abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 30 september 2008 @ 17:22:40 #201
62913 Blik
The one and Only!
pi_62028350
quote:
Op dinsdag 30 september 2008 16:46 schreef Vogue het volgende:
De ruines bij Copan zijn mooi trouwens! En Copan is een stuk leuker dan Coban, dat ook nog
Ga ook alleen naar Coban omdat je vanaf daar naar Semuc Champey kan gaan. En vanaf kun je ook weer makkelijk door naar Flores. Copan gaan we ook naartoe voor de Maya-tempels, daarna door naar the Bay Islands

heb overigens nog steeds niet het idee dat ik komende zaterdagochtend in het vliegtuig zit
  vrijdag 3 oktober 2008 @ 07:51:40 #202
62913 Blik
The one and Only!
pi_62098482
Over 21 uur is het zover
pi_62099198
veel plezier man
pi_62101015
quote:
Op vrijdag 3 oktober 2008 07:51 schreef Blik het volgende:
Over 21 uur is het zover
Veel plezier!

En ik merk dat je een druk schema hebt, bedenk je dat niet alles valt in te plannen in die regio?

Manana manana, laat het losssssssss .
  vrijdag 3 oktober 2008 @ 11:00:30 #205
62913 Blik
The one and Only!
pi_62101323
quote:
Op vrijdag 3 oktober 2008 10:45 schreef marsterretje het volgende:

[..]

Veel plezier!

En ik merk dat je een druk schema hebt, bedenk je dat niet alles valt in te plannen in die regio?

Manana manana, laat het losssssssss .
Ik vind het schema eigenlijk wel meevallen qua drukte. Het enige wat wat lastiger wordt is Semuc Champey, ook omdat dat lastig te bereizen is. Maar als we erachter komen dat dat teveel kost skippen we dat gewoon. En we zitten 4 a 5 dagen rond het Lago Atitlan wat mij vrij veel lijkt. Daar kun je makkelijk 1 dag afhalen.

grof gezegd gaan we het volgende doen in 25 dagen: Antigua - Lago Atitlan (evt. bezoek zondagmarkt) - Semuc Champey (misschien ook niet) - Tikal - Rio Dulce/Livingston - Copan Ruinas - Bay Islands

Alleen de reisdagen vanaf het moment dat we naar Tikal gaan zijn wat langer, maar daar zie ik niet zo tegenop. In Azië maak je veel langere reisdagen omdat de afstanden daar een stuk groter zijn. 6 uurtjes in een bus zitten is peanuts. En mocht het te lang duren, dan is een minibusje of taxi ook zo geregeld. En mocht dat ook niet lukken, dan skippen we gewoon weer een dagje ergens anders.

ik ben tenslotte wel op vakantie. Als ik weer thuiskom mag ik direct flink aan de slag aan mijn afstuderen (laatste maand )
  vrijdag 3 oktober 2008 @ 22:03:53 #206
105888 renzell
Ik wil alleen maar zwemmen.
pi_62116401
Hela Blik, het is al zover voor je!!! Wat heerlijk!!! Ik wens je heeeeeeel veel plezier en een hele mooie reis! Zou leuk zijn als je eens een berichtje op het forum kan knallen tussen de bedrijven door. Maar als je daar geen tijd voor hebt omdat je lekker ligt te weken tussen de mantaroggen, met je kont en een coctail in een hangmat ligt te bungelen, of ligt te borrelen in de lava van een of andere pittoreske Guatemalteekse vulkaan, dan heb ik daar alle begrip voor.

Hoe laat vlieg je? En hoe laat kom je aan? Heb je nog een goed ho(s)tel weten te boeken voor de eerste nacht?

Goede reis in ieder geval!!!

pi_62117428
Goede reis Blik, veel plezier!
pi_62374894
Ben benieuwd Blik naar je verhalen!

Zo rond april willen wij ook die kant op gaan.Rondje Mexico/Belize/Guatemala denk ik
Hoeveel tijd zal je ongeveer nodig hebben om het op een rustig tempo te zien?
En wat is het prijspeil zo'n beetje.Welk budget moet je aan denken.

Ik heb namelijk zo'n 7 a 8 weken.Is het te doen om er ook New York/Boston bij te plakken ,in het kader van: als je dan toch in de buurt bent

Weet nog erg weinig verder.Nog nooit die kant op geweest,tot nu toe Azie/Australie
Travel 2014: Jan: Florida. Mei: Antwerpen en Trier
Juli: Rome + Athene en eilanden Greece Okt: Peru!
pi_63665786
Blik! hoe was het?

Ben heel erg benieuwd.Eind maart/begin april gaat het worden voor mij.
  maandag 1 december 2008 @ 23:18:29 #210
62913 Blik
The one and Only!
pi_63683886
Ff in het kort

het was super. Antigua is prachtig, Pacaya is supertof, Lago d'atitlan heel relaxed en mooi. Semuc Champey is ook erg mooi en lekker warm na de relatieve kou op 1500 meter hoogte. Tikal is prachtig en leuk omdat je er ook nog wat wildlife kan spotten zoals brulapen (en muggen ) Livingston weinig van gezien omdat er een flinke tropische storm over ons heenging (48 uur regen nonstop). In Honduras heerlijk gedoken op Roatan, het strand van West Bay is wel veel mooier maar West End een stuk gezelliger. Copan Ruinas was ook heerlijk om te relaxen voor de laatste dagen.

super dus
  zaterdag 6 december 2008 @ 13:27:15 #211
37777 Sigmund_Freud
Whats On a Mans Mind
pi_63803681
Reisje van Guatemala City naar Panama city staat op het programma voor zomer 2009. Vriendin is eindelijk overstag om mee te gaan.

Moet me er nog wel een beetje in verdiepen, lukt dat stuk in 4 weken reizen ? Eventueel met een korte vlucht in propeller vliegtuig tussendoor !

Ik heb in 2003 Yucatan en Belize gedaan in 3 weken dat ging prima.
Multiply it by infinity, and take it to the depth of forever, and you will still have barely a glimpse of what I'm talking about.
pi_63804327
Klinkt heel erg leuk blik!!
Foto's??

[ Bericht 58% gewijzigd door Walking_On_Sunshine op 06-12-2008 14:22:26 ]
  zaterdag 6 december 2008 @ 19:32:04 #213
62913 Blik
The one and Only!
pi_63809511
wellicht kan ik morgen wel wat foto's posten (als ik er aan denk, moet ook nog een cursus access doen )
  zondag 7 december 2008 @ 17:30:52 #214
37777 Sigmund_Freud
Whats On a Mans Mind
pi_63828023
quote:
Op zaterdag 6 december 2008 19:32 schreef Blik het volgende:
wellicht kan ik morgen wel wat foto's posten (als ik er aan denk, moet ook nog een cursus access doen )
Ja zou tof zijn zeker als je er nog een soort van reisverslag bij maakt later deze week.
Multiply it by infinity, and take it to the depth of forever, and you will still have barely a glimpse of what I'm talking about.
  zondag 7 december 2008 @ 17:42:47 #215
62913 Blik
The one and Only!
pi_63828330
Probleem is alleen de tijd, ben afgelopen week begonnen met een nieuwe baan en begin morgen met een nieuw project. Drukte alom dus
  dinsdag 9 december 2008 @ 16:36:11 #216
164106 Bullebak
Omdat bier.
pi_63882103
Niets mee te maken Blikmans

Stiekem btvp ivm 4 weekse Guatemala trip volgend jaar oktober of november. LP is besteld

Twijfel nog wel een klein beetje tussen Guatemala en Costa Rica als ik eerlijk ben.
Geef mij maar Amsterdam
  dinsdag 9 december 2008 @ 18:45:24 #217
37777 Sigmund_Freud
Whats On a Mans Mind
pi_63885466
quote:
Op dinsdag 9 december 2008 16:36 schreef Bullebak het volgende:
Niets mee te maken Blikmans

Stiekem btvp ivm 4 weekse Guatemala trip volgend jaar oktober of november. LP is besteld

Twijfel nog wel een klein beetje tussen Guatemala en Costa Rica als ik eerlijk ben.
Ik krijg morgen ook een LP binnen, tenzij dat amazon later gaat leveren...

De planning is als volgt:

AMSTERDAM, Netherlands - GUATEMALA CITY, Guatemala

en dan vier weken later

Panama City - Amsterdam

Misschien een beetje kort maar kan niet langer vrij krijgen.'t is niet anders.

Ik denk dat ik ongeveer de box ticket itinerary route ga doen. Deze is te vinden in de getting started pdf van bovenstaande LP

http://www.lonelyplanet.c(...)ning-information.pdf

Voorpret is begonnen

[ Bericht 5% gewijzigd door Sigmund_Freud op 09-12-2008 19:17:40 ]
  dinsdag 9 december 2008 @ 20:27:05 #218
164106 Bullebak
Omdat bier.
pi_63888179
quote:
Op dinsdag 9 december 2008 18:45 schreef Sigmund_Freud het volgende:

[..]

Ik krijg morgen ook een LP binnen, tenzij dat amazon later gaat leveren...

[ afbeelding ]

De planning is als volgt:

AMSTERDAM, Netherlands - GUATEMALA CITY, Guatemala

en dan vier weken later

Panama City - Amsterdam

Misschien een beetje kort maar kan niet langer vrij krijgen.'t is niet anders.

Ik denk dat ik ongeveer de box ticket itinerary route ga doen. Deze is te vinden in de getting started pdf van bovenstaande LP

http://www.lonelyplanet.c(...)ning-information.pdf

Voorpret is begonnen
Jeez, dat lijkt me wel erg krap allemaal
Dan pak ik liever 1 of 2 landen die ik helemaal door knal. Je kan altijd nog een keer terug voor de rest.
Geef mij maar Amsterdam
  dinsdag 9 december 2008 @ 21:46:22 #219
62913 Blik
The one and Only!
pi_63890184
Ik heb 3.5 weken over Guatemala en een klein stukje Honduras gedaan
  dinsdag 9 december 2008 @ 22:27:45 #220
37777 Sigmund_Freud
Whats On a Mans Mind
pi_63891541
quote:
Op dinsdag 9 december 2008 21:46 schreef Blik het volgende:
Ik heb 3.5 weken over Guatemala en een klein stukje Honduras gedaan
Ja ik realiseer me dat 4 weken erg kort is maar goed ik heb ooit eens in drie weken grote delen van yucatan en belize gedaan inc. San Pedro, Ambergris Caye wat echt was. Dus dat is me wel toe vertrouwd. Hoop trouwens weer zo'n prachtig eiland aan de doen. Iemand suggesties ? Schijnt dat er voor de kust van Panama een mooi eilandje ligt: Bocas Del Toro ??
pi_63892799
Erg mooie eilandjes zijn dat idd. Over een paar weken gaan ze er met '3 Op Reis' naar toe. Zelf ben ik er 2 jaar geleden geweest wat enorm goed beviel. We hebben een bootje gehuurd voor een vast bedrag en die bracht ons overal heen waar we wilde. De vraag is alleen of het wel op de route ligt?
Het strand van Manuel Antonia NP bij Quepos in Costa Rica vond ik ook geweldig mooi, en daar zit nog een nationaal park aan vast waar je allerlei soorten beesten kunt spotten (apen, luiaards, vleermuizen, pelikanen, leguanen, dat soort spul)

Bocas del Toro:

Bird Island

Onderweg naar Star Fish Beach

Bocas del Drago

Livingstone (zo heet die 'schipper') een heel releaxte gast
19 feb. - ? : Australie, Nieuw Zeeland en wie weet waar nog meer...
pi_63902047
quote:
Op dinsdag 9 december 2008 20:27 schreef Bullebak het volgende:

[..]

Jeez, dat lijkt me wel erg krap allemaal
Dan pak ik liever 1 of 2 landen die ik helemaal door knal. Je kan altijd nog een keer terug voor de rest.
Dat heb ik dus ook: heb ongeveer 2 maanden en vraag me af hoe veel ik kan en ga zien.
Wil in ieder geval Guatemala,Belize,Honduras en Nicaragua
pi_63946792
Het plan is om volgend jaar nov./dec. voor 3 maanden naar Midden-Amerika te gaan met evt. aansluitend een weekje New York. Is een ticket Adam- Mexico City, Panama-New York en tenslotte New York-Adam voor ¤1025 een redelijke prijs? Waar hebben jullie je ticket geboekt en wat zijn kostenbesparende opties m.b.t. dit soort tickets?
pi_63967626
Lijkt me een redelijk goeie prijs! Voor datzelfde geld heb je tegenwoordig een retourtje Amsterdam - Bangkok, dus die 3 enkele vluchten (enkele vluchten zijn meestal duurder) voor iets meer dan ¤1000,- lijkt me niet meer dan redelijk
19 feb. - ? : Australie, Nieuw Zeeland en wie weet waar nog meer...
pi_64043383
http://www.airberlin.com/

Dan vanaf dusseldorf naar cancun. Ziet er wel cheap uit ?

Iig op 1 aug 2009 maar ik weet verder niet echt waar ik op moet letten. Staan vluchten van 500 euro tussen.
  woensdag 24 december 2008 @ 13:17:25 #226
105888 renzell
pi_64322418
Ik schop hem maar weer even omhoog. Nog 4 weken!

@ Veersesmurf; Bocas del Toro zou ik ook graag naartoe gaan, maar ik weet niet of het realistisch is. De foto's zien er wél goed uit! Wat vond jij trouwens het hoogtepunt van Costa Rica? Dat strand van Manuel Antonia? Ik wil daar niet lang verblijven, dus de keuzes díe ik maak, moeten goed zijn!

@ Sigmund; ik vind dat ook een wel héél optimistisch plan, wat je daar hebt. Wij vliegen heen op Guatemala City en terug vanaf San José, Costa Rica. Wij hebben 2 maanden de tijd en dát vind ik zelfs al kort.

[ Bericht 23% gewijzigd door renzell op 24-12-2008 13:23:05 ]
pi_64340911
quote:
Op woensdag 24 december 2008 13:17 schreef renzell het volgende:
Ik schop hem maar weer even omhoog. Nog 4 weken!

@ Sigmund; ik vind dat ook een wel héél optimistisch plan, wat je daar hebt. Wij vliegen heen op Guatemala City en terug vanaf San José, Costa Rica. Wij hebben 2 maanden de tijd en dát vind ik zelfs al kort.
Same here +- 2 maanden.paar dagen New York en dan heen vliegen op Guatemala City en terug vanuit Managua (of als we 'tijd over' hebben vanuit San José)

Ben heel erg benieuwd straks renzell (laat ons de do's and don'ts maar weten )
pi_64343681
quote:
Op woensdag 24 december 2008 22:20 schreef Walking_On_Sunshine het volgende:

[..]

Same here +- 2 maanden.paar dagen New York en dan heen vliegen op Guatemala City en terug vanuit Managua (of als we 'tijd over' hebben vanuit San José)

Dezelfde route heb ik genomen, inclusief NY. Was in twee maanden te doen, maar je moet wel keuzes maken.

Overigens: voor mijn werk ben ik momenteel erg betrokken bij de uitbraak van geweld in Guatemala. Niet echt heel erg positief allemaal, veel narco violence zoals in Mexico en veel politieke onlusten. Onze fotograaf had het over mogelijk machtsgreep binnenkort....
  donderdag 25 december 2008 @ 12:47:20 #229
154705 Nozomi
Relatie = melk, single = wijn
pi_64353159
Wow, hele warme gevoelens bij dit topic! Ik heb zelf begin dit jaar 5 maanden gebackpacked, 1 maand California, 1,5 maand Mexico, 2 maanden Guatemala, 1 week Belize, 1,5 week Honduras.

Even nog wat leuk standaard en minder standaard tips.
- Lago Atitlan (Guatemala). Superveel te doen, San Pedro la Laguna beste dorpje om te verblijven. Ga er paragliden voor 40 euro, een van de beste ervaringen van mijn reis. Er woont een knotsgekke Fransman, Guy, die dit allemaal regelt (staat ook in de LP).
- Hiken in de buurt van Quetzaltenango. Prachtige gebieden, veel vulkanen, gebergtes, maar ook steppen. Tajamulgo (hoogste berg), Santa Maria (de steilste, met uitzicht op Santiaguito, die elk half uur een eruptie heeft)... Ga met Quetzaltrekkers, een organisatie met vrijwilligers als gids. Je betaalt een relatief klein bedrag voor wat je krijgt en al het geld gaat naar een school + opvang voor straatkinderen.
- Semuc Champey... waterparadijs. Hoe vroeger hoe beter. Ga je voor 11 uur heb je het rijk voor je alleen (bijna dan), daarna komen komen de tours. Sowieso, ook met ruines vroeg in de morgen gaan. Ten eerste is het dan nog niet zo heet, je kan betere foto's maken en er zijn nog niet achterlijk veel toeristen.
- Mooiste ruine: Palenque (Mexico). Tikal was ok, maar ik vond het niet briljant.
- Leren duiken op Utila, voor de kust van Honduras. Koste mij 275 dollar, zo'n padi-cursus. Als je echt zou willen zou het zelfs nog wel voor 230 kunnen. Van Belize tot Honduras is dit het langste rif na het Great Barrier Reef van Australie.
- Uitgaan: Coco Bongo (Cancun) tijdens spring break. Je zal verstelt staan van het 'enter-the-meat-market'-gehalte van studentes. Playa del Carmen: the Blue Parrot... geweldige tent die uitloopt op het strand. Bar met schommels. Drie verschillende delen met muziek. Mexico City: Spaanse Societeit, achter het Zocalo. Tulum, ga hier naar een full-moon party... onwijs cool op het strand. Gratis, met relaxte electro dj's. Goed uitgaan als in een dikke tent bestaat in Guatemala niet echt.
- Merida, wat mij betreft de mooiste stad van Yucatan... een stad die cultuur uitademt. Schitterende musea, markten en Merida en Domingo! Op zondag worden de straten rondom het grote plein afgesloten en komen er alle bandjes, eettentjes, prullaria-stalletjes en is iedereen aan het dansen. Moet je gezien hebben!
- In de buurt van Merida: Celestun. Bioreservaat in een baai met mangrovebossen en hele kolonnes flamingo's. Supermooi. Boottochtje kun je afdingen tot zeker 150/200 pesos.
- Lucha libre in Mexico City... je lacht je dubbel met die worstelen a la WWF (met allemaal maskers, bitchslappen en een hooooop geacteer).
- Niet te missen: vulkaan Pacaya (Guatemala)... nooit zal je dichterbij lava komen!
- Spaans leren doe je ook in Guatemala. Stukken goedkoper dan bijv. Mexico, plus individueel les op een school. Ik zat in een gastgezin met 3 maaltijden per dag, onderdak, 25 uur les Spaans per week en een superleuke tijd voor... je mag het raden...

150 dollar (en dan zit je nog op een relatief dure, maar kwalitatief zeer goede school)... omgerekend 100 euro toen. Nou, daarvan kan ik hier twee avonden stappen.

En o ja, chicken buses in Guatemala... geen mooiere vorm van vervoer!

Grootste teleurstelling: Cancun (behalve de Coco Bongo). Het is lelijk en een puur resortparadijs voor Amerikanen die denken dat ze in Mexico zijn.

Wil je meer weten? Kijk even op: erikvankemenade.reismee.nl

2008 was een geweldig reisjaar! 2009 hopelijk Transmongolie express voor mij!!!

[ Bericht 1% gewijzigd door Nozomi op 25-12-2008 12:53:20 ]
  donderdag 25 december 2008 @ 13:15:41 #230
62913 Blik
The one and Only!
pi_64353782
Je bent afgezet op Utila, op Roatan is duiken zelfs goedkoper. (maar het is er wel prachtig duiken, heb er ook mijn PADI gehaald)
  donderdag 25 december 2008 @ 13:18:40 #231
105888 renzell
pi_64353841
Oeh, paragliden, dat wíl ik!!!

Goede tips Nozomi!
  donderdag 25 december 2008 @ 13:25:45 #232
105888 renzell
pi_64353985
quote:
Op woensdag 24 december 2008 22:20 schreef Walking_On_Sunshine het volgende:

[..]

San José is gewoon veel goedkoper terugvliegen dan Managua, vandaar dat ik vanaf daar geboekt heb. En nu ik tóch vanuit Costa Rica vlieg, dacht ik dat een weekje Bocas del Torro (Panama) er ook nog wel bij kon. Maar goed, we zien wel hoe het loopt.
pi_64371045
quote:
Op woensdag 24 december 2008 23:36 schreef marsterretje het volgende:

[..]

Dezelfde route heb ik genomen, inclusief NY. Was in twee maanden te doen, maar je moet wel keuzes maken.

Overigens: voor mijn werk ben ik momenteel erg betrokken bij de uitbraak van geweld in Guatemala. Niet echt heel erg positief allemaal, veel narco violence zoals in Mexico en veel politieke onlusten. Onze fotograaf had het over mogelijk machtsgreep binnenkort....
Hou me op de hoogte bitte
Geef mij maar Amsterdam
  vrijdag 26 december 2008 @ 12:51:19 #234
219682 JETAIME
Oui oui, je t'aime.
pi_64374320
Als scholier heb je niet zoheelveel geld, dus welk land (met uitzondering van Costa Rica, ben ik al geweest!) zouden jullie me aanraden voor 4 weken backpacken?

Waar de cabinas niet zo duur is, en het eten goed maar goedkoop is? En de vlucht prijzen ook een beetje normaal zijn, of echt lastminute wachten? Ik moet in de zomervakantie gaan, dus de prijzen zijn al hoog
  vrijdag 26 december 2008 @ 13:18:25 #235
219682 JETAIME
Oui oui, je t'aime.
pi_64374950
quote:
Op donderdag 25 december 2008 12:47 schreef Nozomi het volgende:
Wow, hele warme gevoelens bij dit topic! Ik heb zelf begin dit jaar 5 maanden gebackpacked, 1 maand California, 1,5 maand Mexico, 2 maanden Guatemala, 1 week Belize, 1,5 week Honduras.

Even nog wat leuk standaard en minder standaard tips.
- Lago Atitlan (Guatemala). Superveel te doen, San Pedro la Laguna beste dorpje om te verblijven. Ga er paragliden voor 40 euro, een van de beste ervaringen van mijn reis. Er woont een knotsgekke Fransman, Guy, die dit allemaal regelt (staat ook in de LP).
- Hiken in de buurt van Quetzaltenango. Prachtige gebieden, veel vulkanen, gebergtes, maar ook steppen. Tajamulgo (hoogste berg), Santa Maria (de steilste, met uitzicht op Santiaguito, die elk half uur een eruptie heeft)... Ga met Quetzaltrekkers, een organisatie met vrijwilligers als gids. Je betaalt een relatief klein bedrag voor wat je krijgt en al het geld gaat naar een school + opvang voor straatkinderen.
- Semuc Champey... waterparadijs. Hoe vroeger hoe beter. Ga je voor 11 uur heb je het rijk voor je alleen (bijna dan), daarna komen komen de tours. Sowieso, ook met ruines vroeg in de morgen gaan. Ten eerste is het dan nog niet zo heet, je kan betere foto's maken en er zijn nog niet achterlijk veel toeristen.
- Mooiste ruine: Palenque (Mexico). Tikal was ok, maar ik vond het niet briljant.
- Leren duiken op Utila, voor de kust van Honduras. Koste mij 275 dollar, zo'n padi-cursus. Als je echt zou willen zou het zelfs nog wel voor 230 kunnen. Van Belize tot Honduras is dit het langste rif na het Great Barrier Reef van Australie.
- Uitgaan: Coco Bongo (Cancun) tijdens spring break. Je zal verstelt staan van het 'enter-the-meat-market'-gehalte van studentes. Playa del Carmen: the Blue Parrot... geweldige tent die uitloopt op het strand. Bar met schommels. Drie verschillende delen met muziek. Mexico City: Spaanse Societeit, achter het Zocalo. Tulum, ga hier naar een full-moon party... onwijs cool op het strand. Gratis, met relaxte electro dj's. Goed uitgaan als in een dikke tent bestaat in Guatemala niet echt.
- Merida, wat mij betreft de mooiste stad van Yucatan... een stad die cultuur uitademt. Schitterende musea, markten en Merida en Domingo! Op zondag worden de straten rondom het grote plein afgesloten en komen er alle bandjes, eettentjes, prullaria-stalletjes en is iedereen aan het dansen. Moet je gezien hebben!
- In de buurt van Merida: Celestun. Bioreservaat in een baai met mangrovebossen en hele kolonnes flamingo's. Supermooi. Boottochtje kun je afdingen tot zeker 150/200 pesos.
- Lucha libre in Mexico City... je lacht je dubbel met die worstelen a la WWF (met allemaal maskers, bitchslappen en een hooooop geacteer).
- Niet te missen: vulkaan Pacaya (Guatemala)... nooit zal je dichterbij lava komen!
- Spaans leren doe je ook in Guatemala. Stukken goedkoper dan bijv. Mexico, plus individueel les op een school. Ik zat in een gastgezin met 3 maaltijden per dag, onderdak, 25 uur les Spaans per week en een superleuke tijd voor... je mag het raden...

150 dollar (en dan zit je nog op een relatief dure, maar kwalitatief zeer goede school)... omgerekend 100 euro toen. Nou, daarvan kan ik hier twee avonden stappen.

En o ja, chicken buses in Guatemala... geen mooiere vorm van vervoer!

Grootste teleurstelling: Cancun (behalve de Coco Bongo). Het is lelijk en een puur resortparadijs voor Amerikanen die denken dat ze in Mexico zijn.

Wil je meer weten? Kijk even op: erikvankemenade.reismee.nl

2008 was een geweldig reisjaar! 2009 hopelijk Transmongolie express voor mij!!!
heeel leuke blog, je schrijft leuk en mooie foto's!
Ben je na je eindexamen gegaan of studeer je daar in de buurt, want dat is mijn plan om ergens in centraal amerika te gaan studeren, heb jij misschien mensen leren kennen die dat doen/gedaan hebben?
  maandag 29 december 2008 @ 15:12:22 #236
105888 renzell
pi_64465878
Ik zit een beetje te twijfelen of ik van die waterdichte hoezen voor over onze backpacks zal kopen. En ook nog over sloten voor op de tassen (nooit eerder gedaan eigenlijk) en over poncho's. Iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen?
  maandag 29 december 2008 @ 15:44:20 #237
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_64466895
Het hangt er een beetje vanaf wat je van plan bent: ga je heel lang buiten lopen? Ik reis al meer dan 15 jaar met rugzak (ouch.. ) en heb eigenlijk nooit een hoes nodig gehad. Het is één keer misgegaan: toen er in het busruim van een Colombiaanse bus een heel blik kook-olie over mijn rugzak had gelekt. Twee shirtjes weg kunnen gooien en uiteindelijk de rugzak zelf ook. Maargoed: die rugzak was al heel oud en had bijna geen "coating" van zichzelf meer en bovendien: als ik een waterdichte zak had gehad had ik die er voor het ruim van een bus toch niet omgedaan. Verder loop ik (principieel ) geen lange einden in de regen: ik ben geen hiker en als ik in een nieuwe stad aankom neem ik toch meestal een taxi...

Voor een poncho geldt min of meer hetzelfde: ga je veel en lang door de regen lopen? Ik heb altijd een lichtgewicht maar relatief goed regenjasje bij me. Is niet alleen prettig als het regent, maar ook als er een stevige wind staat (met een goede trui eronder). Dan werkt een poncho voor geen meter. Verder is een poncho onhandig bij dingen als paardrijden of brommerrijden. Als je al een poncho koopt, koop dan een goede en niet zo'n vuilniszak die na één keer dragen uit elkaar scheurt!

Sloten voor op m'n tas heb ik eigenlijk ook nooit gedaan. Als het ergens vol of chaotisch is draag ik mijn tas op mijn buik en voor mij schreeuwt zo'n slotje alleen maar harder dat er iets te halen valt. Wat ze vervolgens met een scheermesje door de onderkant net zo makkelijk voor elkaar hebben.
Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
  maandag 29 december 2008 @ 16:21:26 #238
105888 renzell
pi_64468026
Dank je wel Hik. Je bevestigt mijn eigen ideeën even, fijn! Ik ben, zeker met die kleine, misschien vanuit een soort oerinstinct geneigd om véél mee te nemen. Maar volgens mij zijn we vooral gebaat bij praktisch. Ik ga zéker niet lang in de regen lopen, behalve misschien in de jungle, maar daar draag je geen backpack natuurlijk. Over sloten twijfelde ik al. Het zou mij meer gaan over iemand die er iets ín wil stoppen, dan omgekeerd. Belangrijke papieren draag ik op mijn lijf, mijn kind aan de hand, de rest kan me gestolen worden. Maar ik denk dat ik het tóch niet doe. Misschien neem ik ze mee, voor de zekerheid (en op vliegvelden en dergelijke). Fijn, ik ben weer een paar stapjes verder!
  maandag 29 december 2008 @ 16:33:09 #239
62913 Blik
The one and Only!
pi_64468421
Aan de andere kant, in mijn rugzak zit een regenhoes (Lowe Alpine) en ik vond het toch heel handig om die er standaard overheen te doen omdat:

1. Het was regenseizoen, en je weet nooit of je backpack bovenop een chicken bus komt te liggen of erin.
2. Beschermt tegen vuil
3. Maakt je backpack herkenbaar (je herkent je backpack meteen tussen de meute met een feloranje regenhoes van Lowe Alpine:P)
4. Extra bescherming, stel dat er iemand iets wil stelen uit je backpack zit er toch een extra laag omheen
5. (beschermt enorm goed tegen tropische stormen in het caraibbisch gebied, mijn tas was kurkdroog, zelf na een boottocht )

Of je een aparte regenhoes zou moeten kopen weet ik niet, mijn regenhoes zat ook vast aan mijn backpack en kon dus niet kwijtraken. Ook was er een apart makkelijk opbergvak waardoor je nooit loopt te kutten met dat ding. Een slotje vind ik verder onzin, belangrijke spullen dien je niet in je backpack te doen maar op je lichaam te dragen. Als mensen kleding willen jatten moeten ze dat vooral doen, ik neem toch geen dure kleding mee op vakantie.
  maandag 29 december 2008 @ 16:51:21 #240
105888 renzell
pi_64469039
Hé Blik, dank je voor de tip! Onze backpacks hebben helaas geen regenhoezen eraan vast zitten, daarom mijn vraag hoe zinvol het was om die te kopen. Maar aangezien het tóch weer 10 of 15 euro per hoes is (en het stiekem toch best aantikt allemaal), denk ik dat ik het maar laat zitten. Voor de herkenbaarheid zou het inderdaad handig zijn, maar of mijn backpack vies wordt, maakt me eigenlijk geen zak uit (hoewel die olie van Hik een ander verhaal is , maar goed, als zoiets gebeurt, is het vette pech). Het ding is al zo oud, dat ik denk dat dit z'n laatste, lange trip wordt en ik hem daarna alleen nog meesleep naar festivals.
  maandag 29 december 2008 @ 20:07:05 #241
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_64475444
Vies worden is wat mij betreft een pré (binnen bepaalde grenzen dan ): Zo'n glimmende, gloednieuwe rugzak schreeuwt wat mij betreft toch een beetje "ik-ben-een-beginnende-Japanse-backpacker-heb-geen- idee-wat-ik-hier-doe-oh-u-wilt-mijn-rugzak-dragen-wat-vriendelijk-waar-gaat-u-nou-heen"....
Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
  maandag 29 december 2008 @ 20:58:30 #242
105888 renzell
pi_64477377
quote:
Op maandag 29 december 2008 20:07 schreef Hik het volgende:
"ik-ben-een-beginnende-Japanse-backpacker-heb-geen- idee-wat-ik-hier-doe-oh-u-wilt-mijn-rugzak-dragen-wat-vriendelijk-waar-gaat-u-nou-heen"....

Eh nee, dan teken ik tóch maar voor die afgeneukte Nomad...
  maandag 29 december 2008 @ 21:09:25 #243
62913 Blik
The one and Only!
pi_64477820
quote:
Vies worden is wat mij betreft een pré (binnen bepaalde grenzen dan ): Zo'n glimmende, gloednieuwe rugzak schreeuwt wat mij betreft toch een beetje "ik-ben-een-beginnende-Japanse-backpacker-heb-geen- idee-wat-ik-hier-doe-oh-u-wilt-mijn-rugzak-dragen-wat-vriendelijk-waar-gaat-u-nou-heen"....
Juist, binnen bepaalde grenzen
pi_64480350
quote:

Overigens: ik was wel heel blij met mijn slotjes. Niet alleen voor mij gemoedsrust, maaar ook praktisch.
Natuurlijk kan hij opengesneden worden, maar in een berg backpacks wordt hij dan minder snel eruit gepakt doordat er een extra barriere opzit. En denk ook vooral aan jattende medereizigers (ja, ervaring....).

Maar ook waren er nogal eens kluisjes die je alleen kon dichtdoen met een slot dat je zelf kon meenemen, en dan was het heel handig.

Oja nog een veiligheidstip: (goed ok, misschien ben ik iets te paranoia, maargoed, ik ben zo chaotisch dat ik dit soort dingen voor mijn eigen gemoedsrust doe): mijn geld hield ik consequent in een klein portemonneetje (3 euro bij de HEMA) dat ik met een karabijn aan mijn ondergoed vastklikte. Je kunt zonder tas op straat, er kan niets uit zakken worden gehaald en je voelt als iemand je probeert te bestelen. Misschien te veel gedoe, maar ik was er erg mee gered omdat ik nooit zakken in mijn broek heb en geen tas wilde dragen.
  maandag 29 december 2008 @ 22:57:55 #245
62913 Blik
The one and Only!
pi_64482462
quote:
Op maandag 29 december 2008 22:11 schreef marsterretje het volgende:

[..]

Overigens: ik was wel heel blij met mijn slotjes. Niet alleen voor mij gemoedsrust, maaar ook praktisch.
Natuurlijk kan hij opengesneden worden, maar in een berg backpacks wordt hij dan minder snel eruit gepakt doordat er een extra barriere opzit. En denk ook vooral aan jattende medereizigers (ja, ervaring....).

Maar ook waren er nogal eens kluisjes die je alleen kon dichtdoen met een slot dat je zelf kon meenemen, en dan was het heel handig.

Oja nog een veiligheidstip: (goed ok, misschien ben ik iets te paranoia, maargoed, ik ben zo chaotisch dat ik dit soort dingen voor mijn eigen gemoedsrust doe): mijn geld hield ik consequent in een klein portemonneetje (3 euro bij de HEMA) dat ik met een karabijn aan mijn ondergoed vastklikte. Je kunt zonder tas op straat, er kan niets uit zakken worden gehaald en je voelt als iemand je probeert te bestelen. Misschien te veel gedoe, maar ik was er erg mee gered omdat ik nooit zakken in mijn broek heb en geen tas wilde dragen.
waarom geen moneybelt? In een klein portemonneetje passen nooit je ticktes, creditcards en paspoorten

In mijn portemonnee zit nooit meer dan 50 euro, de rest zit in mijn moneybelt. Je moet hem alleen wel onder je kleding doen, en niet zoals sommigen over je broek heen laten hangen ":')
  maandag 29 december 2008 @ 23:14:43 #246
34586 kepler
No bounce, no play
pi_64483199
Ik heb weinig ervaring met reizen, maar ik ben van plan om het meeste te letten op mijn geld Paspoort kan je altijd wel opnieuw halen bij een Ambassade (ok wel veel werk), maar als je ergens zonder geld/pasjes komt te zitten...

Ik heb zo'n creditcard-hoesje waar mn pasjes in zitten die ik dan in een apart vakje doe in mn dagrugzak (waar ze het ook niet los kunnen snijden) en haal ik er alleen uit als ik dus geld moet pinnen ofzo. Voor dagelijks gebruik heb ik mn portomonnee met oude pasjes. Mocht ik overvallen worden ofzo dan geef ik die gewoon mee, niks aan de hand (behalve misschien wat contant geld). Enige is dat ik dus niet altijd zeker weet of mijn pasjes nog in mn tas zitten en de tas zelf kan ook altijd gejat worden natuurlijk

Moneybelt ga ik ook aanschaffen, inderdaad om mijn grote contante geld in te doen en eventueel creditcard als dat past.

Mocht iemand gaten zien in dit plan dan hoor ik dat graag

Misschien een eigen topic waard?
The line is a dot to you!
  dinsdag 30 december 2008 @ 00:48:26 #247
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_64486464
Ik gebruik eigenlijk al tijden geen moneybelt meer. Heb wel een soort moneybelt-achtig tasje dat ik over mijn kleren draag. Papieren heb ik alleen bij me tussen plaatsen (als ik ergens ben laat ik alles in het hotel) en grote hoeveelheden geld/pasjes heb ik sowieso over verschillende plaatsen verspreid zitten. Iedereen heeft een beetje zijn eigen strategie waarschijnlijk. Heb dit ook wel eens wat uitgebreider opgeschreven...
  dinsdag 30 december 2008 @ 00:51:04 #248
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_64486560
Hier dus...
quote:
Op zondag 6 januari 2008 15:23 schreef Hik het volgende:

[..]

Dutchtrain heeft de link naar m'n varhalen al gepost zie ik (dank! ). Om kort te gaan: ik zou zeker alleen gaan! Het is voor mij absoluut een positieve ervaring geweest en ik ben onderweg ook heel veel meiden alleen tegen gekomen. Spookverhalen hoor je hier altijd en hoewel het goed is je echt te informeren over de situatie ter plaatse, is het Nederlandse nieuws niet altijd je allerbeste informatiebron. Ik was 27 toen ik reisde daar.

Belangrijkste manieren om veilig te reizen (als man of vrouw):
1. Spreek de taal. Ook al spreek je 'm niet 100%, ga er vanuit dat mensen géén engels spreken (dat is in verreweg de meeste gevallen ook zo). Wat van de taal snappen maakt je reis interessanter én veiliger, omdat je er wellicht iets meer uitziet of je weet waar je mee bezig bent. En het maakt punt 2 ook makkelijker.
2. Informeer je. Lees je in over de landen waar je naartoe gaat. Enige kennis van de recente geschiedenis maakt dat je dingen beter kunt plaatsen. Als een land onrustig is: waar dan precies? En gaat het gewoon om demonstraties, echt geweld, is het gericht tegen buitenlanders? Informeer je ook ter plaatse. Vaak zijn andere reizigers de beste bron van informatie (soms nog meer dan mensen uit het land zelf). Live of via fora zoals FOK of de Thorntree van Lonely Planet.
3. Waardevolle spullen, papieren en andere luxe. Waardevolle spullen zo veel mogelijk thuislaten. Cliché maar waar. Schaf geen geweldige gadgets aan of spannende reisgear. Natuurlijk heb je een leuke camera bij je en/of een MP3 speler. Maar ga er vanuit dat alle electronica die je bij je hebt je op een foute manier aantrekkelijk kan maken voor lokale mensen en medereizigers. Ik nam ook geen telefoon mee. Die zijn er onderweg genoeg. Houd je spullen in de gaten. Altijd. Houd je papieren op je lijf als je onderweg bent en in de hotelkluis als je ergens bent. Laat geen waardevolle spullen in dorms of in topvakken van bussen. Maak een kopie van je paspoort en andere papieren en stuur scans van deze zaken naar je eigen e-mail adres. Neem slotjes mee. Neem een taxi als je aankomt in een onbekende grote stad. Heb altijd genoeg geld bij je om een taxi terug te kunnen nemen en voor een eventueel doktersbezoek en/of luxer `logement om uit te zieken.
4. Ben niet bleu. Hoewel geen absolute noodzakelijkheid denk ik dat je veel veiliger reist als je niet gelijk op je eerste buitenlandse reis, als je net achttien bent, naar de meest ruige gebieden gaat. Mijn reis alleen kwam na jarenlange reizen, eerst dichtbij en daarna ver weg, eerst met vrienden en toen alleen. Het zogt dat je zelfverzekerder bent en beter weet wat je kunt verwachten.
5. Reis langzaam. Als een idioot rondreizen zorgt ervoor dat je nauwelijks nog weet waar je bent op een gegeven moment. Het helpt voor je veiligheid (en volgens mij is het ook leuker) als je een stad rustig kunt leren kennen: waar kun je wel en niet heen? hoe zien dingen er 's avonds uit? Dat kan alleen als je niet ergens binnen twee dagen weer weg bent.

Verder is het een kwestie van geluk hebben, een beetje mensen kunnen inschatten, er vanuitgaan dat er altijd wat mis kan gaan (dus een goede reisverzekering en andere valnetten) en boven alles niet wantrouwig worden van je eigen "maatregelen". Want dat is zonde.
Uit: Backpacken Zuid-Amerika: Peru, Bolivia, Chili & Argentinië
  dinsdag 30 december 2008 @ 08:46:19 #249
62913 Blik
The one and Only!
pi_64490224
quote:
Op maandag 29 december 2008 23:14 schreef kepler het volgende:
Ik heb weinig ervaring met reizen, maar ik ben van plan om het meeste te letten op mijn geld Paspoort kan je altijd wel opnieuw halen bij een Ambassade (ok wel veel werk), maar als je ergens zonder geld/pasjes komt te zitten...

Ik heb zo'n creditcard-hoesje waar mn pasjes in zitten die ik dan in een apart vakje doe in mn dagrugzak (waar ze het ook niet los kunnen snijden) en haal ik er alleen uit als ik dus geld moet pinnen ofzo. Voor dagelijks gebruik heb ik mn portomonnee met oude pasjes. Mocht ik overvallen worden ofzo dan geef ik die gewoon mee, niks aan de hand (behalve misschien wat contant geld). Enige is dat ik dus niet altijd zeker weet of mijn pasjes nog in mn tas zitten en de tas zelf kan ook altijd gejat worden natuurlijk

Moneybelt ga ik ook aanschaffen, inderdaad om mijn grote contante geld in te doen en eventueel creditcard als dat past.

Mocht iemand gaten zien in dit plan dan hoor ik dat graag

Misschien een eigen topic waard?
Je paspoort is zo ongeveer het ergste wat je kwijt kan raken, tuurlijk kun je het opnieuw aanvragen maar je vakantie is wel verpest als je opeens een week lang niks kunt doen omdat je op je paspoort zit te wachten. Meestal zit het consulaat in de hoodstad en dat is over het algemeen het startpunt van je reis. Die stad + omgeving heb je vaak al gezien
Pasjes moet je inderdaad op verschillende plekken opbergen. Als je er eentje kwijtraakt moet je natuurlijk wel reservepasjes hebben.
  dinsdag 30 december 2008 @ 09:56:57 #250
34586 kepler
No bounce, no play
pi_64491151
quote:
Op dinsdag 30 december 2008 08:46 schreef Blik het volgende:

[..]

Je paspoort is zo ongeveer het ergste wat je kwijt kan raken, tuurlijk kun je het opnieuw aanvragen maar je vakantie is wel verpest als je opeens een week lang niks kunt doen omdat je op je paspoort zit te wachten. Meestal zit het consulaat in de hoodstad en dat is over het algemeen het startpunt van je reis. Die stad + omgeving heb je vaak al gezien
Pasjes moet je inderdaad op verschillende plekken opbergen. Als je er eentje kwijtraakt moet je natuurlijk wel reservepasjes hebben.
ow ik zeg ook niet dat ik mijn paspoort laat rondslingeren, maar naar mijn idee zit ik liever zonder paspoort dan zonder geld. Zeker in een afgelegen gebied, waar je ook niet even naar de alarmcentrale kunt bellen

Reserve-pasjes heb ik inderdaad bij mij en niet alles zit op 1 plek
The line is a dot to you!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')