abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_55012178
quote:
Op maandag 3 december 2007 13:37 schreef DustPuppy het volgende:

[..]

Goed of slecht zijn natuurlijk erg subjectief in deze. Ik vind mijn redenen goed en jij de jouwe naar ik aan neem.
Alleen is het zo dat mijn subjectieve interpretatie jouw persoon of achtergrond niet denigreert, itt tot de door jouw hier boven geplaatste reactie.
  maandag 3 december 2007 @ 13:50:52 #62
52811 DustPuppy
The North Remembers
pi_55012352
quote:
Op maandag 3 december 2007 13:40 schreef Triggershot het volgende:
Alleen is het zo dat mijn subjectieve interpretatie jouw persoon of achtergrond niet denigreert, itt tot de door jouw hier boven geplaatste reactie.
Dat klopt, maar ik kies natuurlijk mijn mening niet uit opdat hij zo kwetsend mogelijk is voor jou. Dit is gewoon mijn mening. Dat hij denigrerend is voor anderen kan ik natuurlijk niks aan doen.

Ik vind het bijvoorbeeld vrij denigrerend dat bepaalde bevolkingsgroepen vrouwen als 2e hands burger behandelen met een bepaald 'heilig' boek in hun handen.

Ik vind het kwetsend dat andere bevolkingsgroepen zijn eigen leden zorg ontzegd met een ander 'heilig' boek in hun handen.

Ik vind het kwetsend dat mensen elkaar fysiek pijn doen puur omdat zij op een andere manier ergens tegenaan kijken.

Zo kwetsen we over en weer, denk ik.
"The north remembers, Lord Davos. The north remembers, and the mummer’s farce is almost done.”
pi_55012428
quote:
Op maandag 3 december 2007 13:50 schreef DustPuppy het volgende:

[..]

Dat klopt, maar ik kies natuurlijk mijn mening niet uit opdat hij zo kwetsend mogelijk is voor jou. Dit is gewoon mijn mening. Dat hij denigrerend is voor anderen kan ik natuurlijk niks aan doen.

Ik vind het bijvoorbeeld vrij denigrerend dat bepaalde bevolkingsgroepen vrouwen als 2e hands burger behandelen met een bepaald 'heilig' boek in hun handen.

Ik vind het kwetsend dat andere bevolkingsgroepen zijn eigen leden zorg ontzegd met een ander 'heilig' boek in hun handen.

Ik vind het kwetsend dat mensen elkaar fysiek pijn doen puur omdat zij op een andere manier ergens tegenaan kijken.

Zo kwetsen we over en weer, denk ik.
Hey, je mag mij best kwetsen/denigreren zolang het bij woorden blijft. Daar niet van, wat ik alleen opmerk is dat ik zelf niet open kan staan voor iemand met zulke zelf aangegeven vooringenomen standpunten.

Tenslotte hoeft aan de hand van een kleine groep in de samenleving die zijn vrouw slaat of iemand die de ander geen rust gunt (mensen die je in elke groep hebt ) niet een groter geheel te beïnvloeden.
  maandag 3 december 2007 @ 14:03:08 #64
52811 DustPuppy
The North Remembers
pi_55012594
quote:
Op maandag 3 december 2007 13:54 schreef Triggershot het volgende:
Hey, je mag mij best kwetsen/denigreren zolang het bij woorden blijft. Daar niet van, wat ik alleen opmerk is dat ik zelf niet open kan staan voor iemand met zulke zelf aangegeven vooringenomen standpunten.
Ik denk dat je het punt een beetje mist. Je zegt dit op zo'n toon die mij doet vermoeden dat je denkt dat ik het zeg om je te kwetsen. Dat is niet het geval. Ik deel slechts mijn mening.

Vooringenomen is ook een mooi woord, maar waarom mijn standpunten vooringenomen zijn mag je me dan nog eens uitleggen. Alsof ik er niet over na heb gedacht ofzo. Of denk je soms dat ik uit een atheistisch nest kom?
"The north remembers, Lord Davos. The north remembers, and the mummer’s farce is almost done.”
pi_55012598
quote:
Op maandag 3 december 2007 13:16 schreef Perrin het volgende:

[..]

De scheidslijn tussen religie en cultuur is vaak erg onduidelijk..
Dat zeker, maar de scheidslijn tussen het fenomeen extremistische moslims en marokkaans straattuig is wel vrij duidelijk. Bovendien wordt er specifiek geclaimd dat het laatsgenoemde probleem het gevolg is van het geloof van die jongeren. Het zal allicht een rol spelen, maar het aanpakken van de extremistische islam zal weinig invloed hebben op het gedrag van deze jongeren. Het lijkt mij bijvoorbeeld veel effectiever om een gerichte, harde aanpak toe te passen om ze eens wat discipline bij te brengen.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_55012684
quote:
Op maandag 3 december 2007 14:03 schreef DustPuppy het volgende:

[..]

Ik denk dat je het punt een beetje mist. Je zegt dit op zo'n toon die mij doet vermoeden dat je denkt dat ik het zeg om je te kwetsen. Dat is niet het geval. Ik deel slechts mijn mening.
Integendeel, ik zie je punt precies, wat ik zeg is of het nu je intentie is om te kwetsen of niet, je hoeft je mi niet in te houden ongeacht je insteek. Je vermoeden is dus niet juist.
quote:
Vooringenomen is ook een mooi woord, maar waarom mijn standpunten vooringenomen zijn mag je me dan nog eens uitleggen. Alsof ik er niet over na heb gedacht ofzo. Of denk je soms dat ik uit een atheistisch nest kom?
Ik ken jouw persoon niet, dus daar laat ik me niet over uit, ik heb het over inhoud van de reacties die je op tafel brengt. Dat religie een groot kwaad is, is een vooringenomen standpunt. Islam en Christendom zit een wereld van verschil in en om ze vervolgens in je persoonlijke belevenis beiden te scharen onder 'groot kwaad' is een vooringenomen standpunt in onze discussie waar ik niets mee kan, let wel, dit zegt niets over (rest van) jouw persoonlijke leven.
  maandag 3 december 2007 @ 14:28:55 #67
52811 DustPuppy
The North Remembers
pi_55013010
quote:
Op maandag 3 december 2007 14:10 schreef Triggershot het volgende:
Ik ken jouw persoon niet, dus daar laat ik me niet over uit, ik heb het over inhoud van de reacties die je op tafel brengt. Dat religie een groot kwaad is, is een vooringenomen standpunt. Islam en Christendom zit een wereld van verschil in en om ze vervolgens in je persoonlijke belevenis beiden te scharen onder 'groot kwaad' is een vooringenomen standpunt in onze discussie waar ik niets mee kan, let wel, dit zegt niets over (rest van) jouw persoonlijke leven.
voor·in·ge·no·men (bn.)
1 van tevoren een bepaalde gezindheid voor of tegen iem. of iets hebbend => bevooroordeeld

Dit klinkt mij toch echt in de oren alsof je mij van ondoordachtheid beschuldigd. Ik heb wel degelijk heel lang over deze materie nagedacht, wat zeg ik, nog elke dag en dit is de mening dit ik mij tot op heden gevormd heb. Ik heb vele argumenten voor en tegen gehoord maar nog geen die mij van het tegendeel heeft kunnen overtuigen.

Iemands mening vooringenomen noemen klinkt mij een beetje in de oren alsof je iemand binnen een discussie buitenspel wilt zetten, zo van "Jij weet toch niet waar je over praat, dus jouw mening telt niet."

[ Bericht 0% gewijzigd door DustPuppy op 03-12-2007 14:38:46 ]
pi_55013098
quote:
Op maandag 3 december 2007 14:28 schreef DustPuppy het volgende:

[..]

voor·in·ge·no·men (bn.)
1 van tevoren een bepaalde gezindheid voor of tegen iem. of iets hebbend => bevooroordeeld

Dit klinkt mij toch echt in de oren alsof je mij van ondoordachtheid beschuldigd. Ik heb wel degelijk heel lang over deze materie nagedacht, wat zeg ik, nog elke dag en dit is de mening dit ik mij tot op heden gevormd heb. Ik heb vele argumenten voor en tegen gehoord maar nog geen die mij van het tegendeel heeft kunnen overtuigen.

Iemands mening vooringenomen noemen klinkt mij in de beetje in de oren alsof je iemand binnen een discussie buitenspel wilt zetten, zo van "Jij weet toch niet waar je over praat, dus jouw mening telt niet."
Dank je voor het plaatsen, maar ja, ik weet wat 'vooringenomen' betekent, vandaar dat ik het ook gebruik. Een discussie aangaan door het te zien als 'groot kwaad' geeft al een vooringenomen standpunt aan in de discussie, wat niets zegt over dat jij zomaar uit je nek zou lullen of niet hebt goed doorgedacht, dat maak jij er van en heb ik al verschillende malen verworpen dat dat mijn claim zou zijn tegen jouw persoon.
  maandag 3 december 2007 @ 14:36:46 #69
52811 DustPuppy
The North Remembers
pi_55013174
Ik vind religie een groot kwaad ja.
Zo vind ik azuurblauw ook een mooie kleur ^_^
En meisje met rood haar erg aantrekkelijk.

Allemaal vooringenomenheid

Ik neem aan dat je snapt dat een discussie bestaat uit mensen met verschillende meningen en dan over en weer argumenten geven waarom hun mening de juiste is en waarom die van de ander de verkeerde is.

Toch?

[ Bericht 74% gewijzigd door DustPuppy op 03-12-2007 14:45:19 ]
pi_55014511
quote:
Op maandag 3 december 2007 14:36 schreef DustPuppy het volgende:
Ik vind religie een groot kwaad ja.
Zo vind ik azuurblauw ook een mooie kleur ^_^
En meisje met rood haar erg aantrekkelijk.

Allemaal vooringenomenheid

Ik neem aan dat je snapt dat een discussie bestaat uit mensen met verschillende meningen en dan over en weer argumenten geven waarom hun mening de juiste is en waarom die van de ander de verkeerde is.

Toch?
Religie kun je als een kwaad zien, maar het is vooral een menselijk gegeven waar je als maatschappij mee om moet gaan. Dus zorgen dat religie de maatschappij niet in de wegstaat. Verbied je een religie, dan tast je de maatschappij daarmee net zo goed aan, als wanneer je een religie via overheidswege zou opdringen.

Bovendien gaat je vergelijking over roodharige meisjes niet op, smaak is niet hetzelfde als opinie.
  maandag 3 december 2007 @ 20:09:00 #71
52811 DustPuppy
The North Remembers
pi_55019480
quote:
Op maandag 3 december 2007 15:51 schreef sneakypete het volgende:
Religie kun je als een kwaad zien, maar het is vooral een menselijk gegeven waar je als maatschappij mee om moet gaan. Dus zorgen dat religie de maatschappij niet in de wegstaat. Verbied je een religie, dan tast je de maatschappij daarmee net zo goed aan, als wanneer je een religie via overheidswege zou opdringen.
Ik denk dat we for the sake of argument wel religie en geloof van elkaar moeten scheiden.

Geloof is een subjectieve waarheid die een individu of een groep kan hebben.

Religie is een stelsel van regels gebouwd om dit geloof. Niet alleen legt het wetten en regels op aan de gelovigen, het geeft ook (imho onterechte) macht aan diegenen die denken te kunnen bepalen hoe dit geloof ingevuld dient te worden door de rest van de geloofsgemeenschap en een soort van monopolie op het 'lijntje met god' (zie het vaticaan met zijn paus, bischoppen, pastoors, maar ook imams, ayatollah's etc.).

En als er iets bevochten moet worden is het wel mensen die (onterecht) macht uit oefenen op anderen, die ze vertellen wat ze moeten denken en hoe ze moeten leven. Denk dat we het daar toch over eens kunnen zijn?
quote:
Op maandag 3 december 2007 15:51 schreef sneakypete het volgende:
Bovendien gaat je vergelijking over roodharige meisjes niet op, smaak is niet hetzelfde als opinie.
Goed punt! Ik was zo vooringenomen dat ik dat even niet zag. Maar kom op, roodharige meisjes!!!
  maandag 3 december 2007 @ 23:34:10 #72
125878 Gabry
Lento Violento
pi_55024134
quote:
Op maandag 3 december 2007 12:03 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Ik ken geen moskee in Nederland die niet open staat voor bezoek van man en vrouw @ anytime, is dit wel het geval mag de moskee van mij dicht. In andere woorden als een moskee zo geheimzinnig doet mag je vragen gaan stellen en op onderzoek uitgaan wat in ergste geval op een nationaal verbod eindigt voor beweging, maar betekent niet dat je niet kunt weten wat mensen in moskeeën prediken,
Dat wij geen beeld kunnen vormen van wat een Imam preekt is meer een observatie, geen beschuldiging. Ik zeg niet dat wij het niet kunnen weten, maar dat wij het niet weten en niet willen weten. En dat daarom naar de handelingen van de volgelingen van de Islam gekeken wordt om de Islam te beoordelen. Het is namelijk de enige maatstaf waarmee we direct geconfronteerd worden. Sterker nog, het is de enige maatstaf die Islam critici interesseren. Alsof Islam critici zich zo negatief zouden uiten als nu over de Islam als de volgelingen zich vreedzaam zouden gedragen. Woorden zijn dwergen, daden zijn bergen.

En dan zeg jij: heel veel negatieve handelingen komen niet voort uit de Islamitische boodschap. Maar de boodschap kan per persoon verschillen. Jij hebt geen alleenrecht op de waarheid over hoe de Islam in elkaar steekt. Ook Mohammed B's en Samir A's zijn echte Moslims, die mogelijk zelfs neerkijken op hoe jij gelooft.
quote:
internet staat vol met lezingen opgenomen in moskeeën.
Ja: http://www.youtube.com/results?search_query=mosque
quote:
Je kunt niet zeggen dat alles voortkomt uit cultuur, maar je kunt zeker ook niet als een goed opgeleid persoon zeggen dat slaan van vrouwen, besnijdenis, criminaliteit etc voortkomen uit de Islam, want dat heeft laat staan dat men Islam niet heeft begrepen, heeft men de Koran niet eens gelezen.

Om nu de Marokkaanse criminaliteit een onderdeel te maken van de Islam is werkelijk buiten proporties, omdat het geen enkel relevantie heeft met Mohammed en zijn boodschap.
Natuurlijk kan ik een onderscheid maken tussen wat voort komt uit cultuur en wat uit de Koran. Maar de Islam omvat meer dan alleen het boek. Hoe en wat iemand gelooft bepaald iedereen voor zichzelf. Maar als iemand een besnijdenis uitvoert, een vrouw of homo's slaat of Theo van Gogh vermoord in naam van de Islam, dan kun je hoog of laag springen, maar dan hebben ze dat gedaan vanuit hun Islamitische geloofsovertuiging. Jij hoeft het niet met hen eens te zijn, dan volg jij blijkbaar een andere stroming. Maar dat maakt hen niet mindere Islamieten, want dat is hoe zij de Islamitische leer interpreteren.

Als Marokkanen zich afzetten van de Christenhonden-maatschappij dan kan er wel degelijk een lijn getrokken worden tussen criminaliteit en de Islam. Tenminste, als een Islamitische denkbeelden als voedingsbodem kunnen dienen voor wandaden, het gebrek aan verantwoordelijkheidsgevoel tegenover de rest van Nederland. Sommige stromingen van het Christendom en Jodendom hebben erg last van wij-zij denken, waarom zou dat bij de Islam niet zo zijn? Maar gebrek aan opvoeding en integratie in het algemeen zal waarschijnlijk inderdaad een grotere rol spelen dan geloofsovertuiging.

Daarnaast vraag ik mij af in hoeverre het terecht is om een onderscheid te maken tussen cultuur en religie als het zo sterk met elkaar verbonden is. De Westerse cultuur is ook steeds veranderd en het Christelijke geloof veranderde mee. Net zoals het Islamitische geloof en cultuur elkaar volgen, zoals je beschrijft in de OP. De 'gematigde Islam' wordt ook als een andere stroming gezien, en niet als een andere cultuur. Terwijl de negatieve aspecten van de Islam, waar de gematigde Islam korte metten mee zou maken, worden toegeschreven aan cultuur.

[ Bericht 0% gewijzigd door Gabry op 04-12-2007 00:35:25 ]
Dan hoopt gij vurige kolen op zijn hoofd.
pi_55024547
quote:
Op maandag 3 december 2007 12:21 schreef Monolith het volgende:

[..]

Daar worden m.i. twee verschillende problemen op één hoop gegooid. Enerzijds hebben we het probleem van fundamentalistische moslims die zich afkeren van de westerse samenleving. Anderzijds is er het probleem van de marokkaanse probleemjongeren / straattuig. Het laatste is eerder een sociaal of cultureel probleem dan een religieus probleem.
Hier heb je volgens mij wel gelijk in.
Maar een probleem kan wel zijn, dat iemand vanuit het straattuig naar een acceptabel zelfbeeld gaat zoeken en dan terecht komt bij de extremistische islam.
Mede door "onze" stupiditeit om alle moslims op een hoop te gooien.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_55024567
Grappig aan het christendom vs islam verhaaltje vind ik vooral dat uiteindelijk beide geloven voortkomen uit het mono-theisme dat begonnen is met het jodendom. Eigenlijk zijn alledrie de geloven globaal dus overeenkomstig.

Het grootste probleem is denk ik vooral dat een grote groep moslims in Nederland achterloopt op het gebied van emancipatie en mensenrechten, en nog teveel vasthoudt aan conservatieve dogma's. Op dezelfde manier waarop de SGP dat bijv. doet.

Daarom vind ik dat Nederland niet langer getypeerd moet worden als een cultuur die voortkomt uit het christendom, jodendom of desnoods het (eveneens verweven met voorgenoemden) humanisme.

Ik vind dat ons land vooral staat voor vrijheid voor iedereen, mits je een ander niet schaadt
pi_55024916
quote:
Op maandag 3 december 2007 23:54 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Hier heb je volgens mij wel gelijk in.
Maar een probleem kan wel zijn, dat iemand vanuit het straattuig naar een acceptabel zelfbeeld gaat zoeken en dan terecht komt bij de extremistische islam.
Mede door "onze" stupiditeit om alle moslims op een hoop te gooien.
Dit constateer ik helaas weleens inderdaad, voor zover ik dat aan de uiterlijke zaken kan aflezen.

Sommige Islamitische jongeren die eerst heel erg slecht en crimineel bezig waren bijv, en na hun "terugkeer tot de ware Islam" erg intolerant zijn tegenover andersdenken, constant in "wij-zij" termen denken en daarbij ook bij extreme Islamitische literatuur uitkomen wat bijv erg politiek is gericht.
Maar dit is de laatste 2 jaar wel (sterk) afgenomen, daar ben ik van overtuigd. En dit is "dankzij" een stroming van het salafisme die in West Europa de grootste is, waar men vaak in de media op afgeeft, maar dit wel een interpretatie is die zeer krachtig stelling neemt tegen terrorisme en diegenen die de terroristische daden goedkeuren of hen helpen.
X
  dinsdag 4 december 2007 @ 00:31:34 #76
125878 Gabry
Lento Violento
pi_55025131
De meeste discussies over de Islam kunnen beter onder Islamieten plaatsvinden, aangezien zij de kennis bezitten en er mee moeten werken. Over de waarden die ze willen aanhangen, over welke plaats ze in de maatschappij willen verwerven en hoe ze hun geloof willen belijden. De normen die de maatschappij stelt zijn bekend en vaak wettelijk vastgelegd, en daar is eigenlijk geen discussie over mogelijk. Buiten die punten om hebben niet-Moslims weinig te maken met de Islam.

Pas als normen worden overschreden wordt de discussie relevant voor niet-Moslims. Een relevante discussievraag met niet-Moslims is in hoeverre de Islam een oorzaak van maatschappelijke en internationale problemen is en in hoeverre het meegewogen moet worden wanneer misdadigers of terroristen zich daar (structureel) op beroepen.

En dat is volgens mij ook de essentie van de meeste discussies over de Islam.

[ Bericht 17% gewijzigd door Gabry op 04-12-2007 01:13:37 ]
Dan hoopt gij vurige kolen op zijn hoofd.
pi_55025429
quote:
Op maandag 3 december 2007 23:34 schreef Gabry het volgende:

[..]

Dat wij geen beeld kunnen vormen van wat een Imam preekt is meer een observatie, geen beschuldiging. Ik zeg niet dat wij het niet kunnen weten, maar dat wij het niet weten en niet willen weten. En dat daarom naar de handelingen van de volgelingen van de Islam gekeken wordt om de Islam te beoordelen. Het is namelijk de enige maatstaf waarmee we direct geconfronteerd worden. Sterker nog, het is de enige maatstaf die Islam critici interesseren. Alsof Islam critici zich zo negatief zouden uiten als nu over de Islam als de volgelingen zich vreedzaam zouden gedragen. Woorden zijn dwergen, daden zijn bergen.
Met alle respect hoor, maar is in mijn ogen even erg, de media wordt dan even in zo een context als imam genomen en wordt even verteld hoe de Islam in elkaar steekt, het nog gevaarlijkere en negatievere is dan dat je beeldvorming wordt gevormd door de critici die bij voorbaat al geen doel hebben om je mening over de Islam bij te schaven ('je' is een algemeen term, niet gericht op jouw persoon ofzo)

Wanneer een jongen een meisje voor hoer laat spelen achter een raam of hij steelt wat, je hebt geen idee wat voor straf hij zou krijgen onder een Islamitische wet. Reken maar dat er zware fysieke straffen bij zouden komen kijken, met een algemeen bestraffing als het hakken van een hand waarmee men gestolen heeft, de Islam is zo streng tegen zulke dingen om dan de criminele Marokkaan die weer eens wat heeft gestolen, of de turk, pool, chinees whatever the associëren met de Islam alleen omdat hij uit die regio komt is gewoon per definitie fout en een zeer gevaarlijke en generaliserende benadering die geen enkel moreel mens op zijn geweten zou willen hebben denk ik zo.
quote:
En dan zeg jij: heel veel negatieve handelingen komen niet voort uit de Islamitische boodschap. Maar de boodschap kan per persoon verschillen. Jij hebt geen alleenrecht op de waarheid over hoe de Islam in elkaar steekt. Ook Mohammed B's en Samir A's zijn echte Moslims, die mogelijk zelfs neerkijken op hoe jij gelooft.
Voordeel van de niet-moslim is dat ook de gematigde moslim niets met zulke lui te maken wil hebben en daarom dus een ruim voorsprong op wat de islam nu wel inhoudt. Het goedkeuren van doden van onschuldige mensen worden door alle instanties die ik ken afgekeurd, zowel theologische als officiële instanties. De Mohamed B en Samir A zijn idioten die ik zou willen behandelen met hun eigen plannen, maar iemand die heel de koran leest zonder te knippen en te plakken en het in context kan plaatsen weet dat zij ongelijk hebben, dat doen ze namelijk niet, heel de Koran lezen.

Mooie illustratie van wat ik bedoel:
http://youtube.com/watch?v=ygy_aKVtwuw
quote:
Ja: [url=http://www.youtube.com/results?search_query=mosque
O.a]http://www.youtube.com/results?search_query=mosque[/quote]O.a[/url] ja.
quote:
Natuurlijk kan ik een onderscheid maken tussen wat voort komt uit cultuur en wat uit de Koran. Maar de Islam omvat meer dan alleen het boek. Hoe en wat iemand gelooft bepaald iedereen voor zichzelf. Maar als iemand een besnijdenis uitvoert, een vrouw of homo's slaat of Theo van Gogh vermoord in naam van de Islam, dan kun je hoog of laag springen, maar dan hebben ze dat gedaan vanuit hun Islamitische geloofsovertuiging. Jij hoeft het niet met hen eens te zijn, dan volg jij blijkbaar een andere stroming. Maar dat maakt hen niet mindere Islamieten, want dat is hoe zij de Islamitische leer interpreteren.
Prima dat jij dat zo ziet, maar probleem is dat ik er ook last van ondervind als mijn religie ervoor wordt gebruik en als Hens en Klaas mij aankijken alsof ik het heb gedaan. Als een moslim werkelijk alle beschikbare bronnen had gepakt had hij de vrouw niet geslagen en iemand niet om zijn mening vermoord, want nee, dat haal je niet uit de koran.
quote:
Als Marokkanen zich afzetten van de Christenhonden-maatschappij dan kan er wel degelijk een lijn getrokken worden tussen criminaliteit en de Islam. Tenminste, als een Islamitische denkbeelden als voedingsbodem kunnen dienen voor wandaden, het gebrek aan verantwoordelijkheidsgevoel tegenover de rest van Nederland. Sommige stromingen van het Christendom en Jodendom hebben erg last van wij-zij denken, waarom zou dat bij de Islam niet zo zijn? Maar gebrek aan opvoeding en integratie in het algemeen zal waarschijnlijk inderdaad een grotere rol spelen dan geloofsovertuiging.
Ik zie geen link met de Islam, hell voedt ze op een Islamitische manier, weet ik zeker dat criminaliteit gaat dalen, wat mij betreft mogen de Nederlanders in NL ook gewoon de Islamitische recht voor zichzelf invoeren, nu hebben we wel de lusten, maar niet de lasten, ik wil nog wel eens zien welke marokkaan of turk zich zo strak gedraagt als er een sharia wet boven zijn hoofd hangt.
quote:
Daarnaast vraag ik mij af in hoeverre het terecht is om een onderscheid te maken tussen cultuur en religie als het zo sterk met elkaar verbonden is. De Westerse cultuur is ook steeds veranderd en het Christelijke geloof veranderde mee. Net zoals het Islamitische geloof en cultuur elkaar volgen, zoals je beschrijft in de OP. De 'gematigde Islam' wordt ook als een andere stroming gezien, en niet als een andere cultuur. Terwijl de negatieve aspecten van de Islam, waar de gematigde Islam korte metten mee zou maken, worden toegeschreven aan cultuur.
Laat ik het je zo zeggen, eerwraak, vrouwenbesnijdenis, vrouwen slaan, bloedwraak etc zijn allemaal culturele verschijnselen, de Islam keert zich tegen de bovengenoemde dingen als de Islam het ook ten strengste veroordeeld in de Koran zelf hoe kunnen we dan eigenlijk ze nog verbinden met elkaar?
Alleen omdat het regiogebonden is? Dat Islam uit het midden-Oosten komt en dat eerwraak uit het midden-oosten komt? Islam heeft een verbod gezet op uithuwelijking, vrouwenonderdrukking/mishandeling, stelen etc ten tijde van Mohammed, niet nu, de Islam, mijn Islam is intolerant tegen dat, niet tegen vrijheid van de mens.
pi_55025868
quote:
Op dinsdag 4 december 2007 00:17 schreef Alulu het volgende:

[..]

Dit constateer ik helaas weleens inderdaad, voor zover ik dat aan de uiterlijke zaken kan aflezen.

Sommige Islamitische jongeren die eerst heel erg slecht en crimineel bezig waren bijv, en na hun "terugkeer tot de ware Islam" erg intolerant zijn tegenover andersdenken, constant in "wij-zij" termen denken en daarbij ook bij extreme Islamitische literatuur uitkomen wat bijv erg politiek is gericht.
Maar dit is de laatste 2 jaar wel (sterk) afgenomen, daar ben ik van overtuigd. En dit is "dankzij" een stroming van het salafisme die in West Europa de grootste is, waar men vaak in de media op afgeeft, maar dit wel een interpretatie is die zeer krachtig stelling neemt tegen terrorisme en diegenen die de terroristische daden goedkeuren of hen helpen.
Iemand die fanatiek is, blijft fanatiek. De ene kant op of de andere kant op.

Ik weet (als katholiek) al niet eens wat het verschil is tussen gereformeerd en hervormd, dus ook niet wat salafisme nou precies inhoudt. Ik dacht dat dat streng was, maar verwar het misschien met wahabisme. Dus ik geef mijn idee graag op voor de mening van een moslim die wel het verschil weet.

De media, die scheppen niet altijd een correct beeld van de wereld. Helaas.
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_55035481
quote:
Op dinsdag 4 december 2007 00:52 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Ik zie geen link met de Islam, hell voedt ze op een Islamitische manier, weet ik zeker dat criminaliteit gaat dalen, wat mij betreft mogen de Nederlanders in NL ook gewoon de Islamitische recht voor zichzelf invoeren, nu hebben we wel de lusten, maar niet de lasten, ik wil nog wel eens zien welke marokkaan of turk zich zo strak gedraagt als er een sharia wet boven zijn hoofd hangt.

[..]
Is dat misschien niet dé oplossing? Dat alle mensen die zichzelf in Nederland als moslim profileren dan ook voor een tijdje volgens de sharia worden bestuurd. Degenen die zich geen moslim noemen mogen er buiten gehouden worden. Lijkt een beetje op de niet-moslims in oude islamitische rijken die volgens hun eigen boek werden berecht.

Wedden dat al die kutMarokkanen en kutTurken dan als sneeuw voor de zon verdwijnen?

[ Bericht 0% gewijzigd door TheMagnificent op 05-12-2007 00:03:35 ]
pi_55047848
quote:
Op dinsdag 4 december 2007 15:03 schreef TheMagnificent het volgende:

[..]

Is dat misschien niet dé oplossing? Dat alle mensen die zichzelf in Nederland als moslim profileren dan ook voor een tijdje volgens de sharia worden bestuurd. Degenen die zich geen moslim noemen mogen er buiten gehouden worden. Lijkt een beetje op de niet-moslims in oude Islamitische rijken die volgens hun eigen boek werden berecht.

Wedden dat al die kutMarokkanen en kutTurken dan als sneeuw voor de zon verdwijnen?

Zit wat in. Er is ooit een gezamenlijke kolonie van Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk geweest. Met de Britse wet voor de Britten, de Franse wet voor de Fransen en de inheemse wet voor de inheemsen.
In Afrika is er ook een land waar ze daarmee experimenteren.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')