abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 27 juni 2009 @ 17:28:02 #251
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_70428348
quote:
Op zaterdag 27 juni 2009 17:27 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Als je ze in een thee-ei doet kan je ze er in ieder geval weer uit halen.
Die natte knoflook koop ik trouwens nooit, vind de smaak niets beter, en de tenen zijn alleen maar lastig te schillen.
Lastig te schillen? Ik trok het vel zo van de tenen af hier
pi_70428407
quote:
Op zaterdag 27 juni 2009 17:20 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Zag vanmiddag bij K&K (een supermarkt keten in Duitsland, beetje oubollig) een goedkope 6kant rasp voor 6 euro nogwat.
http://www.turnierstall-klaas.de/kukgesch.htm
Bedankt voor de link, maar duitsland is nou niet echt dichtbij.
  zaterdag 27 juni 2009 @ 17:32:17 #253
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_70428488
quote:
Op zaterdag 27 juni 2009 17:28 schreef Erasmo het volgende:

[..]

Lastig te schillen? Ik trok het vel zo van de tenen af hier
Kleine teentjes, dik vel, ellende dus.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_70429874
quote:
Op zaterdag 27 juni 2009 17:32 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Kleine teentjes, dik vel, ellende dus.
Ach, kontje eraf snijden en je trekt de velletjes er zo vanaf..
pi_70455879
Die verse knoflook kan je met schil meebakken met je vlees. Het geeft niet veel smaak aan je vlees maar als groente bij het vlees is het heerlijk, lekker zoet!
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
  zondag 28 juni 2009 @ 20:34:17 #256
45206 Pietverdriet
pi_70456018
quote:
Op zondag 28 juni 2009 20:29 schreef krakkemieke het volgende:
Die verse knoflook kan je met schil meebakken met je vlees. Het geeft niet veel smaak aan je vlees maar als groente bij het vlees is het heerlijk, lekker zoet!
Bolletje knoflook in de oven en dan als ie gaar is de puree over je steak...
pi_70456486
Of knoflooksaus ervan maken met wat mayo en crème fraîche.
  maandag 29 juni 2009 @ 07:59:34 #258
16447 Chielus
Dial M for me.
pi_70468457
quote:
Op zondag 28 juni 2009 20:34 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Bolletje knoflook in de oven en dan als ie gaar is de puree over je steak...
Hoe lang doen we zo iets in de oven?
Save the cheerleader. Save the World.
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today James Dean
  maandag 29 juni 2009 @ 17:35:59 #259
45206 Pietverdriet
pi_70485276
quote:
Op maandag 29 juni 2009 07:59 schreef Chielus het volgende:

[..]

Hoe lang doen we zo iets in de oven?
Rond een half uurtje, ligt een beetje aan de knoflook hoe snel die gaar is en hoe gaar je hem wilt hebben en de oven
  maandag 6 juli 2009 @ 17:21:50 #260
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_70707182
Overmorgen wil ik een biefstuk van ruim een kilo op de bbq gooien, nog tips voor het kruiden?
pi_70934101
Kan ik voor een bouillabaisse diepvries vis gebruiken? Of is het beter om gewoon verse vis te halen?

En zelfde vraag mbt tot zeevruchten.
pi_70946558
Ik zou verse vis nemen. Van de koppen en graten kan je bouillon trekken.
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
  woensdag 15 juli 2009 @ 19:38:21 #263
45206 Pietverdriet
pi_71011066
Wat krakkemikke zegt.
Tenzij je hele vissen gebruikt uit de diepvries
pi_71012681
Nog tips voor koolrabi?
Heb het de vorige (eerste) keer geschild, in blokjes gesneden, in wat zout water gekookt en gegeten met een likje mosterd. Was érg lekker, maar wat variatie lijkt me niet verkeerd. Nog 6 koolrabi's te gaan.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  woensdag 15 juli 2009 @ 20:42:27 #265
45206 Pietverdriet
pi_71012919
quote:
Op woensdag 15 juli 2009 20:34 schreef sigme het volgende:
Nog tips voor koolrabi?
Heb het de vorige (eerste) keer geschild, in blokjes gesneden, in wat zout water gekookt en gegeten met een likje mosterd. Was érg lekker, maar wat variatie lijkt me niet verkeerd. Nog 6 koolrabi's te gaan.
Ik eet het meestal rauw eigenlijk, maar je kan het ook aan julienne snijden (dunne friet) en roerbakken met oestersaus en gember.
of
Kort gekookt met citroenboter
pi_71029969
Uiteindelijk met verse vis gemaakt, gewoon wat goedkope vis bij de visboer vandaan, paar mosseltjes en dat was het. Erg lekker.

Heb ik gelijk weer een vraag. Wil een aardappel gratin maken volgens het recept in de Wanneé.
Daar zeggen ze dat ik er hier en daar wat klontjes boter op moet leggen. Mijn vraag is, kan ik dit ook vervangen voor ganzevet?

Dat vind ik erg lekker om aardappels in te bakken, maar weet niet of het hier geschikt voor is.
  vrijdag 17 juli 2009 @ 23:33:08 #267
45206 Pietverdriet
pi_71082624
quote:
Op donderdag 16 juli 2009 12:30 schreef tjoptjop het volgende:
Uiteindelijk met verse vis gemaakt, gewoon wat goedkope vis bij de visboer vandaan, paar mosseltjes en dat was het. Erg lekker.

Heb ik gelijk weer een vraag. Wil een aardappel gratin maken volgens het recept in de Wanneé.
Daar zeggen ze dat ik er hier en daar wat klontjes boter op moet leggen. Mijn vraag is, kan ik dit ook vervangen voor ganzevet?

Dat vind ik erg lekker om aardappels in te bakken, maar weet niet of het hier geschikt voor is.
Ganzevet is heerlijk, maar in een gratin vind ik het niet geschikt
pi_71093054
Ik heb nog een (ouderwetse) rariteit in de tuin: snijkool ( "Red Russian" ).
'k Kan er niet veel over vinden, niks in mijn verzameling (oude) kookboeken, op internet vind ik een Ethiopisch recept, en bij de vergeten-groente-club de opmerking dat je het rauw kan eten of koken. Tsja. Tips?
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  zaterdag 18 juli 2009 @ 14:12:33 #269
45206 Pietverdriet
pi_71093191
quote:
Op zaterdag 18 juli 2009 14:05 schreef sigme het volgende:
Ik heb nog een (ouderwetse) rariteit in de tuin: snijkool ( "Red Russian" ).
'k Kan er niet veel over vinden, niks in mijn verzameling (oude) kookboeken, op internet vind ik een Ethiopisch recept, en bij de vergeten-groente-club de opmerking dat je het rauw kan eten of koken. Tsja. Tips?
Kan je een foto posten?. Ik weet wel dat het een andere naam is voor Paksoi, wat je gewoon kan roerbakken.
Bedoel je niet Snijbiet?
pi_71093364
Hihi, nee, geen snijbiet. Dat heb ik hier ook wel, en daar weet ik wel raad mee .
Ik heb wat foto'stjes gevonden (op "red russian" googelen levert zowaar niet uitsluitend blote dames op )

Het heeft ook niet veel met paksoi te maken; van vergeteneten.nl:
quote:
SNIJKOOL OF BLADKOOL
Smaak: Eet de bladeren in rauwkost salades of gekookt in allerlei gerechten.
Teelt: Zaaien in maart tot juli, uitplanten als jonge plant. We telen de "Red Russian" of de "Ragged Jack", De oogst geeft een diep gekarteld blad groen-rood van kleur met purperen nerven. Siert uw tuin, een afwisseling op uw bord.

Wetenswaardigheden: Al in de Victoriaanse tijd was de deco kool een populair gewas om mee te decoreren!
  zaterdag 18 juli 2009 @ 14:28:28 #271
45206 Pietverdriet
pi_71093567
Heeft veel weg van wilde kool, hoe dat er uitziet.
Zou het gewoon eens klaarmaken zoals je ook boerenkool maakt, of als koolsla. Deze soort heb ik nog niet gegeten, maar wilde kool wel. Die lijkt wat op boerenkool, qua smaak, maar dan veel intensiever
  zaterdag 18 juli 2009 @ 15:17:07 #272
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_71094648
Google eens op : recipe "red russion kale".
Dan komen er toch genoeg ideetjes?
Latijnse naam is Brassica napus pabularia.
  zaterdag 18 juli 2009 @ 21:48:49 #273
45206 Pietverdriet
pi_71103674
Waarom smaken sauzen bij jou altijd zo goed, hoe doe je dat piet wordt me wel eens gevraagd. Het geheim is boter, grote kluiten boter.
Had vanavond een rode wijn saus, en had die als volgt gemaakt. Halve fles chianti, 4 zeer rijpe tomaten aan blokjes gesneden, 4 tenen knoflook plat geslagen, bosje peterselie, likje sambal, theelepel vegeta en een ansjovisfiletje. Dit in een pan en reduceren.
Water toevoegen, reduceren, water toevoegen, reduceren.
Door een zeef halen en weer aan de kook brengen, scheutje wijn erbij, om te binden heb ik wat rijstebloem bij gedaan (geeft een mooie binding vind ik)
Een minuut laten doorkoken en dan uitzetten. Een flinke kluit boter erbij (en dan bedoel ik BOTER) en die laten smelten zonder te roeren.
Terwijl je dit doet, doe je in een koekenpan een klont boten en hak je een paar ons paddestoelen aan kleinere stukken (eekhoorntjesbrood, veldchampigons, morieljes (veeeeel morieljes, gewelde gedroogde zijn ook heel lekker) en hanekammen.
Die bak je in de boter goudbruin en gaar.
Kort voor het serveren meng je de paddestoelen met de saus.
Heb dit vanavond gemaakt bij een stuk wild zwijn, en aardappeltjes gebakken met vetspek.
Daarbij een rucola salade met een dressing van sherry azijn, walnotenolie en frambozen.
  zaterdag 18 juli 2009 @ 23:33:17 #274
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_71106308
Nu je het zegt, het is al een tijdje seizoen ja
pi_71107262
quote:
Op zaterdag 18 juli 2009 21:48 schreef Pietverdriet het volgende:
Waarom smaken sauzen bij jou altijd zo goed, hoe doe je dat piet wordt me wel eens gevraagd. Het geheim is boter, grote kluiten boter.
Had vanavond een rode wijn saus, en had die als volgt gemaakt. Halve fles chianti, 4 zeer rijpe tomaten aan blokjes gesneden, 4 tenen knoflook plat geslagen, bosje peterselie, likje sambal, theelepel vegeta en een ansjovisfiletje. Dit in een pan en reduceren.
Water toevoegen, reduceren, water toevoegen, reduceren.
Door een zeef halen en weer aan de kook brengen, scheutje wijn erbij, om te binden heb ik wat rijstebloem bij gedaan (geeft een mooie binding vind ik)
Een minuut laten doorkoken en dan uitzetten. Een flinke kluit boter erbij (en dan bedoel ik BOTER) en die laten smelten zonder te roeren.
Terwijl je dit doet, doe je in een koekenpan een klont boten en hak je een paar ons paddestoelen aan kleinere stukken (eekhoorntjesbrood, veldchampigons, morieljes (veeeeel morieljes, gewelde gedroogde zijn ook heel lekker) en hanekammen.
Die bak je in de boter goudbruin en gaar.
Kort voor het serveren meng je de paddestoelen met de saus.
Heb dit vanavond gemaakt bij een stuk wild zwijn, en aardappeltjes gebakken met vetspek.
Daarbij een rucola salade met een dressing van sherry azijn, walnotenolie en frambozen.
Als ik dit lees krijg ik acuut trek.
Ik weet het ook niet
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')