bron (lees vooral de reacties onder het bericht. Erg vermakelijk...)quote:Het Marokkanendrama
Een groep Marokkaanse jongens zorgt voor grote problemen in Amsterdam-West. Ze zijn crimineel en veroorzaken overlast. Ze komen uit armoedige gezinnen en hebben vaak geen werk. De schuldige volgens hen: de discriminerende Nederlander.
Volgens journalist Fleur Jurgens ligt de oorzaak van de problemen juist bij de opvoeding van de jongens, of eigenlijk het gebrek aan opvoeding.
In haar zojuist verschenen boek 'Het Marokkanendrama' rekent ze af met vier mythes rondom deze groep Marokkaanse jongens.
1: Er is geen Marokkanenprobleem
2: Marokkaanse jongens zijn crimineel omdat ze geen banen krijgen van discriminerende werkgevers
3: Marokkaanse ouders zijn niet gewend toezicht te houden buiten de deur
4: Door de gastarbeiders staat Nederland bij de Marokkanen in het krijt
Heb jij dat boek zelf online gezet?quote:Op vrijdag 21 september 2007 20:54 schreef sizzler het volgende:
[..]
bron (lees vooral de reacties onder het bericht. Erg vermakelijk...)
Het boek heeft een aantal interessante eye-openers. Daarom zou iedereen die over dit probleem wil discussieren het eerst moeten lezen. Vooral politici. Het geeft feilloos weer waarom een softe aanpak niet werkt. Frappant is dat er selectief omgegaan wordt met beleid. In feite is een effectieve aanpak niet mogelijk zonder (positieve?) discriminatie. En dat gebeurt gelukkig ook. Er wordt al jaren apart geld ingezet voor Marokkaanse probleemjongeren. Maar hoever mag je gaan. In de straf / begeleiding wordt al met herkomst rekening gehouden, maar mag je bijvoorbeeld ook bij de hoogte van de strafmaat rekening houden met de achtergrond?
En dan zou jij volgen met het boek "De uiteindelijke oplossing"?quote:Op vrijdag 21 september 2007 21:12 schreef DrWolffenstein het volgende:
"Het Marokkanenvraagstuk" was wellicht een betere titel geweest.
Dat lijkt me nergens voor nodig - het boek is als pamflet volgens mij rechtenvrij uitgegeven.quote:Op vrijdag 21 september 2007 21:16 schreef Dagonet het volgende:
Link naar boek verwijderd.
Nee, daar ben ik voor. To the rescue.quote:Op vrijdag 21 september 2007 21:19 schreef Floripas het volgende:
Het probleem: zij ontkracht een aantal mythes over Nederlandse Marokkanen, maar echt oplossingen aandragen is er niet bij.
Heb je daar een bron voor? Aangezien Bol.com het voor ¤15,00 verkoopt en zo staat het ook nog op de site van de uitgever.quote:Op vrijdag 21 september 2007 21:20 schreef Floripas het volgende:
[..]
Dat lijkt me nergens voor nodig - het boek is als pamflet volgens mij rechtenvrij uitgegeven.
Verkeerd vermoeden helaas. Je had het ook kunnen vragen, in plaats van te vermoeden.quote:Op vrijdag 21 september 2007 21:55 schreef MrX1982 het volgende:
Ik vermoed dat in Marokko de familie een grote rol speelt bij het opvoeden van de kinderen en dat de ouders maar een bijrol vervullen. Dit geldt natuurlijk in sterke mate voor de boeren uit het Rifgebergte. Dat deze problemen niet op voorhand zijn onderkent in het verleden is voor mij een groot raadsel.
Ondanks je ontkenning vermoed ik het nog steeds.quote:Op vrijdag 21 september 2007 21:59 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Verkeerd vermoeden helaas. Je had het ook kunnen vragen, in plaats van te vermoeden.
En daarom zullen jij en vele anderen falen in het oplossen van het zogenaamde Marokkanendrama. Liever afgaan op vooroordelen, dan realiteit. Want zeg nu zelf, het is gemakkelijker om vermoedens te uiten dan zelf daadwerkelijk op onderzoek te gaan.quote:Op vrijdag 21 september 2007 22:03 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Ondanks je ontkenning vermoed ik het nog steeds.
Nog meer falen dan het huidige "beleid" lijkt me schier onmogelijk. Incapabele en primitieve ouders leidt tot dito kinderen. Tel daarbij op dromerij naar het land van herkomst, ontheemd gevoel, gebrek aan initiatief, gebrek aan opleiding en ontwikkeling, kloof tussen modern en primitief en je hebt zo'n beetje de hedendaagse problematiek met Marokkanen in een notendop gevangen.quote:Op vrijdag 21 september 2007 22:07 schreef Mutant01 het volgende:
En daarom zullen jij en vele anderen falen in het oplossen van het zogenaamde Marokkanendrama. Liever afgaan op vooroordelen, dan realiteit. Want zeg nu zelf, het is gemakkelijker om vermoedens te uiten dan zelf daadwerkelijk op onderzoek te gaan.
Ken jij Edward Said?quote:Op vrijdag 21 september 2007 22:07 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
En daarom zullen jij en vele anderen falen in het oplossen van het zogenaamde Marokkanendrama. Liever afgaan op vooroordelen, dan realiteit. Want zeg nu zelf, het is gemakkelijker om vermoedens te uiten dan zelf daadwerkelijk op onderzoek te gaan.
Ja, alleen de oorzaak is nogsteeds onduidelijk. Overigens heeft primitief of niet-primitief hier geen zak mee te maken. Net als dat dromerij naar het land van herkomst er geen zak mee te maken heeft. De dromerij is een gevolg van heel andere zaken net als het ontheemd gevoel. Je haalt (zoals gewoonlijk) weer eens honderd zaken door elkaar.quote:Op vrijdag 21 september 2007 22:15 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Nog meer falen dan het huidige "beleid" lijkt me schier onmogelijk. Incapabele en primitieve ouders leidt tot dito kinderen. Tel daarbij op dromerij naar het land van herkomst, ontheemd gevoel, gebrek aan initiatief, gebrek aan opleiding en ontwikkeling, kloof tussen modern en primitief en je hebt zo'n beetje de hedendaagse problematiek met Marokkanen in een notendop gevangen.
Is er ook niet, er is geen probleem met Marokkanen, er is een probleem met criminele Marokkaanse jongeren.quote:1: Er is geen Marokkanenprobleem
Wie heeft dat ooit gezegd dan? Ze zijn inderdaad niet daardoor crimineel, om crimineel te worden spelen er wel meer factoren een rol. Wederom een "duh" moment. Het is een van de vele factoren die een rol spelen.quote:2: Marokkaanse jongens zijn crimineel omdat ze geen banen krijgen van discriminerende werkgevers.
quote:3: Marokkaanse ouders zijn niet gewend toezicht te houden buiten de deur.
En wie heeft dat ooit gezegd?quote:4: Door de gastarbeiders staat Nederland bij de Marokkanen in het krijt
Open een willekeurig topic hier op fok over criminele Marokkanen en je komt die argumenten tegen. Toegegeven, een jaar of vijf geleden werden deze mythen nog vrijwel uitsluitend als enig argument gebruikt, inmiddels is dat stukken minder. Maar onder politici als Femke Halsema zijn ze nog steeds springlevend.quote:Op vrijdag 21 september 2007 22:32 schreef Mutant01 het volgende:
Wie heeft dat ooit gezegd dan?
En wie heeft dat ooit gezegd?
Wat een onzin, zelfs de meest linkse Marokkanenlover zegt dat soort dingen niet. Ze zoekt gewoon het uiterste op om dan te claimen dat het een mythe is. Eigenlijk is dat heel slim, want mensen gaan ook nog geloven dat dat als argument is aangehaald. Een Marokkanenprobleem is er ook niet, daar heeft ze dus geen gelijk in. Er is nog altijd een probleem met Marokkaanse jongeren. Of zijn de tokkies en allerlei andere camperts nu Nederlandersproblemen? Nee dus. Het boek is dus gebaseerd op 5 zelf geschreven mythes die ze zelf onder de loep neemt.quote:Op vrijdag 21 september 2007 22:39 schreef Jo3pM3lo3n het volgende:
[..]
Open een willekeurig topic hier op fok over criminele Marokkanen en je komt die argumenten tegen. Toegegeven, een jaar of vijf geleden werden deze mythen nog vrijwel uitsluitend als enig argument gebruikt, inmiddels is dat stukken minder. Maar onder politici als Femke Halsema zijn ze nog steeds springlevend.
http://en.wikipedia.org/wiki/Straw_manquote:Op vrijdag 21 september 2007 22:41 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Wat een onzin, zelfs de meest linkse Marokkanenlover zegt dat soort dingen niet. Ze zoekt gewoon het uiterste op om dan te claimen dat het een mythe is. Eigenlijk is dat heel slim, want mensen gaan ook nog geloven dat dat als argument is aangehaald. Een Marokkanenprobleem is er ook niet, daar heeft ze dus geen gelijk in. Er is nog altijd een probleem met Marokkaanse jongeren. Of zijn de tokkies en allerlei andere camperts nu Nederlandersproblemen? Nee dus.
Ja, dat is inderdaad precies wat veel mensen in het "Marokkanendebat" doen. Erg vervelend moet ik zeggen. En dan gaat men als een stel papegaaien elkaar napraten, nog erger.quote:Op vrijdag 21 september 2007 22:44 schreef Floripas het volgende:
[..]
http://en.wikipedia.org/wiki/Straw_man
(We hebben echt een educatieve emoticon nodig)
Ben je bang voor intellectuele boeken?quote:
Je kunt het wel ontkennen (ik zit daar verder niet zo mee), maar ik kom IRL nog steeds aan de lopende band mensen tegen die deze mythes als argument gebruiken. Meestal hoogopgeleide mensen die GL ofzo stemmen en nog nooit iets met criminele Marokkanen te maken hebben gehad.quote:Op vrijdag 21 september 2007 22:41 schreef Mutant01 het volgende:
Wat een onzin, zelfs de meest linkse Marokkanenlover zegt dat soort dingen niet.
Ik moet denken aan Floripas die stelde dat GL van alles en nogwat de schuld kreeg. Het is gewoon onzin Joep, dat weet je zelf ook. Zelfs VOOR de periode Fortuyn werden dergelijke argumenten niet in het debat gebruikt. Van mij mag je gewoon vol blijven houden dat het wel zo is hoor, ik zit daar namelijk verder ook niet zo mee. Het zijn in iedergeval zeer simplistische stellingen die het boek naar voren schuift om vervolgens aan te tonen hoe niet-waar die stellingen wel niet zijn. Daar kunnen we het allemaal wel over eens zijn.quote:Op vrijdag 21 september 2007 22:50 schreef Jo3pM3lo3n het volgende:
[..]
Je kunt het wel ontkennen (ik zit daar verder niet zo mee), maar ik kom IRL nog steeds aan de lopende band mensen tegen die deze mythes als argument gebruiken. Meestal hoogopgeleide mensen die GL ofzo stemmen en nog nooit iets met criminele Marokkanen te maken hebben gehad.
Mijn moeder gebruikte dit soort argumenten tot voor kort ook nog, maar die Stille Tocht voor die doodgereden tasjesdief was voor haar een echte eyeopener.
De oorzaken zijn zo klaar als een klontje maar dan moet je ze wel willen zien.quote:Op vrijdag 21 september 2007 22:22 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Ja, alleen de oorzaak is nogsteeds onduidelijk. Overigens heeft primitief of niet-primitief hier geen zak mee te maken. Net als dat dromerij naar het land van herkomst er geen zak mee te maken heeft. De dromerij is een gevolg van heel andere zaken net als het ontheemd gevoel. Je haalt (zoals gewoonlijk) weer eens honderd zaken door elkaar.
Ja, ze zijn zo klaar als een klontje. Daarom hebben we er zoveel boeken, onderzoeken en dergelijke over. Want het is zo klaar als een klontje. In de ogen van MrX natuurlijk.quote:Op vrijdag 21 september 2007 22:58 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
De oorzaken zijn zo klaar als een klontje maar dan moet je ze wel willen zien.
Tsja, ik ben het toch echt niet met je eens. Dat argument dat we bij de Marokkaanse gemeenschap in het krijt zouden staan door de gastarbeiders heb ik toevallig deze week nog langs zien komen in een IRL discussie. Ook dat van die ouders die geen toezicht buiten de deur zouden kunnen houden hoor ik echt regelmatig voorbij komen, zelfs 'deskundigen' op teevee gebruiken dat regelmatig.quote:Op vrijdag 21 september 2007 22:56 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Ik moet denken aan Floripas die stelde dat GL van alles en nogwat de schuld kreeg. Het is gewoon onzin Joep, dat weet je zelf ook. Zelfs VOOR de periode Fortuyn werden dergelijke argumenten niet in het debat gebruikt. Van mij mag je gewoon vol blijven houden dat het wel zo is hoor, ik zit daar namelijk verder ook niet zo mee. Het zijn in iedergeval zeer simplistische stellingen die het boek naar voren schuift om vervolgens aan te tonen hoe niet-waar die stellingen wel niet zijn. Daar kunnen we het allemaal wel over eens zijn.
Het een sluit het andere niet uit. Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. Alleen lijkt me de huidige weg er een die niet naar Rome leidtquote:Op vrijdag 21 september 2007 23:00 schreef Mutant01 het volgende:
Ja, ze zijn zo klaar als een klontje. Daarom hebben we er zoveel boeken, onderzoeken en dergelijke over. Want het is zo klaar als een klontje. In de ogen van MrX natuurlijk.
Verkapte Godwin. Triest van je, Mutant. Echt triest.quote:Op vrijdag 21 september 2007 21:52 schreef Mutant01 het volgende:
Inderdaad, iedereen weet toch dat het in de genen zit Sizzler. Lekker oud nieuws.
Cultuur.quote:Op vrijdag 21 september 2007 23:49 schreef Fides het volgende:
Wat is dan daadwerkelijk het probleem met Marokkanen?
Ja, ze zijn bovengemiddeld vaak crimineel. Dat zijn mannen, hetero's, uitkeringstrekkers, VMBO'ers, 18-25 jarigen, brommerrijders, shagrokers en boksers ook. Bovengemiddeld vaak crimineel zijn wordt blijkbaar niet altijd als zo'n ernstig probleem beschouwd.
Waarom zijn Marokkanen bovengemiddeld vaak crimineel?
Aanpassen, of eruit gezet worden.quote:En wat is hier tegen te doen?
Als het met cultuur te maken had, was het ook zo in het thuisland. En was het wijdverbreid onder alle lagen van de Marokkaanse bevolking in Nederland of enig ander land (wat niet zo is). Het heeft daar dus kennelijk niet mee te maken.quote:Op vrijdag 21 september 2007 23:54 schreef Lord-Space het volgende:
[..]
Verkapte Godwin. Triest van je, Mutant. Echt triest.
Het heeft met cultuur te maken, aangezien de Marokkanen zelf ook blank zijn.
Daar weten ze zelf mee om te gaan, want ze maken ook zelf deel uit van dat cultuur.quote:Op vrijdag 21 september 2007 23:57 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Als het met cultuur te maken had, was het ook zo in het thuisland.
Dat kan helemaal niet, het zijn Nederlanders. Ze zijn hier geboren.quote:Op vrijdag 21 september 2007 23:55 schreef Lord-Space het volgende:
[..]
Aanpassen, of eruit gezet worden.
Sorry, maar als je stelt dat de Berbercultuur en gewoontes inhoud dat liegen normaal is, dan zijn we snel uitgepraat.quote:Op zaterdag 22 september 2007 00:00 schreef Lord-Space het volgende:
[..]
Daar weten ze zelf mee om te gaan, want ze maken ook zelf deel uit van dat cultuur.
Echter, de Nederlanders hebben geen ervaring met de Berbercultuur en gewoontes (liegen, etc.) en daardoor ontsporen de marokkanen. Waarom onstporen de Marokkaanse Arabieren hier niet? Hmm?
Verder zit je aan de lopende band te ontkennen dat er sprake is van een Marokkanendrama, zonder maar ook enig duimbreed toe te geven. Volgens mij laat je je emoties door je Marokkaanse achtergrond vertroebelen.
Inconsequentie----overload-----quote:Op zaterdag 22 september 2007 00:01 schreef GambinoT het volgende:
Die marokkanen willen ook nog ons nederlanders op de schuld geven dat ze zo worden.
Omdat ze niet worden aan genomen door een werk gever..
En ze hebben allemaal een dubbele nationaliteit, en als je vraagt wat ze zijn, ik ben mocro je weet toch!!quote:Op zaterdag 22 september 2007 00:03 schreef Dodecahedron het volgende:
[..]
Dat kan helemaal niet, het zijn Nederlanders. Ze zijn hier geboren.
En hoe noem jij ze?quote:Op zaterdag 22 september 2007 00:04 schreef GambinoT het volgende:
[..]
En ze hebben allemaal een dubbele nationaliteit, en als je vraagt wat ze zijn, ik ben mocro je weet toch!!
Ik heb ook niet het idee dat jij ze als Nederland zult accepteren.quote:Op zaterdag 22 september 2007 00:04 schreef GambinoT het volgende:
[..]
En ze hebben allemaal een dubbele nationaliteit, en als je vraagt wat ze zijn, ik ben mocro je weet toch!!
Ik ken toevallig 5 berbermarokkanen, waarvan 2 redelijk goed.quote:Op zaterdag 22 september 2007 00:03 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Er zijn praktisch geen Arabische Marokkanen in NL. En hoe je er bij komt dat deze niet zouden ontsporen is ook een raadsel.
Dus?quote:Op zaterdag 22 september 2007 00:04 schreef GambinoT het volgende:
[..]
En ze hebben allemaal een dubbele nationaliteit,
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |