quote:
Ik ben het eens met de stelling dat mensen in Nederland zich aan de regels moeten houden, iedereen.
Daar gaat het in dit topic trouwens niet om, TS vraagt zich gewoon af waarom dat steeds meer (bijna dwangmatig) benadrukt wordt in bijvoorbeeld de pers. Dat de achtergrond een culturele rol kan spelen lijkt me evident, maar om te zeggen dat het dus maar bij elk nieuwsbericht genoemd moet worden gaat me te ver, zeker als er geen verband is met de overtreding. Zou het bijvoorbeeld gaan om Marokkaanse jongeren die een Jood in elkaar slaan uit anti-semitisme, dan kan ik nog begrijpen dat je dergelijke zaken erbij betrekt.
Ik vind dan ook dat er weldegelijk gekeken moet worden naar de achtergrond van de overtreders, maar dan op beleids- en hulpverleningsniveau zodat er gericht aan een oplossing gewerkt kan worden die haalbaarder is dan de holle kreten van enkelen dat "ze" dan het land maar uit moeten.
Overigens vind ik ook dat het aandeel van bevolkingsgroepen niet uit de publiciteit gehouden moeten worden, maar dan wel met een degelijke onderbouwing erbij, en niet als enkel kenmerk de afkomst noemen, aangezien dat slechts een klein deel van de identiteit en culturele omgeving van de overtreders weergeeft.