quote:Op maandag 1 oktober 2007 20:40 schreef Socios het volgende:
Lol, ok, helder. Maar toch enigszins vreemd, 2e klas gratis, 1e klas meteen de volle mep. In alle andere gevallen als de kaart niet geldig is voor gratis reizen, geldt de korting op een kaartje. Maar goed, opzich ook wel te begrijpen.
quote:Op maandag 1 oktober 2007 20:43 schreef Zug-Chef het volgende:
1e klas is niet echt bedoeld voor studenten, laten we wel wezen!
Haha, dat is waar. Vaak heel ander publiek daar. Zat een tijdje geleden 1e klas in een stiltezone. Werd er iemand gebeld en ging een (zakelijk) telefoongesprek voeren. Iets dat eigenlijk ´not done´ is dus. Na het einde van de treinreis (5 minuten daarna) ging ´ie medereizigers in de coupé één voor één persoonlijk zijn excuses aanbieden voor het voeren van dat telefoongesprek. Hulde, dat zie je zelden...quote:Op maandag 1 oktober 2007 20:43 schreef Zug-Chef het volgende:
En na 9 uur dan? Gratis 2e tegelijk met korting 1e.quote:Op maandag 1 oktober 2007 20:44 schreef Dr_Flash het volgende:
Nee, juist heel logischOF gratis, OF korting. Niet tegelijk
Dat ziet er niet best uit!quote:Op maandag 1 oktober 2007 21:23 schreef Zug-Chef het volgende:
Vanavond de IC 1566 Deventer - Amsterdam met onderstaand mat.. het moet toch niet gekker worden :lol:
Vraagje in dezelfde categorie:quote:Op maandag 1 oktober 2007 20:32 schreef Dr_Flash het volgende:
Dus: Nee, dat mag niet. Staat er ook op. Die en die tijdstippen vrij vervoer in 2e klas, en daarbuiten kortingkaart. Door de week tussen 4 en 9 heb je NOOIT korting, met wat voor kaart dan ook. Je reist gratis of je betaalt de volle mep.
Nou, dat staat er niet zo heel duidelijk op. Nergens op de kaart staat of het voor 1e of 2e klas is. Bij een studenten week-OV-kaart is het vrij reizen op maandag t/m vrijdag en daarbuiten een kortingskaart. Maar opwaardeerkaartjes van 2e naar 1e klas kun je nooit met korting krijgen, omdat het OF/OF is, niet EN/EN. Alleen snapt niemand bij de NS dat, dus wanneer ik 1e klas reis met mijn OV, dan koop ik een opwaardeerkaart met korting. Nu ligt het i.d.d. wel erg voor de hand dat voor 9 uur er nooit sprake kan zijn van korting, maar die kaart ziet voor je 2e klas plaats geen verschil tussen voor en na 9 uur, waarom dan wel voor de 1e klas.quote:Op maandag 1 oktober 2007 20:32 schreef Dr_Flash het volgende:
Dus: Nee, dat mag niet. Staat er ook op. Die en die tijdstippen vrij vervoer in 2e klas, en daarbuiten kortingkaart. Door de week tussen 4 en 9 heb je NOOIT korting, met wat voor kaart dan ook. Je reist gratis of je betaalt de volle mep.
Altijd als ik al zie dat het druk is, en er mensen moeten staan, loop ik richting de 1e Klas om mij daar te nestelen. De conducteur komt dan sowieso niet langs, en het is altijd leuk te zien hoe iedereen als een laffe haas in de 2e klas op elkaar gedrukt staat, terwijl de 1e Klas vrijwel leeg is.quote:Op maandag 1 oktober 2007 20:43 schreef Zug-Chef het volgende:
Ja, dat mag. Maar dan moet je wel die extra kortingskaart hebben. Al snapt geen NS-er dat en die enkele die het wel snapt en ziet, zal je wel matsen als je zonder die kortingskaart reist. Maar netjes is dat niet.quote:Op maandag 1 oktober 2007 22:23 schreef Boschkabouter het volgende:
Vraagje in dezelfde categorie:
Als ik een weekend-OV heb, en een NS-kortingskaart, mag ik dan in het weekend eerste klas reizen met een overgangskaart met korting?
En ook op maandagochtend voor negen uur mag je met die OV-weekendkaart met korting reizen.quote:Korting met je OV-kaart
* 40% korting op alle binnenlandse treinreizen, Interliner en Q-liner
* 40% ‘meereiskorting’ op alle binnenlandse treinreizen voor maximaal drie personen die met je meereizen op hetzelfde traject, in dezelfde trein en in dezelfde klasse (door de week na 09.00 uur, in het weekend, op feestdagen en in juli en augustus de hele dag)
* goedkoper reizen met de roze strippenkaart in de bus, metro of tram. Voor bepaalde treinen en bussen kan een toeslag gelden
Kortingskaart heb ik nog van het pré-OV-kaart tijdperk en 1ste klas vind ik toch een stuk fijner voor lange reisjes van >3 uur.quote:Op maandag 1 oktober 2007 22:33 schreef en_door_slecht het volgende:
[..]
Ja, dat mag. Maar dan moet je wel die extra kortingskaart hebben. Al snapt geen NS-er dat en die enkele die het wel snapt en ziet, zal je wel matsen als je zonder die kortingskaart reist. Maar netjes is dat niet.
Omdat op je voorbeeld na ongeveer iedere kaart ook een kortingkaart is.quote:Op maandag 1 oktober 2007 22:56 schreef Eix het volgende:
Waarom krijgen studenten überhaupt nog extra korting buiten de geldigheid van het 'gratis' reizen?
Scholieren (12 - 18 jaar) moeten immers ook altijd voltarief betalen, waarom studenten dan niet als zij de kaart niet direct voor hun studie nodig hebben.
Ehm, niet voor de strippenkaarten.quote:Op maandag 1 oktober 2007 23:10 schreef en_door_slecht het volgende:
[..]
Omdat op je voorbeeld na ongeveer iedere kaart ook een kortingkaart is.
Wellicht ten overvloede, maar voor mensen met een weekend-OV geldt dus dat ze 's maandags voor 9 uur wel korting hebben.quote:Op dinsdag 2 oktober 2007 07:25 schreef Socios het volgende:
Interessante discussie is er nog losgebarsten over het wel of niet met korting reizen met een overgangsbewijs. Dat dat voor 9 uur ´s ochtends niet mag is nu wel duidelijk.
En waar baseer je dat op?quote:Toch is het mijns inziens te allen tijde toegestaan om in het weekend, na 9 uur (weekendhouders op maandagochtend ook nog voor 9 uur), op feestdagen en in de zomer (16 jul t/m 16 aug) met een overgangsbewijs met korting te reizen.
Op de site van de IBG staat over korting het volgende:quote:Vrij reizen: van vrijdag 12:00 tot maandag 4:00 en op feestdagen van 4:00 tot 4:00 de volgende dag. Vrij reizen geldt ook vanaf 12:00 op 5 april en 16 mei.
Korting: op maandag vanaf 4:00 en op overige werkdagen van 9:00 tot 4:00 de volgende dag (op vrijdag tot 12:00).
Vol tarief: dinsdag t/m vrijdag tussen 4:00 en 09:00.
Van korting is geen sprake in het weekend, dan geldt vrij reizen. (Die kortingsquote is gelijk aan die voor een week-OV, trap dus niet te snel in het woordje 'alle'.)quote:Korting met je OV-kaart
* 40% korting op alle binnenlandse treinreizen, Interliner en Q-liner
* 40% ‘meereiskorting’ op alle binnenlandse treinreizen voor maximaal drie personen die met je meereizen op hetzelfde traject, in dezelfde trein en in dezelfde klasse (door de week na 09.00 uur, in het weekend, op feestdagen en in juli en augustus de hele dag)
* goedkoper reizen met de roze strippenkaart in de bus, metro of tram. Voor bepaalde treinen en bussen kan een toeslag gelden
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |