Ga ook alleen naar Coban omdat je vanaf daar naar Semuc Champey kan gaan. En vanaf kun je ook weer makkelijk door naar Flores. Copan gaan we ook naartoe voor de Maya-tempels, daarna door naar the Bay Islandsquote:Op dinsdag 30 september 2008 16:46 schreef Vogue het volgende:
De ruines bij Copan zijn mooi trouwens! En Copan is een stuk leuker dan Coban, dat ook nog
Veel plezier!quote:
Ik vind het schema eigenlijk wel meevallen qua drukte. Het enige wat wat lastiger wordt is Semuc Champey, ook omdat dat lastig te bereizen is. Maar als we erachter komen dat dat teveel kost skippen we dat gewoon. En we zitten 4 a 5 dagen rond het Lago Atitlan wat mij vrij veel lijkt. Daar kun je makkelijk 1 dag afhalen.quote:Op vrijdag 3 oktober 2008 10:45 schreef marsterretje het volgende:
[..]
Veel plezier!
En ik merk dat je een druk schema hebt, bedenk je dat niet alles valt in te plannen in die regio?
Manana manana, laat het losssssssss.
Ja zou tof zijn zeker als je er nog een soort van reisverslag bij maakt later deze week.quote:Op zaterdag 6 december 2008 19:32 schreef Blik het volgende:
wellicht kan ik morgen wel wat foto's posten (als ik er aan denk, moet ook nog een cursus access doen)
Ik krijg morgen ook een LP binnen, tenzij dat amazon later gaat leveren...quote:Op dinsdag 9 december 2008 16:36 schreef Bullebak het volgende:
Niets mee te maken Blikmans
Stiekem btvp ivm 4 weekse Guatemala trip volgend jaar oktober of november. LP is besteld
Twijfel nog wel een klein beetje tussen Guatemala en Costa Rica als ik eerlijk ben.
Jeez, dat lijkt me wel erg krap allemaalquote:Op dinsdag 9 december 2008 18:45 schreef Sigmund_Freud het volgende:
[..]
Ik krijg morgen ook een LP binnen, tenzij dat amazon later gaat leveren...
[ afbeelding ]
De planning is als volgt:
AMSTERDAM, Netherlands - GUATEMALA CITY, Guatemala
en dan vier weken later
Panama City - Amsterdam
Misschien een beetje kort maar kan niet langer vrij krijgen.'t is niet anders.
Ik denk dat ik ongeveer de box ticket itinerary route ga doen. Deze is te vinden in de getting started pdf van bovenstaande LP
http://www.lonelyplanet.c(...)ning-information.pdf
Voorpret is begonnen
Ja ik realiseer me dat 4 weken erg kort is maar goed ik heb ooit eens in drie weken grote delen van yucatan en belize gedaan inc. San Pedro, Ambergris Caye wat echtquote:Op dinsdag 9 december 2008 21:46 schreef Blik het volgende:
Ik heb 3.5 weken over Guatemala en een klein stukje Honduras gedaan
Dat heb ik dus ook: heb ongeveer 2 maanden en vraag me af hoe veel ik kan en ga zien.quote:Op dinsdag 9 december 2008 20:27 schreef Bullebak het volgende:
[..]
Jeez, dat lijkt me wel erg krap allemaal
Dan pak ik liever 1 of 2 landen die ik helemaal door knal. Je kan altijd nog een keer terug voor de rest.
Same herequote:Op woensdag 24 december 2008 13:17 schreef renzell het volgende:
Ik schop hem maar weer even omhoog.Nog 4 weken!
@ Sigmund; ik vind dat ook een wel héél optimistisch plan, wat je daar hebt. Wij vliegen heen op Guatemala City en terug vanaf San José, Costa Rica. Wij hebben 2 maanden de tijd en dát vind ik zelfs al kort.
Dezelfde route heb ik genomen, inclusief NY. Was in twee maanden te doen, maar je moet wel keuzes maken.quote:Op woensdag 24 december 2008 22:20 schreef Walking_On_Sunshine het volgende:
[..]
Same here+- 2 maanden.paar dagen New York en dan heen vliegen op Guatemala City en terug vanuit Managua (of als we 'tijd over' hebben vanuit San José)
Ben heel erg benieuwd straks renzell (laat ons de do's and don'ts maar weten)
San José is gewoon veel goedkoper terugvliegen dan Managua, vandaar dat ik vanaf daar geboekt heb. En nu ik tóch vanuit Costa Rica vlieg, dacht ik dat een weekje Bocas del Torro (Panama) er ook nog wel bij kon.quote:Op woensdag 24 december 2008 22:20 schreef Walking_On_Sunshine het volgende:
[..]
Same here+- 2 maanden.paar dagen New York en dan heen vliegen op Guatemala City en terug vanuit Managua (of als we 'tijd over' hebben vanuit San José)
Ben heel erg benieuwd straks renzell (laat ons de do's and don'ts maar weten)
quote:Op woensdag 24 december 2008 23:36 schreef marsterretje het volgende:
[..]
Dezelfde route heb ik genomen, inclusief NY. Was in twee maanden te doen, maar je moet wel keuzes maken.
Overigens: voor mijn werk ben ik momenteel erg betrokken bij de uitbraak van geweld in Guatemala. Niet echt heel erg positief allemaal, veel narco violence zoals in Mexico en veel politieke onlusten. Onze fotograaf had het over mogelijk machtsgreep binnenkort....
heeel leuke blog, je schrijft leuk en mooie foto's!quote:Op donderdag 25 december 2008 12:47 schreef Nozomi het volgende:
Wow, hele warme gevoelens bij dit topic! Ik heb zelf begin dit jaar 5 maanden gebackpacked, 1 maand California, 1,5 maand Mexico, 2 maanden Guatemala, 1 week Belize, 1,5 week Honduras.
Even nog wat leuk standaard en minder standaard tips.
- Lago Atitlan (Guatemala). Superveel te doen, San Pedro la Laguna beste dorpje om te verblijven. Ga er paragliden voor 40 euro, een van de beste ervaringen van mijn reis. Er woont een knotsgekke Fransman, Guy, die dit allemaal regelt (staat ook in de LP).
- Hiken in de buurt van Quetzaltenango. Prachtige gebieden, veel vulkanen, gebergtes, maar ook steppen. Tajamulgo (hoogste berg), Santa Maria (de steilste, met uitzicht op Santiaguito, die elk half uur een eruptie heeft)... Ga met Quetzaltrekkers, een organisatie met vrijwilligers als gids. Je betaalt een relatief klein bedrag voor wat je krijgt en al het geld gaat naar een school + opvang voor straatkinderen.
- Semuc Champey... waterparadijs. Hoe vroeger hoe beter. Ga je voor 11 uur heb je het rijk voor je alleen (bijna dan), daarna komen komen de tours. Sowieso, ook met ruines vroeg in de morgen gaan. Ten eerste is het dan nog niet zo heet, je kan betere foto's maken en er zijn nog niet achterlijk veel toeristen.
- Mooiste ruine: Palenque (Mexico). Tikal was ok, maar ik vond het niet briljant.
- Leren duiken op Utila, voor de kust van Honduras. Koste mij 275 dollar, zo'n padi-cursus. Als je echt zou willen zou het zelfs nog wel voor 230 kunnen. Van Belize tot Honduras is dit het langste rif na het Great Barrier Reef van Australie.
- Uitgaan: Coco Bongo (Cancun) tijdens spring break. Je zal verstelt staan van het 'enter-the-meat-market'-gehalte van studentes. Playa del Carmen: the Blue Parrot... geweldige tent die uitloopt op het strand. Bar met schommels. Drie verschillende delen met muziek. Mexico City: Spaanse Societeit, achter het Zocalo. Tulum, ga hier naar een full-moon party... onwijs cool op het strand. Gratis, met relaxte electro dj's. Goed uitgaan als in een dikke tent bestaat in Guatemala niet echt.
- Merida, wat mij betreft de mooiste stad van Yucatan... een stad die cultuur uitademt. Schitterende musea, markten en Merida en Domingo! Op zondag worden de straten rondom het grote plein afgesloten en komen er alle bandjes, eettentjes, prullaria-stalletjes en is iedereen aan het dansen. Moet je gezien hebben!
- In de buurt van Merida: Celestun. Bioreservaat in een baai met mangrovebossen en hele kolonnes flamingo's. Supermooi. Boottochtje kun je afdingen tot zeker 150/200 pesos.
- Lucha libre in Mexico City... je lacht je dubbel met die worstelen a la WWF (met allemaal maskers, bitchslappen en een hooooop geacteer).
- Niet te missen: vulkaan Pacaya (Guatemala)... nooit zal je dichterbij lava komen!
- Spaans leren doe je ook in Guatemala. Stukken goedkoper dan bijv. Mexico, plus individueel les op een school. Ik zat in een gastgezin met 3 maaltijden per dag, onderdak, 25 uur les Spaans per week en een superleuke tijd voor... je mag het raden...
150 dollar (en dan zit je nog op een relatief dure, maar kwalitatief zeer goede school)... omgerekend 100 euro toen. Nou, daarvan kan ik hier twee avonden stappen.
En o ja, chicken buses in Guatemala... geen mooiere vorm van vervoer!
Grootste teleurstelling: Cancun (behalve de Coco Bongo). Het is lelijk en een puur resortparadijs voor Amerikanen die denken dat ze in Mexico zijn.
Wil je meer weten? Kijk even op: erikvankemenade.reismee.nl
2008 was een geweldig reisjaar! 2009 hopelijk Transmongolie express voor mij!!!
quote:Op maandag 29 december 2008 20:07 schreef Hik het volgende:
"ik-ben-een-beginnende-Japanse-backpacker-heb-geen- idee-wat-ik-hier-doe-oh-u-wilt-mijn-rugzak-dragen-wat-vriendelijk-waar-gaat-u-nou-heen"....
Juist, binnen bepaalde grenzenquote:Op maandag 29 december 2008 20:07 schreef Hik het volgende:
Vies worden is wat mij betreft een pré (binnen bepaalde grenzen dan): Zo'n glimmende, gloednieuwe rugzak schreeuwt wat mij betreft toch een beetje "ik-ben-een-beginnende-Japanse-backpacker-heb-geen- idee-wat-ik-hier-doe-oh-u-wilt-mijn-rugzak-dragen-wat-vriendelijk-waar-gaat-u-nou-heen"....
quote:Op maandag 29 december 2008 20:07 schreef Hik het volgende:
Vies worden is wat mij betreft een pré (binnen bepaalde grenzen dan): Zo'n glimmende, gloednieuwe rugzak schreeuwt wat mij betreft toch een beetje "ik-ben-een-beginnende-Japanse-backpacker-heb-geen- idee-wat-ik-hier-doe-oh-u-wilt-mijn-rugzak-dragen-wat-vriendelijk-waar-gaat-u-nou-heen"....
waarom geen moneybelt? In een klein portemonneetje passen nooit je ticktes, creditcards en paspoortenquote:Op maandag 29 december 2008 22:11 schreef marsterretje het volgende:
[..]
![]()
Overigens: ik was wel heel blij met mijn slotjes. Niet alleen voor mij gemoedsrust, maaar ook praktisch.
Natuurlijk kan hij opengesneden worden, maar in een berg backpacks wordt hij dan minder snel eruit gepakt doordat er een extra barriere opzit. En denk ook vooral aan jattende medereizigers (ja, ervaring....).
Maar ook waren er nogal eens kluisjes die je alleen kon dichtdoen met een slot dat je zelf kon meenemen, en dan was het heel handig.
Oja nog een veiligheidstip: (goed ok, misschien ben ik iets te paranoia, maargoed, ik ben zo chaotisch dat ik dit soort dingen voor mijn eigen gemoedsrust doe): mijn geld hield ik consequent in een klein portemonneetje (3 euro bij de HEMA) dat ik met een karabijn aan mijn ondergoed vastklikte. Je kunt zonder tas op straat, er kan niets uit zakken worden gehaald en je voelt als iemand je probeert te bestelen. Misschien te veel gedoe, maar ik was er erg mee gered omdat ik nooit zakken in mijn broek heb en geen tas wilde dragen.
Uit: Backpacken Zuid-Amerika: Peru, Bolivia, Chili & Argentiniëquote:Op zondag 6 januari 2008 15:23 schreef Hik het volgende:
[..]
Dutchtrain heeft de link naar m'n varhalen al gepost zie ik (dank!). Om kort te gaan: ik zou zeker alleen gaan! Het is voor mij absoluut een positieve ervaring geweest en ik ben onderweg ook heel veel meiden alleen tegen gekomen. Spookverhalen hoor je hier altijd en hoewel het goed is je echt te informeren over de situatie ter plaatse, is het Nederlandse nieuws niet altijd je allerbeste informatiebron. Ik was 27 toen ik reisde daar.
Belangrijkste manieren om veilig te reizen (als man of vrouw):
1. Spreek de taal. Ook al spreek je 'm niet 100%, ga er vanuit dat mensen géén engels spreken (dat is in verreweg de meeste gevallen ook zo). Wat van de taal snappen maakt je reis interessanter én veiliger, omdat je er wellicht iets meer uitziet of je weet waar je mee bezig bent. En het maakt punt 2 ook makkelijker.
2. Informeer je. Lees je in over de landen waar je naartoe gaat. Enige kennis van de recente geschiedenis maakt dat je dingen beter kunt plaatsen. Als een land onrustig is: waar dan precies? En gaat het gewoon om demonstraties, echt geweld, is het gericht tegen buitenlanders? Informeer je ook ter plaatse. Vaak zijn andere reizigers de beste bron van informatie (soms nog meer dan mensen uit het land zelf). Live of via fora zoals FOK of de Thorntree van Lonely Planet.
3. Waardevolle spullen, papieren en andere luxe. Waardevolle spullen zo veel mogelijk thuislaten. Cliché maar waar. Schaf geen geweldige gadgets aan of spannende reisgear. Natuurlijk heb je een leuke camera bij je en/of een MP3 speler. Maar ga er vanuit dat alle electronica die je bij je hebt je op een foute manier aantrekkelijk kan maken voor lokale mensen en medereizigers. Ik nam ook geen telefoon mee. Die zijn er onderweg genoeg. Houd je spullen in de gaten. Altijd. Houd je papieren op je lijf als je onderweg bent en in de hotelkluis als je ergens bent. Laat geen waardevolle spullen in dorms of in topvakken van bussen. Maak een kopie van je paspoort en andere papieren en stuur scans van deze zaken naar je eigen e-mail adres. Neem slotjes mee. Neem een taxi als je aankomt in een onbekende grote stad. Heb altijd genoeg geld bij je om een taxi terug te kunnen nemen en voor een eventueel doktersbezoek en/of luxer `logement om uit te zieken.
4. Ben niet bleu. Hoewel geen absolute noodzakelijkheid denk ik dat je veel veiliger reist als je niet gelijk op je eerste buitenlandse reis, als je net achttien bent, naar de meest ruige gebieden gaat. Mijn reis alleen kwam na jarenlange reizen, eerst dichtbij en daarna ver weg, eerst met vrienden en toen alleen. Het zogt dat je zelfverzekerder bent en beter weet wat je kunt verwachten.
5. Reis langzaam. Als een idioot rondreizen zorgt ervoor dat je nauwelijks nog weet waar je bent op een gegeven moment. Het helpt voor je veiligheid (en volgens mij is het ook leuker) als je een stad rustig kunt leren kennen: waar kun je wel en niet heen? hoe zien dingen er 's avonds uit? Dat kan alleen als je niet ergens binnen twee dagen weer weg bent.
Verder is het een kwestie van geluk hebben, een beetje mensen kunnen inschatten, er vanuitgaan dat er altijd wat mis kan gaan (dus een goede reisverzekering en andere valnetten) en boven alles niet wantrouwig worden van je eigen "maatregelen". Want dat is zonde.
Je paspoort is zo ongeveer het ergste wat je kwijt kan raken, tuurlijk kun je het opnieuw aanvragen maar je vakantie is wel verpest als je opeens een week lang niks kunt doen omdat je op je paspoort zit te wachten. Meestal zit het consulaat in de hoodstad en dat is over het algemeen het startpunt van je reis. Die stad + omgeving heb je vaak al gezienquote:Op maandag 29 december 2008 23:14 schreef kepler het volgende:
Ik heb weinig ervaring met reizen, maar ik ben van plan om het meeste te letten op mijn geldPaspoort kan je altijd wel opnieuw halen bij een Ambassade (ok wel veel werk), maar als je ergens zonder geld/pasjes komt te zitten...
Ik heb zo'n creditcard-hoesje waar mn pasjes in zitten die ik dan in een apart vakje doe in mn dagrugzak (waar ze het ook niet los kunnen snijden) en haal ik er alleen uit als ik dus geld moet pinnen ofzo. Voor dagelijks gebruik heb ik mn portomonnee met oude pasjes. Mocht ik overvallen worden ofzo dan geef ik die gewoon mee, niks aan de hand(behalve misschien wat contant geld). Enige is dat ik dus niet altijd zeker weet of mijn pasjes nog in mn tas zitten en de tas zelf kan ook altijd gejat worden natuurlijk
Moneybelt ga ik ook aanschaffen, inderdaad om mijn grote contante geld in te doen en eventueel creditcard als dat past.
Mocht iemand gaten zien in dit plan dan hoor ik dat graag
Misschien een eigen topic waard?
ow ik zeg ook niet dat ik mijn paspoort laat rondslingeren, maar naar mijn idee zit ik liever zonder paspoort dan zonder geld. Zeker in een afgelegen gebied, waar je ook niet even naar de alarmcentrale kunt bellenquote:Op dinsdag 30 december 2008 08:46 schreef Blik het volgende:
[..]
Je paspoort is zo ongeveer het ergste wat je kwijt kan raken, tuurlijk kun je het opnieuw aanvragen maar je vakantie is wel verpest als je opeens een week lang niks kunt doen omdat je op je paspoort zit te wachten. Meestal zit het consulaat in de hoodstad en dat is over het algemeen het startpunt van je reis. Die stad + omgeving heb je vaak al gezien
Pasjes moet je inderdaad op verschillende plekken opbergen. Als je er eentje kwijtraakt moet je natuurlijk wel reservepasjes hebben.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |