quote:Op dinsdag 27 november 2007 17:27 schreef Brighteyes het volgende:
Ik vind Ottobre groot vallen. Althans, zo lijkt me dat. Heb dus nu 68 gemaakt, maar ik vind het wel heel groot hoor. Zal zo even een foto'tje maken.
Ik zou dit sowieso ook even vragen in het creabea topic in OUD.
ik zal zo eens de maattabellen van de genoemden naast elkaar leggen, maar denk dat het centimeter werk is.quote:Op dinsdag 27 november 2007 16:28 schreef Troel het volgende:
Maar moeder vraagt zich af of er veel verschil zit in de maattabellen tussen de ottobre, knippie en de burda. Ze heeft een matentabel van de burda kunnen downloaden, maar wellicht dat jullie dames die al meer naaien dat weten?
Het gaat om kleine kinderkleertjes.
soluvlies!!! leuk spulquote:Op dinsdag 27 november 2007 17:54 schreef maok het volgende:
Leuk geworden zeg![]()
Ik ben op naailes bezig met een sjaal met een techniek met oplosbaar vlies(seline?), ik hoop dat het leuk wordt.
Nou, wellicht heeft mijn moeder genoeg aan weten welke maattabellen de grootste zijn en welke de kleinste (verschil tussen brede en smalle kinderen ofzo had ze het over).quote:Op dinsdag 27 november 2007 18:49 schreef knorretje het volgende:
troel: het is centimeter werk, heb hier verschillende bladen even bij elkaargegooid, als je er iets aan hebt wil ik het zat even overtikken
binnen jasje van doorgestikte (dunne)gewatterde voering maken en er in naaien zou ook nog willen,maar je weet maar nooit joh, wie weet zit de kleine zo in maat 68.quote:Op dinsdag 27 november 2007 18:56 schreef Brighteyes het volgende:
Ja, hij is behoorlijk ruim Knor. Nou ja, anders haal ik wel ergens een bodywarmertje vandaan, houden we het op een najaars-jas.![]()
Ik zal mijn moeder vragen of ze weet om welke maat het gaat en dan hoor je het van me, ok?quote:Op dinsdag 27 november 2007 18:59 schreef knorretje het volgende:
[..]
binnen jasje van doorgestikte (dunne)gewatterde voering maken en er in naaien zou ook nog willen,maar je weet maar nooit joh, wie weet zit de kleine zo in maat 68.
troel als het alleen om boven genoemde drie boekjes gaat is dat zo gepiept hoor, weet niet of het om een bepaalde maat gaat
is prima, je geeft maar een gilquote:Op dinsdag 27 november 2007 19:04 schreef Troel het volgende:
[..]
Ik zal mijn moeder vragen of ze weet om welke maat het gaat en dan hoor je het van me, ok?
het is niet zozeer alleen de stofkeuze waar evt rekening mee gehouden kan worden (wel natuurlijk als er met een apart binnenvoeringsjasje en buitenkant jaje gewerkt wordt) er wordt in de kinderpatronen merk ik ook een beetje verder doorgedacht. als dit oorspronkelijk een winterjasje is gaan ze er in bepaalde bladen ook een beetje vanuit wat je verder draagt, onder een winterjasje zit ook vaak nog een truitje (dikker als een overslaghempje of dun t-shirtje) dus zal het patroon ook weer wat wijder/groter zijn. een wintermaat 68 kan dus afwijken van een zomermaatje 68 (is niet in elk blad/patroon/boekje)quote:Op dinsdag 27 november 2007 20:28 schreef Brighteyes het volgende:
Bedankt voor alle complimentjes!
Er valt hier trouwens nu wel een kwartje door jouw suggestie Knor...
Het oorspronkelijk patroon is voor een winterjasje waarvan het voorbeeld gemaakt is van een dubbelzijdige stof, een kant gewatteerd en 1 kant een soort van teddyberenstof...
Geen wonder dat het dan groot uit pakt als je enkele dunne jeansstof gebruikt.![]()
Goed... daar had ik dus nooit bij stil gestaan dat patronen ook nog eens daarop aangepast zouden kunnen zijn.
Weer wat geleerd voor een volgende keer.Ik had natuurlijk ook het rugpand even kunnen meten en kunnen checken met eentje uit de kast om de maat te vergelijken.
Dankjewel!quote:Op donderdag 20 december 2007 21:49 schreef anne_Chris het volgende:
Héél leuk chipszak! Lekker punky
Recht naaien kan ik wel geloof ik.quote:Op woensdag 2 januari 2008 09:41 schreef knorretje het volgende:
Mijn moeder heb me geleerd hoe je recht naait (en dat kostte zo'n beetje de grootste moeite) geleerd hoe je een patroon over neemt op stof en dat was het ongeveer, de rest is eigenlijk veel lezen en voornamelijk heeeeeeeeel veel proberen. Eerst durfde ik dat niet echt en gooide ik het vaak weer terug in de hoek als iets niet lukte (zeker omdat ik niet even naar mijn moeder kon om het op te laten lossen, afstand was te groot) Maar ja weinig kleding te koop wat past, dus steeds maar weer een nieuwe poging en het is zeker een stukje : GEWOON DOEN. Gewoon een makkelijk patroon uitzoeken en gewoon lezen en gaan maken, daarna evt gewoon nog een keer maken en gewoon dingen veranderen, veel van alicia's kleding komt af van een bestaand patroon en de rest is gewoon fantasie, de rok hier boven van oud en nieuw was een rok zonder die punt inzetten, maar met die punt inzetten wordt ie veeeeeeeeel groter, dus kan ze draaien, dus kon er een tule rok onder etc etc. Ik kijk eigenlij heel veel op internet rond naar dingen die ik zo graag zou willen kopen maar gewoon te duur vind, of niet in haar maat te krijg zijn en die probeer ik dan na te maken met een basispatroon en de verfraaiingen erop zodat het een beetje lijkt of we verbouwen hem zo dat we (zij) hem mooi vind.
Als ik nu ergens niet uit komt flikker ik het nog steeds in 'DE HOEK' maar pak ik het later weer terug, of maak van een oud lappie een proefmodel. Mijn moeder woont nu wel dichterbij maar op knoopsgaten na (mijn machine weigert knoopsgaten te maken en vreet de hele stof op) heb ik haar niet echt meer nodig. Met een beetje doorzettingsvermogen en frustratie is het dus echt zelf te doen
Ik heb wel eens gekeken naar cursussen bij het naaicafé in Rotterdam (www.naaicafe.nl) en denk er nog steeds over om me daar een keer voor op te gevenquote:Op dinsdag 1 januari 2008 21:16 schreef Isegrim het volgende:
En zo ja, kan iemand me een cursus in Rotterdam aanraden?
Hey, dat ziet er goed uit!quote:Op zaterdag 5 januari 2008 13:01 schreef Merel het volgende:
[..]
Ik heb wel eens gekeken naar cursussen bij het naaicafé in Rotterdam (www.naaicafe.nl) en denk er nog steeds over om me daar een keer voor op te geven
Ha ja dat dacht ik ook inderdaad. Nou ja best nog een kleine uitdaging met een machine zonder gebruiksaanwijzingquote:Op zaterdag 5 januari 2008 16:08 schreef lady-wrb het volgende:
dat is hartstikke makkelijk.
gewoon driehoekjes omzomen en tussen biaisband stikken.
In Haaksbergen stopt het naaizaakje ermee, ik heb alleen geen idee of ze daar nog goede machines hebben staan en of ze niet al dicht zijn eigenlijk. Ze kunnen echter wel goede adviezen geven! Het zit naast de Dirk van de Broek (parkeren bij de Dirk en dan het paadje doorlopen, einde paadje linksaf).quote:Op zondag 6 januari 2008 11:48 schreef Fuente het volgende:
Ziet er inderdaad handig uit!
Weet iemand waar ik informatie kan vinden over welke naaimachines nou goed zijn, maar niet al te duur? Ik ben aan het kijken voor iets tweedehands.
Verder ben ik ook aan het rondkijken voor naaicursussen. Wat zijn nou een beetje normale prijzen voor zo'n cursus?
Goed ben ik, he?quote:Op zondag 6 januari 2008 12:02 schreef maok het volgende:
Ik zit zelf op een cursus voor jongeren die kost ¤120,- voor 14 keer (2 uur per les). (bij kunsten centrum Groningen) We kunnen zelf aangeven wat we willen leren en iedereen is dan ook met iets anders bezig Matrialen zitten er voor het grootste gedeelte bij in maar als je iets wilt gebruiken wat er niet is moet je het zelf mee nemen. Maar een zelfde soort cursus voor volwassen daar kost ¤235,- voor 16 keer.
Ik weet niet wat normale prijzen zijn en ik denk dat het ook niet helemaal te vergelijken is omdat ik denk dat cursusen heel erg verschillen. Met hoeveel mensen zit je in een groep, zit er materiaal bij in, leer je allemaal het zelfde of mag je zelf aangeven wat je wilt leren enz.
Kijk voor machines ook eens naar aanbiedingen van de Aldi of lidl, dan heb je voor minder dan ¤100,- een gloednieuwe. Ik heb er zelf eentje van de Aldi en die bevalt goed.
Volgens mij moet je het dan vooral van de stof hebben.quote:Op zondag 6 januari 2008 17:05 schreef scrub_nurse het volgende:
ik ben op zoek naar een leuk carnavalskostuum, en heb op naaipatronen.nl wel al wat gevonden, maar twijfel nog n beetje... ik was net in n carnavalszaak maar dan is alles peperduur en heeeel slecht genaaid. Ik heb een idee om als ijsprinses/kon ingin winter ofzoiets te gaan. Iemand leuke ideeen of misschien zelfs patronen?
Nee nog niet, liggen nog steeds te wachten op t goede idee. Maar heb r ook helemaal geen tijd voor op t moment.quote:Op zondag 6 januari 2008 20:32 schreef maok het volgende:
Is er zo dik vilt? Ik heb geen idee.
Heb je trouwens al een hoes voor een fatboy gemaakt (laten maken)?
stiemie, heb je dat vlaggetje van dubbele stof gemaakt?quote:Op zaterdag 5 januari 2008 22:12 schreef Stiemie het volgende:
Nou taaadaaaa dat is 'm dan.
Eerst van opzij:
[ afbeelding ]
Dan van bovenaf:
[ afbeelding ]
en het ene vlaggetje dat gelukt is:
[ afbeelding ]
Ik doe de draad nu als volgt:
Vanaf het klosje achter dat rare dingetje langs dat achterop zit
Dan door het op en neer gaande dingetje
Door een soort ijzeren gangetje met een bewegend ijzeren 'naaldje' erin
Weer omhoog (anders had dat naaldje volgens mij geen zin)
weer door het op en neer gaande dingetje
Naar beneden door het haakje naast het ijzeren gangetje
Naar beneden door het ijzeren haakje eronder
Door het haakje bij de naald
Door het oogje van de naald
Onder het voetje door naar achteren.
Hopelijk is het nog een beetje duidelijk zo
quote:Op zondag 6 januari 2008 23:31 schreef lady-wrb het volgende:
[..]
stiemie, heb je dat vlaggetje van dubbele stof gemaakt?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |