Ik denk niet dat er een persoon minder door zal gaan vliegen waardoor het een millieuwinst van 0 op zal leveren.quote:Op zondag 16 september 2007 13:48 schreef ozzietukker het volgende:
En het wordt wel onder het mom van milieu gedaan... maar uiteindelijk gaat het om het geld!
quote:Op zondag 16 september 2007 14:31 schreef DrXLTrouble het volgende:
[..]
Ik denk niet dat er een persoon minder door zal gaan vliegen waardoor het een millieuwinst van 0 op zal leveren.
Het gevolg is wel dat het het ons land economisch gezien w.s. veel meer gaat kosten dan dat het op gaat leveren.
quote:Op zondag 16 september 2007 17:17 schreef HugoBaas het volgende:
Ik woon 10km van Amsterdam, dus ik zal Schiphol wel blijven gebruiken.
Reizen naar Brussel of Frankfurt kost me meer dan de extra belasting.
Die 45 euro extra voor verre vluchten, vooral naar Azië betekent voor mij dat ik nu veel meer keus heb met maatschappijen met overstap, omdat de bijkomende belasting voor verre vluchten nu ervoor zorgt dat de kosten voor het vertekken van andere luchthavens (bijna) gelijk getrokken wordt.quote:Op dinsdag 18 september 2007 18:41 schreef Fogel het volgende:
Ik ben meestal transit passagier en die belasting betaal ik dus niet
Maar voor die enkele keer dat schiphol mijn eindpunt is, maken die paar euro me helemaal niks uit.
Waarom niet rechtstreeks met bv Lufthansa vanaf Frankfurt? Of wil je bv van Düsseldorf vertrekken, naar Schiphol vliegen en vanaf daar verder naar Azie? (voor reizen naar de VS was dit bijvoorbeeld in 1997-1999 vaak goedkoper dan direct van Schiphol). Of begrijp ik je helemaal verkeerd?quote:Op dinsdag 18 september 2007 19:43 schreef ozzietukker het volgende:
[..]
Die 45 euro extra voor verre vluchten, vooral naar Azië betekent voor mij dat ik nu veel meer keus heb met maatschappijen met overstap, omdat de bijkomende belasting voor verre vluchten nu ervoor zorgt dat de kosten voor het vertekken van andere luchthavens (bijna) gelijk getrokken wordt.
Ik kan nu met Lufthansa, Austrian Airlines, Finnair of Air France, voor dezelfde prijs als rechtstreeks.
Vooral Austrian Airlines en Air France hebben een beter product in de Economy klasse dan bijvoorbeeld KLM.
..
quote:Op dinsdag 18 september 2007 21:02 schreef Fogel het volgende:
[..]
Waarom niet rechtstreeks met bv Lufthansa vanaf Frankfurt? Of wil je bv van Düsseldorf vertrekken, naar Schiphol vliegen en vanaf daar verder naar Azie? (voor reizen naar de VS was dit bijvoorbeeld in 1997-1999 vaak goedkoper dan direct van Schiphol). Of begrijp ik je helemaal verkeerd?
Maar als je vertrek- en aankomstluchthaven Schiphol is, lijkt het me vreemd als je als transitpassagier gezien wordt. Maar OK, je betaalt dan 11,25 omdat het een korte vlucht is ipv die 45¤.quote:Op dinsdag 18 september 2007 21:18 schreef ozzietukker het volgende:
[..]Er zijn volop mogelijkheden. Mijn voorkeur gaat uit van Dusseldorf vertrekken richting Azie, maar wat ook kan is vliegen van Amsterdam naar een Europese luchthaven en vandaar verder. Uiteraard kost mij dat meer dan nu rechtstreeks vanaf Amsterdam, maar ik betaal die kosten liever aan een goede maatschappij dan aan de staat, zeker als het een ECO-tax genoemd wordt die het niet is.
quote:Op dinsdag 18 september 2007 21:26 schreef Fogel het volgende:
[..]
Maar als je vertrek- en aankomstluchthaven Schiphol is, lijkt het me vreemd als je als transitpassagier gezien wordt. Maar OK, je betaalt dan 11,25 omdat het een korte vlucht is ipv die 45¤.
33,75¤ zou voor mij geen reden zijn om extra over te stappen (tenzij ik natuurlijk met een betere maatschappij in de alliantie verder kan vliegen).
quote:SAY NO TO SKYWAY ROBBERY
Demand a more intelligent approach to aviation
There is no doubt that climate change is a real and imminent danger which should be a concern for us all. We all have the responsibility to take intelligent and well thought-out actions to ensure we leave the planet in a good shape for generations to come.
However, much of the recent political debate has been characterised by gesture politics and discriminatory, often contradictory proposals. Politicians of all colours recognise that different cars have different emissions but do not see the same distinction within air travel.
We are an island nation in a globalised economy yet the UK already taxes flying more heavily than any other European country while making high-speed rail available only to those living in the South East. The time has come to scrap APD air tax and move the burden of taxation from passengers to aircraft emissions. Taxing families but not private jets is a grotesque insult.
It is time for us all to demand a more intelligent approach to flying. Politicians must incentivise consumers to take the greener option when it is available - this means banning the dirty, old aircraft from our skies; getting the right tax regime in place to reward cleaner behaviour; being realistic about the value of aviation and resisting the temptation to advocate alternatives when no such alternatives exist.
We urge you to write to your MP. It will only take two minutes to tell the politicians you demand a more informed and intelligent approach to aviation.
Step 1) Go to www.writetothem.com
Step 2) Type in your post code
Step 3) Chose your MP (and any other politician you feel should get the message)
Step 4) In your own words express your opinion on the following points
An intelligent approach to aviationEncouraging people to fly in cleaner aircraft - just like cars Ban the oldest, dirtiest aircraft in the sky Taxing families but not private jets and cargo Air Passenger Duty reform - taxing aircraft emissions, not people / pollute the most pay the most UK air travellers already pay more tax than any other country in Europe Encourage aircraft technology developments, air travel could be 50% cleaner within 10 years. Urge people to act responsibly - to fly with those airlines that have new aircraft, high passenger loads and fewer emissions.
Should questions be asked in Parliament about the efficiency of transport modes used for Government business
Even if you feel there is little you can do to influence this debate, make sure you read 'the facts about aviation emissions'. The more MPs are aware of the facts, the greater the ability of our country to take the lead in aviation emissions, and it is essential to have an informed political debate on the intelligent solutions to managing aviation emissions
quote:Op woensdag 19 september 2007 18:21 schreef DutchTrain het volgende:
De aanpak is Engeland is tenminste opbouwend:
[..]
Tuurlijk. Puur het feit dat de opbrengst van deze nieuwe belasting naar de "algemene middelen" vloeit , geeft m.i. al aan dat het geen zuivere milieumaatregel is.quote:Op woensdag 19 september 2007 19:48 schreef ozzietukker het volgende:
Iets zegt mij dat e.e.a. niet eerlijk en evenwichtig wordt verdeeld en het gewoon een BELASTING is in plaats van een groene maatregel.
Een transitpassagier komt met het vliegtuig vanuit het buitenland en vliegt verder ergens anders heen vanaf schiphol. Waar het ticket gekocht is, is irrelevant.quote:Op vrijdag 21 september 2007 12:51 schreef matjas het volgende:
Maar hoe willen ze dan controleren of je een transitpassagier bent? plaats waar je het ticket boekt? want dan kun je gewoon je ticket via het buitenland boeken!
Same herequote:Op dinsdag 18 september 2007 08:46 schreef Prince_of_Darkness het volgende:
Ik vlieg doorgaans toch al vanaf dortmund, dusseldorf of koeln. Gewoon omdat de tickets daar altijd goedkoper zijn.
quote:Op vrijdag 21 september 2007 17:06 schreef Fogel het volgende:
[..]
Een transitpassagier komt met het vliegtuig vanuit het buitenland en vliegt verder ergens anders heen vanaf schiphol. Waar het ticket gekocht is, is irrelevant.
quote:'Hoogste tijd voor kerosineaccijns'
AMSTERDAM - Milieudefensie vindt dat na de introductie van een vliegtax er eindelijk ook accijns moet worden geheven op kerosine. Nederland zou met buurlanden als Duitsland, België, Engeland en Frankrijk een kopgroep moeten vormen van landen die samen accijns heffen.
Uit onderzoek in opdracht van Milieudefensie blijkt dat de prijs van een vakantiereis voor 43 procent wordt bepaald door belasting, terwijl dat voor een vliegvakantie maar 3 procent is.
De vliegtax, onderdeel van de kabinetsplannen, doet volgens de organisatie iets aan dit "oneerlijke belastingvoordeel". Milieuminister Jacqueline Cramer zou het voortouw moeten nemen voor een Europese kopgroep voor kerosinetax.
Het aantal vluchten kan dan met tientallen procenten dalen, blijkt uit het onderzoek door het Centrum voor Duurzaam Transport en Toerisme van de hogeschool NHTV in Breda.
Concurrerend
Volgens Joris Wijnhoven van Milieudefensie worden andere en minder vervuilende vervoersvormen door het verder belasten van vliegtickets weer concurrerend.
"Met name de veelvliegers, die korte funtripjes maken binnen Europa, zullen hierdoor hun gedrag veranderen. En dat betekent directe winst voor het milieu."
Trajecten
De NHTV onderzocht de verschillende belastingdruk voor vier drukke trajecten (Amsterdam/Utrecht naar Berlijn, Barcelona, Londen en Zürich).
Automobilisten betalen btw, brandstofaccijns, tol, aanschaf- en wegenbelasting, bij elkaar 43 procent. Busreizigers komen uit op 21 procent, treinreizigers op 6 procent.
Reiskosten
Vliegpassagiers zijn het goedkoopste uit, 3 procent van hun reiskosten bestaat uit belastingen, grotendeels vanwege de Britse ticketheffing.
Uit het onderzoek bleek verder dat 49 procent van de Nederlanders in het geheel niet vliegt, gemeten over een periode van drie jaar.
Gevoelig
Kerosinebelasting is een gevoelig onderwerp in de luchtvaartsector. Maatschappijen als KLM vrezen voor hun concurrentiepositie.
Toenmalig KLM-topman Leo van Wijk zei vorig jaar april dat Europa de concurrentiepositie van Europese vervoerders "te grabbel" gooit. Amerikaanse concurrenten hoeven zo'n belasting niet te betalen.
quote:Op zaterdag 22 september 2007 19:42 schreef DutchTrain het volgende:
Hier was ook het wachten op.. de vergelijking met andere vormen van transport, waar de belasting veel hoger op is
[..]
Het wordt een ECO-tax genoemd, dus ga ik er gemakshalve van uit dat het genoemde bedrag voor de totale vliegduur is. Anders kan je ook niet verklaren waarom er verschil is tussen een tarief van 11,25 voor korte vluchten en 45 euro voor lange afstand. (Zeker gezien Northwest ook met een 757 transatlantisch vliegt, of Martinair / Arke-Fly met een 767 binnen Europa, terwijl o.a. Delta Airlines ook met en 767 transatlantisch vliegt, toch is hier prijsverschil, en dat zal dan met de afstand te maken moeten hebben).quote:Op zaterdag 22 september 2007 22:03 schreef DutchTrain het volgende:
En wat is volgens jou het verschil tussen een Boeing 737 naar London of een Boeing 737 naar Barcelona die over je huis komt, als je het hebt over geluid, ruimtegebruik, uitstoot van gevaarlijke stoffen of gezondheidseffecten
We hebben het hier niet over een CO2 heffing. Althans, dat lijkt me niet, gezien er (bijna) geen binnenlandse lijnvluchten zijn en het niet afstandsafhankelijk is.
quote:Op zaterdag 22 september 2007 22:42 schreef DutchTrain het volgende:
Dat laatste verschil zal iemand in Zwanenburg, Aalsmeer of Hoofddorp echt niet merken
Dat hoeft bij lange na niet. Afstand zegt niets over de hoeveelheid brandstof die een vliegtuig bij zich heeft. Uiteraard wel het minimum, maar niets over het maximum.quote:Op zaterdag 22 september 2007 22:19 schreef ozzietukker het volgende:
[..]
En een 737 voor een vlucht naar London zal over het algemeen minder brandstof aan boord hebben als voor de vlucht naar Barcelona wat inhoud dat de 737 naar London minder zwaar beladen zal zijn als de 737 naar Barcelona. En hoe lichter het vliegtuig hoe eerder en sneller deze hoog in de lucht zit, dus zal het geluid minder zijn, de uitstoot minder, en de gezondheidseffecten minder.
Ook al ben ik faliekant tegen deze "eco"tax, als het in geheel Europa wordt ingevoerd, of nog beter de gehele wereld, dan zal ik mijn mening wel bijstellen. Probleem nu is dat de burgers van Nederland wel de lasten hebben, namelijk banen verlies, hogere uitgaven, maar niet persé de voordelen. En voor het milieu maakt het niets uit, het aantal vliegbewegingen zal niet afnemen. Mogelijk wel in ons land, maar dat zal destemeer toenemen in de landen over de grens, waarbij de vliegtuigen nog lekker over ons landje vliegen en dus nog even veel uitstoten.quote:Op zondag 23 september 2007 13:42 schreef jaco het volgende:Ik vind ook dat dit Europees of wereldwijd ingevoerd zou moeten worden
Maar veel maatschappijen die de ticketprijs laag willen houden zullen dan wel uitwijken naar het buitenland, zodat je als reiziger geen keus meer hebt. Waarom zou ryanair op Maastricjt gaan vliegen als ze voor minder geld (geen "eco"tax) ook vanaf Luik kunnen vliegen. Luk ligt op een steenworp afstand van Maastricht, dus je hebt wel het geluid en de uitsoot, maar niet de inkomstenquote:Over de consequenties: veel mensen roepen nu dat ze vanaf buitenlandse luchthavens zullen vertrekken. Uiteindelijk denk ik dat slechts weinigen dat werkelijk doen. Als je al enkele honderden euro's hebt uitgetrokken voor een vakantie dan kan die 11,25 of 45 euro er ook nog wel bij. Ik denk niet dat veel reizigers 3 uur lang op een of andere europese luchthaven gaan rondhangen om door overstappen 45,00 - 11,25 = 33,75 euro te besparen. Ik zelf in ieder geval niet.
Er zijn meer luchthavens dan Schiphol alleen.quote:Ik ben nog niet in de luchthavens van Dusseldorf en Brussel geweest, maar Schiphol is over het algemeen een prettige luchthaven en goed bereikbaar. Voor de meeste Nederlanders is Dusseldorf of Brussel een paar uur met de trein. Je moet vaak ook nog overstappen met al je bagage en een stuk met de bus. Vooral als je moe terugkomt van vakantie is dit allemaal bijzonder vervelend.
quote:Op zondag 23 september 2007 13:42 schreef jaco het volgende:
De bedragen van 11,25 en 45,00 zijn slim gekozen. Ik denk niet dat reizigers massaal hun keuzes gaan aanpassen. Als het zeg 75 - 100 euro zou zijn, dan wordt het een ander verhaal.
Dt klopt niet. Want de inkomsten gaan naar de algemene middelen. Dat betekent dat de opbengsten iedereen in Nederland ten goede komen, dus niet alleen de mensen die lijden onder de effecten van de groei van het vliegverkeer én dat het ook niet ten goede komt aan mensen in het buitenland (wat bijvoorbeeld zo zijn geweest als er alleen nog maar bepaalde vliegtuigen zouden worden toegestaan in NL)quote:Op zondag 23 september 2007 15:32 schreef The_stranger het volgende:
Ook al ben ik faliekant tegen deze "eco"tax, als het in geheel Europa wordt ingevoerd, of nog beter de gehele wereld, dan zal ik mijn mening wel bijstellen. Probleem nu is dat de burgers van Nederland wel de lasten hebben, namelijk banen verlies, hogere uitgaven, maar niet persé de voordelen.
Dat valt te betwijfelen en ligt helemaal aan het doel en de belangen die jij eraan hecht. Afganistan, gratis schoolboeken, salarisverhoging voor de kamer zijn doelen die ik zo snel niet interessant vind maar mij wel geld kosten.quote:Op zondag 23 september 2007 16:17 schreef DutchTrain het volgende:
[..]
Dt klopt niet. Want de inkomsten gaan naar de algemene middelen. Dat betekent dat de opbengsten iedereen in Nederland ten goede komen, dus niet alleen de mensen die lijden onder de effecten van de groei van het vliegverkeer én dat het ook niet ten goede komt aan mensen in het buitenland (wat bijvoorbeeld zo zijn geweest als er alleen nog maar bepaalde vliegtuigen zouden worden toegestaan in NL)
Dat is natuurlijk wel erg kortzichtig gedacht. Alhoewel gratis schoolboeken precies het bedrag kosten als de opbrengst van deze belasting...quote:Op zondag 23 september 2007 17:16 schreef The_stranger het volgende:
Dat valt te betwijfelen en ligt helemaal aan het doel en de belangen die jij eraan hecht. Afganistan, gratis schoolboeken, salarisverhoging voor de kamer zijn doelen die ik zo snel niet interessant vind maar mij wel geld kosten.
Het verminderen van de groei is wat anders dan terugdringen van het aantal vluchten.quote:Voorop staat dat de "eco"tax niet te goede komt aan het milieu, tenzij er toevallig een bos of sloot op die lijst van algemene middelen staat, terwijl het effect ook niet ten goede komt aan het milieu. Er wordt niet minder gevlogen, er wordt niet minder uitgestoten.
Er worden wel mensen ontslagen of minder aangenomen. Er worden wel euro's naar het buitenland gebracht. Om mijn voorbeeld weer aan te halen, ik zie echt niet in waarom ryanair nog op maastricht zou wil vliegen, iets wat ze een tijdje geleden naar buiten brachten. Als Luik goedkoper is, dan zie ik ze daar heen gaan in de toekomst, kijk naar de nachtvluchten van DHL. Wel de lasten, niet de lusten, afgezien maar hopen dat je zelf profiteerd van de lijst "algemene middelen"
Maar wat voor voordeel hebben wij Nederlanders nu aan het verminderen van de groei in ons landje, terwijl dit mogelijk leidt tot een toename van de groei net buiten ons landje? Brussel, luik, Düsseldorf, Bremen staan te springen om Nederlandse passagiers. Het leidt alleen maar tot een daling van de inkomsten in Nederland, en een stijging van de inkomsten in het buitenland, terwijl het milieu en de overlast niet afneemt.quote:Op zondag 23 september 2007 23:56 schreef DutchTrain het volgende:
Het verminderen van de groei is wat anders dan terugdringen van het aantal vluchten.
En blijkbaar zijn we rijk genoeg in Nederland om toch ieder jaar weer meer te consumeren
Iemand die in Amsterdam woont zal inderdaad van Schiphol blijven vliegen, maar er zijn ook mensen die dichterbij Dusseldorf of Luik wonen dan bij Schiphol. Het is nu al goedkoper om van die vliegvelden te vliegen, straks helemaal..quote:Op maandag 24 september 2007 09:03 schreef Athmozz het volgende:
ik denk dat dat wel meevalt hoor, wie gaat er voor dat beetje verschil eerst een paar 100km afleggen om van daaruit te vertrekken... als je je vakantie kan betalen kan dat beetje extra er wel bij.
In België hebben we al een tijdje taksen op de aanschaf van lege DVD's, zelfs in die mate dat het voor een spindeltje van 50 al goedkoper is om heel belgië door te rijden (er zit 35¤ belasting op 1 spindle van 50DVD's), maar er is ook zo goed als niemand die dat doet. Voor het beetje verschil moet je gewoon teveel moeite doen.
beetje verschil? als je met zn vieren buiten europa is het 4x45 euro=180 euro. Dan rij ik wel naar een alternatief vliegveld.quote:Op maandag 24 september 2007 09:03 schreef Athmozz het volgende:
ik denk dat dat wel meevalt hoor, wie gaat er voor dat beetje verschil eerst een paar 100km afleggen om van daaruit te vertrekken... als je je vakantie kan betalen kan dat beetje extra er wel bij.
In België hebben we al een tijdje taksen op de aanschaf van lege DVD's, zelfs in die mate dat het voor een spindeltje van 50 al goedkoper is om heel belgië door te rijden (er zit 35¤ belasting op 1 spindle van 50DVD's), maar er is ook zo goed als niemand die dat doet. Voor het beetje verschil moet je gewoon teveel moeite doen.
quote:Op maandag 24 september 2007 09:03 schreef Athmozz het volgende:
ik denk dat dat wel meevalt hoor, wie gaat er voor dat beetje verschil eerst een paar 100km afleggen om van daaruit te vertrekken... als je je vakantie kan betalen kan dat beetje extra er wel bij.
In België hebben we al een tijdje taksen op de aanschaf van lege DVD's, zelfs in die mate dat het voor een spindeltje van 50 al goedkoper is om heel belgië door te rijden (er zit 35¤ belasting op 1 spindle van 50DVD's), maar er is ook zo goed als niemand die dat doet. Voor het beetje verschil moet je gewoon teveel moeite doen.
Dan spaar je (niet jij persoonlijk, maar de voorbeeldmensen) maar wat langer door.quote:Op dinsdag 25 september 2007 07:56 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
en wat als je voor 4 goedkope chartertickets naar egypte hebt gekocht voor 100 euro per retourticket? dan komt er dus bijna 50% per ticket bij. ipv 400 euro met 4 personen retour, wordt het dan bijna 600.
quote:Op dinsdag 25 september 2007 17:01 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
nee, dan vlieg ik dan vanaf een alternatief vliegveld net over de grens. (ironisch genoeg vlieg je dan soms met je goedkopere ticket, waar je die tax dus niet over betaalt, wel VIA een transfer op Amsterdam) zo ook de tickets naar het verre oosten (zelfs van KLM) zijn stukken goedkoper vanaf brussel. En hoe vlieg je dan?? Brussel-Amsterdam-Singapore-..etc.. Dus met die tax wordt het mileu zelfs extra belast doordat mensen opstappen op andere vliegvelden en dan alsnog via amsterdam ergens heen vliegen. Deze maatregel is totaal ondoordacht en zou alleen werken als je 1: het in heel europa invoert en 2: het geld ook daadwerkelijk reserveert voor het oplossen van het mileuprobleem.
Ja, met desastreuze resultaten voor Nederland.quote:Op zaterdag 29 september 2007 13:57 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
dus de conclusie is dat deze maatregel geen enkel milieueffect heeft en alleen maar een ordinaire beastingmaatregel is om de gaten in de huidige begrotimng te dichten.
Levert zo echt veel belasting op, hè milieukneusjesquote:Luchtvaartmaatschappij Volareweb stopt per 1 april
Maastricht Aachen Airport
Luchtvaartmaatschappij Volareweb stopt per 1 april met de lijndienst tussen Maastricht Aachen Airport en Milaan. Oorzaak is volgens de Italiaanse prijsvechter de extra milieubelasting die per 1 juli in Nederland wordt ingevoerd. Door die zogenoemde ecotax wordt de concurrentie met nabijgelegen vliegvelden in België en Duitsland moeilijk.
Directeur Jan Tindemans van Maastricht Aachen Airport heeft eerder al laten weten een kort geding tegen de Nederlandse staat aan te spannen om de ecotax aan te vechten. Volareweb vloog vanaf oktober vorig jaar vier keer per week vanaf Beek. Het aantal passagiers dat van de lijnvluchten gebruik maakte was gering, maar dat is volgens Volareweb niet de reden om te stoppen.
Op zich kan ik het hier best mee eens zijn, maar ik denk niet dat een Europe brede invoering de kans groter maakt dat het daadwerkelijk aan het milieu besteed wordt. Ik denk dat het in 9 v-d 10 landen gewoon net zoals in ons landje gewoon weer op de grote stapel komt...quote:Op woensdag 16 januari 2008 19:29 schreef ozzietukker het volgende:
Europabreed invoeren van een CO2 systeem zou stukken beter en eerlijker zijn, en kunnen de opbrengsten ook daadwerkelijk worden besteed aan het milieu!
Stoere jongen. Je ouders betalen de extra kosten toch wel, dus waarom zou jij je genaaid voelen door Bosje.quote:Op donderdag 17 januari 2008 08:09 schreef Strolie75 het volgende:
Ik woon vlakbij Schiphol en vlieg dit jaar 4x.
Het boeit me dus geen reet. En ik CO2-compenseer ook niet.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |