Terecht, je had m ook geopendquote:Op zaterdag 22 september 2007 21:17 schreef Icaä het volgende:
Ik gooide 'm dicht.
[Beginners] Mooie foto's en hoe ze nog mooier kunnen
Dank je voor je complimenten!quote:Op zaterdag 22 september 2007 21:20 schreef Ynske het volgende:
#2 t manneke heeft wat vlekken in zijn gezicht,dat is jammer
Ik zie wat je bedoelt. Ik vind het wel een verbetering, maar de zee is nu ms toch een tikkie te blauw, waardoor het nepper lijkt. En het 'verdwijnen' van de oogjes komt omdat het contrast de middentonen wegdrukt. MS ben je zowel met contrast als met verzadiging ietsje uitgeschoten. Maatvoering is bij fotobewerking een kwestie van heel veel oefenen. Ik werk nu bijna twee jaar vrij intensief met PS, maar leer nog regelmatig bij of schrik nog wel eens als ik het resultaat van mijn bewerking op een ander scherm zie. Bovendien zijn er geen absolute waarheden. Wat voor de ene foto goed uitpakt, kan bij de ander vreselijk zijn. En dan heb ik 'smaak' nog niet genoemd. MAW: je bent op de goede weg, maar het is een lange weg.quote:Op zaterdag 22 september 2007 21:20 schreef Igraine het volgende:
Nou ja, ik heb al jullie tips even uitgeprobeerd en nu is het van dit
[afbeelding]
Dit geworden
[afbeelding]
Ik weet niet, hij is wel zonniger wat ik wel mooi vind, maar hij lijkt ook 'nepper'. En haar oogjes zijn nu zo donker geworden.
Ja, dat ligt aan de kleurtemperatuur. Die is dan iets te warm, wat zich uit in rodere tinten als je de verzadiging opvoert. Je kunt dit oplossen door saturatie te differentiëren naar kleur. Als je bijvoorbeeld de totale veradiging met 20% verhoogd hebt, breng je die van rode tinten weer naar -10 (zit een pull down menuutje bovenin het kleurtoon- en verzadigingsscherpje in PS). Het verschil mag niet te groot zijn, dat ziet er onnatuurlijk uit.quote:Op zaterdag 22 september 2007 21:23 schreef Icaä het volgende:
Ben het met je eens Igraine. Dat couperose-achtige huidje ná bewerking ken ik trouwens; dat gebeurt mij dus ook. Terwijl ik het liever wat meer paintbrushachtig glad wil hebben. Snapt iemand me nog?
kijkquote:Op zaterdag 22 september 2007 21:24 schreef Icaä het volgende:
[..]
Dank je voor je complimenten!
Jorden had net de eerste voetbalhelft er op zitten, vandaar die vlekken
Deze 'men' vindt m goed gelukt. Mooi scherp over de hele lengte, lekker Mediterraan blauwtintje. Originele compositie ook. Dit soort foto's vertekent altijd, omdat je van onder naar boven fotografeert. Dankzij het schuine in de compositie en dankzij het ontbreken van verdere referentie punten voorkom je dat dat gaat storen. grappig genoeg stoort het bij een exact symmetrische foto ook nietquote:Op zaterdag 22 september 2007 21:33 schreef mien-moeke het volgende:
tvp
[afbeelding]
En? Wat vind men hier van mijn obelisk?
(Gemaakt bij de Tempel van Karnak, Luxor, Egypte)
quote:Op zaterdag 22 september 2007 21:33 schreef Vliegvrager het volgende:
[..]
Ja, dat ligt aan de kleurtemperatuur. Die is dan iets te warm, wat zich uit in rodere tinten als je de verzadiging opvoert. Je kunt dit oplossen door saturatie te differentiëren naar kleur. Als je bijvoorbeeld de totale veradiging met 20% verhoogd hebt, breng je die van rode tinten weer naar -10 (zit een pull down menuutje bovenin het kleurtoon- en verzadigingsscherpje in PS). Het verschil mag niet te groot zijn, dat ziet er onnatuurlijk uit.
persoonlijk vind ik het origineel beter. De lucht is onnatuurlijk donkerblauw. Maar dat is slechts mijn mening.quote:Op zaterdag 22 september 2007 21:33 schreef mien-moeke het volgende:
tvp
[afbeelding]
Oh ja, en het origineel:
[[url=http://xs119.xs.to/xs119/07386/100_3164.JPG.xs.jpg]afbeelding][/url]
Een mening geven mag altijd.quote:Op zaterdag 22 september 2007 21:45 schreef Asmodean het volgende:
[..]
persoonlijk vind ik het origineel beter. De lucht is onnatuurlijk donkerblauw. Maar dat is slechts mijn mening.
alle is veelquote:Op zaterdag 22 september 2007 21:49 schreef Igraine het volgende:
Ja hij is zo wel mooi Ynske, maar ik vind hem wel iets te 'roze'. Maar joh, ik ga gewoon aan alle schuifjes zitten in PS en kijken wat er gebeurt.
Bij de foto met de kinderen ging het me om de kleuren eigenlijk, ht felle groen en het felle blauw van de natuur en de felle kleuren van de kleren vooral.quote:Op zaterdag 22 september 2007 21:02 schreef Vliegvrager het volgende:
[..]
'
Bij beide foto's vraag ik me eerlijk gezegd af wat je in beeld hebt willen brengen (dat kan natuurlijk ook aan mij liggen). Ging het je bij de eerste om de omgeving (netjes in beeld gebracht, maar wat doen die meisjes daar dan?) of om de meisjes (waar zijn hun gezichten?). Bij de pluim, ging het je om de pluim zelf of om het effect van het tegenlicht op de pluim? Dat laatste zit er wel in namelijk, maar dan zou je m een stuk krapper uit kunnen snijden om de aandacht daar meer op te richten. Dat kan ook achteraf nog, en is niet zo heel moeilijk.
Als je de tijd hebt, kijk eerst eens rustig naar het beeld en vraag je af wat je voor plaatje wilt gaan maken. Pak dan pas je camera en kijk nog eens. Die twee meisjes hadden ms beter met hun gezicht naar je toegedraaid kunnen zitten. Misschien vind je dat te geposeerd? Dan was het een optie geweest om je camera te richten, te focussen, en ze dan te roepen.
Heb hem net gewijzigd, in Kroatie, de meren van Plitvice.quote:Op zaterdag 22 september 2007 23:05 schreef LadyS het volgende:
En waar is die foto nou genomen? die aan het water?
wat ik heel storend aan deze foto vind is dat het water op mij overkomt als een ijs/glaslaag.quote:Op zaterdag 22 september 2007 23:13 schreef JamesBrownie het volgende:
[afbeelding]
Dit is ook daar gemaakt, kun je goed zien hoe helder het water nu eigenlijk is(met heel veel vis)Het licht klopt hier ook niet bij...
Ik heb haar niet zo neergezet, ze was gewoon bij het water aan het spelenquote:Op zaterdag 22 september 2007 23:18 schreef Ynske het volgende:
[..]
wat ik heel storend aan deze foto vind is dat het water op mij overkomt als een ijs/glaslaag.
waarshcijnlijk komt dat ook door de enorme weerkaatsing van het licht.
ik weet niet precies hoe dat te voorkomen of weg te werken, misschien dat iemand anders daar wel de tip voor heeft
leuke compositie, let volgende keer ook op haar voetje.
je hebt heel goed de storende zaken uit de foto verwijderd en in mijn ogen een sterkere compositite neergezet.quote:Op zondag 23 september 2007 00:07 schreef Danny het volgende:
Ok, ik probeer zelf ook zo nu en dan wat leuke foto's te schieten en heb nog wel wat foto's van de onlangs gehouden kinderfotomeet waar ik wat feedback op zou willen, maar heb ook nog wat materiaal dat ik vorig jaar heb geschoten in Amerika. Ik zie hier goeie tips voorbij komen en heb net 's een beetje met wat knopjes in PSP XI (fotoshop vind ik persoonlijk onoverzichtelijk en onhandig, kom er eenvoudigweg niet uit) gespeeld.
origineel:
[afbeelding]
cropped en knopjes versie:
[afbeelding]
Ik twijfelde nog wel over het afhakken van de arm en of een verticale compositie beter zou zijn geweest, maar vond deze persoonlijk fraaier. Wel storend vind ik die hele plastic vorm naast haar, maar ja, da's lastig wegsoepenquote:Op zondag 23 september 2007 00:17 schreef Ynske het volgende:
je hebt heel goed de storende zaken uit de foto verwijderd en in mijn ogen een sterkere compositite neergezet.
ywquote:Op zaterdag 22 september 2007 22:27 schreef Sugar het volgende:
Bedankt voor jullie reacties nog op het onscherpe, PdeHoog en Vliegvrager!
Goede keuze imo. De kracht van deze uitsnede zit er vooral in dat de dame nu meer naar de zijkant van de foto staat en de foto 'in kijkt'. Dat ziet er heel natuurlijk uit. Je had verticaal en nog krapper kunnen snijden om die plastic vorm van de foto af te krijgen, maar dan had je de dame wel heel erg opgesloten in de foto, en dat is meestal niet zo fraai. Bovendien blijft er dan weinig over van de oorspronkelijke foto.quote:Op zondag 23 september 2007 00:22 schreef Danny het volgende:
[..]
Ik twijfelde nog wel over het afhakken van de arm en of een verticale compositie beter zou zijn geweest, maar vond deze persoonlijk fraaier. Wel storend vind ik die hele plastic vorm naast haar, maar ja, da's lastig wegsoepen
Weet ik, dank je!quote:Op zondag 23 september 2007 08:05 schreef Vliegvrager het volgende:
[..]
@JamesBrownie: ik kan vanachter mijn pc natuurlijk niet de omstandigheden zien waaronder je de foto gemaakt hebt. Sommige tips kunnen alleen onder ideale omstandigheden worden uitgevoerd, maar dan zijn ze toch nuttig om te weten voor als je de volgende keer wel de ruimte hebt.
PSP bevalt me prima. Dat gebruik ik al sinds 1999 dus ben ik compleet aan gewend.quote:Op zondag 23 september 2007 00:22 schreef Danny het volgende:
[..]
Ik twijfelde nog wel over het afhakken van de arm en of een verticale compositie beter zou zijn geweest, maar vond deze persoonlijk fraaier. Wel storend vind ik die hele plastic vorm naast haar, maar ja, da's lastig wegsoepen
als psp je ook niet bevalt, ps elements heeft heel fijne knopjes die zaken voor je doen, en makkelijker te vinden zijn als in ps
het lijkt me handig als je het origineel en je eigen bewerkte versie erbij zet.quote:Op zondag 23 september 2007 12:05 schreef JanAmsterdamEnzo het volgende:
[afbeelding]
[afbeelding]
2 probeerseltjes
Het inflitsen zal er dan wel voor zorgen dat het zachte ochtendlicht verdwijnt, wat dan weer de charme van de foto laat verdwijnenquote:Op zondag 23 september 2007 11:59 schreef laBaguette het volgende:
[quote]
Verticale positie kan ook maar het gaat er ook om wat je wilt laten zien: de originele foto laat ook de omgeving zien. Maar als je terug gaat naar een verticale positie dan heb je alleen een geisoleerd beeld van de dame, zonder referentie. Als je nog eens zo'n foto gaat maken; je flits geforceerd aanzetten (even de handleiding doorlezen maar meestal P-stand en dan het flitssymbooltje selecteren) wil ook wel eens helpen. Daar licht je dan de dame mooi mee uit en blijf je toch nog wat van de omgeving zien. Dit mikt vrij nauw omdat de camera "denkt" dat het donker is en een flinke dot licht geeft waardoor de dame uitgelicht is en de omgeving donker. Dus het is even experimenteren. Met een dSLR is dat makkelijker te compenseren dan met een compact maar je kunt het altijd proberen. Met de duurdere compacts kan je het ook compenseren maar dan heb je wel wat kennis nodig van over- en onderbelichten. Het pakt vaak goed uit en zoniet dan kun je het altijd ook nog zonder doen en dat dan opkrikken zoals je nu hebt gedaan.
quote:Op zondag 23 september 2007 11:59 schreef laBaguette het volgende:
Verticale positie kan ook maar het gaat er ook om wat je wilt laten zien: de originele foto laat ook de omgeving zien. Maar als je terug gaat naar een verticale positie dan heb je alleen een geisoleerd beeld van de dame, zonder referentie. Als je nog eens zo'n foto gaat maken; je flits geforceerd aanzetten (even de handleiding doorlezen maar meestal P-stand en dan het flitssymbooltje selecteren) wil ook wel eens helpen. Daar licht je dan de dame mooi mee uit en blijf je toch nog wat van de omgeving zien. Dit mikt vrij nauw omdat de camera "denkt" dat het donker is en een flinke dot licht geeft waardoor de dame uitgelicht is en de omgeving donker. Dus het is even experimenteren. Met een dSLR is dat makkelijker te compenseren dan met een compact maar je kunt het altijd proberen. Met de duurdere compacts kan je het ook compenseren maar dan heb je wel wat kennis nodig van over- en onderbelichten. Het pakt vaak goed uit en zoniet dan kun je het altijd ook nog zonder doen en dat dan opkrikken zoals je nu hebt gedaan.
ik had zelf een ander contrast genomen (hieronder mijn versie voordat ik die eerste post maakte in het vorig topic aan jou:quote:Op zaterdag 22 september 2007 21:20 schreef Igraine het volgende:
Nou ja, ik heb al jullie tips even uitgeprobeerd en nu is het van dit
[afbeelding]
Dit geworden
[afbeelding]
Ik weet niet, hij is wel zonniger wat ik wel mooi vind, maar hij lijkt ook 'nepper'. En haar oogjes zijn nu zo donker geworden.
Potverdorie! die is mooiquote:Op zaterdag 22 september 2007 21:33 schreef mien-moeke het volgende:
tvp
[afbeelding]
Oh ja, en het origineel:
[[url=http://xs119.xs.to/xs119/07386/100_3164.JPG.xs.jpg]afbeelding][/url]
als het goed is kun je de sterkte van je flitser instellen van -3 t/m +3, dus hoe lager je flitsintensiteit hoe minder je överbelicht"krijgt (je camera is ook begiftigd met een TTL mechanisme wat er voor zorgt dat je geen super overbelichte foto's krijgt maar de kwaliteit van je onboard flitser heeft wel zijn beperkingen), het zwoele ochtendlicht gaat idd wel naar de knoppen...quote:Op zondag 23 september 2007 12:14 schreef Danny het volgende:
[..]
Ok, de foto heb ik gewoon uit de losse pols gemaakt omdat ik vond dat ze mooi in het licht stond. Hij is overigens gemaakt met een dSLR (Nikon D70). Krijg je trouwens niet een enorm overbelichte foto als ik die flits geforceerd aan zou zetten? En zou dat niet de lichtinval van de zon teniet gedaan hebben?
Nope. en je kan inflitser op -1 of -2 stops; dat is een kwestie van uitproberen terplekke--en naar eigen smaak. (en het is gratis, digitale foto's kosten niks als je de camera eenmaal hebt)quote:Op zondag 23 september 2007 12:14 schreef Danny het volgende:
[..]
Ok, de foto heb ik gewoon uit de losse pols gemaakt omdat ik vond dat ze mooi in het licht stond. Hij is overigens gemaakt met een dSLR (Nikon D70). Krijg je trouwens niet een enorm overbelichte foto als ik die flits geforceerd aan zou zetten? En zou dat niet de lichtinval van de zon teniet gedaan hebben?
da's wel waar. Had eerder een Canon T-70 (t-7 t-7 t..... voor wie de reclame nog kent) en ik merk met een digitale dat je toch wat scheutiger bent met de ontspanknopquote:Op zondag 23 september 2007 12:43 schreef Shark.Bait het volgende:
[..]
Nope. en je kan inflitser op -1 of -2 stops; dat is een kwestie van uitproberen terplekke--en naar eigen smaak. (en het is gratis, digitale foto's kosten niks als je de camera eenmaal hebt)
hee, spuit 11
Dat is inderdaad het risico. Daarom schreef ik ook dat het even experimenteren is. Afhankelijk van hoe sterk het avondlicht nog is en de sterkte van het inflitsen kan het echt wel goed uitpakken. En zoals SB ook al schreef kunnen we in het huidige digitale tijdperk naar hartelust experimenteren. (zolang het zachte avondlicht duurt natuurlijk)quote:Op zondag 23 september 2007 12:13 schreef Re het volgende:
[..]
Het inflitsen zal er dan wel voor zorgen dat het zachte ochtendlicht verdwijnt, wat dan weer de charme van de foto laat verdwijnen
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |