abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 4 april 2007 @ 14:03:02 #1
100980 Zero2Nine
Fatsoen moet je doen
pi_48003250
het Marokkanendrama is een boek dat gaat over de grote problemen met Marokkaanse jongeren in de randstad. Onderstaande stuk komt uit de OP van het vorige deel:
quote:
In de grote steden spreken beleidsmakers al van het ‘Marokkanenprobleem’. Een snel groeiende onderklasse van Marokkaanse jongemannen zorgt daar voortdurend voor overlast: van tasjesroof tot intimidatie van buurtbewoners. Hoe komt het dat zoveel Marokkaanse jongens van de tweede generatie mislukken in de Nederlandse samenleving? In Amsterdam verlaten bijna zeven op de tien Marokkaanse jongens het onderwijs zonder bruikbaar diploma, veertig procent is werkloos, en een op de tien staat bij de politie als verdachte geregistreerd. Ze vinden weinig aansluiting bij de maatschappij en geven vooral anderen daarvan de schuld.

Journaliste Fleur Jurgens vermoedde dat de oorsprong van hun wrok achter de voordeur van hun gezinnen lag. Waarom grijpen hun ouders bij hun wangedrag op straat niet in? Is dat een kwestie van sociaal-economische achterstand, van cultuur, van aanpassing? In hoeverre spelen de gezinsverhoudingen een rol? Of is het toch allemaal het desastreuze gevolg van discriminatie, zoals Marokkaanse jongens zelf graag beweren?

Jurgens interviewde zo’n zeventig mensen uit het veld over de thuissituatie van de jongens. De leraren, kinderrechters, werkmeesters, tolken, opvoedkundigen, huisartsen, gezinstherapeuten, forensisch psychiaters, politieagenten en andere professionals die in dit boek aan het woord komen werpen een onthullend licht op de gezinssituatie van de zogenoemde ‘Marokkaanse prinsjes’.

Met een dosis gezond verstand en wetenschappelijke inzichten in de hand ontmaskert Jurgens de bekende mythes over de tweede generatie Marokkanen. Dat maakt dit boek tot een verontrustend portret van de nieuwe Marokkaanse onderklasse.
Link naar het vorige deel nieuw boek: het MarokkanenDrama
---
And when the leaves fall the land looks more human
it's got me questioning the essence of my farm boy blues
hence, I never wore the fashions of the know-what-I'm-doin'
  woensdag 4 april 2007 @ 14:44:03 #2
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_48004776
Tja...

Wat is het vermelden in TTK waard? De schrijfstijl van de journaliste? Staan er beschouwingen in over de ontwikkelingen in de islamitische kunst van de 14e tot de 18e eeuw? Wordt de Urban Culture nader onder de loep genomen?

Verklaar u nader, want hier kan ik niks mee.
The End Times are wild
  woensdag 4 april 2007 @ 14:45:45 #3
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_48004858
Oh, nee, ik snap het al! Het is een boek!

Sorry, maar wij hebben al een boek.
The End Times are wild
pi_48005236
quote:
Op woensdag 4 april 2007 14:45 schreef LXIV het volgende:
Oh, nee, ik snap het al! Het is een boek!

Sorry, maar wij hebben al een boek.
Ik moest er ook al even over nadenken Maar het blijkt inderdaad een BOEK te zijn.

Ik meld alvast dat discussies over Marokkanen niet in TTK thuis horen en dat er naar hartelust over het boek zelf mag worden gediscussieerd. Dus met name door mensen die het boek hebben gelezen.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_48008054
Jurgens ontmaskert. Laat me niet lachen.

Tien jaar geleden was dit boek wellicht vernieuwend geweest, maar "sinds Fortuyn" worden Marokkanen allang niet meer doodgeknuffeld. Integendeel: buitenlanderbashen is de norm geworden.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  woensdag 4 april 2007 @ 16:32:56 #6
100980 Zero2Nine
Fatsoen moet je doen
pi_48008917
quote:
Op woensdag 4 april 2007 14:44 schreef LXIV het volgende:
Tja...

Wat is het vermelden in TTK waard? De schrijfstijl van de journaliste? Staan er beschouwingen in over de ontwikkelingen in de islamitische kunst van de 14e tot de 18e eeuw? Wordt de Urban Culture nader onder de loep genomen?

Verklaar u nader, want hier kan ik niks mee.
Het volgende deel stond in NWS maar is naar TTK gebombardeerd en daar hoorde volgens Drugshond ook het 2e deel thuis dus vandaar. Ik heb het boek zelf nog niet gelezen trouwens maar op een of andere manier voel ik daar nu weinig voor. Ik wil het wel van de bibliotheek lenen maar het kopen gaat me nu te ver. De discussie over het boek was wel interessant. Het moet geen marokkanenbashtopic worden maar je mag het toch best over haar conclusies hebben?
---
And when the leaves fall the land looks more human
it's got me questioning the essence of my farm boy blues
hence, I never wore the fashions of the know-what-I'm-doin'
  woensdag 4 april 2007 @ 16:34:55 #7
100980 Zero2Nine
Fatsoen moet je doen
pi_48008999
quote:
Op woensdag 4 april 2007 16:13 schreef Claudia_x het volgende:
Jurgens ontmaskert. Laat me niet lachen.

Tien jaar geleden was dit boek wellicht vernieuwend geweest, maar "sinds Fortuyn" worden Marokkanen allang niet meer doodgeknuffeld. Integendeel: buitenlanderbashen is de norm geworden.
Als je de bevindingen van Jurgens (tenminste zoals ze samengevat zijn op het internet) mag geloven dan is ondanks het verminderde knuffelgedrag het probleem nog steeds aanwezig. En aanwezig in verontrustende mate.
---
And when the leaves fall the land looks more human
it's got me questioning the essence of my farm boy blues
hence, I never wore the fashions of the know-what-I'm-doin'
pi_48009962
quote:
Op woensdag 4 april 2007 16:32 schreef Zero2Nine het volgende:

Het volgende deel stond in NWS maar is naar TTK gebombardeerd en daar hoorde volgens Drugshond ook het 2e deel thuis dus vandaar. Ik heb het boek zelf nog niet gelezen trouwens maar op een of andere manier voel ik daar nu weinig voor. Ik wil het wel van de bibliotheek lenen maar het kopen gaat me nu te ver. De discussie over het boek was wel interessant. Het moet geen marokkanenbashtopic worden maar je mag het toch best over haar conclusies hebben?
Als je het over haar conclusies wilt hebben, dan past dit topic waarschijnlijk beter in POL (of WFL als je het meer in het algemeen over individuele verantwoordelijkheid wilt hebben).
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  woensdag 4 april 2007 @ 17:47:43 #9
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_48011845
quote:
Op woensdag 4 april 2007 14:56 schreef Isabeau het volgende:
Ik moest er ook al even over nadenken Maar het blijkt inderdaad een BOEK te zijn.

Ik meld alvast dat discussies over Marokkanen niet in TTK thuis horen en dat er naar hartelust over het boek zelf mag worden gediscussieerd. Dus met name door mensen die het boek hebben gelezen.
Dat is ook mijn gedachte. Al die premature conclusies geven te weinig houvast aan de inhoud van het boek zelf. Vandaar mijn subtiele opzet om nu eens te kijken naar de inhoud dan naar de vorm.
  maandag 28 mei 2007 @ 00:40:56 #10
46464 Flumina
Lekker ruig heien!
pi_49839551
De Groene Amsterdammer heeft het boek behoorlijk afgekraakt:
quote:
In opdracht van het onafhankelijk onderzoeksprogramma van de Politieacademie stelde Fleur Jurgens zich de onderzoeksvraag ‘in hoeverre de thuismilieus’ van Marokkaanse probleemjongeren ‘bijdragen aan hun neiging te mislukken in de Nederlandse samenleving’. Bij de beantwoording van deze relevante vraag blijkt Jurgens niet te zijn doorgedrongen tot ook maar één zo’n thuismilieu. De rotzakjes zelf kreeg ze zelfs ‘überhaupt niet te spreken’. Ze maakt het goed door maar liefst 66 deskundigen te spreken. Sterker, ‘meer dan 66’. Hoewel de lezer zich direct afvraagt hoeveel dat er zijn (honderddertig of 66,5?) maakt het niet veel uit, want Jurgens heeft uit die deskundigen enkele lievelingskenners gekozen. Een wijkagent, een kinder- en jeugdpsychiater – die hoopt op een diepgravend onderzoek naar de genetische aanleg van Marokkaanse jongens om in de criminaliteit te belanden – en schrijver Hans Werdmöller, die een paar jaar terug al het boek Marokkaanse lieverdjes schreef en zich in de Volkskrant teleurgesteld uitliet over Jurgens’ boek.

Die gesprekken met experts hebben geleid tot enkele belangwekkende observaties. Zo blijkt het justitieapparaat zo traag te werken dat het verband tussen delict en straf helemaal zoek is. Daardoor denken Marokkaanse ouders dat de Nederlandse politie hun zonen naar willekeur oppakt en vrijlaat. Ook geeft Jurgens concrete cijfers en is ze altijd duidelijk over de herkomst daarvan. Om een interessant cijfer te noemen: van de tweede-generatie-immigranten haalden vorig jaar meer vrouwen (74 procent) dan mannen (53 procent) een partner uit Marokko.

Voor het overige schotelt Jurgens alle bekende verhalen voor: van hoofddoekjes en maagdenvlieshersteloperaties tot spookvaders met kapotte ruggen en machteloze analfabete vrouwen. Als lezer valt het daarbij vooral op dat je in deze tijden geen ‘professional’ of ‘deskundige’ hoeft te zijn om de ins en outs van het probleem met een groep doelloos rondhangende en stelende Marokkanen te kennen. Iedereen die de filmkomedie Shouf shouf habibi! heeft gezien – geen grap – zal in Het Marokkanendrama niets nieuws lezen. Ik moet toegeven dat de achterflap al waarschuwde dat het hier om non-fictie voor lezers gaat die graag voortdurend dezelfde onrusttijdingen lezen. ‘In de grote steden spreken beleidsmakers al van het “Marokkanenprobleem”.’

Al? Je moet je hoofd de afgelopen jaren wel in het zand hebben gestoken om niet te weten dat beleidsmakers sinds jaren een dergelijk probleem waarnemen. Het is niet nieuw, en het probleem neemt ook niet toe, zoals Joost Zwagerman vorige week nog in NRC Handelsblad beweerde. Weliswaar heeft Zwagerman volgens de politie ongelijk, zijn perceptie van een hand over hand toenemend probleem maakt het onmogelijk te ontkennen dat Nederland kampt met een Marokkanenprobleem.

Maar erger dan het gebrek aan nieuwe inzichten zijn de tegenstrijdigheden in Het Marokkanendrama. Opvallend genoeg is daar vooralsnog niets over gezegd. Alsof niemand die zich in de dagen na verschijning over het boekje opwond de moeite had genomen het ook daadwerkelijk te lezen. Nog maar eens Zwagerman in NRC Handelsblad. Hij schrijft: ‘Toch stond de linksistische Keuringsdienst van waren onmiddellijk op de achterste benen vanwege haar boek.’ Ook hekelt Zwagerman – het begint bijna ouderwets te klinken – de ‘dat-mag-je-niet-zeggen-brigade’ vanwege de kritiek op de titel en op Jurgens’ vermeende zucht tot generaliseren: ‘Je hoeft maar een klein deel van het boek te zien om direct te zien dat Jurgens nergens generaliseert.’

Jurgens generaliseert inderdaad niet. En ook over zo’n titel moet je niet zeuren. Tegelijk is duidelijk dat Zwagerman zelf ook niet meer dan een ‘klein deel van het boek’ heeft gezien. Anders had de schrijver wel tot tien geteld alvorens hij een standaardriedel over ‘oud links’ en politieke correctheid had afgestoken.

Neem die tegenstrijdigheden in het boek. Zo beweert Jurgens dat het de schuld van de islam is dat vrouwen in Marokkaanse gezinnen klein worden gehouden, vooral in Nederland. Maar nog geen bladzijde later weten Marokkaanse mannen in Nederland, zo schrijft Jurgens, helemaal niet wat de islam inhoudt en leven ze er geenszins naar. Nog een? Jurgens laat met cijfers zien dat de oorspronkelijke gastarbeiders (zij die voor 1973 naar Nederland kwamen) wel degelijk zijn teruggekeerd naar Marokko. Tegelijk beweert ze met enig aplomb dat het een illusie is te denken dat Marokkanen ooit terugkeren naar hun land. Nog weer enkele bladzijden later citeert ze een jonge vrouw – Marokkaanse vrouwen heeft ze wel gesproken voor haar boek over Marokkaanse mannen – die beweert dat het leven in Marokko zoveel prettiger is dan in Nederland.

En nog een. Jurgens schetst in een gruwelijke anekdote hoe moeilijk, zo niet onmogelijk het is voor een Marokkaanse vrouw om haar man het huis uit te krijgen. De hele buurt spant samen tegen zo’n vrouw. Een paar bladzijden later schrijft ze dat het aantal eenoudergezinnen juist onder Marokkanen enorm hoog is, wat natuurlijk niet bevorderlijk is, suggereert ze, voor het maatschappelijk welslagen van de knulletjes.

In één hoofdstuk is de islam schuldig aan het drama. Het woord is dan aan deskundige Ayaan Hirsi Ali. Daarna mogen culturele factoren niet worden aangewezen ter verklaring van criminineel gedrag. Criminaliteit is volgens Jurgens namelijk ‘in sommige gevallen een bewuste en lucratieve keuze’. Dat is waarschijnlijk juist – en overigens niet zo’n baanbrekende gedachte als ze zelf denkt. Maar waarom dit in mindere mate geldt voor autochtone jongens dan voor Marokkaanse – Jurgens’ oorspronkelijke onderzoeksvraag – blijft onduidelijk. De Marokkaanse boefjes ‘weten haarfijn de Nederlandse tolerantie in hun voordeel aan te wenden’.

Ergo: Nederland is te tolerant en lijdt aan te veel ‘ontfermzucht’, zoals Jurgens dat noemt. Tegelijk zijn de Marokkaanse gezinnen te autoritair en ouderwets. Sommige van die gezinnen krijgen, schrijft ze, te veel zachte heelmeesters over de vloer. Andere hebben, o schande, ‘nog nooit een hulpverlener aan de deur gehad’.

Het is niet goed of het deugt niet. In hetzelfde hoofdstuk komt ze zelfs tot de opmerking dat de nieuwe (sic) Marokkaanse onderklasse ‘in omvang vele malen groter is’ dan ‘de arbeidskinderen van weleer’. Hallo? Die minder dan tweehonderdduizend Marokkanen zijn in aantal groter dan de arbeiders uit de jaren twintig?

Eigenlijk is het bizar dat een dergelijke opmerking in druk verschijnt. Met dank aan uitgeverij Meulenhoff en de collectieve middelen van de Politieacademie. Toch is het niets in vergelijking met de fundamentele tegenstrijdigheid in het boek. Volgens de proloog is het prachtig dat professionals ‘in de praktijk al lang rekening houden met de culturele achtergrond van hun cliëntjes’, terwijl Marokkanen in de epiloog juist op hun eigen verantwoordelijkheid moeten worden aangesproken. Geen smoesjes meer. ‘Het is tijd de fluwelen handschoentjes uit te trekken.’ En eigenlijk is het ‘simpel’, schrijft ze in de allerlaatste regel van het boek, gewoon ‘op het juiste moment de juiste keuze maken’.

Het is de lezer in de epiloog al lang duidelijk dat de auteur alleen op zoek was naar brisante quotes die, hoe tegenstrijdig ook, in haar ogen de conclusie rechtvaardigen dat Nederland tot op de dag van vandaag te soft is geweest voor de Marokkaanse lastpakken, dat hulpverleners moeten ophouden zich blind te staren op de culturele achtergronden van hun cliënten en gewoon moeten streven naar een lik-op-stuk-beleid. De problemen liggen namelijk aan de Marokkanen zelf, niet aan hun maatschappelijke omstandigheden.

Dat is een opvatting waar vast veel waarheid in schuilt en die ze zelf al vaker propageerde in HP/De Tijd. Maar daarvoor zijn die tegenstrijdigheden niet nodig, noch de ex-leraar die, ‘terwijl hij in zijn koffie roert’, beweert dat er op zijn school, het Calvijn met Junior College in Amsterdam Slotervaart, wel Suikerfeest wordt gevierd maar geen Kerstmis. Valt dan niemand over zo’n opmerking? Alsof kinderen met kerst gewoon naar school gaan. Nergens geeft Jurgens er blijk van te beseffen dat de leraar uit zijn nek kletst, integendeel, de man is voor haar een van de belangrijkste van de ‘meer dan 66’ deskundigen.



Dit is geen boekbespreking. Want er staat meer op het spel nu journalisten onderzoekjes verrichten, zelfs met overheidsgeld, in een poging hun vooropgezette mening bevestigd te zien. Het Marokkanendrama is exemplarisch voor een ontwikkeling waarbij, niet ongewoon, de wind van west naar oost waait. In de Verenigde Staten werd het de afgelopen twee decennia gewoon dat openlijk partijdige onderzoeksbureaus en denktanks met onderzoeksrapporten op de proppen komen die het eigen gelijk een wetenschappelijke aura verlenen.

Het neoconservatieve American Enterprise Institute komt bijvoorbeeld met ‘bewijzen’ dat uitkeringen slechts meer armoede uitlokken. Het linkse Center for American Progress ‘bewijst’ op zijn beurt dat vrij wapenbezit tot meer moorden leidt en dat de Amerikaanse overheid een ziekteverzekering voor iedereen kan garanderen.

Het gevolg van de openlijk vooringenomen onderzoekers – net als Jurgens vaak journalisten – is dat niemand zich meer laat overtuigen. In de VS verloren de media hierdoor in rap tempo hun positie van gebrekkige scheidsrechter met goede intenties. Uit onderzoek blijkt dat inmiddels een grote meerderheid van op de Democraten stemmende Amerikanen ervan overtuigd is dat ‘de media’ rechts zijn, terwijl het overgrote deel van Republikeins stemmende Amerikanen zeker weet dat ‘de media’ links zijn.

Fleur Jurgens is dus een pionier in Nederland. Niet alleen dit boek, ook haar werk in de afgelopen jaren als redactrice van HP/De Tijd draait niet om geloofwaardigheid, maar om de bevestiging van een meestal modieus gelijk. Daarbij dondert het niet hoe openlijk de onwaarachtigheid is. Zelfs in de week dat haar boek verscheen was het raak. In het coverartikel van HP/De Tijd schreef ze het artikel Ik ben een burgertrut. Daarin dicht ze zichzelf frêle onderdanigheid toe en een star plichtsgevoel, waar ze naar eigen zeggen jarenlang belachelijk om is gemaakt. Ze verklapt niet door wie. ‘Mensen noemen mij saai.’ En: ‘Ik heb niet overal een mening over.’ ‘Evenmin doe ik bijzonder spannende dingen waarover ik breedvoerig moet vertellen. Bescheiden als ik ben, laat ik eerst anderen aan het woord. Ik treed niet graag op de voorgrond.’

Dat is sterk! De afgelopen twee weken vertelde Jurgens overal – op radio, tv en in debatcentra – over haar onderzoek. Ze sprak met ‘meer dan 66 deskundigen’, klom op een podium en verklaarde dat Marokkanen de hand in eigen boezem moeten steken, omdat het drama is te danken aan Hollandse ‘ontfermzucht’. Dat is een gepeperde mening, zeker, en dat is te prijzen, maar niet geloofwaardig als je in dezelfde week met een even verongelijkte als quasi-dappere toon beweert een bescheiden burgertrut zonder mening te zijn. Jurgens is zo bescheiden dat ze zichzelf met kinderen en al (zelfs die laat ze er niet buiten) op het omslag van het weekblad laat zetten. Ook in het artikel staat ze koket op vier foto’s. Typisch een vrouw die niet graag op de voorgrond staat.

Toch blijkt ze in één opzicht volkomen consistent. Schrijfster Marjolijn Februari wees er al op in de Volkskrant: Jurgens hanteert steevast eenzelfde, tegenwoordig bijzonder populaire retorische stijlfiguur. Iedereen zegt wel B, maar ik zeg A, terwijl maar weinig zielen A betwisten. Neem een modieus standpunt in – Marokkanen moeten niet zielig doen en feministen zijn enge wijven – en vervolgens beweer je dapper genoeg te zijn om het te zeggen, tegen de stroom in. In het boekje zijn Marokkaanse gezinnen te autoritair (dappere stellingname!) terwijl Jurgens in HP/De Tijd veinst eindelijk eens op te durven staan tegen de Dolle Mina’s (wie kent ze nog?) die haar hebben gepest met haar liefde voor het gezin. Dat laatste is stug, aangezien de Dolle Mina’s al waren verdwenen toen Jurgens’ kinderen nog niet waren geboren. Soit, dat is in de oase van onwaarachtigheid een kleinigheid. Het gaat om de redeneertruc, die op steeds minder tegenstand kan rekenen.

Natuurlijk, er is weinig mis met een burgertrut. Ik gun iedere burgertrut haar ‘hachouma’, volgens Jurgens de Marokkaanse term voor schaamte, respect, gehoorzaamheid, bescheidenheid, afstand houden en rekening houden met je plek in het gezin en volgens velen een bron van veel kwaad. Maar om in een week twee zulke tegenstrijdige pamfletten te schrijven, dat tart de verbeelding. Erger, het openlijke gebrek aan intellectuele integriteit van Jurgens schaadt de beroepseer van de journalistiek en uiteindelijk het vertrouwen in de journalistiek. Net als die harde kern jongeren pleegt Jurgens tasjesroof. Want er zijn nog belastingcenten met haar onderzoekje gemoeid ook.
....................................................................................................................................................
Op de eerste bladzijden van haar boek Het Marokkanendrama vermeldt auteur Fleur Jurgens dat de ‘harde kern’ van criminele Marokkaanse jongeren in Amsterdam is ‘teruggeschroefd’ van elfhonderd naar driehonderd. Dit komt, schrijft ze, door een ‘categorale methode’, waarbij de politie een ‘aanpak op maat’ hanteert. Daarbij wordt rekening gehouden ‘met de culturele achtergrond’ van de boefjes. Een dergelijke afname is een spectaculair succes. Harde-kernjongeren zijn jongemannen die in één jaar tijd meer dan drie zware delicten hebben gepleegd. Hun aantal is dus in drie jaar tijd met meer dan zeventig procent verminderd.

Je vraagt je af waarom Jurgens dit cijfer in haar boek vermeldt als het haar conclusie zo zichtbaar ondergraaft.
we hebben een reëel probleem, dus we zoeken naar reële oplossingen
in dit specifieke geval maken twee helften één
  maandag 28 mei 2007 @ 06:16:00 #11
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_49843592
quote:
Op maandag 28 mei 2007 00:40 schreef Flumina het volgende:
De Groene Amsterdammer heeft het boek behoorlijk afgekraakt:
Leuk dat het boekwerkje eens onderworpen is aan een kritische analyse.
  woensdag 30 mei 2007 @ 00:41:28 #12
167723 sanni
Acima de seu
pi_49913087
De Groene Amsterdammer... het manifest van rood Nederland
pi_49913373
quote:
Op maandag 28 mei 2007 06:16 schreef Drugshond het volgende:

[..]

Leuk dat het boekwerkje eens onderworpen is aan een kritische analyse.
Het boekwerkje is zo'n beetje overal (in alle kranten/tijdschriften/columns) onderworpen aan een kritische analyse - het was gedurende enkele weken de talk of the town, en Jurgens voelde zich zelfs geroepen om zich (enkele weken geleden) in HP/De Tijd tegen alle kritiek te verdedigen - daarom schreef ze een lang artikel. Het belangrijkste argument tégen haar boek was dat zij zich vooral op sleeptouw had laten nemen door 'figuren uit de softe sector', om het zo maar te zeggen: hulpverleners/buurtregisseurs en wat je nog meer aan 'Marokkanendeskundigen' hebt, terwijl de Marokkanen zélf niet aan het woord komen in haar boek. Zelf zei Jurgens daarover dat 1) Marokkaanse ouders (de interessantste bronnen) niet over hun kinderen willen praten met 'de pers', en 2) het in de Marokkaanse gemeenschap sowieso als verraad wordt gezien om met journalisten te praten.

Nou ja, het zal allemaal wel. Mijn conclusie - op basis van alle ophef rond het boek - is dat Jurgens de titel heel slim heeft gekozen: opruiend, provocerend, commercieel. En dat de conclusie van Jurgens op zichzelf nauwelijks revolutionair is te noemen: oud nieuws, dus.
Maar wél slim gedaan.
pi_49913516
O ja, en dan nog even over het stuk dat Jurgens in HP/De Tijd schreef over de 'burgertrut' die zij was (is), en dat zij daar trots op is: dat is helemáál niet tegenstrijdig met haar Marokkanenboek, zoals in de Groene wordt beweerd, want haar conclusie in het Marokkanenboek komt er domweg op neer dat de opvoeding van kinderen ideaal gezien plaatsvindt in een hecht en traditioneel gezin. Het zogenaamde Burgertruttengezin, dus. Een gezin waar moeder met thee op de kinderen zit te wachten, waar bepaalde normen & waarden worden aangeleerd, waar kinderen op hun verantwoordelijkheden worden gewezen, waar ze omgangsvormen leren, enzovoort. Op die manier zorg je er als ouders voor (met een beetje mazzel) dat je kinderen later niet ontsporen. Maar dat soort gezinnen kent de Marokkaanse gemeenschap niet.

Er is dus niets tegenstrijdigs aan die twee stukken.
pi_49914787
quote:
Op woensdag 30 mei 2007 01:02 schreef Nadine26 het volgende:

Maar dat soort gezinnen kent de Marokkaanse gemeenschap niet.
Nogal grote generalisatie, vooral omdat het grootste deel van de Nederlandse jeugd met Marokkaanse ouders niet onder de categorie "probleemjeugd" valt...

Het was trouwens niet de bedoeling om over Marokkanen te praten, maar over het boek...
Make something foolproof and someone will invent a bigger fool
pi_49917703
quote:
Op woensdag 30 mei 2007 04:27 schreef Nikske het volgende:
Nogal grote generalisatie, vooral omdat het grootste deel van de Nederlandse jeugd met Marokkaanse ouders niet onder de categorie "probleemjeugd" valt...
Zou het helpen als ik voortaan aanhalingstekens gebruik? Als in: 'quote'?
quote:
Het was trouwens niet de bedoeling om over Marokkanen te praten, maar over het boek...
You're funny
Het boek... heeft een mooie kaft. Goed stevig, ligt lekker in de hand. De papiersoort is ook in orde, en ook over het lettertype niets dan goeds.

Zo goed?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')