abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_53262083
Eindelijk na zoveel jaar de kans om een wat completere post te maken.

Deel 1 vind je hier: Elliott Smith

Elliott Smith, te vroeg gestorven zoals vele anderen, maar voor zijn ontijdige dood heeft hij zoveel moois achtergelaten.
Hij wilde zelf blijkbaar, dus alle respect voor zijn besluit.

Waarom het zo'n bijzondere artiest was, daar zal iedere fan zijn of haar eigen mening over hebben. Voor mij was het buiten de prachtige composities, ook vooral zijn stem. Net iets te hoog, enorm fragiel, en vol emotie.

Maar de composities zijn natuurlijk evengoed een trademark.
Deze man had geen weggooinummers, ieder nummer, zelfs al was het geen favoriet, had een eerlijkheid, naaktheid en intensiteit, die maar aan enkele artiesten gegeven is.
Artiesten die zich helemaal durven te laten gaan in hun muziek, geen commerciele belangen, geen compromissen, gewoon echt en eerlijk, vanuit het hart.

Persoonlijke hoogtepunten zijn de albums Either/Or, XO en het tweede posthume dubbel-album New Moon, wat dit jaar uitgekomen is.
Maar alle zeven albums zijn eigenlijk meer dan de moeite waard.
  dinsdag 18 september 2007 @ 06:15:05 #2
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_53262556
quote:
Op dinsdag 18 september 2007 06:15 schreef pfaf het volgende:
Beste artiest ooit.
Punt.
.
For great justice!
pi_53265459
quote:
Op dinsdag 18 september 2007 06:15 schreef pfaf het volgende:
Beste artiest ooit.
Punt.
Dat is voor mij nog altijd Neil Young. Maar dat zegt meer over Neil Young
pi_53282745
New Moon is heerlijk in de trein op weg naar Groningen, dik kans dat ik er vrijdag weer naar luister. Hopelijk ligt er meer op de plank, zonder dat dat Buckley-toestanden worden.
pi_53283177
quote:
Op dinsdag 18 september 2007 10:52 schreef -Dries- het volgende:

[..]

Dat is voor mij nog altijd Neil Young. Maar dat zegt meer over Neil Young
Nick Drake hier. Die staat gewoon in een eigen klasse, boven alles. Zelfs boven Elliott.
For great justice!
pi_53284548
Ik ga voor Bob Dylan.

Afgezien van dat vind ik Smith's muziek ook prachtig. Heb nu drie albums (Elliott Smith, XO, en Figure 8) en ben van plan om zeer binnenkort maar eens alle albums van 'm aan te schaffen.
pi_53307684
Vond New Moon eigenlijk minder dan ik er op basis van de verhalen van verwacht had. Denk dat die toch ergens rond de 5e plaats zal komen als ik zijn albums zou rangschikken. Hoe zien jullie dat?
ASWH, de trots van de regio
www.thuisuiteten.nl
pi_53308451
Rangorde:
1: XO Naar mijn mening zn meest 'gepolijste' album; liedjes lijken echt helemaal af hier. Verder ook mn eerste kennismaking met Elliott, wat hem waarschijnlijk ook wat bevoordeeld.
2: Either Or
3: Basement
4: Basement Demo's
5: Figure 8
5: Roman Candle (ex aequo)

New Moon eigenlijk nog niet genoeg geluisterd.
but it ain't right either.
pi_53308548
1. Either / Or
2. XO
3. Figure 8
4. New Moon
5. Basement

Zoiets. Ik ben geen Basement-fan. En Figure 8 is eigenlijk gewoon best wel geniaal.
For great justice!
pi_53309576
Bij mij is het:

1. XO
2. Elliott Smith
3. Roman Candle
4. Either / Or
5. From A Basement On The Hill
6. New Moon
7. Figure 8
ASWH, de trots van de regio
www.thuisuiteten.nl
pi_53311519
Waarom kan deze meneer Smith mij niet zo heel erg bekoren?
Ik vind het best leuke muziek hoor, maar er zo mee dwepen als veel mensen hier....nee
pi_53317276
quote:
Op woensdag 19 september 2007 21:29 schreef cafca het volgende:
Waarom kan deze meneer Smith mij niet zo heel erg bekoren?
Een vraag die je zelf het beste kunt beantwoorden, lijkt me.
Hoe moeten wij nu weten waarom het niet in je straatje ligt?
pi_53317297
Oh en:

Either/Or
XO
New Moon
From a basement down the hill
Roman Candle
Elliott Smith
Figure 8
  donderdag 20 september 2007 @ 01:31:45 #15
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_53317540
Op het moment:

1- Either/Or
2- New Moon
3- Roman Candle
4- XO
5- Elliott Smith
6- Basement
7- Figure 8
pi_53317657
quote:
Op donderdag 20 september 2007 01:31 schreef pfaf het volgende:
Op het moment:

1- Either/Or
2- New Moon
3- Roman Candle
4- XO
5- Elliott Smith
6- Basement
7- Figure 8
Wow, hoge positie voor Roman Candle.
Ik zelf ben niet zo heel erg gek op de No Name nummers op die cd, niet dat ik ze slecht vind, maar ik vind ze net wat minder pakkend.
Roman Candle en Condor Ave vind ik overigens wel weer geweldig.
pi_53317726
Wat een overgewaardeerde sjaak is hij.
Zyggie.
pi_53317761
quote:
Op donderdag 20 september 2007 01:57 schreef Zyggie het volgende:
Wat een overgewaardeerde sjaak is hij.
Idd, steeds maar hoog in de hitlijsten staan, terwijl zoveel mooiere dingen als Britney Spears, Coldplay en Arctic Monkeys helemaal vergeten worden.
Echt overgewaardeerd, ja...

Als je domme opmerkingen gaat maken, geef dan ook eens een beetje motivatie hoe en waarom...
  donderdag 20 september 2007 @ 02:04:31 #19
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_53317767
quote:
Op donderdag 20 september 2007 01:48 schreef Lamon het volgende:

[..]

Wow, hoge positie voor Roman Candle.
Ik zelf ben niet zo heel erg gek op de No Name nummers op die cd, niet dat ik ze slecht vind, maar ik vind ze net wat minder pakkend.
Roman Candle en Condor Ave vind ik overigens wel weer geweldig.
Condor Ave is misschien wel het mooiste nummer ooit... No Name #1 is werkelijk meesterlijk! Tel daar Last Call en Roman Candle nog een bij op en je bent er al. Dan kunnen de overige No Name nummers inderdaad wel ( op Elliott's niveau ) middelmatig zijn, maar dan nog heb je een van de beste albums ooit. Al is het album wel het afgelopen jaar weer iets in aanzien gedaald. Bij de laatste FOK! top 100 had ik Roman Candle zelfs het hoogst van alle Elliott albums.
quote:
Op vrijdag 20 oktober 2006 11:28 schreef pfaf het volgende:
No Name #1
Condor Ave
Oh Well Okay
Between the Bars
Last Call
Waltz #2 (XO)
A Fond Farewell ( In potentie misschien wel het mooiste nummer )
Coming Up Roses
Say Yes
The Biggest Lie
Pictures of Me
Ballad of Big Nothing
Division Day
Bottle Up and Explode
Stupidity Tries
St. Ides Heaven
A Distorted Reality is now a Necessity to be Free
Independence Day
Twilight
Speed Trials

Onmogelijk natuurlijk, als ik de nummers apart luister vind ik ze allemaal de beste nummers, maargoed.

Ik heb ook de Basement-II sessies niet meegenomen overigens, dan zou de lijst er flink anders uitzien, met waarschijnlijk High Times, Amanda Cecelia, Fear City en misschien Placeholder, Angel in the Snow, Riot Coming, Abused, Either/Or.... God wanneer geven ze die eens officieel uit. De beste cd ooit zal geboren worden.
Ik zie dat ik een jaar teru trouwens ook No Name #1 hoger schaalde dan Condor Ave, iets wat nu niet meer zo is.
Leuk ook, die laatste zin trouwens.
pi_53317813
quote:
Op donderdag 20 september 2007 02:03 schreef Lamon het volgende:

[..]

Idd, steeds maar hoog in de hitlijsten staan, terwijl zoveel mooiere dingen als Britney Spears, Coldplay en Arctic Monkeys helemaal vergeten worden.
Echt overgewaardeerd, ja...

Als je domme opmerkingen gaat maken, geef dan ook eens een beetje motivatie hoe en waarom...
Het is laat en ik wil mijn mening vroeg in het topic duidelijk maken.

Jullie overwaarderen hem, de gemiddelde top40-liefhebber onderwaardeert hem. Door zijn unieke klankgeluid worden veel simpele nummers buitenproportioneel verheven. Ik vind het gewoon niet zo bijzonder in elkaar steken.
Zyggie.
pi_53317853
quote:
Op donderdag 20 september 2007 02:04 schreef pfaf het volgende:
Condor Ave is misschien wel het mooiste nummer ooit... No Name #1 is werkelijk meesterlijk! Tel daar Last Call en Roman Candle nog een bij op en je bent er al. Dan kunnen de overige No Name nummers inderdaad wel ( op Elliott's niveau ) middelmatig zijn, maar dan nog heb je een van de beste albums ooit. Al is het album wel het afgelopen jaar weer iets in aanzien gedaald. Bij de laatste FOK! top 100 had ik Roman Candle zelfs het hoogst van alle Elliott albums.
Ben blij dat je je dan ook bij de Either/Or is een van de beste albums ooit hebt gevoegd.
Want daar is werkelijk geen minder nummer op te vinden, wat mij betreft.
pi_53317885
quote:
Op donderdag 20 september 2007 02:11 schreef Zyggie het volgende:
Jullie overwaarderen hem, de gemiddelde top40-liefhebber onderwaardeert hem. Door zijn unieke klankgeluid worden veel simpele nummers buitenproportioneel verheven. Ik vind het gewoon niet zo bijzonder in elkaar steken.
Je bent toch hopelijk niet zó'n gitaristje die omdat hij moeilijkere dingen a la Malmsteen of Hendrix kan spelen, denkt dat het kunnen spelen van een nummer betekent dat het componeren net zo makkelijk en niet bijzonder moet zijn..?
pi_53318904
quote:
Op donderdag 20 september 2007 02:11 schreef Zyggie het volgende:

[..]

Het is laat en ik wil mijn mening vroeg in het topic duidelijk maken.

Daar zit zeker een kern van waarheid in, hij kreeg niet de aandacht die hij verdiende, maar om hem de beste ooit te noemen, dat gaat mij ook veel te ver. De hele groten zijn vernieuwend en dat was de zeer sterk op de Beatles leunende Elliott niet.
pi_53319555
quote:
Op donderdag 20 september 2007 07:57 schreef GeorgKacher het volgende:

Daar zit zeker een kern van waarheid in, hij kreeg niet de aandacht die hij verdiende, maar om hem de beste ooit te noemen, dat gaat mij ook veel te ver. De hele groten zijn vernieuwend en dat was de zeer sterk op de Beatles leunende Elliott niet.
Dat klinkt als een rationalisatie. Ik laat mijn gevoel beslissen: raakt het me of raakt het me niet? Het zal me een rotzorg wezen of Elliott 'vernieuwend' is geweest. Laat recensenten zo afstandelijk met de mooie dingen des levens omgaan; ik ben zuiver een liefhebber.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_53323223
quote:
Op donderdag 20 september 2007 01:02 schreef Lamon het volgende:

[..]

Een vraag die je zelf het beste kunt beantwoorden, lijkt me.
Hoe moeten wij nu weten waarom het niet in je straatje ligt?
Ik heb het idee dat ik iets mis
Ik dacht dat jullie kenners mijn konden uitleggen waarom hij zo goed is.

(eigenlijk een beetje hetzelfde wat Zyggie zegt, maar dan minder bot )
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')