Je mist net de marge, sorry.quote:Op vrijdag 14 september 2007 11:44 schreef Cobra4 het volgende:
35000?
Cobra4 +1quote:Op vrijdag 14 september 2007 11:45 schreef Cobra4 het volgende:
36000?
PPL +1quote:Op vrijdag 14 september 2007 11:48 schreef PPL het volgende:
Ska
Foutquote:Op vrijdag 14 september 2007 11:53 schreef MadMaster het volgende:
Pfff, economie, dat is lang geleden...
N = SI (of was dat Keynes)??
quote:Op vrijdag 14 september 2007 11:51 schreef PPL het volgende:
Reggae leek me wat teveel voor de hand te liggen...
Wat is de verkeersvergelijking van Fischer?
Graag de formule...
Hintje: De verkeersvergelijking van Fisher van de relatie samen tussen geldomloop en prijspeil.quote:
Nee, nooit van gehoord of ergens in de loop der jaren vergeten.quote:Op vrijdag 14 september 2007 11:58 schreef MadMaster het volgende:
N=SI staat voor Nationaal Produkt = Sparen + Investeren
Ik neem dat je dit kent als je een economie-vraag stelt...
Je mist een 'letter' en haalt twee kanten door elkaar.quote:Op vrijdag 14 september 2007 12:01 schreef Cobra4 het volgende:
Oh, M=PV ofzoiets?
Me neither, maar ook ik heb N=SI geleerd tijdens 4HAVO en dat was toch echt examenstof als basis van economische onderbouwing en kon zelfs nog uitgebreid worden met extra invloedsfactoren...quote:Op vrijdag 14 september 2007 12:00 schreef PPL het volgende:
[..]
Nee, nooit van gehoord of ergens in de loop der jaren vergeten.
De gezochte vergelijking heb ik geleerd in 4 Havo (zoals mijn leraar Cees van Hees altijd zei: "Dat is basiskennis!").
Ik ben zeker geen econoom, noch pretendeer ik dat te zijn.
Ik sta er niet echt om bekend dat ik goed oplette in 4 HAVOquote:Op vrijdag 14 september 2007 12:03 schreef MadMaster het volgende:
[..]
Me neither, maar ook ik heb N=SI geleerd tijdens 4HAVO en dat was toch echt examenstof als basis van economische onderbouwing en kon zelfs nog uitgebreid worden met extar invloedsfactoren...
Maar goed, die van jou zegt mij niets (meer)...
quote:Irving Fisher werd in 1867 als zoon van een predikant geboren.
Hij studeerde aan de universiteit van Yale; later promoveerde hij in de wiskunde.
In zijn proefschrift "Mathematical Investigation in the Theory of Value and Price (1892) heeft hij zijn belangstelling voor wiskunde gecombineerd met die voor economie.
Hij was van mening dat de economie (als wetenschap) erop zou vooruitgaan, indien meer economen tot de mathematische methode zouden overgaan.
Ook al had hij weinig volgelingen, toch behoren zijn verhandelingen tot de belangrijkste Amerikaanse bijdragen op het terrein van de geldtheorie en de mathematische methode.
Beroemd is hij geworden door zijn verkeersvergelijking, waarmee de relatie tussen geldomloop en prijspeil werd samengevat (1900).
Met deze formule heeft hij de zogenaamde kwantiteitstheorie van het geld tot nieuw leven gebracht.
De vergelijking MV = PT is bijna in alle handboeken over het geldwezen opgenomen.
In 1947 overleed Irving Fisher.
Hmmm, kan ik niet goedkeuren...quote:Op vrijdag 14 september 2007 12:31 schreef Cobra4 het volgende:
een stof waar je dood aan gaat als je teveel tomaten eet?
Over dood gaan kon ik niks vinden, maar:quote:Op vrijdag 14 september 2007 12:35 schreef Cobra4 het volgende:
een stof waar je dood aan gaat flink ziek van wordt als je teveel tomaten eet?
Cobra4 +1quote:In onrijpe tomaten zit de stof tomatine, die in grote hoeveelheden giftig is voor de mens. Tomatine behoort net als solanine tot de groep alkaloïden. Als tomatine of solanine in grote hoeveelheden gegeten worden kunnen ze koorts, slaperigheid, lusteloosheid, buikpijn, diarree, overgeven, zwakheid en depressie veroorzaken, al moet opgemerkt worden dat niet iedereen even gevoelig voor deze effecten is. Het (in grote hoeveelheden) giftige tomatine verdwijnt tijdens het rijpen van de tomaat. Het is daarom raadzaam om ze te eten als ze rijp zijn.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |