abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 24 september 2007 @ 11:52:32 #1
139330 TNA
For the stars that shine
pi_53428163
Het is een feit dat uit statistieken blijkt dat jonge allochtonen (d.w.z. Nederlands met allochtone ouders), gezien hun aandeel in de populatie een relatief grote rol innemen bij criminaliteit. Maar waarom moet dit constant worden benadrukt?

Stel dat in Amsterdam van de 100 probleemjongeren er 60 van Marokkaanse afkomst zijn. Wat maakt dat deze jongeren een andere behandeling zouden verdienen (het land uitgezet worden?) dan hun autochtone leeftijdsgenoten? Ja, het zijn kutmarokkanen, zoals de overige 40 kutnederlanders zijn. Dan kunnen ze met z'n allen op het vliegtuig worden gezet.

Als je andere relaties zoekt zul je ze ongetwijfeld vinden (b.v. meer probleemjongeren uit arme gezinnen dan uit rijke gezinnen, ongeacht etniciteit). En dan? Criminaliteit verminderen door arme gezinnen uit te zetten? Het lijkt me zaak om eens te stoppen met het eeuwig kijken naar geboortelanden en roepen dat mensen op basis daarvan het land uit moeten worden gezet. Klassejustitie op basis van afkomst van ouders is goedkoop en onrechtvaardig. Iedere probleemjongere moet worden aangepakt of geholpen, ongeacht zijn of haar afkomst.
pi_53428269
Ze worden in de praktijk natuurlijk ook niet aangepakt op basis van hun afkomst.

Er zijn echter wel mensen die dat graag zouden willen.
  maandag 24 september 2007 @ 11:57:36 #3
139330 TNA
For the stars that shine
pi_53428342
quote:
Op maandag 24 september 2007 11:55 schreef Pony-Lover het volgende:
Ze worden in de praktijk natuurlijk ook niet aangepakt op basis van hun afkomst.

Er zijn echter wel mensen die dat graag zouden willen.
Ik schrijf dit verhaal dan ook op basis van steeds luider klinkende wensen.
pi_53428645
als er van de 100 man 60 marokkaan zijn wil dat niet zeggen dat er 40 hollanders zijn...

we hebben nog turken, antillianen, afrikanen, tunezen en noem het maar op
pi_53428664
96% van de probleemjongeren zijn van randstadse afkomst
Dans le foret, si noir que la nuit peut devenir, respirer
~Autumn, 2002
pi_53428749
quote:
Op maandag 24 september 2007 11:57 schreef TNA het volgende:

[..]

Ik schrijf dit verhaal dan ook op basis van steeds luider klinkende wensen.
Ik denk dat je aan die luider klinkende wensen alleen wat kan doen door wat aan de ongelijke vertegenwoordiging in het criminelecircuit te doen.
Het bewust achterhouden van cijfers omtrent dit onderwerp zal namelijk niks aan de feiten veranderen en is ook geen bijdrage aan een oplossing.
  maandag 24 september 2007 @ 12:12:38 #7
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_53428752
Zaken zoals afkomst, opleiding ouders, opvoeding etc zijn de meest bepalende factoren binnen welke maatschappelijke positie deze jongeren bekleden. Hun afkomst is niet zozeer een "toevalligheid" maar een belangrijke reden waarom deze probleemjongeren zich in de maatschappelijke onderlaag bevinden. Bij het bestrijden of omschrijven van het "probleem" is het dan ook niet gek om hier rekening mee te houden.

Ik kan alleen wel verklappen dat het op grote schaal probleemjongeren uitzetten naar een andere plek niet alleen praktisch onmogelijk is maar ook niet de meest beste oplossing is. Echter zou het wel helpen als het moeilijker wordt voor arme of laag opgeleide immigranten om zich hier te vestigen, aangezien dat minder probleemjongeren gaat opleveren in de toekomst. De huidige groep moet echter op een andere manier aangepakt worden.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
  maandag 24 september 2007 @ 12:17:36 #8
25794 Detroit
Per aspera ad astra
pi_53428901
Lijkt me juist wel dat er over de afkomst gesproken moet worden. Blijkbaar geeft een hoge mate van criminaliteit bij bepaalde bevolkingsgroepen aan dat er iets structureel misgaat bij het binden van dergelijke groepen aan de Nederlandse maatschappij en dat er dus rigoreus anders opgetreden moet worden omdat de huidige manier van doen blijkbaar geen soelaas biedt.
So, if you're frightened of dying and... and you're holding on, you'll see devils tearing your life away. But if you've made your peace, then the devils are really angels...
  maandag 24 september 2007 @ 12:19:45 #9
139330 TNA
For the stars that shine
pi_53428961
Statistieken gebruiken om de bron aan te pakken is natuurlijk alleen maar goed Mijn punt is ook meer dat er gewoon naar populistische "oplossingen" wordt gekeken (het land uit!) op basis van afkomst. En daar moeten we wél vanaf.

Er lijken twee extremen te ontstaan; een categorie die alles aanwendt om allochtonen het land uit te zetten en een categorie die alle statistieken wegschuifelt en politiek correct praat.
pi_53429092
quote:
Op maandag 24 september 2007 12:17 schreef Detroit het volgende:
Lijkt me juist wel dat er over de afkomst gesproken moet worden. Blijkbaar geeft een hoge mate van criminaliteit bij bepaalde bevolkingsgroepen aan dat er iets structureel misgaat bij het binden van dergelijke groepen aan de Nederlandse maatschappij en dat er dus rigoreus anders opgetreden moet worden omdat de huidige manier van doen blijkbaar geen soelaas biedt.
Welke conclusie kan jij verbinden aan de statistieken die zeggen dat Surinamers, Antillianen, Marokkanen en Turken, Irakezen, Somaliers (In deze volgorde ook ) disproportioneel vertegenwoordigd zijn in de criminaliteit.
Allah Al Watan Al Malik
  maandag 24 september 2007 @ 12:27:09 #11
28946 mirelia
Neehee ik ben geen vrouw!!
pi_53429167
Ik pleit niet voor landuitzetting maar voor terugsturen naar land van herkomst (of dat van de ouders)
Dan mogen de nederlanders dus blijven maar wel liefst IN de gevangenis
Shuffle up and deal!!!
pi_53429208
quote:
Op maandag 24 september 2007 12:27 schreef mirelia het volgende:
Ik pleit niet voor landuitzetting maar voor terugsturen naar land van herkomst (of dat van de ouders)
Op zondag 10 december 2006 01:47 schreef -Angelus- het volgende:
Uitgezonderd van deelname aan dit topic zijn de volgende personen: Lord_Vetinari, Zyggie, Sack_Blabbath, arneaux en Mwanatabu.
  maandag 24 september 2007 @ 13:14:46 #13
86021 Anyanka
Hello and goodbye...
pi_53430420
Ik stel voor dat we eens kijken naar het geslacht van probleemjongeren. Volgens mij zijn jongens sterk oververtegenwoordigd, maar je hoort er nooit iemand over!
...as always
pi_53430487
quote:
Op maandag 24 september 2007 12:23 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Welke conclusie kan jij verbinden aan de statistieken die zeggen dat Surinamers, Antillianen, Marokkanen en Turken, Irakezen, Somaliers (In deze volgorde ook ) disproportioneel vertegenwoordigd zijn in de criminaliteit.
Mijn conclusie in ieder geval is dat er iets aan gedaan moet worden. Maar daarvoor moet er meer bekend zijn dan alleen het feit dat Surinamers, Antillianen, enz. oververtegenwoordigd zijn in de criminaliteit.

Welke afkomsten zijn ondervertegenwoordigd? Welke afkomsten zijn minder crimineel dan Nederlanders? Wat is het verband tussen armoede en criminaliteit en wat is het verband tussen opleiding en criminaliteit? Wat is het verband tussen geslacht en criminaliteit? Wat zijn de andere verbanden? En in hoeverre kan het verband tussen afkomst en criminaliteit worden verklaard uit die andere verbanden? En tenslotte: wat zijn de verbanden in andere landen?
pi_53430613
quote:
Op maandag 24 september 2007 13:18 schreef Petera het volgende:

[..]

Mijn conclusie in ieder geval is dat er iets aan gedaan moet worden. Maar daarvoor moet er meer bekend zijn dan alleen het feit dat Surinamers, Antillianen, enz. oververtegenwoordigd zijn in de criminaliteit.

Welke afkomsten zijn ondervertegenwoordigd? Welke afkomsten zijn minder crimineel dan Nederlanders? Wat is het verband tussen armoede en criminaliteit en wat is het verband tussen opleiding en criminaliteit? Wat is het verband tussen geslacht en criminaliteit? Wat zijn de andere verbanden? En in hoeverre kan het verband tussen afkomst en criminaliteit worden verklaard uit die andere verbanden? En tenslotte: wat zijn de verbanden in andere landen?
Klopt, helemaal gelijk. Vervelende is dat veel mensen bij de eerste vraag blijven hangen.
Allah Al Watan Al Malik
pi_53430773
Eens met TS.
  † In Memoriam † maandag 24 september 2007 @ 13:33:36 #17
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_53430795
quote:
Op maandag 24 september 2007 13:14 schreef Anyanka het volgende:
Ik stel voor dat we eens kijken naar het geslacht van probleemjongeren. Volgens mij zijn jongens sterk oververtegenwoordigd, maar je hoort er nooit iemand over!
Logica.
Carpe Libertatem
  maandag 24 september 2007 @ 13:35:13 #18
139330 TNA
For the stars that shine
pi_53430824
quote:
Op maandag 24 september 2007 13:32 schreef Elseetje het volgende:
Eens met TS.
quote:
Op maandag 24 september 2007 13:33 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

Logica.
Sarcasme
pi_53431330
Klopt. Die focus op afkomst slaat in principe nergens op. In steden met hoge concentraties arme negerts heb je veel arme negers die crimineel zijn. In steden met hoge concrentratie arme blanken heb je blanken die crimineel zijn.
Zoals ik in een ander topic (ik dacht op N&A) al aanhaalde. Ga eens kijken naar de afkomst van de armste 10 of 15 procent van de bevolking. Hoogstwaarschijnlijk die is ook voor 50% van allochtone afkomst (als het niet meer is), dan is het opzich vrij logisch te verklaren dat daar zoveel tuig tussen zit.
pi_53431395
Ik denk, dat de sociaal-economische omstandigheden in de meeste gevallen gemakkelijk criminaliteit kunnen verklaren. Echter is het te beperkend, en dus schadelijk voor de probleemoplossing om cultureel-antropologische factoren geheel uit te sluiten.

Daarom is afkomst wel degelijk essentieel.
If my answers frighten you then you should cease asking scary questions.
pi_53431428
quote:
Op maandag 24 september 2007 13:59 schreef damian5700 het volgende:
Ik denk, dat de sociaal-economische omstandigheden in de meeste gevallen gemakkelijk criminaliteit kunnen verklaren. Echter is het te beperkend, en dus schadelijk voor de probleemoplossing om cultureel-antropologische factoren geheel uit te sluiten.

Als je de diversiteit zo ziet dan denk ik niet dat het essentieel is.
Allah Al Watan Al Malik
pi_53431603
quote:
Op maandag 24 september 2007 14:00 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Als je de diversiteit zo ziet dan denk ik niet dat het essentieel is.
Ik denk het wel.
Trots, respect en eer zijn culturele fenomenen die in de Nederlandse cultuur tot conflicten kunnen leiden.
Hoe komt het dat bepaalde jongeren agressief zijn?
De achtergrond (het land van herkoms)t erbij betrekken lijkt me beter dan dat men zich beperkt tot de zekere wijk waar de crimineel woont.
If my answers frighten you then you should cease asking scary questions.
pi_53431654
quote:
Op maandag 24 september 2007 14:07 schreef damian5700 het volgende:

[..]

Ik denk het wel.
Trots, respect en eer zijn culturele fenomenen die in de Nederlandse cultuur tot conflicten kunnen leiden.
De achtergrond (het land van herkoms)t erbij betrekken lijkt me beter dan dat men zich beperkt tot de zekere wijk waar de crimineel woont.
Vaak is tuig agressief, tenminste dat is de conclusie die ik dan meestal trek. Om het tot Marokko te beperken, daar ben ik nooit het soort agressie tegengekomen wat er hier wel heerst onder een bepaalde groep Marokkanen.
Allah Al Watan Al Malik
pi_53432414
quote:
Op maandag 24 september 2007 13:59 schreef damian5700 het volgende:

Nee, het moet niet worden uitgesloten, althans niet op voorhand. Maar het moet wel worden beschouwd in combinatie met andere verbanden. Het verband tussen afkomst en criminaliteit zou moeten worden beschouwd na correctie voor bepaalde andere verbanden.

Persoonlijk ben ik best benieuwd in hoeverre Marokkanen nog oververtegenwoordigd zijn na correctie voor armoede en opleiding.

Mocht er werkelijk een verband bestaan dat puur afkomstgerelateerd is, zou ik er vervolgens voor zijn om te zoeken naar de oorzaak van dat verband. Hebben Marokkanen afwijkende hersenen? Produceren Antillianen meer testosteron? Is de afwijkende cultuur de oorzaak? Want met puur de wetenschap dat Turken oververtegenwoordigd zijn, kun je niet zoveel bereiken om die criminaliteit tegen te gaan. Natuurlijk, een uitgezette Turk pleegt in Nederland geen misdaden meer, maar dat geldt ook voor een uitgezette Zwitser of een Japanner. Ook kun je moeilijk alle Polen voor de zekerheid achter glas tralies zetten.
pi_53432572
quote:
Op maandag 24 september 2007 14:07 schreef damian5700 het volgende:

[..]

Ik denk het wel.
Je zou de afkomst in zoverre erbij kunnen betrekken, dat je afhankelijk van iemands cultuur anders omgaat met daders, omdat niet alle straffen voor iedereen even effectief of erg zijn, maar dan heeft dat niet zoveel meer te maken met oververtegenwoordiging in de criminaliteitscijfers. Bovendien moet dan rekening worden gehouden met alle persoonlijke feiten die van invloed zijn op de strafbeleving.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')