel steunaankopen vanuit de linkse kerk er ook zullen zijn.
pi_53525051
En in welke zin wordt dat dan beter door óók voor bio-industrievlees meer te gaan betalen? Dat verandert niets aan de productiemethode, en het is me nog steeds niet duidelijk hoe het de consument zou bewegen tot het kopen van ander vlees.

Integendeel. Als het beide even duur is, is het beide even "goed", dus dan hoef je je niet eens schuldig te voelen dat je gewoon het vlees pakt dat dichtbij ligt.

Extra accijns = aflaat. Kopen van fout vlees is dan niet fout meer.
pi_53525173
quote:
Op donderdag 27 september 2007 19:57 schreef sigme het volgende:

Integendeel. Als het beide even duur is, is het beide even "goed", dus dan hoef je je niet eens schuldig te voelen dat je gewoon het vlees pakt dat dichtbij ligt.

Extra accijns = aflaat. Kopen van fout vlees is dan niet fout meer.
Dan treed je in de psychologie van de consument, daar heb ik nauwelijks verstand van. Maar het lijkt me een onlogische conclusie dat je bij een gelijke prijs eerder voor fout vlees zou gaan, dan bij een prijsverschil van 4, 5 euro. Dat zou verdomd snobistisch zijn en de gemiddelde consument is nu eenmaal pragmatisch ingesteld.
pi_53525363
En straks weer spreken over een grote schande als bijvoorbeeld een alleenstaande bijstandsmoeder met twee kinderen helemaal geen vlees meer op tafel kan zetten zeker?
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_53525426
quote:
Op donderdag 27 september 2007 20:01 schreef Zwaardvisch het volgende:

[..]

Dan treed je in de psychologie van de consument, daar heb ik nauwelijks verstand van. Maar het lijkt me een onlogische conclusie dat je bij een gelijke prijs eerder voor fout vlees zou gaan, dan bij een prijsverschil van 4, 5 euro. Dat zou verdomd snobistisch zijn en de gemiddelde consument is nu eenmaal pragmatisch ingesteld.
Nou; bij gelijke prijs is de kans dat de gemakzucht wint groter dan de kans dat gewetenswroeging wint. Het een is een extra inspanning, het ander een minimaal mentaal ongemakje. Bij gelijke prijs wint gemak. Zéker als het geweten gesust kan worden met de wetenschap dat er van dat makkelijke lapje extra geld naar de 'goede' boer gaat - en dat je die dus eigenlijk indirect ook steunt, of minstens niet tekort doet.
Dat *is* pragmatisch.

En voor de producent is het pragmatisch efficient te produceren - en dat is bioindustrie.
En voor de winkelier is het pragmatisch efficient in te kopen - en dat is de bioindustrie.

Dus wat ligt voor het grijpen, bij de grootgrutter: het pragmatische vlees, dat de pragmatische consuemnt koopt. Wetend dat ie desondanks de beestjes een goed hart toe draagt - hij betaalt immers de extra 'goede beestjes'-heffing?
pi_53525732
quote:
Op donderdag 27 september 2007 20:08 schreef sigme het volgende:

[..]

Nou; bij gelijke prijs is de kans dat de gemakzucht wint groter dan de kans dat gewetenswroeging wint. Het een is een extra inspanning, het ander een minimaal mentaal ongemakje. Bij gelijke prijs wint gemak. Zéker als het geweten gesust kan worden met de wetenschap dat er van dat makkelijke lapje extra geld naar de 'goede' boer gaat - en dat je die dus eigenlijk indirect ook steunt, of minstens niet tekort doet.
Dat *is* pragmatisch.

En voor de producent is het pragmatisch efficient te produceren - en dat is bioindustrie.
En voor de winkelier is het pragmatisch efficient in te kopen - en dat is de bioindustrie.

Dus wat ligt voor het grijpen, bij de grootgrutter: het pragmatische vlees, dat de pragmatische consuemnt koopt. Wetend dat ie desondanks de beestjes een goed hart toe draagt - hij betaalt immers de extra 'goede beestjes'-heffing?
Wat is nu precies die extra inspanning waarmee je de hele tijd aankomt? Biologisch vlees ligt gewoon naast het andere vlees en de vegetarische producten, dus wat is je punt?

Daarnaast minacht je de intelligentie van mensen, want wie wil er nu op zo'n omslachtige manier de biologische boer steunen? Eerst gewoon vlees kopen, wetende dat de hogere prijs die je bij de kassa betaalt uiteindelijk naar de overheid gaat waar een paar ambtenaren het geld doorschuiven naar de biologische boer. Je zou wel gek zijn, dan koop je gewoon meteen biologisch. Het doel van de maatregel is een oneerlijk concurrentievoordeel opheffen, en als dat via een accijns moet, prima.
pi_53525978
quote:
Op donderdag 27 september 2007 20:18 schreef Zwaardvisch het volgende:

[..]

Wat is nu precies die extra inspanning waarmee je de hele tijd aankomt? Biologisch vlees ligt gewoon naast het andere vlees en de vegetarische producten, dus wat is je punt?

Daarnaast minacht je de intelligentie van mensen, want wie wil er nu op zo'n omslachtige manier de biologische boer steunen? Eerst gewoon vlees kopen, wetende dat de hogere prijs die je bij de kassa betaalt uiteindelijk naar de overheid gaat waar een paar ambtenaren het geld doorschuiven naar de biologische boer. Je zou wel gek zijn, dan koop je gewoon meteen biologisch. Het doel van de maatregel is een oneerlijk concurrentievoordeel opheffen, en als dat via een accijns moet, prima.
Ik weet niet of je wel eens bij de supermarkt komt; maar er méér keuze 'fout' vlees dan 'goed' vlees. Dus als het aanbod goed vlees in de supermarkt niet uitbreidt, dan is dat foute vlees nog steeds een 'makkelijker' optie: Meer (kwantitatief) en meer keuze. En het áánbod verandert niet door deze accijns. Die probeert het koopgedrag te sturen: dus de vraag-zijde.

Maar die vraag verandert niet door het foute vlees duurder te maken, waarom zou het?

En het aanbod heeft er belang bij gewoon 'fout' te blijven: dat produceert handiger voor zowel boer als vleesverwerkende industrie, en dus ook voor de wederverkoper.

En als het oneerlijk concurrentievoordeel moet worden opgeheven - waarom dan niet dat oneerlijke concurrentievoordeel opheffen? Dat komt niet uit de lucht vallen immers.
pi_53526078
quote:
Op donderdag 27 september 2007 20:25 schreef sigme het volgende:

En als het oneerlijk concurrentievoordeel moet worden opgeheven - waarom dan niet dat oneerlijke concurrentievoordeel opheffen? Dat komt niet uit de lucht vallen immers.
Daar heb ik, dacht ik, toch duidelijk voor gepleit. Je mag m'n andere posts ook lezen.
pi_53526171
quote:
Op donderdag 27 september 2007 20:28 schreef Zwaardvisch het volgende:

[..]

Daar heb ik, dacht ik, toch duidelijk voor gepleit. Je mag m'n andere posts ook lezen.
Dat klopt, daar pleit *jij* duidelijk voor. Maar die accijns-maatregel niet .
pi_53526317
quote:
Op donderdag 27 september 2007 20:32 schreef sigme het volgende:

[..]

Dat klopt, daar pleit *jij* duidelijk voor. Maar die accijns-maatregel niet .
Zolang het stelsel blijft zoals het is, vind ik dat een kunstmatige situatie kunstmatig genivelleerd moet worden. Zouden de subsidies in een klap van de baan zijn, dan is zo'n accijns helemaal niet nodig. Biologisch vlees zou dan nauwelijks duurder zijn dan ander vlees. En er zouden heel wat boeren failliet gaan, wat het CDA nooit zou laten gebeuren, maar goed.
pi_53526451
quote:
Op donderdag 27 september 2007 20:35 schreef Zwaardvisch het volgende:

[..]

Zolang het stelsel blijft zoals het is, vind ik dat een kunstmatige situatie kunstmatig genivelleerd moet worden. Zouden de subsidies in een klap van de baan zijn, dan is zo'n accijns helemaal niet nodig. Biologisch vlees zou dan nauwelijks duurder zijn dan ander vlees. En er zouden heel wat boeren failliet gaan, wat het CDA nooit zou laten gebeuren, maar goed.
Waarom zouden er boeren failliet gaan als ze op biologisch vlees dezelfde of een grotere marge kunnen draaien?
pi_53526584
quote:
Op donderdag 27 september 2007 20:40 schreef sigme het volgende:

[..]

Waarom zouden er boeren failliet gaan als ze op biologisch vlees dezelfde of een grotere marge kunnen draaien?
Die bio-industrie boeren zitten vast in de fuiken van de Rabobank; omschakelen zal niet zomaar gaan natuurlijk.
pi_53526718
quote:
Op donderdag 27 september 2007 20:44 schreef Zwaardvisch het volgende:

[..]

Die bio-industrie boeren zitten vast in de fuiken van de Rabobank; omschakelen zal niet zomaar gaan natuurlijk.
Dat is geen antwoord. Als dezelfde / grotere marge te behalen is op biologisch, dan heeft ook de rabo geen bezwaar. En boerenproductie is politiek meer te beinvloeden dan consumentengedrag (niet altijd met resultaat waar je achteraf blij mee bent, maar je kan niet alles hebben.)
PS: De Graanrepubliek van F. Westerman gelezen?
pi_53526889
quote:
Op donderdag 27 september 2007 20:48 schreef sigme het volgende:

[..]

Dat is geen antwoord. Als dezelfde / grotere marge te behalen is op biologisch, dan heeft ook de rabo geen bezwaar. En boerenproductie is politiek meer te beinvloeden dan consumentengedrag (niet altijd met resultaat waar je achteraf blij mee bent, maar je kan niet alles hebben.)
Ik raak aan het punt dat de meeste boeren die op grootschalige wijze produceren zichzelf gigantisch in de schulden hebben gestoken en dit alleen maar vol kunnen houden door op grote schaal te produceren. Ik weet niet of de rabo zomaar instemt met reorganisatie hoor, uiteindelijk willen die wel rendement zien.
quote:
PS: De Graanrepubliek van F. Westerman gelezen?
Ik vind Westerman zo'n rare jongen. Daarnaast ligt het nog onder op een stapeltje. Ik vond Hoe God verdween uit Jorwerd van Mak wel heel aardig.
pi_53527031
quote:
Op donderdag 27 september 2007 20:54 schreef Zwaardvisch het volgende:

[..]

Ik raak aan het punt dat de meeste boeren die op grootschalige wijze produceren zichzelf gigantisch in de schulden hebben gestoken en dit alleen maar vol kunnen houden door op grote schaal te produceren. Ik weet niet of de rabo zomaar instemt met reorganisatie hoor, uiteindelijk willen die wel rendement zien.
Nogmaals - als biologisch produceren dezelfde opbrengst zou opleveren, en dat volgt uit jouw stelling dan bij 'eerlijke' prijsberekening bioindustrievlees en biologisch vlees gelijke prijs zouden hebben, wat is dan het bezwaar? Dat beetje reorganiseren valt wel mee - boeren zijn nog meer reorganisatie gewend dan het onderwijs .
quote:
[..]

Ik vind Westerman zo'n rare jongen. Daarnaast ligt het ligt nog onder op een stapeltje. Ik vond Hoe God verdween uit Jorwerd van Mak wel heel aardig. [afbeelding]
Lees het. (Ik kreeg die Mak niet verstouwd .)
pi_53527779
quote:
Op donderdag 27 september 2007 20:07 schreef Monolith het volgende:
En straks weer spreken over een grote schande als bijvoorbeeld een alleenstaande bijstandsmoeder met twee kinderen helemaal geen vlees meer op tafel kan zetten zeker?
Onzin, misschien niet dagelijks, maar echt wel voldoende...

We moeten af van het vlees moet idee, ik word ziek van mensen die zeggen het is mijn recht om veel vlees te eten en daarvoor mag er letterlijk over lijken gegaan worden.

De regenwouden gaan kapot door het veevoer dat geteelt moet worden, niet dat de mensen die het telen er veel mee opschieten, die krijgen bodemprijzen ervoor en het land wordt schraal bewerkt tot het op is en alleen nog maar braak ligt voor de erosie.
Milieu ligt zwaar onder vuur door vervoer en gebruik van middelen die hier niet mogen.
Dieren worden gewoonweg kut behandeld, het spijt me voor mijn grove taal, maar er is geen ander woord voor.

Kippen met straks 36 kilo op 1 vierkante meter, mits er een goede ventilatie is, het schoon is en ze een klein beetje een dag/nacht ritme krijgen(anders is het 32 kilo geloof ik dat mag, dus zonder die eisen, kan gewoon dus!).

Het is gewoon niet te verantwoorden en moet eruit, de echte prijsknallers moeten gewoon verdwijnen, die kunnen niet zonder zwaar misbruik van mens, land en dier.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_53530223
quote:
Op donderdag 27 september 2007 21:18 schreef erodome het volgende:

[..]

Het is gewoon niet te verantwoorden en moet eruit, de echte prijsknallers moeten gewoon verdwijnen, die kunnen niet zonder zwaar misbruik van mens, land en dier.
Doe dan niet met een loze heffing (zoals ook de vakantietax), maar stel eisen aan de manier waarop vlees "geproduceerd" mag worden.
pi_53530439
quote:
Op donderdag 27 september 2007 22:35 schreef Halinalle het volgende:

[..]

Doe dan niet met een loze heffing (zoals ook de vakantietax), maar stel eisen aan de manier waarop vlees "geproduceerd" mag worden.
Dat gaat niet gebeuren zonder dat het marktaandeel van betere producten groter is...

Dat is de realiteit, het marktaandeel van betere producten is te klein, geld is koning en wordt gevolgd, ook al moet men over lijken gaan.

Het marktaandeel is al wel groot genoeg om een extra overgang te stimuleren, dit is niet de ideale manier, maar het is wat, een overwinning wat mij betrefd en het begin van de kentering, ik blijf voor!
  donderdag 27 september 2007 @ 23:03:43 #70
158930 Jurgen21
Rechtse christenhond
pi_53531142
Ger Koopmans (CDA) en Albert Jan Maat (CDA) zijn er zoals voorspeld niet echt enthousiast over

quote:
Biefstuktaks stuit op veel weerstand

DEN HAAG, donderdag
Een biefstukheffing, als wapen tegen milieuvervuiling, krijgt geen enkele steun. CDA, VVD en SP sabelen de vleestaks neer en ook boeren en koks moeten er niks van hebben.
„Dit kost de Nederlandse samenleving twintig miljard euro. Boeren moeten voor niks gaan werken, en het milieu wordt er alleen in Nederland een klein beetje beter van. De absurditeit is aangetoond”, stelt het CDA-Tweede Kamerlid Ger Koopmans over het plan van het burgerinitiatief ’Stop fout vlees’.

Gisteren presenteerden het Centraal Planbureau en het Milieu- en Natuurplanbureau hun doorrekening van de vleesheffing van 85 cent per kilogram.
Volgens boerenorganisatie LTO-Nederland leeft Milieudefensie, initiator van het burgerinitiatief, buiten de werkelijkheid. „Ze spiegelt de samenleving luchtkastelen voor”, stelt voorzitter Albert Jan Maat.
Pugna Pro Patria
pi_53532169
quote:
Op donderdag 27 september 2007 21:18 schreef erodome het volgende:

[..]

Onzin, misschien niet dagelijks, maar echt wel voldoende...

We moeten af van het vlees moet idee, ik word ziek van mensen die zeggen het is mijn recht om veel vlees te eten en daarvoor mag er letterlijk over lijken gegaan worden.
Ik zei nergens dat het een vereiste was. Het was meer een referentie aan reportages in actualiteitenprogramma's over mensen die van een minimuminkomen moesten rondkomen. Daar werd onder begeleiding van een dramatisch muziekje dan verteld dat moeders maar twee keer in de week vlees kon voorschotelen aan haar kinderen.
quote:
De regenwouden gaan kapot door het veevoer dat geteelt moet worden, niet dat de mensen die het telen er veel mee opschieten, die krijgen bodemprijzen ervoor en het land wordt schraal bewerkt tot het op is en alleen nog maar braak ligt voor de erosie.
Suikerriet voor bioethanol schijnt tegenwoordig ook een grote boosdoener te zijn. Ironisch genoeg worden daarbij ook weer gecontroleerde branden gebruikt die het hele positieve effect van de biobrandstof teniet doen.
quote:
Milieu ligt zwaar onder vuur door vervoer en gebruik van middelen die hier niet mogen.
Dieren worden gewoonweg kut behandeld, het spijt me voor mijn grove taal, maar er is geen ander woord voor.

Kippen met straks 36 kilo op 1 vierkante meter, mits er een goede ventilatie is, het schoon is en ze een klein beetje een dag/nacht ritme krijgen(anders is het 32 kilo geloof ik dat mag, dus zonder die eisen, kan gewoon dus!).

Dat ben ik helemaal met je eens, maar het ging me ook er ook meer om dat partijen die zich nu hardmaken voor dit soort maatregelen straks weer vooraanstaan als de maatregelen daadwerkelijk effect hebben. Want laten we wel wezen, 85 cent extra op een kilo vlees gaat de middeninkomens er niet van weerhouden om vlees te kopen, laat staan iemand die een ton netto per jaar verdient.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_53532881
quote:
Op donderdag 27 september 2007 23:33 schreef Monolith het volgende:
Dat ben ik helemaal met je eens, maar het ging me ook er ook meer om dat partijen die zich nu hardmaken voor dit soort maatregelen straks weer vooraanstaan als de maatregelen daadwerkelijk effect hebben. Want laten we wel wezen, 85 cent extra op een kilo vlees gaat de middeninkomens er niet van weerhouden om vlees te kopen, laat staan iemand die een ton netto per jaar verdient.
Het gaat om de balans. Er zijn heel veel mensen die positief tegenover biologisch vlees staan; het gros daarvan koopt het niet vanwege de prijs. Wanneer het prijsverschil afneemt gaan er meer mensen over de drempel om verantwoord vlees te kopen.
pi_53535064
Net als bij tabak op fout vlees gewoon elke zoveel maanden weer een paar dubbeltjes erbij totdat fout vlees 3x duurder is dan biologisch vlees...Prima plan! Meteen invoeren op EU nivo... (zeg ik als leek)
  † In Memoriam † vrijdag 28 september 2007 @ 07:02:17 #74
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_53535227
quote:
Op vrijdag 28 september 2007 04:07 schreef Tennessee het volgende:
Net als bij tabak op fout vlees gewoon elke zoveel maanden weer een paar dubbeltjes erbij totdat fout vlees 3x duurder is dan biologisch vlees...Prima plan! Meteen invoeren op EU nivo... (zeg ik als leek)
De prijsverhoging op tabak heeft ook zo'n enorm effect op het aantal rokers.

Een prijsverhoging zal er alleen maar voor zorgen dat het vlees duurder wordt en zal zorgen voor het spekken van de staatskas, maar heeft geen enkel effect op mileu, wat zegmaar het geoogde doel is.

Ik verdenk mileudefensie er ondertussen van een geheim clubje van de regering te zijn om ervoor te zorgen dat er meer belasting geind kan worden.
Carpe Libertatem
pi_53538102
quote:
Op donderdag 27 september 2007 19:48 schreef Aasgier het volgende:

[..]

We eten teveel vlees o.a. omdat het goedkoop is.
Says who?....
En wollen sokken dragen is niet diervriendelijk daar de schaapjes het dan kou d hebben?
quote:
De hele vlees industrie is in principe niet echt diervriendelijk en/of beschaafd
Volgens een aantal minkukels.
We kunnen natuurlijk terug gaan naar een cultuur welk de islam predateert bij enkele decennia en weer hunter-gatherers worden.
quote:
maar het is wel als normaal bevonden etc en geaccepteerd grotendeels maar dat was slavenhandel ook
De mens is inderdaad op het idee gekomen om dieren te fokken zodat ze niet overjaagd worden, en uitsterven (we tekort aan voedsel hebben)
quote:
Daarbij is vlees ook niet echt gezond als je meer dan 200gr per dag eet (uit mijn hoofd). Nu heb krijgt je bv varkensflats, hoe laag kunnen we zinken? (alles voor het geld).
Varkensflats zijn dat die dingen in de bijlmer?
Ik ben ook geen voorstander van bioindustrie ...maar
We willen natuurlijk dat Tokkie en Mehmet ook hun portie vlees kunnen kopen vann hun uitkeringkje

Ondertussen maken de millieufreaks het onmogenlijk om je vee buiten te laten grazen en worden boeren gesubsidieert om hun land niet te gebruiken. (Die subsidie is vermindert maar de overeenkomst staat nog steeds)

Ondertussen krijgt de boer helemaal niets voor zijn product. Ik koop direct een rack of lamb of een bout voor 1/4 van de prijs die je in de winkel betaald en de boer krijgt daarmee een aantal keren wat hij normaal zou krijgen.
quote:
Volgens mij kan je eindeloos aardappels verbouwen, zolang je het af en toe afwisseld met andere gewassen. Aardappels is niet hetzelfde als dieren.
Aardappelen verarmen de grond en je moet het land zelfs braak laten liggen.
Aardappelen worden levend gekookt terwijl vlees toch echt dood is.
quote:
Wij hebben de macht over dieren en doen naar ons gelang, maar we zouden eingenlijk weer zelf (persoonlijk) dieren moeten slachten.
Dit ben ik gedeeltelijk met je eens.
Ik jaag en ik maak schoon. Als ik dat over zou laten aan de boer op wiens land ik jaag gaat het welliswaar sneller. Maar dan kan ik net zo goed 20km wandellen en na afloop een fazantje bij de slager kopen.

Echter als je het hebt over slachten wil je niet een of andere amateur die het beest onnodig pijn doet.
Hoewel ik een varken kan slachten kan ik dat niet met een lam....
Muslims are the only people who make a lesbian feminist look moderate.
pi_53538809
Heel goed! Alleen wel jammer dat ze er een extra regeltje voor hebben ingevoerd. Het was een stuk efficienter geweest om vlees gewoon in het hoge BTW-tarief te stoppen.
pi_53540250
quote:
Op donderdag 27 september 2007 18:42 schreef conleche het volgende:

[..]

Nee, er zal meer vlees moeten worden geimporteerd uit de landen met wat meer ruimte en ja, ik weet dat vervoer ook vervuilend is en ik weet ook dat er hier in Nederland dus bioindustrie-boeren zijn die dan wat anders moeten gaan doen, maar dat interesseert me minder dan het dierenwelzijn. Ik wil GVD niet meer langs zo'n vrachtwagendubbeldekker rijden in NoordBrabant waar die arme beesten op en in elkaar naar de slacht worden gereden terwijl ze hun ganse leven ook in en op elkaar hebben geleefd. Ik vind het NIET kunnen en ik ben geen vegetarier. Als een beest een lang en goed leven heeft gehad en het wordt humaan geslacht, dan heb ik er geen enkel probleem mee.

JIJ denkt dat het op zo`n schip een stuk beter is
En die landen hebben ook nieuwe ruimte voor je bent alleen het probleem aan het exporteren
  vrijdag 28 september 2007 @ 12:09:48 #78
3542 Gia
User under construction
pi_53540522
Zo dient een biologisch kippetje nu eenmaal een minder hoge heffing te krijgen dan een bio-industriekip.

Dus ook op biologisch vlees komt een heffing. Minder dan bij 'fout vlees' maar toch ook een heffing.
M.a.w. Biologisch vlees wordt nogal weer duurder.

Maar goed. Ik ga er echt geen gram vlees minder om eten, hoor.
pi_53542402
quote:
Op vrijdag 28 september 2007 07:02 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

De prijsverhoging op tabak heeft ook zo'n enorm effect op het aantal rokers.

Een prijsverhoging zal er alleen maar voor zorgen dat het vlees duurder wordt en zal zorgen voor het spekken van de staatskas, maar heeft geen enkel effect op mileu, wat zegmaar het geoogde doel is.

Ik verdenk mileudefensie er ondertussen van een geheim clubje van de regering te zijn om ervoor te zorgen dat er meer belasting geind kan worden.
Het is ook niet bedoeld als maatregel om het vlees eten af te schaffen maar als maatregel om meer biologisch vlees te laten eten ten koste van fout vlees... Ik heb me laten vertellen dat de productie van vlees op heel veel manieren heel erg slecht is voor het milieu, bijvoorbeeld energieverbruik, en aangezien we het er allemaal over eens zijn dat "de gebruiker moet betalen" zijn vleeseters eigenlijk per definitie energie-groot-verbruikers want ze gebruiken niet alleen veel energie voor zichzelf maar ook nog een veelvoud voor al het vlees dat voor hen (en mij) wordt geproduceert. Dokken dus!
pi_53544883
quote:
Op vrijdag 28 september 2007 10:36 schreef desiredbard het volgende:

Echter als je het hebt over slachten wil je niet een of andere amateur die het beest onnodig pijn doet.
Hoewel ik een varken kan slachten kan ik dat niet met een lam....
Dat zou idd geen goed iets zijn, ik pleit eerder voor slachten op het bedrijf zelf, niet dat heen en weer geleur van nu.

Een varken wordt hier opgefokt, in belgie geslacht en in spanje verkocht, zo hebben wij hier vlees dat in duitsland opgefokt is, belgie geslacht en hier in de winkel ligt, wij eten hier geen nederlands vlees, dat komt amper voor(kijk maar eens naar de inmiddels verplichte lijsten van herkomst van het vlees bij de slager en slagerijafdeling).

Marktwerking noemen we dat, zo blijf de markt internationaal actief, maar ten koste van de dieren en milieu.

Veel dingen zouden vrij makkelijk verbeterd kunnen worden, dat is het erge.
Ik ben wel zo realistisch om niet te denken dat we alles helemaal perfect kunnen krijgen, alle diertjes kusje kroel en bergen ruimte, maar 36 kilo kip op 1 vierkante meter gaat gewoon te ver, meer dan 15.000 varkens opgestapelt in een varkensflat gaat ook gewoon te ver(en dan hebben we hier nog kleine varkensflats, in amerika gaan ze ruim over de 30.000 dieren opgepropt heen, in nog kleinere hokken dan hier).

Vervoer is een afschuwelijk iets voor zowel milieu als dier, dat kan veel minder door wat minder tussen landen heen en weer te schuiven.
Zo zijn er biologische combi bedrijven, 2 bedrijven naast elkaar, 1 met vee, de ander met veevoer, de teelt ervan, of mestverwerking ernaast, dat scheelt ontzettend, is het ideaal, nee, dat ook weer niet, maar wel 100 keer beter dan de bio-industrie manier.

Zet naast een veebedrijf voor vleesfok een slachterij, of een slachtstuk op het eigen bedrijf, dieren hoeven niet ver vervoerd te worden, leed neemt ontzettend af.

Denk aan dingen om het welzijn te verbeteren, bv kippen in groepshokken van 25 kippen per hok, gevolg, geen nare doodpikkerij meer bv, geef ze een zandbadje en een stok om op te zitten, een klein beetje ruimte om rond te scharelen, lekker te krabben en pikken in de grond en de kippen zijn tevree.
Is dat even ideaal als kippen die los op een erf lopen, nee, maar het is 10.000000000 keer beter als met zijn duizenden en duizenden in een slecht geventileerd hok opgepropt zitten.

Varkens, geef ze een dag/nacht ritme, geef ze wat daglicht, wat meer ruimte en wat speeldingen in het hok, de boeren die al ballen hebben hangen zijn er erg positief over, minder stress, minder mutilatie, minder ziekte.
Dan is er niet eens wat aan daglicht of extra ruimte gedaan, gewoon een stomme bal aan een touw in het hok hangen, zo simpel kan het zijn om welzijn te verbeteren.

Zet kalveren in een groepshok ipv in een iglo met een prutje grond erbij waarin ze niet eens kunnen spelen, er zijn al boeren die dat doen, kalveren spelen en doen, kunnen gewoon kalf zijn, zich veel natuurlijker gedragen, ze kunnen op elkaars oren sabbelen, lekker rondbokken, vele malen beter dus.

Het is geen vrij in de wei lopen met mama koe, maar het is zoveel beter.

Kortom, het kan makkelijk een stuk beter, ik snap werkelijk niet waarom dat niet gedaan wordt meer.
pi_53545342
quote:
Op vrijdag 28 september 2007 14:54 schreef erodome het volgende:

Kortom, het kan makkelijk een stuk beter, ik snap werkelijk niet waarom dat niet gedaan wordt meer.

En als je vee buiten in het veld schijt heeft veel minder onderhoud nodig ook, het eet wat er buiten groeit en bloeit etc etc etc
  vrijdag 28 september 2007 @ 18:49:57 #82
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_53550629
quote:
Op vrijdag 28 september 2007 11:08 schreef thabit het volgende:
Heel goed! Alleen wel jammer dat ze er een extra regeltje voor hebben ingevoerd. Het was een stuk efficienter geweest om vlees gewoon in het hoge BTW-tarief te stoppen.
Nee, een extra regeltje houd weer meer ambtenaren aan het werk
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_53555934
quote:
Op vrijdag 28 september 2007 18:49 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]

Nee, een extra regeltje houd weer meer ambtenaren aan het werk
Gelukkig help jij actief mee aan een betere maatschappij in plaats van alleen maar anoniem te klagen op internet fora.
pi_53558098
quote:
Op vrijdag 28 september 2007 11:58 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

JIJ denkt dat het op zo`n schip een stuk beter is
En die landen hebben ook nieuwe ruimte voor je bent alleen het probleem aan het exporteren
Ik denk dat een stuk vlees op een schip niet meer zoveel voelt. Ik heb het niet over dieren importeren.
En die laatste zin van je heb ik 3x gelezen, noem me stom, maar ik begrijp hem niet.
Welke nieuwe ruimte?? Ik bedoelde dat in een land als bv Frankrijk er nog ruimte genoeg is om biologische veeteelt te beginnen. Dan moet het daar ook worden geslacht. En dan zou ik het vlees persoonlijk niet per schip importeren, maar op iets snellere wijze

Als die heffing ook op biologisch vlees komt, dan schiet het hele plan zijn doel voorbij. De bedoeling is natuurlijk dat mensen gaan switchen naar biologisch vlees, anders is het niet anders dan een verkapte tax en zal het geen enkel verschil maken.
pi_53571694
jammer dat er maar 6% btw op vlees zit. anders had je een mooie methode gevonden om goedkoop vlees te weren door er een vaste heffing op te gooien, en dit in grote mate voor duur vlees te compenseren door de btw er op te verlagen.
pi_53588355
quote:
Op vrijdag 28 september 2007 23:33 schreef conleche het volgende:

[..]

Ik denk dat een stuk vlees op een schip niet meer zoveel voelt. Ik heb het niet over dieren importeren.
En die laatste zin van je heb ik 3x gelezen, noem me stom, maar ik begrijp hem niet.
[quote] Dat is toch wel wat er gaat gebeuren.
Welke nieuwe ruimte?? Ik bedoelde dat in een land als bv Frankrijk er nog ruimte genoeg is om biologische veeteelt te beginnen. Dan moet het daar ook worden geslacht. En dan zou ik het vlees persoonlijk niet per schip importeren, maar op iets snellere wijze
[/quote] Die landbouwgrond is al in gebruik en jij denkt trouwens dat daar veel beter met het vee wordt omgegaan
quote:
Als die heffing ook op biologisch vlees komt, dan schiet het hele plan zijn doel voorbij. De bedoeling is natuurlijk dat mensen gaan switchen naar biologisch vlees, anders is het niet anders dan een verkapte tax en zal het geen enkel verschil maken.
pi_53732394
quote:
Volgens de naturisten van Greenpeace is sinds 2003 al meer dan 7 miljoen hectare Amazonewoud 'omgezet' in sojabonenplantages. Een grof schandaal. Iedereen die sojabonen eet is een vijand van de natuur! En vijanden van de natuur zijn fascisten en nazi’s - dat weet iedereen. Tijd voor actie! Binnenkort zal ondergetekende een extradikke bijlage van NRC Handelsblad vullen met namen en adressen van onverbeterlijke soaboneneters. Gooit u er gerust de ruiten in. Save the planet!

Een heffing op Sojabonen en Tofu is dus veel toepasselijker
pi_53734761
Eerst landbouw subsidieren van belasting geld dan weer belasting heffen over die landbouw
Volslagen debiel
pi_53734795
Soja zou je veel meer mensen mee kunnen voeren dan vlees van het vee dat vooral van die soja uit die gebieden eet, dus wat je nu zegt desiredbard is onzin.
pi_53736660
TVP, en dan even over soja in Brazilië iets zeggen!
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_53736734
quote:
Op zaterdag 6 oktober 2007 02:01 schreef Kees22 het volgende:
TVP, en dan even over soja in Brazilië iets zeggen!
Hm, zou je niet liever lekker naar bed gaan?
And it's only the giving
That makes you
What you are
pi_53738580
Jee, eens een heffing waar ik geen last van heb..
pi_53742680
quote:
Op vrijdag 5 oktober 2007 22:29 schreef desiredbard het volgende:

[..]

Een heffing op Sojabonen en Tofu is dus veel toepasselijker

80% van de soja productie is er voor vlees, voor veevoer dus, voor de bio-industrie...
pi_53742836
quote:
Op woensdag 26 september 2007 22:18 schreef erodome het volgende:

[..]

Pssstttt, je hebt geen vleesvervangers nodig, ook al zou je helemaal geen vlees eten is dat dus geen probleem, maar met 2 keer per week vlees kom je echt aan alles wat je nodig zou kunnen hebben.

Soja trouwens wordt maar voor een heeeeeeeeeel klein deel gebruikt voor menselijke consumptie, een ruime 80% van de soja productie is er voor de bio-industrie, voor veevoer.

Ik ben heeeeeeeeeel erg voor een tax op bio-industrie shit, het is een hel voor dier, milieu en eerlijke handel en dient aangepakt te worden, als de consument dan zijn eigen macht niet wil gebruiken dit te veranderen dan maar een schop onder de kont en een verandering afdwingen.

Al zou belasting de opwarming van de aarde stoppen, alle zieke kinderen op de wereld genezen, en Osama bin Laden in Sinterklaas veranderen, dan nog zou iedereen hier moord en brand roepen, en schreeuwen dat het vééél te ver gaat. Het is immers Belasting, een van de ergste dingen die een mens kan overkomen.

Er is nog steeds immens veel dierenleed in dit land, en dat komt omdat we de mijoenen dieren in de bio-industrie als dingen behandelen. De club die daar iets aan wil doen, en met een handtekeningactie met 106.970 instemmende reacties aandacht vraagt voor het probleem, díe wordt een gebrek aan realiteitszin verweten. Belasting, dat gaat immers véél te ver.
pi_53742890
ach dat wordt dan weer een dag per maand, extra voor de webcam zitten
daar betale we dat beetje extra wel weer mee dan

idioten
//Jij bent een user waar er meer van zouden moeten zijn, zhe devilll // Ik dacht dat je schreef Hitler ofzo//Huillie is mine!
  zaterdag 6 oktober 2007 @ 15:22:36 #96
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_53743635
Vlees, Zuivel, Tarwe, etc etc zitten qua prijs sowieso al flink in de lift vanwege de enorme vraag op de wereldmarkt naar granen voor biobrandstoffen.
Waarom dan nog eens extra duur maken met een milieuheffing? Heel eenfraudig, voor graaikont Bos en het Rupsje nooitgenoeg kabinet der poldertaliban.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_53743708
quote:
Op zaterdag 6 oktober 2007 15:22 schreef Pietverdriet het volgende:
Vlees, Zuivel, Tarwe, etc etc zitten qua prijs sowieso al flink in de lift vanwege de enorme vraag op de wereldmarkt naar granen voor biobrandstoffen.
Waarom dan nog eens extra duur maken met een milieuheffing? Heel eenfraudig, voor graaikont Bos en het Rupsje nooitgenoeg kabinet der poldertaliban.
Altijd mooi, hoe mensen belasingheffende politici 'graaikonten' noemen, en niet het verband leggen tussen 'bijeengegraaide' belasting en voorzieningen waar we allemaal gebruik van maken. Graaikont Bos graait echt niet om zijn vijfde buitenhuis in Dubai te bekostigen, maaromdat hij geld nodig heeft voor veiligheid, zorg, openbaar vervoer en dat soort dingen..
  zaterdag 6 oktober 2007 @ 15:34:27 #98
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_53743809
quote:
Op zaterdag 6 oktober 2007 15:27 schreef zwemmerseczeem het volgende:

[..]

Altijd mooi, hoe mensen belasingheffende politici 'graaikonten' noemen, en niet het verband leggen tussen 'bijeengegraaide' belasting en voorzieningen waar we allemaal gebruik van maken. Graaikont Bos graait echt niet om zijn vijfde buitenhuis in Dubai te bekostigen, maaromdat hij geld nodig heeft voor veiligheid, zorg, openbaar vervoer en dat soort dingen..

Nee, hij heeft het nodig voor betuwelijken, het waterhoofd van overhead in den haag, een zeer complex systeem van belasten en herverdelen wat erg duur is, JSF's, de anti terrorisme waanzin, de programmas die burgerlijke vrijheden inperken, subsidies op verschrikkelijk veel onzin, zoals de zogenaamde "gratis schoolboeken" zodat de uitgevers ieder jaar nieuwe boeken kunnen verkopen.

Milieuheffing is niets anders dan belastingen om de steeds groter wordende honger van de overheid te voeden, en wordt mileu genoemt zodat je er niets van mag zeggen.

En als deze regering slim zou zijn ipv ChristenFundamentalisten zouden ze inzetten op econmische groei die meer geld opbrengt ipv maatregelen die de economische groei inperken.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_53743964
quote:
Op zaterdag 6 oktober 2007 15:34 schreef Pietverdriet het volgende:

Milieuheffing is niets anders dan belastingen om de steeds groter wordende honger van de overheid te voeden, en wordt mileu genoemt zodat je er niets van mag zeggen.

Je mag er best wat van zeggen. Wat dan ook gedaan wordt.
quote:
Op zaterdag 6 oktober 2007 15:34 schreef Pietverdriet het volgende:

En als deze regering slim zou zijn ipv ChristenFundamentalisten zouden ze inzetten op econmische groei die meer geld opbrengt ipv maatregelen die de economische groei inperken.
Tsja, samen met het waanidee religie komen nu eenmaal bepaalde morele overtuigingen. En morele overtuigingen staan wel vaker geld verdienen in de weg..
  zaterdag 6 oktober 2007 @ 15:46:12 #100
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_53743981
Op zich zou een heffing op vlees m.i. wel goed zijn, mits dit direct gecompenseerd wordt met lagere landbouwsubsidies in Europa. Vlees produceren is ontzettend duur, en er wordt linksom of rechtsom toch wel voor betaald. Of je betaalt het in de supermarkt, of je betaalt het via de belasting. Als je het in de supermarkt betaalt schrik je er misschien meer van.

En ik vind het bespottelijk om iets aan de ene kant te subsidiëren, terwijl je er aan de andere kant extra belasting op heft om het gebruik ervan in te perken. Maar goed…
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')