quote:Een onderhuidse chip? Dat is iets voor huisdieren. Nog wel, maar steeds vaker nemen ook mensen er een. Om medische redenen bijvoorbeeld. Maar het is heel geod mogelijk dat ze zo ook altijd en overal kunnen worden gevolgd.
Steeds meer huisdieren worden voorzien van een chip. Die zogeheten RFID-chip ( Radio Frequency Identification Chip) is zo groot als een rijstkorrel en wordt met een injectienaald onder de huid aangebracht. De chip bevat een unieke code die contactloos aan een speciale lezer kan worden doorgegeven.
Het Amerikaanse bedrijf VeriChip, dat deze chipsystemen levert, ziet een groeiende markt voor toepassing bij mensen. De code van de chip kan gekoppeld worden aan de naam van de drager en aan informatie over bijvoorbeeld zijn bloedgroep en medicijnen waarvoor hij allergisch is. Daardoor zou een verkeersslachtoffer zonder een bloedtest meteen de juiste bloedtransfusie kunnen krijgen. VeriChip schenkt al chiplezers aan ziekenhuizen om zo het gebruik te stimuleren.
Het Nederlandse NXP, de vroegere chipdivisie van Philips, is een grote fabrikant van de RFID-chips voor gebruik in pasjes, paspoorten, kleding en andere producten. Ook NXP signaleert dat de chips vaker bij mensen worden geïnjecteerd. Hooggeplaatsten, zoals presidenten en koningen, gebruiken de chip soms om te voorkomen dat criminele dubbelgangers zonder chip toegang krijgen tot beveiligde omgevingen.
Digitale Angel, een dochterbedrijf van VeriChip, gaat een stap verder. Het levert een chip die voorzien is van een gps-ontvanger en een batterij. Deze onderhuidse personal locator beacon kan een noodsignaal naar satellieten sturen. Daarmee is al een solozeiler met schipbreuk midden op zee gered.
GPS is gebaseerd op radio signalen van satellieten. Daar word je dus continue mee gebombardeerd, net zoals met satelliet-TV signaal. Ook als je zelf geen TV kijkt of GPS gebruikt. GPS-apparaten ontvangen alleen. Je mobiele foon is veel gevaarlijkerquote:Op vrijdag 21 december 2007 21:57 schreef BaajGuardian het volgende:
hoe zit dat eigenlijk met gps, is dat microwave net als radar?
Lekker die straling in je kop, niet dat het veel verschil maakt met mobieltjes en dat is al erg genoeg maar toch.
Ik heb geen mobiele telefoon, als ik mijn hersenen wil bakken kan ik ook wel gewoon mijn haar in de brand steken.quote:Op vrijdag 21 december 2007 22:05 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
GPS is gebaseerd op radio signalen van satellieten. Daar word je dus continue mee gebombardeerd, net zoals met satelliet-TV signaal. Ook als je zelf geen TV kijkt of GPS gebruikt. GPS-apparaten ontvangen alleen. Je mobiele foon is veel gevaarlijker
Dan moet je aluminium dragen. There is no escape.quote:Op vrijdag 21 december 2007 22:08 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
Ik heb geen mobiele telefoon, als ik mijn hersenen wil bakken kan ik ook wel gewoon mijn haar in de brand steken.
Tv kijk ik ook amper tot niet, mischien 1x per week een paar minuten ofzo.
Dat je daarmee gebombardeerd wordt is mij al jaren duidelijk, is goed te merken die hoge frequentie.
(ben er gevoelig voor, als in radiokinetisch)
Nee man, dat is juist hetgeen je NIET moet doen.quote:Op vrijdag 21 december 2007 22:13 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dan moet je aluminium dragen. There is no escape.
Google eens op kooi van Faraday.quote:Op vrijdag 21 december 2007 22:32 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
Nee man, dat is juist hetgeen je NIET moet doen.
Aluminium is juist een antenne, het is een supergeleider voor een chip zoals het ook een snelheidsberekener (werkt met microwave btw) een object met aluminiumfolie veel sneller laat oppikken. (heel toevallig was daar ook wat over op discovery hoorde ik)
Het beste wat je kunt doen tegen die zooi onder het mom van escape, is een zootje producten opslaan dat vol vitamines mineralen vezels en eiwitten maar "magnesium" in particular zit, en een waterpurifying kit erbij, en in een kelder 5 meter onder de grond gaan wonen. (wanneer de chip haar intrede heeft gedaan dus)
Nu is het nog een 'bombardement' van deeltjes, maar dan wordt het 't 'cataclysme' van de mens.
Zou wel beetje jammer zijn ja als dergelijke persoonsgegevens onversleuteld verzonden worden..quote:Op woensdag 2 januari 2008 14:14 schreef deom het volgende:
En weer een stapje dichter bij "iedereen aan de chip"
Kritiek op paspoortkaart voor reizende Amerikanen
Door Harm Hilvers, dinsdag 1 januari 2008 19:28, views: 17.754
Op de valreep van 2007 is door het Amerikaanse ministerie van Buitenlandse Zaken besloten de paspoortkaart van een rfid-chip te voorzien. Hierop is echter veel kritiek geuit door privacyvoorvechters.
Amerikaans paspoortDe paspoortkaart kan gebruikt worden als vervanger voor het gewone paspoort en is bedoeld voor inwoners van de Verenigde Staten die via land of zee naar Canada, Mexico, Bermuda of de Caraïben willen reizen. Afgelopen maandag heeft het Department of State van Amerika besloten om de kaart van technologie te voorzien die het mogelijk maakt om de gegevens die op de kaart zijn opgeslagen op afstand uit te lezen. Het voordeel hiervan is dat de kaarten niet langer fysiek door een kaartlezer gehaald hoeven worden.
Het Centrum voor Democratie en Technologie in Amerika heeft bij monde van Ari Schwartz laten weten van mening te zijn dat deze nieuwe technologie onveilig is en een gevaar kan vormen voor de privacy. Volgens Schwartz kan de gebruikte rfid-technologie beter ingezet worden voor het bijhouden van het inventaris van magazijnen.
Het ministerie heeft reeds aangegeven dat er verschillende privacybeschermers op de kaart worden aangebracht. Zo zal de kaart geen biometrische informatie bevatten en zal de leverancier een beschermende hoes meeleveren, zodat de kaart niet vanaf een te grote afstand wordt uitgelezen.
Bron: http://tweakers.net/nieuws/51065
ehgmn...waar slaat die bewering op?quote:Op woensdag 2 januari 2008 14:14 schreef deom het volgende:
En weer een stapje dichter bij "iedereen aan de chip"
Maar dat is precies wat er aan de gang is. Het gros van de Nederlanders is erg beinvloedbaar en wel als het "aantrekkelijk" wordt gemaakt. Kijk naar alle zegeltjes en bonuskaarten. Men stapt masaal over op VOIP bellen omdat het goedkoper is. Dat de techniek nog niet volwassen is, en er nu mensen zonder personenalarmering thuis zitten is geen punt. Het is immers goedkoper.quote:Op woensdag 2 januari 2008 15:50 schreef RM-rf het volgende:
[..]
Niemand kan een andere burger zomaar wat opdwingen, behalve als mensen zich erg dom en beinvloedbaar opstellen kunnen ze makkelijk meegsleept worden in domme emotionele en weinig rationale massa-hysterie..
natuurlijk....quote:Op donderdag 3 januari 2008 11:28 schreef deom het volgende:
[..]
Maar dat is precies wat er aan de gang is. Het gros van de Nederlanders is erg beinvloedbaar en wel als het "aantrekkelijk" wordt gemaakt. .... Het is immers goedkoper.
Je geeft zelf aan wat het gevaar is. Er worden bepaalde functies toegeschreven aan de chip die helemaal niet waargemaakt kunnen worden.quote:Op donderdag 3 januari 2008 11:51 schreef RM-rf het volgende:
[..]
natuurlijk....
maar leg nu uit wat het hemeltergende 'gevaar' is?
.......
Met RFId is gewoon domweg zo dat het enige 'gevaar' erin zit dat het toegepast wordt voor dingen die helemaal niet zinnig zijn, bv voor de controle en uitlezen van fraude-gevoelige signalen...
Probleem aan RFID is dat het behoorlijk fraude-gevoelig is ... wat dat betreft is juist voor bv paspoort- of kassa-systemen en flink risico...
maar hierin schuilt niet zozeer een gevaar voor burgers, het gevaar bestaat eerder voor de aanbieders die het kennelijk voorbarig willen toepassen
Ik zeg nergens dat RFID een invloedrijke techniek is. Ik zeg dat er steeds meer mensen zijn die er de waarde van een invloedrijke techniek aan toekennen en dat daar het gevaar schuilt.quote:Op donderdag 3 januari 2008 13:19 schreef RM-rf het volgende:
maar aösjeblieft, hou op met die angst-zaaierij die gebaseerd is op het idee alsof het een invloedrijke techniek is, dat is het niet, het is niet meer dan een ietwat makkelijker toepasbare barcode, niets meer en niets minder en alhoewel de paranoide science-fiction acteuren dol zijn op beelden van hersenloze massa met barcode op hun voorhoofd getatoeerd, hoop ik dat een zinnig denkend mens ook wel doorheeft dat zulke dingen gewoon op hol geslagen fa
het nieuwe paspoort is al voorzien van een chip, dus je wordt al gedwongen.quote:Op donderdag 3 januari 2008 14:48 schreef Xith het volgende:
Zoals ik nu mijn visie heb, zal de overheid het moeilijk gaan maken om chip-vrij te gaan leven (ze zullen het niet dwingen, maar waarschijnlijk wel extra'tjes geven aan mensen die het wel doen).
en dat is nu net die angst die er gezaaid wordt .. je beslist met of zonder RFID precies hetzelfde...quote:Op donderdag 3 januari 2008 14:48 schreef Xith het volgende:
Het gaat me er niet om of de techniek nu nog onbetrouwbaar is of niet, ik wil gewoon zelf beslissen wat er in mijn lichaam gaat komen, ik wil zelf beslissen of ik de overheid vertel waar ik die en die dag was en waarom ik er was.
Ik loop dan ook express niet rond met mijn paspoort, ook al zou het moeten van de overheid - uit protest. En mijn telefoon kan ik gewoon achterlaten of niet...quote:Op donderdag 3 januari 2008 15:19 schreef RM-rf het volgende:
[..]
en dat is nu net die angst die er gezaaid wordt .. je beslist met of zonder RFID precies hetzelfde...
mocht er iemand zeer veel eblang aan hechten te weten waar je was of niet, weten ze dat probleemloos.... als je een gsm bij je draagt is dat zelf s enorm eenvoudig en zelfs stukken efficienter dan van die domme RFID chips welke dan en heel netwerk aan uitlees-apparaten zou betekenen welke op ieder denkbaar moment binnen een paar meter afstand van jou zou moeten zijn (of iig minimaal een zeer fijn uitleessysteem, onhaalbaar iig)..
Nogmaals. RFID is absoluut nutteloos als een breed 'close-monitoring-systeem, omdat het signaal veels te zwak is, en het een zeer fijn uitleesnetwerk zou vergen, wat financieel niet haalbaar is.
Bescherming van je recht op privacy begint er mee om zelf bewust te worden en voor jezelf te gaan denken en niet hersenloos diegene na te gaan bléren over onzinnige privacy-dreigingen die feitelijk niet bestaan en totaal onhaalbaar zijn...
iedere opwinding over RFId is ook niet meer dan absolute FUD welke eerder afleidt van veel reele bedreigingen van je privacy die veelal veel efficienter en toepasbaarder zijn dan de totaal hypothetische dreiging die RFID zou inhouden en waarvoor veel Fantasy, Sci-Fi en goedgelovigheid nodig is om er een reele dreiging in te zien...
enkel is het natuurlijk veel makkelijker om er een fantasierijk dreigverhaal omheen te bedenken, inclusief 'implant-chips', 'rfid-bommen' en dergelijke onzin voor de goedgelovigen.
Het CBP heeft al de uitspraak gedaan dat het gebruik van de gegevens die de OV bedrijven verzamelen aan de hand van de OV chipkaart in strijd is met de privacywetgeving. Helaas kan ik in Rotterdam niet zelf beslissen of ik gebruik maak van het OV met of zonder chip. Je kunt niet meer in de metro zonder chip. Dan kies ik ervoor om geen gebruik te maken van het OV, maar om mijn privacy te bewaren mag ik dus geen gebruik maken van het OV.quote:Op donderdag 3 januari 2008 15:19 schreef RM-rf het volgende:
[..]
en dat is nu net die angst die er gezaaid wordt .. je beslist met of zonder RFID precies hetzelfde...
iedere opwinding over RFId is ook niet meer dan absolute FUD welke eerder afleidt van veel reele bedreigingen van je privacy die veelal veel efficienter en toepasbaarder zijn dan de totaal hypothetische dreiging die RFID
quote:Op donderdag 3 januari 2008 15:35 schreef Xith het volgende:
Wat zou jij dan zien als reele bedreigingen van onze privacy?
...quote:Op donderdag 3 januari 2008 16:08 schreef RM-rf het volgende:
[..]is dat niet een beetje het omdraaien van de vraag...?
ik loop hier niet te mekkeren en als jij kennelijk beweert je paspoort 'uit principe' thuis te laten, waarbij vermoedelijk jouw paranoia over 'in de gaten gehouden te worden' meespeelt, maar wel rond te lopen met je GSM.. tja, dan begrijp je ergens iets niet..
Zie hierboven.quote:iedere opwinding over RFId is ook niet meer dan absolute FUD welke eerder afleidt van veel reele bedreigingen van je privacy die veelal veel efficienter en toepasbaarder zijn
Ik weet dit., nogmaals, ik draag geen paspoort bij mij uit protest, niet uit een - zoals jij zegt - paronia gedachte. Ik ben het niet eens met het feit dat ik als het ware een loopbewijs moet hebben om op openbare plekken zoals de straat voor mijn huis te lopen. Ik trap er geen rotzooi mee, ben er geen tuig door, bij eventuele boetes zal ik gewoon betalen, maar dit stukje principe zal ik houden.quote:het signaal van de chip in je paspoort komt niet eens door een laagje aluminiumfolie heen..je GSM heeft een bereik van kilometers..
Ik ben dan ook niet bang voor RFID chips, wel zie ik de toekomst somber in met de komt van betere chips.quote:bovendien heeft de overheid helemaal geen apparaten staan die continu gegevens uit paspoorten kunnen uitlezen, er zijn nauwelijks RFID uitleesapparaten voor
daarentegen, via een gerechterlijk bevel kan de overheid domweg van je mobiele telefonieprovider de GSM-records opvragen waar uitstekend uit te halen valt waneer je waar exact was...
Ik claim helemaal niet dat de regering weet waar ik ben mocht ik wel mijn paspoort meenemen. En zoals ik ook al zei over de telefoon; die neem ik niet mee mocht ik ermee zitten. Ik zit er trouwens niet mee, ik vind het alleen een slechte ontwikkeling dat steeds meer techniek vast wordt gekoppeld aan je eigen persoon. Ik ga dus wel de telefoon blijven gebruiken, welke nu al wordt gefiltert door de overheid, samen met elke e-mail die ik stuur. Dat betekent echter niet dat ik het ermee eens ben, ik heb gewoon geen keus. (mijn lol op het internet weegt hoger dan mijn gedachtes over de meekijkende overheid).quote:Snap je nu niet dat je bezig bent met het dom nablaten van anderen als je kennelijk veel ophef maakt 'dat de regeing zou weten waar je zou zijn via je paspoort' en je het dan thuislaat, terwijl je kennelijk gelijktijdig wel hersenloos met je GSM rondloopt (of geldt je paranoia dan opeens niet meer?)
Hier ben ik het niet mee eens, deze groepen gebruiken (net zoals ik en jij eerder zeiden) dezelfde methodes als de overheid (angst). Echter is het de overheid die de macht heeft om onze privacy te schenden, niet deze groepen. Vandaag kwam een rapport uit:quote:Nogmaals, de grootste bedreiging voor de privacy van burgers is niet een 'boze overheid', maar vooral de domheid van mensen zelf en hun neiging erg goedgelovig te zijn, zich makkelijk te laten afleiden door angstverhalen aan de ene ant, die vooral effect hebben erop dat ze daadwerkelijke en minder #romantische' en fantasievolle' dreigingen niet meer zien of opeens die niet meer 'indrukwekkend' lijken te zijn.
Sorry als ik niet blij ben met deze ontwikkeling. Ik snap dat je gaat zeggen dat ik er toch niets van zal merken, dat klopt. Omdat ik (atm) niets verkeerds doe zou ik geen angst moeten hebben, die heb ik ook niet, wel vind ik het niet fijn dat onschuldige mensen hun privacy kwijt raken voor maatregelen die toch geen invloed hebben (gedwongen paspoort meenemen helpt tegen terrorisme?).quote:Van 1.1 tot 5.0
Het beste cijfer dat een land kan krijgen is een 5. De categorieën zijn als volgt verdeeld:
4.1-5.0: Consequente handhaving mensenrecht-standaarden
3.6-4.0: Significante bescherming en beveiliging
3.1-3.5: Adequate bescherming tegen misbruik
2.6-3.0: Er zijn voorzorgsmaatregelen, maar verzwakte bescherming
2.1-2.5: Systematische verwaarlozing van de waakzaamheid
1.6-2.0: Uitgebreide bewaking maatschappij
1.1-1.5: Vrijwel complete bewaking maatschappij
Nederland zit dus tussen 'Systematische verwaarlozing van de waakzaamheid' en 'Uitgebreide bewaking van de maatschappij' in.
Dát is idd het probleem, vooral omdat je eigenlijk vrijwel zeker kunt verwachten dat het gaat gebeuren.quote:Op donderdag 3 januari 2008 20:55 schreef deom het volgende:
Als er op een gegeven moment een koppeling ontstaat van databases kan er een ongewenste situatie ontstaan.
Even voor de duidelijkheid dan, wat zie jij hier als "de chip" ?quote:Op donderdag 3 januari 2008 21:59 schreef BaajGuardian het volgende:
voor de critici, stel eens dat de chip net zo wordt toegepast als de ID plicht van nu? Ik vind dat een reëele stelling. Dat je dus geregistreerd moét staan volgens de wet dmv chip inclusief biometrische gegevens.
Hoe klinkt dat?
Hetzelfde als wat jij eronder ziet.quote:Op donderdag 3 januari 2008 22:05 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]
Even voor de duidelijkheid dan, wat zie jij hier als "de chip" ?
Hetzelfde als atoom-energie het ligt eraan op welke manier en hoe je er mee om gaat.quote:Op donderdag 3 januari 2008 21:59 schreef BaajGuardian het volgende:
voor de critici, stel eens dat de chip net zo wordt toegepast als de ID plicht van nu? Ik vind dat een reëele stelling. Dat je dus geregistreerd moét staan volgens de wet dmv chip inclusief biometrische gegevens.
Hoe klinkt dat?
Doe eens niet zo flauw trollen en beantwoord gewoon de vraag...quote:Op donderdag 3 januari 2008 22:06 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
Hetzelfde als wat jij eronder ziet.
Ja daar ben ik tegen, vind je dat raar?quote:Op donderdag 3 januari 2008 22:08 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Hetzelfde als atoom-energie het ligt eraan op welke manier en hoe je er mee om gaat.
Eigenlijk vind ik dat je veel verder moet denken. Cyborgs. Jezelf volstoppen met allerhande technologie om sneller te kunnen denken en langer te kunnen neuken. Ben je daar tegen?
Ja!quote:Op donderdag 3 januari 2008 22:08 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Hetzelfde als atoom-energie het ligt eraan op welke manier en hoe je er mee om gaat.
Eigenlijk vind ik dat je veel verder moet denken. Cyborgs. Jezelf volstoppen met allerhande technologie om sneller te kunnen denken en langer te kunnen neuken. Ben je daar tegen?
Eventjes terugquote:Op donderdag 3 januari 2008 18:13 schreef RM-rf het volgende:
...
En Baaj vroeg wat jij onder privacy verstond, ben ik ook benieuwd naarquote:Op donderdag 3 januari 2008 15:35 schreef Xith het volgende:
Wat zou jij dan zien als reele bedreigingen van onze privacy?
jy denkt vast aan een paprikagekruid stuk Lays-aardapppelschijfjequote:Op donderdag 3 januari 2008 22:09 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]
Doe eens niet zo flauw trollen en beantwoord gewoon de vraag...
quote:Op donderdag 3 januari 2008 23:05 schreef Lambiekje het volgende:
[..]
jy denkt vast aan een paprikagekruid stuk Lays-aardapppelschijfje
Als we straks een chip hebben en een hacker heeft een chip-reader. En kan met een blik op de monitor zien of je een hartpatient of bodybuilder bent of wat je banksaldo is. Dat lijkt me echt fantastich als veiligheid. Een receptioniste van hotel weet meteen of je een slippertje maakt.quote:Op donderdag 3 januari 2008 23:04 schreef Xith het volgende:
[..]
Eventjes terug![]()
[..]
En Baaj vroeg wat jij onder privacy verstond, ben ik ook benieuwd naar...
Haha hij had je wel he, en dan maar janken dat er wordt getrolt terwijl jij zelf steeds zit te trollen met je "antwoord daar eens op" terwijl ik je al 100x heb gezegd dat jij niet hoeft te weten wat ik weet en als ik iets niet zal posten is dat mijn zaak.quote:
Hij had me wel?quote:Op donderdag 3 januari 2008 23:10 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
Haha hij had je wel he, en dan maar janken dat er wordt getrolt terwijl jij zelf steeds zit te trollen met je "antwoord daar eens op" terwijl ik je al 100x heb gezegd dat jij niet hoeft te weten wat ik weet en als ik iets niet zal posten is dat mijn zaak.
Je vind het beter om allerlei vage chemicaliën in te nemen waarvan je maar moet afwachten wat het doet ipv technologie waarvan je van tevoren precies weet wat het doen, wat het je kost en wat het je oplevert?quote:Op donderdag 3 januari 2008 23:03 schreef Lambiekje het volgende:
[..]
Ja!
Trouwens als je langer wilt neuken of andere zaken. De natuur staat bol van de planten en kruiden. Daar heb je echt geen idioterie van de techniek bij nodig.
Een simpel pepermuntje maakt je al helder denkender en alerter.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |