Als ik het mij goed herinner gaat dit niet op wanneer de partner gebruik maakt van een langstlevenden clausule, hetgeen inmiddels wettelijk standaard is.quote:Op zondag 16 september 2007 18:07 schreef Brighteyes het volgende:
Volgens http://www.erfwijzer.nl/plaatsvervulling.html heb jij gelijk als ik het goed lees.
[..]
Jouw vader is wel jouw moeders erfgenaam, maar hij is geen erfgenaam in de lijn van jouw grootouders.
Crucial vraag is dus, wie was er eerder dood, moeder J of Opaquote:Op zondag 16 september 2007 19:18 schreef mirannie het volgende:
Als ik mijn leerstof goed begrijp, wordt het kindsdeel van jouw moeder verdeeld tussen jou en je broers en/of zussen (als je die hebt)
quote:Op zondag 16 september 2007 17:41 schreef sigarettensmaak het volgende:
hallo ik heb een vraagje:
dit is onze fammilie
opa en oma deze hebben 3 kinderen te weten f,p,j ik ben de zoon van j die op haar beurt is getrouwt met b.
j is enkele jaren geleden overleden en ook opa is al een paar jaar dood.
stel dat oma dood gaat wie is dan erfgenaam???
Heb je helemaal gelijk in, maar dat heeft niets te maken met het geval van plaatsvervulling waar het hier over gaat.quote:Op zondag 16 september 2007 18:35 schreef Liopleurodon het volgende:
[..]
Als ik het mij goed herinner gaat dit niet op wanneer de partner gebruik maakt van een langstlevenden clausule, hetgeen inmiddels wettelijk standaard is.
Dit houdt in dat de langstlevende partner, gebruik kan blijven maken van de complete boedel uit de erfenis. Hiermee wordt voorkomen dat de kinderen hun kindsdeel direct op kunnen eisen, waardoor de partner bv gedwongen het huis moet verkopen.
Toen mijn vader overleed, was ik enig erfgenaam, niet mijn moeder. Mijn moeder heeft echter het vruchtgebruik van mijn vaders deel. In de praktijk veranderde er niets, alleen heeft mijn moeder een niet-opeisbare schuld aan mij.
Tenzij de moeder nog leefde ten tijde van het overlijden van opa.quote:Op zondag 16 september 2007 20:14 schreef Brighteyes het volgende:
[..]
Heb je helemaal gelijk in, maar dat heeft niets te maken met het geval van plaatsvervulling waar het hier over gaat.
Voor zover ik weet heeft de vader van de TS heeft niet het vruchtgebruik van de erfenis van zijn schoonouders.
Klopt tenzij Moeder J was overleden voor OPAquote:Op zondag 16 september 2007 20:24 schreef Liopleurodon het volgende:
[..]
Tenzij de moeder nog leefde ten tijde van het overlijden van opa.
In dat geval is de niet-opeisbare schuld van oma aan de moeder van TS (het vruchtgebruik) opgegaan in het huwelijk van de ouders van TS.
De erfenis van oma daarentegen valt alleen TS (en eventuele andere kinderen) toe.
wtf je schrijft in die kinderOP van je dat jij de zoon van J bent, die een aantal jaar geleden is overleden.quote:Op zondag 16 september 2007 18:29 schreef sigarettensmaak het volgende:
zal ik zeker doen
ik wil niet dat me pa geld krijgt
j is persee een mannen naamquote:Op maandag 17 september 2007 11:44 schreef r3gi3boy het volgende:
[..]
wtf je schrijft in die kinderOP van je dat jij de zoon van J bent, die een aantal jaar geleden is overleden.
Waarom zeg je dan dat je pa dood is![]()
Dan hoop ik echt heel erg voor je dat ze geen aanspraak gaat maken op haar deel.quote:Op maandag 17 september 2007 18:12 schreef E.T. het volgende:
Mijn vader lag in 2002 op sterven en heeft toen de notaris aan z'n bed gehad.
Mijn vader wilde mijn zus onterven. Er zijn toen twee bepalingen in het testament opgenomen: mocht hij voor 1 jan. overlijden dan zou regeling A in werking treden, mocht hij na 1 januari overlijden, dan zou mijn zus idd niets krijgen.
Ja precies, dacht ik dus ook.quote:Op maandag 17 september 2007 18:19 schreef miss_dynastie het volgende:
Je kan een kind wel onterven, maar een kind kan altijd aanspraak maken op de legitieme portie.
Klopt, het staat ook zo in de wet, er is wmb geen twijfel over het bestaan van de legitieme portie in het huidige erfrecht.quote:Op maandag 17 september 2007 18:44 schreef Brighteyes het volgende:
Anders zou het toch ook niet nog op zoveel notaris-sites staan op deze manier?
Hij overleed en week later...quote:Op maandag 17 september 2007 18:28 schreef Troel het volgende:
[..]
Dan hoop ik echt heel erg voor je dat ze geen aanspraak gaat maken op haar deel.
Ik dacht dus dat het vijf jaar was, volgens deze site (http://www.schenking.nl/artikel.asp?id=100042) is dat ook zo, maar ik weet het dus niet zeker. Ik weet niet meer precies wanneer je vader overleden is, dus misschien zit de 5 jaar er al op, anders zal hij er bijna opzitten.quote:Op maandag 17 september 2007 19:58 schreef E.T. het volgende:
[..]
Hij overleed en week later...
Maar blijkbaar heb ik het dan verkeerd begrepen..
Wel goed om te weten trouwens..![]()
Owja, tuurlijk. Sorry, zit niet helemaal na te denkenquote:Op maandag 17 september 2007 21:26 schreef E.T. het volgende:
nee, hij viel nog onder het 'oude' erfrecht![]()
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |