abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_53223130
hallo ik heb een vraagje:

dit is onze fammilie

opa en oma deze hebben 3 kinderen te weten f,p,j ik ben de zoon van j die op haar beurt is getrouwt met b.

j is enkele jaren geleden overleden en ook opa is al een paar jaar dood.

stel dat oma dood gaat wie is dan erfgenaam???
pi_53223250
quote:
Op zondag 16 september 2007 17:41 schreef sigarettensmaak het volgende:

dit is onze fammilie

opa en oma deze hebben 3 kinderen te weten f,p,j ik ben de zoon van j die op haar beurt is getrouwt met b.

f,p en j. En bij overlijden diens kinderen.
pi_53223357
Leuk raadsel
pi_53223377
Wtf is dit voor een debiel opgestelde onzin?
Ons soort mensen, trapt reeds jaren blij van zin, het vuile plebs de modder in.
Ons soort mensen, steunpilaar van vaderland en koningin.
  zondag 16 september 2007 @ 17:55:28 #6
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_53223418
TS wil gewoon graag weten of hij nog centen van zijn Oma zal krijgen, dus of die zondagse bezoekjes nog nut hebben.
pi_53223494
quote:
Op zondag 16 september 2007 17:55 schreef Brighteyes het volgende:
TS wil gewoon graag weten of hij nog centen van zijn Oma zal krijgen, dus of die zondagse bezoekjes nog nut hebben.
zoiets ja

ik en me pa hadden er een discussie over.

en me pa beweert dat hij een derde krijgt om dat hij erfgenaam van me moeder is
  zondag 16 september 2007 @ 18:01:54 #8
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_53223564
Ik weet niet beter dan wat hierboven gezegd is, dus "de kinderen, en als die niet meer leven diens kinderen" maar ik begin nu ook te twijfelen over nog levende echtgenoten.

Ik weet dat bij het overlijden van mijn opa en oma mijn nichtje (waarvan haar moeder dus overleden was) wel nog een aantal dingen heeft gekregen en niet haar vader, maar dat kan ook gewoon een keuze van onze familie geweest zijn en niet perse wettelijk onderbouwt.
pi_53223586
Waar je je druk over kan maken. De notaris zal alles zo verdelen zoals is aangegeven door de overleden persoon en de standaard wetgeving daaromtrent. Boeie dat jij nu precies wilt weten hoe het gaat. Dat komt terzijnetijd wel me dunkt.
pi_53223656
quote:
Op zondag 16 september 2007 17:58 schreef sigarettensmaak het volgende:

[..]

zoiets ja

Dat ligt eraan wat opa en oma in hun testament hadden staan, en of je ouders daar ook zaken voor geregeld hadden. Bij mij en mijn vriendin is het momenteel zo dat als er iets met mij gebeurt, het erfrecht terugvalt binnen de 'bloed'familie. Mijn moeder leeft niet meer, ik heb recht op een erfdeel, maar als ik kom te overlijden valt dat terug op mijn vader en mijn broer.
The past is what made you, but the future is what you're gonna make!
  zondag 16 september 2007 @ 18:07:15 #11
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_53223690
Volgens http://www.erfwijzer.nl/plaatsvervulling.html heb jij gelijk als ik het goed lees.
quote:
Plaatsvervulling
Als bij vererving een erfgenaam is overleden, onwaardig is, onterfd is of de erfenis heeft verworpen vindt plaatsvervulling plaats. Afstammelingen van het kind, broer of zuster, grootouder of overgrootouder komen in de plaats van een kind, broer of zuster, grootouder of overgrootouder.
Plaatsvervulling vindt plaats door staaksgewijze vererving. Drie kleinkinderen erven samen het deel waar hun overleden moeder (het kind van de overledene) recht op zou hebben als ze nog geleefd had. Volgens de wet kun je met plaatsvervulling doorgaan tot in de zesde graad van de overledene.

Een paar voorbeelden:

Er zijn kinderen

Anja komt te overlijden.
Ze laat drie kinderen na: Bernard en Cornelis, (haar dochter Daniek is jong overleden)
Ook heeft ze drie kleinkinderen: Dirk, Danny en Doris. Dit zijn kinderen van Daniek.

Zolang er in groep 1 erfgenamen zitten, ga je niet door naar groep 2. In de eerste groep zitten echtgenoot en kinderen. Aangezien Anja kinderen na laat, vindt de vererving vindt dus plaats volgens groep 1.

Alle erfgenamen in een groep hebben recht op een gelijk deel van de erfenis.
Bernard, Cornelis en Daniek hebben dus ieder recht op een derde deel van de erfenis.

Daniek is overleden, dus haar kinderen (Dirk, Danny en Doris) hebben samen (dat heet staaksgewijs) recht op het deel van Daniek. Dat betekent dat Dirk, Danny en Doris alledrie 1/9 deel van de erfenis krijgen.
Helaas staat er niet bij of Daniek getrouwd is en die echtgenoot nog leeft. Dus of het helemaal zo is weet ik niet.
Maar volgens mij wel. Jouw vader is wel jouw moeders erfgenaam, maar hij is geen erfgenaam in de lijn van jouw grootouders.
pi_53223712
zover ik weet is er voor onze kant geen testament (er is waarschijnlijk wel een testament waarin word geregeld dat f(opa en f hadden al 14 jaar ruzie) niks krijgt maar daar is oma niet zeker van)
  zondag 16 september 2007 @ 18:08:56 #13
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_53223725
quote:
Op zondag 16 september 2007 18:05 schreef AlphaOmega het volgende:

[..]

Dat ligt eraan wat opa en oma in hun testament hadden staan, en of je ouders daar ook zaken voor geregeld hadden. Bij mij en mijn vriendin is het momenteel zo dat als er iets met mij gebeurt, het erfrecht terugvalt binnen de 'bloed'familie. Mijn moeder leeft niet meer, ik heb recht op een erfdeel, maar als ik kom te overlijden valt dat terug op mijn vader en mijn broer.
Dat is niet helemaal waar. Naast testamenten is er altijd nog het deel waar iemand wettelijk recht op heeft. Het zogeheten kindsdeel. Dus ook al heeft Oma het een en ander anders geregeld, dan nog erven de kinderen altijd bij mijn weten.
pi_53223775
quote:
Op zondag 16 september 2007 18:07 schreef Brighteyes het volgende:
Volgens http://www.erfwijzer.nl/plaatsvervulling.html heb jij gelijk als ik het goed lees.
[..]

Helaas staat er niet bij of Daniek getrouwd is en die echtgenoot nog leeft. Dus of het helemaal zo is weet ik niet.
Maar volgens mij wel. Jouw vader is wel jouw moeders erfgenaam, maar hij is geen erfgenaam in de lijn van jouw grootouders.
dat dacht ik dus ook
pi_53223806
quote:
Op zondag 16 september 2007 18:08 schreef Brighteyes het volgende:

[..]

Dat is niet helemaal waar. Naast testamenten is er altijd nog het deel waar iemand wettelijk recht op heeft. Het zogeheten kindsdeel. Dus ook al heeft Oma het een en ander anders geregeld, dan nog erven de kinderen altijd bij mijn weten.
Dat zou betekenen dat je technisch gezien niet je kinderen of familie kunt onterven, en dat je ook niet alles aan een derde kan doorsluizen. Volgens mij kan dat wel, namelijk.
The past is what made you, but the future is what you're gonna make!
pi_53223843
quote:
Op zondag 16 september 2007 18:12 schreef AlphaOmega het volgende:

[..]

Dat zou betekenen dat je technisch gezien niet je kinderen of familie kunt onterven, en dat je ook niet alles aan een derde kan doorsluizen. Volgens mij kan dat wel, namelijk.
nee

een kind blijft altijd een deel houden
  zondag 16 september 2007 @ 18:15:55 #17
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_53223887
quote:
Op zondag 16 september 2007 18:12 schreef AlphaOmega het volgende:

[..]

Nope, dat kan dus idd ook niet.
Er gaat altijd nog een deel naar je kinderen.

http://www.schenking.nl/artikel.asp?id=100042
quote:
Onterven - Legitieme portie

Kinderen hebben (ook al zijn ze onterfd) nog recht op hun legitieme portie. Dit is een minimale hoeveelheid geld die ze wettelijk als erfgenaam krijgen omdat ze kind zijn.

Hoe groot is nu die legitieme portie bij onterven?
De legitieme portie is de helft van wat iemand normaal had gekregen zonder testament. Voor de berekening van het bedrag neem je het vermogen dat de erflater achterlaat. Tel hierbij op de giften aan de kinderen (ongeacht wanneer) en de giften de afgelopen vijf jaar aan derden. Dat is het totaal bedrag wat als basis gebruikt wordt (de zogenaamde massa).

Deel dit totale bedrag door de midden. (Bij onterven wordt eerst het bedrag door de midden gedeeld). Deel het nieuwe bedrag (de helft dus) door het aantal kinderen + 1 (bij een nog levende echtgenoot). Het eind bedrag is dan de legitieme portie waar het kind recht op heeft.
Voorbeeld: erflater heeft miljoen, een vrouw en 4 kinderen. Iedereen is onterft. Wat is dan de legitieme portie? Vermogen waar we vanaf rekenen is 500.000. De deelfactor hier is 4 + 1 = 5. Ieder krijgt dus toch nog 100.000.

Mocht dit bedrag er niet meer zijn (de erflater heeft gewoon alles geschonken aan een goed doel), dan kan je proberen het tegoed te verhalen op de personen/ instituten die als erfgenamen zijn benoemd of aan instituten die giften gekregen hebben. In eerste instantie wordt dit gedaan bij de personen die benoemd zijn als erfgenaam of die en legaat hebben gekregen; ieder naar evenredigheid.

Hoe onterf ik nu zoveel mogelijk iemand?
Op de legitieme portie (die er dus altijd is) worden giften van de erflater in mindering gebracht. Tevens wordt er een bedrag op gekort wat je op basis van het erfrecht krijgt of had kunnen krijgen maar waar de ander van afziet. Dus ook als de ander het legaat niet accepteert, dan wordt het bedrag wel in mindering gebracht op de legitieme portie.

Wil je een kind dus helemaal onterven en niets geven, schenk hem dan een hoeveelheid goederen met een hoge waarde (stel dit vast bij testament) waar het kind dus niets aan heeft (bijvoorbeeld grote onmogelijke kasten/ allemaal dure vrouwenkleding voor een jongen/ studieboeken/ encyclopedie). De gehele waarde van deze schenking wordt dan afgetrokken van de legitieme portie (ongeacht of die het voor die waarde ook verkoopt). Ook als het kind dit deel van de erfenis niet aanvaardt, wordt de waarde nog steeds afgetrokken van de legitieme portie.

Degene die gezag voert over de minderjarige afstammelingen, kan de legitieme portie namens de onterfde opeisen. Let wel, je hebt maximaal vijf jaar om aanspraak te maken op je legitieme portie. Verstrijkt die tijd, dan vervalt deze vordering.

pi_53223981
Als er geen testament op gemaakt is F en P ieders 50%
Als je Opa eerder overleden is dan je vader kan het zo zijn dat destijds de drie kinderen (nog) niets georven hebben en dat het kindsdeel naar moeder is gegaan.
een kindsdeel is de helft van het totaal gezamelijk bezit gedeeld door het aantal kinderen.
Dat kindsdeel erft nu je moeder.
pi_53224012
quote:
Op zondag 16 september 2007 18:20 schreef nikneem het volgende:
Als er geen testament op gemaakt is F en P ieders 50%
Als je Opa eerder overleden is dan je vader kan het zo zijn dat destijds de drie kinderen (nog) niets georven hebben en dat het kindsdeel naar moeder is gegaan.
een kindsdeel is de helft van het totaal gezamelijk bezit gedeeld door het aantal kinderen.
Dat kindsdeel erft nu je moeder.
mijn moeder is dood
  zondag 16 september 2007 @ 18:26:47 #20
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_53224137
TS, maandag even bellen met de notaristelefoon.
quote:
De Notaristelefoon

Voor algemene notariële vragen, op werkdagen van 09.00 tot 14.00 uur:
0900 346 93 93 (¤ 0,25 ct./p.m.)

De Notaristelefoon is er voor al uw algemene vragen op diverse notariële gebieden. Zo kunt u bijvoorbeeld met de Notaristelefoon bellen als u een vraag heeft over zaken die geregeld moeten worden bij de behandeling van een nalatenschap, of als u een (nieuwbouw) huis of appartement wilt kopen. Ook kunt u er terecht als u bijvoorbeeld een B.V. wilt starten of een vereniging wilt oprichten. Over verschillende notariële onderwerpen zijn bij de Notaristelefoon brochures beschikbaar die wij u kunnen toesturen. Voor meer gedetailleerde vragen die de Notaristelefoon niet kan beantwoorden wordt u doorverwezen naar een notaris bij u in de buurt.
pi_53224187
zal ik zeker doen

ik wil niet dat me pa geld krijgt
pi_53224210
s krijgt meer dan t
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
  zondag 16 september 2007 @ 18:33:47 #24
91233 Dhr.Swinckels
Het is De Heer voor jou!
pi_53224304
Bij mijn weten is het inderdaad zo dat jij ( plus je eventuele broers/zussen) het deel krijgt waar je moeder recht op had.

Bij onterving heeft je moeder (J in je voorbeeld) deel op haar Legitieme portie <<< jij/jullie dus...

Tevens even een kleine TvP omdat ik benieuwd ben...
Vertrouwend u hiermede naar behoren geïnformeerd te hebben verblijf ik,
met vriendelijke groet,
Dhr. Swinckels
  Moderator zondag 16 september 2007 @ 18:33:52 #25
42184 crew  DaMart
pi_53224306
quote:
Op zondag 16 september 2007 17:58 schreef sigarettensmaak het volgende:

[..]

zoiets ja

Jij hebt gelijk, kan ik je uit ervaring vertellen. Vorig jaar is een broer van mijn opa gestorven. Omdat deze broer zelf geen kinderen had, zouden zijn broers, waaronder mijn opa, zijn bezittingen erven. Omdat mijn opa ook niet meer leeft, wordt zijn deel van de erfenis verdeeld over zijn vijf kinderen. Mijn oma, die nog wel leeft, krijgt echter niets.

Mocht jouw oma doodgaan, dan worden haar bezittingen/vermogen dus verdeeld over haar kinderen. Omdat je moeder niet meer leeft, wordt haar deel dus verdeeld onder jou en (als je die hebt) je broers en zussen.
  zondag 16 september 2007 @ 18:35:19 #26
149860 Liopleurodon
voorwereldlijk guppie
pi_53224333
quote:
Op zondag 16 september 2007 18:07 schreef Brighteyes het volgende:
[..]
Jouw vader is wel jouw moeders erfgenaam, maar hij is geen erfgenaam in de lijn van jouw grootouders.
Als ik het mij goed herinner gaat dit niet op wanneer de partner gebruik maakt van een langstlevenden clausule, hetgeen inmiddels wettelijk standaard is.
Dit houdt in dat de langstlevende partner, gebruik kan blijven maken van de complete boedel uit de erfenis. Hiermee wordt voorkomen dat de kinderen hun kindsdeel direct op kunnen eisen, waardoor de partner bv gedwongen het huis moet verkopen.
Toen mijn vader overleed, was ik enig erfgenaam, niet mijn moeder. Mijn moeder heeft echter het vruchtgebruik van mijn vaders deel. In de praktijk veranderde er niets, alleen heeft mijn moeder een niet-opeisbare schuld aan mij.

Terugkomend op het verhaal van de TS:
f, p en j zijn erfgenamen van opa en hebben als zodanig reeds het bezit van het deel van opa in de gezamenlijke 'huwelijksboedel' van opa en oma. Oma mag er nog wel gebruik van maken.
Bij overliijden van oma vervalt opa's deel volgens de situatie ten tijde van zijn overlijden. Het is daarbij van belang of j nog leefde toen opa overleed. In dat geval is de erfenis van opa deel geworden van het huwelijk van j en b en heeft b dus recht op haar deel. Wanneer j eerder is overleden, krijgt b niets van opa en gaat het deel naar de kinderen van j.
Dit is als het goed is al afgehandeld bij het uitwerken van de erfenis van j.
Nu oma: haar deel van het huwelijk zal verdeeld worden onder haar erfgenamen: f, p en TS.

Of ik het zelf nog snap ben ik nog niet uit
Complexe materie...
pi_53225359
Als ik mijn leerstof goed begrijp, wordt het kindsdeel van jouw moeder verdeeld tussen jou en je broers en/of zussen (als je die hebt)
pi_53225592
quote:
Op zondag 16 september 2007 19:18 schreef mirannie het volgende:
Als ik mijn leerstof goed begrijp, wordt het kindsdeel van jouw moeder verdeeld tussen jou en je broers en/of zussen (als je die hebt)
Crucial vraag is dus, wie was er eerder dood, moeder J of Opa
quote:
Op zondag 16 september 2007 17:41 schreef sigarettensmaak het volgende:
dit is onze fammilie
  zondag 16 september 2007 @ 20:14:49 #29
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_53226895
quote:
Op zondag 16 september 2007 18:35 schreef Liopleurodon het volgende:

[..]

Als ik het mij goed herinner gaat dit niet op wanneer de partner gebruik maakt van een langstlevenden clausule, hetgeen inmiddels wettelijk standaard is.
Dit houdt in dat de langstlevende partner, gebruik kan blijven maken van de complete boedel uit de erfenis. Hiermee wordt voorkomen dat de kinderen hun kindsdeel direct op kunnen eisen, waardoor de partner bv gedwongen het huis moet verkopen.
Toen mijn vader overleed, was ik enig erfgenaam, niet mijn moeder. Mijn moeder heeft echter het vruchtgebruik van mijn vaders deel. In de praktijk veranderde er niets, alleen heeft mijn moeder een niet-opeisbare schuld aan mij.
Heb je helemaal gelijk in, maar dat heeft niets te maken met het geval van plaatsvervulling waar het hier over gaat.
Voor zover ik weet heeft de vader van de TS heeft niet het vruchtgebruik van de erfenis van zijn schoonouders.
  zondag 16 september 2007 @ 20:24:10 #30
149860 Liopleurodon
voorwereldlijk guppie
pi_53227097
quote:
Op zondag 16 september 2007 20:14 schreef Brighteyes het volgende:

[..]

Heb je helemaal gelijk in, maar dat heeft niets te maken met het geval van plaatsvervulling waar het hier over gaat.
Voor zover ik weet heeft de vader van de TS heeft niet het vruchtgebruik van de erfenis van zijn schoonouders.
Tenzij de moeder nog leefde ten tijde van het overlijden van opa.
In dat geval is de niet-opeisbare schuld van oma aan de moeder van TS (het vruchtgebruik) opgegaan in het huwelijk van de ouders van TS.
De erfenis van oma daarentegen valt alleen TS (en eventuele andere kinderen) toe.
pi_53227326
quote:
Op zondag 16 september 2007 20:24 schreef Liopleurodon het volgende:

[..]

Tenzij de moeder nog leefde ten tijde van het overlijden van opa.
In dat geval is de niet-opeisbare schuld van oma aan de moeder van TS (het vruchtgebruik) opgegaan in het huwelijk van de ouders van TS.
De erfenis van oma daarentegen valt alleen TS (en eventuele andere kinderen) toe.
Klopt tenzij Moeder J was overleden voor OPA
  zondag 16 september 2007 @ 20:38:26 #32
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_53227472
Oh ja, daar zit wat in. Maar dat is dan dus alleen het kindsdeel ten tijde dat Oma overleed, niet het hele deel waar ze nu recht op zou hebben zeg maar.
pi_53239947
quote:
Op zondag 16 september 2007 18:29 schreef sigarettensmaak het volgende:
zal ik zeker doen

ik wil niet dat me pa geld krijgt
wtf je schrijft in die kinderOP van je dat jij de zoon van J bent, die een aantal jaar geleden is overleden.
Waarom zeg je dan dat je pa dood is
pi_53247476
quote:
Op maandag 17 september 2007 11:44 schreef r3gi3boy het volgende:

[..]

wtf je schrijft in die kinderOP van je dat jij de zoon van J bent, die een aantal jaar geleden is overleden.
Waarom zeg je dan dat je pa dood is
j is persee een mannen naam

mijn moeder(jenny) is enkele jaren geleden overleden
  maandag 17 september 2007 @ 17:05:43 #35
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_53247671
Met de ingebruikname van het nieuwe erfrecht (2003) kunnen kinderen wel volledig onterfd worden
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
  maandag 17 september 2007 @ 17:46:22 #36
35189 Troel
scherp en bot
pi_53248543
Ja, maar daar kun je bezwaar tegen maken toch? Moet wel binnen vijf jaar na overlijden zijn geloof ik, maar dan kun je alsnog aanspraak maken op je kindsdeel.

Dacht ik laatst gelezen te hebben, volgens mij in een of ander blad wat ging over erfenissen.

Ow, en in de standaardgevallen: als mijn ouders overlijden en ik leef niet meer, gaat het geld niet naar mijn man, maar naar de familie van mijn ouders. Daar moet je een speciale clausule voor opnemen.

overigens is dit een voorbeeld
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  maandag 17 september 2007 @ 18:12:51 #37
3011 E.T.
pi_53249213
Mijn vader lag in 2002 op sterven en heeft toen de notaris aan z'n bed gehad.
Mijn vader wilde mijn zus onterven. Er zijn toen twee bepalingen in het testament opgenomen: mocht hij voor 1 jan. overlijden dan zou regeling A in werking treden, mocht hij na 1 januari overlijden, dan zou mijn zus idd niets krijgen.
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
  † In Memoriam † maandag 17 september 2007 @ 18:19:08 #38
43556 miss_dynastie
pi_53249367
Je kan een kind wel onterven, maar een kind kan altijd aanspraak maken op de legitieme portie.
  maandag 17 september 2007 @ 18:28:49 #39
35189 Troel
scherp en bot
pi_53249617
quote:
Op maandag 17 september 2007 18:12 schreef E.T. het volgende:
Mijn vader lag in 2002 op sterven en heeft toen de notaris aan z'n bed gehad.
Mijn vader wilde mijn zus onterven. Er zijn toen twee bepalingen in het testament opgenomen: mocht hij voor 1 jan. overlijden dan zou regeling A in werking treden, mocht hij na 1 januari overlijden, dan zou mijn zus idd niets krijgen.
Dan hoop ik echt heel erg voor je dat ze geen aanspraak gaat maken op haar deel.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  maandag 17 september 2007 @ 18:44:56 #40
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_53250090
quote:
Op maandag 17 september 2007 18:19 schreef miss_dynastie het volgende:
Je kan een kind wel onterven, maar een kind kan altijd aanspraak maken op de legitieme portie.
Ja precies, dacht ik dus ook.
Een kind krijgt hoe dan ook een deel, ook al is het flink kleiner dan dat alles braaf onder alle kinderen verdeeld zou worden.

Anders zou het toch ook niet nog op zoveel notaris-sites staan op deze manier?
  † In Memoriam † maandag 17 september 2007 @ 19:05:38 #41
43556 miss_dynastie
pi_53250610
quote:
Op maandag 17 september 2007 18:44 schreef Brighteyes het volgende:
Anders zou het toch ook niet nog op zoveel notaris-sites staan op deze manier?
Klopt, het staat ook zo in de wet, er is wmb geen twijfel over het bestaan van de legitieme portie in het huidige erfrecht.

Waar de verwarring alleen vaak ontstaat, is dat er gezegd wordt dat je kinderen niet kan onterven. Dat kan dus wel, alleen een kind hoeft hier niet in te berusten en kan aanspraak maken op de legitieme portie. Stukje terminologie dus.
  maandag 17 september 2007 @ 19:58:59 #42
3011 E.T.
pi_53252204
quote:
Op maandag 17 september 2007 18:28 schreef Troel het volgende:

[..]

Dan hoop ik echt heel erg voor je dat ze geen aanspraak gaat maken op haar deel.
Hij overleed en week later...

Maar blijkbaar heb ik het dan verkeerd begrepen..
Wel goed om te weten trouwens..
  maandag 17 september 2007 @ 21:23:09 #43
35189 Troel
scherp en bot
pi_53255423
quote:
Op maandag 17 september 2007 19:58 schreef E.T. het volgende:

[..]

Hij overleed en week later...

Maar blijkbaar heb ik het dan verkeerd begrepen..
Wel goed om te weten trouwens..
Ik dacht dus dat het vijf jaar was, volgens deze site (http://www.schenking.nl/artikel.asp?id=100042) is dat ook zo, maar ik weet het dus niet zeker. Ik weet niet meer precies wanneer je vader overleden is, dus misschien zit de 5 jaar er al op, anders zal hij er bijna opzitten.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  maandag 17 september 2007 @ 21:26:13 #44
3011 E.T.
pi_53255527
nee, hij viel nog onder het 'oude' erfrecht
  maandag 17 september 2007 @ 21:28:00 #45
35189 Troel
scherp en bot
pi_53255585
quote:
Op maandag 17 september 2007 21:26 schreef E.T. het volgende:
nee, hij viel nog onder het 'oude' erfrecht
Owja, tuurlijk. Sorry, zit niet helemaal na te denken
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo