f,p en j. En bij overlijden diens kinderen.quote:Op zondag 16 september 2007 17:41 schreef sigarettensmaak het volgende:
hallo ik heb een vraagje:
dit is onze fammilie
opa en oma deze hebben 3 kinderen te weten f,p,j ik ben de zoon van j die op haar beurt is getrouwt met b.
j is enkele jaren geleden overleden en ook opa is al een paar jaar dood.
stel dat oma dood gaat wie is dan erfgenaam???
zoiets jaquote:Op zondag 16 september 2007 17:55 schreef Brighteyes het volgende:
TS wil gewoon graag weten of hij nog centen van zijn Oma zal krijgen, dus of die zondagse bezoekjes nog nut hebben.
Dat ligt eraan wat opa en oma in hun testament hadden staan, en of je ouders daar ook zaken voor geregeld hadden. Bij mij en mijn vriendin is het momenteel zo dat als er iets met mij gebeurt, het erfrecht terugvalt binnen de 'bloed'familie. Mijn moeder leeft niet meer, ik heb recht op een erfdeel, maar als ik kom te overlijden valt dat terug op mijn vader en mijn broer.quote:Op zondag 16 september 2007 17:58 schreef sigarettensmaak het volgende:
[..]
zoiets ja
ik en me pa hadden er een discussie over.
en me pa beweert dat hij een derde krijgt om dat hij erfgenaam van me moeder is
Helaas staat er niet bij of Daniek getrouwd is en die echtgenoot nog leeft. Dus of het helemaal zo is weet ik niet.quote:Plaatsvervulling
Als bij vererving een erfgenaam is overleden, onwaardig is, onterfd is of de erfenis heeft verworpen vindt plaatsvervulling plaats. Afstammelingen van het kind, broer of zuster, grootouder of overgrootouder komen in de plaats van een kind, broer of zuster, grootouder of overgrootouder.
Plaatsvervulling vindt plaats door staaksgewijze vererving. Drie kleinkinderen erven samen het deel waar hun overleden moeder (het kind van de overledene) recht op zou hebben als ze nog geleefd had. Volgens de wet kun je met plaatsvervulling doorgaan tot in de zesde graad van de overledene.
Een paar voorbeelden:
Er zijn kinderen
Anja komt te overlijden.
Ze laat drie kinderen na: Bernard en Cornelis, (haar dochter Daniek is jong overleden)
Ook heeft ze drie kleinkinderen: Dirk, Danny en Doris. Dit zijn kinderen van Daniek.
Zolang er in groep 1 erfgenamen zitten, ga je niet door naar groep 2. In de eerste groep zitten echtgenoot en kinderen. Aangezien Anja kinderen na laat, vindt de vererving vindt dus plaats volgens groep 1.
Alle erfgenamen in een groep hebben recht op een gelijk deel van de erfenis.
Bernard, Cornelis en Daniek hebben dus ieder recht op een derde deel van de erfenis.
Daniek is overleden, dus haar kinderen (Dirk, Danny en Doris) hebben samen (dat heet staaksgewijs) recht op het deel van Daniek. Dat betekent dat Dirk, Danny en Doris alledrie 1/9 deel van de erfenis krijgen.
Dat is niet helemaal waar. Naast testamenten is er altijd nog het deel waar iemand wettelijk recht op heeft. Het zogeheten kindsdeel. Dus ook al heeft Oma het een en ander anders geregeld, dan nog erven de kinderen altijd bij mijn weten.quote:Op zondag 16 september 2007 18:05 schreef AlphaOmega het volgende:
[..]
Dat ligt eraan wat opa en oma in hun testament hadden staan, en of je ouders daar ook zaken voor geregeld hadden. Bij mij en mijn vriendin is het momenteel zo dat als er iets met mij gebeurt, het erfrecht terugvalt binnen de 'bloed'familie. Mijn moeder leeft niet meer, ik heb recht op een erfdeel, maar als ik kom te overlijden valt dat terug op mijn vader en mijn broer.
dat dacht ik dus ookquote:Op zondag 16 september 2007 18:07 schreef Brighteyes het volgende:
Volgens http://www.erfwijzer.nl/plaatsvervulling.html heb jij gelijk als ik het goed lees.
[..]
Helaas staat er niet bij of Daniek getrouwd is en die echtgenoot nog leeft. Dus of het helemaal zo is weet ik niet.
Maar volgens mij wel. Jouw vader is wel jouw moeders erfgenaam, maar hij is geen erfgenaam in de lijn van jouw grootouders.
Dat zou betekenen dat je technisch gezien niet je kinderen of familie kunt onterven, en dat je ook niet alles aan een derde kan doorsluizen. Volgens mij kan dat wel, namelijk.quote:Op zondag 16 september 2007 18:08 schreef Brighteyes het volgende:
[..]
Dat is niet helemaal waar. Naast testamenten is er altijd nog het deel waar iemand wettelijk recht op heeft. Het zogeheten kindsdeel. Dus ook al heeft Oma het een en ander anders geregeld, dan nog erven de kinderen altijd bij mijn weten.
neequote:Op zondag 16 september 2007 18:12 schreef AlphaOmega het volgende:
[..]
Dat zou betekenen dat je technisch gezien niet je kinderen of familie kunt onterven, en dat je ook niet alles aan een derde kan doorsluizen. Volgens mij kan dat wel, namelijk.
Nope, dat kan dus idd ook niet.quote:Op zondag 16 september 2007 18:12 schreef AlphaOmega het volgende:
[..]
Dat zou betekenen dat je technisch gezien niet je kinderen of familie kunt onterven, en dat je ook niet alles aan een derde kan doorsluizen. Volgens mij kan dat wel, namelijk.
quote:Onterven - Legitieme portie
Kinderen hebben (ook al zijn ze onterfd) nog recht op hun legitieme portie. Dit is een minimale hoeveelheid geld die ze wettelijk als erfgenaam krijgen omdat ze kind zijn.
Hoe groot is nu die legitieme portie bij onterven?
De legitieme portie is de helft van wat iemand normaal had gekregen zonder testament. Voor de berekening van het bedrag neem je het vermogen dat de erflater achterlaat. Tel hierbij op de giften aan de kinderen (ongeacht wanneer) en de giften de afgelopen vijf jaar aan derden. Dat is het totaal bedrag wat als basis gebruikt wordt (de zogenaamde massa).
Deel dit totale bedrag door de midden. (Bij onterven wordt eerst het bedrag door de midden gedeeld). Deel het nieuwe bedrag (de helft dus) door het aantal kinderen + 1 (bij een nog levende echtgenoot). Het eind bedrag is dan de legitieme portie waar het kind recht op heeft.
Voorbeeld: erflater heeft miljoen, een vrouw en 4 kinderen. Iedereen is onterft. Wat is dan de legitieme portie? Vermogen waar we vanaf rekenen is 500.000. De deelfactor hier is 4 + 1 = 5. Ieder krijgt dus toch nog 100.000.
Mocht dit bedrag er niet meer zijn (de erflater heeft gewoon alles geschonken aan een goed doel), dan kan je proberen het tegoed te verhalen op de personen/ instituten die als erfgenamen zijn benoemd of aan instituten die giften gekregen hebben. In eerste instantie wordt dit gedaan bij de personen die benoemd zijn als erfgenaam of die en legaat hebben gekregen; ieder naar evenredigheid.
Hoe onterf ik nu zoveel mogelijk iemand?
Op de legitieme portie (die er dus altijd is) worden giften van de erflater in mindering gebracht. Tevens wordt er een bedrag op gekort wat je op basis van het erfrecht krijgt of had kunnen krijgen maar waar de ander van afziet. Dus ook als de ander het legaat niet accepteert, dan wordt het bedrag wel in mindering gebracht op de legitieme portie.
Wil je een kind dus helemaal onterven en niets geven, schenk hem dan een hoeveelheid goederen met een hoge waarde (stel dit vast bij testament) waar het kind dus niets aan heeft (bijvoorbeeld grote onmogelijke kasten/ allemaal dure vrouwenkleding voor een jongen/ studieboeken/ encyclopedie). De gehele waarde van deze schenking wordt dan afgetrokken van de legitieme portie (ongeacht of die het voor die waarde ook verkoopt). Ook als het kind dit deel van de erfenis niet aanvaardt, wordt de waarde nog steeds afgetrokken van de legitieme portie.
Degene die gezag voert over de minderjarige afstammelingen, kan de legitieme portie namens de onterfde opeisen. Let wel, je hebt maximaal vijf jaar om aanspraak te maken op je legitieme portie. Verstrijkt die tijd, dan vervalt deze vordering.
mijn moeder is doodquote:Op zondag 16 september 2007 18:20 schreef nikneem het volgende:
Als er geen testament op gemaakt is F en P ieders 50%
Als je Opa eerder overleden is dan je vader kan het zo zijn dat destijds de drie kinderen (nog) niets georven hebben en dat het kindsdeel naar moeder is gegaan.
een kindsdeel is de helft van het totaal gezamelijk bezit gedeeld door het aantal kinderen.
Dat kindsdeel erft nu je moeder.
quote:De Notaristelefoon
Voor algemene notariële vragen, op werkdagen van 09.00 tot 14.00 uur:
0900 346 93 93 (¤ 0,25 ct./p.m.)
De Notaristelefoon is er voor al uw algemene vragen op diverse notariële gebieden. Zo kunt u bijvoorbeeld met de Notaristelefoon bellen als u een vraag heeft over zaken die geregeld moeten worden bij de behandeling van een nalatenschap, of als u een (nieuwbouw) huis of appartement wilt kopen. Ook kunt u er terecht als u bijvoorbeeld een B.V. wilt starten of een vereniging wilt oprichten. Over verschillende notariële onderwerpen zijn bij de Notaristelefoon brochures beschikbaar die wij u kunnen toesturen. Voor meer gedetailleerde vragen die de Notaristelefoon niet kan beantwoorden wordt u doorverwezen naar een notaris bij u in de buurt.
Jij hebt gelijk, kan ik je uit ervaring vertellen. Vorig jaar is een broer van mijn opa gestorven. Omdat deze broer zelf geen kinderen had, zouden zijn broers, waaronder mijn opa, zijn bezittingen erven. Omdat mijn opa ook niet meer leeft, wordt zijn deel van de erfenis verdeeld over zijn vijf kinderen. Mijn oma, die nog wel leeft, krijgt echter niets.quote:Op zondag 16 september 2007 17:58 schreef sigarettensmaak het volgende:
[..]
zoiets ja
ik en me pa hadden er een discussie over.
en me pa beweert dat hij een derde krijgt om dat hij erfgenaam van me moeder is
Als ik het mij goed herinner gaat dit niet op wanneer de partner gebruik maakt van een langstlevenden clausule, hetgeen inmiddels wettelijk standaard is.quote:Op zondag 16 september 2007 18:07 schreef Brighteyes het volgende:
Volgens http://www.erfwijzer.nl/plaatsvervulling.html heb jij gelijk als ik het goed lees.
[..]
Jouw vader is wel jouw moeders erfgenaam, maar hij is geen erfgenaam in de lijn van jouw grootouders.
Crucial vraag is dus, wie was er eerder dood, moeder J of Opaquote:Op zondag 16 september 2007 19:18 schreef mirannie het volgende:
Als ik mijn leerstof goed begrijp, wordt het kindsdeel van jouw moeder verdeeld tussen jou en je broers en/of zussen (als je die hebt)
quote:Op zondag 16 september 2007 17:41 schreef sigarettensmaak het volgende:
hallo ik heb een vraagje:
dit is onze fammilie
opa en oma deze hebben 3 kinderen te weten f,p,j ik ben de zoon van j die op haar beurt is getrouwt met b.
j is enkele jaren geleden overleden en ook opa is al een paar jaar dood.
stel dat oma dood gaat wie is dan erfgenaam???
Heb je helemaal gelijk in, maar dat heeft niets te maken met het geval van plaatsvervulling waar het hier over gaat.quote:Op zondag 16 september 2007 18:35 schreef Liopleurodon het volgende:
[..]
Als ik het mij goed herinner gaat dit niet op wanneer de partner gebruik maakt van een langstlevenden clausule, hetgeen inmiddels wettelijk standaard is.
Dit houdt in dat de langstlevende partner, gebruik kan blijven maken van de complete boedel uit de erfenis. Hiermee wordt voorkomen dat de kinderen hun kindsdeel direct op kunnen eisen, waardoor de partner bv gedwongen het huis moet verkopen.
Toen mijn vader overleed, was ik enig erfgenaam, niet mijn moeder. Mijn moeder heeft echter het vruchtgebruik van mijn vaders deel. In de praktijk veranderde er niets, alleen heeft mijn moeder een niet-opeisbare schuld aan mij.
Tenzij de moeder nog leefde ten tijde van het overlijden van opa.quote:Op zondag 16 september 2007 20:14 schreef Brighteyes het volgende:
[..]
Heb je helemaal gelijk in, maar dat heeft niets te maken met het geval van plaatsvervulling waar het hier over gaat.
Voor zover ik weet heeft de vader van de TS heeft niet het vruchtgebruik van de erfenis van zijn schoonouders.
Klopt tenzij Moeder J was overleden voor OPAquote:Op zondag 16 september 2007 20:24 schreef Liopleurodon het volgende:
[..]
Tenzij de moeder nog leefde ten tijde van het overlijden van opa.
In dat geval is de niet-opeisbare schuld van oma aan de moeder van TS (het vruchtgebruik) opgegaan in het huwelijk van de ouders van TS.
De erfenis van oma daarentegen valt alleen TS (en eventuele andere kinderen) toe.
wtf je schrijft in die kinderOP van je dat jij de zoon van J bent, die een aantal jaar geleden is overleden.quote:Op zondag 16 september 2007 18:29 schreef sigarettensmaak het volgende:
zal ik zeker doen
ik wil niet dat me pa geld krijgt
j is persee een mannen naamquote:Op maandag 17 september 2007 11:44 schreef r3gi3boy het volgende:
[..]
wtf je schrijft in die kinderOP van je dat jij de zoon van J bent, die een aantal jaar geleden is overleden.
Waarom zeg je dan dat je pa dood is![]()
Dan hoop ik echt heel erg voor je dat ze geen aanspraak gaat maken op haar deel.quote:Op maandag 17 september 2007 18:12 schreef E.T. het volgende:
Mijn vader lag in 2002 op sterven en heeft toen de notaris aan z'n bed gehad.
Mijn vader wilde mijn zus onterven. Er zijn toen twee bepalingen in het testament opgenomen: mocht hij voor 1 jan. overlijden dan zou regeling A in werking treden, mocht hij na 1 januari overlijden, dan zou mijn zus idd niets krijgen.
Ja precies, dacht ik dus ook.quote:Op maandag 17 september 2007 18:19 schreef miss_dynastie het volgende:
Je kan een kind wel onterven, maar een kind kan altijd aanspraak maken op de legitieme portie.
Klopt, het staat ook zo in de wet, er is wmb geen twijfel over het bestaan van de legitieme portie in het huidige erfrecht.quote:Op maandag 17 september 2007 18:44 schreef Brighteyes het volgende:
Anders zou het toch ook niet nog op zoveel notaris-sites staan op deze manier?
Hij overleed en week later...quote:Op maandag 17 september 2007 18:28 schreef Troel het volgende:
[..]
Dan hoop ik echt heel erg voor je dat ze geen aanspraak gaat maken op haar deel.
Ik dacht dus dat het vijf jaar was, volgens deze site (http://www.schenking.nl/artikel.asp?id=100042) is dat ook zo, maar ik weet het dus niet zeker. Ik weet niet meer precies wanneer je vader overleden is, dus misschien zit de 5 jaar er al op, anders zal hij er bijna opzitten.quote:Op maandag 17 september 2007 19:58 schreef E.T. het volgende:
[..]
Hij overleed en week later...
Maar blijkbaar heb ik het dan verkeerd begrepen..
Wel goed om te weten trouwens..![]()
Owja, tuurlijk. Sorry, zit niet helemaal na te denkenquote:Op maandag 17 september 2007 21:26 schreef E.T. het volgende:
nee, hij viel nog onder het 'oude' erfrecht![]()
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |