Alle nikkors passen en werken op de Nikon F5. Hij is zelfs in staat VR lenzen te gebruiken inclusief VR ook al kwam de eerste VR lens pas deze eeuw uit en stamt de F5 uit 1996.quote:Op woensdag 17 oktober 2007 12:37 schreef ableton het volgende:
Ik ga binnenkort een nikon f5 aanschaffen, want ik wordt laks van digitale fotografie en vind er daardoor weinig meer aan.
Wat ik tot nu toe heb begrepen is dat de Nikkor lenzen van de DX serie (dus die van mijn d80 ook right???) ook op de f5 passen maar dat je dan rekening moet houden met lichte cirkelvorming.
Is er iemand die iets meer concrete informatie hierover kan vinden. Is er een speciale serie lenzen voor de F-camera's? Komen die nu ook nog uit? Zijn dit gewoon de lenzen die je op de konijnenberg kunt kopen.
Voorbeeld: ik heb een 50mm/1.8 van mijn d80. Is er ook een 50mm/1.8 voor de F-serie of is dit gewoon dezelfde lens als die ik al voor mijn d80 heb.
Dank dank.
het is niet die ene stop die het leuker maakt, maar ook de IS (das nog eens 3 stops extra). 200 is gewoon te lang, wnat dat is in vele gevallen de 135 al.quote:Op woensdag 17 oktober 2007 11:57 schreef Shark.Bait het volgende:
[..]
En jij denkt dat die ene stop dan veel zal uitmaken.
Sorry dat ik misschien aan het mierenneuken ben, maar je koopt een lichtsterke lens voor bewegende onderwerpen, en IS voor eigen bewegingen. Aan die IS heb je geen reet als je onderwerp beweegtquote:Op woensdag 17 oktober 2007 22:48 schreef ebeaydojraes het volgende:
[..]
het is niet die ene stop die het leuker maakt, maar ook de IS (das nog eens 3 stops extra). 200 is gewoon te lang, wnat dat is in vele gevallen de 135 al.
Je snapt vast dat ik het niet met je eens ben. Wellicht komt dat door de jaloerse blikken van fotografen die met 70/200 lopen te zeulen terwijl ik daar met mn lichtgewichtcombo 5D/200 prime sta te spelen.quote:Op dinsdag 16 oktober 2007 23:10 schreef ebeaydojraes het volgende:
[..]
200 2.8 is alleen leuk voor mensen die geen geld willen investeren in een 70-200 2.8. 2.0 is toch een hele andere klasse en ik zou heel erg graag IS zien op de 135 2.0. Dat is toch iets wat ik vaak mis. Lichtsterkte en snelheid is leuk, maar als je op 1/160ste moet schieten dan wordt het al snel moeilijk om alsnog voldoende licht op te vangen. 200 2.8 is dan al helemaal niet te doen (voor wat ik er mee doe dan althans). Al is t best een mooie lens (net zo scherp als 135).
200 1.8 is/was een droomlens en zoeen zal er nooit meer gemaakt worden (vanwege de natuur onvriendelijke elementen), maar de 200 2.0 IS USM doet bijna hetzelfde dankzij de IS. Een hemels objectief, al zal die vast wel TE groot (bulky) worden om in m'n zijtas te passen, om nog maar te spreken over gebruik in hele kleine dichtgepakte zalen.
is geen mierenneuken. Maar die IS is JUIST wat ik nodig heb. Ik moet kunnen schieten op 1/60 of 1/80 op 135 a 200 mm en dat gaat nu gewoon niet. DUs daarin zit de stop-winst. Als ik beweging schiet dan zit ik er sowieso te dicht op met 135 en 200mm Op die afstanden ben ik met head-shots bezig. De beweging doe ik wel met 50 a 85 of liever nog lager en dan heb je geen IS meer nodig (dan frame je zo groot dat je de camera het werk laat doen).quote:Op vrijdag 19 oktober 2007 08:42 schreef freud het volgende:
[..]
Sorry dat ik misschien aan het mierenneuken ben, maar je koopt een lichtsterke lens voor bewegende onderwerpen, en IS voor eigen bewegingen. Aan die IS heb je geen reet als je onderwerp beweegt. Als ik dan denk aan de situaties bij uitstek voor lichtsterke lenzen zoals die 200mm, dan zou IS alleen zin hebben in de range van 1/80-1/200. Kortere sluitertijden hou ik wel stil, en langere is bewegingsonscherpte door onderwerp. Bij indoor sport (zwemmen oid) is het in mijn ervaring helemaal minimaal 1/250e gebruiken, en dat hou ik vaak nog zelf wel stil.
En toch he... Zou ik het erg prettig vinden op mijn lens.
Ik weet ook dat ik er niet blij van zou worden. Daarom zeg ik ook dat hij te bulky is voor het regular day job gebeuren. Kleine volgepakte zalen heb je er niets aan, maar op festivals (zeker in tenten) heb je er snel al veel meer aan en dan heb ik toch een trolly bij me.quote:Op vrijdag 19 oktober 2007 09:00 schreef ..bennie het volgende:
[..]
Je snapt vast dat ik het niet met je eens ben. Wellicht komt dat door de jaloerse blikken van fotografen die met 70/200 lopen te zeulen terwijl ik daar met mn lichtgewichtcombo 5D/200 prime sta te spelen.
Echter, voor de camera's met cropfactor vind ik de 135 voldoende, daar ze hetzelfde resultaat bieden.
Met de 70/200 zoomde ik amper, dus waarom zou ik me scheel betalen voor minder kwaliteit? Van de 200/1.8 word ik overigens echt niet blij, wellicht als je een assistente kunt veroorloven die dat ding voor je meezeult. Kleiner zal ie in ieder geval niet worden.
IS op de 135 en 200 prime vind ik wel iets van te zeggen, zolang ze er maar niet twee keer zo groot van worden. De 85 en 135 staan ook nog op mn verlanglijstje, maar vooralsnog is de 200 prime momenteel sinds aanschaf mn meest gebruikte objectief.
Wat is je budget? Ik ben zeer tevreden over de Canon EF-S 17-85 f:4.5-5.6 IS USM.quote:Op donderdag 8 november 2007 10:41 schreef sanger het volgende:
Ik ben eigenlijk eens aan het rondkijken voor vervanging van mijn kitlens (18-55) voor mijn 400D.
Wat wil ik? Wat groothoekbereik, een beetje zoom, iets lichtsterker en mogelijk een macrofunctie. Liefst ook een wat groter bereik dan de kitlens, iets tot 70 of 80mm.
Iemand ervaring met een goede lens die aan mijn wensen voldoet?
Heb geen budget voor ogen nog. Laat ik het zo zeggen. Ik wil kijken wat er op de markt is om te beslissen hoeveel ik wil uitgevenquote:Op donderdag 8 november 2007 09:53 schreef buitenbeentje het volgende:
[..]
Wat is je budget? Ik ben zeer tevreden over de Canon EF-S 17-85 f:4.5-5.6 IS USM.
Maar Sigma heeft bij voorbeeld ook een 17-70 f:2.8-4.5. Tamron vind ik dan weer een beetje overdreven met een 18-200 f:3.5-5.6 als standaard lens.
Wat is er mis met EF-S?quote:Op donderdag 8 november 2007 12:03 schreef freud het volgende:
Die Canon 17-85 IS is erg. Helaas alleen in EF-S te krijgen
.
Met die stops bedoel je de sluitertijd?quote:Op donderdag 8 november 2007 12:15 schreef buitenbeentje het volgende:
EF-S past niet op een full-frame body doordat er aan de achterkant een lenshouder uit steekt die ruzie krijgt met de omhoog klappende spiegel. IS is prettig omdat je dan een paar stops lagnzamer kan knippen zonder dat je de beweging van de fotograaf in de foto terug ziet (binnen het redelijke natuurlijk). En USM is lekker stil.![]()
Ziet er naar uit dat de camera alles heeft wat ik zoek, behalve de macro-functionaliteitquote:Op donderdag 8 november 2007 12:19 schreef buitenbeentje het volgende:
Inderdaad, of een iets kleiner diafragma.
Prijsoverzichtje![]()
Specificatie volgens Canon
Lichtsterk in combi met IS is het magische woord. Als je van plan bent om snel bewegende onderwerpen te fotograferen, dan is IS niet zoveel van meerwaarde, maar in de meeste andere gevallen zorgt IS dat je nog langere sluitertijden kan gebruiken. Ik durf met mijn 24-105L best op 1/3 (en in een gekke bui op 1/2) uit de hand te fotograferen.quote:Op donderdag 8 november 2007 12:31 schreef sanger het volgende:
[..]
Ziet er naar uit dat de camera alles heeft wat ik zoek, behalve de macro-functionaliteit![]()
Toch nog een vraagje:
http://www.digitalstreet.nl/product_info.php?cPath=23_88&products_id=2206
http://www.digitalstreet.nl/product_info.php?cPath=23_88&products_id=336
In verhouding met bovenstaande zal de Canon uiteraard beter zijn. Maar bieden deze 2 ook niet wat ik zoek? Volgens de benaming zijn deze ook lichtsterker>
Ik heb het onderste objectief, de Sigma 18-125mm. Een superfijn bereik, daarom doe ik 'm ook absoluut niet weg (ik heb bijna niet meer tele nodig, op vakantie bijvoorbeeld is dit bereik echt ideaal). Echter geen noemenswaardige macromogelijkheden, en niet super lichtsterk. Kwaliteit is oke (maar ik denk dat de Canon die je eerder noemde en ook de andere Sigma kwalitatief iets beter zijn).quote:Op donderdag 8 november 2007 12:31 schreef sanger het volgende:
[..]
Ziet er naar uit dat de camera alles heeft wat ik zoek, behalve de macro-functionaliteit![]()
Toch nog een vraagje:
http://www.digitalstreet.nl/product_info.php?cPath=23_88&products_id=2206
http://www.digitalstreet.nl/product_info.php?cPath=23_88&products_id=336
In verhouding met bovenstaande zal de Canon uiteraard beter zijn. Maar bieden deze 2 ook niet wat ik zoek? Volgens de benaming zijn deze ook lichtsterker>
Als je op zoek bent naar een betaalbaar en goed lichtsterk standaard zoom obj, kijk dan eens naar de 17-50/2.8 (ca 360 euro) of de 28-75/2.8 (300) van Tamron. Ze hebben niet de degelijkheid van de vergelijkbare Canons, maar doen er optisch nauwelijks voor onder en zijn stuk-ken goedkoper.quote:Op donderdag 8 november 2007 12:49 schreef sanger het volgende:
Het gebruik zal voornamelijk mijn zoontje zijn. Maar ik wil me ook wat gaan toeleggen op sportfotografie en dan voornamelijk gemotoriseerde sporten. Het gaat dus om bewegende beelden, en ook om het snel maken van de foto's. De spontane foto's van bv een kind zijn vele malen leuker dan de "gemaakte" (mits portretfoto's). IS lijkt me overigens super voor het maken van panfoto's.
Het moet ook echter de vervanger worden van mijn kitlens, dus gebruikt als standaardobjectief. Dus ook binnengebruik zal veerlvuldig aan de orde komen. Vandaar dat ik een wat lichtsterkere lens overweeg.
De Canon heeft overigens als groot voordeel dat er een overlapping is van 15 mm met mijn telelens. De Sigma heeft dit niet, wat inhoudt dat je vaker zult wisselen in het tussengebied.
Dan heeft Sigma ook nog een 18-55mm 2.8 voor rond de 300 euro (als ik het me goed herinnerquote:Op donderdag 8 november 2007 20:45 schreef Vliegvrager het volgende:
[..]
Als je op zoek bent naar een betaalbaar en goed lichtsterk standaard zoom obj, kijk dan eens naar de 17-50/2.8 (ca 360 euro) of de 28-75/2.8 (300) van Tamron. Ze hebben niet de degelijkheid van de vergelijkbare Canons, maar doen er optisch nauwelijks voor onder en zijn stuk-ken goedkoper.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |