abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_53288488
Er komt dus belasting op vliegen. 11,25 voor korte vluchten, 45 voor lange vluchten. Geen idee waar ze de grens trekken, maar okee.

Nou, nu vind ik het geheel terecht dat de geheel onbelaste luchtvaartindustrie ook belast wordt. De concurrentieposite van treinen, bussen en auto's is op de huidige wijze oneerlijk. Dit is natuurlijk bovendien voor het milieu niet gunstig. Dus tot zover chapeau.

Maar...
Transavia en Easyjet hebben al aangegeven dat als het allemaal te gek wordt ze hun diensten naar Duitsland en België verhuizen, wat leidt tot auto's vol Nederlanders richting de vluchthavens aldaar. Dat zou dus extra milieuvervuiling betekenen. Dat schiet natuurlijk niet op.
Dit is toch typisch een probleem dat je op EU niveau aanpakt, als het al niet op mondiaal niveau kan? Ik heb het natuurlijk over accijns op kerosine. Dan wordt het voor de vliegmaatschappijen ook aantrekkelijker om met zuinigere vliegtuigen te vliegen. Ofwel: je pakt het probleem bij de bron aan.
Hebben we die EU nou echt voor niks? Dit is toch raar?

Overigens heeft Femke vandaag naar Balkenende een voorstel ingestuurd om het probleem wel mondiaal aan te pakken:
quote:
GroenLinks wil dat premier Balkenende binnen de Verenigde Naties pleit voor een Internationaal Klimaat Fonds. Dat schrijft fractieleider Halsema in een brief aan de premier.

Volgende week zijn Balkenende en minister Verhagen (buitenlandse zaken) in New York om daar de Klimaattop en de Algemene Vergadering van de VN bij te wonen. Tijdens de Klimaattop zal de premier een pleidooi houden voor het voorbereiden en nemen van aanpassingsmaatregelen met het oog op de klimaatveranderingen.

Halsema wil dat Balkenende van de gelegenheid gebruikmaakt om een internationaal klimaatfonds te bepleiten. Hiermee kunnen arme landen en landen met opkomende economieën, technisch en financieel worden geholpen in de strijd tegen CO2-uitstoot. Zo is er ondersteuning nodig bij het bouwen van dijken, het tegengaan van verwoestijning of de overgang van fossiele naar duurzame energie in deze landen.

Het fonds kan worden gevoed door een mondiale heffing op kerosine en/of een stikstofoxide (NOx) taks op de uitstoot van vliegtuigen. GroenLinks hoopt dat deze heffingen een belangrijke bijdrage zullen leveren aan de vermindering van het broeikasteffect, omdat de CO2 en NOx uitstoot op tien kilometer hoogte een chemische reactie veroorzaakt. Hierdoor verviervoudigt de CO2-uitstoot. Bovendien zullen heffingen „nieuwe en duurzame innovaties in de luchtvaart afdwingen”, verwacht Halsema.

Op voorwaarde dat ook de ontwikkelingslanden heffingen innen op hun vliegverkeer, kunnen ze een beroep doen op het geld in dit fonds. „Denk bijvoorbeeld aan Indonesië, waar door verdroging en vernietiging van veengronden een gigantische hoeveelheid CO2 wordt uitgestoten. Een fonds kan projecten die dit tegengaan bekostigen.”

Een zogenoemde Klimaatraad moet het fonds gaan beheren. Vorig jaar, in de aanloop naar de klimaatconferentie over het verdrag van Kyoto (hierin wordt de vermindering van de uitstoot van broeikasgassen geregeld), pleitte GroenLinks al vergeefs voor een Klimaatraad. Toen bleek een orgaan dat toeziet op naleving of financiële ondersteuning, te hoog gegrepen.
bron: Trouw 18/09/2007

Dat lijkt er meer op. Ik ben benieuwd. Maar ik denk dat het niks wordt en dat we lekker blijven navelstaren in Nederland.
Yeah, well, that's just, like, your opinion, man.
3 weken sterren kijken in augustus: www.iayc.org
pi_53288620
Ik heb familie in Nederland wonen en neem wel eens het vliegtuig naar Nederland. Voortaan niet via Amsterdam, maar via Brussel. Tickets naar Brussel zijn overigens nu al goedkoper, maar die keus wordt nu nog gemakkelijker gemaakt. Dit kabinet doet nog steeds alsof Nederland een eiland is en denkt dat de consument dom is. Met expidia.com en ita.com zie je meteen wat het goedkoopst is.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_53288723
Het is niet alleen het kabinet. Het is (op dit vlak) iedereen behalve Groen Links (en D66). Maar die zijn niet met zoveel.
Yeah, well, that's just, like, your opinion, man.
3 weken sterren kijken in augustus: www.iayc.org
pi_53288954
Leuk hoor zo'n heffing. Maar waar gaat dat in vredesnaam aan besteed worden? Allerlei kutprojecten en ambtenarij waarmee het klimaat geen reet wordt geholpen? Het is een ordinaire lastenverzwaring, niet meer niet minder.
  woensdag 19 september 2007 @ 00:06:30 #5
54997 Posdnous
Moslima-knuffelaar
pi_53288992
quote:
Op woensdag 19 september 2007 00:05 schreef nikk het volgende:
Leuk hoor zo'n heffing. Maar waar gaat dat in vredesnaam aan besteed worden? Allerlei kutprojecten en ambtenarij waarmee het klimaat geen reet wordt geholpen? Het is een ordinaire lastenverzwaring, niet meer niet minder.
Neen, gewoon niet-milieu projecten.
When it comes to being Plug 1, it's just me, myself and I
  woensdag 19 september 2007 @ 00:23:42 #6
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_53289393
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  woensdag 19 september 2007 @ 00:23:54 #7
139330 TNA
For the stars that shine
pi_53289396
De grens wordt getrokken bij Europa; 11.25 euro toeslag voor vluchten binnen Europa, 45 euro voor vluchten naar een bestemming buiten Europa. In Pauw & Witteman verkondigde de directeur van Eindhoven Airport - uitsluitend vluchten binnen Europa en een belangrijke basis van maatschappijen als Ryanair - dat 20% van de reizigers via Duitsland gaat om de heffing te vermijden. Witteman vroeg zich vrij cynisch af of "hij nou echt in de auto richting Düsseldorf zou stappen om 11.25 euro te vermijden om dat vervolgens kwijt te zijn aan benzine".

Ik geloof er niets van dat 20% van de mensen daadwerkelijk naar Duitsland gaat. Dat zijn vast rebelse antwoorden geweest op een Interview/NSS-enquête. En ik geloof er ook niets van dat de vliegtuigmaatschappijen vertrekken. Als ik daar CEO was had ik hetzelfde geroepen.
pi_53289403
quote:
Op dinsdag 18 september 2007 23:49 schreef ErikT het volgende:
Nou, nu vind ik het geheel terecht dat de geheel onbelaste luchtvaartindustrie ook belast wordt. De concurrentieposite van treinen, bussen en auto's is op de huidige wijze oneerlijk.
Mijn god, de redenering slaat nog aan ook. "Auto's worden belast dus vliegtuigen moeten ook belast worden anders is het niet eerlijk".

Dit is echt de wereld volledig op zijn kop. Waar we het geld aan besteden zien we later wel weer maar belast moet er worden, anders is het niet eerlijk. Het is echt te krom en te ziek voor woorden.
  woensdag 19 september 2007 @ 00:28:42 #9
39952 Hukkie
Wanna bang heads with me
pi_53289499
quote:
Op dinsdag 18 september 2007 23:49 schreef ErikT het volgende:
Nou, nu vind ik het geheel terecht dat de geheel onbelaste luchtvaartindustrie ook belast wordt. De concurrentieposite van treinen, bussen en auto's is op de huidige wijze oneerlijk. Dit is natuurlijk bovendien voor het milieu niet gunstig. Dus tot zover chapeau.
Hmm, welke concurrentiepositie? Ik ga op vakantie naar Gran Canaria en ik ga met de bus...?
Je zal maar een week vakantie hebben en met de auto naar Turkije gaan, tegen de tijd dat je er bent kun je weer terug.
Mensen die naar Belgie of de Veluwe op vakantie gaan zullen niet zo snel het vliegtuig pakken.
quote:
Bovendien zullen heffingen „nieuwe en duurzame innovaties in de luchtvaart afdwingen”
Jep, net zoals heffingen het fileprobleem drastisch hebben verkleind en (bijna) iedereen van het roken hebben afgeholpen.
There are no Saviours, there are no Kings, the Power lies in your head
DeviantArt
  woensdag 19 september 2007 @ 00:35:01 #10
pi_53289612
quote:
Op woensdag 19 september 2007 00:24 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

Mijn god, de redenering slaat nog aan ook. "Auto's worden belast dus vliegtuigen moeten ook belast worden anders is het niet eerlijk".

Dit is echt de wereld volledig op zijn kop. Waar we het geld aan besteden zien we later wel weer maar belast moet er worden, anders is het niet eerlijk. Het is echt te krom en te ziek voor woorden.
Ik vind het niet meer dan terecht dat ik kan meeprofiteren van iemand anders' vakantie. Over 1,5 maand looopt mijn contract af en dan ga ik lekker een paar weken in de ww
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
  woensdag 19 september 2007 @ 00:36:44 #11
36342 rishi120
Flavor Aid is Lekker!
pi_53289644
quote:
Op woensdag 19 september 2007 00:24 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

Ehm, volgens mij moeten we nu ook alle fietsen gaan belasten, en schoenen!
Signature
  woensdag 19 september 2007 @ 00:43:29 #12
54884 Yi-Long
Snorloze Zeiksnor
pi_53289789
Ik vlieg zowiezo al via Duitsland. Veel goedkoper, minder gezeik met de douane, etc...
FF vervelend om er heen te gaan, maar met de ICE is het best te doen.

Nederland is compleet doorgedraaid met overal maar belastingen op te gooien. Laten ze nou eerst maar eens voor een degelijk OV zorgen en snelwegen die filevrij zijn, dan zien we er tenminste iets van terug. Maar dat kan allemaal op de een of andere manier blijkbaar niet.
pi_53289797
quote:
Op woensdag 19 september 2007 00:36 schreef rishi120 het volgende:

[..]

Ehm, volgens mij moeten we nu ook alle fietsen gaan belasten, en schoenen!
op zich wel, ze zitten zo te zagen over de CO2 emissie van een wagen; als ik met mijn auto 100km rijd of ik doe het met mijn fiets, dan is de CO2 emissie van ik op de fiets hoger dan ik in de auto vanwege de extra inspanning die ik lever.

De auto nemen is dus gewoon milieuvriendelijker dan met de fiets gaan. Verder slaan ze nogal ver door, er was ergens een onderzoek dat eens gevoerd is waaruit bleek dat de varkens in west-vlaanderen alleen al meer CO2 uitstoten dan alle auto's die momenteel op de baan zijn . Belasting op varkens dan maar? Misschien nog emissienormen opleggen aan varkens?
eerst Vlaming, dan pas belg
Op zaterdag 8 september 2007 19:59 schreef Elixabete het volgende:
En belgen zijn altijd nog beter dan Nederlanders
pi_53289810
Mij sla je nog geen vliegtuig in
hou der niet van!
eng
dus prima maatregel!!!
//Jij bent een user waar er meer van zouden moeten zijn, zhe devilll // Ik dacht dat je schreef Hitler ofzo//Huillie is mine!
pi_53289855
een vliegtuig bijt niet hoor

Verder is het vliegtuig het veiligste transportmiddel dat er bestaat.
eerst Vlaming, dan pas belg
Op zaterdag 8 september 2007 19:59 schreef Elixabete het volgende:
En belgen zijn altijd nog beter dan Nederlanders
  woensdag 19 september 2007 @ 00:48:13 #16
39952 Hukkie
Wanna bang heads with me
pi_53289879
quote:
Op woensdag 19 september 2007 00:35 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Ik vind het niet meer dan terecht dat ik kan meeprofiteren van iemand anders' vakantie. Over 1,5 maand looopt mijn contract af en dan ga ik lekker een paar weken in de ww [afbeelding][afbeelding]
Toen ik werkeloos werd duurde mijn ww aanvraag bijna drie maanden, wat ga je in de tussentijd doen?
Bovendien ben je verwijtbaar werkeloos als je nu zegt dat je 'lekker een paar weken in de ww gaat' en niet solliciteerd naar een andere baan.

(Ik zag je trouwens in een ander topic posten dat je een goede baan had en bovengemiddeld verdiende?)(Kan dat topic nu ff niet terugvinden)(Weet je zeker dat je niet gewoon zit te stangen?)
There are no Saviours, there are no Kings, the Power lies in your head
DeviantArt
pi_53289969
Ow.. hier komt ook al extra belasting op?
quote:
Op woensdag 19 september 2007 00:23 schreef TNA het volgende:
[..]

Ik geloof er niets van dat 20% van de mensen daadwerkelijk naar Duitsland gaat. Dat zijn vast rebelse antwoorden geweest op een Interview/NSS-enquête. En ik geloof er ook niets van dat de vliegtuigmaatschappijen vertrekken. Als ik daar CEO was had ik hetzelfde geroepen.
Het ligt er maar net aan waar je woont. Ik woon zelf bij Eindhoven en ben al een keer vanaf Dortmund en Brussel gevlogen.. is net zo ver als veel Nederlandse luchthavens. Als vliegen vanaf Nederland echt duurder wordt dan ga ik dat gewoon vaker doen. Simpel.
  woensdag 19 september 2007 @ 01:01:03 #18
pi_53290083
quote:
Op woensdag 19 september 2007 00:48 schreef Hukkie het volgende:

[..]

Toen ik werkeloos werd duurde mijn ww aanvraag bijna drie maanden, wat ga je in de tussentijd doen?
Bovendien ben je verwijtbaar werkeloos als je nu zegt dat je 'lekker een paar weken in de ww gaat' en niet solliciteerd naar een andere baan.

(Ik zag je trouwens in een ander topic posten dat je een goede baan had en bovengemiddeld verdiende?)(Kan dat topic nu ff niet terugvinden)(Weet je zeker dat je niet gewoon zit te stangen?)
Ik heb waarschijnlijk eerder weer werk dan een uitkering.
pi_53290101
quote:
Op woensdag 19 september 2007 00:46 schreef Athmozz het volgende:
een vliegtuig bijt niet hoor

Verder is het vliegtuig het veiligste transportmiddel dat er bestaat.
Nee je zou maar net naar beneden gaan met dat ding als jij erin zit he!
Moet er niet aan denken!
//Jij bent een user waar er meer van zouden moeten zijn, zhe devilll // Ik dacht dat je schreef Hitler ofzo//Huillie is mine!
  woensdag 19 september 2007 @ 01:11:04 #20
54884 Yi-Long
Snorloze Zeiksnor
pi_53290216
quote:
Op woensdag 19 september 2007 01:01 schreef zhe-devilll het volgende:

[..]

Nee je zou maar net naar beneden gaan met dat ding als jij erin zit he!
Moet er niet aan denken!
Als jij dan neerstort en dood bent, dan is onze regering weer blij, want dan zijn ze er weer als de kippen bij om nog wat extra geld uit je doorbloedde broekzakken te kloppen...
pi_53290254
quote:
Op woensdag 19 september 2007 00:44 schreef zhe-devilll het volgende:
Mij sla je nog geen vliegtuig in
hou der niet van!
eng
dus prima maatregel!!!
Vliegangst is een fobie; een irrationele angst. Wees niet zo'n bange poeperd en ga van het leven genieten!
pi_53290282
quote:
Op woensdag 19 september 2007 01:14 schreef Evil_Jur het volgende:

[..]

Vliegangst is een fobie; een irrationele angst. Wees niet zo'n bange poeperd en ga van het leven genieten!
how? tell me!!!!!
  woensdag 19 september 2007 @ 02:08:29 #23
54884 Yi-Long
Snorloze Zeiksnor
pi_53290684
quote:
Op woensdag 19 september 2007 01:16 schreef zhe-devilll het volgende:

[..]

how? tell me!!!!!
Embrace death.
Zodra je niet meer bang bent voor de dood stap je overal zonder angst in, en kun je er zelfs van genieten.
pi_53290692
dat vliegvekeer onbelast is is van de zotte....
het een milieubelasting noemen echter ook....
pi_53290711
quote:
Op woensdag 19 september 2007 02:09 schreef sexymofo het volgende:
dat vliegvekeer onbelast is is van de zotte....
Ai, vorige keer moest ik anders wel belasting betalen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')